Saako tyttäresi käyttää tamponia?

joopi

Mun äiti ei anna mun käyttää sitä. koko ajan saa pelätä, että tulee läpi...

50

19063

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tytttö

      miksei?? mä ainakin saan :D

    • ...

      Olen itse käyttänyt 12-vuotiaasta. Eipä äiti siihen mitään oo sanonut. Kysy vaan että millasta merkkiä ja mitä imukykyä.

      • Anonyymi

        Minulla on alkanut kuukautiset vähän aika sitten ja en käytä tanpoonia.👌


    • teinityttären äiti

      olen sitä mieltä että ei ne tamppoonit ihan 12-vuotiaiden juttuja ole.
      Itse käytän tamponia vain jos olen sellaiseen paikkaan menossa että on "vaara" et side näkyisi jotenkin vaatteiden läpi.

      Sitä paitsi on luonnollisempaa että se veri valuu ulos saakka.Jokapäiväinen alapesu jopa kahdestikkin.

      Olenkohan vanhanaikainen :))))

      • kyse

        vanhanaikaisuudesta vaan typeryydestä.

        Tottakai jokainen ihminen käyttää sellaista suojaa mikä ITSESTÄ TUNTUU PARHAALTA! Typerää vanhemmilta, erityisesti äidiltä joka saman "ongelman" jakaa, rajoittaa tyttären valintoja.

        Itselläni menkat alkoivat ollessani 11. Lantioni oli niin kapea, ja olin niin hoikka että pikkarini olivat vielä tosi pientä kokoa - eli kuukautisside joka olisi sopinut imukyvyltään minulle, ei mahtunut pikkareihin, leveydestä jäi kummallekin puolelle ainakin sentti!

        Myöhemmin kun kasvoin ja vähän lihosinkin niin side olisi toki mahtunut pikkareihin, mutta koin sen ikäväksi - kuin olisi kävellyt vaippa pöksyissä. Näkyminen minua ei niinkään haitannut. Ja sitten kun kasvoin vielä vähän, mukaan tulivat stringit ja niiden kanssahan on ei tietty voi käyttää sidettä...

        Eli jokainen sen mukaan mikä tuntuu hyvältä. Itse suosin tampooneja aina kuin voin, koska vaikka miten lupaillaan että "ei vuoda yli" tms niin kyllä mulla on tullut monet kerrat yli näiden ihan uusimpien ja "varmimpien" vaikkei paljon tulisikaan verta.

        Minä voin lähteä luennolta kun tuntuu märältä, vaikka se aiheuttaakin vähän hankaluuksia kun ihmiset joutuvat siirtyilemään että pääsen ohi, mutta harva yläasteikäinen kehtaa mennä mies/naismaikalle sanomaan että tarttis päästä vessaan ja kun tiukataan että mikä nyt taas, että miksei käynyt välitunnilla niin... Ja yläasteella kun menkat vielä vaihtelevat kestoltaan ja verisyydeltään, on joskus vaikea arvioida pitäisikö vaihtaa side nyt vai 45min päästä. Varsinkin kun seisoma-asennossa verta ei välttämättä tule kuin tipoittain mutta kun istahtaa ja kohtu tyhjenee äkkiä niin puolityhjä side pursuaakin yli.

        Tampooni ei ikinä petä kun kouluissa on näitä koppivessoja, joissa ei välttämättä ole käsisuihkua ollenkaan, tampooni on huomattavasti siistimpi vaihtoehto. Kuvittele itse olevasi 8 h koulumatkat verisenä vaikka vaihtaisitkin ihan säännöllisesti siteen...? Välitunnilla kun juuri siihen ainoaan kunnolliseen vessaan saattaa olla karmea jono!

        Ja yliopistossa luennoilta en minä ainakaan viitsi lähteä hyppimään ihmisten jalkojen yli jos 3 h luento venyy.. Nykyisin kun on onneksi pillerit niin ei tarvitse siitäkään vaivasta kärsiä kuin 3-4 krt vuodessa...


    • cat70

      jos se menee hyvin sisään ja osaa käyttää oikein ja hygieenisesti, miksi ihmeessä et saisi käyttää. Osta itse ja käytä, ei kai se äitis sun jalkoväliä tarkista, mitä siellä on? Ja tonkiiko se roskiksetkin ja laskee käytettyjen siteiden määrät.
      Itseni kohdalla asia ei ihan vielä ole ajankohtainen, sillä tyttäreni on vasta 10 v, mutta mielestäni alkuharjoittelun jälkeen hän saa käyttää sitä mikä itsestä mukavalle tuntuu.

    • ida

      Hei!
      No olen itse 19.vuotias, enkä ole käyttänyt tamponeja tässä 11-19v aikana kuin muutaman kerran. Äitini sanoi aluksi, ettei ole itse koskaan tottunut niiden käyttöön, joten en minäkään ollut kiinnostunut. En kuitenkaan koskaan ole tottunut niihin, tuntuvat (vaikka ilmeisesti ei pitäisi ollenkaan tuntua) ja kun vuotokin on vähäistä, ei tarvetta. Toki käytän uimaan mennessä jne. Mutta käytä ihmeessä jos tunnet tarpeelliseksi, esim. uimassa tai kesähelteellä. Älä kuitenkaan hätiköi, se ei kaada elämääsi jos et käytä. PMS-oireet eivät varmasti ole kiva juttu (tamponit voi aiheuttaa, kuten varmasti jo tiedät), mutta toisaalta ainakin mulla siteet aiheuttaa ns. hilseilyä alapäässä. Laita vaikka virtsankarkailuun tarkoitettu ohut side tamponin kanssa. Mielestäni on tärkeää pitää oma päänsä, kasvat vahvaksi aikuiseksi.

      • Terkkari-opiskelija

        Väitätkö siis todella että "PMS-oireet eivät varmasti ole kiva juttu (tamponit voi aiheuttaa, kuten varmasti jo tiedät)" tampoonit aiheuttavat PMS-oireita?!

        Menes takas peruskouluun kertaamaan tietosi biologiasta, ei kukaan 19-v oikeasti luule että tampooni aiheuttaa PMS-oireet?? Tampoonilla ei ole mitään tekemistä kyseiten oireiden kanssa.

        Tässä oikeaa tietoa:

        http://www.epilleri.fi/scripts/2vaikutukset/b_pillerien_terveysvaikutukset/a_pms_oireet/index.php
           
        PMS-oireet
        Ennen kuukautisia esiintyvät oireet, kuten rintojen turvotus ja vatsan pömpötys sekä mielialavaihtelut, voivat olla varsin kiusallisia oireita.

        Kuukautiskiertoon liittyvät mielialan vaihtelut
        Suurimmalla osalla naisista mieliala vaihtelee silloin tällöin. Lievät mielialan vaihtelut ja ärtyneisyys ovat täysin normaaleja kuukautiskierron aikana. Mielialan vaihteluiden katsotaan usein kuuluvan samaan ryhmään kuin muut kuukautisia edeltävät oireet, kuten päänsärky, vatsakivut ja nesteen kertyminen elimistöön.

        Ja:

        http://www.antioxidant.fi/art_pms.html

        Tuossa on perinpohjaiset sivut.

        Kannataisi edellisenkin vähäsen miettiä ennenkuin jakaa valheellista tietoa.


      • Tyttö92Hyvinkää :)
        Terkkari-opiskelija kirjoitti:

        Väitätkö siis todella että "PMS-oireet eivät varmasti ole kiva juttu (tamponit voi aiheuttaa, kuten varmasti jo tiedät)" tampoonit aiheuttavat PMS-oireita?!

        Menes takas peruskouluun kertaamaan tietosi biologiasta, ei kukaan 19-v oikeasti luule että tampooni aiheuttaa PMS-oireet?? Tampoonilla ei ole mitään tekemistä kyseiten oireiden kanssa.

        Tässä oikeaa tietoa:

        http://www.epilleri.fi/scripts/2vaikutukset/b_pillerien_terveysvaikutukset/a_pms_oireet/index.php
           
        PMS-oireet
        Ennen kuukautisia esiintyvät oireet, kuten rintojen turvotus ja vatsan pömpötys sekä mielialavaihtelut, voivat olla varsin kiusallisia oireita.

        Kuukautiskiertoon liittyvät mielialan vaihtelut
        Suurimmalla osalla naisista mieliala vaihtelee silloin tällöin. Lievät mielialan vaihtelut ja ärtyneisyys ovat täysin normaaleja kuukautiskierron aikana. Mielialan vaihteluiden katsotaan usein kuuluvan samaan ryhmään kuin muut kuukautisia edeltävät oireet, kuten päänsärky, vatsakivut ja nesteen kertyminen elimistöön.

        Ja:

        http://www.antioxidant.fi/art_pms.html

        Tuossa on perinpohjaiset sivut.

        Kannataisi edellisenkin vähäsen miettiä ennenkuin jakaa valheellista tietoa.

        jeps.PMS oireethan todellakin ovat mielialan vaihtelu oireita,joita ei yleensä esiinny edes kaikilla naisilla.Vähän niinkuin että kuukautisten aikansa on ärtyisä tms.

        Kirjoittaja tarkoitti varmaankin siis toksista sokki oireyhtymää,TSS:ssää.Ei siis tosiaankaan sama asia kuin PMS.Lyhenteet on helppo sekoittaa,kun ne liittyvät molemmat kuukautisiin.TSS voi tulla tamponeista,MUTTA SE ON ERITTÄIN HARVINAINEN,tosin vakava sairaus.

        Noh.Sinulle,terkkari-opiskelija,ihme ettet tunnistanut kyseistä lyhenteisiin liittyvää sekaannusta.Itse ainakin yhdistän PMS:ssän heti TTS:ssään.

        Ja "tampooni" on muuten kyllä tamponi.

        Ja hämmästyt ehkä kuullessasi että olen 13 vuotias tyttö Hyvinkään yläasteelta.Tekstissäni on varmasti kirjoitusvirheitä,mutta ainakin tiedän PMS:ssän ja TTS:ssän eron.

        No,annetaan ihmisille varaa tehdä virheitä.. :)


      • joojoojojo
        Tyttö92Hyvinkää :) kirjoitti:

        jeps.PMS oireethan todellakin ovat mielialan vaihtelu oireita,joita ei yleensä esiinny edes kaikilla naisilla.Vähän niinkuin että kuukautisten aikansa on ärtyisä tms.

        Kirjoittaja tarkoitti varmaankin siis toksista sokki oireyhtymää,TSS:ssää.Ei siis tosiaankaan sama asia kuin PMS.Lyhenteet on helppo sekoittaa,kun ne liittyvät molemmat kuukautisiin.TSS voi tulla tamponeista,MUTTA SE ON ERITTÄIN HARVINAINEN,tosin vakava sairaus.

        Noh.Sinulle,terkkari-opiskelija,ihme ettet tunnistanut kyseistä lyhenteisiin liittyvää sekaannusta.Itse ainakin yhdistän PMS:ssän heti TTS:ssään.

        Ja "tampooni" on muuten kyllä tamponi.

        Ja hämmästyt ehkä kuullessasi että olen 13 vuotias tyttö Hyvinkään yläasteelta.Tekstissäni on varmasti kirjoitusvirheitä,mutta ainakin tiedän PMS:ssän ja TTS:ssän eron.

        No,annetaan ihmisille varaa tehdä virheitä.. :)

        "hämmästyt kuullessasi..." mitä hämmästymistä tossa on? :DDD taas joku kakara yrittää pätee. LOL!!

        ja btw, uusimpien tulosten mukaan tamponit ei aiheuta TSS:ääää. ni.


      • kahden lyhenteen
        Tyttö92Hyvinkää :) kirjoitti:

        jeps.PMS oireethan todellakin ovat mielialan vaihtelu oireita,joita ei yleensä esiinny edes kaikilla naisilla.Vähän niinkuin että kuukautisten aikansa on ärtyisä tms.

        Kirjoittaja tarkoitti varmaankin siis toksista sokki oireyhtymää,TSS:ssää.Ei siis tosiaankaan sama asia kuin PMS.Lyhenteet on helppo sekoittaa,kun ne liittyvät molemmat kuukautisiin.TSS voi tulla tamponeista,MUTTA SE ON ERITTÄIN HARVINAINEN,tosin vakava sairaus.

        Noh.Sinulle,terkkari-opiskelija,ihme ettet tunnistanut kyseistä lyhenteisiin liittyvää sekaannusta.Itse ainakin yhdistän PMS:ssän heti TTS:ssään.

        Ja "tampooni" on muuten kyllä tamponi.

        Ja hämmästyt ehkä kuullessasi että olen 13 vuotias tyttö Hyvinkään yläasteelta.Tekstissäni on varmasti kirjoitusvirheitä,mutta ainakin tiedän PMS:ssän ja TTS:ssän eron.

        No,annetaan ihmisille varaa tehdä virheitä.. :)

        eron. Ja ymmärsin sekaannuksen heti, mutta en kokenut TSS:n ottamista esille tarpeellisena, koska tamponi ei "aiheuta" sitä aktiivisesti kaikille kuten edellinen kirjoittaja antaa ymmärtää. Viesti oli kirjoitettu siihen sävyyn että siinä annettiin tarkoituksellisen negatiivinen kuva tamponien käytöstä.

        Kyse on todellakin erittäin harvinaisesta sairaudesta, josta sitä paitsi kerrotaan jokaisen tamponipaketin kyljessä, sieltä voi käydä lunttaamassa jos ei tiedä mitä kyseinen lyhenne tarkoittaa.

        Ja kyllä noiden kahden ero pitäisi tietää, en ole kyllä ikinä kuullut että nuo kaksi olisi helppo sekoittaa, toinenhan on sairaus joka voi kehittyä tulehduksesta ja toinen tarkoittaa kuukautisiin liittyviä mahdollisi mielialavaihteluita/fyysisiä oireita.

        Kyllä itse ainakin tiesin jo 12-vuotiaana, kuten sinäkin nyt, mitä eroa noilla kahdella on, ja tiesin mistä tuo PMS:n lyhennelmä tulee. Eli vaikkei muistaisi TSS:n lyhennelmää, tulisi ainakin tietää mihin sitä ei pitäisi sekoittaa.....


      • tyttö_12_w.
        Tyttö92Hyvinkää :) kirjoitti:

        jeps.PMS oireethan todellakin ovat mielialan vaihtelu oireita,joita ei yleensä esiinny edes kaikilla naisilla.Vähän niinkuin että kuukautisten aikansa on ärtyisä tms.

        Kirjoittaja tarkoitti varmaankin siis toksista sokki oireyhtymää,TSS:ssää.Ei siis tosiaankaan sama asia kuin PMS.Lyhenteet on helppo sekoittaa,kun ne liittyvät molemmat kuukautisiin.TSS voi tulla tamponeista,MUTTA SE ON ERITTÄIN HARVINAINEN,tosin vakava sairaus.

        Noh.Sinulle,terkkari-opiskelija,ihme ettet tunnistanut kyseistä lyhenteisiin liittyvää sekaannusta.Itse ainakin yhdistän PMS:ssän heti TTS:ssään.

        Ja "tampooni" on muuten kyllä tamponi.

        Ja hämmästyt ehkä kuullessasi että olen 13 vuotias tyttö Hyvinkään yläasteelta.Tekstissäni on varmasti kirjoitusvirheitä,mutta ainakin tiedän PMS:ssän ja TTS:ssän eron.

        No,annetaan ihmisille varaa tehdä virheitä.. :)

        taidat ite luulla olevas ihan über-nero kun tiedät mikä tss on :D nykyään jaetaan kaikille 11 vuotiaille tytöille kotiin tietopaketti jossa kerrotaan laajasti tss:stä. Että kas siinä valaistusta hämmästyttävä hyvinkääläinen.


      • BonGGi
        tyttö_12_w. kirjoitti:

        taidat ite luulla olevas ihan über-nero kun tiedät mikä tss on :D nykyään jaetaan kaikille 11 vuotiaille tytöille kotiin tietopaketti jossa kerrotaan laajasti tss:stä. Että kas siinä valaistusta hämmästyttävä hyvinkääläinen.

        Öö, mulle ei oo jaettu mtn näyte pakettii vaik oon pia 12. Eikä oo kyl mun isosiskollekkaan!


      • vasta 13.v

        Hei! oon vasta 13.v ja mulla alko kuukautiset 12 vuotiaana. olen käyttänyt tähän asti sidettä mutta mietin vaihtavani tamponiin koska en tuntisi olevani likainen vuotojen aikana. Tiedän kun itsekkin eksyin lukemaan näitä että kun lapset jotka haluaa vastauksia lukee näitä eikö itsekkin ole vähän sekaisin siitä mitä pitäisi valita kun jotkut sanoo että on pitänyt sidettä 20vuotta ja jotkut tamponia 20vuotta ja ei siinä tiedä kumman valitsee. Niinkuin kerroin olen harkinnut tamponiin siirtymistä mutta täällä jaetut kommentit niiden hyvistä ja huonoista puolista on antanut epävarmuutta siihen haluanko sittenkään. Olisi kivaa jos täällä ei niin arvosteltaisi kaikkea. Tämä on tietysti vaan pyyntö. Mutta tiedän mistä puhun koska sain hiukan epävarman vaikutelman tamponeista mutta kokeilen kuitenkin. :) (sori saattaa olla kirjotus virheitä mutta kirjotin puhelimella)


      • Vituidiootti
        Terkkari-opiskelija kirjoitti:

        Väitätkö siis todella että "PMS-oireet eivät varmasti ole kiva juttu (tamponit voi aiheuttaa, kuten varmasti jo tiedät)" tampoonit aiheuttavat PMS-oireita?!

        Menes takas peruskouluun kertaamaan tietosi biologiasta, ei kukaan 19-v oikeasti luule että tampooni aiheuttaa PMS-oireet?? Tampoonilla ei ole mitään tekemistä kyseiten oireiden kanssa.

        Tässä oikeaa tietoa:

        http://www.epilleri.fi/scripts/2vaikutukset/b_pillerien_terveysvaikutukset/a_pms_oireet/index.php
           
        PMS-oireet
        Ennen kuukautisia esiintyvät oireet, kuten rintojen turvotus ja vatsan pömpötys sekä mielialavaihtelut, voivat olla varsin kiusallisia oireita.

        Kuukautiskiertoon liittyvät mielialan vaihtelut
        Suurimmalla osalla naisista mieliala vaihtelee silloin tällöin. Lievät mielialan vaihtelut ja ärtyneisyys ovat täysin normaaleja kuukautiskierron aikana. Mielialan vaihteluiden katsotaan usein kuuluvan samaan ryhmään kuin muut kuukautisia edeltävät oireet, kuten päänsärky, vatsakivut ja nesteen kertyminen elimistöön.

        Ja:

        http://www.antioxidant.fi/art_pms.html

        Tuossa on perinpohjaiset sivut.

        Kannataisi edellisenkin vähäsen miettiä ennenkuin jakaa valheellista tietoa.

        HAista paska !


    • Aikuinen Nainen*

      Voi kun olisin saanut itse jo teininä tietoa tamponeista. Minulla on ollut erittäin rajusti vuotavat menkat pienestä pitäen.

      Jos olisin tiennyt, että tamppooni side helpottaa oloa ( ei tarvi miettiä pettääkö side joka kerta kun nousee esim. tuolista koulussa )
      Niin olisin vaihtanut tamppooniin heti.

      Nyt olen käyttänyt tampponeja 25 vuotiaasta ja kyllä se on helpompaa.. Tosin vaihdan 4 tunnin välein koska muuten tulee yli ( super plus ).

      • kupista

        Tamponit on jees, mutta kuukautiskuppi pelastaa elämänne!

        :) Pakko hehkuttaa, puolivuotta sitten rohkenin sellaisen hankkia, ja paluuta entiseen ei ole!

        Niin helppoa,kuukautisia ei edes huomaa, ne voi oikeasti UNOHTAA kokonaan, mitään läpivuotoja ei tarvi pelätä, vaikka olisi kuinka runsaat menkat, voi harrastaa ihan kaikkea, uintiakin. Kaiken lisäks rahaa säästyy kun ei tarvi ostaa kalliita siteitä/tamponeja, eikä kuormita luontoa.

        Ihan paras juttu! :) Kadun ainoastaan sitä, etten kuullut tästä aiemmin.Olin jo 25 kun kuulin tästä.


        No nyt te tiedätte! :)


      • raijamarita
        kupista kirjoitti:

        Tamponit on jees, mutta kuukautiskuppi pelastaa elämänne!

        :) Pakko hehkuttaa, puolivuotta sitten rohkenin sellaisen hankkia, ja paluuta entiseen ei ole!

        Niin helppoa,kuukautisia ei edes huomaa, ne voi oikeasti UNOHTAA kokonaan, mitään läpivuotoja ei tarvi pelätä, vaikka olisi kuinka runsaat menkat, voi harrastaa ihan kaikkea, uintiakin. Kaiken lisäks rahaa säästyy kun ei tarvi ostaa kalliita siteitä/tamponeja, eikä kuormita luontoa.

        Ihan paras juttu! :) Kadun ainoastaan sitä, etten kuullut tästä aiemmin.Olin jo 25 kun kuulin tästä.


        No nyt te tiedätte! :)

        Miten muka jonkun sellaisen voi unohtaa kokonaan, jota pitää lotrata vesihanan alla ja keittää kattilassa???? yökkkk yökkk! Sama kuin keittäis niitä itte virkattuja kestorättejä mitä ennen käytettiin.


      • kokeiltu on :(
        raijamarita kirjoitti:

        Miten muka jonkun sellaisen voi unohtaa kokonaan, jota pitää lotrata vesihanan alla ja keittää kattilassa???? yökkkk yökkk! Sama kuin keittäis niitä itte virkattuja kestorättejä mitä ennen käytettiin.

        Ostin kuukautiskupin, kun siitä oikein hehkutetaan nykyisin joka paikassa netissä. Kokemus oli karmea! Kyllä sen kupin sisään saa survottua, mutta pois ottaminen onkin temppu ja kuinka se tehdään! Itse tarvitsin mieheni apua hommassa ja se vasta oli noloa. Siirryin takaisin tamponiin. Enkä oikeastaan usko, että jaksaisin tosiaan alkaa keitellä sitä kuppia, katsella niitä värjäytymiä ja lotrata sen kanssa vessassa. Minulle tamponit ovat paras kuukautissuoja, ja sillä selvä. Käytän niitä ja siteitä, aina tarpeen ja tilanteen mukaan.

        Tästä varsinaisesta aiheesta sanoisin, että ehkä tytön äiti on huolissaan siitä, muistaako tyttö vaihtaa tamponin riittävän usein. Myös viimeisen tamponin unohtaminen kuukautisten jälkeen on yllättävän yleistä, myös aikuisilla. Eräs gynekologi sanoi minulle, että jokainen gynekologi törmää uransa aikana ihmisiin, jotka ihmettelevät outoja kuukautisiaan ja syyksi paljastuu sisään unohtunut tamponi. Eivät kaikki saa heti mitään toksista shokkisyndroomaa, mutta onhan siinä aina se vaara ja onhan se muhiva tamponi aikamoinen bakteerien kasvualusta.

        Jos nuori on muuten kovin muistamaton (myöhästelee bussista, koulusta, unohtelee koulukirjoja kotiin tms.) niin äiti voi ihan syystäkin olla huolissaan, että miten käy sitten tamponin kanssa.


      • kupista
        raijamarita kirjoitti:

        Miten muka jonkun sellaisen voi unohtaa kokonaan, jota pitää lotrata vesihanan alla ja keittää kattilassa???? yökkkk yökkk! Sama kuin keittäis niitä itte virkattuja kestorättejä mitä ennen käytettiin.

        Mulla oli ensin TÄYSIN SAMAT ennakkoluulot!
        Että hyi yäk, pitää pestä ja pitää keittää.

        Noh, kuukautiset voi unohtaa kupin kanssa kokonaan. Kupinkin kyllä voi unohtaa, kun se ei tunnu missään.
        :)

        Ja joo, kyllähän sitä kuppia pitää välissä pestä, mutta ei se ole niin hirveänkauheankamalaa, kuin mille se ehkä kuulostaa.
        Kupin sisältö vain kaadetaan pönttöön, ja jäljelle jääneet tahrat huuhdotaan hanan alla. Ja sitten kuppi vain takaisin ja homma jatkuu. :)

        Kyllähän sitä joutuu aina menkkojen aikaan alapesuakin tekemään, jotenka, eihän siltä veren näkemiseltä/koskemiselta voi välttyä.
        Ja varsinkin siteiden kanssa pelatessa, kun sitä verta tosiaan on sitten jokapuolella persusta....
        Kuppi on siistimpi, verta ei ole missään muuaalla kuin siellä kupissa.

        Ja kuppi EI haise. Itsellä oli sellainen väärä käsitys, että kuukautisveri haisee, mutta se ei ole totta. Siteet ja tamponit haisevat. Kuukautiveri sinällään haisee vain miedosti raudalle, eikä ollenkaan sille pahalle ketunraadolle, jolle siteet haisevat.

        Eikä sitten kaikkien näiden kupin plussapuolien jälkeen ole temppu eikä mikään menkkojen lopuksi laittaa pestyä kuppia kattilaan, kiehauttaa sitä 5-10 min (aivan sama homam kuin vauvojen tuttipulloille/tuteille yms tehdään) ja nostaa sitten kaappiin odottamaan ensikuuta.

        :) Jospa tästä oli apua.


      • kupista
        kokeiltu on :( kirjoitti:

        Ostin kuukautiskupin, kun siitä oikein hehkutetaan nykyisin joka paikassa netissä. Kokemus oli karmea! Kyllä sen kupin sisään saa survottua, mutta pois ottaminen onkin temppu ja kuinka se tehdään! Itse tarvitsin mieheni apua hommassa ja se vasta oli noloa. Siirryin takaisin tamponiin. Enkä oikeastaan usko, että jaksaisin tosiaan alkaa keitellä sitä kuppia, katsella niitä värjäytymiä ja lotrata sen kanssa vessassa. Minulle tamponit ovat paras kuukautissuoja, ja sillä selvä. Käytän niitä ja siteitä, aina tarpeen ja tilanteen mukaan.

        Tästä varsinaisesta aiheesta sanoisin, että ehkä tytön äiti on huolissaan siitä, muistaako tyttö vaihtaa tamponin riittävän usein. Myös viimeisen tamponin unohtaminen kuukautisten jälkeen on yllättävän yleistä, myös aikuisilla. Eräs gynekologi sanoi minulle, että jokainen gynekologi törmää uransa aikana ihmisiin, jotka ihmettelevät outoja kuukautisiaan ja syyksi paljastuu sisään unohtunut tamponi. Eivät kaikki saa heti mitään toksista shokkisyndroomaa, mutta onhan siinä aina se vaara ja onhan se muhiva tamponi aikamoinen bakteerien kasvualusta.

        Jos nuori on muuten kovin muistamaton (myöhästelee bussista, koulusta, unohtelee koulukirjoja kotiin tms.) niin äiti voi ihan syystäkin olla huolissaan, että miten käy sitten tamponin kanssa.

        Hei!

        Harmillista, että kupin käyttö kilpistyi ensimmäiseen vastoinkäymiseen.

        Kupin käyttö vaati harjoitusta! Kyllä se mullakin aluksi oli vaikeaa, ensin sitä ei meinannut saada sisään, ei sitten millään, ja kun se vihdoin meni, sitä ei millään meinannut saada ulos!

        Mutta, ei pidä panikoida. Silloin kaikki lihakset vain jännittyy, eikä varmasti saa mitään ulos.
        Kuppia voi työntää synnytyslihaksilla alaspäin, ja sitten kun siihen yltää sormin, kannattaa litata sen reuna, jotta alipaine poistuu. Seuraavkasi onkin helppoa ottaa kupin pohjasta kiinni etusormella ja peukalolla, vetää kuppia ulospäin, sekä vielä puskea synnytyslihaksistolla.
        Kyllä varmana tulee ulos. :) Ja samalla tulee joka kuukausi treenattua lantionpohjan lihaksia kuin itsestään. :)

        Kuppi pehmenee käytön ja keittelyn myötä, ja ajan kanssa sen käyttöön harjaantuu.
        Itsellä on kuppi ollut käytössä puoli vuotta, ja saan sen sisään ja ulos muutamassa sekunnissa. Kun ekalla kerralla sisäänlaitto kesti yli tunnin ja poisotto toisen tunnin....


        Eli kannattaa harjoitella, kohta se sujuukin kuin itsestään! Vaaditaan vain vähän kärsivällisyyttä ja pientä vaivannäköä!
        Se kyllä palkitaan, kun kupin kanssa tulee sinuiksi, niin huomaa,miten helppo ja ennekaikkea MUKAVA se loppujen lopuksi on!!

        Kyllä sitä ihmettelee,että kuinka sitä ennen on voinut edes kuvitella hautovansa itseään haisevissa räteissä/ repinyt limakalvonsa rikki tamponeilla.

        Jotenka, älä saa traumoja, äläkä vielä luovuta, kokeile kaikessa rauhassa uudestaan. Ei se ole vaikeaa! :)


      • sitä sitten
        kupista kirjoitti:

        Mulla oli ensin TÄYSIN SAMAT ennakkoluulot!
        Että hyi yäk, pitää pestä ja pitää keittää.

        Noh, kuukautiset voi unohtaa kupin kanssa kokonaan. Kupinkin kyllä voi unohtaa, kun se ei tunnu missään.
        :)

        Ja joo, kyllähän sitä kuppia pitää välissä pestä, mutta ei se ole niin hirveänkauheankamalaa, kuin mille se ehkä kuulostaa.
        Kupin sisältö vain kaadetaan pönttöön, ja jäljelle jääneet tahrat huuhdotaan hanan alla. Ja sitten kuppi vain takaisin ja homma jatkuu. :)

        Kyllähän sitä joutuu aina menkkojen aikaan alapesuakin tekemään, jotenka, eihän siltä veren näkemiseltä/koskemiselta voi välttyä.
        Ja varsinkin siteiden kanssa pelatessa, kun sitä verta tosiaan on sitten jokapuolella persusta....
        Kuppi on siistimpi, verta ei ole missään muuaalla kuin siellä kupissa.

        Ja kuppi EI haise. Itsellä oli sellainen väärä käsitys, että kuukautisveri haisee, mutta se ei ole totta. Siteet ja tamponit haisevat. Kuukautiveri sinällään haisee vain miedosti raudalle, eikä ollenkaan sille pahalle ketunraadolle, jolle siteet haisevat.

        Eikä sitten kaikkien näiden kupin plussapuolien jälkeen ole temppu eikä mikään menkkojen lopuksi laittaa pestyä kuppia kattilaan, kiehauttaa sitä 5-10 min (aivan sama homam kuin vauvojen tuttipulloille/tuteille yms tehdään) ja nostaa sitten kaappiin odottamaan ensikuuta.

        :) Jospa tästä oli apua.

        "huuhtoo" sen kupin kun esim. meidän amk:ssa on nämä aina ihanat yhteisvessat, joissa kaikissa ei ole edes käsisuihkua kopissa...? Että kivat siinä sitten "tyhjentää ja huuhtoa" sitä paskasta kuppia!

        Tamponeja on niin monta laatua, jopa näitä pienimpiä, ettei ole tarvinnut "repiä limakalvoja rikki" kertaakaan. Olet luultavasti kokeillut väärää kokoa/imukykyä tai väärää merkkiä. Itselleni ei sovi mikään muu merkki kuin o.b. Lähinnä siksi että tässä merkissä on se jokin silkkinen pinta mikä helpottaa tamponin sisälle laittoa ja poistoa.

        O.b:n pienimmät tamponit (keltainen pakkaus) ovat niin pieniä että itselläni vaikka on erittäin vähäiset kuukautiset, tamponi täyttyy parissa tunnissa. Eli ei taatusti revi limakalvoja.

        Mutta senkin vaihtaminen on yksinkertaista, kiskaistaan vaan täysi tamponi ulos narusta, kääritään paperiin, se roskiin ja uusi sisään. Sormia likaamatta! Eikä ne tamponit haise pätkääkään, ellet sitten tosiaan säilytä roskista viikkoja.. Itse vaihdan uuden roskiksen puolessa välissä menkkoja, ja toisen samantien menkkojen loputtua, eli ei jää sisälle haisemaan. Ei sen vaikeampaa kuin biojätteidenkään ulosvienti pari kertaa viikossa..?


      • yli vuoden käyttänyt
        sitä sitten kirjoitti:

        "huuhtoo" sen kupin kun esim. meidän amk:ssa on nämä aina ihanat yhteisvessat, joissa kaikissa ei ole edes käsisuihkua kopissa...? Että kivat siinä sitten "tyhjentää ja huuhtoa" sitä paskasta kuppia!

        Tamponeja on niin monta laatua, jopa näitä pienimpiä, ettei ole tarvinnut "repiä limakalvoja rikki" kertaakaan. Olet luultavasti kokeillut väärää kokoa/imukykyä tai väärää merkkiä. Itselleni ei sovi mikään muu merkki kuin o.b. Lähinnä siksi että tässä merkissä on se jokin silkkinen pinta mikä helpottaa tamponin sisälle laittoa ja poistoa.

        O.b:n pienimmät tamponit (keltainen pakkaus) ovat niin pieniä että itselläni vaikka on erittäin vähäiset kuukautiset, tamponi täyttyy parissa tunnissa. Eli ei taatusti revi limakalvoja.

        Mutta senkin vaihtaminen on yksinkertaista, kiskaistaan vaan täysi tamponi ulos narusta, kääritään paperiin, se roskiin ja uusi sisään. Sormia likaamatta! Eikä ne tamponit haise pätkääkään, ellet sitten tosiaan säilytä roskista viikkoja.. Itse vaihdan uuden roskiksen puolessa välissä menkkoja, ja toisen samantien menkkojen loputtua, eli ei jää sisälle haisemaan. Ei sen vaikeampaa kuin biojätteidenkään ulosvienti pari kertaa viikossa..?

        "esim. meidän amk:ssa on nämä aina ihanat yhteisvessat, joissa kaikissa ei ole edes käsisuihkua kopissa...?"

        Kupin vetoisuus on suurempi kuin tamponin imukyky. Monilla riittää kupin tyhjennys 2x/vrk eli esim. aamulla ja illalla, jolloin välttämättä ei julkisissa tiloissa tarvitse edes tyhjentää.

        Ja jos ei käsisuihkua löydy, niin välillä voi hoitaa putsauksen myös pelkästään wc-paperilla pyyhkien, ja seuraavalla kerralla sitten taas pesee huolellisemmin.


      • huomautussss

        Kuppi on niin iso laite, että sitä ei tee mieli käyttää päiväkausia yhteen menoon. Itse käytän sitä vain parina ensimmäisenä päivänä. Ja kyllä sen kupinkin kanssa jotain sidettä täytyy käyttää, koska ikinä ei tiedä milloin se tulee täyteen ja veri tulvii ylitse. Sama juttu on kyllä tamponin kanssa.


    • aika outoa

      Minusta on jotenkin outoa, että joku äiti "ei antaisi" tyttären käyttää tamponeja... Eihän tamponien käytölle mitään ikärajaa ole.

      Taitaa olla niin, ettei äiti ole ihan sinut kuukautisten kanssa, mutta onhan se ymmärrettävää, jos ei ole itsellä ollut esim. ymmärtävää äitiä, jonka kanssa olisi voinut asioista jutella asiallisesti tai muuten ei ole tottunut ajattelemaan kuukautisia luonnollisena asiana. Tai ainakin minusta tuntuu, että nämä naiset jotka ovat sitä mieltä, että side on ainoa "sopiva" kuukautissuoja, ovat jotenkin häveliäitä kuukautisten kanssa yleensäkin.

      Moni on käyttänyt tamponeja heti kuukautisten alusta alkaen. Samoin on tullut vastan esim. 11-12-vuotiaita kuukautiskupin käyttäjiäkin.

      • teinityttären äiti

        oman äitini ksvatus on johtanut siihen. En edes muista oliko vuonna -87 kaupoissa tamponeja mynnissä muuta kuin kokoa "super"?? Eli silloin kun itse olin teini. Saahan sitä jokkainen käyttää mitä haluaa, miksi mollata toisten kommentteja?

        Minusta se on vaan luonnollisempaa antaa sen veren tulla ulos saakka kuin antaa tampoonin sitä verta kerätä ja pitää "röörissä" monta tuntia. Itselläni tulee epäesteettinen olo vaikka käytän toki tamppooneja silloin kun siteen käyttö ei onnistu. Nykypäivän siteet ovat niin ohuita ja eri kokoja löytyy että varmasti löytyy pienipyllysille omansa. Joku kertoi että stringien kanssa ei voi käyttää sidettä... hoh hoijjaa, pitääkö menkkojen aikanakin käyttää stringejä että näyttäisi "vetävämmältä"??


    • materiaalia

      kuukuppi on? Onko sellaista joka voi ärsyttää limakalvoja?

      • kupinkäyttäjä

    • Äiti 47 v.

      En voisi kuvitella että tyttäreni olisi ikinä tullut kysymään miulta lupaa siihen, millaista kuukautissuojaa hän "saa" käyttää.

      Kysessä on intiimi yksityisasia, joka ei kuulu äidillesi pätkääkään.

      • osaamaton..!

        Mä saan mut en osaa laittaa sitä :((


    • satanismic_boy

      Teen äiti on... Ei se omista sua eli ei sil oo mitää oikeutta estää sua! Nykymailma on moraalisesti ja kaikin puolin mätä ja rappeutunut. Kiesus.

    • lähihoitajaopiskelija

      MEitin äiskä kiels sillo.. tai siis sano ettei se oo hyväks ennenku "on ollu miehen kaa sillai" mut nykyajan tamppoonit kyl sopii kaiken ikäisille, jolla kuukautiset on. kannattaa vaan valita pieni tampooni. Liian iso kuivattaa limakalvoja.

    • Mogw

      ...marssi koulusi terveydenhoitajan puheille ja pyydä häntä soittamaan äidillesi. Tamponit helpottavat elämää suunnattomasti eivätkä ole mitenkään vaarallinen juttu.

    • äitee +4

      olisiko syynä se, että side on vaihdettava säännöllisesti pesut ja tampoonin kanssa hygienia on todella tärkeää ja se voi unohtua? Enpä ole omien tyttöjen kanssa asiaan vielä törmännyt vaan käyttävät siteitä joten odotellessa..

      • Mogw

        Tampoonin vaihtaminen nimittäin, se kun tulee aikanaan täyteen ja silloin tuntuu siltä kuin ei olisi tamponia ollenkaan. Hygieniakaan ei helposti katoa mielestä, menkkojen aikanahan muutenkin tekee mieli käydä suihkussa päivittäin.


    • Tamponin

      Voin unohtaa emättimeen, kun sieltä roikkuu naru?? Kyllähän narun huomaa.

      • äiti kysyi..

        Äiti kysyi aika nopsaan menkkojen alettua että tahdonko joskus koittaa tamppoonia..

        Ja hän osti mulle minitamppooneja asettimella jotta laitto olisi mahdollisimman helppoa ja kertoi vielä miten laitan.

        Hyvä että äitikkä tuolloin oli tukena.


      • Likka11v
        äiti kysyi.. kirjoitti:

        Äiti kysyi aika nopsaan menkkojen alettua että tahdonko joskus koittaa tamppoonia..

        Ja hän osti mulle minitamppooneja asettimella jotta laitto olisi mahdollisimman helppoa ja kertoi vielä miten laitan.

        Hyvä että äitikkä tuolloin oli tukena.

        Hey

        Olen itse 11v tyttö, omat kuukautiseni alkoivat n. 3kk sitten
        Satun harrastamaan kilpauintia, joten käyn 3 kertaa viikossa uimassa..
        Ongelmana on, etten voi mennä kuukautisten aikana uimaann ja
        haluaisin niin käyttää niitä pillereitä tai tamponia..
        Kuukautiskuppia en uskalla käyttää, mutta tampoonista olen lukenut iha hirveesti

        Kävin äitini kanssa kaupassa ja siellä oli o.b.-mini tampons-tampooneja ja äiti mietti, pitäisikö
        minun alkaa käyttää niitä. (olen 11v!)

        Mutta..En uskalla äidin katsoessa laittaa sitä..! En uskalla..SE ON NIIN NOLOA!!

        Itse uskaltaisin laittaa sen tamponin, mutten äidin katsoessa.. Meinasin jo käydä citymarketista ostaa sellaisen paketin, mutta tulee niin epävarma olo.. Entä jos äiti huomaa ?


      • jajajajminävaan
        Likka11v kirjoitti:

        Hey

        Olen itse 11v tyttö, omat kuukautiseni alkoivat n. 3kk sitten
        Satun harrastamaan kilpauintia, joten käyn 3 kertaa viikossa uimassa..
        Ongelmana on, etten voi mennä kuukautisten aikana uimaann ja
        haluaisin niin käyttää niitä pillereitä tai tamponia..
        Kuukautiskuppia en uskalla käyttää, mutta tampoonista olen lukenut iha hirveesti

        Kävin äitini kanssa kaupassa ja siellä oli o.b.-mini tampons-tampooneja ja äiti mietti, pitäisikö
        minun alkaa käyttää niitä. (olen 11v!)

        Mutta..En uskalla äidin katsoessa laittaa sitä..! En uskalla..SE ON NIIN NOLOA!!

        Itse uskaltaisin laittaa sen tamponin, mutten äidin katsoessa.. Meinasin jo käydä citymarketista ostaa sellaisen paketin, mutta tulee niin epävarma olo.. Entä jos äiti huomaa ?

        Likka11: öö, eihän sun äidin ole mikään pakko sua kattoa ? !!
        eiköhän toi suojan laitto oo jokasen yksityisasia, ei sitä tartte näyttää ees omalle äidille :ooo


      • Likka11v
        jajajajminävaan kirjoitti:

        Likka11: öö, eihän sun äidin ole mikään pakko sua kattoa ? !!
        eiköhän toi suojan laitto oo jokasen yksityisasia, ei sitä tartte näyttää ees omalle äidille :ooo

        Ihan oikeessa oot (;

        Tää on jo niin vanha keskustelu nii ootin jo ettei kukaan tähän vastaa :o


    • 13v tyttö

      Ehkä kukaa ei vastaa mut. MUN ÄITI sanoo aina etten saa käyttää tampoonii koska oon viel neitsyt. Eihä sitä tungetä nii syvälle et menettäis neitsyyden XD Tai kyl tajuutte mut siis sillee :O Äiti ei usko mua siin asias. Se antaa mun käyttää vaa näit vaippasuojii >.

    • tamponi

      Voiko 11-vuotias käyttää tamponia itselläni ei ole alkanut vielä mutta pelkään jos menkat alkaa esimerkiksi koulussa.

      • Demalisu

        Tietty voi! Joskus ne menkat alkavat mutta muista että se on ihan normi asia! :) ei kande ottaa turhaa stressiä että alkaako ne koulussa;)


    • Pilluun

      Hei 11 vuotias tyttö työnnä minut tamppooniksesi. Haluaisin olla tamponinasi perseessäsi. Voisitko syödä minut että olisin tytössä. Voisinko muuttaa teille asumaan käyttäisin tyttöjen vaatteita tiloja tamppoonia meikkejä. Olen 14v poika joka haluaa tytöksi tai tyttöön.

    • olako vai eikö ola??

      Mä en tiiä,mitä suojaa käyttäisin,kun on nuo aika lähellä alkamista. Oon lukenut täältä juttuja ja se "mikäolikaankuppi" kuulostaa liian monimutkaselta. Sen tiiän, että äitini käyttää tamponia ja siteitä tarpeen mukaan ja on äityli jo kyselly vähän että mikä ois se mun suoja?? Eka olin ihan varma et eka siteet ja sit siirryn tanponeihin. Mutta nyt oon alkanu vähän epäröimään. "Siteestä pursuaa yli, tamponi rikkoo limakalvoja...jne jne. Onko se vaan sitä et "mä mainostan tamponeja,koska ite käytän sitä ja nyt dissaan ton toisen tuotteen! yms.. :)

    • olako vai eikö ola??

      Tamponeihin*

    • Tyttö13

      Ite käytän siteitä, mut nyt oon ruennu miettii oisko se tamponi parempi vaihtoehto esim kouluun koska meillä koulussa on sellaset vessat et HYHH! Nimittäin siellä vessassa kaikuu joten tulee sellanne tunne et joku oikein kuuntelee mitä sä teet.. oon siis 13.v

    • Anonyymi

      Moi. Ite tykkään siteistä ja en ole tampoonia kokeillut piiiitkään aikaan mutta tampooni on ollut välillä todella ällöttävä ajatus mutta hei ei se oo:) Jos haluut käyttää tampoonia hae sellainen kaupasta ja laita sisääsi! Ei oo pakko mutta tässäpä vinkki😂sori tulee tosi tosi tosi myöhää😅on jo vuos 2020😂

    • Anonyymi

      Äitisi ei varmaankaan anna sinun käyttää tamponia, koska se on huonoksi lapsen emättimelle. Mielestäni lapsen miedolle vuodolle pikkuhousunsuojakin riittää, mutta side on hyvä. Tamponit mukan vasta aikuisena.

      • Anonyymi

        tamponeja voi kai käyttää juuri kun kuukautiset on alkanu, meiän 9 vuotiaalla eilen sitten alkoi ja aika runsaasti hänen mukaan ja uskonkin kun näin roskiksessa niitä piikuhousujsuojia mutta en uskaltaisi vielä tamponeja..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2663
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2440
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2081
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe