Ketjurasva

Perheessä kaksi kettinkivet...

Onko kukaan käyttänyt Biltemanin ketjurasvaa? Kertokaa kannattaako ostaa kyseistä tuotetta ja jos ei niin mitä ketjurasvaa suosittelisit?
Turrelle 10 pistettä jos vastaat ensimmäisenä (hymyilevä hymiö). On mukava lueskennella näitä juttuja, kun joku yrittää kirjoitella asiallisesti.

Mukavia ajohetkiä kaikille

14

5428

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----

      On tullut käytettyä hinta/laatusuhde on kohdallaan

    • Magnatar

      on Castrolin ketjuspray

    • Turo--Inkeri

      Bilteman rasvasta. Itsellänikin ketjuvetopeli, viime aikoina olen tupannut käyttämään Castrolin Spray O-R rasvaa ja se ainakin tuntuu pysyvän kohtuu hyvin kiinni eikä sotke (paljon).

      Ihan vaan täysin villi ajatus tähän väliin: sopivan pieni=hyvin, hyvin pieni "vuoto" vetoakselin stefaan (jo tehtaalla), ja prätkässä olisi jokseenkin täydellinen ketjunvoiteluautomaatti. Öljy valuisi eturattaalta sopivasti ketjun sisäpuolelle. Öljymäärä jonka ketju tarvitsee, on niin vähäinen ettei sillä olisi esim 3-4L öljytilavuudella varustetulle pyörälle merkitystä vaihtovälin aikana.

      Okei, onhan siinäkin omat ongelmansa, esim. öljymäärää pitäisi varmaankin voida jotenkin säätää. Ja muutenkin aika arveluttava paikka alkaa tekemään tahallisia vuotoja, tottakai!

      Silti outoa, että näin monta vuosikymmentä on mennyt ja yhä ketjut voidellaan hankalasti käsin, tai sitten asennellaan jotain saakelin automaatteja joissa on ihan oma savottansa, ja ne kestävät sen aikaa kuin sattuvat kestämään.

      Automaatilla voideltu kettinki kyllä kestäisi 2-3 kertaa sen mitä käsin voideltu.

      • Muisteluksia

        Mulla oli aikoinaan (ennenvanhaa) tuontapainen voiteluautomaatti.
        Nimittäin aikoinaan 650-jytäJammun ketjut meni "rajussa kiihdytyksessä" poikki ja tuli kyljestä ulos rikkoen sivukopan,sekä myös kytkinakselin tefan..(akseli vääntyi)
        Tämä vuoti sopivasti öljyä eturattaalle,jolloin ketjut voiteluivat.
        Haittapuolena oli takarenkaan yljyyntyminen joka sai tosimotoristinkin ottamaan mutkat hieman varovammin..muttei se menoa pahemmin haitannut,,kun sen tiesi!


      • Bluesway

        .. miten vetoakselin stefan vuodon saisi ohjattua kokonaisuudessaan ketjulle. Itselläni nimittäin tihkuu jonkun verran (pari kertaa vaihtovälin aikana joutuu lisäämään), mutta kun tuntuu, että öljyä on joka paikassa muualla paitsi ketjuilla: seisontatuet, katteen helmat ja itse asiassa koko alakerta on öljyssä ja aika ajoin asfalttiin jää kiusallinen "reviirimerkintä", joten stefa menee vissiin vaihtoon samalla, kun seuraavan kerran uusin ketjut ja rattaat.

        Ketjujen rasvaukseen kehittelin hieman hassun näköisen, mutta erinomaisesti toimivan viritelmän: sidoin nippusiteillä maalipensselin kiinni siten, että harjakset laahaavat koko ajan ketjua. Silloin tällöin pienellä ruiskulla muutama tippa öljyä harjaksiin ja ketjut ovat pysyneet sopivan kosteina - ja myös puhtaina.

        Vaikka yleensäkin koko ketjuveto tympii minua aika tavalla ja pidänkin sitä jotenkin vanhanaikaisena.
        Seuraavassa pyörässäni kardaani ei ole varsinainen valintakriteeri, mutta varmasti aika suuri lisäpointti mahdollisessa valintatilanteessa.


      • Jamant
        Bluesway kirjoitti:

        .. miten vetoakselin stefan vuodon saisi ohjattua kokonaisuudessaan ketjulle. Itselläni nimittäin tihkuu jonkun verran (pari kertaa vaihtovälin aikana joutuu lisäämään), mutta kun tuntuu, että öljyä on joka paikassa muualla paitsi ketjuilla: seisontatuet, katteen helmat ja itse asiassa koko alakerta on öljyssä ja aika ajoin asfalttiin jää kiusallinen "reviirimerkintä", joten stefa menee vissiin vaihtoon samalla, kun seuraavan kerran uusin ketjut ja rattaat.

        Ketjujen rasvaukseen kehittelin hieman hassun näköisen, mutta erinomaisesti toimivan viritelmän: sidoin nippusiteillä maalipensselin kiinni siten, että harjakset laahaavat koko ajan ketjua. Silloin tällöin pienellä ruiskulla muutama tippa öljyä harjaksiin ja ketjut ovat pysyneet sopivan kosteina - ja myös puhtaina.

        Vaikka yleensäkin koko ketjuveto tympii minua aika tavalla ja pidänkin sitä jotenkin vanhanaikaisena.
        Seuraavassa pyörässäni kardaani ei ole varsinainen valintakriteeri, mutta varmasti aika suuri lisäpointti mahdollisessa valintatilanteessa.

        on myös mahdollisuus, että puhdistat stefan hiomatahnalla, jonka saat parhaiten sekoittamalla jäteöljyä ja hienojakoista hiekkaa. Estää ruostumiselta myös. Muista kuitenkin, että hiekansekainen öljykin on ongelmajätettä.


      • Turo--Inkeri
        Bluesway kirjoitti:

        .. miten vetoakselin stefan vuodon saisi ohjattua kokonaisuudessaan ketjulle. Itselläni nimittäin tihkuu jonkun verran (pari kertaa vaihtovälin aikana joutuu lisäämään), mutta kun tuntuu, että öljyä on joka paikassa muualla paitsi ketjuilla: seisontatuet, katteen helmat ja itse asiassa koko alakerta on öljyssä ja aika ajoin asfalttiin jää kiusallinen "reviirimerkintä", joten stefa menee vissiin vaihtoon samalla, kun seuraavan kerran uusin ketjut ja rattaat.

        Ketjujen rasvaukseen kehittelin hieman hassun näköisen, mutta erinomaisesti toimivan viritelmän: sidoin nippusiteillä maalipensselin kiinni siten, että harjakset laahaavat koko ajan ketjua. Silloin tällöin pienellä ruiskulla muutama tippa öljyä harjaksiin ja ketjut ovat pysyneet sopivan kosteina - ja myös puhtaina.

        Vaikka yleensäkin koko ketjuveto tympii minua aika tavalla ja pidänkin sitä jotenkin vanhanaikaisena.
        Seuraavassa pyörässäni kardaani ei ole varsinainen valintakriteeri, mutta varmasti aika suuri lisäpointti mahdollisessa valintatilanteessa.

        juu, tuo oli vain heitto.. eihän moottoriöljy tosiaan pysy kettingissä vaan roiskuu joka puolelle. Tulipa mieleen, että eturatas on sittenkin myös huono paikka öljyn annosteluun, koska ketjun kehänopeus sen ympäri on ratkaisevasti suurempi kuin vaikkapa takarattaan kohdalla; ketju "riuhtaisee" eturattaan kautta tulevan öljyn samantien pois.

        Kardaani on huoleton, muttei toiminnaltaan/tuntumaltaan aivan ketjun veroinen ja lisäksi painava.

        KOTELOITU KETJU olisi helvetin hyvä ja simppeli ratkaisu.. ei tosin ulkonäkösyistä varmaankaan yleistyisi ainakaan sporttipyörissä aivan äkkiä. Tällaisiahan on joissain pyörämalleissa joskus ollutkin.

        On pikkuisen outoa ettei noin "perus"-ongelmaan ole kaikkina näinä vuosina kehitetty hyvää ja yleispätevää ratkaisua.


      • jovain
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        juu, tuo oli vain heitto.. eihän moottoriöljy tosiaan pysy kettingissä vaan roiskuu joka puolelle. Tulipa mieleen, että eturatas on sittenkin myös huono paikka öljyn annosteluun, koska ketjun kehänopeus sen ympäri on ratkaisevasti suurempi kuin vaikkapa takarattaan kohdalla; ketju "riuhtaisee" eturattaan kautta tulevan öljyn samantien pois.

        Kardaani on huoleton, muttei toiminnaltaan/tuntumaltaan aivan ketjun veroinen ja lisäksi painava.

        KOTELOITU KETJU olisi helvetin hyvä ja simppeli ratkaisu.. ei tosin ulkonäkösyistä varmaankaan yleistyisi ainakaan sporttipyörissä aivan äkkiä. Tällaisiahan on joissain pyörämalleissa joskus ollutkin.

        On pikkuisen outoa ettei noin "perus"-ongelmaan ole kaikkina näinä vuosina kehitetty hyvää ja yleispätevää ratkaisua.

        siis kehänopeus (m/s) on varmasti sama etu- ja takarattaan hammaspyörässä...ei taitaisi muuten ajaminen onnistua jos kehänopeuksissa olisi eroja..hehheh..pyörintä nopeus (1/min) on sitten taas asia erikseen


    • JJK

      Kumpi ompi parempi?

      a) yrittää säästää ketjuja ja rattaita loputtomiin pesemällä niitä dieselillä tms ketjunpesuaineella ja työntämällä niihin rasvaa/vahaa jatkuvasti ja miettimällä mikä yhdistelmä tällä kaudella onkaan paras

      b) ottaa rennosti, rasvailee silloin tällöin kun siltä tuntuu ja pesee ketjun kerran kesässä ja kerran talven aikana. Uusi ketju-rataspaketti alle vaikka joka toinen vuosi?

      Toiset tuntuu jaksavan vaivata päätään tällä ikuisella ongelmalla, johon kukaan ei tiedä vastausta...

      • Keskustelun aloittanut

        Ajattelin kysellä moista asiaa kun Castrollin ketjurasva on joka vuosi kallistunut, mutta kyseisessä ketjurasvassa ei ole mitään muuta vikaa kuin hinta. Niimpä ajattelin jos jollakin olis kokemusta Biltemanin rasvasta, joka on todella paljon halvempaa kuin esim. Castrollin rasva.
        Ketjuja en ole pessyt koskaan, kun ne peseentyy mukavasti sateella, mutta niitä tarvitsee rasvata useammin silloin ja tarvike ketjuilla ajelee helposti yli 30000 km kunhan viitsii rasvata niin ettei ne pääse kuivumaan ja katsoo renkaan vaihdon yhteydessä että ketjulinja on suora.
        Muutakaa eurot mummoiksi ja miettikää mitä pottu rasvaa maksoi, kun ostit sitä viimeksi markka-aikana.
        EU on kallis ja elämä on


      • elämäon.......
        Keskustelun aloittanut kirjoitti:

        Ajattelin kysellä moista asiaa kun Castrollin ketjurasva on joka vuosi kallistunut, mutta kyseisessä ketjurasvassa ei ole mitään muuta vikaa kuin hinta. Niimpä ajattelin jos jollakin olis kokemusta Biltemanin rasvasta, joka on todella paljon halvempaa kuin esim. Castrollin rasva.
        Ketjuja en ole pessyt koskaan, kun ne peseentyy mukavasti sateella, mutta niitä tarvitsee rasvata useammin silloin ja tarvike ketjuilla ajelee helposti yli 30000 km kunhan viitsii rasvata niin ettei ne pääse kuivumaan ja katsoo renkaan vaihdon yhteydessä että ketjulinja on suora.
        Muutakaa eurot mummoiksi ja miettikää mitä pottu rasvaa maksoi, kun ostit sitä viimeksi markka-aikana.
        EU on kallis ja elämä on

        jätän vaikka muutaman kilometrin ajamati, jos ei oo varaa ostaa kunnon ketjurasvaa
        *miettii mitäköhän bensa maksoi markka-aikana*


      • el_lupo
        elämäon....... kirjoitti:

        jätän vaikka muutaman kilometrin ajamati, jos ei oo varaa ostaa kunnon ketjurasvaa
        *miettii mitäköhän bensa maksoi markka-aikana*

        bensaa sai 5 markalla 10 litraa.


      • Otsikon kirjoittanut
        elämäon....... kirjoitti:

        jätän vaikka muutaman kilometrin ajamati, jos ei oo varaa ostaa kunnon ketjurasvaa
        *miettii mitäköhän bensa maksoi markka-aikana*

        kun kaikki kallistuu aina vaan eurolla tai parilla. Mulla olis sellainen muistikuva et viimeisin markka aikana ostamani Castrollin öljypurkki olis maksanut 40 mk, mutta en ole ihan varma.


      • Anonyymi
        Otsikon kirjoittanut kirjoitti:

        kun kaikki kallistuu aina vaan eurolla tai parilla. Mulla olis sellainen muistikuva et viimeisin markka aikana ostamani Castrollin öljypurkki olis maksanut 40 mk, mutta en ole ihan varma.

        Silikonispray on turvallinen ketjun kumilenkkeihin, se voitelee kumit ja puhdistaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1483
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      26
      1328
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1298
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      215
      1164
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1096
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      320
      1031
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      226
      1023
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      959
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      280
      938
    10. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      303
      926
    Aihe