Jos teillä on hyviä kalavaleita tiedossa, niin kertokaapa sellainen meille muillekin. Eikä tarvitse valeen tietystikään olla tiedossa ennestään vaan sellaisen voi keksiäkin. ;)
Minäpä aloitan "kevyesti."
Olin kerran taas kalassa ja tunnin uisteltuani vaihdoin reilusti isompaan kuvaan ja jopas pian sen jälkeen tärppäsikin oikein kunnolla.
Väsyttelin kauan ja hartaasti ja kalakaverini huusi koko ajan apua ja käski ottaa haavia esiin.
Lopulta sain kalan veneen viereen ja haaviin saakka. Katselin haaviani ihmeissäni. Siellähän oli kalakaverini valtavan hauen kanssa.
Olinkin laittanut vahingossa kalakaverini syötiksi, enkä ollut huomannut mitään. Mutta ei se mitään. Sillä syötilläni sain elämäni hauen ja kaiholla muistelen saantihetkeä vieläkin.
Kalakaveriani en vaan ole nähnyt sen reissun jälkeen...kummallista? Puhui siellä veneessä vaan jotain hauenhampaista kelleissänsä...?
Kertokaas kalavaleita
24
5767
Vastaukset
- fisherking
Sain kerran tosi suuren hauen uistimella.En sitä tullut punninneeksi,mutta kun menin sen kanssa linja-autoon,sille piti ostaa oma lippu...
- Einari
Kerran olin pikkupoikana onkimassa. Kalojen syönti oli ihan mahdotonta. Madotkin piti mennä laittamaan kiven takana koukkuun.
- Pete
Minäkin sain kerran tosi vonkaleen: viikko perheen kanssa sitä syötiin pyrstöpuolesta ja vielä se pääsi karkuun.
- Mää
Pete kirjoitti:
Minäkin sain kerran tosi vonkaleen: viikko perheen kanssa sitä syötiin pyrstöpuolesta ja vielä se pääsi karkuun.
Minä sain kerran niin ison hauen, että kun laitoin sen isoon peräkärryyn, niin poliisit anto mulle sakot, koska en ollut laittanut punaista lippua hauen pyrstöön. Pyrstö tuli siis yli metrin verran kärryn ulkopuolelle.
- Arska
Mää kirjoitti:
Minä sain kerran niin ison hauen, että kun laitoin sen isoon peräkärryyn, niin poliisit anto mulle sakot, koska en ollut laittanut punaista lippua hauen pyrstöön. Pyrstö tuli siis yli metrin verran kärryn ulkopuolelle.
Määpäs sainki eilen mereltä näin valtavan ison kalan *näyttää*
- Perhokalastajatar
Mää kirjoitti:
Olin muutama vuosi sitten kalastamassa Ruunaalla. Perhoon iski joen tyrskyistä hauki, se tempoi ja hyppi ja viimein sain sen rantaan. Raukka oli 10 cm pitkä ja ihan turta väsymyksestä. :)
- Miihkali
Perhokalastajatar kirjoitti:
Olin muutama vuosi sitten kalastamassa Ruunaalla. Perhoon iski joen tyrskyistä hauki, se tempoi ja hyppi ja viimein sain sen rantaan. Raukka oli 10 cm pitkä ja ihan turta väsymyksestä. :)
Olipa hyvä ettei perhosi koukku oiennut ja siimasi katkennut vonkaleen tempomisesta. :-D
- Senilix
Pete kirjoitti:
Juu, sain kerran niin ison lohen, että kun kuvasin sitä 28 mm:n laajakulmalla kilometrin päästä, niin vielä ei kala mahtunut kokonaan kuvaan. Oli se vaan aikamoinen vonkale. :)
- Osku
Sain viime elokuussa niin ison kalan, että valokuvakin painoi kilon ja 300 grammaa.
- TOSI mies
Sain syyskuussa sellaisen vonkaleen yhdeltä lammelta, että kun nostin kalan veneeseen, niin vene karahti pohjaan vaikka ennen kalan ylösnostoa siinä kohtaa oli ollut vettä 2 metriä!
- Sakari Kuosmanen
TOSI mies kirjoitti:
Sain syyskuussa sellaisen vonkaleen yhdeltä lammelta, että kun nostin kalan veneeseen, niin vene karahti pohjaan vaikka ennen kalan ylösnostoa siinä kohtaa oli ollut vettä 2 metriä!
niin ison kalan ettei se mahtunut kuin istumaan katiskaan.
- TILLEY
TULI KERRAN UROSPUOLEN HAUKI TUULASTAMALLA,VALO
KUVA PAINOI REILUSTI YLI VIISIKILOA. - Simppu-Suleima
Miun paras kaverini sai kerran venneeseen niin mahottoman ahavenen ettei uskonu itekkään! Se ahaven söi ensin kaverin eväät ja sitten se joi kaikki kaljat. Se jäläkeen se ahaven söi airot, hankaimet ja lopuksi vielä haukkasi perämoottorin potkurinki suihinsa ja kaveri joutu sitten tuuliajolle ku se ahaven söi kaikki. Onneksi ei venettä upottanu. Näin o!
- Veteraani
Minä sain sota-aikaan yhdeltä lammelta sellaisen kalan jokä söi koko veneen ja jouduin uimaan kuusitoista kilometriä rantaan ja koko ajan pelkäsin sen jättimuikun syövän minutkin mutta onneksi ei syönyt ja pelastuin. ;)
- Hara
Olin viime talvena kavereiden kanssa madepilkillä ja sain niin ison mateen että jouduin tilaamaan jäänsärkijä Urhon hinaaman sen rantaan. Se kala jo vähän tuntui ranteessa ja myöskin lompakossa, kun lähettivät laskun hinauksesta. Mutta kyllä kannatti ja nyt voin kaikille kertoa, miten ison kalan oikein sainkaan ja voin kertoa, että ISO OLI! Ei mahtunut edes kymppiuutisten kameraan, joten jättivät pois koko uutisista. Eivät uskoneet silmiään!
- Kala-Hessu
- Kerronpa pojat teille viime kesäisen metsästys- ja kalastusreissuni, kun Anna-siskoni hätisteli minua ruuanhankintaan. No kyllähän töitä pitää tehdä, mutta Anna-sisko saa sen tuntumaan velvollisuudelta ja pakolta, aloitteli Jussi kertomustaan.
Huomasin kuinka koulutoverienikin mielenkiinto heräsi. Oli hiiskumaton hiljaisuus. Toverini odottivat tarinalle jatkoa. Ja tulihan sitä. Rupesin huomaamattani toivomaan, että Ruposen ruskea linja-auto olisi myöhässä ja että Jussi ehtisi kertoa tarinansa loppuun. Jussi jatkoi:
- No eipähän sitä oltu meillä liikaa ruokaa varattu seuraavaa talvea varten. Riista ja kala olisi tervetullutta lisää seuraavan talven ruokavarastoja ajatellen. Minä otin mukaani tarkkuuskiväärin. Haulikkoa inhosin, mutta otin sen kuitenkin mukaani. Onkivehkeet otin myös.
- Lähdin metsäpolkua myöten Saapajärven rantaan, jonka sivumennen sanoen olen sukeltanut rannasta rantaan, vaikka se on siltä kohdalta lipo kilometrin leveä. En kiinnittänyt menomatkalla mitään huomiota riistalintuihin enkä jäniksiin, vaikka moni huonompi erämies olisi jo varmaan ampua korautellut niitä. Mutta minä ajattelin, että on tyhmää kantaa mitään saalista, kun on menossa poispäin kodista.
- Rupesin lähestymään Saapajärveä. Puristin onkivapaa kädessäni, mutta en kerennyt vielä edes kunnolla rantaan, kun lohi hyppäsi korkealle ilmaan. Suuri kalasääski nappasi sen lennosta. Se lähti tulemaan viiden kilon lohi kynsissään minua kohti. Minä löin käsiäni yhteen siitä liikutuksesta, miten kauniisti tuo kuningaskalastaja oli lohen napannut.
- Kuinka ollakaan, juuri kun kämmeneni olivat osumassa yhteen, suuri metso lensi siihen väliin ja taittoi niskansa. Sitä hämmästyi tuo kalasääski ja pudotti tuon saaliinsa. Tuo komea lohi tippui suoraan kalakonttiini.
- Tuossa rytäkässä laukesi vahingossa haulikko. Teeriparvi, joka lensi sattumalta sillä kohtaa, sai haulit kohti ja yksitoista teertä tippui minun ympärille. Siinä sitä oli ihmettelemistä. Kun istahdin mättäälle sitä tuumaamaan, niin jänis töytäsi siihen väliin ja jäi alleni.
- Ja taas saalis lisääntyi. Löin kämmenelläni reiteeni hyvää onneani ihmetellen. Eikös iso korpimetso siihen väliin lentänyt. Nyt pitää ruveta jo liikkeitään harkitsemaan. Eihän näitä muuten saa kotiin vietyä, ajattelin, kun korpimetso katseli minua elottomalla silmällään.
- Tuumin siinä, että ei näitä jaksa millään kotiin kantaa ja läksin lainaamaan Posti-Sepiltä maitokärrejä, koska Sepi asui aika lähellä riistamaitani. Olin melko lähellä Sepin asuinpaikkaa, jonne johti kärritie, mutta päätin oikaista metsikön läpi.
- Jouduin kahlaamaan puron yli, niin enkös kompastunut pohjakiveen ja puseroni sisään luikerteli neljäkiloinen matikka. Kun nousin purosta, kummassakin saappaanvarressa oli kuuden kilon hauki.
- Ajattelin siinä vanhaa tarinaa, jonka mukaan tässä purossa on iso aarre niiltä ajoilta kun pohjolassa asui jättiläisiä. Ja kun siinä koittelin taskuani, että mikä siellä painaa, niin sieltä löytyi nyrkin kokoinen kiiltävä ja suunnattoman arvokas kultamurikka. Kun kopeloin kaulustani, huomasin että jättiläiseltä pudonnut timantein koristeltu kultainen rannerengas oli tuossa kuperkeikan aikana sujahtanut kaulaani.
- Latjasin saaliini ja aarteeni puronvarteen. Kävelin Posti-Sepin pihamaalle. Tervehdin Posti-Sepiä käsipäivällä. Tiedusteluuni, lainaisiko Posti-Sepi maitokärrejään minulle. Sepi sanoi:
- Tovennii maitokärrit, nehän ovat tuossa ladon kulmalla, ota vain lainaksi, huomenna vasta tarvitaan.
- Otin kärrit ja läksin kohti saaliitani. Latjasin runsaan saaliini maitokärreihin ja läksin kotia kohti nostettuani vielä kultamurikan ja rannerenkaan kuorman päälle.
Kuuntelin toisella korvalla Jussin kertomusta. Toisella korvalla kuulostelin jurinaa, kun Ruposen ruskea tulla juristeli Vehmuran mutkaista tietä. Kohta se pylkähtikin näkyviin ja rupesi jarruttelemaan Jussin annettua sille pysähtymismerkin. Auton ollessa jo melkein kohdalla, Jussi vielä hurmensi:
- No läksin tosiaan kotiini päin työntämään kärrejä. Niin eikös kettu pusikosta työntänyt kaulaansa kärrin pyörän alle, ja kuollut. Tuumasin, että tästähän saa hyvät rukkaset ja viskasin sen kuorman päälle sen lihavamman hauen viereen. Hauki tärähti ja siltä aukesi suu. Sieltä alkoi valua tielle kulta-rahoja virtanaan…
Kertomus on lainaus Hannu Pitkäsen kirjasta
Tulukee Tänne ISBN 952-5309-14-2
Julkaisija Ilias Oy 2000
Lähetin kertomuksen Hannu Pitkäsen luvalla.- Kala-Hessu
- Kerran Jussi kauppamatkalla ollessaan poikkesi Rylyn luokse ja vaani tilaisutta valehdella, niinkuin heillä oli tapana. Vähitellen tarinat menivät kalastukseen. Kumpikin oli saanut tarinoiden mukaan hirmu vonkaleita. Lopulta Jussi kertoi, että hän oli nuorempana Atlantilla pyytämässä tosi isoja kaloja, joita ei nykyään enää varmaan olekaan. Harmi kun hän ei enää muista, minkä nimisiä ne kalat olivat. Ryly tunsi olevansa tukevalla maalla, kun rupesi arvuuttelemaan, olisiko ne ollut valaita.
- No ei ne ollut valaita, kun valaat oli meillä syötteinä, Jussi tuumi.
Tämä oli lainaus Hannu Pitkäsen Kirjasta Elekee Ennee
ISBN 952-5309-05-3 Kustantaja Ilias Oy 1999
Juttu on lähetetty Hannu Pitkäsen luvalla. - Arska
Olipas todella hauska juttu. KIITOS! :-)
- Etsiskelijä
Viestii! Tuleppas jo esiin.
- hyökkis
Mulla oli kerran merellä kii niin iso kala et ku se potki pinnalla niin Viroon meni sellaisia Tsunameita että kuuskytäseittämän hukku ja satoja on vieläkin kateissa.
- masa
...lammelta ongella satagrammasen ahvenen. Ja tää tarina on sosi enkä hirveästi liiottele.
- mertsi
Sain affenanmaalta hauen uistimella!
- selkäjakkara
...männä vuonna niin ison siiat että oksat pois.
- majava
...niin ison et en sitä usko vieläkään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856314
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303793törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283150Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691706- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46949Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11946Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42859