cairnterrieritkö "tyhmiä ja räksyttäjiä"?

cairnterrierikuume

Hei! Olemme ostamassa cairnterrierin pentua. Luin kennel.fi sivulta, että cairnterrieri on vaikea oppimaan ja sillä on suuri vahtivietti. Eli onko äärimäisen hankala koulutettava ja haukkuuko siis koko ajan kotona ollessaan? Perheeseemme kuuluu kaksi ala-asteikäistä lasta ja toivoisin, että hekin tulisivat koiran kanssa mainiosti toimeen. Olisi mukava kuulla cairnterrierin omistajien kokemuksia niin pentu- kuin aikuisiässäkin olevista koirista. Suositteletteko ensimmäiseksi koiraksi?

26

17999

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terrieri

      ja se vaatii enemmän kärsivällisyyttä koulutuksessa kuin muut helppokoulutteiset rodut mutta kun hyvä kontakti koiraan on luotu niin erittäin oppivainen.
      Terrierin uteliaisuus ja kärsimättömyys ja miellyttämishalun puute haittaa koulutusta eli hyvä motivointi on tärkeää. Terrierit on jalostettu itsenäiseen työskentelyyn joten omistajan täytyy saada koira innostumaan harjoituksiin ja tehdä niitä vain pieninnä etappeina aluksi.

      Ja haukkuminen on myös koulutuskysymys.

      Terrierit vaatii hyvän peruskasvatuksen ja jämptin omistajan eli yksinkertaisesti se mikä sallitaan se sallitaan aina ja mitä ei niin sitten ei. Rajat luodaan pitkälti samoin kuin lapsillekin ;)

      Kyllä terrieri sopii ekaksi koiraksi jos pitää terrierin höselöstä perusluonteesta ja ymmärtää rodun erityispiirteet ja on valmis touhuamaan sen kanssa ja tekemään rajat selkeiksi hyvällä pehmeällä mutta jämptillä koulutuksella.

      Cairnin sanotaan olevan terriereistä helpoimmin koulutettavia mutta jos hiukankin vielä arveluttaa ota narttu niin on vielä helpompi.
      Itselläni tosin foxi mutta tutulla cairni. Ja cairnit on hyvä valinta mielestäni ekaksi koiraksi kunhan on valmis hiukan perehtymään rotuun.

      • cairnterrierikuume

        Kiitos vastauksestasi! Kirjoituksesi vahvisti vain käsitystäni siitä, että cairnterrieri voisi olla todella meille sopiva rotu. Pidämme touhuilusta ja ulkoilusta, joten sohvaperunaa emme ole etsimässä. Ajatuksena on, että koira kulkisi mukana yhtenä meidän joukossamme. Pyöräretkillä voisin kuljettaa sitä myös pyörän etukorissa, mikäli vain mahtuu siihen. (Löysin tunturipyörän valmistajalta sellaisen ison ja neliskulmaisen mallin.) Mikäli oikein rotua tiedän, cairnilta ei puutu rohkeutta istua menevässä kyydissä?

        Vanhemmillani on ollut jo muutama kouluttamaton koira, joten tiedän millaisia ongelmia voi tulla, jos koiraa ei komenna päättäväisesti. Itse olen innostunut jopa menemään koirankoulutuskurssille, jotta osaisin kouluttaa omaa koiraamme oikein. Tietysti jokainen koira on oma persoona, ihan niin kuin ihminenkin.

        Meillä onkin kiikarissa juuri narttukoira, sillä uroskoiria ei pentueeseen syntynyt. Valinta on siis helppo. Odotamme siis malttamattomina, että pääsisimme katsomaan pentua kahden viikon päästä.


      • omistamiseen
        cairnterrierikuume kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi! Kirjoituksesi vahvisti vain käsitystäni siitä, että cairnterrieri voisi olla todella meille sopiva rotu. Pidämme touhuilusta ja ulkoilusta, joten sohvaperunaa emme ole etsimässä. Ajatuksena on, että koira kulkisi mukana yhtenä meidän joukossamme. Pyöräretkillä voisin kuljettaa sitä myös pyörän etukorissa, mikäli vain mahtuu siihen. (Löysin tunturipyörän valmistajalta sellaisen ison ja neliskulmaisen mallin.) Mikäli oikein rotua tiedän, cairnilta ei puutu rohkeutta istua menevässä kyydissä?

        Vanhemmillani on ollut jo muutama kouluttamaton koira, joten tiedän millaisia ongelmia voi tulla, jos koiraa ei komenna päättäväisesti. Itse olen innostunut jopa menemään koirankoulutuskurssille, jotta osaisin kouluttaa omaa koiraamme oikein. Tietysti jokainen koira on oma persoona, ihan niin kuin ihminenkin.

        Meillä onkin kiikarissa juuri narttukoira, sillä uroskoiria ei pentueeseen syntynyt. Valinta on siis helppo. Odotamme siis malttamattomina, että pääsisimme katsomaan pentua kahden viikon päästä.

        ..:) ja eiköhän se pyörän korissakin saa oppimaan mutta varovainen kannattaa olla ettei tule vahinkoa. Utelias rotu voi olla nopealiikkeinen ja yrittää pompata pois korista...eli kiinnittäkää kori ja pentu hyvin tukevasti.


      • n/a
        cairnterrierikuume kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi! Kirjoituksesi vahvisti vain käsitystäni siitä, että cairnterrieri voisi olla todella meille sopiva rotu. Pidämme touhuilusta ja ulkoilusta, joten sohvaperunaa emme ole etsimässä. Ajatuksena on, että koira kulkisi mukana yhtenä meidän joukossamme. Pyöräretkillä voisin kuljettaa sitä myös pyörän etukorissa, mikäli vain mahtuu siihen. (Löysin tunturipyörän valmistajalta sellaisen ison ja neliskulmaisen mallin.) Mikäli oikein rotua tiedän, cairnilta ei puutu rohkeutta istua menevässä kyydissä?

        Vanhemmillani on ollut jo muutama kouluttamaton koira, joten tiedän millaisia ongelmia voi tulla, jos koiraa ei komenna päättäväisesti. Itse olen innostunut jopa menemään koirankoulutuskurssille, jotta osaisin kouluttaa omaa koiraamme oikein. Tietysti jokainen koira on oma persoona, ihan niin kuin ihminenkin.

        Meillä onkin kiikarissa juuri narttukoira, sillä uroskoiria ei pentueeseen syntynyt. Valinta on siis helppo. Odotamme siis malttamattomina, että pääsisimme katsomaan pentua kahden viikon päästä.

        Cairn on aika kookas ja painava aikuisena, lisäksi se on varsin eläväinen. En kuitenkaan koe mahdottomana että cairnin voisi totuttaa matkustamaan pyörän korissa. Pyörän ja korin on toki sovelluttava raskaan etukuorman kuljettamiseen ja kuljettajana on oltava taitava ja ennakoiva pyöräilijä.

        Koiraa ei sitten kannata sitoa kiinteästi koriin tai pyörään, se tekee kaatumisesta todella vaarallisen. Jonkilainen helposti vapautettava naru on kuitenkin hyvä olla sen varalle että koira haluaa hypätä kyydistä.

        Varhainen totutus on myös aika oleellinen turvallisuutta parantava seikka.


      • cairnterrierikuume
        n/a kirjoitti:

        Cairn on aika kookas ja painava aikuisena, lisäksi se on varsin eläväinen. En kuitenkaan koe mahdottomana että cairnin voisi totuttaa matkustamaan pyörän korissa. Pyörän ja korin on toki sovelluttava raskaan etukuorman kuljettamiseen ja kuljettajana on oltava taitava ja ennakoiva pyöräilijä.

        Koiraa ei sitten kannata sitoa kiinteästi koriin tai pyörään, se tekee kaatumisesta todella vaarallisen. Jonkilainen helposti vapautettava naru on kuitenkin hyvä olla sen varalle että koira haluaa hypätä kyydistä.

        Varhainen totutus on myös aika oleellinen turvallisuutta parantava seikka.

        Niin, tarkoitus onkin ajella rauhallisia matkoja. Ajattelin, että jos pienenä yrittäisi totutella, voisi onnistua paremmin. Voihan sitä aluksi vaikka vain talutella pyörää niin, että koira on korissa ja katsoa miten se onnistuu. Näin ei olisi niin suurta vaaraa, että sattuisi vahinkoa.

        Pelkässä korissa on mahdollista kuljettaa noin 7 kilon painoista tavaraa, mutta koska malli on etupyörän akseliin kiinnitettävä, kestää painavampaakin kuljetusta.

        Tietysti kaikessa pitää käyttää tervettä maalaisjärkeä. Voihan olla, että kori on liian pieni mitoiltaan sitten kun koira kasvaa, mutta pienenä olisi mukava kulkea pidempiä matkoja pennun kanssa pyöräillen.


      • Anonyymi
        n/a kirjoitti:

        Cairn on aika kookas ja painava aikuisena, lisäksi se on varsin eläväinen. En kuitenkaan koe mahdottomana että cairnin voisi totuttaa matkustamaan pyörän korissa. Pyörän ja korin on toki sovelluttava raskaan etukuorman kuljettamiseen ja kuljettajana on oltava taitava ja ennakoiva pyöräilijä.

        Koiraa ei sitten kannata sitoa kiinteästi koriin tai pyörään, se tekee kaatumisesta todella vaarallisen. Jonkilainen helposti vapautettava naru on kuitenkin hyvä olla sen varalle että koira haluaa hypätä kyydistä.

        Varhainen totutus on myös aika oleellinen turvallisuutta parantava seikka.

        Cairn kookas ja painava koira? Mitä ihmettä? Sehän on ihan mini?


    • n/a

      Cairnterrieri on aivan loistava rotu seurakoiraksi. Cairnissa on sopivasti terrierin sähäkkyyttä, mutta toisaalta se on myös hyvin rauhallinen ja se ei vähästä yleensä hermostu. Cairn on erittäin älykäs ja erittäin oppivainen, mutta koulutus edellyttää motivointia ja hyvää koira-isäntä suhdetta. Cairnilla on vahva oma tahto, mutta se ei muodostu ongelmaksi kun kasvatukseen panostetaan.

      Cairn kaipaa hyvin voimakkaasti tavallisen kotona olemisen rinnalle erilaisia aktiviteetteja. Cairnin kanssa kannattaa varhaisessa vaiheessa hakeutua ohjattuun koulutukseen ja kannattaa muutenkin touhuta sen kanssa.

      Cairn voi olla haukkuherkkä, mutta kun kasvatus on määrätietoista niin harvoin se muodostuu ongelmaksi.

      2 cairnistamme molemmat ovat harpponeet koirakoulussa pikavauhtia muiden ohitse vaativampaan koulutukseen, eli eivät ne mitään tyhmiä ole. Toinen aloittelee myös agilityä ja hyvältä vaikuttaa.

      Cairn on ovelalla tavalla voimakasluonteinen ja taipuvainen pomottamaan sekä muita koiria että ihmisiä, mutta määrätietoisella kasvatukella tämäkään ei muodostu ongelmaksi. Vanhempi cairnimme esim on todella lempeä ja hyvähermoinen, mutta jos tilanne vaatii niin se kyllä palauttaa järjestyksen ympärilleen. Yleensä se palauttaa järjestyksen jo olemuksellaan ja tarvittasessa murinalla, on todella harvinaista että se olisi agressiivinen ja koskaan se ei ole aloittanut tappelua.

      Cairn ei ole lapsen koira, kuten ei ole mikään, mutta se on aivan loistava koko perheen koira ja sen kanssa voi harrastaa ja touhuta todella paljon. Se kiintyy hyvin voimakkaasti perheeseen ja se palkitsee perheen vaivannäön mahdottoman suurella kiitollisuudella, tyytyväisyydellä ja uskollisuudella.

      Cairn on yksi niistä roduista joista hyvällä kasvatuksella saa aivan uskomattoman hienon ystävän, se ei ole vain koira vaan se todella on ystävä.

      Cairn on siis persoonallinen, hyväsydäminen ja huumorintajuinen koko perheen ystävä. Voin siis suositella lämpimästi cairnin hankintaa, mutta muistutan että cairn, kuten muutkin rodut, ovat kuin sananlaskun metsä. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

      • cairnterrierikuume

        Kiitos vastauksestasi!

        Niin, tarkoituksena on etsiä sellaista koirarotua, mikä tulisi toimeen lasten kanssa. Olen ymmärtänyt, että cairnterriet juuri pitäisivät lapsista sen vuoksi, että he touhuavat alati omia juttujaan. Itselläni on lapset 3. ja 5. luokalla, joten uskon, että heiltäkin koiran ulkoiluttaminen ja muu hoitaminen onnistuu silloin kun itse en ole kotona. Tietysti lopullinen vastuu koirasta kuuluu vanhemmille.

        Näyttelykoiraa emme ole hakemassa, vaan juuri sitä ystävää, joka on valmis lähtemään lenkille milloin kävellen ja milloin pyöräkyydissä(?). Lähellä kotiamme on myös koirankoulutusrata, joten uskon että vielä löydämme itsemme ja koiran sieltäkin. Lisäksi osallistun tulevaisuudessa kyllä mielelläni myös koirankoulutuskurssille.

        Vaikka olenkin perehtynyt rotuun jo aikalailla, on varmaan luonnollista, että tuntee välillä pientä epävarmuutta koirarodun päättämisestä. Ehkä asiaa hankaloittaa se, etten tunne yhtään koiranomistajaa, jolla olisi terrierikoira. Parin viikon päästä pääsemme katsomaan ihan livenä cairnterrierin pentuja, joten ehkä siinä taas vähän viisastuu rodun suhteen. Ja onneksi voi aina kysellä kasvattajalta koirista.


    • Cairnin isäntä

      Cairn ei hauku koko aikaa kotona ollessaan. Ainoastaan, kun haukkumiselle on jokin syy. Esimerkiksi riehuminen isännän/emännän kanssa ja asunnon ulkopuoliset äänet. Kerran naapurini sanoi minulle, että häntä nolottaa, kun hänen lapsensa pitävät niin suurta meteliä, mutta minun koirasta ei kuulu mitään ääniä. (Tuo ei pidä ihan paikkaansa, mutta hyvä kommentti.) En suosittele terrieriä ensimmäiseksi koiraksi, koska terreirin kouluttaminen on haastavampaa kuin joidenkin muiden rotujen.

      • cairnterrierikuume

        Hyvä kuulla, sillä pelkään lähinnä sitä, että naapureilta tulisi valituksia koiran haukkumisesta. Asumme pienkerrostalossa ja alapuolellamme asuu varsin helposti valittavia naapureita, joten sekin puoli asiassa täytyy ottaa huomioon.

        Itse en ehkä pidä ihan "tossumaisista" koirista, vaikka tottelevaisuus onkin koiran kasvattamisessa kaiken a ja o. Minua viehättää cairnissa juuri se touhukkuus ja energisyys mikä tähän rotuun liitetään. Tarkoituksena on kuitenkin osallistua koirankoulutuskursseille, joten uskon, että sieltä ainakin voisi saada hyviä vinkkejä siitä, miten cairnia pitää kouluttaa.

        Miten vertaisit cairnterrieriä vaikka kääpiösnautseriin tai karjalan karhukoiraan kasvatuksen haastellisuuden suhteen? Näistä roduista minulla on jonkin verran kokemusta.


    • n/a

      Rodun valitsemisessa tärkeintä on se että ottaa koiran hyvinvoinnista täyden vastuun ja valitsee sellaisen rodun minkä uskoo pystyvänsä kasvattamaan. Tärkeää on kuitenkin myös se että rotu miellyttää, kasvatuksen ja yhteiselon onnistumiseen vaikuttaa myös se että rotu kiinnostaa ja miellyttää. Cairn on juurikin sellainen rotu että vaikka se on aavistuksen vaativa niin se on vallan mainio ensimmäinen koira sellaiseen perheeseen missä rotu kiinnostaa ja innostaa. Helppoa rotuahan ei ole, kaikki riippuu siitä että ihminen ja koira sopivat toisilleen.

      Ja toki oikeaa rotua mietittäessä tulee paljon epäröintiäkin, epäröinti ei kuitenkaan tarkoita että ollaan valitsemassa väärää rotua. Valintaprosessiin sisältyy oleellisesti myös kyseenalaistaminen, se on kuin vaa'an vastapaino.

      • cairnterrierikuume

        En pelkää sitä, että koira olisi liian touhukas tai itsepäinen/voimakastahtoinen. Pääasia minusta on, ettei koira olisi vihainen (hyökkäävä ja aggressiivinen) ja sellaisia kommentteja en ole kuullut cairnista ainakaan vielä. Aikoinaan vanhempien kotona oli karjalan karhukoiran ja spanielin sekoitus, joka oli varsin ärhäkkä koira, eikä siitä ei ollut sisäkoiraksi. Se koira omasi valtavan puolustusvietin ja murisi, jos joku uskalsi esim. herätellä minua aamulla kouluun. Luinkin koirarotumäärittelystä, ettei se varsinaisesti olekaan mikään seurakoira vaan ulkona viihtyvä koira. (Olisinpa silloin tiennyt sen!) Kummallisinta asiassa oli, että minä - silloin 10-vuotiaana ja perheen nuorimpana - olin se, jota koira ainoastaan totteli kuuliaisesti. Ehkä juuri tämän kokemuksen myötä olen ymmärtänyt, että rodun huolellinen miettiminen on tärkeää.


        Kieltämättä olen lukenut eri koiraroduista niin netistä kuin kirjoistakin, mutta aina aikani seikkailtuani, päädyn aina terriereihin. Puoli vuotta on nyt tullut lueskeltua varsin tiiviisti kaikenlaista tietoa roduista. Täältä keskustelupalstaltakin olen saanut cairnin omistajiltakin hyviä tietoja. Ymmärrän kyllä, että jokainen koira on yksilö, eikä luonnetta voi kirjoista lukea, mutta eiköhän jotain viitteitä sieltäkin kuitenkin saa. Toisaalta on ollut hyväkin, että pentua ei heti saanut, sillä nyt on ollut aikaa todella miettiä eri koirarotuvaihtoehtoja rauhassa.


    • Terrierin omistaja

      Minulla itselläni on vajaan vuoden ikäinen parsonrusselinterrieri, ja voin kertoa, että se on voimakas tahtoinen pikku otus, jota ei komennella huvin vuoksi. Meinasin ottaa cainrin, mutta kun mietimme uudestaan rotua, niin päädyimme siten parsoniin.

      Naapurissa on parin vuoden ikäinen cainrinarttu, josta ennen pidin. Aiemmin se oli kiltti, eikä yleensä haukkunut turhia, ja silittelimme sitä monesti lenkillä. Sillä on juoksunaru pihalla, ja se on siinä hyvin paljon päivisin. Se tosin haukkui siinä joskus, mutta uskoi kun omistajat kielsivät. Mutta kun se sai vuosi sitten pennut , niin se alkoi harrastaa haukkumista. Sen omistajat eivät enää kiellä sitä, joten se haukkuu koko ajan.

      Eli cainri on ihana rotu, mutta sen -kuten muidenkin koirien- kanssa pitää olla kärsivällinen, koska jos sen antaa kerran tehdä jotain "tuhmaa" niin se tekee sitä jatkossakin. Mielestäni se, onko cainri oppivainen/räksyttäjä, riippuu yksilöstä, mutta omistaja itse käytöksellään päättää onko koira oppivainen/räksyttäjä.

    • Lisa

      "Vaikea oppimaan ja suuri vahtivietti" ei vois olla kauempana mun cairnista. Se oppi kaiken tosi nopeesti makupalan avulla ja vahtiviettiä ei ole ollenkaan, se toivottaa kenet tahansa vieraan tervetulleks sisälle ilosesti.
      Meillä cairnipoika oli ensimmäinen koira ja se oli kyllä tosi hyvä valinta. Se rakastaa lapsia eikä hauku sisällä eikä lenkillä, vaan pihalla ollessaan joskus, jos joku menee ohi. Se ei oo ikinä ollu aggressiivinen kenellekkää enkä mä oo ikinä tavannu yhtä lempeetä koiraa. Silti sillä riittää luonnetta ja tempperamenttia ja vielä 10 vuotiaanaki se jaksaa leikkiä ku pentuna ja on aina mukana joka asiassa.
      Mutta niinku joka rodussa, niitä on monenlaisia. Mä oon kuullu toisenlaisistaki cairneista. Onnea teille cairnin valinnassa!

      • Karo

        Lisa just kerroit samalla minunkin 11-vuotiaan cairn-nartun luonteen! Minulla ei siis ole mitään lisättävää, koska meillä on näköjään ihan samanluonteiset ärrierit. :)

        No jaa, ainut mitä voisin koirastani vielä sanoa on, että se on melkoisen "kova" koira. Sitä ei hetkauta mitkään pelottavat jutut, eikä se jaksa turhia murehtia ja muistella niitä. Tarkemmin ajatellen, se ei mitään tässä maailmassa pelkää, paitsi vähän eläinlääkäriä (ja sitäkin vasta, kun mennään tutkimuspöydälle). Tipsu ns. antaa anteeksi minun tekemäni virheet, niin koulutuksen kuin tavallisen elämisenkin suhteen, mutta kuitenkin sen kanssa pitää olla määrätietoinen jotta se ymmärtäisi mitä siltä vaaditaan. Lyhyesti sanottuna koirani on hiljainen, rauhallinen ja nöyrä kaveri, jolta kuitenkin tarpeen vaatiessa löytyy virtaa. Jos kaikki cairnit olisivat tuollaisia, niin suosittelisin jokaiselle ensimmäiseksi koiraksi. ;)


    • hevoskuiskaaja68

      Meillä on 1 vuotias cairn narttu ja tosi hiljainen. Ei hauku ovikelloa, ei pihalla ohikulkijoita, ei ole mitenkään häiriökäytöksinen. Pallon perään juostessaan haukkuu ja omille perheen lapsille kun eivät ota mukaan pallopeleihin ulkona.Eli ei räksytä ylimääräistä!!! Koulutuksen aloitin heti pentu vaiheessa mutta uhma ikä kun koitti eli nyt 1 v. niin irti päästessään tänne sana on tehoton. Jonkun aikaa juoksee metsissä luokse tulematta mutta jossain vaiheessa tulee kyllä eli jääräpää!!Koulutus on kovaa koetusta, sitkeys palkitaan. Aivan ihana rotu, meijän tyttö on ainakin kaikkien kaveri.

    • caaa^<3

      Aika rankkaa väittää cairnia vaikeasti koulutettavaksi ja että suuri vahtimisvietti. Ei kyllä pidä paikkaansa!
      Cairni on MIELETTÖMÄN perso ruualle, ja tekee ihan mitä vaan sen yhen namin takia. Meillä oppinut vaikka mitä, esim. Kieri, istu, paikka, kierrä (kiertää ympyrää), nätisti (nousee takajaloille), seuraa, S (menee jalkojen läpi kiertäen), tassu, tökkää (tökkää kuonolla ja saa namin).
      Ehkä vaikein opetettava oli kieri.
      Kyllä haukkuu kun joku on ovella, mutta ei kyllä mitään vahtimisvietti ole! Vieraat kun tulee sisälle on meidän Emma heti pyörimässä jaloissa ja antamassa pusuja. Lapsia rakastaa meidän tyttö, empä löydä mitään pahaa sanottavaa paitsi sen, että on kova paimentamaan rekkoja. Meinas jäädä moponkin alle kun ryntäs tielle, mut homma on saatu karsittua pois. Ekaksi koiraksi ihan hyvä, kunhan muistaa olla johdonmukainen. ÄLÄ HELLY CAIRNIN NAPPISILMIIN!! HUOM. EMMA ON EKA KOIRANI JA HYVIN OLLAAN PÄRJÄTTY! ((:
      Eiku vaa koiraa kattomaan! (:

    • AnniinaFin

      HEI!
      Voitte soittaa 0404193536/Hannele&Paavo,
      ~Cairnterrieri on ERITTÄIN älykäs, niin itsevarma, ettei hauku/räksytä.
      ~vaatii laumanjohtajan, mutta kun kouluttaa alusta asti, teillä 15-16v., MAAILMAN USKOLLISIN JA "HELPOIN" koira 💟
      ~jos pääsette katsomaan, näette itse❗💕
      ~Vaikka olisitte jo hankkineet pennun, takaan, ETTÄ Paavo pystyy näyttämään, miten upea ja fiksu Cairn voi olla.
      ~jos mietitte, et koulutus varmaan vaikeeta:
      ~miten ostatte lapsianne?
      ~ei saa juosta kaupassa? Pitää pysyä paikallaan, kun käsketään?
      ~ei sen vaikeampaa 💟👍
      Toivottavasti näette TÄN, ja pääsette käymään, -Cairn upea ja älykäs, ystävällinen ja rakastaa lapsia..
      ~tulkaa käymään niin näytän!
      -asumme Tampereella Taysia vastapäätä. TERVETULOA !!! 💟

      • Lässynlää

        Täyttä paskaa.


    • Vilhox

      Ei cairnit ole tyhmiä,viisaita ja huumorintajuisia. Opetin cairnilleni tokoo hyvin onnistuttiin,hänen että yhteistyönä. Oppi saksaakin tv: katsoessa. Uskollinen, hieman jääräpäinen, neuvottelutaitoinen. Ei enempää voi vaatia. Koira puhdasta kultaa. Kerran cairni aina cairni!!!

    • suosittelen

      Toinen koirani on cairnterrieri labradorin jälkeen, asumme kerrostalossa ja se haukkuu ikkunasta nähdessään toisia koiria jnk:n verran, mutta ei ihan mahdottomasti. Totutin pienestä asti irti olemaan metsässä yms... turvallisissa paikoissa, eli saattaa lähteä jäniksen tai oravan perään mutta tulee hyvin takaisin joko käskystä tai sitten jos olen hiljaa enkä puhu mitään niin sieltä tullaan tanner tömisten katsomaan ettei ole yksin jääty ! Meidän koira on tosi rauhallinen ja sterilisaatio taisi entisestään rauhoittaa koiraa.
      Tavoilleen ja kellonajoille piintynyt tapaus, mutta niin ihana. Ainut huono puoli on turkin hoito, en pysty itse nyppimään sairauksien takia. Ja nyt sterilisaation jälkeen karva niin pehmeää, ettei nyppiminen enää onnistu. Trimmaajalle vien pari kolme kertaa vuodessa.
      Olen kyllä tosi tyytyväinen tähän koira rotuun, tosi terve ollut. Labradorin kanssa sai olla koko ajan lekurilla, cairnini nyt kohta 7 vuotias niin rokotuksien lisäksi käyty 3-4 kertaa lekurilla pikku juttujen takia.

    • Anonyymi

      En suosittele ensimmäiseksi koiraksi mutta ihan kiltti se on

      • Anonyymi

        Oli kasvattaja naapurustossa naapuritaloyhtiössä kerran ja aivan ihania koiria.


    • Anonyymi

      Minun isovanhemmilla on Cairn terrieri

    • Anonyymi

      20 vuotta Cairn Terrier. Ei hauku, pelkäävä koira haukkuu. Cairn ei pelkää mitään.

    • Anonyymi

      Itselläni ollut cairneja 36vuotta ja ei kyllä räksytä hyvä metsästysvietti mikä on plussaa...hyvä uimari ja on kaikessa mukana ..mutta kaikki ovat persoonia erittäin hyvä rotu..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1863
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1426
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      4
      1192
    Aihe