Miten kerron äidille kuukautisista?

mitä mä teen

Mä en kehtaa kertoo suoraan. oon 12w.

245

22048

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyynekaarina

      Hei,
      Oletko ainoa lapsi?
      Minkä ikäisiä ovat vanhempasi?
      Minulla on vain kaksi aikamiespoikaa, joten asian kanssa ihan rinnalta, en ole ollut tekemisissä.
      Itse tulin aikoinaan naiseksi jo yhdeksän vuotiaana, mutta äitini oli huomannut saunoessamme aina lauantaisin, minulla alkaneen kehityksen ilmestyneistä alapää karvoista. (itse en ollut huomannut)

      Siihen maailman aikaa, ei ollut kertakäyttö siteitä ja tiedokseni asia tuli äidin neuvoessa kutomaan siteet, niitä tehtiin kaksikymmentä kappaletta.

      Olisikohan helpoin ja luontevintapa ottaa asia puheeksi esimerkiksi kysymällä mistä saat rahat siteiden ostoon, vai tuoko äiti niitä tarjolle ja missä säilytetään.
      Olisiko sinulla mahdollisuus keitellä vaikka ne kahvit ja pyytää äitiä kahden keskeiseen jutteluun?

      • EzZi17

        okooo


      • iel

        Ei ole sairaus, vaan luonnollinen asia. Kerro vaan äidillesi tai koulun terveyden hoitajalle.


      • Anonyymi
        EzZi17 kirjoitti:

        okooo

        näin vuonna 21 totean että mee sen viereen kun se on alkamassa syömään aamupalaa tai tekemään jotain muuta... ja kuiskaa sen korvaan "äiti mulla alko menkat"


      • Anonyymi

        Kauan menkat kestää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        näin vuonna 21 totean että mee sen viereen kun se on alkamassa syömään aamupalaa tai tekemään jotain muuta... ja kuiskaa sen korvaan "äiti mulla alko menkat"

        Voiko laittaa viestiä ja kertoa viesteissä? Oon nimittäin ujo enkä uskalla kasvotusten kertoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voiko laittaa viestiä ja kertoa viesteissä? Oon nimittäin ujo enkä uskalla kasvotusten kertoa.

        Mäkin olen ujo ja etsin vastausta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mäkin olen ujo ja etsin vastausta

        siis mul alko eilen ja oon tosi ujo enkä uskalla kertoo nii joo tiiän et kannattais kertoo mut mä en uskalla nii teen sillee et ku koulut alkaa nii mä sitten seuraavissa menkoissa kerron koulusss silleen et ne ois alkanu vessassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauan menkat kestää

        Ne kestää tavallisesti kolmesta viiteen päivään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        siis mul alko eilen ja oon tosi ujo enkä uskalla kertoo nii joo tiiän et kannattais kertoo mut mä en uskalla nii teen sillee et ku koulut alkaa nii mä sitten seuraavissa menkoissa kerron koulusss silleen et ne ois alkanu vessassa

        Mun menkat ehkä alko en oo varma alkoiko ne vai ei koska vuoto oli ensin tumman ruskeeta ja tosi runsasta. sitten seuraavana päivänä eli nyt tunsin outoa mun housuissa, testasin että mitä se on ja oli punaista eli oisko alkanu menkat? Vuoto on tumman punaista mitä siteeseen on tullut jos ei oo jo kuivunutta verta. Oon siis 12 ja oon kokeillut tamponia vaikka ei oo menkkoi ollu ja sidettä. Molemmat käy.. Mut miten voisin sanoo äitille koska se kertoo kaikille ärsyttää ja nolottaa. Tiiän jokainen nainen melkein kokee tän mutta vähän noloo jos puolimaailmaa saa tietää että mulla alkoi. En ees oo varma alkoko ne vai ei? Auttakaa pliiiisss


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun menkat ehkä alko en oo varma alkoiko ne vai ei koska vuoto oli ensin tumman ruskeeta ja tosi runsasta. sitten seuraavana päivänä eli nyt tunsin outoa mun housuissa, testasin että mitä se on ja oli punaista eli oisko alkanu menkat? Vuoto on tumman punaista mitä siteeseen on tullut jos ei oo jo kuivunutta verta. Oon siis 12 ja oon kokeillut tamponia vaikka ei oo menkkoi ollu ja sidettä. Molemmat käy.. Mut miten voisin sanoo äitille koska se kertoo kaikille ärsyttää ja nolottaa. Tiiän jokainen nainen melkein kokee tän mutta vähän noloo jos puolimaailmaa saa tietää että mulla alkoi. En ees oo varma alkoko ne vai ei? Auttakaa pliiiisss

        joo kyllä ne alkoi ja kannattaa vaan heti kertoo koska ite en ollut kertonut ja sitten äitini löysi verisiä pikkuhousuja ja tuli puhumaan minulle siitä ja se vasta olikin noloa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauan menkat kestää

        No jos tarkotat et kaua niit on elämä aikana ni n eloppuu yleensä 50-60v mut jos tarkotat monta päivää ni 3-7 päivää yleensä ei kolmee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voiko laittaa viestiä ja kertoa viesteissä? Oon nimittäin ujo enkä uskalla kasvotusten kertoa.

        Kyllä voi laittaa viestiä. Itse laitoin, ja kun äiti tuli kotiin, se kävi tuomassa mulle paketin suojia ja ohjeisti miten laitetaan. Onnistuu niinkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne kestää tavallisesti kolmesta viiteen päivään

        kahdesta seitsemään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        näin vuonna 21 totean että mee sen viereen kun se on alkamassa syömään aamupalaa tai tekemään jotain muuta... ja kuiskaa sen korvaan "äiti mulla alko menkat"

        aika creepyä😅


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        siis mul alko eilen ja oon tosi ujo enkä uskalla kertoo nii joo tiiän et kannattais kertoo mut mä en uskalla nii teen sillee et ku koulut alkaa nii mä sitten seuraavissa menkoissa kerron koulusss silleen et ne ois alkanu vessassa

        Mä kin olen ujo ja mäkin teen tolleen sotkun koulut alkaa niin sitte kerron terveydenhoitajalle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        siis mul alko eilen ja oon tosi ujo enkä uskalla kertoo nii joo tiiän et kannattais kertoo mut mä en uskalla nii teen sillee et ku koulut alkaa nii mä sitten seuraavissa menkoissa kerron koulusss silleen et ne ois alkanu vessassa

        no joo mul alko tänää myls veskis enkä uskalla sanoo äitille


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        joo kyllä ne alkoi ja kannattaa vaan heti kertoo koska ite en ollut kertonut ja sitten äitini löysi verisiä pikkuhousuja ja tuli puhumaan minulle siitä ja se vasta olikin noloa

        no mut jos on ujo ni toi on parempi tapa ku kertoo suoraa ainaki mun
        kannalta


    • äiti myös

      Kerro äidille ihan rohkeasti. Äidillekin voi olla hankalaa kysyä asiaa sinulta, onhan kuukautiset todella yksityinen asia. kerro kuitenkin, äiti voi ostaa sinulle kauppareissulla sopivia kuukautissuojia ja jos tulee jotain ongelmia, esim. vatsakipuja tms. hän auttaa sinua varmasti. Äitinä on joskus haikeaa, kun oma lapsi on jo niin iso, että kuukautiset alkavat. Toisaalta naiseksi kasvaminen on hieno juttu. Sano äidille, että kuukautiset ovat alkaneet, mutta et halua siitä sen kummemmin nyt keskustella.

      • 11122

        mut miten sen sanoo?? se on se ongelma.


      • Anonyymi
        11122 kirjoitti:

        mut miten sen sanoo?? se on se ongelma.

        Nii ku haluisin ite kertoo viesteinä, kun isä ei oo kotona, mut aina ku isä on kotona mulla olis varma olo kertoo ja ku ei oo nii ei oo varma olo kertoo ja sot ne pilaa mun kaikki pikkarit ja oon ujo enkö uskalla kertoo!


      • Anonyymi
        11122 kirjoitti:

        mut miten sen sanoo?? se on se ongelma.

        Mul on alkanu pari päivää sit ja en oo vieläkää sanonu ku ei oo tullu oikeeta hetkeä ja mua pellottaa et ku äiti on aik semmoinen et se alkaa jankuttaa (puhuu niistä) kokoaika. Mä en tiiä miten sen vois kertoa ku en kuitenkaan haluis sanoo menkat enkä kuukautisen NI mitä pitäis tehä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mul on alkanu pari päivää sit ja en oo vieläkää sanonu ku ei oo tullu oikeeta hetkeä ja mua pellottaa et ku äiti on aik semmoinen et se alkaa jankuttaa (puhuu niistä) kokoaika. Mä en tiiä miten sen vois kertoa ku en kuitenkaan haluis sanoo menkat enkä kuukautisen NI mitä pitäis tehä.

        Itel just sama ongelma et miten se pitäis sanoo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mul on alkanu pari päivää sit ja en oo vieläkää sanonu ku ei oo tullu oikeeta hetkeä ja mua pellottaa et ku äiti on aik semmoinen et se alkaa jankuttaa (puhuu niistä) kokoaika. Mä en tiiä miten sen vois kertoa ku en kuitenkaan haluis sanoo menkat enkä kuukautisen NI mitä pitäis tehä.

        No siis mul alko vuosi sitten enkä oo vieläkään kertonut itse ostan siteet


      • Anonyymi
        11122 kirjoitti:

        mut miten sen sanoo?? se on se ongelma.

        siis mulla alko eilen (ehkä en oo varma) ja oon 12 ja en uskalla kertoa äidille


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mul on alkanu pari päivää sit ja en oo vieläkää sanonu ku ei oo tullu oikeeta hetkeä ja mua pellottaa et ku äiti on aik semmoinen et se alkaa jankuttaa (puhuu niistä) kokoaika. Mä en tiiä miten sen vois kertoa ku en kuitenkaan haluis sanoo menkat enkä kuukautisen NI mitä pitäis tehä.

        Mut hei ne alkaa kaikilla, joten kaikki meistä on joutunu kertoo( tytöt)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mul on alkanu pari päivää sit ja en oo vieläkää sanonu ku ei oo tullu oikeeta hetkeä ja mua pellottaa et ku äiti on aik semmoinen et se alkaa jankuttaa (puhuu niistä) kokoaika. Mä en tiiä miten sen vois kertoa ku en kuitenkaan haluis sanoo menkat enkä kuukautisen NI mitä pitäis tehä.

        Sano että “äiti mulla alko ne😫“


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        siis mulla alko eilen (ehkä en oo varma) ja oon 12 ja en uskalla kertoa äidille

        Siis mulla on täysin sama tilanne


      • Anonyymi
        11122 kirjoitti:

        mut miten sen sanoo?? se on se ongelma.

        Mä en uskalla puhua äidille ja sanoa et
        Hei äiti mulla alko menkat
        (Mulla ei oo vielä alkanut menkat)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itel just sama ongelma et miten se pitäis sanoo

        Sano äidille että on ala maha kipee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis mulla on täysin sama tilanne

        Sanokaa että mulla on ala maha kipeä sitse varmaan tajuaa mulle se ainakin toimi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä en uskalla puhua äidille ja sanoa et
        Hei äiti mulla alko menkat
        (Mulla ei oo vielä alkanut menkat)

        Sano sille kaupassa että tarviit terveysiteitä nii eiköhän se siitä ymmärrä


      • Anonyymi
        11122 kirjoitti:

        mut miten sen sanoo?? se on se ongelma.

        Sinä itse teet sen ongelmaksi ,äitisi on tietoinen että koska olet tyttö niin sinulla oneräänä päivänä eka kuukautiset , siinä ei ole mitään hävettävää, ihan normaali asia.


      • Anonyymi
        11122 kirjoitti:

        mut miten sen sanoo?? se on se ongelma.

        Kun on sopiva hetki, mee sen luo ja kerro tyylii että mulla alko kuukautiset kait. Kyllä se osaa auttaa ja kuunnella sua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No siis mul alko vuosi sitten enkä oo vieläkään kertonut itse ostan siteet

        Pakko kertoa


      • Anonyymi
        11122 kirjoitti:

        mut miten sen sanoo?? se on se ongelma.

        Mä kerroin ekaks mun isosiskolle ja sit se näytti mis on siteitä ja sit se tuli mun kaa kertomaan äidille ja se kyl kysy et haluunko mä kertoa et ei oo pakko jos mä en halua et se kyl sit auttaa jos tulee jotain kipuja mut mä halusin kertoa ja pyysin et se sanoo äitille et mul alkoi menkat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä en uskalla puhua äidille ja sanoa et
        Hei äiti mulla alko menkat
        (Mulla ei oo vielä alkanut menkat)

        Siis oon 10-vuotias ja tiiän niinku jo kaiken kuukautisista ja suojista.Mut oon varautunu jo sillee miten kerron ja näin poispäin😅😀. Mä ainaki sanon et "äiti mulla alko murrosikä" tai jotenki tollee. Mut olishan se noloo jos iskä tai isoveli kuulis tai näkis😳


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sano että “äiti mulla alko ne😫“

        Ehkä tolla uskalla :[


    • nicegirl

      Sano suoraan vaan! mullaki alko noin puol vuotta sitte menkat ja mä sanoin suoraan vaa! en meinannu mäkää eka kehdata mutta jälkeenpäin nauran koko jutulle koska siinä ei ole mitään hävettävää :) TZemppiä ;D

      • luota itseesi

        joo sano suoraan aion mäki sanoo ihan heti ku mul alkaa, oon 11v .


      • Anonyymi

        No siis mä kirjotin viestin mun puhelimeen mut en uskalla painaa lähetä mulla tais alkaa siis kuukautiset tänään (11.v joulukuussa 12.v)


    • Äiti

      Vaikkakin olet nuori, mutta voit aivan luontevasti kertoa asiasta äidillesi kuukautisten alkamisesta. Olet astumassa naisten maailmaan nuoresta iästäsi huolimatta. Kyse on kuitenkin aivan luonnollisesta asiasta ja äidilläsi on kuitenkin tapahtunut vastaava juttu, kuten meillä kaikilla naisilla.

    • teinitytön äiti

      Jokos olet kertonut?
      Odottelen täällä oman, kohta 11-vuotiaan tyttären uutista milloin hänellä alkaa kuukautiset.
      Olen yrittänyt hänen kanssa puhua aiheesta "sitten kun" mut tytölläni hävettää koko aihe ja sanoo että "äitiiii oo hiljaa, en halua puhua" sit nauraa hullunlailla :D

      Onhan se iso asia nuoren naisen elämässä kun kuukautiset alkaa, itse olin tosin JO 17-vuotias ennenkuin kuukautiset alkoi. Saa nähdä meneekö omallakin tytöllä myöhäsempään. Onko kenelläkään kokemusta näin myöhään alkaneista "menkoista"??

      • Myöhään kehittynyt

        Noh,mulla alko vasta juuri kun olin täyttänyt 13,eli myöhään..


      • goshyou'reanidiot

        In fact, 11- vuotias ei ole vielä nuori, vaan varhaisnuori.


      • ymm
        Myöhään kehittynyt kirjoitti:

        Noh,mulla alko vasta juuri kun olin täyttänyt 13,eli myöhään..

        13 ei ole myöhään


      • Loool

        Mulla alkoi kun olin 12. Tai oikeestaan täyttämässä 13 (alkoi kesällä ja olen syntynyt joulukuus ) en sanonut mitään äiti oli jo ostanut siteitä mulle ja vei ne mun huoneeseen. Sit oli nähnyt avatun paketin kun oli vienyt mun vaatteita mun kaappiin ja toi mulle sit lisää siteitä kaupasta. En oo ikinä tykännyt puhuu menkoist kun 2 mun parhaimman kaverin kaa.


      • Anonyymi
        Myöhään kehittynyt kirjoitti:

        Noh,mulla alko vasta juuri kun olin täyttänyt 13,eli myöhään..

        Ei ole myöhään vaan juuri sopiva!


    • ida

      Moikka!
      Minustakin oli tosi noloa kun menkat alkoi 11v, mutta kerroin "vahingossa" äidille heti, kun en ymmärtänyt mistä oli kyse, vaikka oltiin äidin kanssa nolostuneesti aiheesta puhuttu. Mutta muistan aina kun äidin kanssa silloin aamuyöllä asiasta puhuttiin ja oli tosi helpottunut ja normaali olo. Kannattaa kertoa ihan heti! Äidistä on hirveästi apua sitten isompanakin kipujen, gynekologikäyntien ja seksikokemusten suhteen! Sitä paitsi kuukautiset alkavat yleensä samoihin aikoihin kuin omalla äidillä, joten äitisikin voi jo ihmetellä miksei niitä jo kuulu. Minunkin äidilläni alkoi vuotta aiemmin. Vaikka oli noloa olla ensimmäinen kavereista joilla alkoi, kyllä sitä sitten myöhemmin mietti että on ystävillä kurjaa, kun ei vielä 16v. ollut alkanut. Tsemppiä ja hyvää kevättä!

      • Minä vaan

        Mulla alko taas viikko äiskän menkkojen jälkeen.... Ja laitoin sille tekstaril: alko nyt taas nää.....


    • Tiuku

      Mitä kehtaamista siinä edes on?

      Äiti oli mulle pari vuotta ennen mun menkkojen alkamista kertonut asiasta (kaverilla oli alkanut ja äidit vissiin puhuneet keskenään), mutta eipä silloin kiinnostanut ja unohdin koko jutun. Olin myös 12v, kun alkoivat, mahaan alkoi yhtäkkiä sattua ja vessassa käydessä oli tullut tippa verta pöksyihin.

      Olen edelleen vähän ymmälläni, miten kypsästi ja rauhallisesti osasin asian silloin ottaa :) En tosiaan muistanut enää mitään menkoista, mitä oli siihen mennessä kerrottu, mutta jotenkin vain tiesin, että tämä on nyt sitä. Menin kuiskaamaan äidille, että olisi jotain asiaa ja mentiin sitten yhdessä kylpyhuoneeseen, jossa kuiskasin (varmuuden vuoksi ;): "musta tuntuu, että mulla alkoi nyt ne kuukautiset".

      Äiti oli hetken hämillään, mutta haki sitten kaapista siteitä, näytti, miten ne laitetaan pöksyihin ja seuraavana päivänä, kun sisarukset ja isä olivat muualla, juteltiin läpi taas ne samat asiat koskien menkkoja. Mun mielestä asia hoitui todella hyvin ja kepeästi, ja siitä lähtien äiti piti aina sidepakettia vessan peilikaapissa niin, ettei tarvinnut joka kerta sanoa samasta asiasta :)

      Toki silloin vähän hävetti ja tuntui kummalliselta, mutta myöhemmin selvisi, että melkein puolilla meidän luokalta oli menkat myös alkanut, kaveripiirissä oltiin todella avoimia asian suhteen, ja hei, samasta ongelmasta se äitikin kärsii joka kuukausi ;)

      • näin...

        Minulla alkoi kuukautiset 13v, itse asiassa olin melkein 14v. Olin jo ehtinyt kuukautisia itsekin odotella, kaikilla kavereilla taisi olla kuukautiset ennen minua. Myös kaksi vuotta nuoremmalla siskollani alkoi kuukautiset ennen minua. Minä olin aina pikkuinen laiheliini, siskoni oli ruumiinrakenteeltaan pyöreämpi. Nyt tosin kun olemme kumpikin pääle 20, olemme varsin saman kokoisia, hassua =)

        Huomasin vain, että alushousuihini oli ilmestynyt vähän verta ja kerroin asiasta heti äidille. Äiti näytti missä on siteitä ja neuvoi miten niitä käytetään. Tiesin kyllä jo ennen kuin kuukautiseni alkoivat, mistä löydän siteitä. Asia tapuhtui aivan luonnollisesti.

        Alussa kuukautiset olivat varsin epäsäännölliset ja aina vähän hävetti kun alushousut tulivat verisiksi.

        Olen kuitenkin aina pystynyt keskustelemaan asiasta äitini kanssa. Myös ehkäisyyn liittyvistä asioista olen keskustellut äitini kanssa.

        Elikkä rohkeasti kannattaa ottaa asia puheeksi! Äitisi on myös joskus ollut samassa tilanteessa =)


    • nyt jo aikuinen

      Omat kuukautiseni alkoi myös 12 vuotiaana. Itse painin pari päivää saman ongelman kanssa. lopulta päädyin viemään veriset alkkarit pyykkikoriin, josta äiti ne löysi, kun laittoi pyykkiä koneeseen.

      Tämän jälkeen äiti kävi onnittelemassa naiseksi kasvamisesta ja lupasi ostaa sopivi siteitä vessan kaappiin, sekä neuvoi laittaamaan seuraavat sotkeutuneet alkkarit likoon, jotta puhdistuisivat helpommin.

      Näin meillä, ei ehkä paras, mutta yksi tapa tämäkin.

    • Jossu-Liiny

      Kun mulla alko, mä vaan sanoin, et "Voiks tuoda siteit kaupasta, kun mulla alko menkat?"

      • -.,,.--.,

        Joo.. Ekalla kerralla en kertonut mitään, mutta toisella kerralla meni pöksytkin likaseks että laitoin vaan rohkeesti pesuun josta äippä ne löys =) Kysyi sitten vain myöhemmin minulta että ´´ Tuliko sulla verta alushousuihin ´´ Niin sanoin vaan että joo :D Näytti missä on siteitä ja sillä selvä. Mäki jo mietin et miten mä kerron kun en ikinä uskalla. Mutta parastahan se vaan on että äiti saa tietää. Ja aina kun pitäis mennä uimaan niin ei koskaan millään kehtaa sanoo.. Mut lopulta on vaan aina ihan pakko.. :P


      • koulussa
        -.,,.--., kirjoitti:

        Joo.. Ekalla kerralla en kertonut mitään, mutta toisella kerralla meni pöksytkin likaseks että laitoin vaan rohkeesti pesuun josta äippä ne löys =) Kysyi sitten vain myöhemmin minulta että ´´ Tuliko sulla verta alushousuihin ´´ Niin sanoin vaan että joo :D Näytti missä on siteitä ja sillä selvä. Mäki jo mietin et miten mä kerron kun en ikinä uskalla. Mutta parastahan se vaan on että äiti saa tietää. Ja aina kun pitäis mennä uimaan niin ei koskaan millään kehtaa sanoo.. Mut lopulta on vaan aina ihan pakko.. :P

        kun menkat alko ja fillaroin sieltä onnellisena kotiin ja hihkuin heti ovella ÄITI ÄITI mulla alko menkat ja äiti tuli halaamaan ja onnittelemaan!

        Osti heti mulle omat siteet ym..

        Kerro vaan rohkeesti vaikka jännittäisikin. Mitä pidemmälle salaat, sitä vaikeemmaks kertominen menee.

        Menkat on normaali asia ja äitisi varmasti odottaa että kerrot hänelle jotta hän voi olla tukena ja ostaa sulle siteet ym jos et itse kehtaa.


    • murkku ikä riina

      rohkaise itsesi mä taas oon 10 ja mul on jo murkku ikä eli rohkaie itses ja jos et pysty kertoo kirjota paperille ja anna se äitilles. terveirin *****

    • Kone___

      Hän kertoi tai jätti kertomatta 5 vuotta sitten.... Nyt aloittaja on jo vuoden päästä aikuinen....

    • jk

      älä pelkääkrtomatta

    • äiti myös

      minunkin tyttärellä alkoi kuukautiset 10 vuotiaana, kyllä hän heti kertoi minulle siitä. osaahan äitisi neuvoa sinua kyllä se on ihan normaalia nuoren tytön elämässä. Itse olen kertonut ihan mitä hän on halunnut tietää asiasta

    • Niiskumamma 87

      Höpsistä ! Sehän on normaali naisen kehitys joka tapahtuu lähes kaikilla naisilla ! Se ei ole noloa vaikka siltä saattaa tuntuakkin ! olet juuri siinä iässä milloin kuukautiset alkaa . Ei äitisi siitä saa suuttua koska se on normaalia !

      • whatisproblem1

        ÖÖ! Se ei kyllä tapahdu LÄHES kaikilla naisilla, vaan kaikilla!:::D


      • Anonyymi
        whatisproblem1 kirjoitti:

        ÖÖ! Se ei kyllä tapahdu LÄHES kaikilla naisilla, vaan kaikilla!:::D

        Eihän joillain ei vain kehity kohtu ja sillon se ei saa lapsia


    • en kerro 10v

      Moi!Kerro vaa rohkeesti äitilles,voisit alottaa keskustelun näi: äiti mun vatsa on kipee!

    • huolestunut 13v

      onko normaalia jos ekat kuukautiset on runsaat ja ihan ruskeat? Mua nimittäin huolestuttaa...

      • 112233

        on se normaalia yleensä se alkaa kin niin


    • typy 13 w

      No mun menkat alko aika vasta ne oli ekana päivänä runsaat mutta muuttui niukoiksi.. mulla oli myös ekat kuukautiset rusehtavat, luulen että se oli jotenkin kuivunutta..Eli mun mielipide on se että normaalia on juu.. tokat menkat mulla olikin sitten ihan punaset ja hieman paakkuraiset, sieltä tuli veri klimppejä..Kuulemma sekin on normaalia!!! Voithan toki kysyä äidiltäsi tai vaikka siskolta että onko normaalia!!!

    • pinkyoshi

      Jospa sanoisit kovaan äänees äitisi kuullen että: ''Ai kato perskules, nyt tais lurahtaa verta pillusta!'' Kerta et hänelle suoraan uskalla sanoa.

      • lol

        minusta tuo on todella teinimäistä käytöstä jos sanoo: "Aii katos perskules, nyt tais lurahtaa verta pillusta" Arvaa auttaako toi ku oon iteki viel 11v ja sit yritän ettiii tietoa iteki miten sanoa äitille, mut aion sanoo suoraan!


    • K&P

      Ei voi viittii sanoa sitä. Noloa kertoa edes rintaliiveistä. Ja siskot kuulee?

    • fdsagf

      lähetä tekstari

    • joobaaa

      rohkeesti vaan sanomaan ja helpompi voi olla vaikka jos laitat tekstiviestin se toimi ainanki mulla:DD

    • N 47

      Se "suoraan sanominen", vois alkaa vaikka sillä, että sanot ensin, että sua hävettää puhua asiasta tai jos omemmalta tuntuu sanoa jollain muulla tavalla, "oon niin ujo puhumaan tästä" tai "mua pelottaa yhden jutun kertominen", niin tee niin: lähde siitä tunteesta liikkeelle. Ja ei sun tarvitse kakistaa vaikeaa sanaa "kuukautiset" ulos suusta, voit sanoa: "mulla on alkanut menkat". Ja sitten sanot, mitä toivot: ehkä kuukautissuojiin liittyvää tai apua vatsakipuihin tms.
      Iloa sinulle alkaneellesi matkalle naiseuteen!

    • apua-.-._.-.-.-.-.-.

      voiks joku auttaa??
      Eli mullla EI oo alkanu menkat vielä. Äidillä alko 14 vuotiaana ja mä oon 12v....
      Eli alkaako mulla noin 13-14 vuodrn iässä?? valkovuoto ollu noin puol vuotta!!!
      Tiiän että ei sitä kukaa varmaks tiiä mutta voiks joku sanoo millon suurin piirtein alkaaa!!!!

      • Anonyymi

        Oon 12 v. alko pari päivää sitten ja ennen alkua oli noin vuosi valkovuotoa vikat pari kuukautta oli hyvin runsasta valkovuotoa kunnes sitten lirahti verta housuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oon 12 v. alko pari päivää sitten ja ennen alkua oli noin vuosi valkovuotoa vikat pari kuukautta oli hyvin runsasta valkovuotoa kunnes sitten lirahti verta housuun.

        Määki oon 12 ja mul alko eilen enkä uskolla kertoo äidille


      • Anonyymi

        Mulla oli valko vuotoa kai 2 v että saatta mennö vielä hetki


    • valkovuotooooo

      ehkä alkaa mut joillain valkovuotoo tulee 1-4 vuotta

    • auttaja!!!!!!!

      LUELUELUELUELUE!!!!!!
      tä on yvä tapa aijon itekki tehä näin kun mulla alaka kuukautiset...laita viesti (lappuun) johonkin mistä äitis sen huomaa ;))))

    • Tytteli 13

      Mulla alkoi vissiin kuukausi sitten menkat, en ollu ihan varma kun kesti vaan 1-2 päivää... Ja se oli jotenkin niin outoa, niin en maininnut. Se ei itse asiassa ollut kokonaan punaista, vaan vähän (suhteellisen paljon oikeastaan) ruskeaa mukana, niin hävetti enkä kertonut. Nyt musta tuntuu että juu-u, olihan ne mun kuukautisia koska nyt, (kuukauden jälkeen, viikkoa ennen kuin viimeksi, suunnilleen) on taas sama juttu. En vaan millään kehtaa kertoa... Ajattelin että nyt mä menen sanomaan. Mutta en mä uskalla vaan pläjäyttää sitä naamaan, vaikken usko olevani yhtään epänormaalia ja tiedän että ne alkaa kaikilla. Että semmosta mulla.

      En ole kaveripiiristäni ainoa jolla vasta alkoi/alkaa. Yhdellä alkoi jo, ja ihan häpeilemättä köksän tunnilla siitä kertoi, siis ei ollut eka kerta kun oli ne sillä, ja kaikki vaan sanottiin et ota sä vaan rennosti, me voidaan kokata ^^ Kaksi muuta kaveriani oli vähän vihjaillut mulle että sillä sattuu vatsaan ja käy usein vessassa, ne on enemmän perehtyny tähän, ite koitan asiaa vältellä ja mä olin ihan silleen että ei se mun juttu ole.. Sitten ne vaan oli silleen että japanin lippu? jotain ihmeen punainen orvokki ja sellasta, mä olin ihan että öööö... mitä te mulle oikeen koitatte vihjailla?? Sitten ne sano että naisten vaivat? silleen molemmat katto et etkö sä jo tajua? sit mä vaan purskahdin nauruun ja naureskelin kaikille niille nimille joilla ne kutsuu niitä. Japanin lippu on lempparini ^^ (meitä on siis 3 kaveriporukassa minä) Ihan häpeilemättömästi puhutaan niistä, kai, jos jollain sattuu olemaan ne. Itse asiassa mulla alko samaan aikaan kun ex-bestikselläni.. Tekstailtiin varmaan 50 tekstarii sillon ku meil alko.

    • Naminus

      Minullakin alkoi puoli vuotta sitten menkat ja olin silloin 13-vuotias. Mietin ja panikoin aina että miten kertoisin sitten äipälle menkoista ja se tuntui jotenkin niin nololta. No sitten mulla vessassa käydessä tuli vähän verta, joten ohimennen sanoin vain äidille "Äiti, mulla varmaan alko kuukautiset ku tuli kato vertaki vessassa...". Sitten äiti oli ostanutkin jo valmiiksi siteitä ja näytti missä niitä on. Heti oli paljo helpompi olo ku sai kakistettua ulos. Ja on mukava ku äippä ostaa aina kaappiin uusia siteitä ja kysyy onko edelliset ollut sopivia ja pitääkö tuoda lisää. :)

    • toimi mulla

      Kun mulla alko menkat niin pyysin äitii vaa ostaa siteitä ja tamppoonei kun menis suraavankerran kauppaan

    • sumppis

      Äidilläkin jo joskus kuukautiset alkaneet, kyllä hän jo niistä tietää.

      • Anonyymi

        Mä oon 11 ja mulla alko tänää enkä oo uskaltanu kertoo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä oon 11 ja mulla alko tänää enkä oo uskaltanu kertoo

        Mul on ihan sama ongelma


    • se siitä perheest ;(

      onkohan se normaalii et oon 13 ja mul alko,kesti 4-5 päivää ja sit nyt ei o tullu 3kuukautee mitää: (
      Oon tosi huolestunu ja mulle on tullu mielee et en saa ikinä sen takia lapsia : /
      Ja mä en tiiä mikä helvetti vaivaa??
      Onko jotain lääkityst jol menkat tulis ja sais lapsii aikuseen : )?
      Ne menkat oli ihan normaalit: tuli verta..maha oli kipee jne.

      • älä oo huolissas

        Se on ihan normaalia että aluksi menkat. Ei oo säännölliset


    • dgudfrhgudjf

      no jos et kehtaa sanoo suoraan ni voihan sie vaikka lähettää tekstarin ku oot vaikka koulus ja väität että alko siellä :) toki suosittelen että kerrot suoraan mutta tapoja on monia muitakin. itellä alkoi 12,5 vuotiaana ja en heti kertonut mutta tulihan se kerrottua jossain vaiheessa

    • fggdsg

      Eihän sun tarviikkaa kertoa... En mäkää oo kertonu, ku ei sil oo sillee välii jos ne ei tiiä ja sit ku yläasteel on se tarkastus ni kyl ne merkkaa sinne papereihin ni mutsis huomaa sitte!

    • nolotus

      mä oon itte täyttämässä ens kuussa 13 ja mulla alkoi ekat menkat, mutta en vaan kehtaa sanoo äitelle sitä päin naamaa oon miettiny et jos lähettäisin viestin tai soittaisin. mulla on siis ny ollu menkat jo neljättä päivää ja loppuu varmaan kohta ku ei tuu enää nii paljoo. kerron varmaan äitille vasta sitten kun tulee seuraavat menkat.

    • minna

      mulla alkoi menkat 4 päivää sitten ja lainasin äitiltä siteen ja ajattelin kertoa mutta en sitten viittiny kun velikin oli meillä. No nyt sitten on mennyt päivät ja tullut monta tilaisuutta jutella mutta en vain uskalla! Olen 13 ja vuoto on todella runsasta ja äidinki siteet alkavat hävitä... apua! kohta kai on pakko kertoa. :/

    • Rachel

      Itse tein tälläi kun mulla alko menkat: Menin vaan sanomaan äitille, että mulla ois sille kahdenkeskeistä asiaa, sitten menin äitini kaa kuulomatkan päähän muista ja sitten kerroin, että mulla on alkanu menkat. Äitini vaan hymyili ja onnitteli mua, joten voin itse sanoa, että kyllä niihin tottuu.( vaikka joskus menkat ovat kyllä riesoja)

    • punatäplä

      Ite olen nyt kohta 15 ja eilen huomasin että alushousuissa oli verta. En sanonut eilen kellekkään kun jännitti niin paljon ja mietin että entä jos ei ookkaan menkat vaan jotain muuta? Ei tullut enää loppupäivästä sitte yhtään verta, mutta tänään taas aamupäivällä oli alushousut sotkeentunut.
      Soitin äidille mutta en saanut kakistettua ulos! Vaikka se on maailman luonnollisin asia ja äitikin on saman kokenut. Lisäksi minulla isosiskokin joka on äidille kertonut aikoinaan asiasta.
      Nyt sitten lähetin tekstarin äidille että "huomasin muuten äsken että mulla on sitte alkanu menkat" ja saa nähä mitä siihen vastaa tai sanoo kun nähdään! Jännittää niin että kädet tärisee.
      Ei ole isän luona mitään menkkasiteitä, että nyt ollaan vaan korvailtu sidettä vessapaperilla.
      Isälleni en kyllä asiasta aijo sanoa! Tosin nyt pitäisi varmaan käydä huikkaamassa äitipuolelle asiasta, kun hän sanoi juuri viikko sitten että sitten kun mulla alkaa menkat voin käydä hänelle sanomassa niin käy sitten ostamassa siteitä tai käydään yhdessä.

      Luulen että parin vuoden päästä naureskelen itselleni kun on niin vaikeaa tämä! Sitten kun minusta tulee äiti ja jos saan tytön, toivon kyllä että hn pystyisi tulla minulle sanomaan tuon ilouutisen. (:

      ROHKEASTI VAAN KERROTTE, JOKAINEN NAINEN ON JOUTUNUT SEN JOSKUS ÄIDILLEEN SANOMAAN!

    • Pååå

      Mäkää en uskaltanu kertoo suoraa. Mul alko ku olin kaveril ja hätätapauksee käytin vessapaperia. No sitte seuraavana päivänä äiti lähti jonnekki autolla ja laitoin sille vähän ajan päästä että voitko tuoda lisää siteitä, ku mul alko nyt kuukautiset. Äitini on normaalisti hysteerinen kaikista asioista mutta sittenkun tulin kotiin ja äitikin oli kotona niin hän pyysi minut huoneeseensa ja juteltii vähän. Ei äiti ollut yhtään hysteerinen eikä miteenkään "kiusannu" ku oli alkanu. Ja sain pieniä neuvojakin (:

    • 12 w

      Mä kin oon 12 w huomasin ihan äskeitäin kun olin vessassa pyhkiessäni että paperilla oli varta enkä kehtaa kertoa äidille siksi luen tätä blogia ! ( huomasin 15 minuuttia sitten ) nytt nolottaa )

      • jjrnen

        Mullakin alko eilen menkat... Myös 12 w ja ei äitille uskalla sanoo mitn. Vatsa tosi kipee ja koko ajan pitää käydä vessassa :(


    • ?:O

      Itse en ole uskaltanut vielä kertoa ja huomenna on koulussa uitia. Oon 11 v. Mulla alkoi tänään.

    • ______-------

      Mites ku mä asun iskän kanssa, en mä sille kehtaa kertoa! Mulla alko menkat viime kuussa ja sillon mulla oli koulusta saatuja sidenäytteitä mut nyt tarvisin lisää niitä. Mitä mä teen??? Ei oo ketää aikuista kelle voisin kertoa :(

      • Anonyymi

        Kerro koulu terkkarille


      • Anonyymi

        Mee sanoon vaikka tarkalle asiasta


    • Jännittää

      No itekki oon 12.. Huomasin tänää ku olin kaverilla että pikkareissa oli verta. Hätävaraksi sitten laitoin wc-paperia. Kohta meen kotiin enkä tiiä että uskallanko sanoo äidille suoraan mutta kyllä luulen että uskallan vaikka tuntuu etten.Mutta sehän on normaalia ja äitillä on ollu joskus sama tilanne. Isosiskollani on jo alkanut yli vuosi sitten. Ja onhan sekin joutunu kertomaan siitä äidille.

    • Jännittäää

      Huomasin tänään aamulla että mulla on alkanut menkat. Oon 13.v ja tässä jännittelen sitä kun pitää kertoa :/

      Oma vuotoni oli tosi runsasta ja punaista eli normaalia ??


      NYT PITÄISI SITTEN KERTOA ;D

    • aaa8

      oon saman ikänen enkä myöskään uskalla

    • Minä vain

      Itelle kävi tällee: Oli liikkatunti, ja siin alussa kävin vessas. Ei jestas, tippa verta!! Heti kerron parhaille kamuille. Olin selkäkipujen takii osannu varautuu, joten vara-alkkarit oli repussa :) Vaihdoin ne ja olin iloinen. Nyt oon nainen, jess!!! Täytän koht 12w. Vanhemmille kannattaa kertoo, ekaks äitille, koska se on itekki nainen. Mua jännitti kertoo tosi paljon. Mut äiti tyylii vaa huus et onneks olkoo!!!!!! :DD Kannattaa vaa mennä äitin luo ja sanoo vaik et on asiaa. Sitte vaa vetää henkee ja sanoo: "Äiskä, mun kuukautiset alko"! Ei se oo kauheen paha, ja iskäki vaa sano et aha kiva. Ei tarvii jännittää:)

      • Minä vain

        Ja sitäpaitsi äiti oli niin ilonen et se hemmotteli mua ja osteli kaikkii pullii ja anto sellasen pussukan johon se laitto mulle siteitä :) Eli sanokaa vaik äitille et voinko pitää silmät kiinni ku sanon tän. Oma äiti tosiaa melkee kaato mut ;D Se oli niin ilonen. Ja tottakai iskällekki kantsii kertoo. Iskät ei yleensä ala höpöttää kaikkee ku ne ei tiiä kuukautisist niin paljoo :D


    • Apua tarvitseva

      Kerroin terkkarille ennen äitii, joka oli tänää :/ menkat alko jo tammikuussa, nii mite mun pitäs sanoo? Koska äiti meinaa soittaa sille terkkarille ( peruu seuraavan ajan, koska en voi mitää jos syön mutten liho eli seuraavan kasvukontrollin) eikä muut tiiä ku mun bestis... Ja se terkkari käski kertoo äitille (siks kerroin sille, ku se kysy eikä oikee voinu valehellakkaa...) nii sit se kuiteski kysyis äitilt et " onko se jo kertonu niistä kuukautisista" jännittää hirveesti D: apua!

    • Suoraan sanoja

      YaY eile alko menkat niukasti ja ollaan meiä mökillä koko perhe ja aion varmaan huomenna kertoa asiasta nytt käytän wc paperia ekaotteeseen aijon sanoa suoraan tai lähettää tekstatin huome koulust Ainoa paha asiassa on että oma äitini ei ikinä kertonut omalleen menkkojen alusta ;o ??

    • WTF??

      Hei auttakaa muaaa!!!!!!!

      Mulla tuli joskus about 3luokalla verta pöksyihin ja sanoin siitä äidille.
      Menkat kesti 3päivää mut sitte loppu.Mulla ei oo enää sen jälkee tullu menkkoja siis WTF!? Oikeest siitä on jo 2vuotta!!! Mikäköhän on syy? Äiti luulee vieläkin että mulla tulee vähä välii menkat...

      • menkanvihaaja

        Jos ne ei sitten ollukkaan menkat? Itekkään en uskalla kertoo äitille ja Oon 12v.. :/


      • miten kerron äitille?
        menkanvihaaja kirjoitti:

        Jos ne ei sitten ollukkaan menkat? Itekkään en uskalla kertoo äitille ja Oon 12v.. :/

        Mulla ei viellä oo alkanut menkat mutsitten kun alkaa niin en tiiä miten mä sanon koska mulla ja äitille ei oo kovin hyvä suhde niin en tiiä muten kerron oon 11v


      • BanaanaSplit

        Se on voinu tulla jostakin muusta, kuten esim. jostain emättimessä olevasta haavasta, joka on jo parantunutt :))


    • apua13

      Moi! Mulla on ihan sama ongelma...

    • pettynyt ;(

      Mä laitoin tänää äitille viestin et musta tuntuu et mulla alko ne kuukautiset ja jouduin kaksin käsin painaa lähetä nappia ku en en millään meinannu uskaltaa. Sen jälkeen mun sydän pamppas niin nopeesti et en ois ihmetelly jos oisin saanu sydärin ja kädet tärisi iha hirveesti et koiran hihna ei meinannu pysyy kädes.. mut äiti otti sen kyl iha rennosti. Silti tuntuu et ei vieläkään oo ihan rento olo tästä asiasta ja en kehtaa vaihtaa sidettäkää sillai et kukaa kuulis.. jotenki vaan tuntuu et äiti ois ollu jotenki vähä pettyny et musta on tullu jo niin iso koska ku nähtiin nii äiti ei sanonu asiasta mitään jota sinänsä olin toivonukki mut silti... se vastas siihe viestiinki niin vaisusti ku kertoi vaan missä siteitä on ja kysy onko maha kipee.. Jotenkin vain jäi tyhjä olo. En tiiä mitä oisin sitte toivonut mut ees vähän jtn neuvoja ois ollu ihan kiva kun en kehtaa kysyäkkään. Tosin äitikin on aina ollu sillai ujo niinku mäki joten.. Ehkä sekään ei kehtaa kertoo siitä kun ei tiiä mitä mä haluun sen kertovan.. No ei musta paljon apua ollut.
      Tällänen säälittävä valittaja vaan...

    • Tyttis1

      Mulla alko tänään menkat tai oiikeastaan eilen mutta kerroin tänä aamuna ääni väris ja sillei mutta sitten se sano että vessan alalaatikossa on erinlaisia siteitä ja kysy osaatko laittaa nin sanoi joo tulin paljon kivempi olo:)

    • Eihätiämitiä

      No miksi kerrotte? Ei ole pakko. Itse olen jo 18 enkä vieläkään ole kertonut kun ne alkoivat jo kun olin 12. :D Löysin siteitä talostamme ja käytän niitä. Ei sen kummempaa. Ei sitä tarvitse kertoa. Sen kun vain on. Käytä vaikka äitisi suojia tms.

      • Anonyymi

        Nii sama, mun mielestä ei oo pakko kertoo. Oon 11, vähä reilu kuukauden päästä 12, ja tänään tais alkaa menkat. Ne oli kyl tosi niukat. Mä jo pari kolme kuukautta sitte luulin et ne alko mut ne oli sitte ne veripisarat tullu siit ku mul vuos nenästä verta ku olin samaan aikaan vessassa, ja mun nenästä ne sit oli tippunu mun alkkareihin ku olin vessassa ja housut alhaalla. xD. Ja lainasin nyt vaa äitin sidettä ja ryöstin sielt kaapista muutaman ylimääräsen. Mennään hiihtolomalla vierumäelle ja aion sinnekin ottaa niitä mukaan mun omassa pussukassa. Ajattelin et kerron vähän myöhemmin, ku oon ainaki täyttäny 12. Mun äitiltä alko joskus 12 vuotiaana. Tai varmaan ennen kesää aijon kertoo jos mennään vaik uimaan tms. Ja onneks mun ei siel vierumäel tarvii mennä uimaan ku viikko sitte hankin korvisreiät ja 2 viikkoo sen jälkeen en saa uida tai saunoo tai mitään. Mun äiti on pari kertaa puhunut mun kaa menkoista ja sanonu et ”Muista sit kertoo heti ku sul alkaa se on mulle kunnia-asia!”, mut en silti kerro vielä. En kuitenkaan kauaa aijo pidätellä ku sit se menee hankalaks ku pitää opetella ite käyttää tamponii ja kestää kivut ja kaikkee. Must tuntuu et sit ku kerron niin mun äiti alkaa kaikkee höpöttää ja silleen vaik kyl selviäisin itekki niist asioist. Ja en missään nimessä haluu kertoo isille tai en haluu et se saa tietää siit. Ei se kyl varmaa hirveesti välittäis. Sit en myöskään missään nimes haluu et mun äiti puhuu siitä mun kavereiden äitien kaa, on se sen verran yksityinen asia, varsinki ku kaikil tän ikäsil ei oo viel alkanu. Meiän luokalta ehkä puolelta, eli kuitenkin aika monelta. Ite varmaan vaan normaalisti sanon sille sit joskus, ei se oo muutenkaan niin iso juttu, en tajuu miks sitä pidetään niin suurena muutoksena sun elämässä?! Laitat vaan sen alustan sun pikkareihi kerran kuussa, muutaman päivän ajan. Ei muuta. (Tosin kipuja voi olla.) Mutts ei sen kummempaa. Ja mulla on nyt kasvupyrähdys myös alkanu niin mun äiti varoittelee mua että ”Sult voi sit kohta alkaa kuukautiset ku sulla on nyt ollu pituuspyrähdystä, mullaki heti kasvupyrähdyksen alun jälkeen alko menkat”.


    • nolis6

      Itselöäni alkoi 14w menkat ja en kehdannut puhua äidille. Seuraavana päivänä menin terveyden hoirajalle sanomaan että minulla taisi alkaa menkat ja sitten puhuttiin terveydenhoitajan kanssa asiasta ja terveyden hoitaja kehotti kertoa äidille kun hän tulee kotiin. Olin jotenkin helpompi puhua terveyden hoitajan kanssa siitä miten esim kertoa äidille.

    • Rohkeeeeesti

      Siis mulla alko kans ko olin 12 noin vuosi sitte! Mä vaan laitoin koulussa äitille viestii ja se oli vieny mulle siteitä mun huoneeseen. Ei mullakaa ollu sillon hyvät välit mun äidin kans, mutta kyllä siitä selvittiin! Mee vaa rohkeesti sanoo eise sulle ilku eikä mitää :)!

    • Ei hätää!!

      Älkää jännitäkö sitä asiaa,äidit ovat olleet joskus aivan samassa tilanteessa. Itse olin niin innoissani,että menin heti ilmoittamaan äidilleni asiasta. Äiti kertoi iskälle eikä se minua haitannut... Olkaa rohkeita.. Ps. Olen 13-vuotias ja menkkani alkoivat vuosi sitten:)

    • help me!

      Mäki oon 12w eikä oo alkanut vielä äitillä on alkanu seiskan alus ja mä oon kutosel. Ja mua pelottaa et miten kerron koska äitillä ei oo työaikoja tai siis se menee 6 töihin ja pääsee joskus 3 tai 4 tai 5 tai muu vastaava ni en tiä et koska sit kertoisin......auttakaa!!

    • 17.v tyttö

      Voit sanoo näin... Äiti kun mä olin vessassa niin huomasin että mun alushousuissa oli verta XD
      Oon nykyään 17.v ja mulla alkoi menkat joskus 10.v :)

    • häpeäjä 11.w

      Mul alko pari kuukautta sitten, laitoin äitille viestin mul alko menkat. Vastas ok siteitä on kaapis. Iskälle en voi kertoa koska se alkaa kiusaa mua..

    • Poseljooni :)

      Ei sun iskä ny kiusaa rupeis ja jos rupeis nii sanot vaa et menkat ei oo sama kun autot?? :D

      Joo ja mul alko myös menkat 2kk sitte? tänää tuli toise ja enoo kertonu äitille mitää. Mut onneks kaverit tukee ja äiti on aina sellane höppänä mut ei vaa saa sanotuks....

      Sellainen kirje olis hyvä! Esim jos on pikkusisko- tai veli niin voisitte leikkiä posteljoonia. XDD 18w iisosiskoni kertoi pari päivää sitten että itse oon ollu samaisessatyössä saman aiheen kanssa. :)

      PS. Oon 14w

    • help me!

      Miten kertoa äidille valkovuodosta äidille jos ei ole varma että se on sitä??

    • Mä tietty.

      Sano suoraan vaan. Mä oon 11ja pelkään menkkojen kohta alkavan enkä tiedä miten sen sanoisin............ Mutta no valehtelin vähän sanoin äipälle et ostais siteet ku terkka käski..

      • peloissaan

        Apua mul on maanantaina liikassa uimista ja pelkäsin koko ajan et menkat alkaa ja tietenkii ne alko just tänää ja en uskalla kertoo äitille!


      • hellou?
        peloissaan kirjoitti:

        Apua mul on maanantaina liikassa uimista ja pelkäsin koko ajan et menkat alkaa ja tietenkii ne alko just tänää ja en uskalla kertoo äitille!

        Mitä sanon äitillee?


    • Pincey

      No mulla alko tänään... Menin Enkun tunnin alussa vessaan, ku oli hätä, niin kun olin vessassa, niin huomasin pikkareissa sellasta savenväristä juttuu, ja sit ku kävin myöhemmin, niin pikkareissa oli punasta... Ja sitä tuli aika runsaasti... No sit kun menin kotiin, niin vaihoin pikkarit ja sit ku äiti lähti yhteen paikkaan jonnekki, niin laitoin sille viestin: Mulla alko tänään menkat, sit se vastas jtn et: Hyvä, jutellaan siitä sit illalla :D

      • apua tarvitseva

        No mä en uskalla kertoo äitille ku mul on ollu menkat jo kahesti muut ei tiiä ku muutama mun kaveri ja yhel niistä oli jo alkanu sit se sano etsanoa vaan suoraan mut en kehtaa ku mun äiti on muutenki semmonen et se kertoi niistä kaikille ja suurentelee asioita koska sillon ku mun siskolla alko nii koko suku sai tietää en tiiä miten kertoisin AUTTAKAA!!


    • 12w

      Mul alko tänää menkat ja en oo viel kertonu äitille ku en pysty kertoo sillee et mun pikkuveli eii kuulis... Se mun pikkkuveli on ärsyttävä ku jos se kuulis ni se kertois kaikille koulus yms. :/

    • tytsyli:D

      No mä en kans eka uskaltanu kertoo. Mä aina lykkäsin kertomista ja aattelin et "Si ku tulee seuraavat menkat nii kerron" mut mä aina jänistin:D Mul oli kerenny olee menkat jo puolivuotta, enkä ollu kertonu, mut sit otin itteeni niskasta kiinni, ja sanoin sille et "Äiti mul alko menkat". No äiti oli ilone ja anto mulle siteit kaapist:Da Se oli jo aikasemmi näyttäny mulle miten se laitetaa ja kertonu menkoist ja näi. Kyl vähä jälkeenpäi kadutti ku en uskaltanu sanoo, kosk se on tosi helppoo nykyää pyytää äitiltä siteitä ja puhuu asiasta avoimesti:D Ja sanot vaa, äitis kyllä ymmärtää!:D Sul on sit menkkojen kaa paljo helpompaa ku ei tarvi salailla niitä keltää:"'D

    • APUAAAA!

      Auttakaa... mulla alko tnää kuukautiset, ja se oli sellasta ruskeeta ja ympärillä verta, ja oon 12w, ja mun äitill alko 15weenä kuukautiset... onko se normaalia? Miten voisin kertoo sille, ku sillä taas alko tnää menkat, niin ku mullaki ja mua niiiiin pelottaa kertoo ja sit mulla ei oo ollu ollenkaa kipuja ja sitte yhtäkkiä alko vaa'? onko sekää normaalia? Miten voisin selviytyä uimaviikolta jos mulla on sillon kuukautiset, ku meillä on viikonpäästä uimaviikko:// Ja en viitti pistää verisiä alushousuja pesuun, niin vein ne roskiin, ja laitan varmaanki WC-paperia.... :D
      Ja mua jotenki aina alkaa naurattaan, jos meijjä opettaja esim. puhuu kuukautisista ja sitte heittää luokasta pois ku nauraa....

    • Ellabella

      Mä en haluaisi kertoa mun äidille koska mun äiti on semmonen että sitte ku mä kerron nii sit se on sillee "Oikeesti?! Mun pikkutyttö kasvaa!" Sitte se soittaa mummolle ja isälle (isä ja äiti ei oo enää naimisissa) ja kaikille tutuille. Se on vähän kiusallista. Aihion kertoa siskolle ekana

    • minä tässä

      joko kirjoittaa kirjeen tai sanoo suoraan. mä en oikeen ensin uskaltanu kertoa joten kirjoitin ja olo helpotti heti :) kyllä äiti ymmärtää uskokaa pois

      • Joojjoku

        jooo, kerrotte vain:) Jos ei kerro, kyllä äiti sen huomaa ku siteitä alkaa.hävitä ;)
        Itselläni alkoi menkat pari kk sitteb. En ekoilla enkä toisillakaan.kehdannut sanoa mitään, kolmansilla.laitoin äitille viestiettä alkoi ne, älä nosta.isoo numeroo tästä. Vastas vaan et ok ja kerto missä siteitä c:

        Ps. Oon 13v


    • Ponilapsi

      Kyllähän itseäkin vähän jännittää koska nuo alkaa - olen 11 v ja valkovuotoa tullut jo kohta 1,5 v :) Mutta oon ajatellut asian niin, että eihän sellaisessa asiassa ole mitään noloa, jonka puolet maailman väestöstä kokee? :D

      • 13vuotias

        Mä oon aina ollu tosi avoin menkkojen suhtee...oon kolmentoista ja menkat alko 12v :3 ollu kohta vuojen. Mut tosiaa heti ku alko niii äiskälle kerroin ja iskällekki ja kyl mun pikku systeritki tietää vaik eivät iha viel ymmärrä mikkä kuukautiset on :D mut siis täs asias ei oo mt hävettävää myn kaikki kamutki tietää eli rohkeesti voi kertoo :)


    • help1

      Heeelp!

      Oltiin mun sisterin kaa uimas ja sitä enne olin vessassa. Pyyhkäisin ja tuli aluksi jo verta... ihan punasta. Siit on 1 päivä mut ei oo tullu enää ja mietein et kerron äiskälle tekstarilla mut aion viel oottaa ja kattoo et olikse haava vaan tai jotai
      ONKO SE NORMAALII ET TULEE ALUS JO VÄHÄN JA PUNASTA JA ET EI OO TULLU SEURAAVAN PÄIVÄN?
      JA MÄ OON 9!!!!!!!!!:0

    • Iida279

      Moijjjjj


      Må oon 11w ja mä luulen et pian mulki alkaa kuukautiset ja meijän koulus oli eile terkkari ja se puhu kuukautisiata...Kaikil kavereil on jo alkanu vaik mä tiiän et ne alkaa eriaikaa eri ihmisil eri aikaa ja se terkkari anto kaikille meijän luokkalaisille tytöille jonkun paprun ja pakkauksen. Siel pakkaukses oli siteit ja lappu äidille......
      äiti vaa sano et vie ne yläkerran vessan lasikaappii....sit mä sanoi et emmä ees osaa käyttää niitXD sevaa nopeesti et puhutaan siit myöhemmi....

    • 13:-)

      Moikka! Ittellä alko tänään menkat.
      Kerroin siitä äidille sillee et sanoin mull alko menkat :)
      Äiti oli wa sillee et juu kyllä mä arvasin ett sull koht alkaa :)
      Siis mä oon 13w

    • 13v tytsy

      Moro!

      Oon 13 vuotias ja arvelen että mullakin kohta alkais menkat. Oon muutenkii vähän myöhässä kehittyvä esim. rintojen suhteen. Se ei onneks haittaa mua ja mua ei ikinä oo kiusattu yms. Mut haluaisin tietää, että mitä ootte tehny koululiikan tai uintiharrastuksen suhteen menkkojen aikana! :) Kiitti jos autatte!

      • Tarvitsen apuanne

        Moikka! Olen 11 vuotias ja huomasin noin kaksi päivää sitten että mulla oli tullut verta alushousuihin.. En kehtaa sanoa mitään äidilleni koska hän oli silloin kun olin 10 vuotias ihan kauhuissaan että alkaako mulla menkat kun sattui mahaan. Miten voisin kertoa äidilleni tästä ilman hänen suuttumistaan?


      • Anonyymi
        Tarvitsen apuanne kirjoitti:

        Moikka! Olen 11 vuotias ja huomasin noin kaksi päivää sitten että mulla oli tullut verta alushousuihin.. En kehtaa sanoa mitään äidilleni koska hän oli silloin kun olin 10 vuotias ihan kauhuissaan että alkaako mulla menkat kun sattui mahaan. Miten voisin kertoa äidilleni tästä ilman hänen suuttumistaan?

        IHAN SAMA TILANNE


    • apuaaa...!

      Mä oon 12w.. Must tuntuu et ne alkaa koht puolii... Ja sitku en uskalla sanoo äitille.. Seki ku sano et haluis rintsikat oli jo tuskallist ni...

    • ole_tarkka

      Jos sun äitis on samanlainen, ku mun äiti, nii sääliks käy... Mulla alko eilen menkat, olin tallilla. Noh, onneks oli mustat ratsastushousut ja paketti siteitä mukana, nii pääsin tallin vessaan vaihtamaan. Kerroin kavereilleni siellä tallilla tunnin lopuksi, ja tulikin selville, että heillä muillakin on jo alkaneet menkat.. Ei siinä mitään, mutta kun menin kotiin (illalla klo 22.40 noin) kävin nopsasti suihkussa ja vielä kävin laittamassa yösiteen. Aamulla heräsin ja muistin: Olin idioottina jättäny ne yli jääneet paperi roskat lavuaarin reunalle, ja tietty äippä oli ne siellä nähnyt. Äittee sai kauhean kohtauksen kun en ollut kertonut heti.. Eikä muuten onnittellut tai mtn. Ja nyt täs sängyssä makailen kauheissa kivuissa.

    • tietäjä

      Teitä nolostuttaa koska yhdistätte menkat pimpan kautta runkkaukseen. Menkoista voi kertoo ihan huoleti vanhemmille, sormettamisesta en kertoisi..

    • onnee !

      Mulla alko 13.w ku olin koulussa. Oli VALKOSET farkut eikä siteitä mukana! Ja oli vielä 5h koulua jälellä tuskailin vessassa ja sit turvauduin vessapaperiin ja välkän aikana menin terkkarin aula vessaan ni siellä oli siteitä, onneks! Ku menin kotio ni äiti yleesä kysyy että kuinka koulussa meni ni sanoin vaa että ihan ok, menkat vaa alako. Sit se onnitteli ja teki lättyjä :-) kertokkaa ihan suoraan! Onnea! :-* hyvin se menee, tuoreet naiset ;-*

      • peukuttelia

        Mulla alkoi menkat eilen :/ asun isän ja 2 veljen kaa, äitimme on kuollut. Itkin vain hiljaa vessassa ja ajattelin että en halua pilata niiden päivää ku oli isänpäiväki. Ja ei ollut siteitäkää. Ja sit oli vaa pakko kerätä itteni ja menin halaan isää ja sanoin vaa: "vihdoin ja viimein talossa on nainen" onneks se tajus ja onnitteli :-) lähti kauppaan ja osti mulle siteitä, ei se ollu sille noloa kun onhan se äitillekkin silloin joskus ostanut


      • verinenalapää
        peukuttelia kirjoitti:

        Mulla alkoi menkat eilen :/ asun isän ja 2 veljen kaa, äitimme on kuollut. Itkin vain hiljaa vessassa ja ajattelin että en halua pilata niiden päivää ku oli isänpäiväki. Ja ei ollut siteitäkää. Ja sit oli vaa pakko kerätä itteni ja menin halaan isää ja sanoin vaa: "vihdoin ja viimein talossa on nainen" onneks se tajus ja onnitteli :-) lähti kauppaan ja osti mulle siteitä, ei se ollu sille noloa kun onhan se äitillekkin silloin joskus ostanut

        Mulla alko just tänää.... Tulin vessast itku kurkus äidin luo ja kerroin et alko menkat. Mun menkat on ollu jo toukokuusta alsti eli n. Viis kuukautta. Mä saan aina shokin ku ne alkaa ja vihaan sitä vuotoa kun se on ällöttävää :(


      • Anonyymi
        verinenalapää kirjoitti:

        Mulla alko just tänää.... Tulin vessast itku kurkus äidin luo ja kerroin et alko menkat. Mun menkat on ollu jo toukokuusta alsti eli n. Viis kuukautta. Mä saan aina shokin ku ne alkaa ja vihaan sitä vuotoa kun se on ällöttävää :(

        Menkoissa ei oo mitään ällöttävää, se on täysin luonnollista ja merkki siitä että keho toimii normaalisti


    • Tylleröinen12366

      Nosiis, ite vaan menin järkytyksissäni sanomaan että 'nyt ne tais alkaa' . Ei siinä ehi ajatella mitää muutaku et äitii XDD ei oikeesti oo hankalaa siinävaihees.

    • tyttö11vv

      Mä oon 11v tyttö ja mulla ei oo vielä alkanu. Mua pelottaa se että jos en ite huomaa kun ne alkaa, ja luulen että mulla on tyyliin joku haava..

    • Saravaan

      Itelle menkat on äitin kaa ollu aika tabu vaikka ihan läheiset välit meillä onkin :D Mun menkat alko just 12 vuotta täyttäneenä kaverin mökillä. Arvasinkin sen oikeestaan jo etukäteen, koska ala vatsa ja selkä oli oudosti kipee. Sit kun ne alko nii ootin kaks päivää et uskalsin kertoo äitille. Kasvotusten en pystynyt mitenkään kertomaan joten laitoin viestii kun äiti oli jossain kaverillaan kahvilla :D Näin 16 vuotiaana tuo hermoilu tuntuu aika typerältä mut menkat on uus ja jännittävä asia varmaan jokaiselle joten eiköhän jännittäminen oo ihan normaalia :)

    • alkoivat

      Moi,mä oon 11v , ihan pian 12.Mulla alko menka,en oo viel kertonu,en uskalla

    • yksisarvi

      oon ite 12v ja luin jostain et n. vuosi valkovuodon alkamisen jälkee alkaa menkat ja mun öiti ei oo ikinä kehdannu puhuu mistää murrosikään liittyvästä. kun pyysin ostaa deodoranttii nii se oli jo iha säikähtäneen näköne et en tiiä kehtaanko kertoo sitte ku itellä alkaa :( en uskalla ees pyytää ostamaa urheilutoppeja tms... miten kannatais kertoo ku varmaa saa sydänkohtauksen koska niinku sanoin nii kaikki murrosikään ja aikuisuutee liittyvä on tabuja sen mielestä

    • 9vmenkat

      Huusin vessasta täysiä:-Perkeleen perhana! Tais lorahtaa verta perseestä.


      Olin silloin 9v.

      • Mmooooooooiiiii

        Jo 9 vuotiaan vai?????


    • Mooooooooiiiiiii

      Noin vuos sitten alko niin oltiin lähdössä laivalle muutaman kaverin kanssa niin kun heräsin aamulla ennen laivalle lähtöä niin menin vessaan ja huomasin verta mun pikkareissa. Laitoin niihin sit sellasen jonkun suojan ja katoin tuleeks lisää myöhemmin sit kun kaverit tuli niin huomasin että alko menkat ja kaverit tuli ja muuta joten menin alas hissun kissun ja sanoin äidille suunnilleen näin Äiti mulla alko ne ja odotin muutaman kerran alas päin ja puhuin kuiskaten ja tietenkin mut äuti huutaa et OIKEESTI VAI !!!???... ja sanon heti että hiljaa ja sitten siinä tuli puhuttua niten käytetään sidettä ja muuta ja kaverit jo vähän tuojotti kun haisin niin menin suihkuun ja jotenki ja ne ella pilas sitten laiva reissun ja niinku just mun tuurilla meni just siihen päivään ja mäkin oon nyt koht 13

    • okskskskskskkskskkkakkkk

      Oon 13-vuotias ja mul alko äske menkat ja jouduin heti sanoo äitille ja iskälle koska iskä soitti ja itkin ku sattu mahaan ja se vaa oli silleen mikä mulla on ja sit sanoin äidille tekstarilla ja sit iskä tuli pyytää anteeks ja en HALUIS puhuu siitä enkä nähä äitini enää enkä iskä ku nolottaa noi vitusti MITÄ TEEN

    • Anonyymi

      Oon kans 13v ja mul alko eilen menkat. Äitille kerroin vasta tänään sillä vietettiin eilen mummilla vappua enkä silloin kehdannut äitille mennä sanomaan, kun oli kaikki sukulaiset lähettyvillä kokoajan. Tänään sit äitille kerroin. Onneks äiti kysy et "onks sulla pyykkiä?" ja sillon sit kerroin et "äiti mul alko menkat" ja ojensin veriset alushousut. Oliha se ehk hiukan noloo, mut olo helpottu ku sain sanottuu ja äiti sit ojens mulle siteit :)

    • Anonyymi

      Oon 13.v, ja mul alko 12 vuotiaana menkat. Siit on siis noin puoli vuotta, kun mulla alko, enkä oo vieläkää kertonu äitille. Varastan salaa mun isosiskon siteitä eikä se sitä oo vielä huomannu. Mut ei sekää mun mielestä oo reiluu et varastan siltä. Haluisin kertoo äitille, mut en tiiä miten. Ois ollu vaan niin paljon helpompaa kertoa heti, mutta en kertonut. Joten jotain muuta keinoi kertoo kun face to face suoraan?

      Onko normaalia, että vuodot on niin runsaita, että menee housuista läpi? Tiellä menee melkein joka kerta vaikka käytän siteitä.

      Ja onko ok, että vaihdan siteitä vaan 1-2 kertaa päivässä?

    • Anonyymi

      Sama ongelma, oon siis 14v, ja mulle tuli tossa pari tuntii sitte ekat menkat. kello on täl hetkel 4:55, ja en oo saanu nukuttuu. Harmillisesti mun äiti on yövuoros just tänään ni en voi mennä aamulla kertoo sille ku se nukkuu sillon ku mä herään.. ja en mielellää puhuis aiheesta mun isän/pikkusisarusten lähellä.. vinkkejä? :/

    • Anonyymi

      Mulla vähä aikaa sitte alko, mut toissapäivänä uskalsin sanoo siitä. Olin lukenu täältä et miten voi sanoo ja moni oli sitä mieltä et kannattaa sanoo suoraa. No, sit päätin ryhdistäytyä ja mennä kertoo sille. Se ilahtu oikeesti ja sano et tosi kiva ku kerroit!
      Mulla oli tosi vaikee sanoo se mut nii on vrm muillakii. Alotin et "äiti, sulle varmaa kannattaa kertoo niistä kuukautisista, mulla alko nyt ne"
      Sit se näytti missä on siteitä ja monta kertaa pitää vaihtaa yms.
      Ja suosittelen et kerrotte suoraan, yleensä ne äidit tykkää jos kertoo ;)

    • Anonyymi

      Itse olen 11w eikä oo menkat alkanu. Mulla on tullu jo ainaki 1,5vuotta valkovuotoo ja nyt mulla on ollu lähipäivinä alavatsa kipeenä ja ollu vähän ummetusta. Meillä on kohta koulussa uintiviikko ja mun pahin pelko on et mulla alkais just sillo menkat.....En tiiä itekkää miten kertoisin sitte kun mulla alkaa enkä tiiä alkaako ne mulla ees vielä...Mun äiti kerran autossa kerto et sillä alko 12w menkat , alkaako mulla sitte samoihin aikoihin? en tiedä....

    • Anonyymi

      Oon 12w ja aamulla kun heräsin menin normisti vessaa ja kun pyyhin niin paperissa oli valkovuoto ja verta. Koko päivänä mua ei oo sattuu mihinkään mutta pari kertaa on tullu samallaista mömmöä. Onko ne kuukautiset vai mitä se on??

    • Anonyymi

      Ei ole alkanut, mutta mietin miten kertoa äidilleni ja silloin mietin että mitä jos olisin äitini niin miten suhtautuisin asiaan. Jos nyt tuntuu nololta mainita pokkana "kuukautiset alko mulla" niin voi vaikka kysyä "Voidaanko hakea siteitä?" nii kyllä musta tuntuu että äidit tajuaa vähemmästäkin! Olen luokallani yksi ainoista jolla ei ole suurempia murros iän merkkejä ja se jännittää.

    • Anonyymi

      Mitä sanon äitille kun mun kuukautiset on ehkä alkanu ja ehkä ei?

      • Anonyymi

        Kerro että ne ois alkanu mut sano myös ettet oo varma.


    • Anonyymi

      Mulla kuukaus sitte ekat ja ne oli aika niukat ja ruskeet. Tänää huomasin että ne oli aika runsaat. Asiasta en ollut viellä kertonut äitille. Huomasin että lakanoissa oli vähä verta ja kun äiti tuli mun huoneeseen. Nostin peittoa ja näytin veritipan. Äiti tietenki kysy et onko mulla alkanu kuukautiset ja nyökkäsin. Mua hävetti niin paljon että aloin melkee itkee. Äiti vaa sano että se on normaalia ja että se on koko ajan on miettiny meille siteiden ostoa. No äiti meni kauppaa ja näytti miten ne laittaa. Äiti kerto iskällekkin ja 2 vuotta nuorempi pikkusisko kuuli vähän jotain niin kerroin hänellekin mitä nyt. Oon 13v ja hävetti ihan sikana ku oon vika meijän luokal. Äiti vaa totes et pikkusiskollani kin alkaa kohta. Ollaan siis saman kokosia. Olin jo vähän odotellutkin niitä. Mutta nyt ei hävetä ollenkaan ja iskäki tuli onnittelemaan. Voin kertoo että hävettää aivan suunnattomasti alkuun mitta sano se koska nyt mulla on jo paljon parempi olo. Äitisi varmasti kyllä ymmärtää ku silläkin ne on joskus ollu.

    • Anonyymi

      Siis käyttääks tätä enää ketään? :D Kysympä nyt silti et mitä teen, kun oon aina ollu äidin kaa sellasissa oudoissa väleissä koskien kuukautisia ja muita sellasia. Meillä ei oo kaapissa siteitä, eli en voi sieltä vaivihkaa vaan ottaa niitä. En uskalla kertoo, kun en tiiä miten silleen reagoi siihen D: Mulla on ollu kuukautiset jo lokakuusta saakka, enkä vaan saa sanotuks. Aluks aattelin et sanoisin vaa ”mitä tää punanen mun alkkareis on?” Mut ihanku en 12 vuotiaana tietäis 😅 En vaa saa sanottuu suoraa et ne alko😔 Tuntuu niin tyhmältä :((

    • Anonyymi

      Kun mulla alkaa menkat laitan luultavasti vain viestiä äitille, ja sanon että ” mulla alko kai kuukautiset mutta en haluu siitä kummemmin puhua. Äläkä sano kellekkään kiitos”

    • Anonyymi

      Lähetä äidille textari, kirjoittaen esim. Äiskä sori et kerron tämän näin vaan mulla ujostuttaa mulla alkoi kuukautiset alanko käyttään siteitä vai tamppooneja kun nämä on nyt tullu.

    • Tamppoonien käyttö vaatii hieman harjoittelua, lue ensin pakkauksen ohje huolellisesti ainaskin perinteisessä tamppaksissa on pahvinen asennusputki joka varmistaa että, tamppooni menee riittävän syvälle ja näin imee itseensä kohdusta tulevan vuodon. Jos vuotosi on runsasta voit vielä varmistaa siivekkeellisillä pikkuhousunsuojalla ettei vuoto tahri päällyshousujasi. Jos taas vuoto on niukkaa niin pärjäät pelkällä hyvin nestettä imevällä siivekkeellisellä pikkuhousunsuojalla esim. Always tuotesarjasta löytyy varmaan tavitsemiasi kuukautissuojia.

    • Anonyymi

      Aihe aloitus on hyvä, sillä tytöt kehittyvät nykyään niin nuorina fyysisesti naisiksi eli kaikki kehon hormoonalliset muutokset hämmentävät.Vaan onneksi heillä useimmalla on mahdollisuus netin käyttöö. Sieltä löytyy ammattilaiste kuten lääkäreiden kirjoittamaa tietoa näihin kehon kehitysmuutoksiin liittyviin seikkoihin niin kehittyvälle tytölle kuin myös pojille.

    • Anonyymi

      Mulla alko tänään.. hävettää hirveesti kertoo äitille...oisko kellää vinkkejä miten sanois?

      • Anonyymi

        Laita sille vaikka viestii, ku se menee kauppaa? Esim ”Voiks ostaa kuukautissuojii” ei se niin monimutkasta oo


    • Anonyymi

      Mulla alkoi helmikuussa Hiihtolomalla. Oltiin veljen ja isän Kaa urheiluopistossa (pajulahdessa) enkä uskaltanut kertoa. Oltiin siellä tosiaan 5päivää ja ne alko ennen sinne lähtöä ja loppui sitten siellä ollessa. Oli todella niukat! Nyt mua hävettää kun et kertonut. Just tänään huomasin, että kolmannet kuukautiset alkoi, ja en uskalla kertoa suoraan! Äiti on sanonut et jos mulla on jotain kysyttävää aikuiseksi tulemisesta niin mun pitäis kysyä! Musta tuntuu että kerron tänään, kun sain vähän itsevarmuutta kun luin näitä viestejä täällä. Kiitos!

    • Anonyymi

      Joo kuules kannattaa vaan kertoa! Itselläni vanhemmat nyt luulevat että oli ekat kuukautiset vaikka olivat kolmannet. Kerroin tänään, ja hyvin se meni. Äiti hoiti homman tosi rauhallisesti. Kyllä ne vanhemmat aina auttaa, tapahtuipa sitten mitä tahansa! ❤️❤️❤️

    • Anonyymi

      Eihän siinä muuta vaihtoehtoo oikeen oo kun vaan suoraan kertoa. Helpommin vaan välttyy kaikelta yllättävältä saunaanmenolta tai muulta. Toki voit vaikka viestilläni kertoa tai kysyä vaikka missä siteet on yms.

    • Anonyymi

      Moi tää on nyt toinen kerto ku mul on kuukautiset ja en oo kertonu mun äitille kun mulla ja mun äitin suhde ei oo mikään paras enkä jostain syystä osaa puhuu sille oikein mistään nii miten neuvoisitte kertomaan äitille kun oon huono puhuu mun asioista muille ja kun ei mulla ja äitil oo mitään parhait välei nii auttakaa mua

      • Anonyymi

        Kerrot vaan rohkeasti. Lähetä viesti jos pelottaa. Itselläni alkoi kai kuukautiset eilen. En oo sanonu äitille, sanon sitten kun olen varma asiasta. Oon siis 12v.


    • Anonyymi

      ...

      • Anonyymi

        Mulla alkoivat kai kuukautiset. Tuli vaaleenpunasta vessapaperiin kun pyyhin, ja on myös aikasemmin tullu rusehtavaa vuotoo. Mua pelottaa että on menkat esim. koulu uinnissa, kun en viitti puhuu jostain vaikka tampoonien käytöstä äitille.


    • Anonyymi

      Minua pelottaa ja hävettää kertoa ja en halua että 15-v isosiskoni tietää niiin mitä teen. Minun menkat alkoivat juuri äsken ja verta on kaikkialla. En uskalla kertoa vanhemmille

      • Anonyymi

        Munkin isosisko on 15v ja kerroin sille ekaks ja se kyl auttoi


    • Anonyymi

      Joo ompa vanha keskustelupalsta, mutta ite kerroin just äske. Sanoin että "musta tais tulla tänään nainen" ja sitä mun äiti oli vaa et "alkoks sul kuukautiset" ja mä nyökkäsin. Eipä siinä muuta, ei keskusteltu sitte enää. Jännitti niin paljon ja vatsassa tuntu niin kovaa (ei menkkakipuja vaan jännitystä". Jännitin niin paljon. Ja haluun vaa sanoo teille, et menkat on normaalia ja jokainen (suurinosa) naisista saa menkat. Jännittäminen on ok ja saakin jännittää. Edelleen toi outo olo, mutta se on normaalia. Voit myös esim laittaa äidille tekstiviestin tai alottaa et "voidaanko puhuu kahen kesken" tai vaikka miten mä kerroin. Tsemppiä kaikille!

    • Anonyymi

      Se on kuule aivan sama meininki täällä. Miten ihmeessä kerron, enhän voi nyt suoraan tosta noin, vähän noloakin mielestäni, pitäisikö vain pudottaa se jossain keskustelussa? On jo toinen päivä kuukautisten kanssa eikä kukaan perheestä tiedä :/

    • Anonyymi

      Kauan menkat kestää ku oon lapsi ja alko vast

      • Anonyymi

        Kannattaa kattoo netistä en itekkään tiiä kun ei oo alkanu


    • Anonyymi

      Onko outoo että mä haluaisin että menkat alkaa oon 11v ja oon jo miettinyt että miten kerron mun äidille ootan niin että ne alkaisi onko se väärin ajateltu oon pahoillani jos tää loukkaa joitain😉

      • Anonyymi

        Et oo ainoo


      • Anonyymi

        Voiko joku vastaa


    • Anonyymi

      No siis mulla alko joku 2 kuukautta sitte ja oon 12,en oo kertonu äitille vielä. Mulla on valkovuoto jo pari vuotta sitten alkanu ja sitte huomasin jotai ruskeet pikkareissa, luulin kakaks, mut sitte pari päivää sen jälkee vast tajusin et oli menkat alkanu, olin tosi järkyttynyt ja menkathan voi tehä niinku mieli alalta surulliseksi tai vihaseks, ehkä joillain nii mä en ollu, olin vaa surullinen ku en halunnu menkkoi vielä ku kavereillakaa ei ollu viel nii se nolotti. Mut oon laittanu paperii housujen välii ja olin niinku Ok kos tiesin jo minkä laista se on, mut nyt tänää sitä on alkanu tulee paljon enemmän ja ajattelen en on tarve nyt kertoo, en vaa uskalla. Ja oon vähä sillee et en haluu monelle tyypille siitä kertoo mut ku jos en kerro iskälle se ajattelee et en luota siihen mut jos kerron tekee ehk ison jutun ja haluu esim "juhlii" tai jotai ja mä en nii pelottaa vähän vaikka hyvä tahtohan on mun molemmille vanhemmilla

      • Anonyymi

        No suosittelen kertoo tiiiän että se on tosi vaikeeta ite odotin että äti lähtee töihin ja laitoin sit viestii sille kaikki meni hyvin 😊


    • Anonyymi

      No mä oon 10 enkä asu ees mun äitinkaa ja mul on puol äiti enkä uskalla kertoo sille

    • Anonyymi

      Soitat/tekstata äidille et "mul tais alkaa menkat". Niin mä tein, vaikka en ekaksi uskaltanut

    • Anonyymi

      Moi! Mä tulin äsken mun kaverilta ja kun kävin vessassa, niin huomasin, että mun pikkuhousuissa oli pieni ruskehtava läikkä. Myös kun pyyhin, niin paperiin jäi vaaleanpunainen läikkä. Minulla on ollut valkovuotoa nyt noin 10kk ja kroppani on alkanut kehittyä jo aikoja sitten. (karvoitusta, rintojen kasvua, kasvupyrähdys yms.) Olen itse vasta 10v (pian 11) ja olen siis menossa 5.lk. Mun äitilläkin alkoi viidennellä joten jos tulen äitiini, niin nyt olisi suht looginen aika niiden alulle. Olen myös useimpia ikäisiäni kehittyneempi. Aijon odottaa pari päivää, jotta varmistun siitä, että ne todella on kuukautiset. Sitten pitäisi kertoa äitille, joka saisi katsoa kanssani hyvänlaiset siteet. Kertokaa vinkkejä miten voisin kertoa äidilleni, sillä aihe nolottaa minua, vaikka asia on mitä normaalein!

    • Anonyymi

      Itsellä alkoi juuri eilis iltana. Tänä aamuna oli tullut uudestaan verta hieman pikkariehin. Laitoinpa paperia aluksi mutta myöhemmin tajusin ettei se tule pitämään kovin hyvin. Tulin tänne lukemaan hetkeksi postauksia ja päätim vaan laittaa äitille viestinä "mulla alko vissiin kuukautiset" äidin vastaus oli vain "okei. Kaapista lavuaarin alta löytyy siteitä" tämä kysyi myös oliko tullut sotkua ja sanoi että kaikki on okei. Eli ei mitään pelättävää. Meni itselläkin aika kauan että lähetänkö vai en. Mutta pakko se jossain vaiheessa oli kertoa. Eikait auta muu kuin odottaa että äiti tulee kotia.

      • Anonyymi

        Tsemppiä ❤️😊


      • Anonyymi

        Oma äiti ei ole mikään maailman ymmärtäväisin ni pelottaa aivan vitusti


    • Anonyymi

      Onko väärin oottaa menkkoi innolla

    • Anonyymi

      Mulla alko menkat vasta tänään ja oon siis 13.v mietin eka että miten kerron sen äidille ja tulin lukee tätä sivustoo ja rohkaistuin ... äidille kannattaa kertoa...äitini ei puhunut siitä sen enempää antoi minulle siteitä ja kertoi ja näytti miten ne asetetaan pikkuhousuihin... ja nyt jälkeen päi ajattelen että miten tyhmä olin kun en aluksi uskaltanut kertoa... tässä vinkki miten minä sen äidilleni kerroin: Hei äiti,mulla alko tänään menkat. Ja ton jälkeen oli jo helpottunut olo eikä äitini tehnyt siitä isoa juttua ja jos epäröit voit heti itsekkin sanoa että et halua siitä niin isoa asiaa tai että voitteko puhua asiasta myöhemmin... tsemppiä kaikille!

    • Anonyymi

      Onko noloo oottaa menkkoi innolla 🤪

    • Anonyymi

      Voisiko joku auttaa nopeasti koska en vain tiedä miten kertoa äidilleni että minulla tulee verta pikkareihin ja olen 11vuotias🥺

    • Anonyymi

      Okei hahhah oon täällä nyt ihan tosi myöhässä, mutta itse olen n. 2kk sitten täyttänyt 11v tyttönen. Minulla alkoi murrosikä jo 9-vuotiaana ja äitini on sen kyllä huomannut. Nyt sitten juuri eilen illalla huomasin pikkuhousuihini lirahtaneen hieman verta ja kävin etsimässä vessan laatikosta siteen. Äidilleni en ole vielä uskaltanut kertoa, vaikka asiahan on mitä normaalein! Menkkani ovat jo nyt melko runsaat ja ihan punaiset joten äitistä olisi kyllä apua. Katsotaan josko huomenna saisin kakistettua ulos!

    • Anonyymi

      mulla itellä alkoi tosiaan lokakuussa ja aluks luulin et oln paskonu housuu mut sit ku menin vessaan ja pyyhin nii siinä paperissa oli punasta just sinä päivänä ku huomasin nii oli kaveri yötä enkä viittiny lähtee huutaa et "äiti mul alko menkat" joten ekat menkat pidin vaa paperia ja kävin vaihtelee aina sitä mut sit eilen akoi tokat ja päätin kertoo tänää sille eli lähetin koulussa viestin "mul tais alkaa menkat" sit se ohjeisti mitä teen ja sit ku se tuli kotiin se vaa oli käyny ostaa siteitä ja siinä se ei oo paha kannattaa kertoa se auttaa teitä ja oon 12w sun äidillä alkoi yleensä samoihin aikoihin ku sulla alkaa joten kyl se oottaa että kerrot ja ihmettelee puolen vuoden päästä jos ei oo kuulunu

    • Anonyymi

      Moi oon 12wee ja mul alko ne tänä vuonna, oon kertonu mun äitille ja välillä tuntuu et voiku en olis.... Kos se koko ajan kysyy et tulikone jo taas jne. Ja myös se inttää et kertoisin iskällekkin johon kyl luotan mut se on vitsaillu joistain muista murrosiästä liittyvistä jutuista ja se ei oo ollu kivaa ja myös äiti tekee nii ison jutun et se ei tunnu hyvält vaikka ei ookkaa pilkannu mut on painostanu iskälle kertomisest ja inttää vaa koko ajan jotain kuukautisist, ja siks et mul on nii huono kokemus niitten kertomisest en haluu kertoo iskälle ku sit pitääntaas tehä se hirvee juttu ku kertoo et kaikki on nii dramaattisii ja mul on siis alkanu joku puol vuotta sitten, aattelinn ehk kertoo en puolen vuoden päästä ku oon 13v mut en tiiä

    • Anonyymi

      Mulla alkoi juuri menkat ja mulla siis on ollu alapäässä ”haava” josta ennen vuotanut verta ja meinasin silloin kertoa että alkoi menkat mutta onneks en sanonu no mut kuitenki en oo varma onks nää nyt ne menkat koska aika isot on ekoiks menkoils nii katon huomenna et vuotaako ja kerron vaan jotenkin toivottavasti meen huomenna jonnekkin kun on varmaan helpompi kertoo viestillä

    • Anonyymi

      Moi! Ite oon 13vee ja alkoi tänään menkat, menin ostamaan siteitä lähikaupasta kun en tiedä missä äiti niitä säilyttää. En oo vielä kertonu äitille kun en oo vielä uskaltsnu kun se kuitenkin rupeaa vaan hössöttämän. Tänään(viimeistään huomenna) koitan kuitenkik uskalyaa kertoa mutta en tiedä miten kerron! AUTTAKAA MUA!

    • Anonyymi

      En uskalla kertoo mun äidille että mun menkat alko kun oon tosi ujo ja mua nolostuttaa koko asiasta puhuminen mitä teen

      • Anonyymi

        Se helpottaa kun kerrot. Ei se lopulta niin pelottavaa oo.


    • Anonyymi

      moi! jos et uskalla sanoo äidille, niin kerro jollekkin muulle läheiselle. esim mä kertoisin mun parhaan kaverin äidille.

    • Anonyymi

      Kannattaa oikeesti kertoo. Ite jännitin koko ajan menkkojen alkamista koska en tiennyt miten äidille kertoisin. Sitte ku ne alko , huusin vaan mun äitille vessasta ja näytin sille veristä paperia. Äiti sit näytti miten side laitetaan ja kerto missä niitä on. Ensin mietin hetken että kerronko mutta sit ku kerroin nii ei se ollu ollenkaan noloa.
      Muistakaa et jos teitä mietityttää se et miten kertoo ja sanooko menkat vai kuukautiset, niin tuskin sun huoltajaa jolle kerrot kiinnostaa kauheesto että miten kerrot. Pääasia vaan että kerrot sille!

    • Anonyymi

      Mä oon 11 ja en oo varma mut tuntuu et alko menkat ku alavatsa kipee ja ku luin näitä nii kaikil muil oli tullu verta ja ku mul se ei oo verta et en tiiä mitä se on nii joo=) jos joku haluu tulla kertoo nii ois iha kiva ja se ei oo niinku veren väristä vaa enemmänki ruskeeta ja ne alko toissapäivänä eli 5.3.2022 ja aattelin et kerron sit ku on menny vähä aikaa ja mitä laskin nii mul riittää noi siteet tiistaille et ostan sitte itte lisää ja mä siis vaihdan aamulla ja illalla ja sitte joskus päivällä jos on alushousuissa menny huonosti tai ei enään voi käyttää sitä samaa nii mul on vielä 1 (3koulu hätävarapussissa olevaa) nii uskon että riittää ja tää on vähän sos koska harrastan ratsastusta nii ei oo hirveen kivan tuntusta varmaan ja nii en yhtää siis tiiä miltä tuntuu ratsastaa siteellä ja toivon et jos joku tietää näistä adioista enemmän nii että kertois oisin kiitollinen❤️❤️

      • Anonyymi

        Ihan normaalia että se on ruskeeta, itekki harrastan ratsastusta, tuntuu se vähän inhottavalta just keventäessä ja näin, mut ite ainaki ihan hyvin pystyn. Kanttii suojata kunnolla että ei tuu läpi satulaan, mut ei luiltavasti tuu jos ei tosi runsaat ole:)


    • Anonyymi

      Voiko ottaa siteet äidiltä

      • Anonyymi

        Täytin huhtikuussa 12 ja ei ole kuukautiset vielä alkaneet. Mutta mua todellaki jännittää ne. Mutta mun mielestä kannattaa sanoo äitille et: äiti mä en oo varma mut mulla ehkä alko menkat ku mulla tuli vähän punasta mun pikkareihin. Sit kysyy: Mitä siteitä käyttäisin?
        Tolla tavalla minä aion heti kertoo ku ne alkaa. Kannattaa vaan rohkaistua ja kertoa. Äitihän on joutunut kokemaan saman asian. Ja heti kun on kertonut niin sittenhän se kertominen on jo ohi ja kaikki on hyvin. :) ! USKALTAKAA PUHUA KUUKAUTISISTA, NE OVAT LUONNOLLINEN ASIA. !


    • Anonyymi

      Ei siitä välttis tarvii kertoo

      • Anonyymi

        Nii jos ei oo runsaat niiku osalla on


    • Anonyymi

      En uskalla kertoa äidille että tarviin siteitä mul ei siis oo alkanut vielä menkat mut haluun olla valmis,koska se pelottaa niin paljon

      PS. Oon 12v.

    • Anonyymi

      Mulle kuukautiset itse asiassa alkoi ihan yllätyksenä. En tiennyt mitään niistä. En halaistua sanaakaan. Tiesin kyl et olin "aikuistumassa", mutta enempää en tiennyt. Karvoitusta oli sitä ennen ja kerran äiti kysy, kun olin joutunut tulla vatsakivun takia kotiin koulusta, jotain sen tyylistä et onko jotain tullut alushousuihin mikä mietityttää tai jotain sen kaltaista. Kerroin vaan et jotain valkosta töhnää on ja en pystynyt keskittyä äidin loppuun höpinöihin, jolloin se varmaan vähä kerto menkoista, en tiedä. Menkat alko kai joku aamu ja mietin et mitä ihmettä, miks mun alkkareis on jotai ruskeeta? No sit olin koko päivän silleen kai tyyliin kakkaa on jota en oo saanu pyyhittyä. Lopulta yöllä/illalla sitä oli jo alkkarit täynnä (en siis käyny vaihtaan alkkareita, ku sitä oli aamul vaan vähä ja ajattelin vaihtavani pesulla käynnin yhteydessä) ja vielä taisin hämmästyä sitä et niissä on jotai, ku niitten alkkareitten pitäs olla puhtaita. No, sit menin äitille joskus 2 yöllä, ku en saanu unta, ku tuntu märältä ja vähän vieraskin olo oli. Sanoin vaan äitille et mun alkkareihin on alkanut ilmestyä jotai ruskeeta ja se sit siinä väsyneenä kerto jotai et ne on kuukautiset ja haki mulle paketin siteitä sekä puhtaat alkkarit ja neuvo nopee miten side laitetaan. Seuraavana päivänä taiettiin jutella kahestaan mun huoneessa jotai, mut en muista mitä.
      Mä tosin häpeän aina ku ne alkaa ja useimmin äiti ei ees tiiä millon mulla ne on, ku en uskalla kertoa. Kieltäydyn vaan uimisesta ja sillon äiti arvaa tai joskus ku onnistun yöllä sotkee kaikki paikat, jos sitä verta tulee paljo.
      Siteet oon saanu omaan vaatekaappiin, koska olen yläkerrassa ja äiti alakerrassa, ettei siks voia käyttää samoja.
      Joten paljo paremmin teil kaikil muilla näköjään on menny, ku ootte tienny😅

    • Anonyymi

      Äidilläsi on myös kuukautiset joten kerro vaan kyllä hän ymmärtää.
      Sehän on asia mikä kaikilla naisilla on, siis ei mitenkään ihmeellistä vaan ihan luonnollista

    • Anonyymi

      Joo oon 10 v. Ja mulla on valkovuodot nii ootan et alkaa kuukautiset

      Ps. En mäkään uskalla kertoo sit pistän varmaan viestin tai jotain

    • Anonyymi

      Voit sanoo esim:"Äiti, mun alapäästä tulee verta!!! Onks tää vakava sairaus???!!!" ja esittää ettet tiiä siit mitään. Mulla meni hyvin kun käytin tätä tekniikkaa, äiti antoi menkkasiteitä ja tamponeja sano että voin testata molempia ja äiri jerto mistä niitä löytyy ja äiti sanoi että aina voi tulla sanomaan jos on siteet tai tamponit lopussa sen jälkeen kun oli selittänyt mitä menkat on.

    • Anonyymi

      Siis oon mun iskällä nyt ja täällä ei tietenkää oo siteitä ja mulla alko yhtäkkiä menkat (vaikka ei ois pitäny vielä alkaa) mut on ollu jo puol vuotta enkä oo kertonu äitille tai iskälle ja nyt ku täällä ei oo siteitä eikä vessassa roskista nii en tiiä et mitä pitäs tehä enkä uskalla kertoo äitille.

      • Anonyymi

        Kerro isälle ja pyydä et menettä yhdessä ostamaan - rohkeasti vaan, kyllä me isät tuetaan välitetään ja ymmärretään..


    • Anonyymi

      Mikset ite oon 8v

    • Anonyymi

      Siis mulla Alko menkat aamulla Ja mennään jkl tänään! En uskalla sanoo ja meil on koulu-uinti ensviikolla! Auttakaa

    • Anonyymi

      Mul lako eilen ja en uskalla kertoa ja menisin ylihuomenna metsään yöks luokan kaa ja se ois hirveetä ku on menkat mut en haluu jättää väliin millään ja oon siis 12

    • Anonyymi

      Mulla alkoi menkat tyylii viimevuoden marraskuussa ja nyt on kesäkuu enkä oo vieläkään kertonu ja mä oon panikoillut tästä asiasta ihan sikana mulla ois tarkoitus kertoo tää asia tänään mutta en uskalla kun äiti on töissä ja pääsee iltapäivällä pois. Mulla oli eilen ihan sika kovat kivut mun alapäässä ja itkin siitä kun ne oli niin kipeet. Mun on vähän niiku pakko kertoo äidille et mulla alko ne koska meen mun mummolaan yöks tänään, mutta oon niin ujo et aattelin laittaa viestillä mutkun en haluu sanoo menkat tai kuukautiset nii mitä mä sit sanon sille. Sanonko mä vaan sille viestillä et 'äiti mulla tais alkaa ne'vai miten mä sanon kun en haluu puhuu siitä kellekkää kasvotusten. Oon siis 13 just täyttänyt.kertokaa pliis mulla mitä tehdä nopeasti!!!!!!

    • Anonyymi

      No kerrot vaan että olet saanut kuukautisen nehän sinun äidilläsikin on, ei siinä pitäisi olla mitään hävettävää kellään. Kaikki naiset saavat kuukautiset, siis et ole erikois tapaus mitenkään . Sano vaan ihan suoraan asia kuten se on

    • Anonyymi

      Eli mulla alko eilen ja en uskalla kertoo mut pakko koska nää on runsaat nii ei mitää jälkee elää tän asian kaa yksin!mut pelkään et äiti laittaa mun siskolle jotai viestii et (NÄYTÄPPÄ SISKOLLES MISSÄ ON SITEITÅ) vaikka tiiän jo!Mut kerron tänään tai huomenna

    • Anonyymi

      Mul alko just äsken ja äiti ei oo kotona ja en tiiä mitä teen help

    • Anonyymi

      Mun 11 vuotias tyttö ei kertonut mulle kun hänen menkat alkoi mutta huomasin sen itse kun hän kävi niin useasti vessassa kysyin häneltä kyllä että "ei kai sun menkat oo alkanut" hän vain puristi päätään ja lähti ja sit yhtenä yönä heräsin siihen ku hän itki kivuista ja menin sit kysymään et mikä on ja hän itki ja sanoi et "anteeks äiti ku mä en oo kertonut sulle et mul alkoi menkat ja nyt mun vatsa sattuu ihan hirveesti" ja mä sit lohdutin häntä ja sanoin et kaikki on hyvin ja autoin häntä. Mut oikeesti tytöt kertokaa teidän äidille ku teillä alkaa menkat ne kyl auttaa teitä esim. Jos teil tulee jotain kipuja

    • Anonyymi

      Eilen illalla mulla alko ja sanoin vaan että on ollu vähän vatsa kipee sitten piti kertoo illalla mutta en uskaltanut no kun aamu koitti niin menin vessaan ja huusin äitille että sattuu vieläki tosi paljon vatsaan sitten vaan totesin et mul tais alkaa menkat no äiti sit kerto missä on siteitä ja auttoi

    • Anonyymi

      Äiti ainakin teki nuorena tosi hauskasti. Ei uskaltanut omalle äidille kertoa niin kävi apteekissa ja puhui myyjälle samalla kun osti siteitä.myyjä sanoi että kyllä hän ymmärtää

    • Anonyymi

      Moi oon 13v mul alkoi menkat eilen koulussa ja olin ensin ihan paniikissa enkä tiennyt mitä teen mut sit päätin mennä sanomaan mun 15v isosiskolle joka oli kyl tunnilla mut menin vaa koputtaa sen luokan oveen ja sit se opettaja tuli avaamaan ja sanoin sit et mul on asiaa mun siskolle ja sit mä menin vaan sanomaan sille et mul alkoi menkat ja se sit antoi mulle siteen ja se viel kysy et tarviinko apua ja sanoin vaan et en ja sit viel kotona mun sisko kertoi äidille koska en ite uskaltanut kertoa mut kuulin kyl ku jotkut sen luokan pojat naureskeli ku ne näki ku mun sisko antoi sen siteen mut ihan sama

    • Anonyymi

      Mitä tehdä mulla on ollu valkovuotoa 6-12kk ja tullut niiden kanssa tosi vähän punaista verta tai jotain. Mutta ne eivät ole tuntuneet miltään enkä ikinä tiedä onko tullut vai ei. Huomaan sen vasta vessassa käydessä että okei nyt on taas tullut.

      Välillä sattuu alavatsaan, mutta ei oo ikinä tullu niitten lähettyvillä mitään. Tää valkovuoto tulee ehkä 1-2krt kk.

      Onko nää siis menkat vai ainoastaan jotain sitä aikasempaa jutskaa voiko joku kertoooo!! Oon siis ite 14 puolen vuojen päästä 15 ja äitillä alko menkat vissii 15v. Ois kiva jos joku vois kertoo ja auttaa:)

    • Anonyymi

      Mulla ei oo vielä menkat alkanut mutta on ollu tosi paljon kaikkee vetsa kipuja rinnat on kasvanut valkovuotoa on tullu jo reilusti ja totta kai myös karvoja ala päähän😅 nii että vähä jo ekat menkat jännittää vaikka oon vasta 11v 😅

    • Anonyymi

      Jos vähä satun koskettaa mun rintoja niin niihin rupee sattuu😅

    • Anonyymi

      Kantaa kertoo viestillä tai jotain

    • Anonyymi

      Heips! Oon 11 v ja mulla alko menkat enkä todellakaan uskalla kertoo mun äitille ja mua pelottaa et se suuttuu? Mitä teen

    • Anonyymi

      Ite oon 11v ja nyt on helmikuu täytän kesällä 12v. Mul on ollu yli puol vuotta valkovuotoo karvoi alapäässä hiukset on tosi rasvaset ollu jne oon kasvanu paljo pituutta ja mietin et kertoisin mun siskolle eka joka on mua 3-4 vuotta vanhempi että ehkä hänkin on adiasta joskus äidille kertonut ja äiti varmaan tietää et on jo murkkuikä alkamas ku se kyselee et miten sul on taas tukka nuin rasvanen jne jne ja siis niin en ees tiedä millon äidillä alko kuukautiset et alkaakohan mulla kohta? Veikkaisin et ehkä tänä vuonna mut juu en tiiä

      • Anonyymi

        Ja siis mun yhdellä kaverillq on jo alkanu se oli luokan eka ja joo ollaan mun parhaan kaverin kaa asiasta juteltu ja molemmat hieman jännittyneinä hänellä ei luultavasti valkovuotoa ole koska ihan rehellisiä ollaan. Enkä ees tiiä millon mun siskon menkat alko ni ei mitään hajua ja miten tyypit tietää millon niiden äideillä alko meetteka suoraa vaan kysyy "et hei millon sulla alko menkat näin ihan btw"


    • Anonyymi

      Mä ite just äsken kävin kertoo.mulla oli koulussa alkanu ja tungin sit titä wc paperia mun alkkareikin. Pärjäsin oikein hyvin.mä menin äitin luo ja ootin vähä aikaa sit sanoin suoraan et mulla tota tais alkaa menkat äiti oli vaa että joo ja lähti kävelee vessaa päin. Mä seurasin perässä. Sitäiti rupea esittelee erilaisii siteitä ja sano et alussa ne saattaa olla epäsäännölliset. Ja oli sillee kysyttävää? Mä olin et ei oo.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5810
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3687
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1948
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1782
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1232
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1187
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      957
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      51
      951
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe