olkapää leikattu

kuntoutus

Hei,

Täällä on menossa olkapään kuntoutus leikkauksen jälkeen. Olen saanut lääkäriltä ohjeet mitä tehdä. Olisiko jollakin kuitenkin antaa vinkkejä erilaisista liikkeistä?
Eli, nyt pitäisi treenata käden nostamista etukautta suoraan ylös. Ensin vaakatasoon ja pitää siinä minuutti, pikkuhiljaa mennään ylöspäin ja venytetään.
Kuukauden kuluttua viedään käsi sivulle. Millaiset liikkeet olisivat hyviä? Painoja ei saa käyttää. Onko jossakin kuvia tällaisista liikkeistä?

18

7886

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bodaan kyllä

fysioterapeutti on oikea henkilö ohjaamaan käden jatkohoitoa,etkö saanut lähetettä sille?. kuvista en tiedä suunnilleen samat nuo ohjeet minullakin on tosin painolla venytän olkapäätä alemmaksi.sitten myöhemmin voi liikerataa yrittää aina vaan laajentaa suuntaan ja toiseen, kipu kyllä tulee vastaan jos liikaa treenais. nämä nyt on minulle annetut ohjeet et yksilöllistä tietenkin.

• kuntoutus

Ortopedi oli sitä mieltä, että ei kannata mennä fysioterapeutille vaan kuntouttaa olkapäätä itse. Fysioterapeutit kuulemma voivat saada aikaiseksi haittaa. Eli ei ole hyvä käydä pari kertaa viikossa 45 minuuttia "repimässä" vaan kuntouttaa itse päivittäin pikkuhiljaa. Niin teenkin.

Mutta...onko jollain vinkkejä/linkkejä mistä saisi lisäohjeita? Eli tietäs tarkkaan minkälaisia liikkeitä tehdä. Muuten voi olla yksipuolista. Puntteja en saa käyttää, en edes jogurttipurkkia nostaa vielä.

• elina
        kuntoutus kirjoitti:

Ortopedi oli sitä mieltä, että ei kannata mennä fysioterapeutille vaan kuntouttaa olkapäätä itse. Fysioterapeutit kuulemma voivat saada aikaiseksi haittaa. Eli ei ole hyvä käydä pari kertaa viikossa 45 minuuttia "repimässä" vaan kuntouttaa itse päivittäin pikkuhiljaa. Niin teenkin.

Mutta...onko jollain vinkkejä/linkkejä mistä saisi lisäohjeita? Eli tietäs tarkkaan minkälaisia liikkeitä tehdä. Muuten voi olla yksipuolista. Puntteja en saa käyttää, en edes jogurttipurkkia nostaa vielä.

EHkä asian vierestä mutta mitä vikaa sinulla oli olkapäässä? Millaisena koit leikkauksen? Entä leikkauksen jälkeisen ajan? Kipuja kovasti?
        Itse menen ensi viikolla ja jännittää niin pirusti.

• kuntoutus
        elina kirjoitti:

EHkä asian vierestä mutta mitä vikaa sinulla oli olkapäässä? Millaisena koit leikkauksen? Entä leikkauksen jälkeisen ajan? Kipuja kovasti?
        Itse menen ensi viikolla ja jännittää niin pirusti.

Hei,

Leikkausta on turha pelätä, varsinkin jos se on tähystysleikkaus. Minulla oli olkapää löystynyt, ahdas ja sieltä löytyi luupiikkejä ja tulehdusta.
        Leikkaus meni hyvin. Kipujakaan ei oikeastaan ollut. Herätessä olkapää tuntui oudolta kun se oli laitettu kantositeeseen. Sitä piti pitää sen takia, kun olkapää oli ollut löysä. Muuten ei edes kantosidettä tarvita ja silloin kuntouttamisen voi aloittaa heti. Minut leikattiin päiväkirurgisesti aamulla ja iltapäivällä pääsin kotiin. Nukutus oli helppo, ei edes pahoinvointia.
        Sain panacodreseptin ja söin lääkkeitä ekan viikon aikana vaikka kipua ei paljon ollutkaan. Niitä oli syötävä olkapään turvotuksen takia.
        Nyt olkapäässäni näkyy neljä pientä arpea jos tarkkaan katsoo. Nyt kuntoutan itse kättäni, se vaatii itsekuria. Kipuja ei ole nytkään pahemmin. Joskus otan yöksi yhden panacodin jos kättä särkee, se auttaa.
        Mitä vikaa sinun olkapäässäsi on? Missä ja miten se leikataan? Kyllä minäkin jännitin ihan kauheasti. Jännitin koko sairaalaan menoa mutta hyvin kaikki meni. Turhaan jännität.

• kipuilija
        kuntoutus kirjoitti:

Hei,

Leikkausta on turha pelätä, varsinkin jos se on tähystysleikkaus. Minulla oli olkapää löystynyt, ahdas ja sieltä löytyi luupiikkejä ja tulehdusta.
        Leikkaus meni hyvin. Kipujakaan ei oikeastaan ollut. Herätessä olkapää tuntui oudolta kun se oli laitettu kantositeeseen. Sitä piti pitää sen takia, kun olkapää oli ollut löysä. Muuten ei edes kantosidettä tarvita ja silloin kuntouttamisen voi aloittaa heti. Minut leikattiin päiväkirurgisesti aamulla ja iltapäivällä pääsin kotiin. Nukutus oli helppo, ei edes pahoinvointia.
        Sain panacodreseptin ja söin lääkkeitä ekan viikon aikana vaikka kipua ei paljon ollutkaan. Niitä oli syötävä olkapään turvotuksen takia.
        Nyt olkapäässäni näkyy neljä pientä arpea jos tarkkaan katsoo. Nyt kuntoutan itse kättäni, se vaatii itsekuria. Kipuja ei ole nytkään pahemmin. Joskus otan yöksi yhden panacodin jos kättä särkee, se auttaa.
        Mitä vikaa sinun olkapäässäsi on? Missä ja miten se leikataan? Kyllä minäkin jännitin ihan kauheasti. Jännitin koko sairaalaan menoa mutta hyvin kaikki meni. Turhaan jännität.

Minäkin olen menossa ensi viikolla olkapääleikkaukseen. Itselläni olkapäässä on ahtautuma ja joku pieni repeämä (ainakin magneettikuvien perusteella). Limapussin tulehduksestakin olen kärsinyt.

Itsekin pohdin kovasti noita leikkauksen jälkeisiä kiputuntemuksia.

Kertokaa vaan kaikki kokemuksenne, niistä voi itsekin saada jotain vinkkejä.

Alkuperäiselle tiedoksi, että itse törmäsin tällaiseen sivustoon, josta näkyy jotain kuntoutusliikkeitä.
        http://personal.inet.fi/tiede/kuorsaus.ja.olkapaaleikkaus/kalvosinjumppa.htm

Kipuilija

• kuntoutus
        kipuilija kirjoitti:

Minäkin olen menossa ensi viikolla olkapääleikkaukseen. Itselläni olkapäässä on ahtautuma ja joku pieni repeämä (ainakin magneettikuvien perusteella). Limapussin tulehduksestakin olen kärsinyt.

Itsekin pohdin kovasti noita leikkauksen jälkeisiä kiputuntemuksia.

Kertokaa vaan kaikki kokemuksenne, niistä voi itsekin saada jotain vinkkejä.

Alkuperäiselle tiedoksi, että itse törmäsin tällaiseen sivustoon, josta näkyy jotain kuntoutusliikkeitä.
        http://personal.inet.fi/tiede/kuorsaus.ja.olkapaaleikkaus/kalvosinjumppa.htm

Kipuilija

Hei,

Kiitos avusta. Kaikki tuollaiset sivustot auttavat. Yksi asia minua kiinnostaa vielä. Mistä te olette vammanne saaneet? Urheilusta? Minulla nimittäin leikattiin vasen olkapää ja olen oikeakätinen. Eli minun vammani syytä ei oikein tiedetä.
        Minulla otettiin myös magneettikuvat. Niissä näkyi kaikki muu kuin olkapään löysyys. Oireet tosin viittasivat siihen, että olkapää on löysä.
        Sekin kiinnostaa kovasti, että menettekö yksityiselle? Täällä missä asun olisi ollut "mahdotonta" jonottaa yleiselle puolelle.
        Mutta, lääkärit hallitsevat asiansa, ei kivusta tarvitse kärsiä.

• elina
        kuntoutus kirjoitti:

Hei,

Minulla on kaksi repeämää kiertäjäkalvosimessa. Neljä viikkoa kantositeessä ja sitten muutaman kuukauden nostokielto. Eihän tuo kivalta tunnut mutta toivottavasti on parempaa edessä. Ei tämä särky ja liikerajoituksetkaan kivoja ole. Haluaisin jo päästä vaivasta tai oikeastaan siitä odotuksesta, että leikataan.
        Leikkausta pelkään eniten . Tähystyksellä se tehdään. Kipuja tietenkin on jälkeenpäin mutta onhan niitä nytkin.Minut leikataan Rauman aluesairaalassa.

• kipuilija
        kuntoutus kirjoitti:

Hei,

Kiitos avusta. Kaikki tuollaiset sivustot auttavat. Yksi asia minua kiinnostaa vielä. Mistä te olette vammanne saaneet? Urheilusta? Minulla nimittäin leikattiin vasen olkapää ja olen oikeakätinen. Eli minun vammani syytä ei oikein tiedetä.
        Minulla otettiin myös magneettikuvat. Niissä näkyi kaikki muu kuin olkapään löysyys. Oireet tosin viittasivat siihen, että olkapää on löysä.
        Sekin kiinnostaa kovasti, että menettekö yksityiselle? Täällä missä asun olisi ollut "mahdotonta" jonottaa yleiselle puolelle.
        Mutta, lääkärit hallitsevat asiansa, ei kivusta tarvitse kärsiä.

Minun vaivani ovat varmaankin aika pitkälle tulleet yksitoikkoisesta työasennosta. Työskentelen sihteerinä ja teen aika paljon päätetyötä. Tuo usein aiheuttaa juuri noita olkapääahtautumia. Tuosta repeämästä en tiedä mistä se on tullut. Muistan, että joskus kuntosalilla taljaa tehdessäni repäisi pahasti. Toinen vaihtoehto on, että tuo ahtautuma saattaa joskus aiheuttaa sen repeämän.

Minut leikataan Helsingissä ja ihan kunnallisesti.

• toivoton
        kuntoutus kirjoitti:

Hei,

millanen sun olkapää oli kun oli löysä?mulla piti korjata sellanen vika mut hups lääkäri totesi että onkin vielä ahdas vaikka otettiin jo kerran avarammaksi.nyt on loma loppumassa ja kun kuntoutan niin tulee särkyä lapaan ja olkavarteen,ja puseroa ei saa normaalisti otettua pois päältä mikä oli jo ennen leikkausta.joskus tuntuu sellasissa asennoissa mitä ei ennalta arvaa että se niinku "muljahtaa ja sitten taas sattuu.alkaa jo niin patittaa.

• kuntoutus
        toivoton kirjoitti:

millanen sun olkapää oli kun oli löysä?mulla piti korjata sellanen vika mut hups lääkäri totesi että onkin vielä ahdas vaikka otettiin jo kerran avarammaksi.nyt on loma loppumassa ja kun kuntoutan niin tulee särkyä lapaan ja olkavarteen,ja puseroa ei saa normaalisti otettua pois päältä mikä oli jo ennen leikkausta.joskus tuntuu sellasissa asennoissa mitä ei ennalta arvaa että se niinku "muljahtaa ja sitten taas sattuu.alkaa jo niin patittaa.

Mun olkapää oli ensinnäkin sellainen, että oli vaikeata nostaa kättä yläasentoon, sattui. Sitten oli yösärkyä, kun teki väärän liikkeen niin vihlasi kunnolla. Aivastaminen ja yskäisy sattui.
        Löysän olkapään oireet : Minulla oli sellainen tunne, että jokin jäi "jumiin" eli meni niinkuin poispaikoiltaan. Jos vaikka pidin kättä yläasennossa vaikka tukkaa kuivatessani tai pesin tukkaa suihkussa, tuli sellainen tunne, että jokin lukkiutui. Tuntui kipua ja sitten vasta vähän ajan kuluttua tuntui siltä, että olkapää meni paikoilleen. En tiedä ymmärrätkö mitä tarkoitan? Tuo muljahtelu viittaa löysyyteen, sellainen tunne minullakin oli.
        Olkavarressa minulla on vielä kipua ja se on turvonnut mutta kuuluu asiaan. Kuntouttaminen on hidasta, käsi nousee nyt vaakatasoon mutta toinen käsi tukee sitä. Joka päivä treenaan samaa liikettä.
        Missä sinut leikattiin? Tähystämälläkö? Oliko sinulla kantoside leikkauksen jälkeen? Kantoside laitetaan jos olkapää on ollut löysä.

• toivoton
        kuntoutus kirjoitti:

Mun olkapää oli ensinnäkin sellainen, että oli vaikeata nostaa kättä yläasentoon, sattui. Sitten oli yösärkyä, kun teki väärän liikkeen niin vihlasi kunnolla. Aivastaminen ja yskäisy sattui.
        Löysän olkapään oireet : Minulla oli sellainen tunne, että jokin jäi "jumiin" eli meni niinkuin poispaikoiltaan. Jos vaikka pidin kättä yläasennossa vaikka tukkaa kuivatessani tai pesin tukkaa suihkussa, tuli sellainen tunne, että jokin lukkiutui. Tuntui kipua ja sitten vasta vähän ajan kuluttua tuntui siltä, että olkapää meni paikoilleen. En tiedä ymmärrätkö mitä tarkoitan? Tuo muljahtelu viittaa löysyyteen, sellainen tunne minullakin oli.
        Olkavarressa minulla on vielä kipua ja se on turvonnut mutta kuuluu asiaan. Kuntouttaminen on hidasta, käsi nousee nyt vaakatasoon mutta toinen käsi tukee sitä. Joka päivä treenaan samaa liikettä.
        Missä sinut leikattiin? Tähystämälläkö? Oliko sinulla kantoside leikkauksen jälkeen? Kantoside laitetaan jos olkapää on ollut löysä.

mut leikattiin eka kerran elokuussa ja toisen kerran huhtikuun alussa(Savonlinnassa).oli kantoside 2 viikkoo ja sit heti kuntoutus.ja sitten ne vaivat taas alkokin,tänään oon menossa akupunktioon ,en tiedä onko siitä hyötyä mut kaikki pitää kokeilla.lääkäri sano et se löysyys on siinä rajalla mut musta kyllä tuntuu et tää mun rajan ylittää kun pitää lääkkeitä popsii joka päivä.niin ja mietin vaan kun nyt jo liikkeet tekee kipeeks et mitä sit kun meen töihin ja työhalut olis jo ihan hirveet.

• löysä
        kuntoutus kirjoitti:

oliko sulla muuten lapa kipee,mulla sitä särkee joskus enemmän kun olkapäätä

• kuntoutus
        löysä kirjoitti:

oliko sulla muuten lapa kipee,mulla sitä särkee joskus enemmän kun olkapäätä

Olkapäätä itsessään särki aika vähän. Kipu oli enemmänkin tuossa edessä solisluun kohdalla.Samoin lapa tuntui myös kipeältä.

• am Bankart

jonka jälkeen en kuntouttanut lainkaan, otin käden vain pikkuhiljaa käyttöön, ja hyvä on tullut.

• kuntoutus

Mikä operaatio sulle tehtiin? Mitä vikaa oli? Mulle sanottiin, että kuntouttaminen on kaiken a ja o. Liikeradat eivät muuten palaudu ennalleen. Nyt mun käsi nousee isolla työllä vaakatasoon ja pysyy siinä jonkun aikaa.
        Liikkuuko kätesi joka suuntaan?

• nivelkapselin
        kuntoutus kirjoitti:

Mikä operaatio sulle tehtiin? Mitä vikaa oli? Mulle sanottiin, että kuntouttaminen on kaiken a ja o. Liikeradat eivät muuten palaudu ennalleen. Nyt mun käsi nousee isolla työllä vaakatasoon ja pysyy siinä jonkun aikaa.
        Liikkuuko kätesi joka suuntaan?

reuna (labrum), skopiateitse, joka toistuvista sijoiltaanmenoista vahingoittunut. kun kantositeestä pääsin, nostelin varovasti kättä etu- ja sivukautta ylös, eli siihen jäi kuntoutus sitten muuten. ei käden liikelaajuudet taida olla ihan ehjän olkapään veroiset, mutta käsittääkseni siitä nivelkapselista taidettiin tarkoituksella tehdä hiukan "kireämpi" noin alunperin. muuten pelaa ihan hyvin, eikä luksaatioita ole enää esiintynyt.

• ja kysyitkö

saatko kävellä sauvoilla. Miehellä leikattiin ensin niska ja vuosi siitä olkapää ja molemmilla kerroilla käskettiin kävellä ja kuntouttaa sauvakävelyllä.

Niin ja ennen leikkausta soitettiin kotiin kun oltiin lihaksista huolissaan ja käskettiin soutaa:)

• kuntoutus

En kyllä kysynyt. Tuntuu vain siltä, että tekisikö hyvää. Olkapää on vielä sen verran arka, että tuollainen sauvan "tömähdys" maahan tuntuu. Mutta varmaan muutaman viikon kuluttua tekee jo hyvää. Kiitos vinkistä.
        Nyt olen vajaassa viikossa edistynyt omasta mielestäni aika tavalla. Käsi nousee yli vaakatason. Saan itse puettu vaatteet päälleni. Tänään olin varovasti noin 5 minuuttia jo vasemmalla kyljelläni jne...
        Että eiköhän se siitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      8293
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      61
      4541
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      4323
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3952
    5. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      35
      3453
    6. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3440
    7. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3358
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      3123
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2851
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2624
    Aihe