Aloittelija

Mitä suosittelette

Haluaisin ottaa kookkaan hämähäkin lemmikiksi. Mistä saa parhainta tietoa hämähäkin hoidosta, ja mitä hämähäkkiä (lajia) suositttelisitte. Entä hankintakanavat, löytyykö niitä helposti esim. lemmikkiliikkeestä. Mitä muuta kannattaa ottaa huomioon?

7

2200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...
    • narayan

      Grammostola roseaa suosittelisin minä kans. Aika helposti saatavilla eläinkaupoista, ja tietoakin löytyy kiitettävästi.
      Yleensä rauhallinen ja aloittelijalle täydellisesti sopiva tarantulalaji.
      Googlettamalla tieteellisellä nimellä (Grammostola rosea) löytyy hyvin tietoa, ja suosittelisin kanssa lukemaan alla olevan linkin sisällön.

      http://www.herppi.net/users/kiemura/rosea.htm

      • On muuten suunnilleen maailman helpoin lemmikki toi rosea omani on ollu joskus jopa vuoden syömättä yleensä ennen nahan vaihtoa eli ei oo tarvinnu kun vedet vaihtaa sillon tällöin


    • deisid

      tuli ensin urticans kaverilta joka punkkas mun luona pari kuukautta. Lopulta urti jäi tänne ja hyvin tullaan toimeen vaikka ennen olikin mieletön fobia mulla :) Nyt on myös pari alboslingiä, ja toistaiseksi kumpikin elossa..Molttaa hyvin ja syökin :)
      Onneks em foorumista löytyy tietoa ja joku aina vastaa kysymyksiin kärsivällisesti =)

    • Yosei

      Kannattaa ehkä aloittaa eläinkaupasta. sieltä saa jo aikuisia hämppyjä ja ne ovat yleensä helpoimpia lajeja eli jotain maahämppyjä esim. grammostola roseaa. Ovat tosin hieman arvokkaita nuo aikuiset (40e-120e)
      Tai sitten voi olla hurja ja ostaa esim. herppi.net:in myydään osiosta hämppyvauva joka on paljon huokeampi (yleensä 20e kieppeillä) ja mahtuu aluksi pilttipurkkiin, mutta vaikeampi saada pidettyä hengissä.
      Ja netistä (varsinkin herppi.net ja www.birdspiders.net) saa hyviä ja ajantasalla olevia hoito-ohjeita.

      • minatrix

        Eläinkaupasta ei kannata hämähäkkiä ostaa. Tietysti vähän riippuu paikan henkilökunnan osaavuudesta, mutta esim meilläpäin paikallisessa aloittelijalle sopimattomia lajeja myytiin tietämättä niistä mitään eikä henkkilökunta uskaltanut edes terraarioita siivota, kun pelkäsivät "tuotteitaan" niin kovin. Meitä harrastajia on monia, joilta kannattaa hoito-ohjeita kysellä ja noilla mainituilla foorumeilla kannattaa käydä.

        Neuvoni on, että mieti millaisen hämähäkin haluat: kaivautuvan vai puuhämähäkin, paljon esillä olevan ? Millaiset olot pystyt helposti ja mielekkäästi sille järjestämään? Aina ei ole pakko aloittaa Grammostola roseasta, jos tietää mitä haluaa ja on valmis etsimään tietoa ja näkemään vaivaa. Slingit eivät mielestäni ole välttämättä niin vaikeita pitää elossa ja omasta mielestäni olen jokaisen eläimen kanssa pärjännyt sitä paremmin, mitä nuorempana se on tullut kotiin. On joitakin lajeja, jotka ovat hankalia, mutta kokeneet voivat neuvoa sitten siinä, kunhan aktiivisesti kyselet.

        Tieteelliset nimet kannattaa nyt nostaa arvoon arvaamattomaan. Niiden avulla löytyy netistä tietoa ja kuvia. Laitahan hakusanoiksi muutamia seuraavista ja mieti, josko niistä löytyisi se sinun ensimmäisesi:

        maahämpit
        Grammostola rosea
        Grammostola porteri
        Grammostola pulchra
        Grammostola grossa

        Brachypelma alpobilosum (on ollut saatavilla myös suomessa syntyneitä!!)
        Brachypelma auratum
        Brachypelma emilia
        Brachypelma vagans

        Chromatopelma cyaneopubescens (ei ole ehkä rauhallisimmasta päästä aina, mutta on erittäin helppohoitoinen)

        Puussa eläviä hämppejä (vähän vaativampia, kuin maassa elävät ja kaivautuvat)
        Avicularia avicularia
        Avicularia metallica
        Avicularia geniculata
        Avicularia minatrix (erittäin paljon piilossa, ei saa pitää niin kosteassa kuin muita aviceja, muttei elä kuivassakaan, KAUNIS)

        Tässä siis vain muutamia lajeja helpoimmasta päästä. Jos kysyä haluaa, niin sähköposti löytyy suomi24sen takaa you know


      • Mavado

        ite ostin ekan hämppyni viime pe ja se myytii mulle G.roseana ja olin nii innoissani ku sitä halusinki ja sit netis eräs kasvattaja katsoi 'roseani' kuvaa ja sanoi että hän on pahoillaan mutta tuo ei ole rosea vaa porteri :|


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1542
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1339
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1182
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1139
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      30
      975
    6. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      795
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      57
      740
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      656
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      637
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe