Berhandilaisen ruokinta

Salla -68

Olen haaveillut pitkään ottavani joko Berhandilaisen tai Berninpaimenkoiran. Olen kuullut että ne kuitenkin syövät paljon. Miten aikuista uros koiraa tulisi ruokkia? Kuinka paljon ruokaa kuluu kuukaudessa? päivässä?
Ja kuinka paljon rahaa menee keskimäärin kuukaudessa ruokaan?

10

5016

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      Itselläni ei ole kumpaakaan, tosin tuttavapiiriin kuuluu kumpiakin. Itselläni on nöffi, joten samoista kokoluokista kuitenkin puhutaan.
      Isot koirat syövät kokoonsa nähden vähemmän kuin pienet. Riippuu myös koiran aktiivisuuden määrästä kuinka paljon se tarvitsee ruokaa. Lisäksi ruuan laatu vaikuttaa määrään.
      Aikuista koiraa voi periaatteessa ruokkia miten haluat, mutta jos kakkaa tulee paljon tai sillä on selviä puutostiloja, on parasta tarkistaa ruoka. Ison koiran pentu- ja kasvuaikana on ruuan laatu kaikkein tärkeintä. Eli marketin "halpa" ruoka ei tule kysymykseen vaan kannattaa noudattaa kasvattajan antamia ohjeita ruuasta. Näin edesautat sitä että saat terveen ja elinvoimaisen koiran.
      Nöffilleni syötän Eaglen lammas-riisiä ja sitä kuluu 1-2 litraa päivässä. Kesäkuumalla ja naapuruston narttujen juoksuaikana ei ruoka oikein maistu, joten saattaa mennä vain litra/3 päivää. En ole hirveästi seurannut, mutta menisikö meillä normaalisti 15 kg:n säkki kuukaudessa, se maksaa n. 50 euroa/säkki. Lisäksi laitan mausteeksi pari ruokalusikallista maksalaatikkoa tai purkkiruokaa tms. ja hieman viiliä/piimää, joskus omia tähteitä...
      Raha jonka laittaa ruokaan ei kuitenkaan ole ainut menoerä koiran pidossa. Saa varautua vakuutus-, eläinlääkäri-, madotus-, ja tarvikemenoihin myös...

      • xenakcia

        liikkuuko sun koira noin paljon vai miksi annat noin paljon ruokaa?


    • syödään

      Reilun 150€ edestä kuukaudessa, ruokaa ei kulu "kuin" 14kg/2vk mutta ruoka on kallista allergiaruokaa mitä myyvät vain eläinlääkärit.

    • kuola

      Bernhardinkoiralle ei saa syöttää älyttömiä määriä ruokaa. Meillä saa 3 kertaa päivässä nappuloita jotka on liotettu vedessä ja kerralla noin 5 dl sekä kotiruokaa vähän sekaan. koira on terve lonkkainen ja hyvä liikkumaan. kulut on noin 50 euroa kuussa.
      -älyttömän ihana rotu-

      • s.c.m

        itse otin 2 pv berhandilaisen ja on aivan ihana lössykkä :) makoilee vaan ja kissoja haistelee :D Hevostallilla todella rauhallisena makoilee vaikka hevoset potkasee seinäänkin...juoksee irti tallilla ja menee aurinkoon maate :) eilen tulimme kävellen tallilta ja päästin irti ja sanoin että kotia ja hoputin juokseen,niin ulkona istu omalla pedillä minua oottamassa.ruokaa saa 400g 2-3 kertaa päivässä ja koiranmakkaraa.kuolaa kyllä mutta se on pientä...


      • Anonyymi

        ei saa antaa koti ruokaa...


      • Anonyymi
        s.c.m kirjoitti:

        itse otin 2 pv berhandilaisen ja on aivan ihana lössykkä :) makoilee vaan ja kissoja haistelee :D Hevostallilla todella rauhallisena makoilee vaikka hevoset potkasee seinäänkin...juoksee irti tallilla ja menee aurinkoon maate :) eilen tulimme kävellen tallilta ja päästin irti ja sanoin että kotia ja hoputin juokseen,niin ulkona istu omalla pedillä minua oottamassa.ruokaa saa 400g 2-3 kertaa päivässä ja koiranmakkaraa.kuolaa kyllä mutta se on pientä...

        ei vehnää tai suolaa ni ei kuolas


    • kiyupyop

      Hankkimalla koiran hyvältä kasvattajalta saat varmasti myös oikeanlaiset ohjeet ruokintaan. Mutta ei ne tosiaan mitään älyttömiä syö; ja lihavaksi ei saa syöttää, massan pitää olla lihasta, ei läskiä. Bernhardinkoiran ei kuulu olla mikään lössö nallekarhu vaan terverakenteinen työkoira.

    • lere bonus gonus

      enemmän kun sun perheen ruoka eli joku 300-500euroa! minulla on berhandilainen uros sen nimi on Bonus.

    • twingo1

      Meillä syödään raakaruokaa. Uros syö n 1,6kg ja narttu 1,3kg vrk.
      Rahaa noiden kahden ruokintaan menee vajaa 100eur/kk

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1505
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1311
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1302
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1237
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      32
      1215
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1126
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1086
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1062
    Aihe