kuopiminen

---

Tietääkö joku mitä koira viestittää/kertoo kun tarpeiden jälkeen kuopii maata??
Yksi ongelmakoirakouluttaja sanoi että pissaamisen jälkeen ei missään nimessä saa kuopia koska haistattaa minulle silloin p****t. Ja pomolle ei ns. haistatella.
Mitä näkemyksiä muilla on asiaan??

18

8391

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • moista kuullut

meillä narttu kuopii lähinna ainoastaan juoksuaikana.
      Ja silloinkin ihan joka suuntaan,joten olen tulkinnut sen reviirin merkitsemiseksi.
      Kun juoksu on ohi,niin kuopiminenkin loppuu.

• ässät

koira jättää merkkejä itsestään muille koirille. Urokset nostavat jalkaansa virtsatessaan, jotta haju leviäisi mahdollisimman kauas. Koiran anturoista erittyy myös hajuja, jotka jotkut koirat haluavat luontoon jättää. Sanotaan, että tämä tapa olisi tyypillisempää dominoiville uroksille, mene ja tiedä pitääkö sitten kutinsa. Meidän edes mennyt narttu kuopi aina maata tehtyään tarpeensa, enkä ole koskaan nähnyt lempeämpää koiraa, kuin tämä koira oli.

Enpä ole kyllä mistään p******n haistattelusta omistajalle tällaisessa tilanteessa kuullut. Normaalia koiran käytöstä hajujen jättäminen. Tuntuu, että nykyään kaikki asiat väännetään pakonomaisesti johtajuuteen, tai sen puutteeseen. Ajatellaan, että koira kuluttaa suunnilleen koko elämänsä vain kytätäkseen tilaisuutta "syrjäyttää johtaja". Vaikka en mikään ongelmakoirakouluttaja olekaan, rohkenen siltä vahvasti epäillä tämän kouluttajan teoriaa asian tiimoilta...

• tevoni

Minun pienikokoinen narttuni nostaa jalkaa sekä kuopii ja on tehnyt sitä nyt seitsemän vuotta jo. Itse en ole pitänyt sitä ongelmana eikä meillä ole johtajuudessa mitään vikaa, emme olisi päässeet tokossa EVL-luokkaan jos olisi ollut.

Mutta koirallahan voi olla muitakin "ongelmia" sen lisäksi niin silloin voi kieltää jos tykkää. Eli vain ja ainoastaan tämä minun mielestäni ei ole ongelma. Ja eiköhän ongelmakoirakouluttaja ole asioissa selvillä eikä nyt vain tämän takia antanut ohjeita. Kuka nyt maksaisi ainoastaan tälläisesta "viasta" jollekkin.

• on ...

Koiran polkuanturoissakin on hajurauhasia.Maata kuopimalla pissaamisen/kakkaamisen jälkeen koira jättää viestin "minä olen ollut täällä" toisille koirille,joita "viestejä" toiset koirat sitten "lukevat".Enpä ole ennen kuullut ettei koiran saisi antaa tehdä niin.Kaikki koirat eivät tosin tee näin,kaikki omat koirani ovat niin tehneet enkä todellakaan koe sitä arvoani alentavaksi.
      Olisiko nyt paikallaan ongelmakoirakouluttajasi päivittää tietonsa?

• kertoi myös

Minulle sanoi myös ongelmakoirakouluttaja, ettei saisi antaa kuopia. Urokseni tekee niin. Esim. kun menen koulutuskentälle ja sielä ei ole muita, koirani murisee kustessaan ja kuopii vimmatusti. Eli
      merkkaa reviiriään ja kertoo muille, että minä olen täällä ja mulle ei kukkoilla. Nyt olen kieltänyt sitä tekemästä näin, sillä se ei todellakaan voi kuuluuttaa joka paikassa "ylemmyyttään"

• mielestäni

ainakin oma koirani(siis uros)kuopii, koska sillä on hirveän kova sukupuolinen vietti. Koira syöksyy kuin ammus, kun haistaa nartun pissin ja yrittää nuolla sitä pissiä. En anna, vaikka kerkeää tietysti muutaman lipaisun nuolla. Olen ollut huomaavinani, että tälläisiin paikkoihin kakkiessaan kuopii jälkeenpäin vimmatusti ja lipoo huuliaan. Yrittää myös astua lähellä olevaa mätästä. Minulla on ollut monta uroskoiraa elämäni aikana, eikä yksikään ole käyttäytynyt noin. Joskus joku on vähän kuopinut, mutta ei se ole ollut tuollaista vimmattua kuopimista.

• kouluttajasi

Kyllä tuo ongelmakoirakouluttaja jolta tämän olet kuullut on ihan oikeassa.

Omaa dominoivaa urosta kiellän tekemästä sitä sillä se ei ole sen tehtävä lauman alempiarvoisena maata kuopia ja uhota.

Jos se ei olisi niin pänkki niin saisi minun puolesta kuopia vaikka kuinka paljon mutta kun se on juuri sellainen koira joka nappaa sen pomon paikan hyvinkin nopeasti.

Ei kaikesta tosiaan tarvitse tehdä johtajuusjuttua, siitä hössötetään nyt ihan hirveästi. Mutta onko se toisaalta huono asia, ei minun mielestäni. Omistajastahan ne ongelmat lähtevät. Jotkut koirat eivät edes välitä sitä pomon paikkaa ottaa mutta sitten on sellaisia joiden kanssa saa olla tarkkana.

• oikeassa on

Niin, piti vielä lisätä että ongelmakoirakouluttajalla jolla me kävimme oli monen kymmenen vuoden kokemus koirista ja peruskysymys Miksi? selvensi omalta osaltani kaikki epäselvät asiat.
        Ja vielä sekin että hän otti huomioon koiran luonteen ja rodun ennen kuin auttoi eikä vain jakanut neuvoja umpimähkään.

Minulle ainakin tuo asia perusteltiin niin hyvin että ei jäänyt mitään epäselvää.

• sissi

sopii se että nuorempi narttuni kuopii joka kerta tarpeensa tehtyään? Vanhempi koira on ehdottomasti koirien pomo. Jos teoriasi pitäisi paikkaansa eikö vanhempi vetäisi tästä palkokasvin nenään? Yleensä ei anna nuoremman kukkoilla yhtään.

• neuvoa

Ei voi alkaa neuvomaan netissä keskustelupalstalla miksi joku koira tekee jotain. Jos ei tunne koirien luonnetta tai suhdetta omistajaan niin ihan täysin mahdotonta antaa neuvoja.

Jos koirien kanssa muuten menee hyvin eikä ongelmia ole niin mitä tuosta stressiä ottamaan.

• ongelmatehtailuako?

Joka asiasta tehdään johtajuusjuttu. Peittää kasaansa, pyyhkii jalkojaan.. Näitä asiantuntijakasvattajia löytyy joka lähtöön. Kerro niille joku hauska sattumus yhden päivän ajalta niin jo siitä tehdään hyvinkin pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Jos koira tottelee ja on muuten hallittavissa niin vaikka "haistattakoon", sillä eipähän sitten ole saanut haistatustaan perille. Hyvähän se on ihmisellekin kapinoida joskus vaikkei se mihinkään johtaisikaan. Ainakin hetken luulee olevansa oma herransa:-)

• E.A
        ongelmatehtailuako? kirjoitti:

Joka asiasta tehdään johtajuusjuttu. Peittää kasaansa, pyyhkii jalkojaan.. Näitä asiantuntijakasvattajia löytyy joka lähtöön. Kerro niille joku hauska sattumus yhden päivän ajalta niin jo siitä tehdään hyvinkin pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Jos koira tottelee ja on muuten hallittavissa niin vaikka "haistattakoon", sillä eipähän sitten ole saanut haistatustaan perille. Hyvähän se on ihmisellekin kapinoida joskus vaikkei se mihinkään johtaisikaan. Ainakin hetken luulee olevansa oma herransa:-)

Mulla ainakin yksi narttu joka suojelutreenin alla tekee just noin, eli kuopii jätöstensä päälle ihan kuin paraskin macho joka vetää hihat ylös ja sylkee kämmeniinsä, enkä pidä yhtään pahana olen sitä mieltä, että jos se nyt jotain matsoilee niin sitä maalimiestä eikä minua ohjaajanaan.

• ---

Kaikille vastauksista ja mielipiteistä.
      Itselläni on erittäin dominoiva koira ja uskon/luulen että se yrittää taas saada itsensä kingiksi. Osasi hyvin käyttää hyväkseen tilanteen kun oli kipeä ja sai minulta sääli pisteitä.
      Kuopiminen oli jo poissa mutta aloitti uudestaan ja muitakin ns. ongelmia alkoi taas ilmaantumaan.
      Ei muuta kun koulutukentille taas... :-)
      Ihanaa kevättä kaikille...

• Jamespotkukelkkajee

Jos oma koirani uskaltaisi kuopia ja samalla katsoa minua, niin ottaisin luulot pois kyllä välittömästi.

• etry

Kyllä sillä kouluttajalla ei todellakaan ole kaikki ihan himassa mitä väliä vaika ruopii ei se ainakaan sulle mitään pahaa tarkota ei vittu mitä juttuja.

• Rantasaunio

On kyllä niin, että toisilla paikoilla uroskoira ruopii kovemmin kuin toisilla. Joskus ei tarvitse ruopia ollenkaan ja joskus pitää ruopia murinan kanssa, mutta ei tämä kai ihmiselle suunnattua käytöstä ole.

Oletteko muuten huomanneet, mitä dominoivampi uroskoira tekee, kun toinen pyrkii kukkoilemaan? Se ei useimmiten tee yhtään mitään. On ilmeisesti epävarmuuden merkki, jos vastaa kukkoiluun jotenkin. Eli jos vaikka koira uhoaisi ihmiselle, mitä en kyllä usko, niin oikea reaktio on olla huomioimatta asiaa yhtään mitenkään.

• Kristallisade

Jep, tossa koirien keskinäisessä kukkoilussa huvittaa se että oma koirani odottaa viileän rauhallisesti että toinen on aikansa keekoillut ja ruopimalla levittänyt nesteitään, se käy kylmästi sen jälkeen heittämässä omat vedet siihen päälle.
        Sama kun merkkaillaan pylväitä tai koivuja, niin ensin vetää yleensä meidän piski oman täginsä, poistuu ja odottaa että toinen saa allekirjoitettua oman tinderinsä siihen päälle ja sitten käy pyyhkimässä sen taas omalla allekirjoituksellaan. Parhaimmillaan tätä voi jatkua useammankin kierroksen verran.

Tuo kun piskit ajoittain kuopii ja murisee itsekseen johtuu kai siitä että edellinen tinderöijä on ollut varsin viriili mahdollinen kilpakosija ja siksi se oma hajuviesti on saatava näkyvimmäksi keinolla millä hyvänsä. Kampitetaan siis kilpakosijoita.
        Ei tosiaan mitään tekemistä aggressiosta omaa ihmistä kohtaan vaan omaa mielenrauhaa siinä eheytetään.

• koirallinenkin

Ihan normaalia koiraeläimen käytöstä, sieltä tassujen pohjasta jää hajuja muille koirille. Koirat saavat haistelemalla tietoa, kuten ikä, sukupuoli, sairaudet, stressi yms. yms.
      Jos kouluttajan mielestä koira tällöin haistattaa ihmiselle, niin kannattaa miettiä, mistä ihmeestä kouluttaja on tietonsa hankkinut ja mikä hänen tietotasonsa yleensäkin on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2606
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2242
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2139
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1742
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1617
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1556
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe