Lievät epileptiset kohtaukset

Piivin

Hei!
Näitä tekstejä lukiessa kyse on yleensä tajuttomuus/kouristuskohtauksista kärsivistä epileptikoista, jos oikein ymmärsin.
Minulla on lieviä epileptisiä kohtauksia, jotka eivät suuremmin häiritse elämää, voisinko sanoa että sävyttävät korkeintaan. Kohtaukset kestävät vain noin sekunnin ja niiden aikana tulee näköhallusinaatioita. ennen diagnoosia tämä oli todella hämmentävää ja pelottavaa, mutta nyt kun asia on tiedossa ja lääkkeillä melko hyvin hoidossa, niin asiaa ei juuri tarvitse miettiä. Tietyt varotoimenpiteet kohtausten välttämiseksi on toki syytä muistaa.
Onko jollain muulla tällaista ns. lieviä epileptisiä kohtauksia? En oikein lukeuden kuuluvaksi epileptikoihin, koska oireeni ovat niin erilaiset.

18

7362

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lievinä ne minullekin alkoi ja myöhemmin tuli ne "pahat kohtaukset".

Sehän EI tarkoita, että Sinulle kävisi samoin.

Parempi kuitenkin varautua ja toivon todellakin, että Sinun tapauksessasi ne pysyvät siellä lievinä.

• Piivin

sinulla kesti sitä lievää vaihetta? Minulla on nyt neljäs vuosi meneillään ja lääkkeiden kanssa tosiaan toimii melko hyvin. Lääkäri sanoi, ettei ole sen isompaa huolta isoista kohtauksista kuin kenelläkään muullakaan ihmisellä. Silti tietysti mietin, voiko joskus tulla sellainen tajuttomuuskohtauskin. Noin 10 vuotta sitten sellainen oli yksi, mutta sitä ei silloin katsottu epilepsiaksi, kun jäi vain yhdeksi. Myöhemmin nämä pienet kohtaukset sitten todettiin epilepsiaksi.

• Piivin kirjoitti:

sinulla kesti sitä lievää vaihetta? Minulla on nyt neljäs vuosi meneillään ja lääkkeiden kanssa tosiaan toimii melko hyvin. Lääkäri sanoi, ettei ole sen isompaa huolta isoista kohtauksista kuin kenelläkään muullakaan ihmisellä. Silti tietysti mietin, voiko joskus tulla sellainen tajuttomuuskohtauskin. Noin 10 vuotta sitten sellainen oli yksi, mutta sitä ei silloin katsottu epilepsiaksi, kun jäi vain yhdeksi. Myöhemmin nämä pienet kohtaukset sitten todettiin epilepsiaksi.

tuli jo -70 luvulla ja oikeastaan ensimmäinen paha kohtaus -90 luvun lopussa.

Epilepsia diagnosoitiin vasta tuon ensimmäisen pahan kohtauksen jälkeen ja silloin määrättiin Trileptal lääkitys.

Lieviä kohtauksia tuli sen verran harvoin etten tajunnut/halunnut tutkimuksiin mennä.

Kaikenkaikkiaan pahoja kohtauksia on tullut 5-6 kertaa ja aina taju lähtenyt ja useammalla kerralla hengitys pysähtynyt sekä parina kertana sydän pysähtynyt -jos nyt oikein muistin.

• Peeth.

En ole lääkityksen aloittamisen jälkeen, eli kolmen vuoteen, saanut yhtäkään tajuttomuus/kouristuskohtauksta, mutta melko usein lieviä kohtauksia (huimausta, puheen mongerrusta jne).. Kyllä silti itseni epileptikoksi luen vaikkei epilepsiani ole pahimmasta päästä..

• Punajuuri

Mulla on lievä epilepsia, joka todettiin viime marras-joulukuussa. Mikä tarkoittaa lyhyitä poissaolokohtauksia (näköhallusinaatioita ja lasittunutta katsetta) ja kuumia aaltoja sen jälkeen. Lääkityksellä homma on toiminu hyvin, tosin alkuun väsymys oli tosi paha. Vieläkin tulee n. tunnin sisällä lääkkeen ottamisesta väsy, mikä ei aina ennen töihin lähtöä oo hirveen hyvä juttu. Munkin on hiukka vaikea mieltää itteäni epileptikoksi, mutta sehän mä olen, mitä sitä kieltämään. Se on ominaisuus muiden joukossa, niinkuin ruskeat silmät tai pituus. Epilepsiarannekkeita tosin en suostu pitämään. Oon vaan infonnu asiasta reippaasti kaikkia lähipiirin ihmisiä, niin töissä kuin vapaa-ajallakin. Suhtautuminen on ollut ihmettelevää, mutta hyväksyvää, kun asiasta on kertonu avoimesti. Samallahan sitä vähentää ihmisten ennakkoluuloja, kun tieto leviää. Tsemppiä sulle, kuten kaikille muillekin epilepsiaihmisille!

• Piivin

toki sen tosiasian, että kyseessä on epilepsia. On vain niin vaikea samaistua muihin samaa sairastaviin, kun kokemukset ovat erilaisia. Tuttavapiirini tietää asiasta, mutta koska se ei minusta juuri näy päällepäin, en ole kaikille alkanut asiaa selittämään. Kohtaukseni ovat niin lieviä, että muut huomaavat vain ehkä hölmistyneen ilmeeni kohtausten jälkeen, jos sitäkään. Ranneketta minulle ei ole edes ehdotettu eikä alun ajokiellon jälkeen minkäänlaisia rajoituksiakaan. Ja mikäpäs siinä. Onko teillä muilla lievistä kohtauksista kärsivillä jonkinlaisia rajoituksia?

• epävarma

Olen 16 vuotias ja olen todennut itselläni omituisia tapoja. Jalkalihakseni ovat jäykistyneet ja joskus nykähtelevät hieman , puheestani ei tule mitään koska "luulen" etten löydä sopivia sanoja sanottavaani , joskus jos keskityn johonkin tekemiseen niin silmäni ikään kuin muljahtavat taaksepäin ja sekin tapahtuu todella nopeasti , sekunnissa. Kuulostaa mielestäni pelottavalta o; ja minua on kiusattu nyt about 3 vuotta silmistäni .. niissäkin jotakin kieroutumisen vivahdetta kuulemma mutta itse en juuri näe niissä mitään vikaa .. voisiko tämä silmävikakin olla yksi epilepsian oireista ? Hengenahdistukset ovat yleisiä ja pahoinvointi. Kävin noin kuukausi sitten terkalla ja pienenä epäilyksenä oli paniikkihäiriö erilaisten tuntemuksieni perusteella mutta nyt kun olen tässä lueskellut epilepsiaan liittyviä juttuja , luulen itselläni lievää epilepsiaa.

• Varmaan nopeiten saisit ongelmaan ratkaisun, jos hakeudut Neurologin vastaanotolle, tai pyydät julkiselta terveydenhoitopuolelta lähetteen erikoislääkärin vastaanotolle (kannattaa mennä tätä tietä, koska neurologiset tutkimukset ovat aika arvokkaita). Mitäänhän ei suoraan pysty kukaan sanomaan. Ensin tutkikaan ja otetaan kokeita. Niiden perusteella nähdään, miten oiretta tai ongelmaa lähdetään hoitamaan. Jos et saa ongelmaan ratkaisua, niin sinnikkäästi vaan hakeudut uudestaan. Kyllä sä siitä...selviät....

• epävarma

Ongelma tässä nyt on se että en uskalla kertoa oireistani vanhemmilleni. Tai itseasiassa mainitsin pari oiretta hieman kavalasti mutta ei ketään kiinnostanut .. /; Olen samaan aikaan myös masentunut enkä koe pystyväni kertoa mitään .. En tiedä. Noh , ainakin tajuavat mistä on kysymys kun on käynyt jotakin vakavaa.

• Mainitsit jo aikaisemmin, että olet käynyt "terkalla". Miten tilanne etenee, saitko ongelmaan esim. jotain lääkettä "paniikkihäiriöön". Kenties lähetteen jatkotutkimuksiin. Siitäkin voit aivan hyvin jutella terveysaseman hoitajan kanssa, jos jokin asia jäi vielä epäselväksi.

Kerro rohkeasti vaan omille vanhemmillesi omista vaikeuksistasi. Ei kannata itse jäädä asioita miettimään ja arvailemaan. Kyllä omat vanhempasi sinusta välittävät, ja halavat parastasi.

• Ei yksin päätelmiä

Jos vanhemmille kertominen tuntuu vaikealta, aloita kertomalla esim opolle asiasta (jos opiskelet?), ja tosiaan käänny uudelleen lääkärin puoleen. Etenkin jos nämä oireet häiritsevät elämistäsi. Vaikka sulla olisi paniikkihäiriö (itselleni se tuli epilepsian johdosta), on hyvä silti tarkistaa esim EEG:llä näkyykö merkkejä epilepsiasta. Jos kyseessä on epilepsia, saatat tarvita vain lievän lääkityksen ja pääset eroon oireistasi. Jos taas kyseessä on vain paniikkihäiriö, on siihen lääkitykset olemassa, sekä terapia jos haluaa. Älä ainakaan yksinään jää pohtimaan asiaa, sillä se vain stressaa sinua lisää. Kyllä ne lääkärit tutkivat sinut kunnolla, ennen kuin saat tuloksia.

• epävarma

Hmm .. En oikein tiedä mistä aloittaa kun on niin paljon asioita käsiteltävänä. Tiedättehän .. Tekisi mieli vain antaa asioiden olla mutta ne jäävät kuitenkin vain mieltä painamaan .. Masentaa , ahdistaa , hengitys on vaikeaa yms .. Haluaisin kovasti kertoa mutta jos ei viimeyrityksestäkään mitään tullut niin miksi se nyt sitten onnistuisi ? En tosiaan tiedä .. life is the full of shit :(

• epävarma

Ja kyllä , opiskelen mutta sekin tuntuu niin hirveän tyhjältä sillä tunnen että minua ei hyväksyttäisi vaikka opettajatkin jaksavat jankuttaa "jokaisella on oikeus olla itsensä , ketään ei pidä aliarvioida sairauksien tai muiden vammojen perusteella" mutta mitä itse opettajat tekevät ? Jauhavat paskaa minkä kerkevät ja pitävät suurta osaa opiskelijoista naurettavina. Ei voi kyllä muutakaan sanoa kun että what the fuck is going on ? o; vittu valoja päälle. (pientä avautumista tähän hätään :D) Mutta jokatapauksessa siitä paniikkihäiriöstä .. koulussa kyllä kerran huolestuttiin kun aloin oireilemaan mutta asia ollaankin annettu olla , samoin tämä terkkakin unohti sen .. jotenkin turhauttavaa kun itsekin vähän hukassa /: Totesin että en oikein viitsi perheongelmien aikana kertoa ongelmistani sillä sentään kyseessä voisiko sanoa jopa vaarallinen sairaus mutta pahentaisi vaan entisestään asioita yms enkä halua tuottaa mitään ongelmia enempää. Siispä nyt mietin mitä voisin tehdä ..

• Ei yksin päätelmiä

Mä opiskelin myös itseni tradenomiksi, ja koko sen ajan olen sairastanut hankalaa epilepsiaa, eikä lääkettä kohtauksiin ole löytynyt (saan useamman minuutin kestäviä tajunnanhämärtymiskohtauksia, ja etenkin stressi aiheuttaa niitä). Opiskelu oli todella raskasta ja luulin että en siitä selviä. Olin jopa lopettamassa kesken, mutta onneksi en niin tehnyt. Omalla kohdalla fiksuin ratkaisu oli puhua opolle ja muutamille opettajille, sillä sain opiskeluun lisäaikaa, keskusteluaikoja ja opintojen tarkempaa seuraamista heidän kanssaan. He ovat kyllä ymmärtäväisiä, kun heille kertoo selkeästi(!) että on itse todella huolissaan omasta tilanteesta, ja asiat on menossa pahasti alamäkeen jos kukaan ei auta. Ja kuulostaisi myös sun tekstistä päätellen siltä, että sun olisi hyvä päästä puhumaan jollekin, koska yksin asioita pohtimalla ei sairaus (oli se nyt epilepsia tai paniikkihäiriö) katoa, vaan se voi jopa pahentua stressin takia. Oletko varma siitä terkasta, ettet ole vain antanut sen unohtaa? Niiltä pitää pyytää apua, jotta sitä saa. Eivät ne kuitenkaan holhoa kuten vanhemmat.
        Sun pitää laittaa itsesi ja terveytesi nyt ykkössijalle. Sun vanhemmat on aikuisia, ja on väärin ajatella noin, kun on kyseessä terveys. Ja jos et niille saa kerrotuksi, niin aloita siitä oposta, terkasta tai rehtorista tms. Ne auttaa eteenpäin.
        Nyt tsemppiä ja päätös ottaa seuraava askel.

• epävarma

tiedän että täytyy puhua ongelmista jos sellaisia on mutta en vain pysty siihen .. en vain pysty /; olen kyllä yrittänyt mutta ei siitä edellisestäkään kerrasta mitään tullut kun puhe meni sössöttämiseksi joten lopetin koko puhumisen ja annoin olla. musta vain tuntuu että ei ole enää väliä millään .. elän paskaa elämää ja itken kun siltä tuntuu. eilen koulussa loppupv ei mennyt aivan putkeen koska ahdistus oli suuri ja jouduin juosten poistumaan luokasta /; kolmisen vuotta ollut jo kiusattu joten kyllä pitäisi tietää mitä elämä on , yhtä helvettiä. ja kun vielä miettii jotakin epilepsiaa niin jes .. :( kai se vaan on pakko hyväksyä elämä masennuksen matkassa :( mutta hei nyt on niistä epilepsian oireista pakko kysyä teiltä muilta jotka sairastatte sitä , onko teillä sellaisia nopeita nykäisyjä (kuin koko kroppa nykisisi) en itse tajunnut sitä paitsi sen jälkeen kun se nykäys oli tapahtunut. tai pimeässä huoneessa ollessanne näettekö erilaisia valoilmiöitä ? voi kun tuntuu että kukaan ei ymmärrä .. :(

• ponerp

Oireita on paljon erilaisia. Oli sulla epilepsia tai ei, on se hyvä tarkistaa. Onko sulla ketään kaveria tms joka voisi auttaa sua jonnekin ammattilaisen puheille? Tai voitko kirjoittaa sille opolle tai terkalle, ja kertoa mikä on tilanne? Näytä vaikka tämä keskustelu! Sä tarvitset apua, ja sillä ON väliä!

• Ceda

Opiskelijat, jotka eivät hyväksy sinua epileptisten oireidesi takia ja kiusaavat, voit jättää ihan omaan arvoonsa. Eivät he ymmärrä, että kyse on sairaudesta ja heidän kanssa et onneksi loppuelämääsi joudu viettämään. Päivä vain ja hetki kerrallansa - nyt tilanne on tämä ja nyt olet oikeutettu apuun.

Tärkeintä sinulle on siis saada tukea sekä asiantuntijatahoilta (terveydenhuolto) että vertaisiltasi (sen takia on hyvä, että olet tullut kertomaan tilanteestasi tänne). Alkuvuosina epilepsia oli itsellenikin samanlainen musta viitta. Sitten ymmärsin, että mitä väliä - jos on sairaus, joka jotain pelottaa ja kammoksuttaa, ei hän ole ystävyyteni väärti.

Etsi tuen avulla tie pois masennuksen ja ahdistuksen todella ikävästä tilasta - tämän sanon kokemuksen syvällä rintaäänellä. Muista:
      "Ei yksinäinen unta saa
      vaan valvoo vuoteellaan
      hän kellon käyntiin koittaa viimein nukahtaa
      ei yksinäinen unta saa
      vaan ajatukset seuraa toisiaan
      kunnes aamu jälleen silmiin sarastaa"

"Tekisi mieli vain antaa asioiden olla mutta ne jäävät kuitenkin vain mieltä painamaan .. Masentaa , ahdistaa , hengitys on vaikeaa yms .." = yksin vatvoessa tunteet vain lisäävät pyörimistä oravanpyörässään ja "ajatukset seuraa toisiaan". Et siis tosiaankaan ole hoitamattomissa - muista se! :)

• epileptikon äiti

12.5.2014 Mene hyvä tyttö terveydenhoitajan vastaanotolle ja kerro tilanteesi ettei pääse pahemmaksi. Tytölläni oli yöllisiä kohtauksia 5kk ajan muutaman viikon välein kunnes vietiin ambulanssilla sairaalaan ja sitten sai lääkityksen niin kohtaukset loppuivat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      84
      4531
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3115
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      136
      3109
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      403
      2192
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      220
      1308
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1213
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1197
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      65
      1082
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1074
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      983
    Aihe