hiekkaa ja

koira

Neljä ja risat- poikani heitti pihalla santaa koiramme päälle. Vahinko tai ei, hän nauroi päin naamaa minulle kun huomasi että näin. Otin pojan asialliseen puhutteluun, ehkä tiukkasävyiseenkin. Tiedän, että asia oli vakava, ja tein oikein kun puutuin, mutta nyt tuntuu että olin liian tiukka. Onhan hän vasta neljä. Mitä mieltä?

8

588

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kreeti

      Tuon ikäinen lapsi tarvitsee jo opastusta siinä, mitä hän saa ja mitä ei saa tehdä. Oma lapseni on 2-vuotias, ja näitä keskusteluja käydään meillä jo melko tiheään. Viimeisimpinä on tullut juuri nämä, saako hiekkaa heittää ja saako toista satuttaa. Itse pidän tärkeänä, että kerron lapselle miksi jotain ei saa tehdä, ja että lapsi katsoo minuun silloin kun kerron asiasta. Tiukkuus ei ole pahasta, varsinkin kun kyse on koirasta. Se on eläin, ja vaikka olisi koulutettu, niin hermostuessaan toimii niin kuin koirat toimivat.

    • ikäinen jo

      ymmärsi tehneensä väärin, yritti nauramalla kuitata asian ettet olis ollut vihainen. Hyvä kun selitit tiukasti mikä meni pieleen.

    • edellisiä

      Samaa mieltä kuin edelliset.

      Ajattelepa asia toisin päin. Jos et olisi ollut tiukkana asian suhteen, olisit viestittänyt pojallesi, että hänen teollaan ei ole merkitystä. Ja lapset tunnetusti hakevat rajoja jossain vaiheessa. Eli seuraavalla kerralla hän voisi kokeilla jotain mielestään vähän räväkämpää, jolla saa äidin huomion.

      Eivät rajat ja niiden osoittaminen lapselle ole pahasta vaan päin vastoin se, että niitä ei ole. Silloin lapsi tuntee epävarmuutta, koska hänen täytyy itse yrittää selvitä haasteista, joista ei vielä tiedä, ovatko ne oikein vai väärin. Lapselle on paljon turvallisempaa, että aikuinen kertoo hänelle rajat ja tarvittaessa osoittaa, että lapsi on ylittänyt ne, eikä se ole hyväksyttävää.

    • sentään

      Sano nyt ihmeessä, että tuo kirjoituksesi oli PROVO!

      KUKAAN EI VOI tosissaan kysyä tuollaista!

    • äiti 46v.

      Oli n.5-vuotias eli n. 20vuotta sitten.
      No, meillä oli kissa.
      Pojallani oli kaveri kylässä.
      Yht´´äkkiä kuului kaamea kissan rääkäisy ja nauru leikki-huoneesta.
      Poikani heilutti kissaa hännästä ja kehui kaverilleen että meillä pidetään näin kissaa.
      No, pojalla oli onneksi silloin olkapäille ulottuvat hiukset, nostin hänet niistä ilmaan pidin muutaman sekunnin, ja totesin HYVIN RAUHALLISENA: Tältä tuntui äskön kissalta.
      Oliko kivan tuntuista?
      Ei, sen jälkeen muuta kun silitteli.
      Ei 4-5 vuotias ole vaippa-ikäinen mikä ei ymmärrä mitä tekee!!!!!!!
      T:ÄITI

    • ja taas

      Joo, alkaa tulla jo epätoivo, eilen kyllä sen puhuttelun lisäksi laitoin hetkeksi kaulahuivin pojan päähän, ikäänkuin demonstroidakseni sitä, jos koirasta olisi tullut sokea. Noh, tänään mentiin taas pihalle ja kaikki meni hetken ihan mukavasti kunnes "jokin ei mennyt kuten poika toivoi" ja samalla otti taas lapiollisen kiviä.
      Nyt kiikutin pojan käsivarresta napakasti sisälle ja selitin eten voi hänen kanssaan missään ulkona olla kun ei osaa olla.. et harjotellaan sitä olemista taas myöhemmin. Ja perään nurkkaa ja anteeksi pyyntö selostus miksi oli nurkassa.
      Oikeasti mua vitutti aivan äärettömästi, olishan se mun ja koirankin kiva olla ulkona mut ei näköjään. Tuli sellanen olo että teki mieli antaa avarista kunnolla. Harmittaaaaaaa!!!!!

    • onkin

      Silmämuna.

    • jnjbbhjj

      .....

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      129
      4880
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3076
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1787
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1601
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1228
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1213
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1177
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1177
    Aihe