silmänpohjan rappeuma

ei ikä

Olen aivan hämmästynyt.Kävin silmälääkärillä tänään.Lääkäri tutki tarkasti ja sitten kun lopetti kysyin.Onko minun harmaakaihi lisääntynyt.Lääkäri tokaisi "se on penin sinun murheistas sinulla on silmäpohjanrappeuma ei ikään liityvä.Olen 56v.Enempää en saanut tietoa määräsi vain lasit.Onko täällä ketään joka tietäisi mitä tarkoittaa silmänrappeuma.

20

28348

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silmänpohjanrappeuma

      Lue googlelta, hae silmänpohjarappeuma, saat sieltä aika hyvää tietoa

    • TO242

      ..siinä lääkäriltä tökerö ja epäammattimainen vastaus!!!
      Silmänpohjanrappeumasta saa kyllä netistä paljon tietoa. Toki sen lääkärin velvollisuus olisi ollut vähän paremmin sinua valmentaa!

      • Trokko

        Oli epäammattimaista lääkäriltä!
        Näin yleisesti voisin mainita, että itse valitsen lääkärikseni aina sellaisen (jos yksityispuolella käyn) joka työskentelee myös kliinisellä puolella. Ts. sairaalassa työskentelevän lääkärin joka pitää myös yksityisvastaanottoa. Ko. lääkäreillä ei ole vain rahankiilto silmissä vaan myös viimeisintä tietoa eri hoitomuodoista eikä vaan intressejä bisneksen pyörittämiseen...


      • hyvin tutkittu
        Trokko kirjoitti:

        Oli epäammattimaista lääkäriltä!
        Näin yleisesti voisin mainita, että itse valitsen lääkärikseni aina sellaisen (jos yksityispuolella käyn) joka työskentelee myös kliinisellä puolella. Ts. sairaalassa työskentelevän lääkärin joka pitää myös yksityisvastaanottoa. Ko. lääkäreillä ei ole vain rahankiilto silmissä vaan myös viimeisintä tietoa eri hoitomuodoista eikä vaan intressejä bisneksen pyörittämiseen...

        Minulla todettiin hiljattain silmänpohjan ikärappeuma HYKS:in silmäklinikalla. Kerrottiin, että mitään erityistä ei ole tehtävissä mutta suositeltiin käyttämään AREDAN nimistä valmistetta, joka sisältää hivenaineita ja beetakaroteenia. Tällä on kuulemma jokin hidastava vaikutus sairauteen. Sain kuulla asiallisesti myös, että tilanteeni ei ole vielä mikään "menetetty". Minut tutki oikein miellyttävä ja asiallinen lääkäri.


      • Toivottavasti apua
        hyvin tutkittu kirjoitti:

        Minulla todettiin hiljattain silmänpohjan ikärappeuma HYKS:in silmäklinikalla. Kerrottiin, että mitään erityistä ei ole tehtävissä mutta suositeltiin käyttämään AREDAN nimistä valmistetta, joka sisältää hivenaineita ja beetakaroteenia. Tällä on kuulemma jokin hidastava vaikutus sairauteen. Sain kuulla asiallisesti myös, että tilanteeni ei ole vielä mikään "menetetty". Minut tutki oikein miellyttävä ja asiallinen lääkäri.

        Hei. Äidilläni todettiin 53-vuotiaana noin 10 vuotta sitten silmänpohjanrappeuma jota ei voi enää edes laserilla pysäyttää ja tuomio oli "viimeistään parin vuoden sisällä sokea." Olin lomalla USA:ssa mistä sattumalta poimin käsiini iCaps (valmistaja Alcon) nimisen vitamiinipilleripurkin, joka on kehitetty erityisesti sp-rappeuman ehkäisemiseksi/pysäyttämiseksi. Äitini on napsinut kyseistä vitaamiinivalmistetta viimeiset kymmenen vuotta ja ajaa tänä päivänäkin autoa.
        Olen tilannut kyseisiä pillereitä netistä milloin mistäkin. Asun tällä hetkellä Hollannissa ja niitä myy mm. www.maculacentrum.nl
        Suomen tulli on kerran puuttunut pillereihin ja pistänyt lisämaksuja paketille (liikaa vitamiiniarvoja maahantuontiin tai jokin vastaava syy) mutta yleensä paketit saapuvat hyvin perille ilman tullauksia.
        Toivottavasti tästä on apua/toivoa muillekin sairaudesta kärsiville!


      • iCAPS ja Aredan
        Toivottavasti apua kirjoitti:

        Hei. Äidilläni todettiin 53-vuotiaana noin 10 vuotta sitten silmänpohjanrappeuma jota ei voi enää edes laserilla pysäyttää ja tuomio oli "viimeistään parin vuoden sisällä sokea." Olin lomalla USA:ssa mistä sattumalta poimin käsiini iCaps (valmistaja Alcon) nimisen vitamiinipilleripurkin, joka on kehitetty erityisesti sp-rappeuman ehkäisemiseksi/pysäyttämiseksi. Äitini on napsinut kyseistä vitaamiinivalmistetta viimeiset kymmenen vuotta ja ajaa tänä päivänäkin autoa.
        Olen tilannut kyseisiä pillereitä netistä milloin mistäkin. Asun tällä hetkellä Hollannissa ja niitä myy mm. www.maculacentrum.nl
        Suomen tulli on kerran puuttunut pillereihin ja pistänyt lisämaksuja paketille (liikaa vitamiiniarvoja maahantuontiin tai jokin vastaava syy) mutta yleensä paketit saapuvat hyvin perille ilman tullauksia.
        Toivottavasti tästä on apua/toivoa muillekin sairaudesta kärsiville!

        Katsoin tuon iCAPS:in sisältöä. Se ei perustu kliiniseen tutkimukseen, kuten Aredan -valmiste. Kannattaa vilkaista esim:

        http://www.aredan.fi/?sivu=areds-tutkimus

        AREDS-tutkimuksen tulokset löytyy myös monesta muusta paikasta. Ainut tutkimus, jossa isolla potilasaineistolla on pystytty vaikuttamaan silmänpohjan rappeuman kulkuun.


      • tsemiäkaikille
        Trokko kirjoitti:

        Oli epäammattimaista lääkäriltä!
        Näin yleisesti voisin mainita, että itse valitsen lääkärikseni aina sellaisen (jos yksityispuolella käyn) joka työskentelee myös kliinisellä puolella. Ts. sairaalassa työskentelevän lääkärin joka pitää myös yksityisvastaanottoa. Ko. lääkäreillä ei ole vain rahankiilto silmissä vaan myös viimeisintä tietoa eri hoitomuodoista eikä vaan intressejä bisneksen pyörittämiseen...

        Tökeröhän tuo vastaus oli, siitä ei pääse mihinkään. Olettaen että tarinasta ei tänne jäänyt mitään oleellista pois.

        "Työskentelee myös kliinisellä puolella", kliininenhän on potilastyötä, sitähän tehdään sekä yksityispuolella että kunnallisella. Ei-kliinistä on sitten vain tutkimustyö ilman että hoidetaan potilaita. Sairaala yksityistyö ei tarkoita, ettei olisi rahankiilto silmissä. Eikös se yksityispuolen pyörittäminen "kunnollisen" kunnallisen duunin ohella paremminkin todista "rahanhimon" puolesta... Se, joka on sairaalassa työssä tietää varmaan jostakin pienestä omasta alueestaan enemmän mutta ei sitten välttämättä edes sen vertaa siitä jostain muusta joka voi olla privaattilääkärillä paremmin hallussa.

        Ts. noilla perustein ei pysty valitsemaan sitä ns. parasta lääkäriä.

        Eikä yksityislääkäri ainakaan yleistäen "pyöritä bisnestä" vaan hoitaa potilaita. Ja yleensä hyvin tiedoin. Eikä mikään lääkefirma nyt tai edes aiemmin ole siihen väliin päässyt sorkkimaan. Urbaania legendaa jos joku muuta väittää.


      • Anonyymi

        Ihan tottabtavallisesti heidän tulee selittää potilaaalle eikä olette että kaikki tietävät samat asiat kun hän. Niin ei ole todella kummallisten lääkäri sinänsä .


    • Oma isä

      Hei,
      Omalla isälläni on silmänpohjan rappeuma, hieman pahemmasta päästä. Että isäni sokeutui kokonaan ollessaan hieman yli 30-vuotias. Silmänpohjan rappeumia voi olla monenkaltaisia, ja tietysti sen sairauden aste vaihtuu henkilökohtaisittain.
      Kuten muutkin sanoivat, niin Googlesta saa hyvin tietoa sairaudesta. Lääkäriltä epäammattimaista käytöstä, kuten muutkin jo sanoivat. Sairauden kanssa oppii elämään. Isälläni ei ole minkäänlaisia ongelmia. Meidän suvussamme tauti menee X-Koromosomaalisesti eli naisilla ei ole pelkoa saada kyseistä tautia, vaan olemme taudin kantajia. Mutta rappeumien muotoja on erilaisia. Etkö yhtään tiedä millainen itselläsi on? jos et, niin kehottaisin menemään silmälääkäriltä kysymään niin saat tietoa enemmän.. Ja hassua että jos ei ikään liittyvä, että nyt vasta huomattiin. Mutta, kaikkea hyvää Sinulle :) Pärjäilyjä!

    • Ei suurtä hätää!

      Kävin eilen ensimmäistä kertaa eläissäni (vasta 42v..) silmälääkärillä lukunäön heikkenemisen vuoksi ja minultakin löytyi tuo silmäpohjan rappeuma, kuiva sellainen onneksi, ainakin vielä. Lääkäri kehoitti syömään Aredan L-ravintolisää, koska siinä on kaikki silmien hyvinvointiin tarvittavat vitamiinit. Tämä on kuulemma ainoa keino, millä tilanteen huononemista voi estää tai hidastaa.
      Olen juuri lukenut lisää aiheesta netissä ja myös Omega 3-rasvahapot ovat tässäkin kohtaa paikallaan.
      Lue nettiä; sieltä löytyy loputtomasti lisätietoa!

    • vittusaatanamoi

      No hätä on siinä vaiheessa, kun yrittää päästä merimieskouluun. Olipa kiva huomata, että koko elämäni suurin haave kaatui tähän. Molemmilla silmillä mitattuna näköni on erinomainen, mutta pelkällä vasemmalla silmällä katsottuna erittäin huono = ei hyväksytä merimieheksi. Voisinpa oikeastaan hypätä junan alle...

    • maiskis...

      Aspiriinia säännöllisesti käyttävillä on kohonnut riski sairastua silmänpohjan rappeumaan, kertoo tuore tutkimus.
      Aspiriinin eli asetosalisyylihapon käytöllä ehkäistään sydän- ja verisuonitautien syntymistä ja halvauskohtausten riskiä. Asetosalisyylihappo ohentaa verta. Miljoonat ihmiset pelkästään Britanniassa käyttävät aspiriinia tähän tarkoitukseen.
      Tuoreen eurooppalaisen tutkimuksen mukaan aspiriinin käyttäjillä on kaksinkertainen riski sairastua vanhuusiän silmänrappeumatautiin verrattuna niihin, jotka eivät käytä aspiriinia.

      http://www.iltasanomat.fi/terveys/tutkimus-saannollinen-aspirinin-kaytto-heikentaa-silmia/art-1288418343989.html

      • silmävitamiini

        Vitamiineilla taas näyttää olevan korjaavaa tai ainakin hidastavaa vaikutusta mm. eteneviin silmäsairauksiin esim. Luteiini. Olen apteekissa töissä ja Venäläiset käyvät tosi usein kysymässä Luteiini-valmisteita. Otimme valikoimaan Azecol nimisen valmisteen, kun edustaja kävi studyjen kanssa sitä esittelemässä. ko. tuote sisälsi kokolailla ne yhdisteet, joita tutkimuksissa käytettiin.


    • Antilasik
    • ainoo8

      Luteiinistä ja zeaxanthinistä sekä lisäksi omega 3-rasvahapoista on paljon apua jos haluat hidastaa silmäpohjarappeuman kulkua. Esim.luontaistuote Klarin perfekt sisältää kaikki nämä kolme.

      • rahat mulle..!

    • Ateenan suomalainen

      Olen Kreikassa asuva 69 vuotias nainen. Minulla todettiin kostea silmanpohjarappeuma 6 kk sitten ja olen siihen saanut valodynaamista laserhoitoa 2 kertaa ja 2 piikkia (lucetin) silmaan. Laakari on todennyt, etta selkiytymista on tapahtunut, mutta hoitoja (ainakin piikkeja) on viela jatkettava. Valodynaamisen hoidon seurauksena? sain ikavan ihottuman, jota ihotautisairaalassa ensin epailtiin psoriasiksi, mutta koepalan tulos olikin punajakalanomainen laakereaktio.
      Tama olisi varmaan hyva saattaa hoitavan silmalaakarin tiedoksi, ihan vaan muitakin potilaita varten. Kaikilla laakkeilla on toki sivuvaikutuksia, enka missaan tapauksessa jata silmahoitoa mahdollisen jakalan takia.

    • Anonyymi

      kostean silmänpojan rappeuma sain hoitoa liian myhhään sanottiin että olis pitäny tulla aikasemmin odotin pääsemistä kuukausia kysyin kuika tenne pääsy kesti näin kauan sanottiin että otettiin kiirrelisemmät ensin nyt sitten hoito lopetettiin kun se on tuhonnu koko silmän mutta ne kiirellisemmät ensin

    • Anonyymi

      tutkiiko oikeasti kukaan silmänpohjan rappeumaan mitään kunnonon parannuskeinoa jos tutkii olis sellainen jo varmaan löytyny

    • Anonyymi

      Mistä saa tätä Aredan valmistetta ostettua?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      456
      3346
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      438
      3158
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      131
      2876
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2222
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2070
    6. 182
      1420
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1357
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1226
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      81
      1210
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1050
    Aihe