reikä verkkokalvossa

aina valot päällä

Onko kenelläkään kokemusta siitä, millaiselta tuntuu silmä verkkokalvoon tulleen reiän jälkeen ja laseroinnin jälkeen. Minulta lähti syksyllä 2005 lasiainen irti ja mennessään teki verkkokalvoon reiän joka jouduttiin laseroimaan kolme kertaa, reikä oli isontunut joka kerran laseroinnin välillä. Kolmannella kerralla se onnistui ja nyt on kuulemma hyvin kiinni. Kiusalliselta vain tuntuu kun silmässä oikealla nurkassa näkyy hehku, niin kuin nippu hehkulankoja kasassa varsinkin pimeässä kun on vähänkin ponnistellut, kävellyt, noussut portaita ym. sellaista se näkyy tosiselvästi. Lääkäriltä kysyin asiaa ja hän sanoi että niin kauan se hehkuu ja näkyy kun reiässä on elämää ,,,en oikein ymmärtänyt mitä tarkoitti Aina toisinaan askarruttaa että onkohan se sittenkään kiinni varsinkin silloin kun se näkyy selvemmin ja tulee tunne että pitäiskö taas lähteä tarkistuttamaan onko kaikki kunnossa
Silmää on sen jälkeen operoitu, vitrektomia ja kaihileikkaus tehty hyvin pienen ajan sisällä
ja näkökentässä silmää räpyttelemällä näkyy marmorimaisia kuvioita, lääkäri sanoo että ei ole vaarallista mutta ei osaa selittääkään mistä kenties johtuu. Kertokaa kokemuksista kenellä sama vaiva....

30

17958

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sinisilmämies

Niin...minulta irtosi verkkokalvo kun lasiaisen irroittamasta reiästä pääsi silmänestettä kalvon taakse. Sinulla se on saatu umpeen. Silmä on erittäin herkkä elin ja näet tosiaan valokimppuja ja marmorimaisia pintoja. Itse näin kuin koivuja talvella...lehdettömiä. Pimeässä näkyi valoa. Uskoisin että kuuluu asiaan ja ei lääkärit sitä jaksa selittää, jotkut eivät edes ymmärrä miten se vaikuttaa henkilön pelkotiloihin. Ole rauhallinen vaan ja seuraa jos esirippuvarjoa alkaa muodostua...silloin on todennäköisesti verkkokalvon irtauma.

• ainaiset valot

Hyvinpä kuvasit nuo lehdettömät puut, juuri sellaista näkökentässä näkyy, oudolta tuntuu ja pelottavalta,lääkärit suhtautuu asiaan aivan kuin se olisi uusi ja kummallinen asia heille.
        Jotenkin on vaan mennyt usko noihin lääkäreihinkin kun yksi sanoo yhtä ja toinen toista. Kun puhuisivat vain kaikki yhtä kieltä, useimmiten vastaus on ...-- en tiedä?
        Ja vielä lisäksi vielä noihin valoilmiöihin, aina kun menee illalla nukkumaan ja on pimeää, on tunne kuin valot olisivat jääneet pään sisälle palamaan, jotkut ihmiset katsovat kummissaan ja varmaan ajattelevat että järki kait siltä on menossa. Lisäksi näen sen reiän aina oikean silmän oikeassa reunassa, joskus siihen tulee musta varjo joka ei kumminkaan .. onneksi ole vielä lähtenyt nousemaan joskus on tunne niin kuin joku seisoisi oikealla puolellani ja säikähtää kunnes muistaa että sehän on se minun oma lamppuni joka palaa ikuisesti eikä sammu katkaisemalla.

• Sinisilmämies
        ainaiset valot kirjoitti:

Hyvinpä kuvasit nuo lehdettömät puut, juuri sellaista näkökentässä näkyy, oudolta tuntuu ja pelottavalta,lääkärit suhtautuu asiaan aivan kuin se olisi uusi ja kummallinen asia heille.
        Jotenkin on vaan mennyt usko noihin lääkäreihinkin kun yksi sanoo yhtä ja toinen toista. Kun puhuisivat vain kaikki yhtä kieltä, useimmiten vastaus on ...-- en tiedä?
        Ja vielä lisäksi vielä noihin valoilmiöihin, aina kun menee illalla nukkumaan ja on pimeää, on tunne kuin valot olisivat jääneet pään sisälle palamaan, jotkut ihmiset katsovat kummissaan ja varmaan ajattelevat että järki kait siltä on menossa. Lisäksi näen sen reiän aina oikean silmän oikeassa reunassa, joskus siihen tulee musta varjo joka ei kumminkaan .. onneksi ole vielä lähtenyt nousemaan joskus on tunne niin kuin joku seisoisi oikealla puolellani ja säikähtää kunnes muistaa että sehän on se minun oma lamppuni joka palaa ikuisesti eikä sammu katkaisemalla.

Juuri noin...hyvin kuvasit. Minä näin illalla nukkumaan käydessä kauniita tapetteja..jopa ihmisen pään kuvia. Lääkäri selitti että kun silmä ei todellakaan vielä kunnolla ole parantunut, aivot kehittävät omia kuviaan.

• ainaiset valot päällä
        Sinisilmämies kirjoitti:

Juuri noin...hyvin kuvasit. Minä näin illalla nukkumaan käydessä kauniita tapetteja..jopa ihmisen pään kuvia. Lääkäri selitti että kun silmä ei todellakaan vielä kunnolla ole parantunut, aivot kehittävät omia kuviaan.

Saisinko vielä kysyä milloin sinulla tapahtui tämä kaikki, kuinka kauan siitä on aikaa ja ovatko ne tapettien näkemiset ja valot "päässä" hävinneet ja kuinka pitkän aikaa näit niitä

• Sinisilmämies
        ainaiset valot päällä kirjoitti:

Saisinko vielä kysyä milloin sinulla tapahtui tämä kaikki, kuinka kauan siitä on aikaa ja ovatko ne tapettien näkemiset ja valot "päässä" hävinneet ja kuinka pitkän aikaa näit niitä

Kaksi vuotta meni...kunnes totuin...siis aivoni tottuivat. Nyt näen kyllä edelleenkin jotain vastaavaa, mutta ne eivät häiritse, sillä nehän kuuluvat irtauman jälkitilanteisiin.
        Muuten...mietin usein..tänäänkin: "miksi silloin kun minulla oli vaikeaa ymmärtää näitä juttuja ei ollut tällaista mahdollisuutta keskustella ko. asiasta".
        Ja vielä...lääkärini..siis erikoislääkäri sanoi että "käyhän erään amerikkalaisen yrityksen sivuilla - sieltä saat tietoa". Ja minähän kävin...mutta ei helpottanut yhtään.

• valopää
        Sinisilmämies kirjoitti:

Kaksi vuotta meni...kunnes totuin...siis aivoni tottuivat. Nyt näen kyllä edelleenkin jotain vastaavaa, mutta ne eivät häiritse, sillä nehän kuuluvat irtauman jälkitilanteisiin.
        Muuten...mietin usein..tänäänkin: "miksi silloin kun minulla oli vaikeaa ymmärtää näitä juttuja ei ollut tällaista mahdollisuutta keskustella ko. asiasta".
        Ja vielä...lääkärini..siis erikoislääkäri sanoi että "käyhän erään amerikkalaisen yrityksen sivuilla - sieltä saat tietoa". Ja minähän kävin...mutta ei helpottanut yhtään.

En minäkään hoksannut tällaista keskustelupalstaa kuin tällä viikolla
        Olis ehkä helpottanut kovasti kun olis ollut joku saman kohtalon satuttama ihminen
        Kyllä sitä niin hysteeriseksi menee kun tällaista sattuu, näkö-aisti on niin kamalan tärkeä kuitenkin ihmiselle, että ei sitä varmaankaan antais kun viimeisenä aisteista pois
        Minulle on käynyt vielä kaksi kertaa niin ikävästi että leikkauksen jälkeen paineen nousun vuoksi on näkökenttä ollut pelkkää valkoista ja leikkaava lääkäri vain väitti että kaikki tämä kuuluu asiaan, eihän missään niin sanota
        Kyllä täällä Oulussa ainakin on niin kortilla tuo tiedon saanti, että tuntuu siltä kuin pitäisi joka kerta pyytää anteeksi kun tuonne silmäpolille joutuu menemään
        Kyllä sieltä saa muutamilta lääkäreiltä tosi hyvää ja asianmukaista tietoa, mutta joidenkin lääkäreiden empaattisuus on aivan tipotiessään
        Ninulle on huudettu, poljettu jalkaa lattiaan, ivattu ja käyttäydytty muutenkin aika tavalla kummallisella asenteella. Joskus käy itselläkin ilkeys mielessä, ... sattuu sitä vielä teillekin joskus jotain vastaavaa... todellisuudessa samoja asioita mitä itse on kokenut ei soisi edes pahimmalle vihamiehelleen. Kaikesta on onneksi tähän asti selvitty, toivottavasti sinunkin silmäsi voivat hyvin, minulla on vielä kyllä aika lailla paranemisen varaa.
        Vielä, minulla liikkuu joku tosi kummallinen käärme tuolla oikealla silmän alanurkassa aina kun laitan silmät kiinni, silmälasikäärmeköhän lienee vai mikä, tiedä häntä.....

• Sinisilmämies
        valopää kirjoitti:

En minäkään hoksannut tällaista keskustelupalstaa kuin tällä viikolla
        Olis ehkä helpottanut kovasti kun olis ollut joku saman kohtalon satuttama ihminen
        Kyllä sitä niin hysteeriseksi menee kun tällaista sattuu, näkö-aisti on niin kamalan tärkeä kuitenkin ihmiselle, että ei sitä varmaankaan antais kun viimeisenä aisteista pois
        Minulle on käynyt vielä kaksi kertaa niin ikävästi että leikkauksen jälkeen paineen nousun vuoksi on näkökenttä ollut pelkkää valkoista ja leikkaava lääkäri vain väitti että kaikki tämä kuuluu asiaan, eihän missään niin sanota
        Kyllä täällä Oulussa ainakin on niin kortilla tuo tiedon saanti, että tuntuu siltä kuin pitäisi joka kerta pyytää anteeksi kun tuonne silmäpolille joutuu menemään
        Kyllä sieltä saa muutamilta lääkäreiltä tosi hyvää ja asianmukaista tietoa, mutta joidenkin lääkäreiden empaattisuus on aivan tipotiessään
        Ninulle on huudettu, poljettu jalkaa lattiaan, ivattu ja käyttäydytty muutenkin aika tavalla kummallisella asenteella. Joskus käy itselläkin ilkeys mielessä, ... sattuu sitä vielä teillekin joskus jotain vastaavaa... todellisuudessa samoja asioita mitä itse on kokenut ei soisi edes pahimmalle vihamiehelleen. Kaikesta on onneksi tähän asti selvitty, toivottavasti sinunkin silmäsi voivat hyvin, minulla on vielä kyllä aika lailla paranemisen varaa.
        Vielä, minulla liikkuu joku tosi kummallinen käärme tuolla oikealla silmän alanurkassa aina kun laitan silmät kiinni, silmälasikäärmeköhän lienee vai mikä, tiedä häntä.....

Se käärme...anna sen luikerrella. Minulla oli juuri samanlaisia. Pelkotila oli ja olin yksin. Kukaan ei kertonut, mitä ne olivat. Onneksi, aivot korjaavat.

• silmälasikäärme
        Sinisilmämies kirjoitti:

Se käärme...anna sen luikerrella. Minulla oli juuri samanlaisia. Pelkotila oli ja olin yksin. Kukaan ei kertonut, mitä ne olivat. Onneksi, aivot korjaavat.

Niin, aivan kamalia kauhun hetkiä on eletty. Milloin mitäkin on näkynyt silmissä ja
        olenkin sanonut että olen elävä legenda jo tuolla silmäpolilla, aina olen säihkähtänyt aivan sairaalloisesti ja joka kerta olen luullut että nyt ainakin tulen sokeaksi
        Huh, huh, mikä onkaan ollut tämä puoli vuotta
        Aina olen sanonut että päivääkään en elämästäni vaihtaisi pois, mutta tämän puoli-vuotisen talvisodan pyyhkisin pois, jos vain se olisi mahdollista. Yksinhän sitä on niitten pelkojensa kanssa vaikka ympärillä olisi lauma ihmisiä jotka yrittävät kulkea rinnalla ja tukea
        Tähän asti on selvitty kohtalaisen hyvin, toivottavasti sinullakin kaikki on tällä hetkellä kunnossa

• nokisade
        silmälasikäärme kirjoitti:

Niin, aivan kamalia kauhun hetkiä on eletty. Milloin mitäkin on näkynyt silmissä ja
        olenkin sanonut että olen elävä legenda jo tuolla silmäpolilla, aina olen säihkähtänyt aivan sairaalloisesti ja joka kerta olen luullut että nyt ainakin tulen sokeaksi
        Huh, huh, mikä onkaan ollut tämä puoli vuotta
        Aina olen sanonut että päivääkään en elämästäni vaihtaisi pois, mutta tämän puoli-vuotisen talvisodan pyyhkisin pois, jos vain se olisi mahdollista. Yksinhän sitä on niitten pelkojensa kanssa vaikka ympärillä olisi lauma ihmisiä jotka yrittävät kulkea rinnalla ja tukea
        Tähän asti on selvitty kohtalaisen hyvin, toivottavasti sinullakin kaikki on tällä hetkellä kunnossa

Onko sinulla ollut nokisadetta.. minulla niin kuin kerroin jo aikaisemmin, lokakuussa 2005 tuli verkkokalvoon reikä joka laseroitiin vitroktemia helmikuussa 2006 ja kaihileikkaus huhtikuussa 2006. Askarruttaa tuo ainainen nokisade, toisinaan enemmän, toisinnaan vähemmän, lääkärit sanovat että se enteilee verkkokalvon irtaumaa. Minulla niin moneen kertaan tarkastettu se laaserointi ja aina sanotaan että hyvin näkyy olevan reikä laseroinnin sisässä
        Kerroppa tosiaan, onko sinulla vielä sitä nk. nokisadetta ja jos on ollut kauanko sitä oli ennen kuin häipyi

• Sinisilmämies
        nokisade kirjoitti:

Onko sinulla ollut nokisadetta.. minulla niin kuin kerroin jo aikaisemmin, lokakuussa 2005 tuli verkkokalvoon reikä joka laseroitiin vitroktemia helmikuussa 2006 ja kaihileikkaus huhtikuussa 2006. Askarruttaa tuo ainainen nokisade, toisinaan enemmän, toisinnaan vähemmän, lääkärit sanovat että se enteilee verkkokalvon irtaumaa. Minulla niin moneen kertaan tarkastettu se laaserointi ja aina sanotaan että hyvin näkyy olevan reikä laseroinnin sisässä
        Kerroppa tosiaan, onko sinulla vielä sitä nk. nokisadetta ja jos on ollut kauanko sitä oli ennen kuin häipyi

Nokisadehan on ymmärtääkseni veripisraoita, jotka ovat ilmestyneet juuri verkkokalvon reiästä, siis irtauman alusta. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kalvo olisi irronnut. Minulla on edelleenkin sitä nokisadetta...kuitenkaan se ei ole hälyyttävää...kuuluu asiaan. Vuosien aikana pisarat kiinnittyvät verkkokalvoon ja uskoakseni et huomaa enää niitä.

• silikonisilmä
        nokisade kirjoitti:

Minulta irtosi syksyllä 2005 verkkokalvo osittain ja sitä on kiinnitetty kaikin mahdollisin tavoin. Nyt on silikoniöljy silmässä ja haluaisin tietää minkälaisia kokemuksia siitä on ihmisillä.

• Sinisilmämies
        silikonisilmä kirjoitti:

Minulta irtosi syksyllä 2005 verkkokalvo osittain ja sitä on kiinnitetty kaikin mahdollisin tavoin. Nyt on silikoniöljy silmässä ja haluaisin tietää minkälaisia kokemuksia siitä on ihmisillä.

Minulla silikoni oli parantava silmäneste lasiaisen poiston jälkeen. Aikaisemmin propaanikaasu ja ruokasuolalious eivät sitä tehneet. Silikoni korvattiin ruokasuolaliuoksella puolen vuoden päästä, muuten ymmärtääkseni se olisi jollain tavoin oksidoitunut.

• nokisade tai mustat kärpäset
        Sinisilmämies kirjoitti:

Nokisadehan on ymmärtääkseni veripisraoita, jotka ovat ilmestyneet juuri verkkokalvon reiästä, siis irtauman alusta. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kalvo olisi irronnut. Minulla on edelleenkin sitä nokisadetta...kuitenkaan se ei ole hälyyttävää...kuuluu asiaan. Vuosien aikana pisarat kiinnittyvät verkkokalvoon ja uskoakseni et huomaa enää niitä.

Hei,
        haluaisin tietoa 'nokisateesta': kärsin nokisateesta ja ns. lumihiutaleitten näkemisestä oikealla silmällä. Olen vahvasti likinäköinen. Verkkokalvo on kuulemma aivan kunnossa. Miksi nokisade vain jatkuu...? Tämä häiritsee mielestäni esim. tietokoneella työskentelyä. Ranskalaisen silmälääkärin mukaan saatan kärsiä koko ikäni noista mustista pilkuista, likinäköisyyden vuoksi.
        Kiitos!

• Nainen 54-v
        Sinisilmämies kirjoitti:

Minulla silikoni oli parantava silmäneste lasiaisen poiston jälkeen. Aikaisemmin propaanikaasu ja ruokasuolalious eivät sitä tehneet. Silikoni korvattiin ruokasuolaliuoksella puolen vuoden päästä, muuten ymmärtääkseni se olisi jollain tavoin oksidoitunut.

Hei! Olen kiitollinen tästä keskustelupalstasta, se helpotti ja lievitti paljon pelkoa ja kysymyksiä kun minulla viime viikolla äkillisesti todettiin reikiä verkkokalvolla sekä sen irtaumaa.Tarinani alkoi ke. 15.4 2009 kun huomasin näkökenttääni tulleeni jotakin. Luulin sitä tahraa silmälaseissa - pesin niitä - mutta musta pallukaa oik.silmän klo. 17.00 kohdalla pysyi.Silmä ei ollut kipeä eikä muutakaan vaivaa ollut ja oli terveen näköinen.Suhtauduin siihen hyvin rauhallisesti ja ajattelin että kaipa häipyy siitä.Eipä häipynyt ja heräsi uteliaisuus... mitä tämä on?! Päätin mennä silmälääkärille. Onneksi sain ajan heti ma.20.4 ja samalla kylmää vettä niskaani..." teillä on 2 reikää verkkokalvossa sekä reikien aiheuttama irtauma".Kolmen päiviän kuluttua minut leikattiin Helsingin Silmäklinikalla. Kaikki sujui hienosti.Henk.kunta ja lääkärit olivat asiansa osaavia ja ystävällisiä, ei voi kun kehua ja kiittää!! Pelotti aivan kaameesti tuo tuleva puudutus ja leikkaus, muttaa keskustelu ystävien kanssa ja surffailu netissä lievitti. Viidentenä pv:nä leikkauksesta silmäni aukesi kunnolla ja silloin huomasin nämä kaameet kaksoiskuvat. Leikattu silmä karsastaa selvästi ulospäin ja ilmeisesti se aiheuttaa näitä kaksoiskuvia. Niitten aiheuttama päänsärky oli valtava - ei auttanut Panadol eikä Burana. Kävin päivystyksessä ja sanottiin että normaali olotila leikkauksen jälkeen - laita lappu silmälasienpäälle! Laitoin - ja olo on hyvä - ei näy kaksoiskuvia eikä ole päänsärkyä niinkauan kun pidän lasit - ! Onko kenelläkään kokemusta tästä?? Kuinka kauan jatkuvat kaksoiskuvat ja palautuuko karsastava silmä taas normaaliksi ei karsastavaksi?!!

• Leikkaukseen?

Kertoisitko oliko tuo vitrektomia kamala kokemus. Joudun ehkä siihen syksyllä kun ei reikä silmässä näytä paranevan. Lääkäri sanoi että pitää olla leikkauksen jälkeen 2 viikkoa kasvot alaspäin. Miten se onnistuu vuorokauden ympäri? Oliko kipuja, miten pitkä sairasloma?
      Näkikö silmällä heti leikkauksen jälkeen?

• 2 vitrektomiaa

vielä tuosta vitrektomiasta, minulla ei kyllä ollut kamala kokemus, päinvastoin, ei ollut kauan kipeä eikä minun tarvinnut olla kasvot alaspäin päivääkään, kummalliselta tuntuu tuo 2 viikkoa kasvot alaspäin, en ole todella kuullutkaan

• Leikkaukseen?
        2 vitrektomiaa kirjoitti:

vielä tuosta vitrektomiasta, minulla ei kyllä ollut kamala kokemus, päinvastoin, ei ollut kauan kipeä eikä minun tarvinnut olla kasvot alaspäin päivääkään, kummalliselta tuntuu tuo 2 viikkoa kasvot alaspäin, en ole todella kuullutkaan

Minulle sanottiin että joudun olemaan kasvot alaspäin koska kun lasiaisneste poistetaan silmästä ja tilalle laitetaan kaasua joka painuu silmän takaosaa vasten auttaen reiän paranemista, sen tähden oltava kasvot alaspäin. Yksityislääkäri puhui 2 viikosta mutta HYKSissä sanottiin että heillä aika on ollut 5 päivää, mutta onhan sekin pitkä aika. Ehkä kaikki vitrektomiat eivät kuitenkaan ole samanlaisia....

• 3v sitten
        Leikkaukseen? kirjoitti:

Minulle sanottiin että joudun olemaan kasvot alaspäin koska kun lasiaisneste poistetaan silmästä ja tilalle laitetaan kaasua joka painuu silmän takaosaa vasten auttaen reiän paranemista, sen tähden oltava kasvot alaspäin. Yksityislääkäri puhui 2 viikosta mutta HYKSissä sanottiin että heillä aika on ollut 5 päivää, mutta onhan sekin pitkä aika. Ehkä kaikki vitrektomiat eivät kuitenkaan ole samanlaisia....

Minulle tuli myös yhtäkkiä reikä verkkokalvoon. Tehtiin vitrektomia. Sen leikkauksen jälkeen ollaan todella viikko pää alspäin, että kaasu painaa oikeaa paikkaa. Ei se aika nyt niin kamala ollut. Minulla oli tv lattialla! niska tuli vähän kipeäksi.
        Leikkaus onnistui hyvin ja reikä umpeutui MUTTA näkökyky ei palautunut sillä aistinsauvasolut olivat jo ehtineet kuolla. Siitä lähtien olen katsellut yhdellä silmällä.

• ?????
        3v sitten kirjoitti:

Minulle tuli myös yhtäkkiä reikä verkkokalvoon. Tehtiin vitrektomia. Sen leikkauksen jälkeen ollaan todella viikko pää alspäin, että kaasu painaa oikeaa paikkaa. Ei se aika nyt niin kamala ollut. Minulla oli tv lattialla! niska tuli vähän kipeäksi.
        Leikkaus onnistui hyvin ja reikä umpeutui MUTTA näkökyky ei palautunut sillä aistinsauvasolut olivat jo ehtineet kuolla. Siitä lähtien olen katsellut yhdellä silmällä.

Menikö näkö leikkauksessa huonommaksi vai etkö nähnyt silmällä ennen leikkaustakaan? Jos vaarana on että vaikka reikä umpeutuu menee näkö, niin en kai uskalla mennä.

• paniikki2

Miten verkkokalvon irtauma leikataan? Siis teknisesti? Kertokaa joku? Kaivaako ne silmää niin että potilas on hereillä sieltä takaa vai miten ne sen kiinnittää? Entä lasiaisen poisto, imetään jotenkin, kaavitaan, miten?

• silmäillen

Verkkokalvon kiinnitysleikkaukset edellyttävät yleensä lasiaisen poistoa eli vitrektomiaa. Toimenpiteet tehdään silmän etuosan kautta. Mustuainen laajennetaan ja lääkäri katsoo sen kautta silmän takaosaan mikroskoopilla. Värikalvon ympärille silmän valkeaan etuosaan tehdään kolme reikää, halkaisijaltaan alle millimetrin, niiden kautta työnnetään työkalut silmän sisään. Esim.lasiainen pilkotaan ja imetään pois näiden reikien kautta. Potilas voi olla toimenpiteen aikana nukutettuna tai puudutettuna. Joskus verkkokalvoa kiinnittämään voidaan laittaa ikäänkuin "vyö" silmämunan ulkopuolelle.

• paniikki2

Kiitos kattavasta vastauksesta Silmäillen. Tuli olo että olet lääkäri. Joten kysyn vielä millä perusteella nukutuksen saa, riittääkö psyykkiset syyt, kuten mulla erikoisen voimakkaat pekotilat joihin on arjessakin lääkitys ja paniikki, hyperventilointi tulisi ilman muuta varmaan jo ennen kuin edes ehtisi aloittaa mitään. Olen ajatellut näitä asioita, mahdollisesti itselleni tuleviksi ja pelkkä ajattelu saa mut paniikkiin.

Haluaisin myös tietää miten silmät sidotaan leikkauksen jälkeen? Ja kauanko ne on peitettynä jos on. Tähänkin minulla liittyy voimakkaat pelot, siis ihan vaan että onko silmät sidottu ja kuinka kauan, muut ns terveesti ajattelvat ihmiset ei varmaan pelkää kun silmät sidotaan, minä pelkään. Kyseessä lienee posttraumaattinen stressi johtuen lapsena tehdystä silmäleikkauksesta josta jäänyt trauma.

• silmäillen

Minulta ainakin kysyttiin, haluanko puudutuksen vai nukutuksen. Nukutusta ei tarvinnut anella. Kun heräsin, leikatun silmän päällä oli sideharsotaitos ja sen päällä sellainen reiällinen muovilevy kuin kaihileikkauksenkin jälkeen. Sideharsotaitosta piti pitää seuraavaan aamuun. Kokemus oli yllättävän epämiellyttävä, minunkin oli pakko vähän sorkkia taitoksen reunaa auki ja katsoa näkeekö silmällä. Rauhoituin kun näin jotain. Muuten leikkauksen jälkeinen päivä meni nukkuessa, toinen potilas tosin katsoi toisella silmällään televisiotakin.
        Osaston henkilökunta osasi hyvin lohduttaa ja rohkaista, joten mikään ei tuntunut kauhean pelottavalta. Tärkeintä oli, että lääkäri oli rauhallinen ja luotettavan oloinen.
        Silmäleikkausten jälkeen kukaan muu kuin minä itse tai silmälääkäri ei saa koskea silmiini. Kyllä siitä jonkinlainen paniikki on jäänyt. Edes silmälasejani en anna kenenkään muun pestäviksi.
        En ole lääkäri, mutta työni takia osaan lukea lääketieteellisiä artikkeleita englanniksi. Niitä lukemalla pääsin itse eroon sairaus- ja leikkauskauhuistani.

• paniikki2

Kiitos taas Silmäillen. Kirjoitin juuri toiseenkin ketjuun näistä. No minähän en toisella silmällä näekään kuin sameaa ja valoa, se ollut synnynnäisesti sellainen. Eli jos tätä nyt näkevää silmää leikataan olen sitten sokea ne päivät kun silmä/silmät sidottuna. Tietääpä varautua (vaikka en oo menossa leikaukseen ainakaan vielä kuhan panikoin) että ottaa mp soittimen tms mukaan.

Sitä leikattua silmää pystyi siis liikuttamaan, luomea räpyttämään? Ettei luomea teipata kiinni? Hulluja kysymyksiä mutta mulle aiheellisia. Jos mulle tällanen tulee niin mun muistettava sekin että mulla on nytkin kuivat silmät, jos en illalla ja yöllä laita oftageliä tarttuu luomet silmiin kiinni. Ja on lääkkeitä joita pelkään, esim nukahtamislääke imovane aiheuttaa kauhukohtauksen.

Eli, vaikka nyt oon vielä silmästäni terve, niin pitää tehdä jo suunnitelmaa miten selviytyä mahdollisesta leikkauksesta ilman että järki lähtee.

Hoh hoijaa, mulla menee nyt elämä ihan hukkaan näitä miettiessä. Oikeesti hukkaan. Toivottavasti psykiatrilta saan apua.

• kevytkeiju

Jonkilaisella piilo Laser - aseella joka oli tehty niinsanotuksi puhelin korvakuulokkeeksi siinä oli kolmessa pysty rivissä sinisiä valoja ehkä viisivaloa per rivi ja siitä kuului selkeää rätinää , siinä yhteydessä tuli silmääni pistävää kipua ja tuli reikä silmänpohjaan käänsin pääni ja myös korvaan tuli kipua ja päähäni . Kyseinen henkilö teki sen ihan tarkoituksellisesti.
      Olen käynyt lääkärissä ja leikkaus olisi edessä, mutta sanottiin että tuleekin useita leikkauksia, joten en mene tässävaiheessa leikkaukseen. Tällaisia aseita saa kuulemma ainakin Kiinasta ja varmaan muualtakin. Olen ollut yhteydessä viranomaisiin ja asia on kesken. Kertokaa toisetkin onko kenelläkään jotain samanlaista , tuollaiset aseet pitäisi laissa kieltää. Mutta elämme pahassa maailmassa missä on todella pahoja ihmisiä ….

• kevytkeiju

Kertokaa minkä ikäisiä olette jotka olette saaneet reiän silmäänne ? tiedän yhden yli 20 vuotiaan.

• hyväkunmuistutit

ei ole kuin 1 vuosi kun sytytin tupakkaa kovassa tuulessa ja sytkäristä lensi hehkuva kivenpala silmään

• Sivelin

Haluaisin tietää, jos verkkokalvo on irtoamassa, näkyykö sitä edeltävä varjo silmän päällä, jos katson peiliin (eli silmät verrattuna toisiinsa ovat erinäköiset vai onko varjo ikäänkuin silmän sisällä nähtävissä)? Kysyn, koska minulla on ollut musta pallo, jonka näin siis silmäni sisäpuolella (nyt musta pallo on poissa).
      Nyt minulla on omasta mielestäni toisen silmän iiriksen tumma ulkoreuna leveämpi kuin ennen on ollut. Silmiä verratessa omasta mielestäni on eroa.
      Olin noin viikko sitten Hels. silmäpolilla lasiasenirottautumisasian vuoksi. Haluttiin laseroida "heikko kohta" (reikää ei ollut näkyvissä ). Otin mietintä lisän.
      Mustuaisen laajeneminen loppui silloin vasta puolitoista vuorokautta myöhemmin tippojen laitamisesta.
      Tässä tausta kysymykselleni.

Ps. Olen jo alergiaongelmissa monien lääkkeiden ym. kanssa.

• Minävaiin

Mulla silmissä ei ainakaan ulkoisesti mitään eroa näkynyt.. Kannattaa käydä tarkistuttaa jos yhtään mietityttää!

• amaliaka

Ei se varjo peilistä näy,vaan näkökenttään ilmestyy ikään kuin varjo tai tumma läntti, joka ei liiku minnekään. Usein tuota edeltää salamoinnin näkeminen tai mustien pilkkujen lentäminen näkökentässä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1576
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      30
      1426
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1279
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1270
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      1008
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      992
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      179
      883
    Aihe