3 x äiti?

Catsy_666

Me-lehdessä oli mielenkiintoinen juttu siitä kuinka tytär vanhemmiten alkaa muistuttamaan äitiään niin tavoiltaan, asenteiltaan kuin ulkonäöltäänkin.

Pelkään, että näin on käynyt. Minulla ja minun äidilläni (ja monella äitini sukupolven naisista) keskeinen ajatus on "mitä muut meistä ajattelevat" ja kodin tekeminen pikkuporvarillisen värittömäksi. Minä vannoin ettei näin tapahtuisi. Esimerkiksi arvostan "hienoja" ihmisiä kuten äitinikin. ("Hienot" ihmiset muuten puolestaan arvostavat minunkaltaisiani, joiden sukupuu koostuu tuohivirsu/kaskiporukasta).

Oma kultanikin mahtuu tähän kaavaan. Hän on itse asiassa jo sanonutkin ääneen "mitä muut meistä ajattelevat".

Kaikkia meitä kolmea yhdistää pikkutarkka suhtautuminen terveyteen ja kuntoon.

Vai onko kysymys siitä, että me olemme kaikki oman aikamme lapsia, vai kenties molemmista?

18

2347

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ohikulkenut mies

Suurin osa niin miehistä kuin naisistakin elää varsin harmaata ja väritöntä elämää, riskinottoa vältetään viimeiseen asti.

Meitä jotka uskallamme tarttua tilaisuuteen on kovin vähän. Sinussa olen huomaavinani hieman näitä samoja piirteitä, en tiedä oletko sitä myös IRL vai pelkästään netissä.

• Catsy_666

"Meitä jotka uskallamme tarttua tilaisuuteen on kovin vähän. Sinussa olen huomaavinani hieman näitä samoja piirteitä, en tiedä oletko sitä myös IRL vai pelkästään netissä."

Olosuhteet ovat pakottaneet.
        Itse asiassa kaikkia yhdistää myös paluumuutto, joten tarpeen tullen ja nuoruudessa on otettu riskejä (Äiti ja sisko Englanti, minä Yhdysvallat, rakkaani Ranska ja toinen minuun ihastunut Saksa).

Olosuhteet ovat pakottaneet tekemään tavallisista elämänratkaisuista poikkeavia valintoja. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä ettenkö haikailisi tavanomaisen ja tylsän elämän perään.

Itse asiassa minusta joskus tuntuu, että minua ja äitiäni erottava viha johtuu siitä että me olemme liian SAMANKALTAISIA ja toistemme kohtaaminen on kuin katsosi peiliin ja juuri niitä huonoja ominaisuuksia.

• tinni-tunni
        Catsy_666 kirjoitti:

"Meitä jotka uskallamme tarttua tilaisuuteen on kovin vähän. Sinussa olen huomaavinani hieman näitä samoja piirteitä, en tiedä oletko sitä myös IRL vai pelkästään netissä."

Itse asiassa kaikkia yhdistää myös paluumuutto, joten tarpeen tullen ja nuoruudessa on otettu riskejä (Äiti ja sisko Englanti, minä Yhdysvallat, rakkaani Ranska ja toinen minuun ihastunut Saksa).

Olosuhteet ovat pakottaneet tekemään tavallisista elämänratkaisuista poikkeavia valintoja. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä ettenkö haikailisi tavanomaisen ja tylsän elämän perään.

Itse asiassa minusta joskus tuntuu, että minua ja äitiäni erottava viha johtuu siitä että me olemme liian SAMANKALTAISIA ja toistemme kohtaaminen on kuin katsosi peiliin ja juuri niitä huonoja ominaisuuksia.

"Itse asiassa minusta joskus tuntuu, että minua ja äitiäni erottava viha johtuu siitä että me olemme liian SAMANKALTAISIA ja toistemme kohtaaminen on kuin katsosi peiliin ja juuri niitä huonoja ominaisuuksia."

aika usein, yleensä ihmiset eivät vain huomaa sitä. Hyväksy itsesi ja äitisi sellaisina kuin olette ja lopeta äitisi vihaaminen ihan itsesi vuoksi. Vihaaminen on hyödytöntä ja syö vain sun energiaa, anna anteeksi ja lopeta vihaaminen itsesi takia.

Tinni-Tunni

• ohikulkenut mies
        Catsy_666 kirjoitti:

Tämä Catsy on vanha tuttu ja olen täysin tietoinen siitä ettei ole kiinnostunut heteroista.

Kuitenkin yksi niistä mistä tykkään, vaikka mieltymykset ovat erilaiset.

Eli tässä tapauksessa ei olisi kannattanut poistaa kohteliaisuuksia. Toki ymmärrän että toimit puutteellisen tiedon perusteella.

• Catsy_666
        tinni-tunni kirjoitti:

"Itse asiassa minusta joskus tuntuu, että minua ja äitiäni erottava viha johtuu siitä että me olemme liian SAMANKALTAISIA ja toistemme kohtaaminen on kuin katsosi peiliin ja juuri niitä huonoja ominaisuuksia."

aika usein, yleensä ihmiset eivät vain huomaa sitä. Hyväksy itsesi ja äitisi sellaisina kuin olette ja lopeta äitisi vihaaminen ihan itsesi vuoksi. Vihaaminen on hyödytöntä ja syö vain sun energiaa, anna anteeksi ja lopeta vihaaminen itsesi takia.

Tinni-Tunni

"anna anteeksi ja lopeta vihaaminen itsesi takia. "

Lopettaisin, jos vain voisin. Äiti rupeaa olemaan vanha. Haluan, että asiat sovitaan ennen kuin hän kuolee.

Ongelma on se, että me olemme pohjimmiltamme kilttejä ja mukaudumme ympäröivän yhteiskunnan normeihin. Hän on sellaisessa asemassa etten lainkaan epäile etteikö jopa huhut hänen tyttärensä homoseksuaalisuudesta vahingoittaisi häntä. Jostain kumman syystä samassa kaupungissa on lesbo kaupunginvaltuutettuna samassa ammatissa kuin äitini. Ehkä hänellä on paksumpi nahka.

Hän on elänyt aikana jolloin kiltteys ja tunnollisuus jos ei varsinaisesti palkittu niin ainakin takasi jonkinlaisen jatkuvuuden.

Minä taas elän aikana jolloin kiltteys (työelämässä) johtaa hyväksikäyttöön.

Tässä minä sitten yritän surffata modernin maailman vaatimusten kanssa ja toisaalta sen kanssa mitä minä ja äitini pitävät sisimmässään oikeana. Minä tavallaan tunnen häpeää ja syyllisyyttä siitä että olen ollut tällainen "hulttio": Sen sijaan että olisin kärsinyt laman niin kuin muutkin, häivyin ulkomaille. Sen sijaan että olisin saanut muodollisen arvosanan yliopisto-opinnoistani, tajusin ettei ole mitään mieltä opiskella kun ei saa töitä. Ja nyt olen tajunnut sen, että pätkätyöt ja työllistämistyöt vain ajavat loppuunpalamiseen, mutta eivät edes lievitä toimeentulo-ongelmia. Olen siis ollut järkevä mutta imagen kannalta olisi parempi tehdä työtä alle tuhat euroa per kk palkalla ja napsia psyykenlääkkeitä selvitäkseen siitä. Olisi imagen kannalta olla parempi kulissiheteroliitossa kuin että minulla on paljon tuttavuuksia joilla on naisten nimet ja joiden luona minä yövyn ja jotka yöpyvät minun luonani.

Mutta sama kiinnostus keskiluokkaisen perheimagen luomiseen on meillä molemmilla. Minä vain pidin sellaisen saamista alun pitäenkin mahdottomana (lama, pätkätyöt, seksuaalinen suuntautuminen, haluttomuus hankkia lapsia kun ei osaa niitä hoitaa ja köyhyydessä ne kuitenkin joutuisivat elämään).

Mun isäni ymmärtää tämän. Hän on järkevä ja huomaa, että tytär on elänyt järkevästi ja ennen kaikkea järkevämmin kuin pikkusiskonsa ja osaa olla ylpeä siitä. Äiti ei suostu edes keskustelemaan asiasta.

• ohikulkenut mies
        Catsy_666 kirjoitti:

Lopettaisin, jos vain voisin. Äiti rupeaa olemaan vanha. Haluan, että asiat sovitaan ennen kuin hän kuolee.

Ongelma on se, että me olemme pohjimmiltamme kilttejä ja mukaudumme ympäröivän yhteiskunnan normeihin. Hän on sellaisessa asemassa etten lainkaan epäile etteikö jopa huhut hänen tyttärensä homoseksuaalisuudesta vahingoittaisi häntä. Jostain kumman syystä samassa kaupungissa on lesbo kaupunginvaltuutettuna samassa ammatissa kuin äitini. Ehkä hänellä on paksumpi nahka.

Hän on elänyt aikana jolloin kiltteys ja tunnollisuus jos ei varsinaisesti palkittu niin ainakin takasi jonkinlaisen jatkuvuuden.

Tässä minä sitten yritän surffata modernin maailman vaatimusten kanssa ja toisaalta sen kanssa mitä minä ja äitini pitävät sisimmässään oikeana. Minä tavallaan tunnen häpeää ja syyllisyyttä siitä että olen ollut tällainen "hulttio": Sen sijaan että olisin kärsinyt laman niin kuin muutkin, häivyin ulkomaille. Sen sijaan että olisin saanut muodollisen arvosanan yliopisto-opinnoistani, tajusin ettei ole mitään mieltä opiskella kun ei saa töitä. Ja nyt olen tajunnut sen, että pätkätyöt ja työllistämistyöt vain ajavat loppuunpalamiseen, mutta eivät edes lievitä toimeentulo-ongelmia. Olen siis ollut järkevä mutta imagen kannalta olisi parempi tehdä työtä alle tuhat euroa per kk palkalla ja napsia psyykenlääkkeitä selvitäkseen siitä. Olisi imagen kannalta olla parempi kulissiheteroliitossa kuin että minulla on paljon tuttavuuksia joilla on naisten nimet ja joiden luona minä yövyn ja jotka yöpyvät minun luonani.

Mutta sama kiinnostus keskiluokkaisen perheimagen luomiseen on meillä molemmilla. Minä vain pidin sellaisen saamista alun pitäenkin mahdottomana (lama, pätkätyöt, seksuaalinen suuntautuminen, haluttomuus hankkia lapsia kun ei osaa niitä hoitaa ja köyhyydessä ne kuitenkin joutuisivat elämään).

Mun isäni ymmärtää tämän. Hän on järkevä ja huomaa, että tytär on elänyt järkevästi ja ennen kaikkea järkevämmin kuin pikkusiskonsa ja osaa olla ylpeä siitä. Äiti ei suostu edes keskustelemaan asiasta.

Viime vuosikymmenen lamahan oli rikastumistilaisuus, joita ei tule edes kerran sukupolvessa. Missasit sitten senkin, vaikka se puri perseestä.

Itse selvisin lamasta päinvastaisella tavalla, ei tarvinnut muuta kuin että oli parempi kuin kilpailijat.

• Catsy_666
        ohikulkenut mies kirjoitti:

Viime vuosikymmenen lamahan oli rikastumistilaisuus, joita ei tule edes kerran sukupolvessa. Missasit sitten senkin, vaikka se puri perseestä.

Itse selvisin lamasta päinvastaisella tavalla, ei tarvinnut muuta kuin että oli parempi kuin kilpailijat.

"Kovin porvarillista...
        Kirjoittanut: ohikulkenut mies 1.5.2006 klo 08.58    
        ei tarvinnut muuta kuin että oli parempi kuin kilpailijat"

Kateellisuus vie kalatkin vedestä. Jos tiputtelen päitä ympäriltäni, niin loukatut ihmiset kyllä kaivavat minun historiastani vaikka mitä esille, totta tai keksittyä. (Niinhän täälläkin tehdään vaikka syytä ei olisi. Se nainen joka himoitsee minun naistani ei palloile näillä foorumeilla)

Siksi keskityn olemaan mukava tyyppi kaikille. Minulla ei ole koskaan asiat niin hyvin, että kademieli muilla heräisi eikä niin huonosti että minua sylkykuppina voisi käyttää.

• Catsy_666
        ohikulkenut mies kirjoitti:

Tämä Catsy on vanha tuttu ja olen täysin tietoinen siitä ettei ole kiinnostunut heteroista.

Kuitenkin yksi niistä mistä tykkään, vaikka mieltymykset ovat erilaiset.

Eli tässä tapauksessa ei olisi kannattanut poistaa kohteliaisuuksia. Toki ymmärrän että toimit puutteellisen tiedon perusteella.

Sheriffin deletoinnessa.
        Noita mies-juttuja ei deletoitu, siis sellaisia joissa minun väitettiin olevan oikeasti mies. No eipä mitään, minä itse todistin sellaiset väitteet vääriksi.

Astetta vakavampi juttu on kun joku sitten väitti minun olevan sukupuolenkorjausprosessin läpikäynyt (naiseksi). Tämä on väkisin outtaamista (forced outing). Tähän kiireeseen en löydä relevanttia linkkiä, mutta väkisin outtaaminen on vähintäänkin etikettirikos poliittisesti korrekteissa seksuaalivähemmistöpiireissä vaikka sitä katsotaankin läpi sormien koska julkilausumattomana tavoitteena on repiä kaikkien yksityinen seksuaalinen/sukupuolinen henkilöhistoria kaikkien ulkopuolisten revittäviksi ja arvosteltaviksi.

....mutta sitten kehut deletoidaan.
        Sheriffi on puolueellinen?

• ohikulkenut mies
        Catsy_666 kirjoitti:

"Kovin porvarillista...
        Kirjoittanut: ohikulkenut mies 1.5.2006 klo 08.58    
        ei tarvinnut muuta kuin että oli parempi kuin kilpailijat"

Kateellisuus vie kalatkin vedestä. Jos tiputtelen päitä ympäriltäni, niin loukatut ihmiset kyllä kaivavat minun historiastani vaikka mitä esille, totta tai keksittyä. (Niinhän täälläkin tehdään vaikka syytä ei olisi. Se nainen joka himoitsee minun naistani ei palloile näillä foorumeilla)

Siksi keskityn olemaan mukava tyyppi kaikille. Minulla ei ole koskaan asiat niin hyvin, että kademieli muilla heräisi eikä niin huonosti että minua sylkykuppina voisi käyttää.

Itse en ole koskaan pitänyt kynttilää vakan alla ja olen tehnyt mitä pystyn.

Näissä piireissä tittelinä on mister vaikka pitäisi olla doctor, kun kaikenlaista nobelistinrenttua tulee vastaan. Ei siis sitä legendaarista joka juoksee valkoviinilasin ja linkkupuukon kanssa etsimässä kärpässieniä, oudoin vastaantullut on Myron Scholes joka oli vähällä tuhota länsimaisen talousjärjestelmän.

• tinni-tunni
        Catsy_666 kirjoitti:

"Lopettaisin, jos vain voisin. Äiti rupeaa olemaan vanha. Haluan, että asiat sovitaan ennen kuin hän kuolee."

Sopia kannattaa ja myös hyväksyä omat ja muidenkin puutteet. En tarkoita että pitää alkaa olemaan kenenkään kynnysmattona.

"Ongelma on se, että me olemme pohjimmiltamme kilttejä ja mukaudumme ympäröivän yhteiskunnan normeihin."

Kaikkihan me joudumme mukautumaan yhteiskunnan normeihin, kuka enemmän ja kuka vähemmän. Ei kai se yhteiskunta olisi muuten mahdollinen ja toimiva.

"Hän on sellaisessa asemassa etten lainkaan epäile etteikö jopa huhut hänen tyttärensä homoseksuaalisuudesta vahingoittaisi häntä."

Tuossa sun pitää vain tehdä parhaasi, mutta kuitenkin elää niin kuin tunnet hyväksi. Sinulla on oikeus koettaa tulla onnelliseksi niin kuin kaikki muutkin.

"Minä tavallaan tunnen häpeää ja syyllisyyttä siitä että olen ollut tällainen "hulttio": Sen sijaan että olisin kärsinyt laman niin kuin muutkin, häivyin ulkomaille. Sen sijaan että olisin saanut muodollisen arvosanan yliopisto-opinnoistani, tajusin ettei ole mitään mieltä opiskella kun ei saa töitä."

Tuosta sun ei pidä tuntea syyllisyyttä! Jos sulla on ollut onnea olla pois lama-aika, niin siinä ei ole mitään hävettävää. Jokaisella on joskus onnea ja sulla on ollut tässä.

"Olisi imagen kannalta olla parempi kulissiheteroliitossa kuin että minulla on paljon tuttavuuksia joilla on naisten nimet ja joiden luona minä yövyn ja jotka yöpyvät minun luonani."

Pitää myöntää että olen sitä mieltä, että parempi jokaiselle olla sitä mitä on - avoimesti. Mutta ymmärrän jos kokee ettei siihen pysty.

"Mutta sama kiinnostus keskiluokkaisen perheimagen luomiseen on meillä molemmilla. Minä vain pidin sellaisen saamista alun pitäenkin mahdottomana (lama, pätkätyöt, seksuaalinen suuntautuminen,"

Jokaisella on tietysti oikeus luoda sellainen imago kuin haluaa, mutta kannattaa ajatella kaks kertaa minkälaisen haluaa.

"haluttomuus hankkia lapsia kun ei osaa niitä hoitaa ja köyhyydessä ne kuitenkin joutuisivat elämään)."

Osaako kukaan hoitaa lapsia? Sen taidon oppii vain hoitamalla lapsia. Ja köyhyys on suhteellista, ja jos lapset saavat rakkautta niin en usko että se köyhyyskään vaivaa.

"Mun isäni ymmärtää tämän. Hän on järkevä ja huomaa, että tytär on elänyt järkevästi ja ennen kaikkea järkevämmin kuin pikkusiskonsa ja osaa olla ylpeä siitä. Äiti ei suostu edes keskustelemaan asiasta."

On sulla ainakin fiksu isä, ja ehkä sä voisit saada äitisikin kanssa vielä puhuttua, älä luovuta.

Nämä on vain mun ajatuksia siitä mitä kirjoitit ja jos ne tuntuvat tyhmiltä niin anna ne anteeksi.

Tinni-Tunni

• Catsy_666
        tinni-tunni kirjoitti:

"Lopettaisin, jos vain voisin. Äiti rupeaa olemaan vanha. Haluan, että asiat sovitaan ennen kuin hän kuolee."

Sopia kannattaa ja myös hyväksyä omat ja muidenkin puutteet. En tarkoita että pitää alkaa olemaan kenenkään kynnysmattona.

"Ongelma on se, että me olemme pohjimmiltamme kilttejä ja mukaudumme ympäröivän yhteiskunnan normeihin."

Kaikkihan me joudumme mukautumaan yhteiskunnan normeihin, kuka enemmän ja kuka vähemmän. Ei kai se yhteiskunta olisi muuten mahdollinen ja toimiva.

"Hän on sellaisessa asemassa etten lainkaan epäile etteikö jopa huhut hänen tyttärensä homoseksuaalisuudesta vahingoittaisi häntä."

Tuossa sun pitää vain tehdä parhaasi, mutta kuitenkin elää niin kuin tunnet hyväksi. Sinulla on oikeus koettaa tulla onnelliseksi niin kuin kaikki muutkin.

"Minä tavallaan tunnen häpeää ja syyllisyyttä siitä että olen ollut tällainen "hulttio": Sen sijaan että olisin kärsinyt laman niin kuin muutkin, häivyin ulkomaille. Sen sijaan että olisin saanut muodollisen arvosanan yliopisto-opinnoistani, tajusin ettei ole mitään mieltä opiskella kun ei saa töitä."

Tuosta sun ei pidä tuntea syyllisyyttä! Jos sulla on ollut onnea olla pois lama-aika, niin siinä ei ole mitään hävettävää. Jokaisella on joskus onnea ja sulla on ollut tässä.

"Olisi imagen kannalta olla parempi kulissiheteroliitossa kuin että minulla on paljon tuttavuuksia joilla on naisten nimet ja joiden luona minä yövyn ja jotka yöpyvät minun luonani."

Pitää myöntää että olen sitä mieltä, että parempi jokaiselle olla sitä mitä on - avoimesti. Mutta ymmärrän jos kokee ettei siihen pysty.

"Mutta sama kiinnostus keskiluokkaisen perheimagen luomiseen on meillä molemmilla. Minä vain pidin sellaisen saamista alun pitäenkin mahdottomana (lama, pätkätyöt, seksuaalinen suuntautuminen,"

Jokaisella on tietysti oikeus luoda sellainen imago kuin haluaa, mutta kannattaa ajatella kaks kertaa minkälaisen haluaa.

"haluttomuus hankkia lapsia kun ei osaa niitä hoitaa ja köyhyydessä ne kuitenkin joutuisivat elämään)."

Osaako kukaan hoitaa lapsia? Sen taidon oppii vain hoitamalla lapsia. Ja köyhyys on suhteellista, ja jos lapset saavat rakkautta niin en usko että se köyhyyskään vaivaa.

"Mun isäni ymmärtää tämän. Hän on järkevä ja huomaa, että tytär on elänyt järkevästi ja ennen kaikkea järkevämmin kuin pikkusiskonsa ja osaa olla ylpeä siitä. Äiti ei suostu edes keskustelemaan asiasta."

On sulla ainakin fiksu isä, ja ehkä sä voisit saada äitisikin kanssa vielä puhuttua, älä luovuta.

Nämä on vain mun ajatuksia siitä mitä kirjoitit ja jos ne tuntuvat tyhmiltä niin anna ne anteeksi.

Tinni-Tunni

"Vihaamisesta ja kateudesta
        Kirjoittanut: tinni-tunni 2.5.2006 klo 01.35 En tarkoita että pitää alkaa olemaan kenenkään kynnysmattona. "

Vaikea löytää tasapaino, joko on aivoton kynnysmatto tai sitten joutuu olemaan nyrkit ojossa joka paikassa. Kun on tarpeeksi kauan joutunut olemaan kynnysmatto, rupeaa kuplimaan sisällä. Kun katselee naisia edessä, takaa ja sivulla niin huomaa, että aika monella kiehuu sisällä. Rakkaani esimerkiksi katselee hirveitä slpatter-leffoja. Aika moneen vetoaa "tumma" musiikki. Tuskin Lordinkaan suosio on pelkästään oman väen keskuudesta tullutta.

Tässä maassa vain helposti joutuu vaikeuksiin jos ei lammastele.

"Ei kai se yhteiskunta olisi muuten mahdollinen ja toimiva".

Mä en pahaksi pistäisi jos tämä yhteiskunta loppuisi mutta on vaikea elää jatkuvasti ristiriidassa ympäristönsä kanssa. Minä ainakin umpioidun. Ei huvita lähteä mihinkään skeneen, kuppikuntaan, piiriin tai letkajenkkaan.
        "Sinulla on oikeus koettaa tulla onnelliseksi niin kuin kaikki muutkin. "

Tämän maan filosofia ei ole se, että ihmiset olisivat onnellisia, vaan että ihmiset tekisivät velvollisuutensa. Pitäisi kärsiä siksi että voisi olla kuin muutkin.

"Pitää myöntää että olen sitä mieltä, että parempi jokaiselle olla sitä mitä on - avoimesti."

Ei kannata levittää omaa sisäistä harmauttaan koko maailman murheeksi, eikä viihteeksi, eikä miksikään muuksikaan. Eikä minulla ole niin hienoa annettavaa, että minun pitäisi sen takia olla esillä. Mä pystyn toistamaan vain keskinkertaisuuksia.

Enkä minä halua asettaa itseäni alttiiksi. Minä olen alttiina jo muutenkin. Mitäpä jos asetettaisiin alttiiksi välillä ne jotka altistavat muita.

"Osaako kukaan hoitaa lapsia? Sen taidon oppii vain hoitamalla lapsia."

Eka on sitten sellainen koekappale. Sellaiseksi minäkin tunsin itseni lapsena.

"ehkä sä voisit saada äitisikin kanssa vielä puhuttua"

Ikä tekee ihmeitä. Ehkä hän vielä iän kartuttua pehmenee.

• kuopus..

Minun äidilläni ja sisarellani on aivan samanlainen kohtalo.. He eivät tule toimeen,eivät ole koskaan tulleet... siskollanikin alkaa olla jo ikää lähes 30 eli kyseessä ei ole teinitytön kiukuttelu..

itse syvästi sydämmessäni toivon että minusta ei koskaan tulisi samanlaista kun äitini ja kuulema äidin äitikin.. ja pikku hiljaa sisarenikin.. onneksi olen tullut kuulema enemmän isääni joten minulla on toivoa.. :) miten käy minun..? se kai nähdään kun ikää alkaa tulla lisää..

mutta totta se joka tapauksessa on että käytötavat ja suhtautuminen asioihin lähtee kotoa ja kulkee matkassa koko elämän.. Kummini sanoi hyvin minulle kerran (hän ei tiedä minun olevan lesbo) "en yhtään ihmettelisi jos joku kerta kertoisit olevasi lesbo. ethän sinä koskaan ole edes nähnyt normaalia heterosuhdettakaan."

• gila

Sain tyttönä jatkuvasti kuulla äidin suusta, että olin kuin hän nuorena. Se oli rasittavaa ja ärsyttävää - mielestäni olin minä enkä hän.

Tietysti meissä on jotain samaa. Jotain hyvää ja jotain huonoa. Tietoisesti olen yrittänyt kasvaa erilaiseksi kuin äiti. Elän erilaista elämää - en sano koskaan "mitä toisetkin ajattelevat" (kuten äiti aina sanoi). Luulen että äiti olisi voinut olla onnellisempi erilaisena nainen kuin sinä naisena, mikä hänestä tuli. Ja minä haluan olla onnellinen.

Mutta ulkonäön samanlaisuutta en ole yrittänytkään poistaa - sehän on pintaa. Ja kelpaa minulle;)

• elga

Osuva avaus tämä ;) Mä kuitenkin luulisin, että ajattelevilla aivoilla varustettu jälkikasvu ei suoraan toista äitinsä asenteita/ajattelua. Ympäristö ja kulttuuri muuttuvat eikä kukaan meistä (toivottavasti) elä sukat tai sukkahousut päässä menneitä vuosikymmeniä uusiksi =)

Silti on pelottavaa nähdä, että joskus sitä reagoi asioihin noudattaen tarkalleen samaa nöyristelyn kaavaa, johon sodanjälkeinen sukupolvi on opetettu.

Ja vihapäissäni huomaan käyttäytyväni juuri kuten äiti.

• LaikaQ

Aika mielenkiintoinen juttu. Moni on kokenut tämän omassa elämässään ja kauhistunut, kun on huomannut reagoivansa asioihin täsmälleen äitinsä tavoin, jopa äitinsä sanoin.

Itse olen huomannut taas muuttuvani isäni kaltaiseksi, mitä vanhemmaksi tulen. Välillä oikein naurattaa, kun tunnistaa isän itsessään monessakin jutussa. Erityisen hoikassa kunnossa ollessani jopa alan muistuttamaan isääni ja hänen sukuaan selväpiirteisesti. En ole siitä erityisen kauhistunut, vaikka ehkä joskus pitäisi. Uskon siihen, että sukujen soppa ja tämä elämänkulku tekee minusta kuitenkin oman pöntön itseni ja siihen olen tyytyväinen.

Mutta kyllä kai me olemme aikamme lapsia ennen muuta. Siltä minusta ainakin tuntuu. Meidän about kolme-nelikymppisten ikäpolvi on vielä toinen jalka siellä toisessa maailmassa, josta meidän vanhempamme ovat kotoisin ja toinen jalka tässä nykyisessä, johon olemme nuorina imeytyneet. Meidän lapset ja meitä reilusti nuoremmat ovat sitten jo kokonaan uutta sukupolvea ja aivan toisenlaisesta maailmasta. Kaikki tämä vaikuttaa asenteisiin, mielipiteisiin, siihen mitä elämässään valitsee ja miten.

Mutta kun nyt taas tätä oikein kelailin, niin omassa elämässäni olen kuitenkin elänyt aika tavalla siten kuin itse olen hyväksi kokenut. Sen olen vanhemmiltani perinyt, että tietyt asiat pitää elämässä hoitaa asiallisesti. Sen koen kyllä hyvänä asiana. Ei ole koskaan ollut kovin suuria ongelmia, vaikka välillä on ollut muuten elämänlanka vähän hukassa. Toisinaan se on myös jarruttava tekijä ja aivan viime vuosina olen alkanut tietoisesti hellittää siitä tilanteissa, joissa siitä ei koidu mittavaa vahinkoa. Samoin kotoa olen saanut perinnöksi myös sen, että ihmiset tulee ottaa vastaan sellaisina kuin he ovat. Vanhemmillani, erityisesti isälläni, on ihmeellinen kyky tähän ja vasta aikuisena ymmärsin hänen siirtäneen sen meille lapsille. Se on pelkästään myönteinen perintö, josta olen hyvin kiitollinen.

• mmä

ajatuksia kuin minulla, mutta kirjoitin omat löpinäni ennen kuin luin sinun viestisi. Hyvä, että joku muukin kokee oppineensa vanhemmiltaan hyvää asennetta ja arvokkaita asioita. :)

• mmä

Ehkä äitini ja minä kuulumme eri sukupolveen kuin muiden kirjoittajien äidit ja kirjoittajat itse? Tai sitten vain meidän perheessä on aina ollut vähän erilaiset meiningit, koska tunnistan kyllä tuota asennetta (mitä muutkin ajattelee yms) esim. tädeissäni ja heidän perheissään.

Itse koen, että olen saanut aina olla oma itseni, ja että nimenomaan äitini (ja isäni) ovat korostaneet, että ei pidä miettiä, mitä muut ajattelevat, vaan elää itsensä näköisesti.

Olen joillakin tavoilla samanlainen kuin äitini, ja se on minusta pelkästään hyvä (huh, ettei tule yltiöpositiivinen kirjoitus, niin on äidissäni toki huonojakin puolia, ja niin myös minussa, mutta ehkä ne piirteet ovat meillä aika erilaisia). Äidiltäni olen oppinut mm. paljon elämästä nauttimisesta, miten pienillä asioilla voi tehdä arjesta juhlaa, arvostamaan luontoa ja nauttimaan siitä jne. PALJON muitakin asioita!

Oikeastaan minulla ei ole muutenkaan muita vanhempiini liittyviä traumoja, kuin heidän eronsa ja huonot välinsä. Se tekee vieläkin välillä surulliseksi.

• gila

Ihanalta vaikuttaa tuo sinun äitisi.

Luulen, että omassa äidissänikin on ihanan ihmisen ainekset, mutta se kasvatus, minkä hän ja moni hänen sukupolvessaan (on jo 78-vuotias) on saanut, on ollut aika latistava.

Varhaislapsuudesta muistan äidin valoisana ja hauskana ihmisenä. Se vaan katosi jonnekin... ehkä välähdyksenomaisesti näyttäytyy välillä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      82
      1399
    2. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      68
      1197
    3. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      214
      1184
    4. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      202
      1174
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1039
    6. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      103
      993
    7. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      65
      913
    8. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      128
      891
    9. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      123
      788
    10. Tiesin, että olet jotenkin paha ihminen

Vaikka muuta osaat esittää.
      Ikävä
      77
      755
    Aihe