ABS-valo palaa

Primera 2.0TD

Kertokaapas onko ABS-anturi vaihdon tarpeessa, kun ABS-valo palaa lähes koko ajan? Vai voiko olla jotain muuta vikaa?

Talvella ABS-valo paloi vielä silloin tällöin. Talvella ABS-valon sai poistettua sammutettua auton ja käynnisti uudelleen auton jatkaakseen matkaa. Nyt ABS-valon saa vain hetkeksi pois auton sammuttamisella, kunnes valo syttyy uudelleen.

Jos joudun vaihtamaan ABS-anturin niin minkähän verran korjaus tulisi suunnilleen makasamaan ja onko anturin vaihto kiireellisesti vaihdettava?

47

67223

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lukkiutumaton

      Autossani tekee ihan samaa välillä tuo ABS- valo.
      Painan jarrua niin se sammuu siitä pois.
      Olen kuullut että kun valo palaa niin silloin tuo ABS- jutsku ei toimi...? En tiedä pitääkö paikkansa kun ei ole tullut kokeiltua.

      Sateella olen huomannut että silloin valo palaa, mutta sammuilee siitä kyllä aika ajoin pois.


      Minäkin tahtoisin tietoa samasta asiasta

      • huoltoon

        Soittakaa Autokeskukseen huoltoon tai varaosiin niin kyllä ne neuvoo. Ainakin itselleni on vastattu. Niin olen itse ainakin tehnyt jos ei tältä palstalta ole vastausta tullut.

        Ja taitaa olla niillä jokin kysymys palsta sivuillaan joten käykää Autokeskukseen sivuilla tutustumassa.


      • Kimmo....
        huoltoon kirjoitti:

        Soittakaa Autokeskukseen huoltoon tai varaosiin niin kyllä ne neuvoo. Ainakin itselleni on vastattu. Niin olen itse ainakin tehnyt jos ei tältä palstalta ole vastausta tullut.

        Ja taitaa olla niillä jokin kysymys palsta sivuillaan joten käykää Autokeskukseen sivuilla tutustumassa.

        Mistähän vuosimalleista mahtaa olla kysymys ???


      • Primera 2.0TD
        Kimmo.... kirjoitti:

        Mistähän vuosimalleista mahtaa olla kysymys ???

        Primerani on vm.-98


      • lukkiutumaton
        Primera 2.0TD kirjoitti:

        Primerani on vm.-98

        primerani on -99 vuosimallia....


      • oli rikki..
        lukkiutumaton kirjoitti:

        primerani on -99 vuosimallia....

        Primerassa -98 oli minulla kuskinpuoleinen etuanturi rikki vuonna 2004 syksyllä , ei auttanut minulla, vaikka putsaili liittimiä. Huollossa katsoivat sillä vempeleellä joka kiinnitetään sulakeboxin vieressä olevaan liittimeen, että mikä neljästä anturista se on. Vaihtoivat anturin nyrkkipajalla, kustannus muistaakseni anturi 190e työ 25e


      • primer
        oli rikki.. kirjoitti:

        Primerassa -98 oli minulla kuskinpuoleinen etuanturi rikki vuonna 2004 syksyllä , ei auttanut minulla, vaikka putsaili liittimiä. Huollossa katsoivat sillä vempeleellä joka kiinnitetään sulakeboxin vieressä olevaan liittimeen, että mikä neljästä anturista se on. Vaihtoivat anturin nyrkkipajalla, kustannus muistaakseni anturi 190e työ 25e

        Johan on järkyttävä kiskurihinta. Omaani maksoi 40e anturi.


      • ABS-anturi
        primer kirjoitti:

        Johan on järkyttävä kiskurihinta. Omaani maksoi 40e anturi.

        Se olikin 14.9.04 170e, kuten alta näkyy, mutta kiskurihintahan se on. Mistähän lienet anturin noin halvalla saanut?

        Moi

        tuote löytyy keskusvarastosta helsingistä hintaan 170€

        Terveisin
        Sami Aaltonen
        huolto-ja varaosat
        Autokeskus Oy


        Alkuperäinen viesti:
        ---------------------------------------------------------------------------------------------
        Nimi:
        Lähiosoite:
        Postinumero:
        Postitoimipaikka:
        Kotipuhelinnumero:
        Työpuhelinnumero:
        Matkapuhelin:
        Fax-numero:
        Sähköpostiosoite:
        Autokeskus: Konala
        Auton alustanumero:
        Auton merkki: Nissan
        Auton malli: Primera 1,6 Si
        Auton rekisterinumero:
        Auton vuosimalli: 1998
        Varaosan kuvaus: Kuskinpuoleinen ABS-anturi edessä, mikä on varaosan
        hinta?


      • Tepa
        primer kirjoitti:

        Johan on järkyttävä kiskurihinta. Omaani maksoi 40e anturi.

        Mistä saa anturin hintaan 40,-? Tuohon hintaan kannattaa kyllä jemmata muutama.


      • Nisumies
        Tepa kirjoitti:

        Mistä saa anturin hintaan 40,-? Tuohon hintaan kannattaa kyllä jemmata muutama.

        Kiinnostaisi minuakin. Vois tosiaan ostaa ainakin yhden jemmaan, jos noin halvalla löytyy..


      • sadoka4
        primer kirjoitti:

        Johan on järkyttävä kiskurihinta. Omaani maksoi 40e anturi.

        Oma Note takaanturi maksaa 250 Laakkosella


    • nissanisti

      ei välttämättä ole vaihdon tarvetta..itsellä oli sama vika (p11 -97vm) että välillä valo paloi ja sammui kun käytti virrat pois..käytin nissanilla testerissä ja se ilmoitti että kuskin puolen etu anturassa olis vikaa mutta huoltoneuvoja sano että kato ne anturin liittimet että onko siellä kosketus vika..käytin sen liittimen auki ja puhdistin ja kuivasin sen niin ei ole sen jälkeen palanut valo liitin on siinä lähellä iskarin kiinnitys paikkaa konehuoneessa testi maksoi 24e ja se anturi olisi maksanut 190e elikkä kannattaa kattoa ne liittimet!

      • Kimmo . . . .

        Ehdottaisin tarkistamaan jarrupalat ja levyjen vahvuuden. Jos ne on ok niin sitten mulla loppuu neuvot het alkuunsa.


    • Pietro

      laturi. Omassani (-95, 1.6) teki vuoden päivät sitten sellaista, että ABS:n merkkivalo paloi välillä. Sammuttamalla saattoi sammua joskus, aina ei sammunut.

      Samoihin aikoihin huomasin lämmityslaitteen moottorin kierrosluvun muuttuvan moottorin kierrosluvun mukaan. Myös valot himmenivät aavistuksen tyhjäkäynnillä. Tapasi myös akku tyhjentyä. Ajastaan vaihdoin laturin eikä ABS:n merkkivalo ole palanut yhtään kertaa sen koommin. Antureihin tai niiden liittimiin en ole koskenutkaan.

      Mitään faktatietoa minulla ei ole väittämykseni tueksi. Kiinnitinpä vaan huomiota, kun lakkasi ABS:n valo palamasta samalla kertaa kun vaihdoin laturin. :)

      • Kimmo . . . .

        Hyvin mahdollista kun jänniteteho vaihtelee niin aiheuttaa kyllä moninaisia murheita sähkölaitteille.

        Noi sähkölaiteviat on mulle kyllä aivan henkimaaililman juttuja.


      • kokemusta on

        minulla -95 primera ja abs valo syttyi niin vika löytyi laturista.Sen kun vaihtoi niin taas hyrräs komeesti ja valo hävisi


    • anturi

      Luultavasti anturi on vain likainen, kannattaa puhdistuttaa korjaamolla. Jos itse aiot puhdistaa, niin kannattaa irrottaa akusta kummatkin johdot ettei käy kuin surullisenkuuluisalle TI-miehelle jolla hajosi abs:n ohjain yksikkö ja kaikki anturit. Korjauskulut olivat muistaakseni noin 2500 euroa.

    • Primera -98

      Täytyy varmaan vilkasta niitä liittimiä.

      • Niisan Primera 2.0 GX 97

        Itselläni meni olkaakselin laakerit jolloin myös abs merkkivalo alkoi palamaan ensin silloin tällöin sittä jatkuvasti vaihdoin laakerit sitten ei mitään vikaa.


      • Yritän ainakin ite
        Niisan Primera 2.0 GX 97 kirjoitti:

        Itselläni meni olkaakselin laakerit jolloin myös abs merkkivalo alkoi palamaan ensin silloin tällöin sittä jatkuvasti vaihdoin laakerit sitten ei mitään vikaa.

        Puhalsin äsken itse paineilmalla (vetonivelen juuresta kun näkyy hieman sitä rengasta jota anturi lukee tai ainakin oletan että se oli se) kurat jä pölyt pois niin lakkasi tuo merkkivalon palaminen. Elikkäs tässä yksi mahdollinen halpa korjaus konsti.


      • oiskoseniin
        Yritän ainakin ite kirjoitti:

        Puhalsin äsken itse paineilmalla (vetonivelen juuresta kun näkyy hieman sitä rengasta jota anturi lukee tai ainakin oletan että se oli se) kurat jä pölyt pois niin lakkasi tuo merkkivalon palaminen. Elikkäs tässä yksi mahdollinen halpa korjaus konsti.

        Kävin luettaa vikakoodin ja sanoivat että etuoikea abs anturi hajalla. Voiko siihen luottaa ihan sataprosenttisesti? meinaan, että voiko se silti vika olla vaikka johdoissa?


      • Nissanistikin
        oiskoseniin kirjoitti:

        Kävin luettaa vikakoodin ja sanoivat että etuoikea abs anturi hajalla. Voiko siihen luottaa ihan sataprosenttisesti? meinaan, että voiko se silti vika olla vaikka johdoissa?

        Tarkista ja putsaa johtoliitos!


      • oiskoseniin
        Nissanistikin kirjoitti:

        Tarkista ja putsaa johtoliitos!

        oon puhdistanut kaikki liitokset. Laitoin anturin tilaukseen, eihän se ole ku ton 190 euroa :)


      • joo111
        oiskoseniin kirjoitti:

        oon puhdistanut kaikki liitokset. Laitoin anturin tilaukseen, eihän se ole ku ton 190 euroa :)

        Kysyin itekkin sen anturin hintaa sanoivat nissanin liikkeessä että 377€ voiko olla vai haluavatko vaan rahat poies


      • myöskin
        Niisan Primera 2.0 GX 97 kirjoitti:

        Itselläni meni olkaakselin laakerit jolloin myös abs merkkivalo alkoi palamaan ensin silloin tällöin sittä jatkuvasti vaihdoin laakerit sitten ei mitään vikaa.

        ABC-asemilla? Eli jos menee ABS-jarrut epäkuntoon, löytyykö ABC-liikenneasemilta apua tilanteeseen?


      • reettt
        joo111 kirjoitti:

        Kysyin itekkin sen anturin hintaa sanoivat nissanin liikkeessä että 377€ voiko olla vai haluavatko vaan rahat poies

        minulle 329e netistä 69e liike oli tampereella vasentaka 04 primera


      • vihanen
        myöskin kirjoitti:

        ABC-asemilla? Eli jos menee ABS-jarrut epäkuntoon, löytyykö ABC-liikenneasemilta apua tilanteeseen?

        Juntti pitäis lyödä


    • kyllä lähtee

      Jos ei halua ruveta arpapeliin antureiden kanssa, voi ABS valon saada sammumaan sopivalla kytkenällä mittaristossa. Itsellä ko. kytkentä ja mennyt läpi katsastuksesta kaksi kertaa. Jarruthan toimivat normaalisti ABS ei vain toimi.

      • SÄHÄRIUTO

        JUST JOO KYLLÄ JOKAINEN IDIOOTTI SAA SEN LAMPUN SAMMUMAAN........HYVIÄ OHJEITA....80%ABS VIOISTA JOHTUU ANTURIN/JOHDON VIOTTUMISESTA...MITTAA ANTURIN VASTUS.SEN JÄLKEEN NSTA PYÖRÄ ILMAAN JA MITTAA ANTURIA VOLTTIMITTARILLA AC ASENNOSSA JA PYÖRITÄ PYÖRÄÄ PITÄS TULLA JÄNNITETTÄ
        Itsevalvontajärjestelmä
        YLEISTÄ
        • Mittariston ABS-varoitusvalo palaa toimintahäiriön aikana.
        • Ohjausyksikkö voi tallentaa muistiinsa tiedon korkeintaan kolmesta
        eri viasta.
        • Vian korjauksen jälkeen vikatiedot on hävitettävä ohjausyksikön
        muistista.
        • Itsevalvonnan tulokset nähdään ABS-varoitusvalon välähdyksistä
        tai ne voidaan lukea CONSULTilla.
        ITSEVALVONTATULOSTEN LUKUTOIMINTO
        Aja autoa yli 30 km/h nopeudella vähintään minuutin
        ajan.
        Pysäytä auto ja katkaise sytytysvirta (virtaavain
        LOCK-asentoon).
        Maadoita diagnoosipistokkeen napa (4) sopivalla
        johdolla.
        Kytke sytytysvirta navan (4) ollessa maadoitettuna.
        Älä paina jarrupoljinta.
        Noin 3,5 sekunnin kuluttua varoitusvalo alkaa
        vilkkua osoittaen vikakohteen (katso alla oleva
        huomautus).
        Katso vikakohde sivulla BR-19 olevasta vikakooditaulukosta
        ja korjaa vika korjaamokäsikirjan
        ohjeita noudattaen.
        Kun olet korjannut vian, poista vikatiedot ohjausyksikön
        muistista (BR-18).
        Suorita itsevalvontatulosten lukutoiminto uudelleen
        ja katso, ettei vikaa enää näytetä.
        Poista diagnoosipistokkeen navan (4) maadoitusjohto.
        Itsevalvontatulosten lukutoiminto on
        nyt päättynyt.
        t
        B
        A
        C
        t
        t
        t
        t
        t
        t
        t
        HUOM:
        Vikakohteen osoitus
        eli valon vilkkuminen
        kestää
        noin viiden minuutin
        ajan. Osoitus
        alkaa uudelleen,
        mikäli sytytysvirta
        välillä katkaistaan
        ja kytketään
        uudestaan.
        Sulakerasia
        Maadoita napa (4)
        johdolla
        CONSULTin diagnoosipistoke
        ABS-varoitusvalo
        Sulakerasia
        Irrota navan (4)
        maadoitusjohto
        CONSULTin diagnoosipistoke
        t
        AITSEVALVONTATULOSTEN HÄVITYS MUISTISTA
        1. Irrota diagnoosipistokkeen navan (4) maadoitusjohto. ABS-varoitusvalo
        jää nyt palamaan.
        2. Johdon irrotuksen jälkeen maadoita napa uudestaan kolme kertaa
        12,5 sekunnin kuluessa. Jokaisen maadoituskerran on kestettävä vähintään
        yhden sekunnin ajan.
        3. Suorita itsevalvontatulosten lukutoiminto uudestaan ja katso, että
        valo näyttää ainoastaan aloituskoodin eikä vikakoodia

        Koodi nro Viallinen osa tai virtapiiri Tarkastus nro

        45 Vasemman etupyörän OUT-solenoidi 3
        46 Vasemman etupyörän IN-solenoidi 3
        41 Oikean etupyörän OUT-solenoidi 3
        42 Oikean etupyörän IN-solenoidi 3
        51 Oikean takapyörän OUT-solenoidi 3
        52 Oikean takapyörän IN-solenoidi 3
        55 Vasemman takapyörän OUT-solenoidi 3
        56 Vasemman takapyörän IN-solenoidi 3
        25 Vasemman etupyörän anturi (katkos) 4
        26 Vasemman etupyörän anturi (oikosulku) 4
        21 Oikean etupyörän anturi (katkos) 4
        22 Oikean etupyörän anturi (oikosulku) 4
        35 Vasemman takapyörän anturi (katkos) 4
        36 Vasemman takapyörän anturi (oikosulku) 4
        31 Oikean takapyörän anturi (katkos) 4
        32 Oikean takapyörän anturi (oikosulku) 4
        18 Anturin roottori 4
        61 Pumpun moottori tai rele 5
        63 Solenoidien rele 6
        57 Syöttöjännite (alhainen) 7
        71 Ohjausyksikkö 8
        Valo palaa koko ajan sytytysvirran ollessa
        kytkettynä
        Ohjausyksikön syöttövirtapiiri
        Varoitusvalon virtapiiri
        Ohjausyksikkö tai sen liitin
        Solenoidien rele (juuttunut)
        Solenoidien releen syöttövirtapiiri
        2
        Valo palaa koko ajan itsevalvontatulosten
        lukutoiminnon aikana
        Ohjausyksikkö –
        Valo ei syty lainkaan kytkettäessä sytytysvirta
        Sulake, varoitusvalo tai sen virtapiiri
        Ohjausyksikkö
        1
        Valo ei syty lainkaan itsevalvontatulosten
        lukutoiminnon aikana
        Ohjausyksikkö –
        Poljin tärisee ja pitää ääntä – 9
        Pysähtymismatka on pitkä – 10
        Poljin liikkuu epänormaalisti – 11
        ABS ei toimi – 12
        ABS toimii liian helposti – 13


      • P11-144 vm. 00
        SÄHÄRIUTO kirjoitti:

        JUST JOO KYLLÄ JOKAINEN IDIOOTTI SAA SEN LAMPUN SAMMUMAAN........HYVIÄ OHJEITA....80%ABS VIOISTA JOHTUU ANTURIN/JOHDON VIOTTUMISESTA...MITTAA ANTURIN VASTUS.SEN JÄLKEEN NSTA PYÖRÄ ILMAAN JA MITTAA ANTURIA VOLTTIMITTARILLA AC ASENNOSSA JA PYÖRITÄ PYÖRÄÄ PITÄS TULLA JÄNNITETTÄ
        Itsevalvontajärjestelmä
        YLEISTÄ
        • Mittariston ABS-varoitusvalo palaa toimintahäiriön aikana.
        • Ohjausyksikkö voi tallentaa muistiinsa tiedon korkeintaan kolmesta
        eri viasta.
        • Vian korjauksen jälkeen vikatiedot on hävitettävä ohjausyksikön
        muistista.
        • Itsevalvonnan tulokset nähdään ABS-varoitusvalon välähdyksistä
        tai ne voidaan lukea CONSULTilla.
        ITSEVALVONTATULOSTEN LUKUTOIMINTO
        Aja autoa yli 30 km/h nopeudella vähintään minuutin
        ajan.
        Pysäytä auto ja katkaise sytytysvirta (virtaavain
        LOCK-asentoon).
        Maadoita diagnoosipistokkeen napa (4) sopivalla
        johdolla.
        Kytke sytytysvirta navan (4) ollessa maadoitettuna.
        Älä paina jarrupoljinta.
        Noin 3,5 sekunnin kuluttua varoitusvalo alkaa
        vilkkua osoittaen vikakohteen (katso alla oleva
        huomautus).
        Katso vikakohde sivulla BR-19 olevasta vikakooditaulukosta
        ja korjaa vika korjaamokäsikirjan
        ohjeita noudattaen.
        Kun olet korjannut vian, poista vikatiedot ohjausyksikön
        muistista (BR-18).
        Suorita itsevalvontatulosten lukutoiminto uudelleen
        ja katso, ettei vikaa enää näytetä.
        Poista diagnoosipistokkeen navan (4) maadoitusjohto.
        Itsevalvontatulosten lukutoiminto on
        nyt päättynyt.
        t
        B
        A
        C
        t
        t
        t
        t
        t
        t
        t
        HUOM:
        Vikakohteen osoitus
        eli valon vilkkuminen
        kestää
        noin viiden minuutin
        ajan. Osoitus
        alkaa uudelleen,
        mikäli sytytysvirta
        välillä katkaistaan
        ja kytketään
        uudestaan.
        Sulakerasia
        Maadoita napa (4)
        johdolla
        CONSULTin diagnoosipistoke
        ABS-varoitusvalo
        Sulakerasia
        Irrota navan (4)
        maadoitusjohto
        CONSULTin diagnoosipistoke
        t
        AITSEVALVONTATULOSTEN HÄVITYS MUISTISTA
        1. Irrota diagnoosipistokkeen navan (4) maadoitusjohto. ABS-varoitusvalo
        jää nyt palamaan.
        2. Johdon irrotuksen jälkeen maadoita napa uudestaan kolme kertaa
        12,5 sekunnin kuluessa. Jokaisen maadoituskerran on kestettävä vähintään
        yhden sekunnin ajan.
        3. Suorita itsevalvontatulosten lukutoiminto uudestaan ja katso, että
        valo näyttää ainoastaan aloituskoodin eikä vikakoodia

        Koodi nro Viallinen osa tai virtapiiri Tarkastus nro

        45 Vasemman etupyörän OUT-solenoidi 3
        46 Vasemman etupyörän IN-solenoidi 3
        41 Oikean etupyörän OUT-solenoidi 3
        42 Oikean etupyörän IN-solenoidi 3
        51 Oikean takapyörän OUT-solenoidi 3
        52 Oikean takapyörän IN-solenoidi 3
        55 Vasemman takapyörän OUT-solenoidi 3
        56 Vasemman takapyörän IN-solenoidi 3
        25 Vasemman etupyörän anturi (katkos) 4
        26 Vasemman etupyörän anturi (oikosulku) 4
        21 Oikean etupyörän anturi (katkos) 4
        22 Oikean etupyörän anturi (oikosulku) 4
        35 Vasemman takapyörän anturi (katkos) 4
        36 Vasemman takapyörän anturi (oikosulku) 4
        31 Oikean takapyörän anturi (katkos) 4
        32 Oikean takapyörän anturi (oikosulku) 4
        18 Anturin roottori 4
        61 Pumpun moottori tai rele 5
        63 Solenoidien rele 6
        57 Syöttöjännite (alhainen) 7
        71 Ohjausyksikkö 8
        Valo palaa koko ajan sytytysvirran ollessa
        kytkettynä
        Ohjausyksikön syöttövirtapiiri
        Varoitusvalon virtapiiri
        Ohjausyksikkö tai sen liitin
        Solenoidien rele (juuttunut)
        Solenoidien releen syöttövirtapiiri
        2
        Valo palaa koko ajan itsevalvontatulosten
        lukutoiminnon aikana
        Ohjausyksikkö –
        Valo ei syty lainkaan kytkettäessä sytytysvirta
        Sulake, varoitusvalo tai sen virtapiiri
        Ohjausyksikkö
        1
        Valo ei syty lainkaan itsevalvontatulosten
        lukutoiminnon aikana
        Ohjausyksikkö –
        Poljin tärisee ja pitää ääntä – 9
        Pysähtymismatka on pitkä – 10
        Poljin liikkuu epänormaalisti – 11
        ABS ei toimi – 12
        ABS toimii liian helposti – 13

        P11-144 (-99->), jossa on valkoinen OBD-pistoke, niin napa on 8. Aloituskoodi 12. Ja koodit ovat antureiden osalta: 21,22 etuoikea, 25,26 etuvasen, 31,32 takaoikea, 35,36 takavasen. Muuten näyttää olevan samat toimenpiteet.


      • P11-144vm.00
        P11-144 vm. 00 kirjoitti:

        P11-144 (-99->), jossa on valkoinen OBD-pistoke, niin napa on 8. Aloituskoodi 12. Ja koodit ovat antureiden osalta: 21,22 etuoikea, 25,26 etuvasen, 31,32 takaoikea, 35,36 takavasen. Muuten näyttää olevan samat toimenpiteet.

        Korjaan tuota sen verran, että P11-144:n korjaamon käsikirjassa Consult-II napa 8 (=OBD napa 9). Kuitenkin kapean reunan laitimmainen /1.2...8\


      • ento1

        Minkälainen kytkentä vois itekkin laittaa.


      • Anonyymi

        Mulla on muu auto kuin Nissan. Siinä on ABS joka ei ole toiminut vuosiin. Kojetaulussa ei ole ABS-valoa. Katsastuksessa tulee vaan aina merkintä että jarrut lukkiutuvat ja läpi.


    • jep jep

      itsellä ei menny katsastuksesta läpi ku merkkivalo paloi eli vink vink.. anturan vaihtoon...

      • picnicman

        Mulla ABS-valo paloi välillä pitkään ja virta pois/päälle toimi taas.
        Lopulta ei enää toiminut ollenkaan, eli jotakin oli keksitävä, enkä
        halunnut alkaa kikkailemaan katsastuksen kanssa.
        Ostin purkamosta anturin ja asennutin sen AD-korjaamossa, maksoi:
        anturi 60€ ja asennus 10,5€.
        Merkkiliikkeessä olisi maksanut osa(t) testaus asennus yli 300€.
        Edellinen vaihdettiin merkkihuollossa, mutta ei koskaan enää.

        Olen vakuuttunut siitä, että iskareiden/renkaiden vaihto voi aiheuttaa
        ABS-vian, en pysty todistamaan mutta syy/seuraus tuntuu selvältä..


      • SS
        picnicman kirjoitti:

        Mulla ABS-valo paloi välillä pitkään ja virta pois/päälle toimi taas.
        Lopulta ei enää toiminut ollenkaan, eli jotakin oli keksitävä, enkä
        halunnut alkaa kikkailemaan katsastuksen kanssa.
        Ostin purkamosta anturin ja asennutin sen AD-korjaamossa, maksoi:
        anturi 60€ ja asennus 10,5€.
        Merkkiliikkeessä olisi maksanut osa(t) testaus asennus yli 300€.
        Edellinen vaihdettiin merkkihuollossa, mutta ei koskaan enää.

        Olen vakuuttunut siitä, että iskareiden/renkaiden vaihto voi aiheuttaa
        ABS-vian, en pysty todistamaan mutta syy/seuraus tuntuu selvältä..

        Itsellä paloi 97 Primerassa tuo valo pitkin kevättä ja kesää tänä vuonna. Nyt kun katsastus lähestyy, piti korjauttaa vetonivelkin oikealta edestä, koska se oli sökönä. Siinä samassa on varmaan mennyt anturikin. Nyt valo palaa kojetaulussa jatkuvasti. Itsellänikin auttoi välillä tuo auton sammutus ja uudelleenkäynnistys.

        Merkkiliikkeessä luetutin vikakoodin ja maksoi 40€. Anturi olisi merkkiliikkeen kautta tilaustavaraa ja maksaisi yli 350€! En helvetissä ala sellasia maksamaan. Motonetissäkin oli vastaava osa 119€ ja romikselta löytyisi varmasti vieläkin halvemmalla. Pakkohan tuo on korjata, kun kohta on katsastus. Ei todellakaan mene läpi, koska ABS:n pitää toimia jos sellainen autossa on.

        Sanoivat merkkiliikkeessä, että vika voi olla myös johdossa tai liitoksessa, mutta 95% varmuudella anturi menee yleensä vaihtoon. Itsekin sen pystyy vaihtamaan, mikäli on asentajan vikaa. Anturi voi olla akselin sisässä vain niin tiukassa, ettei se sieltä ehjänä irtoa.

        Niin ja valo ei välttämättä pelkällä uuden anturin vaihdolla vielä sammu, vaan vikatieto pitää tosiaan nollata ohjausyksiköstä.


      • Nissanvielätänäänkin

        No nyt on aika tyhjentävää tietoa. Itselläni oli mersu. Vikoja enemmän rahallisesti kuin nykyisissä vanhoissa Nissaneissa. Monen Nisun hinnan hakkasin esim. syöttöpumpun vaihtoon ( veho ) pakoputkiin ymymym... Nyt olen nissanmies ja hiton tyytyväinen siihen ja ajelen vain alle 2000 luvun nisuilla. olen hiton tyytyväinen tähän palstaan ja kirjoittajiin! EI oo paljo pöljiä kirjoittelemassa, mutta taidan siltikin käyttää liian vanhoja kulkijoita kun kommentit on tulleet jo vuosia sitten. Kukaan ei edes muista mitä on kirjoittanut... Harmi. nissan on ikuista - melkein kuin Datsun.


    • P11 vm 99

      Itsellä sama vika -99 Primerassa.
      Kuulemma itse liitoksessa vikaa(valtuutetulta merkkihuoltajalta saatu info).
      Yleensä korjattavissa kolvaamalla kyseinen liitos, kannattaa tehdä autosähkökorjaamolla.
      Kyselin asiasta vielä Raision autokeskuksesta, sanoivat kyllä kolvaamisen auttavan mutta itse alkoivat tyrkyttää koko mittariston vaihtoa.
      Että näin.

      • Primera vm2000

        ABS-valo ensin paloi satunnaisesti..kokeilin ajon aikana eri juttuja, jarrutusta, renkaiden kääntämistä, etc.. tulin siihen lopputulokseen, että piuha on poikki tai melkein poikki jostain. Nyttemmin valo on palanut jatkuvasti. Aloitin vian etsinnän mittaamalla etuantureiden vastuksen. Appari näytti 1,7 kohm ja kuskinpuoli 0,6 Mohm..näin ollen ajattelin, että vika on kuskin puolella. Putsasin liitokset ja tarkistin mekaanisesti nykimällä, että piuuhat apaut ehjät..näillä toimenpiteillä valo sammui ja peruuttelin pihalle tallista. Pihalla pyöriessä valo syttyi taas, kun käänsin pyörät lähes ääri asentoon..
        Takaisin sisälle ja apumiehen puolen rengas pois. Avasin irroitin renkaasta katsottuna ensimmäisen johtokiinnikkeen, jolloin piuha liikkui vapaasti rengasta kääntäessä. Nyt vikaa ei enää esiintynyt. Siirsin kiinnikettä hiukan alkuperäisestä paikasta johdon mitalla, jolloin puristunut paikka siirtyi hiukan ylemmäs. Auto pihalle ja ajelemaan ympyrää..valo pysyy sammuksissa.
        Seuraavaksi kotia kohti, niin nähdään oliko vika noin iisiipiisii..


    • sama 6

      anturi rikki ja tai tunnistin yli viissataa

    • Paavox

      Myös vanha / huono jarru neste sytyttää abs valon ja sitten harvinaisempi vika jonka olen kuullut on abs kehä haljennut

    • Anonyymi

      Vaihdatin keväällä merkkiliikkeessä primeraani vm-99 eteen oikealle abs anturin sekä samalla jarrupalat eteen. Hinta yhteensä 945€. Kuittia en nyt löytänyt enkä nyt muista paljonko oli anturirempan osuus. Absvalo ei ole enää palanut.

    • Anonyymi

      Itse vaihdoin anturin ja ehjänä se ei lähe. Poraus ja reiän hoonaus piti tehdä että mahtui uusi anturi. 4 tunnin homma eturengaaseen . Rengas irti ja laakerineen pois jarrulevy joutui ottamaan irti raidetangonpään tuli eteen.

      • Anonyymi

        Sain minä ainakin ehjänä pois ja uuden paikalleen, muutama tunti taisi mennä tapellessa. No eipä se silloin kovin vanha vielä ollutkaan. Muut pysyi kunnossa lähes 20v minkä autoa pidin. Katkenneet vetoaksekit vaihdatin liikkeessä, toinen ei ollut oikeaa mallia ja ABS-valo alkoi palaa.


    • Anonyymi

      Ruosteinen romukasa kaukaa idästä, ihan ku toyotas!

      • Anonyymi

        Nimenomaan juurikin näin, ei kannata ostaa ruosteisia Toyotan romukasoja kun laadukkaita Nissaneitakin on saatavilla.


        NISSAN 3.0-24 V6


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan juurikin näin, ei kannata ostaa ruosteisia Toyotan romukasoja kun laadukkaita Nissaneitakin on saatavilla.


        NISSAN 3.0-24 V6

        Taka-akselilla ABS-sensorit likaiset tai ruosteessa.
        Jos valo palaa jatkuvasti.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3115
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      26
      2203
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1829
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      25
      1667
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1381
    6. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1351
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1246
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1220
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1167
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1127
    Aihe