9500

uutta hakeva

millainen on otsikossa mainittu kamera? Voiko objektiivia zoomailla myös käsin? onko evf-etsin tarkka ja näkyykö siinä samat tiedot kuin lcd-näytössäkin?
entä millaista ulkoista salamaa ko. kameran omistajat suosittelee (mielellään semmonen joka toimis muutenki kuin manuaalisesti, eli siis kamera ja salama "ymmärtäis" toisiaan)

oon todella kahden vaiheilla, toinen vaihtoehto olisi panasonicin fz-30. panan etuja on mm. kuvanvakain, mutta noissa testikuvissa näkyvä järjetön kohina jo alhaisillakin herkkyyksillä ei innosta. fujin kenno taasen olisi "kohinaton", mutta siinä taas ei oo kuvanvakainta!

vaikeaa vaikeaa

15

2507

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pauli

      Fuji S9500 järjestelmäkameran mallinen pokkari. Aika kookas ja hyvin käteen sopiva. Objektiivia zoomaillaan käsin välillä 28-300mm(kinovast.) ja tarkennuksenkin saa manuaaliseksi. Etsin ei ole erityisen tarkka, mutta keskiosaan saa valittua suurennetun alueen. Tiedot näkyvät paneelissa ja etsimessä. Vakiosalama on kohtuullisen hyvä, ulkoista en ole kokeillut Hyvää on laajakulma ja aika helppo käytettävyys. En ole vielä ehtinyt syvällisemmin tutustua erikoisominaisuuksiin, joten niistä myöhemmin.

      • Mika.....

        -------lainaus alkaa-------
        Fuji S9500 järjestelmäkameran mallinen pokkari.
        -------lainaus päättyy-----

        Meinaatko ihan tosi niputtaa tämän kameran samaan kastiin jonkun ixuksen kanssa?

        -------lainaus alkaa-----
        Aika kookas ja hyvin käteen sopiva.
        -------lainaus päättyy---

        Mutta ei taskuun sopiva.
        Miettikääpä kelpeisiko hybridi-, kompakti-, puolijärjestelmäkamera paremmin kuvaamaan tätä kameratyyppiä.


      • PauliJ
        Mika..... kirjoitti:

        -------lainaus alkaa-------
        Fuji S9500 järjestelmäkameran mallinen pokkari.
        -------lainaus päättyy-----

        Meinaatko ihan tosi niputtaa tämän kameran samaan kastiin jonkun ixuksen kanssa?

        -------lainaus alkaa-----
        Aika kookas ja hyvin käteen sopiva.
        -------lainaus päättyy---

        Mutta ei taskuun sopiva.
        Miettikääpä kelpeisiko hybridi-, kompakti-, puolijärjestelmäkamera paremmin kuvaamaan tätä kameratyyppiä.

        No ei S9500 ihan pocketiin sopiva ole. Ja kieltämättä pokkarin paras ominaisuus on taskuunsopivuus. Mutta eivät ixukset muuten paljoa 9500lle häviä, matkakamerana minullakin on ixus.
        Fujin hyvistä ominaisuuksista parhaat ovat laajakulma ja hyvä herkkyys. Hämäräkuvaus onnistuu vaikka objektiivin valovoima on vaatimaton. Objektiivi on hyvin hyvä, virheet ovat kurissa ja lähikuvat onnistuvat erinomaisesti. Värintoisto on myös erinomaista. Tarkennus toimii, mutta käsitarkennus vaatii harjoittelua onnistuakseen. Tässä Fuji häviää järjestelmäkameralle pahasti. Etsimen toiminta on luontevaa, kunhan siihen tottuu. Toimintanäppäimet oppii helposti ja valikot ovat kohtuullisen helppoja. Hyvä ominaisuus on AA vakioakut, minulla on pari sarjaa 2700 mA akkuja ja sarja kestää näin kesäkäytössä hyvin pitkään. Kamera on näppärä kokoisekseen ja kuvien laatu on kiitettävää luokkaa. Videokuvakin on tyydyttävää ja zoomaus toimii. Talviaika ja erikoiset valaistukset ovat vielä kokeilematta, tähän mennessä voin sanoa olevani aika tyytyväinen valintaani.


    • Pari viikkoa kuvannut

      Makrokuvat upeita, värintoisto luonnollinen, valotus kohdallaan. EVF kirkas ja kaikki tarpeellinen tieto näkyy kuvassa (kaiken saa myös piiloon, jos häiritsee). 430 kuvaa ja muutama videopätkä 2500 mAh akuilla, 9 mp fine laadulla. Telepäässä tärähtää helposti, jalusta tai tuki käsille on nannaa!

    • Kätevä peli

      Kameran mukaan.. niin se on nykyään melkein aina Fuji 9500..

      Canon 350 jää lisä putkineen useimmiten kotiin hyllyyn...

    • Kameraa....

      Tuossa kamerassahan ei ole vakaajaa, onkos tuo tuottanut jonkunlaisia ongelmia??
      Olisiko parempi hankki kamera jossa vakaaja olisi...

      • fuji omist.

        No ei ole meikäläiselle juurikaan tuottanut ongelmia, kai se on Fuji tapa mainostaa omaa ccd kennoo, sen pitäis olla erittäin valoherkkä ja sen ansiolla pystyy kuvaa nopealla suljin ajalla. Eikä noi kuvan vakaajat niin loistavia ole, sana "kuvanvakaaja" kuulostaa vain hyvältä.


    • kuvailija

      Harkitsin todella pitkään eri vaihtoehtoja. Fujin hyvät testitulokset ja varsinkin sen iso kenno jota ei monessa superzoomissa ole saivat valinnan kääntymään fujiin. Iso kenno kestää kuvata suuremmilla Iso herkkyyksillä ilman suurempaa kohinaa. ISO 800 lienee fujissa vielä varsin kelvollinen. Samaa ei voi sanoa esim panasonicista..

      Myös käsizoomaus ja kunnon säädettävyys plussaa. Fujin zoomi ei ole aivan yhtä ulottuva superzoomien tapaan mutta laajakulmapäässä taas parempi.

      Ehkä saan kameran perjantaina , kovasti syyhyää jo päästä kuvaamaan..

      Kuvia katselin tuolla ja hienoa jälkeähän fuji tekee:

      http://www.pbase.com/image/58308918

      • ewölrkj

        Kaksi ensimmäistä kappaletta on täysin samoja kuin mun ajatukset :)

        Erona siis vain se, että tuota kameraa olen ehtinyt käpistelemään jo muutaman päivän.. :D
        Kunnolla pääsen kuvaamaan vasta viikonloppuna. ISO800 on ihan käyttökelpoinen ja ISO1600 mennee myös joissain tapauksissa jos kuvaa voi pienentää (leveyssuunnassa reilun 3000 pikselin kuvan kun pienentää nettisopivaksi 500 pikseliin, niin kyllä siinä pahimmat kohinta häipyvät ;)).

        Tarkoituksena olis vielä ostaa Raynoxin telelisäke nokalle kun yrittää puluja kuvailla. Siinä sitten vaan miettimään, miksi en ostanut järkkäriä...



        Jotain miinusta, nämä koskee aika monia muitakin (pokkari)digejä:
        -RAWia ei voi valita samasta valikosta kuin resoa ja pakkausta, pitää mennä monen mutkan kautta vaihtamaan RAW päälle/pois.
        -"Long-term continuous shoot" tms. eli jatkuva, vähän hitaampi, sarjatulitus ei toimi manuaalisäädöillä (M/S/A/P)!
        -Telepään valovoima on heikko (f4,9).
        -A-säädölla (aukon esivalinta) voi telepäässä aukkoa säätää vain f4,9-f8, mikä on aika pieni väli.. Manuaalina menee sen f4,9-f11.


      • kuvailija
        ewölrkj kirjoitti:

        Kaksi ensimmäistä kappaletta on täysin samoja kuin mun ajatukset :)

        Erona siis vain se, että tuota kameraa olen ehtinyt käpistelemään jo muutaman päivän.. :D
        Kunnolla pääsen kuvaamaan vasta viikonloppuna. ISO800 on ihan käyttökelpoinen ja ISO1600 mennee myös joissain tapauksissa jos kuvaa voi pienentää (leveyssuunnassa reilun 3000 pikselin kuvan kun pienentää nettisopivaksi 500 pikseliin, niin kyllä siinä pahimmat kohinta häipyvät ;)).

        Tarkoituksena olis vielä ostaa Raynoxin telelisäke nokalle kun yrittää puluja kuvailla. Siinä sitten vaan miettimään, miksi en ostanut järkkäriä...



        Jotain miinusta, nämä koskee aika monia muitakin (pokkari)digejä:
        -RAWia ei voi valita samasta valikosta kuin resoa ja pakkausta, pitää mennä monen mutkan kautta vaihtamaan RAW päälle/pois.
        -"Long-term continuous shoot" tms. eli jatkuva, vähän hitaampi, sarjatulitus ei toimi manuaalisäädöillä (M/S/A/P)!
        -Telepään valovoima on heikko (f4,9).
        -A-säädölla (aukon esivalinta) voi telepäässä aukkoa säätää vain f4,9-f8, mikä on aika pieni väli.. Manuaalina menee sen f4,9-f11.

        Moro!

        Saan kameran postista muutaman tunnin päästä. Eli tänään pääsen kokeilemaan ainakin kukkamacroja ;)

        Mut tosiaan kerropa sitten kokemuksia jatkeesta saako miten hyvää jälkeä.

        Sitten tuohon järjestelmä juttuun . On siinäkin omat rasitteensa . Eli optiikat (hyvät) on kalliita ja nopeassa tilanteessa ei putkea aina kerkeä vaihtamaan vs fujin polttoväli joka on monikäyttöinen.

        Silmälasien kanssa se järkkärin etsimen käyttö ei ole niin herkkua. Riippuu laitteesta myös ,eroja on. Mutta itse luulen tuon saranoidun näytön olevan jees, vaikka se ei olisikaan huipputarkka . Kaveri kuvaa Canon pro1 kameralla ja sanoi että riittää kun saa rajattua kuvan näytön avulla ja vihreä merkki ilm tarkennuksesta niin voi laukaista. Kuva onnistuu ja tietokoneeltahan se sitten katsellaan..

        Mut uskon tuolla fujilla pärjääväni pitkälle ,järkkärin optiikat on sellainen loputon suo jos haluaa kunnon optiikkaa ja kuvata lintuja kaukaa ei halvalla pääse..


      • Minä.
        kuvailija kirjoitti:

        Moro!

        Saan kameran postista muutaman tunnin päästä. Eli tänään pääsen kokeilemaan ainakin kukkamacroja ;)

        Mut tosiaan kerropa sitten kokemuksia jatkeesta saako miten hyvää jälkeä.

        Sitten tuohon järjestelmä juttuun . On siinäkin omat rasitteensa . Eli optiikat (hyvät) on kalliita ja nopeassa tilanteessa ei putkea aina kerkeä vaihtamaan vs fujin polttoväli joka on monikäyttöinen.

        Silmälasien kanssa se järkkärin etsimen käyttö ei ole niin herkkua. Riippuu laitteesta myös ,eroja on. Mutta itse luulen tuon saranoidun näytön olevan jees, vaikka se ei olisikaan huipputarkka . Kaveri kuvaa Canon pro1 kameralla ja sanoi että riittää kun saa rajattua kuvan näytön avulla ja vihreä merkki ilm tarkennuksesta niin voi laukaista. Kuva onnistuu ja tietokoneeltahan se sitten katsellaan..

        Mut uskon tuolla fujilla pärjääväni pitkälle ,järkkärin optiikat on sellainen loputon suo jos haluaa kunnon optiikkaa ja kuvata lintuja kaukaa ei halvalla pääse..

        "
        Silmälasien kanssa se järkkärin etsimen käyttö ei ole niin herkkua. Riippuu laitteesta myös ,eroja on. Mutta itse luulen tuon saranoidun näytön olevan jees, vaikka se ei olisikaan huipputarkka "

        Itse käytän silmälaseja ja Fujin etsintä käytän.. Eikä mitään ongelmia ainakaan minulle ole tullut...

        Etsimessä on vielä säätökin.

        Silmälasia ei tarvite työntää kiinni etsimen kumiin vaan näkyy hyvin pikkuisen kauempakin..

        Tuo näyttö on kyllä kätevä kun sitä saa käännellä.

        Esimerkiksi kun nostaa kameran ylös edessä olijoiden päiden yläpuolelle niin näkee näytöstä kuvan kun kääntelee sen näyttämään alaspäin.

        Koittakaa nyt sitä digitaalista telettäkin ..2x. mielestäni se toimii paremmin kuin kuvan suurentaminen tietokoneessa ????


        Ja ohjeet kannattaa lukea huolella.. Sillä on ominaisuuksia paljon eikä niitä kannata jättä käyttämättä.


      • kuvailija
        Minä. kirjoitti:

        "
        Silmälasien kanssa se järkkärin etsimen käyttö ei ole niin herkkua. Riippuu laitteesta myös ,eroja on. Mutta itse luulen tuon saranoidun näytön olevan jees, vaikka se ei olisikaan huipputarkka "

        Itse käytän silmälaseja ja Fujin etsintä käytän.. Eikä mitään ongelmia ainakaan minulle ole tullut...

        Etsimessä on vielä säätökin.

        Silmälasia ei tarvite työntää kiinni etsimen kumiin vaan näkyy hyvin pikkuisen kauempakin..

        Tuo näyttö on kyllä kätevä kun sitä saa käännellä.

        Esimerkiksi kun nostaa kameran ylös edessä olijoiden päiden yläpuolelle niin näkee näytöstä kuvan kun kääntelee sen näyttämään alaspäin.

        Koittakaa nyt sitä digitaalista telettäkin ..2x. mielestäni se toimii paremmin kuin kuvan suurentaminen tietokoneessa ????


        Ja ohjeet kannattaa lukea huolella.. Sillä on ominaisuuksia paljon eikä niitä kannata jättä käyttämättä.

        Jep sain kameran ja mukavalta peliltä tuntuu. Joo tässä fujissa ei tarviikaan näköjään tunkea silmää etsimeen niin kovasti kuin yhdessä järkkärissä jolla kuvailin. Niin ja säädin kyllä siitäkin sen etsimen.


        Tämän fujin näyttö sekä etsin olivat parempia kuin luulin. Käsin Zuumaus on kätevää ja kuvia saa hyvin jo rajattua . Tuo 28 laajis on kyllä aika bueno.

        No sen verran olen kuvaillut että osa omin on tuttua kuten noi erilliset säätönapit eli äkkiä opin jo noi.

        Se digitaalinen zoomi pitänee aktivoida jostain valikosta? Valikot on vielä vähän hakusessa - Tuo että esim ISO lukema on esillä näytöllä on hyvä ettei unohdu turhaan joku 800 käytöön jos on vaikka illan hämyssä kuvaillut. Kaikissa sekään ei näy !!

        Tosiaan mahtava peli . . .


      • aösdfk
        kuvailija kirjoitti:

        Jep sain kameran ja mukavalta peliltä tuntuu. Joo tässä fujissa ei tarviikaan näköjään tunkea silmää etsimeen niin kovasti kuin yhdessä järkkärissä jolla kuvailin. Niin ja säädin kyllä siitäkin sen etsimen.


        Tämän fujin näyttö sekä etsin olivat parempia kuin luulin. Käsin Zuumaus on kätevää ja kuvia saa hyvin jo rajattua . Tuo 28 laajis on kyllä aika bueno.

        No sen verran olen kuvaillut että osa omin on tuttua kuten noi erilliset säätönapit eli äkkiä opin jo noi.

        Se digitaalinen zoomi pitänee aktivoida jostain valikosta? Valikot on vielä vähän hakusessa - Tuo että esim ISO lukema on esillä näytöllä on hyvä ettei unohdu turhaan joku 800 käytöön jos on vaikka illan hämyssä kuvaillut. Kaikissa sekään ei näy !!

        Tosiaan mahtava peli . . .

        "Se digitaalinen zoomi pitänee aktivoida jostain valikosta?"

        Nuolinäppäintä vaan ylöspäin :)


      • Zoomi.
        kuvailija kirjoitti:

        Jep sain kameran ja mukavalta peliltä tuntuu. Joo tässä fujissa ei tarviikaan näköjään tunkea silmää etsimeen niin kovasti kuin yhdessä järkkärissä jolla kuvailin. Niin ja säädin kyllä siitäkin sen etsimen.


        Tämän fujin näyttö sekä etsin olivat parempia kuin luulin. Käsin Zuumaus on kätevää ja kuvia saa hyvin jo rajattua . Tuo 28 laajis on kyllä aika bueno.

        No sen verran olen kuvaillut että osa omin on tuttua kuten noi erilliset säätönapit eli äkkiä opin jo noi.

        Se digitaalinen zoomi pitänee aktivoida jostain valikosta? Valikot on vielä vähän hakusessa - Tuo että esim ISO lukema on esillä näytöllä on hyvä ettei unohdu turhaan joku 800 käytöön jos on vaikka illan hämyssä kuvaillut. Kaikissa sekään ei näy !!

        Tosiaan mahtava peli . . .

        Menee nopeasti päälle tuosta http://www.fuji.fi/images/14/finepix_s9500_back_left.jpg

        Menu OK napista kun painaa sitä T kohtaa.. Samasta se menee helposti poiskin käytöstä..

        Pakko laittaa vielä tämäkin kun noista oli juttua http://www.digitarvike.fi/products.php?g1=b51b39

        Kierteden koon kanssa tarkkana... Siellä on soviterenkaitakin mukana tai erikseen..


        Tuokin taitaa sopia niillä sovitteilla http://raynox.co.jp/english/dcr/dcr2020pro/index.htm

        http://raynox.co.jp/comparison/digital/comp_fps9000.htm#dcr-2020pro


        Eri juttu on tarvitaanko noita...


      • Kuvailija
        ewölrkj kirjoitti:

        Kaksi ensimmäistä kappaletta on täysin samoja kuin mun ajatukset :)

        Erona siis vain se, että tuota kameraa olen ehtinyt käpistelemään jo muutaman päivän.. :D
        Kunnolla pääsen kuvaamaan vasta viikonloppuna. ISO800 on ihan käyttökelpoinen ja ISO1600 mennee myös joissain tapauksissa jos kuvaa voi pienentää (leveyssuunnassa reilun 3000 pikselin kuvan kun pienentää nettisopivaksi 500 pikseliin, niin kyllä siinä pahimmat kohinta häipyvät ;)).

        Tarkoituksena olis vielä ostaa Raynoxin telelisäke nokalle kun yrittää puluja kuvailla. Siinä sitten vaan miettimään, miksi en ostanut järkkäriä...



        Jotain miinusta, nämä koskee aika monia muitakin (pokkari)digejä:
        -RAWia ei voi valita samasta valikosta kuin resoa ja pakkausta, pitää mennä monen mutkan kautta vaihtamaan RAW päälle/pois.
        -"Long-term continuous shoot" tms. eli jatkuva, vähän hitaampi, sarjatulitus ei toimi manuaalisäädöillä (M/S/A/P)!
        -Telepään valovoima on heikko (f4,9).
        -A-säädölla (aukon esivalinta) voi telepäässä aukkoa säätää vain f4,9-f8, mikä on aika pieni väli.. Manuaalina menee sen f4,9-f11.

        Kamerahan on parempi kuin luulin ;) Syvyysterävyyttä saa kuviin suurella aukolla järkkärin tapaan.

        Macropuoli on myös mainio . Kääntyvä näyttö on jees !!

        Vastavaloon vedetty kuvakin onnistui hyvin.

        Kannattava ostos ,todella hyvä hintaisekseen.

        Miinuksena kameran oma raw muunnin on aika kökkö..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2669
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      344
      2521
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2168
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1846
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1753
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1734
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1583
    8. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      65
      1564
    9. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      121
      1533
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    Aihe