olen ällistynyt siitä kuinka valaiseva täällä käymäni keskustelu sielun luonteesta on ollut, vastauksia ei tosin tullut paljon, mutta silti...todellakin, sielu on kooltaan vain 1/10000 osa hiuksen halkaisijasta (noin, sielujakin on kai eri kokoisia) ja silti sielun tetoisuutena tunnettu ominaisuus levittäytyy koko ruumiiseen joka on miljardeja kertoja isompi kuin sielu. Sielu on siis samaan aikaan yhtä ja erillinen ruumiin kanssa, kuten Krishna on yhtäaikaa yhtä kaikkeuden kanssa ja siitä erillään ikuisena jumalallisena hahmona Goloka Vrindavanassa. Sastroissa todetaan, että ihminen voi nousta henkisille planeetoilla jopa nykyisessä ruumiissaan, jos hän puhdistuu tarpeeksi, mikä otettakoon viitteenä siihen suuntaan että sielun ja ruumiin jyrkkä erottaminen ei ole tarpeen. Loppujen lopuksi ruumis on sielun toiveiden tulos ja sellaisena osa sielua. Slogan "I am not this body" on ylimapuva, ja sitä paitsi ristiriitainen, koska ruumiillahan tuokin kommentti annetaan.
Lopuksi totean että bhakti ja filosofia ovat tietysti kaksi eri asiaa. Oma kotitalttarini on jo pitkään ollut pois käytöstä, mutta filosofia senkuin elää....ainakin jonkin tasoisena.
acintya bheda-abheda
6
509
Vastaukset 6
- jo...
Tuo rankutuksesi ei vie sanomaasi yhtään eteenpäin. Eihän noita jaksa enää edes lukea!
- unohdeta
Että ruumiissa on myös Ylisielu läsnä.
Hän on kaikkialla läsnä laajentumanaan.
kuinkakohan hän levittää tietoisuutensa?
Yksilö sielu ei ole ainut ruumiissa asuja,siellä on myös eri puolijumalia.- Madhava
Mietin tässä vaan, että kenelle mahdat kirjoittaa, ja minkä tähden?
- HÖRHÖR
muuten kumartamassa kullattua budhaa. Ei han pahaa siitä tykännyt,että olen hindu.
Silti meditoin mieluummin Shivan edessa. Se tekee hyvaa minun karkailevalle mielleni. Rauhoittaa.
Halujani en aio todellakaan vielä meditoida kuuseen.
Oletko koskaan muuten halannut ikivanhaa suomalaista mäntyä? Tai kuusta?
Jo virtaa tosi energiat siellä. - helatriops
Ihminen voi tosiaa nousta jo tässä elämässään Henkiselle Planeetalle ja Hengen ilmapiiriin asustelemaan, mutta päästäkseen ikuiseen vapauden tilaan, en usko, että me tarvitsemme tietoa sielun koosta tai muusta sellaisesta epäolennaisesta
Voisit ystävä hyvä, hieman rauhoittua etsintöjesi ja hyvin vakavien pohdintojen kanssa. Älä luovu käytännöstä, jonka yhdistää Jumaluuden etsintään, vaikka filosofia tuntuisikin johtavan sinun elämääsi nyt parhaillaan.
Sydämessä oleva Herra voi ohjata sinua monin ihmeellisin tavoin :)- Anonyymi
Śrī Īśopaniṣad
Mantra yksi:
Kaikki tässä maailmankaikkeudessa, olipa se sitten elollista tai elotonta, on Hänen vallassaan ja kuuluu Hänelle. Siksi jokaisen tulisi käyttää vain sitä, mikä on välttämätöntä ja mikä on myönnetty hänen osuudekseen, eikä kajota mihinkään muuhun, ymmärtäen hyvin, kenelle kaikki kuuluu.
7fxgb
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1161487
- 50960
Perhoseni (miehelle)
Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r146764Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi
Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....50746- 70676
- 67626
- 53617
- 59596
Onko Sofia jälleen jätetty?
Moni asia viittaisi siihen, että hän on jälleen sinkku.119558Rekat seisovat dieselin hinnan takia . Ala ei kestä tällaista hintatasoa, sanoo yrittäjä .
EU:n kallein diesel on kova paikka kuljetusalalle. Ajoja on jätetty ajamatta kannattavuusongelmien vuoksi, sanoo alan e119535Mies, näetkö minut myös
Seksuaalisena ihmisenä ja naisena? Haluatko minua seksuaalisesti? Vai olenko mielestäsi tyttönen?20500- 5488
Voiko se ikinä toimia
Voiko meistä ikinä tulla mitään? Näin kauan aikaa on kulunut ja mitään ei tapahdu... En usko, että sinä mietit minua het32488- 55478
- 34477
Nainen, mitä mieltä olet kodittomista?
Ja heistä jotka eivät kykene huolehtimaan asioistaan, itsestään eikä terveydestään? Miten heidän kanssaan tulisi toimia?118466- 49457
Mitä jos...
Susta tykätään poikana enemmän, kun tyttönä? Miten asian käsittelet tai otat tiedon vastaan? T nainen gubetellija herät142453- 42420
- 4419