karvatupentulehdus alapäässä!!!!

onko muita joilla ollut????

Epäily puolison vieraissa käymisessä johti lääkäriin, alapäässäni joku näppylä joka kutisi, lääkäri katsoi ja sanoi että se on tulehtunut karvatuppi (ns.finni), kysynkin nyt teiltä, joilla myös ollut, että kauanko kestänyt? Minulla nyt näppylä jo toista viikkoa, vielä hieman kutiaa, milloinhan se mahtaa parantua ja voikohan olla mahdollista että se olisinkin joku herpes???????
Pesen alapääni joka päivä. Samalla sain kuurin tulehdukseen/hiivaan, (kiitos vaan vieraan bakteerikannan).

13

48912

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei välttämättä tarvitse mitään vierasta bakteerikantaa, hiivakin voi tulla "omasta takaa".
      Karvatupentulehdus johtuu karvatupen ja sen yhteydessä olevan talirauhasen tukkeutumisesta ja sitä seuraavasta tulehduksesta. Karvatupentulehdus ei vaadi muuta hoitoa kuin hyvästä puhtaudesta (=vesipesu päivittäin) huolehtimisen, tosin laajalle levinnyt tulehdus saattaa vaatia antibioottihoitoa. Karvatupentulehdus on stafylokokkibakteerin aiheuttama mätäpää karvatupessa.

    • ...

      on pari näppylää lapäässä jotka kutiaa ihan hirveästi ja mul on nyt samalla hiivatulhedus niin voiko ne olla jotenkin yhteydessä toisiinsa? Ne näppylät kans näyttää finneiltä. Pelottaa et olisi joku kondylooma tai herpes.. Mut meenkin huomenna lääkäriin.

    • Heli

      Luin jostain, että alapään karvaisen alueen paiseisiin auttais, jos ajais karvat siitä paiseen kohdalta ja hoitais tarpeeksi kauan voiteella, jossa on antibioottia. Käytännössä se voide olis Sibicort, sellainen vahvempi, jonka lääkäri voi määrätä. Itse en varmaankaan rupeasi kuitenkaan karvoja ajamaan edes näppyläalueelta. Mutta sääriinhän tulee helposti karvatupentulehduksia ajamisen seurauksena ja joskus muutenkin. Niitä estää ainakin säärien ajamisen yhteydessä se, jos desinfioi jalat ajamisen jälkeen. Desinfioida voi vaikka haavanpuhdistusaineella, tai minä desinfioin omenaviinietikalla tai laimennetulla veytperoksidilla.

    • Nimetön

      Minulla tulee tulehdus, jos yritän siistiä esim. bikinirajaa ja ajan karvoja pois!
      Finnejä nivustaipeessa on myös joskus ollut.Pahimpia olen desinfioinut echinaforcella.
      Mutta ei vaadi vieraiss käymistä tullakseen

      • onko muita ...

        vastauksista! Hyvää jatkoa!


    • Sanna

      Hei, minulla on ollut koko ikäni karvatupentulehdun alapäässä. Se ei ole mikään sukupuolitauti. Ei tarvitse kuin liian kauan alapää hautua housuissa (etenkin lämpimällä ilmalla), saattaa tulla.

    • S..

      Mulla oli taipeessa eka yks näppy,joka tuntu vaan kasvavan,joten sain antibiootit lääkäristä.
      Jotain 2kk:n päästä tuli uus josta lääkäri yritti neulalla ottaa märän pois.. Oli aika kamala kokemus ja ikävä arpi jäi.Paise kutistunu hyvällä hygienialla,mutta arvet on olleet jo n.2kk:tta ja hyvin hitaasti vaalenee.Että enpä taida bikineitä kaapista kaivaa tänä kesänä,kun niin ikävän näköset.Seksihalutkin on kärsiny tästä.Kiva kuitenki lukea,ettei paini yksin näitten ongelmien kans..

    • jokutytteli

      Moikka! Mä en tiiä onko mulla se? Mulla on paljon pieniä finnin näköisiä näppylöitä kovia ovat ja valkoisia. En tiedä voiko ne johtua runsaasta valkovuodosta? Aluetta ei kirvele, mutta vähän kutisee. Pitäisikö minun käydä gynekolokilla? Minulla ei voi olla visvasyyliä, koska en ole ollut yhdynnässä! HELP !

      toivoo, 12-13v tyttö.

    • 12v

      Moi.
      mä ajoin karvoja ihan bikinirajan takii ja sit mulle tuli semmosis punasia pikkunäppylöitä sinne mistä ajoin.. oon yrittäny lukee kaikkialta mut oon silti vähän epävarma.. mitä teen?

    • skoksp

      Ne punaiset näppylät katoaa parissa päivässä, voit laittaa yöksi jotain voidetta. Jos haluaa ajella bikinirajaa, kannattaa (omien kokemuksieni mukaan) käyttää höylää, ja ajaa ns. ylhäältä laspäin, eli karvojen kasvusuunnan mukaisesti, näin vältän näpyt. Tulos ei ole yhtä sileän tuntuinen, mutta näyttää hyvältä ja ei näppyjä :) Älkää tytöt vielä huoliko noin nuorina :) Olette ihania!

    • Kokenut nainen

      Herpesrakkulassa on se ero,että siihen muodostuu selvä rakkula,jota jomottaa ikävästi.Sitten se puhkeaa ja menee ruvelle.Viikon verran vaivaa,jos aklkuvaiheessa hoksaa laittaa apteekista ilman reseptiä saatavaa herpesvoidetta,menee nopeammin ohi.Karvatupentulehduksessa pattia voi yrittää puristaa,tai se voi puhjeta itsestäänkin,ja tulee märkää ja verta.Kun painelee kuumaan veteen kastetulla puhtaalla pyyhkeellä,rauhoittuu äkkiä,ja häviää.Niitä tulee ilman vieraita naisiakin kun iho hautuu...

    • Anonyymi

      Olin kärsinyt karvatupentulehduksesta kohta puoli vuotta. Välillä oli parempana välillä äityi ihan hiiteen. Työterveyslääkärin vastaanottojen ja kahden antibioottikuurin jälkeen olin epätoivoinen ja sata euroa köyhempi ja siirtymässä ihotautilääkärin puoleen, Kunnes luin täältä näitä ohjeita koskien omenaviinietikkaa ja karvatupentulehdusta. Aloin vanulapulla huuhtelemaan 3krt/pv n. viikon ajan niin heti alkoi tulehtuneet näpyt kuivamaa. Nyt on ollut n. viikon tauko ja näpyt ovat haalistuneet huomattavasti. Otan ehkä nyt taas viikon kuurin josko pääsisin niistä jo eroon kokonaan!!

      • Anonyymi

        ja siis laimensin omenaviinietikkaa, puoli desiä vettä/5 rkl omenaviinietikkaa. Ei kuulemma saa käyttää laimentamattomana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4853
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      96
      4613
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      621
      4220
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3197
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2721
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2223
    7. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      223
      2196
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      348
      2168
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      31
      1807
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1512
    Aihe