mitkä on viulut kun ominpäin ilman lupaa rakentaa kaava alueelle
valokate terassi omakotitaloon
23
25897
Vastaukset
- mennä se
mutta työllistävä vaikutushan tuplaantuu ja kai siihenkin saa kotitalousvähennyksen kun purkaa sen seuraavana vuotena.
- riku2345
Saat tehdä terassin valo katteella, kunhan siinä ei talon ulkomitat muutu, eli kate saa olla terassilla, mutta seiniä ei saa olla.
- gre4
Kuitenkin voi laittaa "kevytseinät",jos haluaa olla tuulensuojassa.Lattian voi myös laatoittaa ja laittaa "kevyttakan", eli kivestä tehty suuri "grilli",jossa ei ole hormia,vaan "kevytpiippu",eli 200 millinen putki kohti taivasta.Kaikki on laillista, mutta täytyy osata soveltaa eri komponentteja yhteen.
- Zabadak
gre4 kirjoitti:
Kuitenkin voi laittaa "kevytseinät",jos haluaa olla tuulensuojassa.Lattian voi myös laatoittaa ja laittaa "kevyttakan", eli kivestä tehty suuri "grilli",jossa ei ole hormia,vaan "kevytpiippu",eli 200 millinen putki kohti taivasta.Kaikki on laillista, mutta täytyy osata soveltaa eri komponentteja yhteen.
Eiköhän sinne saisi myös lämmöneristeet styroxia? Sehän on myös kevyttä.
Ja jos asuisi ihan vaan varpaillaan, voisi varmaan kalustaa pari makuuhuonettakin?
Puhtaasti tulkintajuttu, jookosta vaan?
- näin täällä
kävin kysyyn toimen pide lupaa valo katteelle...käskettiin viedä piirrustukset kyseisestä hommelista, pyysin eläkkeellä olevaa remppa reiskaa si pykää jonku oloset(ihmetteli kyl et miks sellasii tarvitaan).vein paperin sinne ja äijä sano ettei kelpaa...ihan ammattilaisen piirtämät pitäis olla, hintaa kyselin tältä "ammattilaiselta" mitä tämä tarkastaja "suósitteli" noin 250 euroo!!!!! kate tehdään ilman lupaa ja jos jota kuta häirittee tulkoot purkaan!!!
- sinun-
laskuun.
- rak.tark.
Ajelet varmaan autoakin ilman asianmukaista lupaa eli ajokorttia, katsot tv:tä ilman lupaa, kalastat ilman lupaa, ehkä metsästätkin ja harjoitat anniskelutoimintaa! Mieli saattaa kovasti muuttua, jos naapurisikin yltyvät rakennushankkeisiin ilman lupia, vaikkapa lietesäiliötä rakentamaan tonttisi rajalle!
Eli neuvo: jos ei ole varaa hankkia asianmukaisia lupia, luovu hankkesta hetkeksi ja ala säästäjäksi! - jaa jaa
rak.tark. kirjoitti:
Ajelet varmaan autoakin ilman asianmukaista lupaa eli ajokorttia, katsot tv:tä ilman lupaa, kalastat ilman lupaa, ehkä metsästätkin ja harjoitat anniskelutoimintaa! Mieli saattaa kovasti muuttua, jos naapurisikin yltyvät rakennushankkeisiin ilman lupia, vaikkapa lietesäiliötä rakentamaan tonttisi rajalle!
Eli neuvo: jos ei ole varaa hankkia asianmukaisia lupia, luovu hankkesta hetkeksi ja ala säästäjäksi!jostain just kahtelin et terassin katteeseen ku hakee toimenpide lupaa ei siinä piirrustuksia tarvita??? kunhan vaan selvittää materiaalin, värin ym??? ihanko rakennus lupa valo katteeseen, entäs jos se ei näy mihinkään??? silloinkinko tarvitaan...täytynee muuttaa haja-asutus alueelle kipin kapin =))
- näin täällä
rak.tark. kirjoitti:
Eli neuvo: jos ei ole varaa hankkia asianmukaisia lupia, luovu hankkesta hetkeksi ja ala säästäjäksi!kunnan sivuilta juuri katselin etten tarvitse katteeseen "rakennuslupaa" vaan Toimenpideluvan tai ilmoitusluvan.
naapurin kanssa ollaan asiasta keskusteltu ja heille se sopii aivan hyvin.kumma juttu miksi minun pitää selvittää kaiken moisilla piiroksilla yms katteeni, kun muilla asia menee toisin! - arkistoon
näin täällä kirjoitti:
kunnan sivuilta juuri katselin etten tarvitse katteeseen "rakennuslupaa" vaan Toimenpideluvan tai ilmoitusluvan.
naapurin kanssa ollaan asiasta keskusteltu ja heille se sopii aivan hyvin.kumma juttu miksi minun pitää selvittää kaiken moisilla piiroksilla yms katteeni, kun muilla asia menee toisin!miten se muuten todetaan että on tehty luvan mukaan.
- näin täällä
arkistoon kirjoitti:
miten se muuten todetaan että on tehty luvan mukaan.
...mainitsi,pitänee muuttaa pois kaava-alueelta et saa tehä edes pienen katteen ilman lupia =) elämä on...
- haja-asutus
näin täällä kirjoitti:
...mainitsi,pitänee muuttaa pois kaava-alueelta et saa tehä edes pienen katteen ilman lupia =) elämä on...
seuduillakin lupien suhteen, naapurivalvonta vaan voi olla pienempää.
Paitsi maajussit saa tehdä latoja ilman lupia. - usko mitä haluat
rak.tark. kirjoitti:
Eli neuvo: jos ei ole varaa hankkia asianmukaisia lupia, luovu hankkesta hetkeksi ja ala säästäjäksi!nykyään pitää pyytää lupa jo P:N pyyhkimiseenkin. Tee se kate sinne ja katso miten käy. Luultavasti ei mitenkään. Äläkä mene kyselemään tyhmiä byrokraateilta. Saat käytännössä tehdä sen niin kuin haluat, ellei se haittaa naapureita. Jos viet sinne viralliset piirustukset ne hyväksyy ne. Sitten voi rakentaa ihan miten haluat - kukaan ei tule tontillesi tuommoisia pikku juttuja tarkastamaan. Ei sellaiseen näpertelyyn kenekään aika riitä. Ja jos tulevat sitten vaan purat, sillä sipuli.
- 14
kunnassa kannata asua, missä on kusipää idiootti rak. tark.
Itse olen piirustukset tehny ja vittuilematta kelpasi, koko projekti alle tonni.
- Kadenius
Jospa tekisit itsekin valokatteen. Tee siististi, älä muovikelmusta. Nämä kelmurakennelmat pitäisi jyrkästi kieltää, eikö?
- ammattilainen
nykyään saa hienoja lasiterasseja ja toimittaja yleensä auttaa lupa asioissa.
- 11
maltaita ja messinkiä
- Allumiini
11 kirjoitti:
maltaita ja messinkiä
Mutta ei tarvitse olla parin vuoden päästä uusimassa. Lasi on kalliimpaa kuin muovi, mutta kestää. Oletko nähnyt 15 vuotta vanhaa muovikatetta? En minäkään. Lasikattoja sen sijaan on satakin vuotta vanhoja. Makuasia tietty rakentaako kestämään.
- turha kysellä
Maksimiseuraumus on se että joutuu maksamaan luvan tuplna. Itse olen niin vittuuntunu Turun systeemeihin että en enää ikinä ole rakennusvirastoon missään yhteydessä, vaan rakentelen kuten parhaaksi näen.
Jos käy käry, niin sekin on halvepaa ja helpompaa kuin hakea asianmukaisia lupia. - valopiä
Valokatteen saa asentaa OMALLA TONTILLA olevan OMAKOTITALON terassin päälle ihan ilman minkäänlaisia lupia; ainakin täällä missä minä asun, erään kaupungin laidalla.
Ja tiedoksi vaan että valokatteet kestää kyllä jos osaa ostaa oikeanlaista. Ja eräillä on jopa 15 vuoden takuu (esim. Valokate Aco Järbolevy Pro)
Oikein laitettuna kestää varmasti.
Ja toinen erittäin hyvä vaihtoehto on mm. Starkilta löytyvä Fastlock Uni- valokate. Kyllä kestää!
Tiedän. vanha ketju... harmittaa vaan kun ohi suun puhutaan.....
Mutta kannatta oikeasti harkita noita vaihtoehtoja. kestää lumet ja rakeetkin, eikä maksa iha nii paljoa ku lasiset setit ja on helpompi tehdä. Fastlockkia voi jopa taivutella kaareviinki kattoihin. - niiil0
Vastaus alkuperäiseen kysymykseen https://kodinplaza.fi/ mukaan on noin 1000-6000 euroa riippuen terassin koosta, perustuksista ja materiaaleista. Minunkin mielestä terassin voi kattaa ilman rakennuslupaa, mutta en ole kyllä 100-varma.
- Osa-aikaeläkeläinen
Kai tuo valokate seinättömällä kuistilla on ok, mutta meille kun vanhaan lasikuistiin laitettiin musta peltikatto, pitää sitä helteillä jäähdyttää ilmalämpöpumpulla.
- igorvaan
Kyll on sit kleen rumia nuo syylärakenteet nois ok huusseis..
ei ikinä, luvalla eikä ilman!
Sit viel kirkas galvanoitu peltikatto!!
Hyi helavata
Köyhien puuhasteluja
Todella "käsityönjälki" näkyy!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1115785Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta323877- 823322
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182936Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2481980Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?871953- 1411758
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81676Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui381665Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu861513