Jalkalistojen kiinnitys

Kaaleppi

Onko kokemuksia jalkalistojen liimauksesta
betonielementtiseinään? Lista tulee olemaan
joko tammipuuta tai tammiviilutettua MDF-
levyä, mitat 12 x 42 mm.

12

26437

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saada

      niitä hyvin muuta kuin nauloilla tai ruuveilla.

    • liimaa..

      Ajoittain näkee näitä liimausneuvojen kyselijöitä, mutta miksi listat pitäis liimata..?
      Liimaus ei onnistu pysyvästi kuin jollain polyuretaani liima/tiivistemassalla ja sen kun teet, niin enää ikinä et saa listoja irti ehjinä.
      Liimaus ei ole ollenkaan niin helppoa kuin ajatella saattaisi, sillä sun pitää saada joka ainoa lista tuettua ja puristettua kiinni seinään liiman kuivumisen ajaksi- eli useiksi tunneiksi.

      Suosiolla vaan ruuvi ja proppu-systeemi, tai sitte piilokiinnikkeet, jotka ei tosin kaikkiin listoihin sovellu.

      MDF-listat on tietty nättiä ja tasalaatuista tavaraa, mutta itselle en sellasia laittaisi. Pikkasenkin saavat kosteutta, niin suojaamattomat listojen päät turpoaa..

      • Rakentajamies

        Ärsyttää kun amatöörit nälvii muita, vaikka ei itse osaa!!
        Jos joku haluaa liimata, niin antakaa neuvoja SIIHEN, ei proppaamiseen!!

        Näin saat liimaamalla listat kiinni.
        Itse liimannut satoja metrejä lattialistoja ja on helppoa ja siistin näköistä.

        Liimaksi Bostikin MaxiBond-liima/massa.(patruunassa)
        Sitten tarvitset tällaisia HALPOJA apuvälineitä 2kpl/m:
        http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=20350.htm&tuote=20350

        Ja, ei kun liimaamaan. Akryylimassalla viimeistellään päältä...


      • Akio
        Rakentajamies kirjoitti:

        Ärsyttää kun amatöörit nälvii muita, vaikka ei itse osaa!!
        Jos joku haluaa liimata, niin antakaa neuvoja SIIHEN, ei proppaamiseen!!

        Näin saat liimaamalla listat kiinni.
        Itse liimannut satoja metrejä lattialistoja ja on helppoa ja siistin näköistä.

        Liimaksi Bostikin MaxiBond-liima/massa.(patruunassa)
        Sitten tarvitset tällaisia HALPOJA apuvälineitä 2kpl/m:
        http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=20350.htm&tuote=20350

        Ja, ei kun liimaamaan. Akryylimassalla viimeistellään päältä...

        Joutuuko tuota akryylimassaa käyttämään liimalla kiinnitetyissä listoissa enemmän kuin muulla kiinnitetyissä? Eli jäävätkö helpommin irvistämään.

        Tuo akryylimassan käyttö listojen yhteydessä ei itseäni oikein innostaisi. Antaa sellaisen kuvan, että jokin rakentamisessa tehty huolimattomuus/epäkohta (lattialistan kohdalla tosin yleensä ihan rakenteellinen seikka) on jouduttu peittämään listalla ja kun listaakaan ei ole onnistuttu laittamaan kunnolla, niin on sekin työvaihe jouduttu korjaamaan massalla. Paljonhan tuota kyllä näyttää käytettävän grynderien kohteissa, joissa työn nopeus menee valitettavasti työn jäljen edelle.


      • kotinikkari.
        Rakentajamies kirjoitti:

        Ärsyttää kun amatöörit nälvii muita, vaikka ei itse osaa!!
        Jos joku haluaa liimata, niin antakaa neuvoja SIIHEN, ei proppaamiseen!!

        Näin saat liimaamalla listat kiinni.
        Itse liimannut satoja metrejä lattialistoja ja on helppoa ja siistin näköistä.

        Liimaksi Bostikin MaxiBond-liima/massa.(patruunassa)
        Sitten tarvitset tällaisia HALPOJA apuvälineitä 2kpl/m:
        http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=20350.htm&tuote=20350

        Ja, ei kun liimaamaan. Akryylimassalla viimeistellään päältä...

        Jos joku kysyy kaivoa johon voisi hypätä,

        sinä neuvot........viisasta.

        Kyllä sitä pitää kai muutakin neuvoa,
        eli ei kannata liimata,
        jos aikoo asua viisikin vuotta.

        Lattia elää, betoni murtuu ja irtoaa, ym.

        Mutta todella rakentajan ammattikaupasta tuotteita neuvoit.


      • hankintapaikka
        kotinikkari. kirjoitti:

        Jos joku kysyy kaivoa johon voisi hypätä,

        sinä neuvot........viisasta.

        Kyllä sitä pitää kai muutakin neuvoa,
        eli ei kannata liimata,
        jos aikoo asua viisikin vuotta.

        Lattia elää, betoni murtuu ja irtoaa, ym.

        Mutta todella rakentajan ammattikaupasta tuotteita neuvoit.

        Olen samoilla linjoilla edellisen kirjoittajan kanssa. Viimeinenkin ajatus, että kyseessä olisi ammattimies katos, kun näki bilteman linkin :)


      • Paavo
        hankintapaikka kirjoitti:

        Olen samoilla linjoilla edellisen kirjoittajan kanssa. Viimeinenkin ajatus, että kyseessä olisi ammattimies katos, kun näki bilteman linkin :)

        Katsos tämä taitaa olla sitä piilomainontaa...
        luulisin?


    • miehenä

      vetelin listat kiinni kuumaliimalla. Tarttee kaverin avuksi ainakin pitkissä listoissa. Asennusaikaa kuluu n. 2 min per lista. Hyvä puoli, mikä tuli myös käytännössä todettua on se, että lista kestää normaalin kotikäytön, mutta lähtee irti ilman purkurautaa.

      • jkl

        Lueskelin uteliaana viestiketjua ja vasta viimeisessä viestissä mainittiin tapa, jolla homma on helpoin tehdä!
        Kuumaliimalla olen liimannut useita jalkalistoja ja pysyvät tosiaan hyvin kiinni ja irtoavat tarvittaessa helposti. Eivätkä tarvitse mitään vippaskonsteja asennuksessa...


      • Hypno^Zzz
        jkl kirjoitti:

        Lueskelin uteliaana viestiketjua ja vasta viimeisessä viestissä mainittiin tapa, jolla homma on helpoin tehdä!
        Kuumaliimalla olen liimannut useita jalkalistoja ja pysyvät tosiaan hyvin kiinni ja irtoavat tarvittaessa helposti. Eivätkä tarvitse mitään vippaskonsteja asennuksessa...

        Ostin pari tuubia sikaflexiä kun kuulin siitä hyvää - jämäkkä kiinnitys. Nojoo, onhan se jämäkkää mutta kestää pienen ikuisuuden kuivua, jos ajatteli listahommia tehdä jokseenkin muulla aikataululla kuin 2-4 tuntia per LISTApätkä.

        Nyt olen vasta tämän päivän kiinnitellyt listoja kuumaliimalla ja kommentit:

        - Kuumaliima jämähtää aika kovaa paikoilleen, tämä yllätti kuinka vahvaa materiaali on. Pistin kaksi pientä puupalaa toisiinsa ja yritin irvistellen repiä niitä irti toisistaan, ei onnistunut.
        - Hinta: Kävin Clas-ohlsonilta ostamassa verkkovirtaan kytkettävän 15-80w pikkupyssyn ja siihen liimaluoteja (25kpl oli 3,90 eur tms..), sikaflex tulisi kalliimmaksi.
        - Hommassa pitää jonkun verran olla kiirettä. Pitääkin etukäteen hyvin katsoa että lista on oikein ja jos pieniä mutkia matkalla tulee, pitää katsoa mitä kohtaa painaa enemmän (täällä ei ainakaan seinät ole mitään hirveen suoria vaan heittoja tulee millejä sivusuunnissakin aika usein).
        - Ryssimisvaara; laitoin itse yhden listan 180 astetta väärinpäin (oven karmilista), äkkiä irti, uudelleeasettelu, oli ehtinyt jo jäähtyä aika paljon ja yritin pursutella väliin lisää ja tuli vähän persiilleen tehty. Eli sama kuin yllä; suunnittelu, suunnittelu, suunnittelu! Seuraavat listat menikin ilman mokia (*koputtaa puuta*) mutta tuo oli neljäs kuumaliimalla pistetty joten menkööt aloittelun piikkiin ;)
        - Kuumaliimapyssyjä saisi mieluusti olla yli 1,5-2,0m listalle kaksi kappaletta. Tietenkin riippuu pyssystäkin. Tuo oma pyssy ei jaksanut kovin suurta liimamömmömäärää antaa läpi tarpeeksi kuumana ja sulaneena. Taidampa hakea maanantaina toisen pyssyn kaveriksi.

        Tästä jatkuu meikäläisellä homma. Tarkoitus olisi vielä betoniseinään pistää kattolistaa katon ja seinän rajaan kuumaliimalla, siihen tarvitaankin kaksi henkilöä ja tarkkuutta asetteluun!


    • Asennusliima

      Itse laittelin MDF listat kiinni rautakaupan asennusliimalla laminaatin asentamisen jälkeen. Liimasin tapetoituun ja päällemaalattuun kipsilevyseinään ja työ onnistui yli odotusten. En liimaisi jos olisi "arvoasunto" tms, mutta mielestäni ei mennyt vielä ihan rötösnikkaroinniksi näinkään.

    • Anonyymi

      Timpuri asennusliima melko toimivaa. Muutaman minuutin painaa listaa kiinni ni nasahtaa jo kiinni. Sai ainakin tokmannilta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      175
      7037
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      41
      4129
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2085
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2019
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1859
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1676
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      30
      1619
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1593
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1578
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1418
    Aihe