Heräämisvaikeudet

...

Kärsiikö kukaan heräämisvaikeuksista? Itse on herää kännykkään joka huutaa täysillä korvan juuressa tai herätyskelloon joka herättää koko muun kerrostalon tai moneen muuhun asiaan. Tuntuu, että pystyisin "sulkemaan" muut "häiriötekijät" pois uneni aikana. Asia vaivaa todella paljon kun aina hirveä pelko iltaisin ennen nukkumaan menoa herääkö töihin vai ei. Mitä asialla voisi tehdä? Muilla samanlaista ongelmaa?

29

21320

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----------

      Onhan sitä "heräämislääkkeitäkin" olemassa mutta niiden kanssa ei töihin kukaan täyspäinen mene.
      Sun on vaan pakko nousta. Melkoisessa horroksessa sitä ihmiset töihinsä kiiruhtavat, mutta se on vain kestettävä.

      • ...

        Siinpä se vitsi onkin kun en herää mihinkään niin en voi väkisin ylös nousta. Pitäis varmaan johki hypnoosiin seuraavaks mennä.. :)


    • Mira

      Minulle nuo heräämisongelmat ovat jo monen vuoden ajalta tuttuja. Minulla on useita herätyskelloja (tosi pahaäänisiä) soimassa ympäri huonetta ja joskus toisessa huoneessakin. Joudun siis nousemaan ylös kun laitan ne kiinni. Kuitenkaan en oikeasti herää niihin. Sitten kun herään, minulla ei ole minkäänlaista mielikuvaakaan, että kellot olisivat soineet.

      Tämä on minulle todellinen ongelma ja jatkuva stressin aihe. Ja pahinta on se, että ihmiset eivät tahdo millään uskoa. Ei voi 'vaan väkisin nousta ylös', kun ei edes herää sen vertaa että tajuaisi kellon soivan. Minulla on kelloradion summerikin joskus tuutannut tunnin yhteen menoon, mutta eipä se lainkaan untani häiritse.

      Ihanaa, että maailmassa on edes yksi kohtalotoveri!

      • ...

        Se siinä kaikkein ärsyttävää onkin, ettei ihmiset ymmärrä ettei se ole kiinni siitä etteikö jaksaisi sängystä nousta, mutta kun ei HERÄÄ mihinkään mitä ympärillä tapahtuu. Se on todellakin vaiva ja kun ei tiedä mitä sille pitäisi tehdä.. Hypnoosiin tai jotain..?


    • täälläkin

      Samoja ongelmiahan tässä on. Muuten asia ei tietenkään vaivaa mutta työnantajalle sitä ei ole mukava kertoa, eli sitä vähän hermoilee. Olen kokeillut lääkkeeksi liikuntaa tai alkoholia eri määriä, mutta eipä ole auttanut.

      Kerran huvitti kun naapuri tuli soittaa ovikelloa ja sanoi "että sun tarttis varmaan heräillä". Eli 4 kelloa soitti ympäri kämppää mutta ovikelloon vasta heräsin. Auttaiskohan jos vaihtelis eri aamuiksi eri kellot soittamaan niin ei tottuisi yhteen ääneen.

      • JohnnyC.

        Joo mulla ollu yläasteesta saakka sama ongelma eli ei oo paljon väliä mitä ympärillä tapahtuu kun nukun, mut mulla on sellanen että ei mitään muistikuvaa siitä et oon painanu herätyskello(t) pois päältä ja sit kun herään niin samantien kirosanat suusta että myöhässä/"nukkunu pommiin"...


      • Heräämätön
        JohnnyC. kirjoitti:

        Joo mulla ollu yläasteesta saakka sama ongelma eli ei oo paljon väliä mitä ympärillä tapahtuu kun nukun, mut mulla on sellanen että ei mitään muistikuvaa siitä et oon painanu herätyskello(t) pois päältä ja sit kun herään niin samantien kirosanat suusta että myöhässä/"nukkunu pommiin"...

        Täysin sama ongelma, 9/10 aamusta en herää herätyskelloihin tai kenenkään herätyksiin, ja kun herään niin herätyskellot ovat sängyn alla tjsp. eikä mitään muistikuvaa et oisin sammuttanu ne, ja kukaan ei sitä usko, miten voi nousta kesken unen kun ei tiedosta koko asiaa? Mua ei oo uskottu missään paikassa ja kerran oon ollu perhetukikeskuskessakin jo tän ongelman takia. Tää ei johdu siitä että menisin liian myöhään nukkuun, mulle jää semmoset 8-9h aikaa nukkua, mutta nukun aina sen 11-14.
        Jos joku asiasta tietäväinen/parantunu osaa neuvoa, niin teethän sen?! Tää ajaa mut hulluks..


      • heräämätön
        Heräämätön kirjoitti:

        Täysin sama ongelma, 9/10 aamusta en herää herätyskelloihin tai kenenkään herätyksiin, ja kun herään niin herätyskellot ovat sängyn alla tjsp. eikä mitään muistikuvaa et oisin sammuttanu ne, ja kukaan ei sitä usko, miten voi nousta kesken unen kun ei tiedosta koko asiaa? Mua ei oo uskottu missään paikassa ja kerran oon ollu perhetukikeskuskessakin jo tän ongelman takia. Tää ei johdu siitä että menisin liian myöhään nukkuun, mulle jää semmoset 8-9h aikaa nukkua, mutta nukun aina sen 11-14.
        Jos joku asiasta tietäväinen/parantunu osaa neuvoa, niin teethän sen?! Tää ajaa mut hulluks..

        Minulla on täysin sama ongelma. Ja sepä se kun kukaan ei usko.
        Etenkin jos olen ollut juhlimassa minua voi ravistella tai heilutella tai huutaa ja en herää siihen.
        Mutta ongelma on se kun normaalisti aamuisin ei herää kumpaankaan herätyskelloon tai muistutuksiin kännykästä.. Jouduin eroamaan edellisestä työpaikasta kun myöhästelin vaikka tosissani yritin tehdä kaikkeni, että heräisin. Mikä avuksi?


    • hmmh

      Samaa ongelmaa täälläkin. Tavallisesti laitan itselleni ~5 herätystä, mutta usein käy niin että herään vasta tunnin pari myöhemmin, eikä minulla ole mitään muistikuvia siitä, että olisin painanut ne pois.

      Jos taas tulee sellainen normiaamu, että onnistun jopa heräämään herätykseen, olen jotenkin aivan sumussa ja ylös nouseminen on aivan tajuttoman vaikeaa. Yleensä nukahdan saman tien tajuamatta, että minun olisi kuulunut nousta ylös. Joskus heräsin ja tajusin, että olin taas kerran myöhässä ja otin kännykän käteen lähettääkseni viestin, että olen tulossa, mutta onnistuin nukahtamaan kesken viestin kirjoittamisen.

      Nykyään illat menevät yleensä siitä stressatessa onnistuuko taaskaan aamulla nousemaan vai ei. Ja tottakai ne ystävysten "Kyllä kaikki herää, jos vaan haluaa" -kommentit ovat ihastuttavia.

      • vinkkelius

        Uni etenee n. kolmen tunnin sykleissä, joita sitten tulee perätysten niin monta kuin kerkeää. Kaikista helpointa on herätä kevyen unen aikana.
        Tällä laskurilla: http://kalorilaskuri.fi/uni-ja-lepo voit suunnitella herätysaikaan sopivan nukkumaanenoajankohdan.
        Koittakaahan, minua se on auttanut merkittävästi heräämisessä!


      • Uniap
        vinkkelius kirjoitti:

        Uni etenee n. kolmen tunnin sykleissä, joita sitten tulee perätysten niin monta kuin kerkeää. Kaikista helpointa on herätä kevyen unen aikana.
        Tällä laskurilla: http://kalorilaskuri.fi/uni-ja-lepo voit suunnitella herätysaikaan sopivan nukkumaanenoajankohdan.
        Koittakaahan, minua se on auttanut merkittävästi heräämisessä!

        Te kenellä heräämisvaikeuksia niin etsikää tietoa uniapneasta ja varatkaa aikaa lääkärille!


    • ....................

      Itsekkin tarvitsisin apua tähän kyseiseen ongelmaan.... Kauheat paineet iltaisin että herääkö vaiko ei ja monet yöt on tullut valvottua että pääsee varmasti kouluun. Tämä nostanut itselle stressiä kun koulusta uhataan erottaa ja valvomiset tekee todella ärtyneeksi... APUA KAIVATAAN!!!!!

    • ..körttiläinen(kö)

      Onhan itelläkin tällästä ongelmaa.. Taitaa vielä ihan toukokuulta olla sellainen esimerkki että koulu alko 8 ja heräsin kello soitti 6.45 no sitten hiljensin kellon ja aattelin että voihan tässä hetkisen makoilla nii sitte heräsinki 13.30 :S

      • pyh olkoon1§12

        Noin kyllä käy ihan kenelle tahansa joka kykenee nukkumaan! Tietenkin nukahdat helposti vahingossa uudestaan jos heräät kelloon ja väsyneenä ajattelet makoilevasi "vain hetken"!


    • apua äiti raivoo

      Minulla on tämä sama ongelma! Ärsyttää eniten ettei kukaan juuri usko, että en tosiaankaan muista sulkeneeni kelloja! Tällä hetkellä mulla on niitä vain kolme, ja aikaisemmin heräävä isoveljeni kuulemma kuulee omaan huoneeseensa kuinka kellot soi sata kertaa, ja aina nousen sängystä ylös painamaan torkkua tai jotain. Siitä huolimatta en muista tätä ollenkaan herätessäni, että olisin oikeasti sulkenut kellot monta kertaa. Ärsyttää kamalasti ja mulle vaan raivotaan kun en herää. Nukun ihan normaalisti noin 8-9 tuntia, mutta koska en herää kelloihin, nukun usein jopa 12 tuntia. MITÄ PITÄISI TEHDÄ!

    • rillumarei1

      Ihanaa, en ole ainoa!!! Itsekin lukiossa, asun omassa kämpässä, eikä minua ole kukaan potkimassa sängystä ylös. Laitan yksinkertaisesti kellot pois päältä unen aikana.
      Olen aina ollut vähän "yöeläin" ja saatan ilman kofeiinin vaikutustakin valvoa aamuun saakka. Liikun säännöllisesti ja syön hyvin ja muutenkin terve kuin pukki, eli ei ole siitäkään kyse.
      Opettajat eivät todellakaan katso hyvällä jatkuvaa myöhästymistä, eikä kukaan oikeasti ymmärrä että tämä ei ole omasta tahdosta kiinni.
      Tänä aamuna oli viimeinen pisara, kun heräsin puoli tuntia kokeen alkamisen jälkeen. Jotakin pakko keksiä, sillä tämän jatkuessa haittaa opintoja ja jatkossa myös työssäkäyntiä...

      • Fitnes_äiä

        Jos oot terve ja urheilulline ni mä uskoisin et sä nukut liikaa.
        Koitappa nukkuu 4-6h


    • huolestunut8

      itsellä sama asia, en herää kelloihin tai sammuttanut kellot ilman omaa tietoisuutta, myöhästelen jatkuvasti koulusta.

    • 2+16

      Välillä tuntuu siltä että vois vaikka kerrostalo romahtaa ympäriltä niin en heräisi. No ehkä hieman liioitellusti ilmaistu mutta vaikeaa se herääminen tuntuu olevan.

    • menkää armeijaan

      siellä heräätte varmasti joka aamu!

      • Unikeko12

        Eivät ota toista kertaa


      • Uninen
        Unikeko12 kirjoitti:

        Eivät ota toista kertaa

        Mites innokaasti ne siellä herättää? Itse kuulun myös niihin jotka ei aamuisin sovinnolla herää mihinkään. Herättääkö ne siellä semmosia jotka on sikeäunisia jotenkin eri konstein vai onko sitten vaan esitutkintaa palvelusrikkeistä jos aamuisin ei herää ja nukkuu vaikka aamupalan ohi?

        Olen tammikuussa menossa ja hiukan hirvittää, että miten siellä pärjään. Kyllä muuten uskon fyysisen kunnon riittävän, mutta siellä kun tulee varmaan aika kovaa rasitusta muutenkin niin voi nukkua entistä sikeämmin ja herääminen vaikeutuu entisestään.

        Mites te muut, saattekko taas sitten illalla nukuttua uudestaan? Minulla ainakin käy helposti niin että menee koko rytmi aivan täysin sekaisin taas kun jonain aamuna nukkuukin oikein urakalla pommiin, eli jonnekin pitkälle iltapäivään. Sitten taas valvoo koko yön, kun ei saa nukuttua, unenpäästä saa kiinni joskus neljän viiden aikaan aamuyöllä ja taas ole mitään toivoa heräta aamulla kun ne monet kellot soida piristävät vaan, kunnes huomaavat että on toivoton tapaus ja taas nukkuu pitkälle iltapäivään.


    • uninenkeko

      Minulla on ollut kauan heräämisongelmia ja armeijassakin oli vaikeuksia herätä. Kerran meillä kotona alakerrassa hiottiin lattiaa sellaisella masiinalla josta lähtevä melu on aivan järkyttävä, mutta yläkerrassa nukkuessani en herännyt kyseiseen betonihiontaan. Pelko sinänsä ei liity työhön tai kouluun heräämiseen, mutta mitä jos syttyy tulipalo ja heräät vasta kun tuli polttaa perskarvoja

    • uniin

      Onko tähän vieläkään ratkaisua? Mie kärsin samasta ongelmasta ja aikanaan armeijassa meille tuli kassuun palohälytys. Pillit soi ja koko komppania juoksi ulos. Meijän alik. Joutu kääntymään ovelta takasin kun en ollu heränny. Nykyään teen vaan yö vuoroa töissä koska silloin en myöhästy kun käyn aamusta nukkumaan niin herään ennen iltaa kun pitää taas mennä.

    • jotainapuasaanut

      Mulla auttoi karnosiini (800mg) (otin E-EPAn ja magnesiumin kanssa). Herään luonnollisesti yleensä 8 tunnin unen jälkeen, tosin jatkan unta vielä jokusen tunnin kun ei ole pakko nousta. Ennen nukuin jatkuvasti yli 12 tuntia putkeen mutta noiden lisäravinteiden jälkeen unen tarve on pudonnut useamman tunnin ja herääminen helpottanut enkä puolen vuoden aikana ole nukkunut kuin kerran yli 12 h.

      Monivitamiinia oon myös käyttänyt. Paras olisi käydä antioksidanttiklinikalla tai jossain missä mitatataan kaikki hivenaineet sun muut vitamiinit mutta ovat ainakin mulle liian kalliita.

      Veikkaan että tuo pelkkä karnosiinikin auttaa ainakin minua.

    • Lub

      Sama kusinen vaiva täälläkin. Seurustelin 9 vuotta naisen kanssa joka heräsi välikatolla menevän hiiren pierasuunkin, joten en saaanut käyttää "hirmukelloani", joten mimmi sitten herätteli mutkin, joskus enemmän joskus vähemmän väkivaltaisesti. Pari kuukautta eron jälkeen pääsin vielä itse hirmukellon kanssa ylös, kännykkään en herännyt silloinkaan. Mutta nyt 4kk eron jälkeen ongelma on alkanut taas vaivaamaan todella raakasti. Myöhästyn töistä 3 päivänä 5:stä vaikka hirmukello huutaa suoraa mun yläpuolella kirjahyllyllä ja kännykässä yöpöydällä on 5 herätystä. Jos herään ajoissa töihin, herään ennen kelloja jolloin on pakko nousta. Mutta jos käy yhtä huono tuuri kuin yleensä, koisaan ruokatuntiin asti ilman että yhtäkään herätystä on kuitattu. Näitä tunteja on sitte tietysti helvetin mukava tehdä takaisin, kun vaikka olen nukkunut 11-12 tuntia, olo on kuin vetelällä paskalla. Vinkkejä?

    • Anonyymi

      Monikaan tuttu ei tahdo uskoa, että pystyn nukkumaan sikeästi, vaikka vieressä soi kaksi puhelinta mitä erilaisimmin hälytysäänin. Soitot alkavat klo 3.45 ja on aivan sattumaa, että johonkin herään niin, että ehdin aamulla seiskaan töihin. En siis paina torkkuja. En vain yksinkertaisesti kuule niitä ääniä. Enkä myöskään pysty menemään illalla aikaisin nukkumaan, koska uni ei vaan tule. On turhauttavaa pyöriä hereillä pimeässä tunteja ja odottaa unen tuloa.

    • Anonyymi

      No nää mun heräämisvaikeudet alko ku menin yläasteelle. Mul on varmaa 10 herätyst ja havahdun vaa vähä vast niihin 3 vikaa vaikka sulkisinki ne 7 aikasempaa. Kellää samaa ongelmaa?? Mul on ollu tosikauan sama herätys ääni varmaa jo jonku 2-4 vuotta voisko olla siinäki et oon liikaa tottuny siihen et se pitäs vaihtaa. Nytkin mietin että heräänköhän huomiseen kouluun. Torkutan todella paljon koska en havahdu kelloon ja muut luulee etten jaksa vaan nousta. Voi kun olisikin niin.. Yleensä herään jos on aikaa torkuttaa noin tunti mutta jos ei ole niin nukun aina pommiin. Olisi kiva saada vinkkejä miten olettw päässeet heräämisongelmista eroon.

    • Anonyymi

      Sinun pitää mennä johonkin hoitokotiin asumaan jossa sinut herätetään väkisin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2763
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2350
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2110
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1894
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1741
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1735
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    8. 114
      1699
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe