Hei!
Kiinnostais tietää, kun yksi tuttu joutuu työskentelemään YKSIN ravintolassa (A-oikeudet) yökahteentoista asti, eikä paikalla ole edes järjestyksenvalvojaa...? Onko edes laillista? Mistä löytäisin lakitietoa em. asiasta?? Itse olen entinen ravintolatyöntekijä, mutta omassa työpaikassa ei tuollaista onneksi tapahtunut koskaan!
Saako ravintolassa työskennellä yöllä yksin - ilman järjestyksenvalvojaa
6
3021
Vastaukset
- Kata
Tietääkseni saa työskennellä yksin, mutta pitää olla anniskelupassi ja järjestyksenvalvojakortti (tai joku tuollainen). Sitä en tiedä, pitääkö järjestyksenvalvoja olla sitten pe ja la-iltoina, jolloin on vilkkainta? Asiasta tietävät kommenttia!
- toby
Ei siinä mitään laitonta ole. On siitä kyllä puhuttu että ei saisi olla yksin, mutta minkäs sille tekee kun laki antaa siihen mahdollisuuden. Ja järjestyksenvalvojalle ei ole mitään pakkoa, vaan sen ottaa ravintoloitsija jos haluaa tai arvostaa työntekijöitänsä/paikkaansa
- sam
yksintyöskentely on mahdollista, riippuen paikasta, myynnin määrästä ja paikan historiasta (lue onko järj. häiriöitä ja onko paikka todettu toimivaksi yhdellä henkilöllä).
- Jape
...saat täältä: www.sttv:fi-> alkoholi -> anniskelu-> alkoholiasiat ravintolassa. Lyhyesti vastaus kysymykseesi on että laillista periaatteessa on mutta käytännössä???? Tästä asiasta minäkin haluaisin enemmän keskustelua varsinkin meidän yksin anniskelupaikassa työskentelevien keskuudessa. Saavatko asiakkaat viettää iltaa turvallisesti? Saako henkilökunta hoitaa työnsä turvallisesti? Monessa paikassa valitettavasti vastaus on kieltävä. Itse joskus olen jaksamisen rajamailla työskennellessäni yksin ravintolassa kun koskaan ei tiedä kuka "hörhö/horhöt" pöllähtää ovesta alkaa haastamaan riitaa jostain. Siinä sitten yksin yrittää selvittää tilannetta ja baari pitäis myös hoitaa ja näitä tilanteita riittää... Alkoholilaki on paperilla tiukka esim: AlkoL21§: "Anniskelupaikassa tulee toiminnan laajuus huomioon ottaen olla riittävästi henkilökuntaa tehokkaan valvonnan ja järjestyksenpidon toteuttamiseksi" Kuinka tätäkin voidaan toteuttaa yksin työskennellessä missään vähänkin isommassa anniskelupaikassa? Mutta toisaalta tämäkin on ammatinvalintakysymys ja kaikesta huolimatta baarityö on ihan kivaa ja rentoa... ainakin ajoittain...
- Mercury
Nykyään ei rav.duunarilla ole mitään arvoa, muuta kuin se paljonko hän myy.
Jos duunari hakataan ja kassa ryöstetään on helppo syyttää duunaria huolimattomuudesta ja mahdollisesta yhteistyöstä konnan kanssa. Siinähän yrität todistaa syyttömyyttäsi. - Anonyymi
Työskentelen yksin ravintolassa. Teen aamupalan, lounaan kahteen eri kohteeseen alusta asti itse, päivällisen ja iltapalan. Plus kahvila/lounastoiminta paikanpäällä siinä sivussa. Keittiö on iso. Puran tukkukuormat, hoidan kaikki tiskit, palvelen asiakkaat, tilaan tukut. Vien roskat ja biot jumalan selän taakse. Työmäärä on järkyttävä. Juoksen kokoajan. Yhtään taukoa en kerkiä pitään. Teen ylitöitä joka päivä joita ei saa merkata ylös. Mitoitus on aivan perseestä. Olen nopea ja työmoraalini on korkea, mutta rajansa kaikella. Vika on muka minussa. Ei puhettakaan, että kerkiäisi kunnolla siivoamaan. Vituttaa työskennellä paskan keskellä. Työvälineet ovat surkeita, jos niitä edes on. Vapaapäivinä käy haista vittu tuuraajia, jotka sotkevat entisestään. Jotain helvetin Ryvättylän ryllikkejä keille on ihan vitun sama mikä misssäkin on ja miltä ruoka maistuu tai näyttää saatika miltä ympäristö näyttää. Kaikkee on tullut nähtyä, mutta tämä on kyllä työpaikka helvetistä, joka muistuttaa orjatyötä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192460- 1482214
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292132Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522109Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti201674Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871583Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961506- 2771388
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131369- 1301346