Mitä hyötyä on säädettävällä alustalla?, pitääkö olla jäykkä vai löysä?, erot?
säädettävä alusta?
3
3503
Vastaukset
- Henkka Jii
Säädettävällä alustalla voidaan tarkoittaa montaa asiaa:
1) "Citroen-alusta": Ilmajousitus jonka maavara/jäykkyys säädettävissä auton sisältä.
2) Pelkät iskarit: Autossa iskunvaimentimet joiden jäykkyys säädettävissä. Yleensä säätö tapahtuu esim. iskarin alaosa irroittamalla ja iskaria "pyörittämällä", olen omistanut myös wanhan systeemin jossa ilmaiskarit takana (vetoauto) joihin sai laitettua lisää ilmaa pyöränventtiilin tapaisesta venttiilistä takaluukusta. Näillä yleensä kaverina kisaisemmat jouset mutta vakijousillakin saa tosi ajettavia autoja, mulla oli e30 Touring bemarissa uudet vakijouset ja säädettävät Konit hyvään balanssiin säädettynä eikä se sen kummempaa investointia kaivannut.
3) "Rata-alusta" : Joustintukien yläosassa säätömahdollisuus. Voidaan vaikuttaa esim Camber/Caster -kulmiin jne. Yleensä kaverina säädettävät iskarit. Kallistuksenvakaajiakin taitaa olla säädettävää mallia, niistä ei ole kokemusta.
Mitä hyötyä sitten säädettävästä alustasta on?
- Voit säätää auton juuri sinun ajotavallesi soveltuvaksi
- Jos tykkäät käydä radalla niin voit ajaa vakiohkoilla säädöillä radalle, vaihtaa rajummat säädöt autoon, kaahata rataa ympäri ja vaihtaa taas eri säädöt kotimatkalle. Periaatteessa.
- Ei-säädettävä sporttialusta saattaa olla liian kireä tai löysä sinun makuusi tai olla toisesta päästä kunnossa ja vaikkapa takana liian kireä. Säädettävässä voit säätää homman kohdalleen sen sijasta että joutuisit kokeilemaan eri iskari/jousi/kallistuksenvakaajakombinaatioita.
Henkka- Kareem
4) "Kierre-alusta": Tässä on auton korkeus säädettävissä työkaluin. Yleensä iskunvaimentimen rungossa on kierteet, jotka mahdollistavat jousen alalautasen korkeussäädön. Tällaisia alustoja saa yleensä (saksalaisiin) malleihin, joissa iskunvaimennin ja jousi sijaitsevat "sisäkkäin", kuten esim. MacPherson-joustintuella toteutetut etujousitukset. Etuna tietysti tarpeen mukaan portaattomasti säädettävä maavara/painopiste sen mukaan millaisissa olosuhteissa ajetaan. Usein kierrerungolla varustetut iskunvaimentimet ovat myös vaimennusteholtaan säädettävät, koska mitä matalammaksi alusta säädetään, sen jäykemmiksi pitää myös iskunvaimentimet säätää, ettei tapahtuisi "pohjaamista".
- ranskis
Citroënin jousitus ei ole ilmajousitus vaan hydropneumaattinen. Ero ilmajousitukseen verrattuna on kun ero yön ja päivän välillä.
Maavara on säädettävä ajon aikana ja pysyy halutussa kuormasta riippumatta, sen lisäksi jousitus pyrkii pitämään korin vaakatasossa tilanteesta riippumatta.
Sitten on olemssa kehittyneimmät alustat mitkä massatuotannosta löytyy, Citroënin Hydractivet, eli Hydractive I ( markkinoille jo -90 ), Hydractive II sekä Hydractive 3( )
Hydractive 3 pyrkii pitämään alustan toimintaa optimaalisena ja säätyy koko ajan reaaliajassa nopeuden, ajotavan, kuorman, tien kunnon ja tien laadun perusteella. Mutkissa järjestelmä pyrkii säätämään koria siten että tienpito on maksimaalinen ja kun nopeus saavuttaa 110 km/h auto madaltuu palautaaksen normaalikorkeuteen kun nopeus on laskenut alle 80 km/h. Tai jos tie on riittävän huono, auto nostaa itseensä.
Ja täytyy erikseen mainita Citroënin SC-CAR järjestelmä, joka löytyy Xantia Activasta. Jos on mahdollisuus, kokeile Activa, olkoonkin että pelkästään pääseminen koeajolle sellaisella on Suomessa erittäin harvojen herkkua. Sellaisella vastaa ymmärtää millainen nopeaan ajoon tarkoittetu alusta pitää olla. Ehdottomasti täysin uniikki ajokokemus.
Tulee muuten olemaan mieleenkiintoista nähdä jatkaako Rolls-Royce ja Bentley lisenssin ostamista Citroënin jousitukseen nyt kun molemmat ovat päättyneet sakesmannien omistukseen. Tai suostuuko PSA-yhtymä jatkossa myymään lisenssiä kilpailijoilleen ( BMW, VW )?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654180
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463969Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363472Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162883Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342719En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102124IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121216Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006