Lukion jälkeen??

mitä teen?

Lukion on pian lopuillaan, enkä vieläkään tiedä mitä haluaisin tehdä. Kiinnostaisi vähän nähdä maailmaa, mutta onko järkevää lähteä lukion jälkeen ulkomaille? Mitä yliopistot ja AMK:t tykkäävät jos on pitänyt välivuoden eikä ole ollut edes töissä koko sitä aikaa, vaan on seikkaillut jossain ulkomailla?

7

1968

Vastaukset 7

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apsu

Minäkin aion pitää nyt välivuoden (olen abi), olenkin lähtemässä syys-kesällä yhdusvaltoihin aupairiksi.

Minusta ainakin tuntui siltä, että en ikinä jaksaisi heti alkaa opiskella oudossa paikassa lukion jälkeen, ja haluaisin myös nähdä maailmaa ensin. Työtä ja opiskelua kun vielä ehtii koko elämän, joten miksen nyt nuorena nauttisi nuoruuden tuomista mahdollisuuksista?

Ja ainakin tällä hetkellä tuntuu yhdentekevältä mitä koulut jne tästä välivuosi-päätöksestäni pitävät, kun ilman sitä en varmasti jaksaisi tehdä mitään. Toivoisin että kouluissa ymmärrettäisiin välivuoden pitämistä, sillä minusta on parempi että huitelee ensin aikansa maailmalla ja vasta sitten keskittyy kouluun kunnolla, kun tietää siihen pystyvänsä!

Mene ulkomaille ja pidä välivuosi jos siltä tuntuu, nuorena pitää kokea kaikkea mahdollista, ja opiskella ehtii myöhemminkin! Ja jos muut painostaa opiskelemaan niin haistata niille kukkaset, sillä sinun elämäsihän tässä on kyseessä.

• ...osoittaa....

...vain että uskallat ottaa haasteita vastaan ja olet rohkea ja riskejä pelkäämätön, utelias ja kaipaat uusia haasteita. Tämän voit ainakin sanoa jos sinulta siitä kysytään. =) Ammattikorkeakoulut ainakin arvostavat tuota, yliopistoon haettaessa nyt ei mistään välivuosista kyselläkään, ja useimmathan ovat pitäneet parikin välivuotta ennen yliopistoon pääsyä..

Joillakin amk-aloilla kyllä saa työkokemuksesta lisäpisteitä, että jos työkokemusta haluat niin kannattaa ehkä hankkia sitä sitten vaikka sieltä ulkomailta. Esim. allianssihan ainakin järjestää kaikenlaisia väliaikaisia töitä nuorille ulkomailla.

Parempihan se on että on seikkaillut ulkomailla kuin että on ollut kotimaassa varastohommissa vuoden.

Kyllä niitä töitä ehtii tehdä koko elämänsä, itse ainakin tuossa tilanteessa lähtisin ehdottomasti ulkomaille!

• iris

ulkomaille kannattaa ehdottomasti lähteä!!! vaikka tilaisuuksia matkusteluun ja maailman näkemiseen toki tulee varmasti myöhemminkin, niin fakta on, että nuorena uskaltaa ja jaksaa tehdä ja lähteä ihan eri tavalla kuin keski-ikäisenä. eli suomeksi tuo edellinen lause: jos haluat saada matkailusta kaiken irti, on aika lähteä NYT!!!! eihän se periaatteessa edes muille kuulu, mitä välivuotenasi teet. elämänkokemus on mielestäni työkokemusta tärkeämpää. hyvää matkaa siis vain:)

• ....

Kannattaa ehottomasti lähteä, itse ainakin ajattelen että nyt lukion jälkeen jos koskaan on paras lähteä. Minulla ei ainakaan ole mitään minkä takia olisi pakko pysyä täällä. Ja mikä parasta, ei ole miestäkään roikkumassa perässä!;)

• Työmies

Heissulivei,

Oman kokemukseni mukaan niin amk kuin yliopistokin "arvostavat" vähän laajempaa elämänkokemusta kuin mitä puhtaasti koulunpenkiltä ponnistavalla normaalisti on.

Omalta kantiltani voin sanoa että esim. armeijan käyminen keskiasteen jälkeen oli mainio tapa orientoitua ennen amk-opintoja. Valmistuttuani amk:sta olen ollut jokusen vuoden työelämässä ja tästä on ollut suunnatonta hyötyä opiskellessani sivutoimisesti yliopistossa. Koulukirjoja laajempi näkemys avittaa yllättävän monessa asiassa.

Suosittelen välivuoden pitämistä - jos vaan kantti kestää "irtautua" taas opintojen pariin.

• alkeeni

Kannattaa pitää välivuosi, jos siltä tuntuu. Itse EN pitänyt, koska pääsin suoraan yliopistoon opiskelemaan (alaa, jonka kiinnostavuudesta en todellakaan ollut varma). Nyt siis oon ollut 2 vuotta yliopistossa ja alan vaihto edessä - jos nyt ei tärppää haluamani opiskelupaikka niin taitaapi olla välivuosi edessä, tässä vaiheessa.

• inttiin

pääsee irti arjesta, auk/ruk-johtamiskokemuksesta on hyötyä melkein kaikilla työmarkkinoilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Viesti sinulle

Tiedät että tunteet ja ajatukset ja meillä on vahva yhteys mistä molemmat tiedetään. Odotan sinua ☀️
      Ikävä
      54
      1064
    2. Mikä on totta mikä ei?

Onko juoru vai ei että nimeltä mainitsematon henkilö on tehnyt naiselle/naisille jotain joka on väärin?
      Kuhmo
      17
      1009
    3. Olen kironnut sinut alimpaan helvettiin

Hyvää matkaa.
      Ikävä
      82
      851
    4. Mitä sinulle on tapahtunut lapsena

Kun olet noin sairas päästäsi? Pikkupojalle ( Miehen kehossa)
      Ikävä
      80
      759
    5. Haluan purkaa vielä tuntemuksia

Tykkään sinusta kovin paljon❤️ olen surullinen tilanteestasi ja siitä mitä me olemme yhdessä joutuneet kokemaan. Tämä ei
      Ikävä
      21
      737
    6. Tunteiden käsittely kertoo ihmisestä.

Kun puhutaan "tavallisesta" ihmisestä, joka on suht tasapainoinen eläjä, niin puhutaan oikeastaan taitavasta tunteiden k
      Sinkut
      205
      634
    7. Kyllä tiedän sun

Likaiset pelit selän takana
      Ikävä
      59
      631
    8. Lopetetaanko tämä

Juttu ja mennään eteenpäin? Pystytkö?
      Ikävä
      105
      617
    9. Persujen Puhoksen retki

Perussuomalaiset olivat tehneet turistibussimatkan Puhokseen. Tosin raukat olivat niin peloissaan, etteivät uskaltaneet
      Perussuomalaiset
      193
      594
    10. Onko tuo joku katkera nainen oikeasti

Joka sinua syyttää?
      Ikävä
      94
      558
    11. Jopa poliisi nauraa paskaista pelkuripersuille

Puhoksessa jäi "isänmaantoivot" bussiin vapisemaan :-D https://www.is.fi/politiikka/art-2000012319632.html
      Maailman menoa
      260
      492
    12. Just saying

Mies joka antaa naiselle turvallisen olon, on seksikäs. Ei kieroja kikkoja ja haluaa olla vain sen yhden naisen mies.
      Ikävä
      87
      462
    13. Pilkettä sunnuntain silmässä

😉 Jos tästä ketjusta löytyisi yksi ihminen, joka saisi sut hymyilemään tänään… Millainen hän olisi? Ei tarvitse kerto
      Sinkut
      73
      461
    14. Tehdään yhdessä itsestämme

Parhaat versiot❤️ Se vaatii molemmilta hyvää itsetuntoa!
      Ikävä
      39
      434
    15. Aika on tuonut järkeä

Sä et tiedä musta kaikkea. Jos tietäisit, ymmärtäisit, miksi me ei sovita yhteen. Öljy ja vesi. En mä ole valehdellut,
      Järki ja tunteet
      42
      413
    16. Voisin antaa sulle nyt

Halin❤️
      Ikävä
      47
      400
    17. 30
      397
    18. Ketkä käy potkimassa ovia öisin?

Enää ei naurata.
      Haapavesi
      5
      388
    19. Persut eivät uskaltaneet tulla ulos

Bussiin jäivät https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/d7f9fc57-dca0-40b8-9cb1-156e5872dba9
      Perussuomalaiset
      143
      385
    20. Miten viikonloppu meni

Mielestäsi? Tapasitko kaivatun? Jos, etenivätkö asiat?
      Ikävä
      29
      348
    Aihe