Ketjurasva

Perheessä kaksi kettinkivet...

Onko kukaan käyttänyt Biltemanin ketjurasvaa? Kertokaa kannattaako ostaa kyseistä tuotetta ja jos ei niin mitä ketjurasvaa suosittelisit?
Turrelle 10 pistettä jos vastaat ensimmäisenä (hymyilevä hymiö). On mukava lueskennella näitä juttuja, kun joku yrittää kirjoitella asiallisesti.

Mukavia ajohetkiä kaikille

14

5504

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----

      On tullut käytettyä hinta/laatusuhde on kohdallaan

    • Magnatar

      on Castrolin ketjuspray

    • Turo--Inkeri

      Bilteman rasvasta. Itsellänikin ketjuvetopeli, viime aikoina olen tupannut käyttämään Castrolin Spray O-R rasvaa ja se ainakin tuntuu pysyvän kohtuu hyvin kiinni eikä sotke (paljon).

      Ihan vaan täysin villi ajatus tähän väliin: sopivan pieni=hyvin, hyvin pieni "vuoto" vetoakselin stefaan (jo tehtaalla), ja prätkässä olisi jokseenkin täydellinen ketjunvoiteluautomaatti. Öljy valuisi eturattaalta sopivasti ketjun sisäpuolelle. Öljymäärä jonka ketju tarvitsee, on niin vähäinen ettei sillä olisi esim 3-4L öljytilavuudella varustetulle pyörälle merkitystä vaihtovälin aikana.

      Okei, onhan siinäkin omat ongelmansa, esim. öljymäärää pitäisi varmaankin voida jotenkin säätää. Ja muutenkin aika arveluttava paikka alkaa tekemään tahallisia vuotoja, tottakai!

      Silti outoa, että näin monta vuosikymmentä on mennyt ja yhä ketjut voidellaan hankalasti käsin, tai sitten asennellaan jotain saakelin automaatteja joissa on ihan oma savottansa, ja ne kestävät sen aikaa kuin sattuvat kestämään.

      Automaatilla voideltu kettinki kyllä kestäisi 2-3 kertaa sen mitä käsin voideltu.

      • Muisteluksia

        Mulla oli aikoinaan (ennenvanhaa) tuontapainen voiteluautomaatti.
        Nimittäin aikoinaan 650-jytäJammun ketjut meni "rajussa kiihdytyksessä" poikki ja tuli kyljestä ulos rikkoen sivukopan,sekä myös kytkinakselin tefan..(akseli vääntyi)
        Tämä vuoti sopivasti öljyä eturattaalle,jolloin ketjut voiteluivat.
        Haittapuolena oli takarenkaan yljyyntyminen joka sai tosimotoristinkin ottamaan mutkat hieman varovammin..muttei se menoa pahemmin haitannut,,kun sen tiesi!


      • Bluesway

        .. miten vetoakselin stefan vuodon saisi ohjattua kokonaisuudessaan ketjulle. Itselläni nimittäin tihkuu jonkun verran (pari kertaa vaihtovälin aikana joutuu lisäämään), mutta kun tuntuu, että öljyä on joka paikassa muualla paitsi ketjuilla: seisontatuet, katteen helmat ja itse asiassa koko alakerta on öljyssä ja aika ajoin asfalttiin jää kiusallinen "reviirimerkintä", joten stefa menee vissiin vaihtoon samalla, kun seuraavan kerran uusin ketjut ja rattaat.

        Ketjujen rasvaukseen kehittelin hieman hassun näköisen, mutta erinomaisesti toimivan viritelmän: sidoin nippusiteillä maalipensselin kiinni siten, että harjakset laahaavat koko ajan ketjua. Silloin tällöin pienellä ruiskulla muutama tippa öljyä harjaksiin ja ketjut ovat pysyneet sopivan kosteina - ja myös puhtaina.

        Vaikka yleensäkin koko ketjuveto tympii minua aika tavalla ja pidänkin sitä jotenkin vanhanaikaisena.
        Seuraavassa pyörässäni kardaani ei ole varsinainen valintakriteeri, mutta varmasti aika suuri lisäpointti mahdollisessa valintatilanteessa.


      • Jamant
        Bluesway kirjoitti:

        .. miten vetoakselin stefan vuodon saisi ohjattua kokonaisuudessaan ketjulle. Itselläni nimittäin tihkuu jonkun verran (pari kertaa vaihtovälin aikana joutuu lisäämään), mutta kun tuntuu, että öljyä on joka paikassa muualla paitsi ketjuilla: seisontatuet, katteen helmat ja itse asiassa koko alakerta on öljyssä ja aika ajoin asfalttiin jää kiusallinen "reviirimerkintä", joten stefa menee vissiin vaihtoon samalla, kun seuraavan kerran uusin ketjut ja rattaat.

        Ketjujen rasvaukseen kehittelin hieman hassun näköisen, mutta erinomaisesti toimivan viritelmän: sidoin nippusiteillä maalipensselin kiinni siten, että harjakset laahaavat koko ajan ketjua. Silloin tällöin pienellä ruiskulla muutama tippa öljyä harjaksiin ja ketjut ovat pysyneet sopivan kosteina - ja myös puhtaina.

        Vaikka yleensäkin koko ketjuveto tympii minua aika tavalla ja pidänkin sitä jotenkin vanhanaikaisena.
        Seuraavassa pyörässäni kardaani ei ole varsinainen valintakriteeri, mutta varmasti aika suuri lisäpointti mahdollisessa valintatilanteessa.

        on myös mahdollisuus, että puhdistat stefan hiomatahnalla, jonka saat parhaiten sekoittamalla jäteöljyä ja hienojakoista hiekkaa. Estää ruostumiselta myös. Muista kuitenkin, että hiekansekainen öljykin on ongelmajätettä.


      • Turo--Inkeri
        Bluesway kirjoitti:

        .. miten vetoakselin stefan vuodon saisi ohjattua kokonaisuudessaan ketjulle. Itselläni nimittäin tihkuu jonkun verran (pari kertaa vaihtovälin aikana joutuu lisäämään), mutta kun tuntuu, että öljyä on joka paikassa muualla paitsi ketjuilla: seisontatuet, katteen helmat ja itse asiassa koko alakerta on öljyssä ja aika ajoin asfalttiin jää kiusallinen "reviirimerkintä", joten stefa menee vissiin vaihtoon samalla, kun seuraavan kerran uusin ketjut ja rattaat.

        Ketjujen rasvaukseen kehittelin hieman hassun näköisen, mutta erinomaisesti toimivan viritelmän: sidoin nippusiteillä maalipensselin kiinni siten, että harjakset laahaavat koko ajan ketjua. Silloin tällöin pienellä ruiskulla muutama tippa öljyä harjaksiin ja ketjut ovat pysyneet sopivan kosteina - ja myös puhtaina.

        Vaikka yleensäkin koko ketjuveto tympii minua aika tavalla ja pidänkin sitä jotenkin vanhanaikaisena.
        Seuraavassa pyörässäni kardaani ei ole varsinainen valintakriteeri, mutta varmasti aika suuri lisäpointti mahdollisessa valintatilanteessa.

        juu, tuo oli vain heitto.. eihän moottoriöljy tosiaan pysy kettingissä vaan roiskuu joka puolelle. Tulipa mieleen, että eturatas on sittenkin myös huono paikka öljyn annosteluun, koska ketjun kehänopeus sen ympäri on ratkaisevasti suurempi kuin vaikkapa takarattaan kohdalla; ketju "riuhtaisee" eturattaan kautta tulevan öljyn samantien pois.

        Kardaani on huoleton, muttei toiminnaltaan/tuntumaltaan aivan ketjun veroinen ja lisäksi painava.

        KOTELOITU KETJU olisi helvetin hyvä ja simppeli ratkaisu.. ei tosin ulkonäkösyistä varmaankaan yleistyisi ainakaan sporttipyörissä aivan äkkiä. Tällaisiahan on joissain pyörämalleissa joskus ollutkin.

        On pikkuisen outoa ettei noin "perus"-ongelmaan ole kaikkina näinä vuosina kehitetty hyvää ja yleispätevää ratkaisua.


      • jovain
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        juu, tuo oli vain heitto.. eihän moottoriöljy tosiaan pysy kettingissä vaan roiskuu joka puolelle. Tulipa mieleen, että eturatas on sittenkin myös huono paikka öljyn annosteluun, koska ketjun kehänopeus sen ympäri on ratkaisevasti suurempi kuin vaikkapa takarattaan kohdalla; ketju "riuhtaisee" eturattaan kautta tulevan öljyn samantien pois.

        Kardaani on huoleton, muttei toiminnaltaan/tuntumaltaan aivan ketjun veroinen ja lisäksi painava.

        KOTELOITU KETJU olisi helvetin hyvä ja simppeli ratkaisu.. ei tosin ulkonäkösyistä varmaankaan yleistyisi ainakaan sporttipyörissä aivan äkkiä. Tällaisiahan on joissain pyörämalleissa joskus ollutkin.

        On pikkuisen outoa ettei noin "perus"-ongelmaan ole kaikkina näinä vuosina kehitetty hyvää ja yleispätevää ratkaisua.

        siis kehänopeus (m/s) on varmasti sama etu- ja takarattaan hammaspyörässä...ei taitaisi muuten ajaminen onnistua jos kehänopeuksissa olisi eroja..hehheh..pyörintä nopeus (1/min) on sitten taas asia erikseen


    • JJK

      Kumpi ompi parempi?

      a) yrittää säästää ketjuja ja rattaita loputtomiin pesemällä niitä dieselillä tms ketjunpesuaineella ja työntämällä niihin rasvaa/vahaa jatkuvasti ja miettimällä mikä yhdistelmä tällä kaudella onkaan paras

      b) ottaa rennosti, rasvailee silloin tällöin kun siltä tuntuu ja pesee ketjun kerran kesässä ja kerran talven aikana. Uusi ketju-rataspaketti alle vaikka joka toinen vuosi?

      Toiset tuntuu jaksavan vaivata päätään tällä ikuisella ongelmalla, johon kukaan ei tiedä vastausta...

      • Keskustelun aloittanut

        Ajattelin kysellä moista asiaa kun Castrollin ketjurasva on joka vuosi kallistunut, mutta kyseisessä ketjurasvassa ei ole mitään muuta vikaa kuin hinta. Niimpä ajattelin jos jollakin olis kokemusta Biltemanin rasvasta, joka on todella paljon halvempaa kuin esim. Castrollin rasva.
        Ketjuja en ole pessyt koskaan, kun ne peseentyy mukavasti sateella, mutta niitä tarvitsee rasvata useammin silloin ja tarvike ketjuilla ajelee helposti yli 30000 km kunhan viitsii rasvata niin ettei ne pääse kuivumaan ja katsoo renkaan vaihdon yhteydessä että ketjulinja on suora.
        Muutakaa eurot mummoiksi ja miettikää mitä pottu rasvaa maksoi, kun ostit sitä viimeksi markka-aikana.
        EU on kallis ja elämä on


      • elämäon.......
        Keskustelun aloittanut kirjoitti:

        Ajattelin kysellä moista asiaa kun Castrollin ketjurasva on joka vuosi kallistunut, mutta kyseisessä ketjurasvassa ei ole mitään muuta vikaa kuin hinta. Niimpä ajattelin jos jollakin olis kokemusta Biltemanin rasvasta, joka on todella paljon halvempaa kuin esim. Castrollin rasva.
        Ketjuja en ole pessyt koskaan, kun ne peseentyy mukavasti sateella, mutta niitä tarvitsee rasvata useammin silloin ja tarvike ketjuilla ajelee helposti yli 30000 km kunhan viitsii rasvata niin ettei ne pääse kuivumaan ja katsoo renkaan vaihdon yhteydessä että ketjulinja on suora.
        Muutakaa eurot mummoiksi ja miettikää mitä pottu rasvaa maksoi, kun ostit sitä viimeksi markka-aikana.
        EU on kallis ja elämä on

        jätän vaikka muutaman kilometrin ajamati, jos ei oo varaa ostaa kunnon ketjurasvaa
        *miettii mitäköhän bensa maksoi markka-aikana*


      • el_lupo
        elämäon....... kirjoitti:

        jätän vaikka muutaman kilometrin ajamati, jos ei oo varaa ostaa kunnon ketjurasvaa
        *miettii mitäköhän bensa maksoi markka-aikana*

        bensaa sai 5 markalla 10 litraa.


      • Otsikon kirjoittanut
        elämäon....... kirjoitti:

        jätän vaikka muutaman kilometrin ajamati, jos ei oo varaa ostaa kunnon ketjurasvaa
        *miettii mitäköhän bensa maksoi markka-aikana*

        kun kaikki kallistuu aina vaan eurolla tai parilla. Mulla olis sellainen muistikuva et viimeisin markka aikana ostamani Castrollin öljypurkki olis maksanut 40 mk, mutta en ole ihan varma.


      • Anonyymi
        Otsikon kirjoittanut kirjoitti:

        kun kaikki kallistuu aina vaan eurolla tai parilla. Mulla olis sellainen muistikuva et viimeisin markka aikana ostamani Castrollin öljypurkki olis maksanut 40 mk, mutta en ole ihan varma.

        Silikonispray on turvallinen ketjun kumilenkkeihin, se voitelee kumit ja puhdistaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

      Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
      Maailman menoa
      102
      8137
    2. Tanskassa lain vaatimana Bovaer tappanut nautoja ja sairastuttanut

      Samaa myrkkyä myös Suomen lehmiin ollut tuloillaan, miten teidän tilalla? https://www.agriland.ie/farming-news/bovaer-m
      Maailman menoa
      90
      7411
    3. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      87
      5587
    4. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      78
      5572
    5. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

      eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      114
      4773
    6. Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"

      Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo
      Maailman menoa
      123
      2548
    7. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      57
      2439
    8. Ei välimatka meitä erottanut

      Vaan välirikko ja väärinymmärrykset. Oikeastaan henkinen välimatka on meidän välillä pieni, näin uskon. Näen koko ajan e
      Ikävä
      7
      1401
    9. Maajussi-Villen morsioehdokas Maarit ei halunnut Villeä - Tämä totuus valkeni kuvauksissa!

      Ohhoh, tekikö Maarit mielestäsi oikean ratkaisun Villen suhteen? Maajussi-Ville on herättänyt voimakkaita tunteita puol
      Maajussille morsian
      7
      1384
    10. Kohta taas mesikämmeneen

      Onneksi kaupunki ostaa mesikämmenen, niin päästään taas tekemään rahaa
      Ähtäri
      46
      1230
    Aihe