vanha varoitus ;-)

Ei meitä kannata kaikessa ihan todesta ottaa ;-)
------------------------------------------------
VAROITUS

Kun tulen vanhaksi, minä pukeudun violettiin,
ja punaiseen hattuun, joka ei rimmaa eikä sovi minulle.
Ja eläkerahoilla minä ostan brandya ja kesähansikkaat,
ja silkkisandaalit ja sanon, ettei meillä ole varaa syödä voita.
Kun väsyttää, istun jalkakäytävälle,
ahmin kaupassa maistiaisia ja painelen hälytysnappuloita,
ja kolisutan kepilläni rauta-aitoja
korvaukseksi nuhteettomasta nuoruudestani.
Menen sateeseen aamutossut jalassa
ja poimin kukkia vieraiden ihmisten puutarhoista
ja opettelen syljeskelemään.

Sinä saat pitää karmeita paitoja ja kerätä lisää läskiä
ja syödä kaksi kiloa nakkeja kerralla
tai pelkkää leipää ja pikkelsiä koko viikon
ja hamstrata kyniä ja lasinalusia ja muuta roinaa laatikoihin.

Mutta nyt meidän täytyy pitää säädyllisiä vaatteita
ja maksaa vuokra kiltisti eikä puhua rumia kadulla
ja näyttää lapsille esimerkkiä.
Meidän täytyy kutsua ruokavieraita ja lukea sanomalehdet.

Mutta ehkä minun pitäisi jo vähän harjoitella?
Etteivät ihmiset hämmästy ja säikähdä sijoiltaan
kun minä yhtäkkiä olen vanha ja pukeudun violettiin.

Jenny Joseph, 1932 –
Englanti
suom. Alice Martin

21

2647

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä asia

Juuri noin minunkin pitäisi tehdä.Voisinko jo aloittaa? Ottaisiko nuorista mallia? Kivaa pitää olla kokoajan,muuten en ala mitään?

• Stella

Nythän on uusi termikin huonosti käyttäytyville röyhkeille mummoille :mummopissikset. Luin sen Hesarin Nyt-liitteen kolumnistin Riku Siivosen pakinasta.Ajattelin ensin perua Hesarin tilauksen, kun lehden linja ei muutenkaan oikein miellytä, mutta ei ole oikein mitään korvaavaa lehteä ja yritän vähän pysyä esim. kulttuuririentojen perässä ja lukea kuolinilmoitukset.Ei ole kauankaan, kun minulle selvisi tyttöpissiksen merkitys.Olihan se poika saanut aika tulikivenkatkuista palautetta, mutta ikävä tosiasia on, että meitä suurta ikäluokkaa syyllisteään työpaikkojen viemisestä ja eläkepommista.Inflaatio on syönyt velkamme ja jätämme lapsillemme saastuneen maailman, velkataakan ja pätkätyöt.Siivosen mukaan meidän pitäisi maksaa sairaskulumme.Todella masentavaa luettavaa.Tällaisilla kaunaisilla on omatkin vanhemmat, miten vanhempiinsa voi suhtautua noin?

• Markeliina
        Stella kirjoitti:

Nythän on uusi termikin huonosti käyttäytyville röyhkeille mummoille :mummopissikset. Luin sen Hesarin Nyt-liitteen kolumnistin Riku Siivosen pakinasta.Ajattelin ensin perua Hesarin tilauksen, kun lehden linja ei muutenkaan oikein miellytä, mutta ei ole oikein mitään korvaavaa lehteä ja yritän vähän pysyä esim. kulttuuririentojen perässä ja lukea kuolinilmoitukset.Ei ole kauankaan, kun minulle selvisi tyttöpissiksen merkitys.Olihan se poika saanut aika tulikivenkatkuista palautetta, mutta ikävä tosiasia on, että meitä suurta ikäluokkaa syyllisteään työpaikkojen viemisestä ja eläkepommista.Inflaatio on syönyt velkamme ja jätämme lapsillemme saastuneen maailman, velkataakan ja pätkätyöt.Siivosen mukaan meidän pitäisi maksaa sairaskulumme.Todella masentavaa luettavaa.Tällaisilla kaunaisilla on omatkin vanhemmat, miten vanhempiinsa voi suhtautua noin?

ja jos tämä maailma on menossa tuohon suuntaan kuin nuo 2 nuorta ohjelmassa antoivat ymmärtää, niin ei niitä eläkerahojen kartuttajiakaan ole tulevaisuudessa. Hehän haluavat, että kaikille maksetaan 600-700 euroa kansalaispalkaa.

Varsinaista hanketyötä tekee silloin, kun sattuu olemaan haluja siihen.

Ei se kumma ole, että meidän eläkkeitämme pienennetään huimaa vauhtia. Pitäähän tälle lusmusukupolvelle jäädä eläkerahasto.

Kyllä tekisi mieli pistää elämä ranttaliksi ja kokeilla, millaista olisi olla kunnon radikaali.
        Voisihan sitä pukeutua vaikka violettiin ja sellaiseen noidan hattuun. Lisäksi voisi vaikka alkaa lentää luudalla.

• PellePeloton
        Stella kirjoitti:

Mitä ihmettä on nuo mummo-/tyttöpissikset?? Hesaria en lue. Ensiksi mummopissiksestä tulisi mieleen vaipat, joita virtsankarkailusta kärsivä mummo käyttää. Entä tyttö-piss..? Eihän kai hänkin?
        Kerro nyt mitä nuo sanat tarkoittavat !

• uzma-m
        PellePeloton kirjoitti:

Mitä ihmettä on nuo mummo-/tyttöpissikset?? Hesaria en lue. Ensiksi mummopissiksestä tulisi mieleen vaipat, joita virtsankarkailusta kärsivä mummo käyttää. Entä tyttö-piss..? Eihän kai hänkin?

tietaa mista on kyse.
        Mummo ja pappa pissiksilla on oikeus elaa ja liikkua niinkuin haluavat,ei kai heidan karkailevien pissojen takia tartte eristyksessa elaa.
        Jos mummit ja papat eivat pysty itse vaippojaan vaihtamaan,niin tietysti se vahan nenaan ottaa,mutta kenenkas syy se on?Missas ovat lahi hoitajat?
        Mieleeni tulee kuva kiinalaisista pikkulapsista jotka leikkivat peput paljaina,poksyissa oli iso aukko tarpeita varten,nainko pitais tehda?

• Reetta2 ejk
        Stella kirjoitti:

Uskomatonta suhtautumista kanssa sisariin ja -veljiin. Tässä rassaan korvieni välistä pururataa ja en saa tolkkua mitä sana "mummopissikset" tarkoittaa. Olisi hyvä tietää että pysyisi ajan syrjässä kiinni.

• Stella
        PellePeloton kirjoitti:

Tuntemani nuoret ovat termiä käyttäneet ainakin vuoden - tosin eivät itse niihin lukeudu. On vähän eri mielipiteitä, mistä nimitys tulee, mutta kuulin selityksen, että näillä tytöillä on usein siideriä ja kaljaa vahvistuksena, ja sehän pissittää, usein vain ronskisti vaikka puistossa puskan juurelle.Kovanaamaisuus, ylimielisyys, seksikäs paljastava pukeutuminen kuuluvat tähän. Napapaita, värjätty näyttävästi laitettu tukka, piukat lantiohousut ja roiskeläppähame, näyttävät korut ja lävistykset, puheet rivot . Kouluissa nämä lukeutuvat kingeihin ja koviksiin, jotka halveksivat nörttejä ja taviksia.Huolestuttaa, millaisia äitejä näistä tytöistä kasvaa.

• Markeliina kirjoitti:

ja jos tämä maailma on menossa tuohon suuntaan kuin nuo 2 nuorta ohjelmassa antoivat ymmärtää, niin ei niitä eläkerahojen kartuttajiakaan ole tulevaisuudessa. Hehän haluavat, että kaikille maksetaan 600-700 euroa kansalaispalkaa.

Varsinaista hanketyötä tekee silloin, kun sattuu olemaan haluja siihen.

Ei se kumma ole, että meidän eläkkeitämme pienennetään huimaa vauhtia. Pitäähän tälle lusmusukupolvelle jäädä eläkerahasto.

Kyllä tekisi mieli pistää elämä ranttaliksi ja kokeilla, millaista olisi olla kunnon radikaali.
        Voisihan sitä pukeutua vaikka violettiin ja sellaiseen noidan hattuun. Lisäksi voisi vaikka alkaa lentää luudalla.

... olin iloisesti yllättynyt siitä, että taas on nuoria, jotka välittävät jotain maailman menosta. Ne kaksi koko ohjelman ajan mukana ollutta nuorta olivat todella fiksuja käytökseltään ja asiaakin tuli. Ohjelman loppupuolella esiintyneet kokoomuksen ja busineksen edustajat taas edustivat nykyistä yleistä linjaa: Kaikki mulle heti.

Tuo kansalaispalkka on toki vanha ajatus ja mielestäni hyväkin. Sillä voitaisiin korvata kaikki nykyiset tulonsiirrot. Päästäisiin eroon valtavasta byrokratian pyörityksestä. Palkan (paremminkin eläkkeen) määrä ei saisi olla niin suuri, että se liiaksi houkuttelisi pois työnteosta. Nykytilanteessa tuo mainittu 600-700 e/kk tuntuu korkealta.

• PellePeloton
        Stella kirjoitti:

Tuntemani nuoret ovat termiä käyttäneet ainakin vuoden - tosin eivät itse niihin lukeudu. On vähän eri mielipiteitä, mistä nimitys tulee, mutta kuulin selityksen, että näillä tytöillä on usein siideriä ja kaljaa vahvistuksena, ja sehän pissittää, usein vain ronskisti vaikka puistossa puskan juurelle.Kovanaamaisuus, ylimielisyys, seksikäs paljastava pukeutuminen kuuluvat tähän. Napapaita, värjätty näyttävästi laitettu tukka, piukat lantiohousut ja roiskeläppähame, näyttävät korut ja lävistykset, puheet rivot . Kouluissa nämä lukeutuvat kingeihin ja koviksiin, jotka halveksivat nörttejä ja taviksia.Huolestuttaa, millaisia äitejä näistä tytöistä kasvaa.

Kiitos Stella ja muut !

Ymmärsinkö siis oikein, kun sain käsityksen, että mummopissis on nuorison käyttämä nimitys röyhkeästi tai epäsovinnaisesti käyttäytyvistä mummoista ja tyttöpissis vastaavasti käyttäytyvistä tytöistä? Entäs pappa- ja poikapissikset? Sellaisiakin on. Onko heillä eri nimitys?
        Voidaanko "pissis"-sana yleisesti johtaa ajatuksesta: "Henkilöllä on pissiä päässä"?

Näin se kieli vaan kehittyy! Kohta tuokin sana hyväksyttänee yleiskieleen.

• Vuokko
        Oro kirjoitti:

... olin iloisesti yllättynyt siitä, että taas on nuoria, jotka välittävät jotain maailman menosta. Ne kaksi koko ohjelman ajan mukana ollutta nuorta olivat todella fiksuja käytökseltään ja asiaakin tuli. Ohjelman loppupuolella esiintyneet kokoomuksen ja busineksen edustajat taas edustivat nykyistä yleistä linjaa: Kaikki mulle heti.

Tuo kansalaispalkka on toki vanha ajatus ja mielestäni hyväkin. Sillä voitaisiin korvata kaikki nykyiset tulonsiirrot. Päästäisiin eroon valtavasta byrokratian pyörityksestä. Palkan (paremminkin eläkkeen) määrä ei saisi olla niin suuri, että se liiaksi houkuttelisi pois työnteosta. Nykytilanteessa tuo mainittu 600-700 e/kk tuntuu korkealta.

Joo-o, ne amiksethan saavat ilmaiset ateriat ja matkakulutkin ja amiksen tai peruskoulun jälkeen työkkäriin, sitten käydään moninaisia uusia kursseja yhteiskunnan laskuun, niistäkään ei mikään hehkuta, välillä ollaan päivärahalla ja taas kursseille kunnes ikä on lähellä 60, sitten eläkkeelle. ketju onkin se kun lapsilisät loppuvat ketkutellaan että päästään eläkkeelle.
        oliskohan nämäkin niitä pissiksiä.

• välitä! Ei sitä kukaan
        Reetta2 ejk kirjoitti:

Uskomatonta suhtautumista kanssa sisariin ja -veljiin. Tässä rassaan korvieni välistä pururataa ja en saa tolkkua mitä sana "mummopissikset" tarkoittaa. Olisi hyvä tietää että pysyisi ajan syrjässä kiinni.

meistä tiedä!! Olemme kaikki yhtä ulkona, emmekä voi sinulle parempaa selitystä antaa!

• PellePeloton
        Vuokko kirjoitti:

Joo-o, ne amiksethan saavat ilmaiset ateriat ja matkakulutkin ja amiksen tai peruskoulun jälkeen työkkäriin, sitten käydään moninaisia uusia kursseja yhteiskunnan laskuun, niistäkään ei mikään hehkuta, välillä ollaan päivärahalla ja taas kursseille kunnes ikä on lähellä 60, sitten eläkkeelle. ketju onkin se kun lapsilisät loppuvat ketkutellaan että päästään eläkkeelle.
        oliskohan nämäkin niitä pissiksiä.

...muutettaisiin virallisestikin järjestelmää siten, että ensimäiset 30 vuotta on opiskelua, seuraavat 30 vuotta eläkettä (kansalaispalkkaa tms.), ja sitten kuuskymppisenä töihin, jos vielä pystyy ?!

Tähän suuntaanhan käytännössä jo ollaan menossasei sitten oikein lakisääteisestikkin ?

Heh heh !

• Stella
        PellePeloton kirjoitti:

Kiitos Stella ja muut !

Ymmärsinkö siis oikein, kun sain käsityksen, että mummopissis on nuorison käyttämä nimitys röyhkeästi tai epäsovinnaisesti käyttäytyvistä mummoista ja tyttöpissis vastaavasti käyttäytyvistä tytöistä? Entäs pappa- ja poikapissikset? Sellaisiakin on. Onko heillä eri nimitys?
        Voidaanko "pissis"-sana yleisesti johtaa ajatuksesta: "Henkilöllä on pissiä päässä"?

Näin se kieli vaan kehittyy! Kohta tuokin sana hyväksyttänee yleiskieleen.

Tulin pihalta hravoimasta nurmikkoa ja haravanvarsi katkesi - kumman heikkoa tekoa nämä puuvarretkin. Sen verran tästä epämiellyttävästä p-sanasta,että tietääkseni Osku Pajamäen Ahne sukupolvi-niminen kirja on joidenkin saanut yhdistämään tämän nuorison vanhastaan tietynlaisista pissaliisoiksi, sitten pissiksiksi kutsutuista tytöistä käytetyn sanan mummoihinkin.Oli tästä jotain tietoa netissä Riku Siivosen ja Osku Pajamäen kohdalla. Eilisessä Hesarissa Paavo Rautio sivusi Merkintöjä-kolumnissaan otsikolla Ne vievät meiltä ihan kaiken! tätä aihetta. En usko, että nuoriso yleisesti näin ajattelee enkä ole muiden kuullut vielä mummoihin nimitystä yhdistävän kuin tämän Siivosen.
        Älkää pahastuko, kun masensin teitä näin tympeällä aiheella, muuta ainakin minä aion pitää silmät ja korvat auki.
        Nyt auringon lämpö hellii meitä kaikkia ja koetetaan nauttia alkavasta kesästä kukin tavallamme ja tahoillamme. Ajattelen lämmöllä teitä, palstalaiset.

• Reetta2 ejk kirjoitti:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pissis

Kuulemma Liisan kanssa kulkee käsikynkkää Lauri ;-)

• uzma-m

elaa ja olla niinkuin haluaa,ei ole nayttamisen paineita,onkohan nuo saadylliseti kayttaytyvat seniorit jotekin outoja?

• omasta mielestäni.kuusikymppiseksi asti olen ollut liian orjallinen enkä ole tehnyt mitä olisin halunnut.
        Nyt olen rohkaistunut ja uskallan sanoa ääneen tiettyjä asioita sukulaisissa.Olen kaikessa alkanut tehdä sellaista mitä en olisi tehnyt kymmenen vuotta sitten,enkä olisi uskonut jos joku olisi sanonut.
        Olen nyt paljon vapautuneempi ja elämä on mielekkäämpää.

• jukujuku

on mukavia ja iloisia,niiden kanssa voi jutella mistä vain eivät töni pöydästä jos viereen istahtaa, ystävän saa useimiten

• ja annetaan naapureille välillä jotain hauskaa puheenaihetta, niin elämä maistuu kaikille.

Muistan joskus lukeneeni tämän runon ja nauttineeni siitä. Kiitos Vaarivaari, että tarjoilit sen meille tässä.

Hieman hupsua leikkimieltä ja aurinkoista kevättä!

• niin silloin

pitää aloittaa kirjoittaa kirjaa
      olen julkaissut jo 25 kirjaa

• Hintriika

Enää parikymmentä lisää, niin pääset päätaloksi Päätalon paikalle!

• tuolla mielellä pitääkin elää eteenpäin,,kevennyksiä polunvarteen että jaksaa taapertaa,kesänodotusta,kohta onkin sireenien aikaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      99
      7873
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5617
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      275
      4881
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4843
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      76
      3617
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      51
      2859
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      63
      2615
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2478
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2412
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2294
    Aihe