Häät tulossa

...tai sitten ei

Olemme avomieheni kanssa suunnitelleet häitä. Meidän molempien vanhemmat ovat eronneet ja kummankin isällä on uusi puoliso ollut jo kymmenkunta vuotta. Minä voin helposti kutsua häihin molemmat vanhempani sekä isäni puolison. Mieheni on sitä mieltä, että sama ei onnistu hänen puolellaan. Hän epäili, että anoppini ei kerta kaikkiaan voi tulla samaan tilaisuuteen "anoppipuoleni" kanssa. Hei haloo!! Ymmärrän sen kyllä, että erot ovat vaikeita, eivätkä kaikki arvet parane koskaan. Mutta silti...kyllä aikuisten ihmisten pitäisi mielestäni pystyä sen verran tulemaan toimeen, että voi edes samoissa juhlissa olla. Mieheni mielestä hänen isänsä vaimon voisi jättää kutsumatta. Itse ajattelin niin, että kutsuttaisiin sekä anoppi että anoppipuoli ja katsottaisiin kumpi on anopille tärkeämpää: ylpeys vai pojan häät... Menee juhlat näitä miettiessä jo pilalle.Saa nähdä jääkö meillä häät sen takia pitämättä, tai ehkä käväistään sitten vain maistraatissa.

9

1013

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miina

keitä hänen suvustaan kutsutaan. Se on selvintä. Jokainenhan tuntee itse omat sukulaisensa ja tietää minkälaisissa väleissä he ovat keskenään. Ei tarvitse välttämättä kutsua yhtä paljon vieraita kummastakin suvusta.

• tamperesti

Kohteliasta olisi kutsua kaikki osapuolet, kyllä he varmasti itse tajuavat olla tulematta, jos tuntuu pahalta nähdä eksiään!?

Ja viisasta saattaisi olla puhua tilanteesta kaikkien osapuolien kanssa ja pyytää tekemään teidän päivänne mahdollisimman onnelliseksi. Kyllä se tilanne siitä selkiää :)

• myös naimisiin menossa
        tamperesti kirjoitti:

Kohteliasta olisi kutsua kaikki osapuolet, kyllä he varmasti itse tajuavat olla tulematta, jos tuntuu pahalta nähdä eksiään!?

Ja viisasta saattaisi olla puhua tilanteesta kaikkien osapuolien kanssa ja pyytää tekemään teidän päivänne mahdollisimman onnelliseksi. Kyllä se tilanne siitä selkiää :)

Ei mitään vakiintuneita pareja voi erottaa kutsuissa kutsumalla vain osan perheestä. Se on melkoisen tökeröä etiketin rikkomista. Saa viueras itse päättää haluaako osallistua juhlaan. Mutta kyllä vaimo/ monivuotinen elämänkumppani on kutsuttava perheeseen kuuluvana jäsenenä.

• uudelleen avioon

Osaako kukaan sanoa miten menee sellainen asia:
      Minulla on 2 lasta aikasemmasta liitosta. Jos menen naimisiin nykyisen mieheni kanssa, tuleeko hänestä automaatisesti lasteni huoltaja, eli vapautuuko lasten biologinen isä elatusmaksuista??

Joku kertoi että pitää erikseen hakea adoptiota mutta toinen taas väitti että ne siirtyy automaattisesti aviomiehen lapsiksi? Mikähän nyt on totta sit?

• ei ei

Lasten biologinen isä pysyy lasten biologisena isänä hamaan hautaan asti, eikä vapaudu elareista tms. ennen kuin lapset täysi-ikäisiä. Adoptiota ei voi tehdä ilman biologisen isän suostumusta.

• pilaa juhliasi

moisia ajatellen! :) Kutsukaa kaikki vaan. Se ei ole teidän murheenne, jos kaikki eivät mahdu saman katon alle. Se on heidän murhe se! Lycka till!

• alkuper.

Mustakin olisi tosi epäkohteliasta jättää toinen kutsumatta. Molemmat on hyviä tyyppejä, ja ollaan aika paljon tekemisissä. Toivottavasti anoppi ottais itteään niskasta kiinni ja unohtais vanhat kaunat edes yhdeksi illaksi. Mun mies vaan oli ainakin aluksi niin ehdoton, ettei muka voida molempi kutsua. Täytyy nyt yrittää puhua se ympäri. :)

• ero takana
        alkuper. kirjoitti:

Mustakin olisi tosi epäkohteliasta jättää toinen kutsumatta. Molemmat on hyviä tyyppejä, ja ollaan aika paljon tekemisissä. Toivottavasti anoppi ottais itteään niskasta kiinni ja unohtais vanhat kaunat edes yhdeksi illaksi. Mun mies vaan oli ainakin aluksi niin ehdoton, ettei muka voida molempi kutsua. Täytyy nyt yrittää puhua se ympäri. :)

Vaikka ymmärrän tilanteesi tukalaksi, niin silti olen sitä mieltä, että viime kädessä asian ratkaisu on tulevan miehen eli häiden sulhon harteilla: mielipiteesi voit sanoa, ja se on varmasti hyväkin juttu, mutta älä hyvä ihminen painosta.

Jos mies tietää äitinsä kinkkiseksi akaksi paremmin kuin kukaan, mutta silti ajattelee että haluaa äitinsä häihin vaikkapa sitten siten että jonkun muun (hänen omaisensa) etu ei niin toteudu, niin hänellä ihan varmasti on siihenkin oikeus. Sitten hän kutsuu äitinsä ja jättää isän uuden pois...

Olen itse se isän uusi, joka on juuri tällaisista syistä jätetty ristiäiskutsua vaille. Toisaalta isäkin jätettiin vaille lapsenlapsen ristiäiskutsua. Kestän tämän mainiosti, vaikka ristiäisten järjestäjien puolesta tietysti toivoisin että heidän ei tarvitsisi näin kivuliaita asioita miettiä ja satuttavia päätöksiä tehdä, vaan kaikki mahtuisivat saman katon alle. Mutta aina ei käy niinkuin toivotaan, ja silläkin lailla voi elää.

• ja ärsyttävää.
        ero takana kirjoitti:

Vaikka ymmärrän tilanteesi tukalaksi, niin silti olen sitä mieltä, että viime kädessä asian ratkaisu on tulevan miehen eli häiden sulhon harteilla: mielipiteesi voit sanoa, ja se on varmasti hyväkin juttu, mutta älä hyvä ihminen painosta.

Jos mies tietää äitinsä kinkkiseksi akaksi paremmin kuin kukaan, mutta silti ajattelee että haluaa äitinsä häihin vaikkapa sitten siten että jonkun muun (hänen omaisensa) etu ei niin toteudu, niin hänellä ihan varmasti on siihenkin oikeus. Sitten hän kutsuu äitinsä ja jättää isän uuden pois...

Olen itse se isän uusi, joka on juuri tällaisista syistä jätetty ristiäiskutsua vaille. Toisaalta isäkin jätettiin vaille lapsenlapsen ristiäiskutsua. Kestän tämän mainiosti, vaikka ristiäisten järjestäjien puolesta tietysti toivoisin että heidän ei tarvitsisi näin kivuliaita asioita miettiä ja satuttavia päätöksiä tehdä, vaan kaikki mahtuisivat saman katon alle. Mutta aina ei käy niinkuin toivotaan, ja silläkin lailla voi elää.

Kyllä mä tuonkin kannan toisaalta ymmärrän, mutta todella tyhmältä se kyllä tuntuu. Asiat ovat itselleni ennestään hyvin tuttuja, omista sukulaisista suurin osaa tuntuu olevan eronneita ja uusperheitä. Itsekin olemme ns. uusperhe, miehelläni on lapsi aikaisemmasta avoliitosta. Kaikki ovat tähän asti väleistä riippumatta pystyneet osallistumaan suvun juhliin yms. Kaikki on kutsuttu ja kaikki ovat paikalle tulleet. Mitä sitä pitää tehdä asiat noin hankalaksi? Elämää tää vaan on.

Kyllä mäkin voisin tehdä asiat hankalaksi tytärpuoleni äidin kanssa. En tykkää siitä luuskasta pätkääkään. Mutta miksi ihmeessä näyttäisin sen? Ei kai siitä olisi muita seurauksia kuin, että kaikki osapuolet lapsi etupäässä kärsisi. Niin kauan kun se ämmä ei puutu meidän asioihin niin olkoon. Ei mun siitä tykätä tartte, mutta toimeenhan sitä on tultava. Ja taas juuri kutsuin hänet meille tyttärensä synttäreille...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3306
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1658
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1513
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1419
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1354
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1286
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1218
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      872
    Aihe