Onko kukaan käyttänyt Biltemanin ketjurasvaa? Kertokaa kannattaako ostaa kyseistä tuotetta ja jos ei niin mitä ketjurasvaa suosittelisit?
Turrelle 10 pistettä jos vastaat ensimmäisenä (hymyilevä hymiö). On mukava lueskennella näitä juttuja, kun joku yrittää kirjoitella asiallisesti.
Mukavia ajohetkiä kaikille
Ketjurasva
14
5374
Vastaukset
- ----
On tullut käytettyä hinta/laatusuhde on kohdallaan
- Magnatar
on Castrolin ketjuspray
- Turo--Inkeri
Bilteman rasvasta. Itsellänikin ketjuvetopeli, viime aikoina olen tupannut käyttämään Castrolin Spray O-R rasvaa ja se ainakin tuntuu pysyvän kohtuu hyvin kiinni eikä sotke (paljon).
Ihan vaan täysin villi ajatus tähän väliin: sopivan pieni=hyvin, hyvin pieni "vuoto" vetoakselin stefaan (jo tehtaalla), ja prätkässä olisi jokseenkin täydellinen ketjunvoiteluautomaatti. Öljy valuisi eturattaalta sopivasti ketjun sisäpuolelle. Öljymäärä jonka ketju tarvitsee, on niin vähäinen ettei sillä olisi esim 3-4L öljytilavuudella varustetulle pyörälle merkitystä vaihtovälin aikana.
Okei, onhan siinäkin omat ongelmansa, esim. öljymäärää pitäisi varmaankin voida jotenkin säätää. Ja muutenkin aika arveluttava paikka alkaa tekemään tahallisia vuotoja, tottakai!
Silti outoa, että näin monta vuosikymmentä on mennyt ja yhä ketjut voidellaan hankalasti käsin, tai sitten asennellaan jotain saakelin automaatteja joissa on ihan oma savottansa, ja ne kestävät sen aikaa kuin sattuvat kestämään.
Automaatilla voideltu kettinki kyllä kestäisi 2-3 kertaa sen mitä käsin voideltu.- Muisteluksia
Mulla oli aikoinaan (ennenvanhaa) tuontapainen voiteluautomaatti.
Nimittäin aikoinaan 650-jytäJammun ketjut meni "rajussa kiihdytyksessä" poikki ja tuli kyljestä ulos rikkoen sivukopan,sekä myös kytkinakselin tefan..(akseli vääntyi)
Tämä vuoti sopivasti öljyä eturattaalle,jolloin ketjut voiteluivat.
Haittapuolena oli takarenkaan yljyyntyminen joka sai tosimotoristinkin ottamaan mutkat hieman varovammin..muttei se menoa pahemmin haitannut,,kun sen tiesi! - Bluesway
.. miten vetoakselin stefan vuodon saisi ohjattua kokonaisuudessaan ketjulle. Itselläni nimittäin tihkuu jonkun verran (pari kertaa vaihtovälin aikana joutuu lisäämään), mutta kun tuntuu, että öljyä on joka paikassa muualla paitsi ketjuilla: seisontatuet, katteen helmat ja itse asiassa koko alakerta on öljyssä ja aika ajoin asfalttiin jää kiusallinen "reviirimerkintä", joten stefa menee vissiin vaihtoon samalla, kun seuraavan kerran uusin ketjut ja rattaat.
Ketjujen rasvaukseen kehittelin hieman hassun näköisen, mutta erinomaisesti toimivan viritelmän: sidoin nippusiteillä maalipensselin kiinni siten, että harjakset laahaavat koko ajan ketjua. Silloin tällöin pienellä ruiskulla muutama tippa öljyä harjaksiin ja ketjut ovat pysyneet sopivan kosteina - ja myös puhtaina.
Vaikka yleensäkin koko ketjuveto tympii minua aika tavalla ja pidänkin sitä jotenkin vanhanaikaisena.
Seuraavassa pyörässäni kardaani ei ole varsinainen valintakriteeri, mutta varmasti aika suuri lisäpointti mahdollisessa valintatilanteessa. - Jamant
Bluesway kirjoitti:
.. miten vetoakselin stefan vuodon saisi ohjattua kokonaisuudessaan ketjulle. Itselläni nimittäin tihkuu jonkun verran (pari kertaa vaihtovälin aikana joutuu lisäämään), mutta kun tuntuu, että öljyä on joka paikassa muualla paitsi ketjuilla: seisontatuet, katteen helmat ja itse asiassa koko alakerta on öljyssä ja aika ajoin asfalttiin jää kiusallinen "reviirimerkintä", joten stefa menee vissiin vaihtoon samalla, kun seuraavan kerran uusin ketjut ja rattaat.
Ketjujen rasvaukseen kehittelin hieman hassun näköisen, mutta erinomaisesti toimivan viritelmän: sidoin nippusiteillä maalipensselin kiinni siten, että harjakset laahaavat koko ajan ketjua. Silloin tällöin pienellä ruiskulla muutama tippa öljyä harjaksiin ja ketjut ovat pysyneet sopivan kosteina - ja myös puhtaina.
Vaikka yleensäkin koko ketjuveto tympii minua aika tavalla ja pidänkin sitä jotenkin vanhanaikaisena.
Seuraavassa pyörässäni kardaani ei ole varsinainen valintakriteeri, mutta varmasti aika suuri lisäpointti mahdollisessa valintatilanteessa.on myös mahdollisuus, että puhdistat stefan hiomatahnalla, jonka saat parhaiten sekoittamalla jäteöljyä ja hienojakoista hiekkaa. Estää ruostumiselta myös. Muista kuitenkin, että hiekansekainen öljykin on ongelmajätettä.
- Turo--Inkeri
Bluesway kirjoitti:
.. miten vetoakselin stefan vuodon saisi ohjattua kokonaisuudessaan ketjulle. Itselläni nimittäin tihkuu jonkun verran (pari kertaa vaihtovälin aikana joutuu lisäämään), mutta kun tuntuu, että öljyä on joka paikassa muualla paitsi ketjuilla: seisontatuet, katteen helmat ja itse asiassa koko alakerta on öljyssä ja aika ajoin asfalttiin jää kiusallinen "reviirimerkintä", joten stefa menee vissiin vaihtoon samalla, kun seuraavan kerran uusin ketjut ja rattaat.
Ketjujen rasvaukseen kehittelin hieman hassun näköisen, mutta erinomaisesti toimivan viritelmän: sidoin nippusiteillä maalipensselin kiinni siten, että harjakset laahaavat koko ajan ketjua. Silloin tällöin pienellä ruiskulla muutama tippa öljyä harjaksiin ja ketjut ovat pysyneet sopivan kosteina - ja myös puhtaina.
Vaikka yleensäkin koko ketjuveto tympii minua aika tavalla ja pidänkin sitä jotenkin vanhanaikaisena.
Seuraavassa pyörässäni kardaani ei ole varsinainen valintakriteeri, mutta varmasti aika suuri lisäpointti mahdollisessa valintatilanteessa.juu, tuo oli vain heitto.. eihän moottoriöljy tosiaan pysy kettingissä vaan roiskuu joka puolelle. Tulipa mieleen, että eturatas on sittenkin myös huono paikka öljyn annosteluun, koska ketjun kehänopeus sen ympäri on ratkaisevasti suurempi kuin vaikkapa takarattaan kohdalla; ketju "riuhtaisee" eturattaan kautta tulevan öljyn samantien pois.
Kardaani on huoleton, muttei toiminnaltaan/tuntumaltaan aivan ketjun veroinen ja lisäksi painava.
KOTELOITU KETJU olisi helvetin hyvä ja simppeli ratkaisu.. ei tosin ulkonäkösyistä varmaankaan yleistyisi ainakaan sporttipyörissä aivan äkkiä. Tällaisiahan on joissain pyörämalleissa joskus ollutkin.
On pikkuisen outoa ettei noin "perus"-ongelmaan ole kaikkina näinä vuosina kehitetty hyvää ja yleispätevää ratkaisua. - jovain
Turo--Inkeri kirjoitti:
juu, tuo oli vain heitto.. eihän moottoriöljy tosiaan pysy kettingissä vaan roiskuu joka puolelle. Tulipa mieleen, että eturatas on sittenkin myös huono paikka öljyn annosteluun, koska ketjun kehänopeus sen ympäri on ratkaisevasti suurempi kuin vaikkapa takarattaan kohdalla; ketju "riuhtaisee" eturattaan kautta tulevan öljyn samantien pois.
Kardaani on huoleton, muttei toiminnaltaan/tuntumaltaan aivan ketjun veroinen ja lisäksi painava.
KOTELOITU KETJU olisi helvetin hyvä ja simppeli ratkaisu.. ei tosin ulkonäkösyistä varmaankaan yleistyisi ainakaan sporttipyörissä aivan äkkiä. Tällaisiahan on joissain pyörämalleissa joskus ollutkin.
On pikkuisen outoa ettei noin "perus"-ongelmaan ole kaikkina näinä vuosina kehitetty hyvää ja yleispätevää ratkaisua.siis kehänopeus (m/s) on varmasti sama etu- ja takarattaan hammaspyörässä...ei taitaisi muuten ajaminen onnistua jos kehänopeuksissa olisi eroja..hehheh..pyörintä nopeus (1/min) on sitten taas asia erikseen
- JJK
Kumpi ompi parempi?
a) yrittää säästää ketjuja ja rattaita loputtomiin pesemällä niitä dieselillä tms ketjunpesuaineella ja työntämällä niihin rasvaa/vahaa jatkuvasti ja miettimällä mikä yhdistelmä tällä kaudella onkaan paras
b) ottaa rennosti, rasvailee silloin tällöin kun siltä tuntuu ja pesee ketjun kerran kesässä ja kerran talven aikana. Uusi ketju-rataspaketti alle vaikka joka toinen vuosi?
Toiset tuntuu jaksavan vaivata päätään tällä ikuisella ongelmalla, johon kukaan ei tiedä vastausta...- Keskustelun aloittanut
Ajattelin kysellä moista asiaa kun Castrollin ketjurasva on joka vuosi kallistunut, mutta kyseisessä ketjurasvassa ei ole mitään muuta vikaa kuin hinta. Niimpä ajattelin jos jollakin olis kokemusta Biltemanin rasvasta, joka on todella paljon halvempaa kuin esim. Castrollin rasva.
Ketjuja en ole pessyt koskaan, kun ne peseentyy mukavasti sateella, mutta niitä tarvitsee rasvata useammin silloin ja tarvike ketjuilla ajelee helposti yli 30000 km kunhan viitsii rasvata niin ettei ne pääse kuivumaan ja katsoo renkaan vaihdon yhteydessä että ketjulinja on suora.
Muutakaa eurot mummoiksi ja miettikää mitä pottu rasvaa maksoi, kun ostit sitä viimeksi markka-aikana.
EU on kallis ja elämä on - elämäon.......
Keskustelun aloittanut kirjoitti:
Ajattelin kysellä moista asiaa kun Castrollin ketjurasva on joka vuosi kallistunut, mutta kyseisessä ketjurasvassa ei ole mitään muuta vikaa kuin hinta. Niimpä ajattelin jos jollakin olis kokemusta Biltemanin rasvasta, joka on todella paljon halvempaa kuin esim. Castrollin rasva.
Ketjuja en ole pessyt koskaan, kun ne peseentyy mukavasti sateella, mutta niitä tarvitsee rasvata useammin silloin ja tarvike ketjuilla ajelee helposti yli 30000 km kunhan viitsii rasvata niin ettei ne pääse kuivumaan ja katsoo renkaan vaihdon yhteydessä että ketjulinja on suora.
Muutakaa eurot mummoiksi ja miettikää mitä pottu rasvaa maksoi, kun ostit sitä viimeksi markka-aikana.
EU on kallis ja elämä onjätän vaikka muutaman kilometrin ajamati, jos ei oo varaa ostaa kunnon ketjurasvaa
*miettii mitäköhän bensa maksoi markka-aikana* - el_lupo
elämäon....... kirjoitti:
jätän vaikka muutaman kilometrin ajamati, jos ei oo varaa ostaa kunnon ketjurasvaa
*miettii mitäköhän bensa maksoi markka-aikana*bensaa sai 5 markalla 10 litraa.
- Otsikon kirjoittanut
elämäon....... kirjoitti:
jätän vaikka muutaman kilometrin ajamati, jos ei oo varaa ostaa kunnon ketjurasvaa
*miettii mitäköhän bensa maksoi markka-aikana*kun kaikki kallistuu aina vaan eurolla tai parilla. Mulla olis sellainen muistikuva et viimeisin markka aikana ostamani Castrollin öljypurkki olis maksanut 40 mk, mutta en ole ihan varma.
- Anonyymi
Otsikon kirjoittanut kirjoitti:
kun kaikki kallistuu aina vaan eurolla tai parilla. Mulla olis sellainen muistikuva et viimeisin markka aikana ostamani Castrollin öljypurkki olis maksanut 40 mk, mutta en ole ihan varma.
Silikonispray on turvallinen ketjun kumilenkkeihin, se voitelee kumit ja puhdistaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1192711
Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä
"Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht2561165- 941151
- 81094
Nainen voi rakastaa
Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt791021Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa
Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.63943Kalateltta fiasko
Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr12940- 30906
IS Viikonloppu 20.-21.7.2024
Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku42845Ikävöimäsi henkilön ikä
Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie38817