valmet 805 ruuvaus

maestro

Tuli hommattua vähä turhan iso kylvinkone eikä taida 805 jaksaa oikein vetää. Kuinka saan lisää potkua? Mikäs ruuvi se olikaan siinä syöttöpumpus ja kumpaan suuntaan pitää pyöritää? Ja kuinka paljon?

16

14761

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Konsta Kuttaperka

      ...kylyvökonehen laitoot ennenkuin ruvetahan ruuvaalohon?

      • ----

        ---


    • päätylevyn

      alla alimmainen kiinnipäin syöttö suurenee.

      • Paalinpyörittäjä

        Neljänneskierros kerrallaan ja enintään 3 kertaa ja testausta välillä ja katto kuinka savuttaa.
        Liika savutus merkki siitä, että syöttö liian suurella pöötä kuluu turhaan ja moottori kuumenee liikaa, ku huonosti palava pö muuttuu lämmöksi! Jos kone väljä, voi männänhelmat palaa liiallisen syötön ja ohivirtauksen takia.


      • ---

        onko 6300:ssa sama periaate?


      • Jaska Jokunen
        Paalinpyörittäjä kirjoitti:

        Neljänneskierros kerrallaan ja enintään 3 kertaa ja testausta välillä ja katto kuinka savuttaa.
        Liika savutus merkki siitä, että syöttö liian suurella pöötä kuluu turhaan ja moottori kuumenee liikaa, ku huonosti palava pö muuttuu lämmöksi! Jos kone väljä, voi männänhelmat palaa liiallisen syötön ja ohivirtauksen takia.

        " Liika savutus merkki siitä, että syöttö liian suurella pöötä kuluu turhaan ja moottori kuumenee liikaa, ku huonosti palava pö muuttuu lämmöksi! "

        Okns' ihan noin? Musta savu on palamatonta polttoainetta eikö? Eihän PALAMATTOMASTA lähde enempää energiaa kuin palaneesta? Päin vastoin vähemmän. Muutenhan kaikki moottorit savuttasisi energian säästön perusteella?
        Se savutus on vaarallista, kun se savu/noki kerääntyy pakosarjaan ja etenkin rasittaa turboahtimen siipiä. Epätasapainoa, kun nokikerros lohkeaa pois miten sattuu. Noki "kerää" lämpöä turbon poistopuolen seinämiin, ahdistaa pakokaasuja. Syötön lisäys kasvattaa myös moottorin lämpökuormaa. Karkean arvion mukaan kampiakselista, pakokaasuista ja jäähdytysjärjestelmästä poistuu kolmasosa kustakin. Tämä tarkkuus riittä tämän ongelman selvittämiseen. Jos lisätään syöttö niin, että kampiakseliteho nousee esim. 15% (100hv --> 115hv) myös pakokaasujen ja jaahdytyksen osuus nousee 15% kumpikin. Siten moottoriin syötetään 3*15%=45% enemmän energiaa, josta 30% on siirrettävä "harakoille". Tästä syystä moottori ei ehkä kestä syötön lisäystä.


      • Sama
        --- kirjoitti:

        onko 6300:ssa sama periaate?

        Homma.


      • noin
        Jaska Jokunen kirjoitti:

        " Liika savutus merkki siitä, että syöttö liian suurella pöötä kuluu turhaan ja moottori kuumenee liikaa, ku huonosti palava pö muuttuu lämmöksi! "

        Okns' ihan noin? Musta savu on palamatonta polttoainetta eikö? Eihän PALAMATTOMASTA lähde enempää energiaa kuin palaneesta? Päin vastoin vähemmän. Muutenhan kaikki moottorit savuttasisi energian säästön perusteella?
        Se savutus on vaarallista, kun se savu/noki kerääntyy pakosarjaan ja etenkin rasittaa turboahtimen siipiä. Epätasapainoa, kun nokikerros lohkeaa pois miten sattuu. Noki "kerää" lämpöä turbon poistopuolen seinämiin, ahdistaa pakokaasuja. Syötön lisäys kasvattaa myös moottorin lämpökuormaa. Karkean arvion mukaan kampiakselista, pakokaasuista ja jäähdytysjärjestelmästä poistuu kolmasosa kustakin. Tämä tarkkuus riittä tämän ongelman selvittämiseen. Jos lisätään syöttö niin, että kampiakseliteho nousee esim. 15% (100hv --> 115hv) myös pakokaasujen ja jaahdytyksen osuus nousee 15% kumpikin. Siten moottoriin syötetään 3*15%=45% enemmän energiaa, josta 30% on siirrettävä "harakoille". Tästä syystä moottori ei ehkä kestä syötön lisäystä.

        Kokeiltu noitaa säätöjä, ei sitä hirveesti voi lisätä tehdasasetuksista korkeintaa puolikierrosta neljänneskin riittää, savutus ja pahimpana ongelmana lämpöjen nousu eikä se teholisä juuri tunnu, kutoskoneesta ei toki ole kokemuksia.

        Mutta mitäs se välijäähdytin tekis on monesti ollut mielessä kokeilla, onko kukaa värkännyt sellasta.


      • Paalinpyörittäjä
        Jaska Jokunen kirjoitti:

        " Liika savutus merkki siitä, että syöttö liian suurella pöötä kuluu turhaan ja moottori kuumenee liikaa, ku huonosti palava pö muuttuu lämmöksi! "

        Okns' ihan noin? Musta savu on palamatonta polttoainetta eikö? Eihän PALAMATTOMASTA lähde enempää energiaa kuin palaneesta? Päin vastoin vähemmän. Muutenhan kaikki moottorit savuttasisi energian säästön perusteella?
        Se savutus on vaarallista, kun se savu/noki kerääntyy pakosarjaan ja etenkin rasittaa turboahtimen siipiä. Epätasapainoa, kun nokikerros lohkeaa pois miten sattuu. Noki "kerää" lämpöä turbon poistopuolen seinämiin, ahdistaa pakokaasuja. Syötön lisäys kasvattaa myös moottorin lämpökuormaa. Karkean arvion mukaan kampiakselista, pakokaasuista ja jäähdytysjärjestelmästä poistuu kolmasosa kustakin. Tämä tarkkuus riittä tämän ongelman selvittämiseen. Jos lisätään syöttö niin, että kampiakseliteho nousee esim. 15% (100hv --> 115hv) myös pakokaasujen ja jaahdytyksen osuus nousee 15% kumpikin. Siten moottoriin syötetään 3*15%=45% enemmän energiaa, josta 30% on siirrettävä "harakoille". Tästä syystä moottori ei ehkä kestä syötön lisäystä.

        Aivan niin tarkoitinkin että savutus merkki huonosta palamisesta. Eikös kunnolla palava aine vaan lisää tehoa ja epätäydellinen ja vielä pakoputkessakin palava aine lisää vaan lämpöä eli jäähdytyksen tarvetta. Itellä v6400 ja siinä 105 vakiona ja ny 125-130 ku mitattu tappitehox 100. Ei juurikaan silti savuta, mutta jos vähänkin lisäis niin savuttais.


      • Paalinpyörittäjä
        --- kirjoitti:

        onko 6300:ssa sama periaate?

        Nuoremmissa on jakajapumppu ja sitä ei voi kotikonstein rukata, mutta ota irti ja vie dieselkorjaamoon säädettäväx.


      • 6600
        Paalinpyörittäjä kirjoitti:

        Aivan niin tarkoitinkin että savutus merkki huonosta palamisesta. Eikös kunnolla palava aine vaan lisää tehoa ja epätäydellinen ja vielä pakoputkessakin palava aine lisää vaan lämpöä eli jäähdytyksen tarvetta. Itellä v6400 ja siinä 105 vakiona ja ny 125-130 ku mitattu tappitehox 100. Ei juurikaan silti savuta, mutta jos vähänkin lisäis niin savuttais.

        Mallista, onko siinä samat vinkeet ruuvatessa? Naapurilla olivat 6300 ruuvanneet kaksi kierrosta valtralla ja olivat epäilleet, että aikaisempi omistaja on pienentänyt syöttöä..... Ja kyllä se ainakin oli piristynyt, mutta siinä ei ilmeisesti ollut tehdasasetus ennestään. Mutta tuo ruuvaus yleensä arveluttaa, miten se pitemmän päälle kestää .?


    • 805 fani

      cooler sarja hukkaporttiahtimella ja ahtopaineeet kohilleen väh 1.5 bar, ni huima ero vakioon, syönti vähenee ja woimaa tulee mukavasti lisää

      • vallluuuu

        Onko siinä boschin pumpussa sen päätykannen alla mistä löytyy mm. syöttöruuvi niin jousi joka voi pudota kun kannen avaa vai muistelenko ihan omiani?


    • Anonyymi

      Siis 6300 kiinipäin isonee ja aukipäin pienenee oliko näin

    • Anonyymi

      Paras ruuvaus niille vanhoilla valluille on kun potkaisee lavalle.

    • Anonyymi

      Ruuvaileminen ja lastuttelu täysin turhaa ja hyödytöntä.
      Turha kuvitella ettei lastutteluja huomata esim jälkikäteen.


      Moottori voi hieman kestääkkin.

      Yleensä voimansiirrot ei kestä. Ja ne maksaa enemmän kuin moottorit.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      275
      2929
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1528
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1260
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1067
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe