Osaatteko sanoa?

Gaalaa

Mistä johtuu koirani käyttäytyminen:

-hihnaa laittaessa painautuu maahan ja alkaa sieltä heittelehtimään ja hyppimään. Yleensä kiellän ja ns. ärsyttäminen ei lopu. Ei anna ottaa itseään kiinni.

-ulkona ollessa koira vetää mihin sattuu. Jos lyhennän hihnaa vetäminen vasta alkaakin tosissaan. luimii ja on "hätääntynyt" ei seuraa minua ja yleensä astunkin sen tassuille vahingossa. tuntuu kuin sillä olisi kauhea stressi päällä, vilkuilee vaan ympärilleen, ei tavallaan ole tottunut mihinkään. tuntuu että se ensimmäistä kertaa mukamas näkisi kaiken.

-alan leikkiä koirani kanssa, ulkona tai sisällä. koira luimii korviaan ja alkaa "skitsota". Saa spurtin tai alkaa näykkiä jaloista tai sormista. Ei anna silittää, nakkelee niskojaan.
Käytännössä koiran kanssa ei voi leikkiä lainkaan.

-kiellettäessä, tai käskettäessä omalle paikalle, koira ei tottele suoraan, vaan kääntyy ennen omaa paikkaansa katsomaan "olenko tosissani". Sitten kun karjaisen, koira luimii ja menee paikalleen.

Koira on 1,5v seropinarttu. Sisäsiisti ollut n. 7kk. Pari kertaa pissannut allensa sekoillessaan. Muuten liiankin ihmisystävällinen ja kiltti.

6

426

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jellona

      voisko tuon ikäisellä alkaa olemaan jo pienimuotoista koiranuhmaa?meillä 1,5 v poitsu ja välillä kanssa katsoo oikein että "ai oikeesti vai?" ja vetää tosissaan. meillä kyllä villiluonteinen muutenkin ja varsin kovapäinen...

    • koiralle

      Kannattaa varmaan mennä koiraneidin kanssa tottelevaisuuskoulutukseen. Useimmilla paikkakunnilla on seuroja, jotka järjestävät tokokoulutusta. Sieltä saat varmasti hyviä neuvoja ja vinkkejä. Ja mikä parasta, saatte koiran kanssa kivan harrastuksen. Tapaat varmasti ihmisiä joilla on ollut ongelmia koiruuksiensa kanssa.

    • teillä on

      Johtamisongelma. Eli teistä ei taida nyt kumpikaan tietää kumpi johtaa ja kumpi tottelee.
      Ota johtajan paikka itsellesi. Neuvoisin tuosta maassa kiehnäämisestä sen että älä edes yritä lähteä sen mukaan vaan jos/kun olette suljetussa paikassa laittamassa hihnaa (kotona sisällä tms) niin kun koira aloittaa tuon pelin lopeta se heti. Käänny pois ja ole sille ilmaa. Käyttäydy rauhallisesti. Ota taskusta makupala, tutki sitä ja kun koira tulee nuuhkimaan, silittele sitä rauhalisesti ja rentouta se. Sitten hihna, mutta rauhallisesti. Ulkona luimiminen, koirasi taitaa olla varautunut luonne. Et saa mitään aikaiseksi komentamalla, vaan yhteistyöllä. Tee seuraamisesta hauskaa, askel ja makupala, huomio ja makupala, aloita nollasta ja etene hyvin hitaasti. Yleensä huomiolla saat jotain kehitystä. Leikkimisestä sanoisin edellenkin että se on varautunut luonne ja leiki rauhallisesti. Ei mitään remujuttuja, vaan leikkimielistä silittelyä ja halailua. Kun se sen sietää vauhkoontumatta niin sitten nosta asteen verran ja kokeile missä tilanteessa karkaa hallinnasta. Itse tekisin tämän koiran kanssa kiellot matalalla äänellä ja kuin hidastetusta filmistä. Muutkin asiat rauhallisesti ja harkitusti. Koirasi on varautunut ja epävarma ja kun se ei tiedä mitä tehdään niin sinä tiedät ja teet ne sen järkeen sopivalla tavalla. Eli kun koira vauhkoontuu ja sinä sen mukana niin koiran ahdistus kaksinkertaistuu ja purkaantuu just näin. Mutta jatkossa kun koira vauhkoontuu ja se huomaa että sinä pysyt rauhallisena ja turvallisena niin se pikkuhiljaa oppii luottamaan sinuun enemmän kuin itseensä ja siitä tulee luottavainen koira. Mutta muista, kun se tekee pahaa niin selkeä matala kielto ja ehdoton toteutus koiran puolelta.

      • Gaalaa

        Hyviä neuvoja.
        Tuntuu tosiaan että koirani on todella varauksellinen ja paniikissa, enkä tiedä mitä olen tehnyt väärin.
        Makupalasta sen verran että se ei yleensä siitä kiinnostu, kotona ehkä joskus mutta ulkona ei lainkaan.

        Olen miettinyt tuota selän kääntämistä tms reaktiota koiran leikitellessä, mutta tämä vaan saa koirani leikkimään lisää, ja tuntuu että silloin mennään koiran ehdoilla.

        Mutta kiitos erinomaisista neuvoista! Koitan heti huomenna. Koetan niitä heti kun koira herää :)


      • teillä on
        Gaalaa kirjoitti:

        Hyviä neuvoja.
        Tuntuu tosiaan että koirani on todella varauksellinen ja paniikissa, enkä tiedä mitä olen tehnyt väärin.
        Makupalasta sen verran että se ei yleensä siitä kiinnostu, kotona ehkä joskus mutta ulkona ei lainkaan.

        Olen miettinyt tuota selän kääntämistä tms reaktiota koiran leikitellessä, mutta tämä vaan saa koirani leikkimään lisää, ja tuntuu että silloin mennään koiran ehdoilla.

        Mutta kiitos erinomaisista neuvoista! Koitan heti huomenna. Koetan niitä heti kun koira herää :)

        jatkaa vielä. Jos se ei kiinnostu makupalasta niin kokeile lelua, joka vinkuu tms ja ole itse siitä niin kiinnostunut että koirasi on pakko tulla mukaan. Tai makkaraa tai jotain sen herkkua tai mitä tahansa sellaista että sen kiinnostus on niin suuri että se tulee mukaan nuuhkimaan.
        Ja et sinä ole tehnyt mitään väärin. Ihan sama kuin meitä ihmisiä on erilaisia niin on koiriakin ja niitä pitää oppia käsittelemään. Kuvittele jos kadulla tervehdit jokaista ihmistä samalla tavalla niin lähes jokainen suhtautuu siihen eri tavalla. Samoin koiratkin. Koirasi on liian vauhkona silloin kun se ei kiinnostu makupalasta tai lelusta ja silloin älä yritä kouluttaa sitä vaan silitä ja puhu ja silitä ja puhu. eikä muuta. Kotona on suljettu tila ja jos se joskus kiinnostuu makupalasta siellä niin se on sen turvallisin paikka. Heti kun mennään ulos niin pasmat sekoaa. ei kuule eikä näe. Silloin kouluttaminen on turhaa, ei auta. Ensin se yhteys joka vaatii aikaa. Istu sen kans ja juttele, silitä ja leiki iloisesti "istuppa ja meneppä maahan" leikkiä. Se ei pysty vastaanottamaan kieltoja/neuvoja kun puoli päätä (ajatusmaailmaa) on jossain muualla. Sinun pitäisi käyttää koiraasi aikaa, muttei tarkoita sitä että paijaat sitä koko ajan, vaan kotona kun touhuilet omia juttujasi (imuroit , siivoat yms) aina kun koira huomioi sinut niin sano "hei, kiva kun tulit, oletpa kiva, silitys ja tervehdys iloisesti" ja jatkat puuhiasi. Koira hakeutuu seuraasi kun se huomaa että luoksesi on kiva tulla. Miksi tiedän näistä niin minulla on ollut koiria lähes 30 v ja tälläkin hetkellä on kaksi urosta. Toinen 2v ja toinen 2,5 v. 2v on liian innokas kaikkeen, eli haukkuu joka käänteessä, jota kitken siltä pois. 2,5 v on se varauksellinen koira jonka olen saanut luottavaiseksi. Minun koirani tuli minulle viiden kuukauden ikäisenä ja minun kotini oli sen neljäs koti. Ei luottanut keneenkään, temppuili kuin sinun koirasi (lisäksi puri) ja nyt on se oppinut nuori herra, jolle kouluttajakin sanoi että "ai kuin minä olen onnellinen siitä ettei hän ole enää niin varauksellinen". Ei ne kaikki käy hetkessä, aluksi voi jopa mennä huonommaksi, niin kauan kun koirasi ottaa sinuun kontaktin.....sen jälkeen voit onnitella salaa itseäsi ja muista että sinä et ole ongelma eikä koirasikaan vaan olisiko kahden rodun ymmärrättömyys toisiaan kohtaan. Mutta kun sinulla on puhetaito niin päätä mitä teette.


      • Huolestunut 6
        teillä on kirjoitti:

        jatkaa vielä. Jos se ei kiinnostu makupalasta niin kokeile lelua, joka vinkuu tms ja ole itse siitä niin kiinnostunut että koirasi on pakko tulla mukaan. Tai makkaraa tai jotain sen herkkua tai mitä tahansa sellaista että sen kiinnostus on niin suuri että se tulee mukaan nuuhkimaan.
        Ja et sinä ole tehnyt mitään väärin. Ihan sama kuin meitä ihmisiä on erilaisia niin on koiriakin ja niitä pitää oppia käsittelemään. Kuvittele jos kadulla tervehdit jokaista ihmistä samalla tavalla niin lähes jokainen suhtautuu siihen eri tavalla. Samoin koiratkin. Koirasi on liian vauhkona silloin kun se ei kiinnostu makupalasta tai lelusta ja silloin älä yritä kouluttaa sitä vaan silitä ja puhu ja silitä ja puhu. eikä muuta. Kotona on suljettu tila ja jos se joskus kiinnostuu makupalasta siellä niin se on sen turvallisin paikka. Heti kun mennään ulos niin pasmat sekoaa. ei kuule eikä näe. Silloin kouluttaminen on turhaa, ei auta. Ensin se yhteys joka vaatii aikaa. Istu sen kans ja juttele, silitä ja leiki iloisesti "istuppa ja meneppä maahan" leikkiä. Se ei pysty vastaanottamaan kieltoja/neuvoja kun puoli päätä (ajatusmaailmaa) on jossain muualla. Sinun pitäisi käyttää koiraasi aikaa, muttei tarkoita sitä että paijaat sitä koko ajan, vaan kotona kun touhuilet omia juttujasi (imuroit , siivoat yms) aina kun koira huomioi sinut niin sano "hei, kiva kun tulit, oletpa kiva, silitys ja tervehdys iloisesti" ja jatkat puuhiasi. Koira hakeutuu seuraasi kun se huomaa että luoksesi on kiva tulla. Miksi tiedän näistä niin minulla on ollut koiria lähes 30 v ja tälläkin hetkellä on kaksi urosta. Toinen 2v ja toinen 2,5 v. 2v on liian innokas kaikkeen, eli haukkuu joka käänteessä, jota kitken siltä pois. 2,5 v on se varauksellinen koira jonka olen saanut luottavaiseksi. Minun koirani tuli minulle viiden kuukauden ikäisenä ja minun kotini oli sen neljäs koti. Ei luottanut keneenkään, temppuili kuin sinun koirasi (lisäksi puri) ja nyt on se oppinut nuori herra, jolle kouluttajakin sanoi että "ai kuin minä olen onnellinen siitä ettei hän ole enää niin varauksellinen". Ei ne kaikki käy hetkessä, aluksi voi jopa mennä huonommaksi, niin kauan kun koirasi ottaa sinuun kontaktin.....sen jälkeen voit onnitella salaa itseäsi ja muista että sinä et ole ongelma eikä koirasikaan vaan olisiko kahden rodun ymmärrättömyys toisiaan kohtaan. Mutta kun sinulla on puhetaito niin päätä mitä teette.

        Hei
        Miten sen varauksellisuuuden sait pois?Meillä n.1.5 v kastroitu seropi, joka on myös todella varauksellinen, mutta ihmisiiin tutustuttuaan tod.ihmisrakas. Taluttimessa ollessaan, ei kenenkään vieraan kannata sitä lähestyä, murisee varmasti. Kun kotiin tulee uusia ihmisiä, voi murista myös aluksi. Muuten mukava ja kiva koira. Ilmeisesti siinä on ajokoiraa, mutta muista roduista ei ole varmuutta, Joku epäili saksan metsästysterrieriä. Riistaviettiä ja ajoviettiä siinä on, Kova poika on uimaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      6429
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      527
      3749
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      189
      3629
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2824
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2529
    6. 290
      2278
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1613
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      110
      1502
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1449
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1230
    Aihe