Lukion on pian lopuillaan, enkä vieläkään tiedä mitä haluaisin tehdä. Kiinnostaisi vähän nähdä maailmaa, mutta onko järkevää lähteä lukion jälkeen ulkomaille? Mitä yliopistot ja AMK:t tykkäävät jos on pitänyt välivuoden eikä ole ollut edes töissä koko sitä aikaa, vaan on seikkaillut jossain ulkomailla?
Lukion jälkeen??
7
1854
Vastaukset
- apsu
Minäkin aion pitää nyt välivuoden (olen abi), olenkin lähtemässä syys-kesällä yhdusvaltoihin aupairiksi.
Minusta ainakin tuntui siltä, että en ikinä jaksaisi heti alkaa opiskella oudossa paikassa lukion jälkeen, ja haluaisin myös nähdä maailmaa ensin. Työtä ja opiskelua kun vielä ehtii koko elämän, joten miksen nyt nuorena nauttisi nuoruuden tuomista mahdollisuuksista?
Ja ainakin tällä hetkellä tuntuu yhdentekevältä mitä koulut jne tästä välivuosi-päätöksestäni pitävät, kun ilman sitä en varmasti jaksaisi tehdä mitään. Toivoisin että kouluissa ymmärrettäisiin välivuoden pitämistä, sillä minusta on parempi että huitelee ensin aikansa maailmalla ja vasta sitten keskittyy kouluun kunnolla, kun tietää siihen pystyvänsä!
Mene ulkomaille ja pidä välivuosi jos siltä tuntuu, nuorena pitää kokea kaikkea mahdollista, ja opiskella ehtii myöhemminkin! Ja jos muut painostaa opiskelemaan niin haistata niille kukkaset, sillä sinun elämäsihän tässä on kyseessä. - ...osoittaa....
...vain että uskallat ottaa haasteita vastaan ja olet rohkea ja riskejä pelkäämätön, utelias ja kaipaat uusia haasteita. Tämän voit ainakin sanoa jos sinulta siitä kysytään. =) Ammattikorkeakoulut ainakin arvostavat tuota, yliopistoon haettaessa nyt ei mistään välivuosista kyselläkään, ja useimmathan ovat pitäneet parikin välivuotta ennen yliopistoon pääsyä..
Joillakin amk-aloilla kyllä saa työkokemuksesta lisäpisteitä, että jos työkokemusta haluat niin kannattaa ehkä hankkia sitä sitten vaikka sieltä ulkomailta. Esim. allianssihan ainakin järjestää kaikenlaisia väliaikaisia töitä nuorille ulkomailla.
Parempihan se on että on seikkaillut ulkomailla kuin että on ollut kotimaassa varastohommissa vuoden.
Kyllä niitä töitä ehtii tehdä koko elämänsä, itse ainakin tuossa tilanteessa lähtisin ehdottomasti ulkomaille! - iris
ulkomaille kannattaa ehdottomasti lähteä!!! vaikka tilaisuuksia matkusteluun ja maailman näkemiseen toki tulee varmasti myöhemminkin, niin fakta on, että nuorena uskaltaa ja jaksaa tehdä ja lähteä ihan eri tavalla kuin keski-ikäisenä. eli suomeksi tuo edellinen lause: jos haluat saada matkailusta kaiken irti, on aika lähteä NYT!!!! eihän se periaatteessa edes muille kuulu, mitä välivuotenasi teet. elämänkokemus on mielestäni työkokemusta tärkeämpää. hyvää matkaa siis vain:)
- ....
Kannattaa ehottomasti lähteä, itse ainakin ajattelen että nyt lukion jälkeen jos koskaan on paras lähteä. Minulla ei ainakaan ole mitään minkä takia olisi pakko pysyä täällä. Ja mikä parasta, ei ole miestäkään roikkumassa perässä!;)
- Työmies
Heissulivei,
Oman kokemukseni mukaan niin amk kuin yliopistokin "arvostavat" vähän laajempaa elämänkokemusta kuin mitä puhtaasti koulunpenkiltä ponnistavalla normaalisti on.
Omalta kantiltani voin sanoa että esim. armeijan käyminen keskiasteen jälkeen oli mainio tapa orientoitua ennen amk-opintoja. Valmistuttuani amk:sta olen ollut jokusen vuoden työelämässä ja tästä on ollut suunnatonta hyötyä opiskellessani sivutoimisesti yliopistossa. Koulukirjoja laajempi näkemys avittaa yllättävän monessa asiassa.
Suosittelen välivuoden pitämistä - jos vaan kantti kestää "irtautua" taas opintojen pariin.- alkeeni
Kannattaa pitää välivuosi, jos siltä tuntuu. Itse EN pitänyt, koska pääsin suoraan yliopistoon opiskelemaan (alaa, jonka kiinnostavuudesta en todellakaan ollut varma). Nyt siis oon ollut 2 vuotta yliopistossa ja alan vaihto edessä - jos nyt ei tärppää haluamani opiskelupaikka niin taitaapi olla välivuosi edessä, tässä vaiheessa.
- inttiin
pääsee irti arjesta, auk/ruk-johtamiskokemuksesta on hyötyä melkein kaikilla työmarkkinoilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.33080141 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit02490Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill672230- 1771896
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161462- 1121307
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91301Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181741264RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601240Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421127