ulkohuussi

Ite

Mikähän mahtais olla fiksu veto kun pitäis rakentaa ulkokäymälä kesämökille? Mahdollisimman halvalla, ja muutenkin on halua tehdä mahd. paljon itse (en siis kaipaa mitään valmispaketteja). Ekologia on kuitenkin tärkeää ja nykyiset määräykset muutenkin. Eli pönttöosuuden rakennetta mietin lähinnä, koska mitään erikoisuuksia ei kaivata, eikä sitä jätettä sinne kesässäkään paljoa kerry. Viemäröintiä eikä sähköjä tai vettä ole.

16

19803

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rakennat ensin

meillä on uusi rakennettu ulkomökki vessana missä on sit ostettu "kompostoiva" wc mikä aina tarpeen vaatiessa tyhjennetään maahan jälkikompostiin.klassinen 80v huussikin on ylämökillä rantasaunalla tuo moderni ratkaisu. sitä pönttöä voi tietysti pitää "terassillakin" ,jos haluaa rauhassa asioida niin toinen rakennus pöntölle,täyttää ainakin nykymääräykset.

• Juuso

Kannattaa tehdä erotteleva versio, jolloin ne kiinteät jätteet on helppo ja paljon hajuttomampi käsitellä ja tyhjennysväli pitenee huomattavasti.

Iso saavi ja reikiä pohjaan on kaikkein yksinkertaisin, mutta tuppaa antamaan hajua, joten mieluimmin nesteet kannattaa erotella jo vähän ylempänä jonkun kauhan tms. avulla ja johtaa letkulla maahan. Kiinteälle puolelle voi sitten sirotella jotain kuiviketta ja homma toimii.

• kompostoiva käymälä

Nikkaroi itse seinät huussiisi. Varsinaiseksi käymäläratkaisuksi suosittelen kompostoivaa käymälää, Esim. meillä ja tuttavilla on Mökki-Makki. Koostuu muovisesta 1 m korkeasta halkaisijaltaan n. 60 cm lieriöstä, joka laitetaan. n. m * 1,2 m kanttiinsa olevaan astilaan, jonka reunojen korkeus on n. 20 senttiä. Alualtaaseen laitetaan reunoja myöten lannoittamatonta turvetta, johon nestemäinen jäte imeytyy ja josta se haihtuu ilmaan. Pönttöön laitetaan joka huussikäynnin yhteydessä kourallinen seosainetta, esim. em. lannoittamatonta turvetta, havupuukariketta tai muuta huussikuiviketta, joka pitää makin sisällön kuohkeana. Vessajäte kompostoituu hajuttomaksi tavaraksi, jonka voi sitten jälkikompostoida tavallisessa kompostissa.
      Huussi ei haise ja tyhjennyksen voi tehdä esim. keväällä mökkikauden alkajaisiksi.
      Jotkut tekevät systeemin itse pohjasta reijitetystä muovisaavista ja sopivasta alusaltaasta, mutta ongelmana saattaa olla muovisaavien pienuus. Mökki-Makin tilavuus on n. 300 l joten sinne pitäisi mahtua hyvinkin kesän tuotos. Toimii myös talvella, tietenkään kompostoitumista ei tapahdu, mutta heti keväällä alkaa. Ei haise talvikäytönkään yhteydessä.
      Tärkeää on, että seosaineet ovat lannoittamatonta eli siis niissä ei saa olla mitään kalkkia tai hajunsyöjäkemikaalia, jotka tappavat kompostoitumisessa tarvittavat pieneliöt.
      Mökki-Makissa on pöntössä takaosassa luukku, josta tyhjennys käy. Huussin takaseinä on siis tehtävä avattavasksi ja muutenkin miteoitettava rakenteet niin, että alusaltaat mahtuu sinne hyvin. Ja tiskin alta kannattaa laittaa tuuletusputki suoraan huussin katolle parantamaan ilmanvaihtoa (takaosa kannattaa muutenkin tehdä harvaksi, että ilma kiertää). Ja vielä takaseinä kannattaa suunnata etelään, jotta myös lämpöä tulee.

• hajuton

Tee vain puuseinät ja reiällinen istuin, jos käyttö on vähäistä niin maahan suoraan vaan kaikki "ihmisjätökset".

Muista peittää tekeleet täysin pusseissa myytävällä turpeella, niin kakki maatuu eikä keväällä tyhjennettäessä haise yhtään.

• rakennat ensin

suoraan maahan ei nykyään saisi sonnalla käydäkkään,ja sonta kasa on reijjän suulla pian, eikä ole tarpeen vessan alustaa kasvattaa. vähintäänkin tynnyrit pitäsi olla mitä kautta sit kompostiin,nuo valmiit kompostoivat ym on kyllä toimivia.

• Riittävän

Ajoissa tyhjennät niin on toppa katkaistavissa rautakangella ja kannettavissa jäätyneenä pois vessan alta.Niksi on vapaasti käytettävissä ja edellyttää vaan riittävää pakkasta.

• luomu

juu ja sitten vaan hautaa kasvimaalle niin saa hyviä luomu porkkanoita.

• helpolla

pääsee hankkimalla esim. Biolanin http://www.biolan.fi/suomi/ymparistotuotteet/kompostikaymala/index.htm
      Itselläni ollut käytössä kahdeksan vuotta ja tyytyväinen ollut. Vastaavia tuotteita on muitakin, lisätietoja linkistä http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=9760&lan=sv

Nämä kompostoivat huussit täyttävät uudet määräykset. Olen laittanut sinne muutakin kompostoituvaa jätettä kuten ruoantähteitä. Kuoriketta pitää lisätä "toimenpiteiden" jälkeen.
      Kopin tuon ympärille rustasin itse, ei mennyt paljoakaan aikaa eikä puutavaraa.

• ihan väärässä

kun mulla on sellainen käsitys, että täysin toimivan ja hajuttoman kompostikäymälän voi tehdä seuraavasti: iso saavi jonka pohjaan tulee reikiä (tähän jää isompi tavara ja kuiviketta, esim havuja ja sahnpurua), alapuolelle iso vati ja pari tiiliskiveä päälle ja tähän pääee se saavi (siis nestemäistä tavaraa varten). Käsittääksenin urea on se, mistä se pistävä ammoniakin haju tulee ja kun ne näin erotellaan, ei hajua pitäisi syntyä. Ja kalkkia ei tosiaan saanut käyttää.

• Minulla on käytössä samanlainen ja toimii mainiosti. Kaikenkarvaiset tehdasvalmisteiset mökkimakit eivät ole yhtään parempia, vaan ovat muovipöntöiksi kohtuttoman hintavia. Jos vielä käyttää luontevaa virtsan eroitinta eli sitä, että pissalla käydään nurkan takana ruusupuskan juurella, ei hajuja tule. Voihan siihen istuinreijän etuosaan tosin laittaa muoviränninkin, jos ei ruusupensaiden juurelle kykkiminen luonnistu (naisimmeiset). Pienet virtsamäärät tosin voi surutta ja ilman hajuja laskeskella suoraan pönttöönkin. Ehtivät haihtua sen alemman pöntön kuivikkeista ennenkuin alkavat tuoksua.

• huussi
        Oro kirjoitti:

Minulla on käytössä samanlainen ja toimii mainiosti. Kaikenkarvaiset tehdasvalmisteiset mökkimakit eivät ole yhtään parempia, vaan ovat muovipöntöiksi kohtuttoman hintavia. Jos vielä käyttää luontevaa virtsan eroitinta eli sitä, että pissalla käydään nurkan takana ruusupuskan juurella, ei hajuja tule. Voihan siihen istuinreijän etuosaan tosin laittaa muoviränninkin, jos ei ruusupensaiden juurelle kykkiminen luonnistu (naisimmeiset). Pienet virtsamäärät tosin voi surutta ja ilman hajuja laskeskella suoraan pönttöönkin. Ehtivät haihtua sen alemman pöntön kuivikkeista ennenkuin alkavat tuoksua.

Näiden lisäksi minulla menee alimmasta saavista letku maahan kaivettuun 10 litran pönttöön, johon haihtumaton neste valuu, etenkin silloin kun on paljon käyttöä.

• olet

Tuollainen minullaon mökilläni ollut vuosikaudet ja hajuhaittoja ei ole ollut.
        Tyhjennän saavin kerran vuodessa riippuen siitä miten paljon mökillä oleillaan ja nestehän haistuu alusastiasta kun varaat riitävän tuuletuksen alle.
        Kuorikkeena olen käyttänyt pihalta haravoimiani neulasia ja lehtiä ja sekaan laitanut sahanpurua. Kuorikkeeseen voi myös lisätä biolanin tai jonkun muun valmistmaa kompostikäynnistettä, nimeä en sille muista mutta se vauhdittaa kompostoitumista.
        Tyhjennyksen aikana olen huomannut että pas... on hävinny ja muuttunut lähes mullaksi.
        Jälkikompostoinnin olen hoitanut maamontussa jossa alla reilusti kuoriketta.

• Itte Tekijä

Taivutin istuimen yläreunaan kiinnitetyn pellin niin että se ulottuu takaseinän ulkopuolelle, josta nesteen voi imeyttää esim. turpeeseen joten mitään erillisiä kaukaloita ei tarvita.

Kiinteälle tavaralle kannattaa varata kaksi astiaa. Kun toinen on käytössä, toinen muhii silläaikaa mullaksi.

Takaseinään saa ´hyvän ilmastoinnin, kun laittaa sisäpuolelle vanerilevyn ja jättää ulkoseinän ylälaitaan raon.

• dave

Meidän huussissa on kaksi reikää, joista toiseen tehdään kiinteät ja toiseen nestemäiset tarpeet. Alla siis saavit, joihin tarpeiden teon jälkeen lisätään kuiviketta. Kun alkaa olla puolillaan tyhjennetään kompostiin. Ei haise ja helppo käyttää.

• toiminta!

Ei voi kuin ihailla että voit eritellä toimintasi noin!
        -Meikäläisellä tuppaa tulemaan molemmat samaan aikaan... en ehtisi reikää vaihtaa kesken istunnon!

• hyvä neuvo

Iso saavi ja siihen reikiä pohjaan. Alle laaja laatikkomainen astia (100 - 150 cm), seinäkorkeus noin 20 - 30 cm. Ala-astian päälle asetetaan lankut, joiden päälle saavi sijoitetaan. Ala-astiaan laitetaan noin kymmenen cm:n kerros hajusieppoa tai muuta turvetta. Nesteet valuvat alla olevaan astiaan ja turve estää hajut. Saaviin ripotellaan istunnon jälkeen myös vähän turvetta. Nesteastia haihduttaa nesteet ja sitä ei juurikaan tarvitse tyhjentää. Turpeen voi vaihtaa kahden tai kolmen vuoden jälkeen uuteen. Toimii hyvin, ellei istujia ole isoa joukkoa. Jos paljon käyttäjiä, haihdunta ei ehdi kuivattaa alalaatikkoa. - Ison alimmaisen astian löytäminen voi olla vähän hankalaa, saaveja löytyy joka kaupasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      83
      3739
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1802
    3. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      107
      1114
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1085
    5. Mitä sä haluat?

Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      933
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      165
      865
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      846
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      801
    9. Joku kysyy

Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      61
      780
    10. Kannan sinua mukanani

Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii
      Ikävä
      28
      745
    Aihe