Tradenomin lakki

Dummy2006

Miksi vappuhulinoissa ei näe muita lakkeja, esimerkiksi tradenomien? Onko näiden lakkien käyttäminen kiellettyä? Vai mistä on kyse? Jos omistaa sekä tradenomin että valkolakin niin kumpaa tulisi pitää vappuna?

Onhan ammatti-instituuteillakin omat lakkinsa mutta ei niitäkään näe vappuna kenenkään päässä. Miksi ei? Miksi niitä yleensäkään ostetaan jos niitä ei voida käyttää missään?

10

6797

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yo/Merkonomi/Trade

Se on pitkälti vain tuo perinne, että on yo-lakki jota käytetään. Yleensä jos on ainut lakki ja "korkein" niin sitten käytetään sitä, mutta jos on yo-lakki joukossa niin sitä pääsääntöisesti pidetään.

Esimerkiksi jos olet lukenut Merkonomiksi, eikä muita lakkeja ole niin sitten joku pitää sitä päässä, jos taas olet jatkanut Tradenomiksi niin sitten pidät tietty korkeinta saavutusta. Jos olet käynyt ensin ammattikoulun ja sitten amk:n niin ei tietty yo-lakkia olekaan, mutta jos jossain välissä on sekin tullut hankittua niin aika yleisesti sitä sitten pidetään. Olen itsekin aikanaan lukenut ensin merkonomiksi, sitten käynyt aikuislukion ja vielä työn ohessa tradenomiksi. Itsekin silti käytän yo-lakkia jos joskus harvoin vappuna jotain päähänsä laittaa.

Aika yleinen tapa vain kai monella, että yo on se perinteinen vappuhattu.

• yo 00-kevät

Kyllähän ammattikoulujen ja opistojen ammattikorkean lakkeja jonkin verran näkee, mutta tuntuu ettei ole kovin paljon kyllä. Monen olen kuullut sanovan samoin kuin itsellä on tilanne, että ammattiopiston lakin otti vain muistoksi ja koristeeksi eikä niinkään pidettäväksi. En sitten tiedä onko merkonomeja vain niin runsaasti, mutta tuntuu että valtaosa ammattipuolen lakeista on merkonomien harmaatupsuja mitä vappuna näkee.

Juurikin noihan se on, että jos on ainut tutkinto joka on käytynä niin sitten pidetään sitä. Mutta ei itsellenikään sitten ole koskaan edes tullut mieleen pitää jomman kumman suorittamani tutkinnon lakkia yo-lakin asemesta. Perinteisyys on varmaan todellakin se oleellinen seikka.

• harasoo

Kyllä nuo "muut" lakit on yhtä asiallisia kuin AMK-haalarit. Eli ei.

• lakit

Valkolakkia pidin päässä lakkiaispäivänä, sen jälkeen se on viettänyt hiljaiseloaan alkuperäisessä laatikossaan jossain kaapin perällä jo kahdeksan vuotta. Jos 2/3 väestöstä on tuon valkolakin "suoritanut" niin itse erottaudun mieluummin joukosta pitämättä sitä tai mitään muutakaan lakkia...

• yo lakki on häpeä

olen samaa mieltä, että mieluummin annan lakin pölyyntyä kaapissa (ollut siellä noin 5 vuotta), nykyajan lukio on niin helppo läpäistä ettei tarvi olla mitenkään fiksu, mielestäni lukion vaatimustasoa tulisi nostaa ja valintakriteerejä lukioihin kiristää..

• Eskojj

Kyllähän noita tradelakkeja vappuna näki. Osalla oli yo-lakki vyössä roikkumassa ja tradelakki päässä.

Suurin syy siihen, miksi tradelakkeja ei näy, on siinä, ettei moni edes tiedä koko lakista. Ja oikean lakinhan saa tilattua osoitteesta www.tral.fi.

Insinööreillähän on tuo perinteikäs liila lakki.

• ihmeen

perinteikäs?? Eihän se ole kuin muutamia vuosia vanha, nii kuin AMK:tkin

• Eskojj
        ihmeen kirjoitti:

perinteikäs?? Eihän se ole kuin muutamia vuosia vanha, nii kuin AMK:tkin

Insinöörilakkia käytettiin jo 1960-luvulla. Kyseessä on siis insinööriliiton oma lakki. Että semmoista.

Tradenomien lakki lähtee samasta ajatuksesta, sen saa vain liitosta.

• K@lle
        Eskojj kirjoitti:

Insinöörilakkia käytettiin jo 1960-luvulla. Kyseessä on siis insinööriliiton oma lakki. Että semmoista.

Tradenomien lakki lähtee samasta ajatuksesta, sen saa vain liitosta.

Ai, että insinöörejä ei ollu ennen ammattikorkeakoulujärjestelmää? Imppulakki on varsin perinteikäs kapistus.

• kehtaa

käyttää muita kuin ylioppilas- tai teekkarilakkia

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      72
      2698
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2672
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      107
      2322
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      34
      1619
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      239
      1553
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      40
      1475
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1270
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1216
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1181
    Aihe