cairnterrieri vs. westie

kumman otan/saan?

Millaisia eroavaisuuksia/yhtäläisyyksiä on cairnterrierin ja westien luonteilla? Molemmat ovat kai lapsiystävällisiä, touhukkaita, joskus itsepäisiä ja iloisia menijöitä? Netin rotumääritelmien mukaan en suoranaisesti huomannut mitään suuria eroavaisuuksia - muuta kuin värin. Itse yritin saada westietä itselleni, siinä vielä onnistumatta. Nyt olisi tarjolla yksi cairnterrierin pentu ja olen ihan innoissani. (Tosin en ole vielä edes nähnyt.) Millaisia kokemuksia teillä on näistä roduista? Kumpi olisi parempi lapsiperheeseen, jossa on kouluikäisiä?

49

31410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • westien omistaja

      Ei niillä hirveästi eroa taida olla,mutta westie taitaa olla vähän kovatöisempi,,tarkoitan ainaisia trimmausreissuja mitä käsittääkseni cairnille ei tartte tehdä.
      Mutta molemmat ovat luonteeltaan aika samanlaisia iloisia ja itsepäisiä terrieitä.
      Meidän westie on ainaki lapsiystävällinen ja muutenkaan ei murise ihmisille.
      Tosiaan näin yhden westien omistajana voin sanoa,että westiet ovat mitä suloisimpia koiria,mutta cairnin voisin ottaa mielummin seuraavaksi koiraksi jos koiran ottaisin.
      Westieillä melkeinkaikilla on ruokaherkkyyksiä,,joita ei cairneilla ole.
      Elikkä helpommalla pääset kun otat cairnin.

      • sudenkorento75

        westiehän on alkujaan jalostettu cairneista joten siksi niissä on niin paljon yhtäläisyyksiä.
        Westien turkki on todellakin huomattaavasti työläämpi kuin cairnin, trimmataan huomattavasti useammin ja karva kasvaa nopeammin. Ja kuten edellä westeillä löytyy valitettavan paljon allergiaa (itse kahden allergisen koiran omistaja). Varmasti saat cairnista mainion kaverin eikä varmastikkaan ole huono valinta!


      • ap.

        Kiitos kaikille kirjoittajille! Todella mukava kuulla, että kommentit westiestä ja cairnterrieristä ovat pääosin myönteisiä. Minäkin olen kuullut, että westiellä on tavattu ruoka-aineallergioita, mutta en tiennyt sen olevan niin yleistä. Terveys on kuitenkin tärkeä asia.

        Itse olenkin kallistumassa cairnterrierin puoleen, ihan jo siksikin, että sellainen on nyt mahdollista saada. Mutta ihan varmasti molemmat rodut ovat aivan yhtä ihania.

        Iloista kevättä kaikille westieille ja cairneille sekä heidän onnellisille omistajilleen!

        terveisin: toivottavasti pian koiranomistaja


      • Nimetön

        työskentelen eläinten terveydenhoidon parissa, ja on kokemusta molemmista roduista.

        Cairn on siis todella nypittävä useamman kerran vuodessa, muutaman kuukausien välein on "stripattava" eli nypittävä pisimmät/kuolleet pois.omani ei yli kahden kuukauden trimmausväliä kestä. westiet samaten on ainakin muutaman kuukauden välein nypittävä, siistittävä.

        luonteeltaanhan on tietenkiin yksilöllisiä eroja, mutta molemmat rodut ovat hyvin terrierimäisiä, kovapäisiä, kovatahtoisia, yhdelle ihmiselle omistautuvia, ihmisrakkaita, jotkut yksilöt haukkuherkkiä (toiset taas ei lainkaan), ylipainoisuuteen taipuvia pikkurotuja.

        mitä terveyteen tulee, cairneilla perinnöllisinä lähinnä silmä ja polvivaivoja kuten monilla pikkuroduilla. westieillä sen sijaan esiintyy kovin kovin paljon allergioita , ihovaivoja, ruoka-aine yliherkkyyksiä, ihottumia , jne. terveydellisesti cairn on "terveempi" mikäli nyt näin voi sanoa, yksilöthän ovat aina erilaisia, mutta rotuna cairn on ehdottomasti terveempi, kun ottaa pennun hyvältä kasvattajalta ja vanhemmista joilta on silmät kja polvet tutkittu. jos westieen päädyt niin ota ainakin HETI vakuutus :) ei sillä etteikö cairnillekin kannattaisi ottaa mutta westielle varsinkin!


      • Cairnin omistaja

        Cairnejakin pitää kyllä trimmata.
        Cairnit ovat leikkisiä ja ymmärtäväisiä koiria,mutta en ottaisi ensimmäiseksi koiraksi Cairnia tai muita terrierejä :D


      • uyiuuou
        Nimetön kirjoitti:

        työskentelen eläinten terveydenhoidon parissa, ja on kokemusta molemmista roduista.

        Cairn on siis todella nypittävä useamman kerran vuodessa, muutaman kuukausien välein on "stripattava" eli nypittävä pisimmät/kuolleet pois.omani ei yli kahden kuukauden trimmausväliä kestä. westiet samaten on ainakin muutaman kuukauden välein nypittävä, siistittävä.

        luonteeltaanhan on tietenkiin yksilöllisiä eroja, mutta molemmat rodut ovat hyvin terrierimäisiä, kovapäisiä, kovatahtoisia, yhdelle ihmiselle omistautuvia, ihmisrakkaita, jotkut yksilöt haukkuherkkiä (toiset taas ei lainkaan), ylipainoisuuteen taipuvia pikkurotuja.

        mitä terveyteen tulee, cairneilla perinnöllisinä lähinnä silmä ja polvivaivoja kuten monilla pikkuroduilla. westieillä sen sijaan esiintyy kovin kovin paljon allergioita , ihovaivoja, ruoka-aine yliherkkyyksiä, ihottumia , jne. terveydellisesti cairn on "terveempi" mikäli nyt näin voi sanoa, yksilöthän ovat aina erilaisia, mutta rotuna cairn on ehdottomasti terveempi, kun ottaa pennun hyvältä kasvattajalta ja vanhemmista joilta on silmät kja polvet tutkittu. jos westieen päädyt niin ota ainakin HETI vakuutus :) ei sillä etteikö cairnillekin kannattaisi ottaa mutta westielle varsinkin!

        Hieman selvennystä trimmeihin..Ei noita trimmirotuja tarvitse yleensä koko ajan trimmata toki cairnin turkista en tiedä vaan voi jättää ihan pitkäksi asti ja nyppiä vasta sitten kun karva lähtee helpolla eli on ns.kypsä.

        Ainakin kettuterrieriä en nypi noin usein vaan annan välillä olla kuin nallen tai paimenkoiran ja kun turkki on helpolla nypittävissä vasta sitten nypin ..en jatkuvasti. Toki nypintäkerrat vaihtelee turkin mukaan. Oma koirani nypin 2-3krt vuodessa. ja muun ajan suht siistinä pidän ja ei vaadi trimmien välissä oikein mitään kun ei mene takkuun kun on karkea ja ei likaannu siitä syystä myöskään helpolla ja karvoja ei tiputtele..eli yllättävän hyvä turkki ja helppo..minusta verrattuna työläämpiin kuten vaikka leikattaviin.

        Rullausnypintä eri asia. ja tähtää näyttelyihin..


    • tilanne täälläkin

      Hei!
      Olet samanlaisessa tilanteessa kuin minä, sillä minullakin on kova koirakuume. Perheessämme oli ennen westie, joten rotu on tuttu. Olen kuitenkin harkinnut seuraavaksi koiraksi cairnia, syitä on monia: westejä on vaikeampi saada, trimmaus on työlästä sekä allergioita ja sairauksia on paljon. Ainakin meidän koirallamme oli.

      Oma westiemme kuoli ihan liian nuorena, olenkin siitä aiemmin kertonut. Sydämeni murtuisi, jos seuraavakin koirani kuolisi nuorena. Olen hartaasti halunnut ja odottanut omaa koiraa jo kymmenen vuotta. Nyt voisi olla sen aika :) Westiethän ovat aivan ihania koiria, enkä usko, että cairnit ovat luonteeltaan paljon erilaisia. Terrieriä ei tosiaan pidä päästää komentelemaan itseään, vaikka välillä tuntuu, että koira kyllä itse tietää tasan tarkkaan mitä haluaa :P

    • A & M

      Minulla on nyt toinen cairn. Luonteeltaan tämä aivan erilainen kuin ensimmäiseni oli. Ensimmäinen oli todella tulinen, joskus jopa vihainen otus toisille uroksille. Tämä nykyinen on lauhkea melkeinpä arka. Toinen tykkää olla sylissä ensimmäiselle syliin ottaminen oli sen mielestä sen nöytyyttämistä. Eli rotumääritelmään tuijottaminen ei välttämättä kerro koiran luonteesta paljoakaan. Yhteisiä piirteitä molemmille nois mainitsemistasi on/oli lapsiystävällisyys, touhukkuus ja iloisuus. Itse en ottaisi terrieriä perheeseen, jossa on pieniä lapsia. Parempia vaihtoehtoja saattaisivat olla esimerkiksi paimenkoirat. (helpommin koulutettavia, varmasti lauhkeita, jne.)

    • valkohäntäpeura

      Minulla on kokemusta molemmista roduista. Itselläni on pari westieitä ja tunnen cairni kasvattajia. Olen sen havainnon tehnyt että aika saman luontosista koirista on kysymys, mutta westiestä löytyy enemmän poweria. Cairni on vähän pehmeämpi ja "haaveilija", mutta mukava kaveri sekin. Cairnia pitää trimmata lähes yhtä usein kun westietä mutta kun turkkia ei trimmata niin lyhyeksi kuin westillä ja se meinaa sitä että takkuja tulee enemmän ellei harjaa sääännöllisesti. Minä trimmaan westieni noin 2-3 kuukauden välein enkä harjaa juuri lainkaan, kun pitää turkin lyhyenä niin ei tarvitse harjatakkaan niin usein (laiska ihminen kun olen, mutta ei kyllä koirani takkusiakaan ole). Valitsetpa kumman tahansa rodun, teet loistavan valinnan. Näistä kahdesta koirasta saa uskollisen ystävän, perheenjäsenen.

      • ....

        "Cairnia pitää trimmata lähes yhtä usein kun westietä mutta kun turkkia ei trimmata niin lyhyeksi kuin westillä ja se meinaa sitä että takkuja tulee enemmän ellei harjaa sääännöllisesti."
        "Minä trimmaan westieni noin 2-3 kuukauden välein enkä harjaa juuri lainkaan"
        cairneja trimmataan yleensä 6-10kk välein eli huomattavasti harvemmin kuin westieitä. Itselläni on useampi cairni nurkissa pyörimässä ja harjaan niitä hyvin harvoin. Cairneilla nypitään karvat yleensä pois kokonaan, vain pohjavilla jätetään eli tuskinpa westietä sen lyhyempi turkkiseksi trimmataan.


    • parempi

      Meillä on ollut kaksi westietä, joista toinen meni koirien taivaaseen 2 vkoa sitten 13,5 vuoden iässä.Molemmat olivat onneksi terveitä vanhuuden vaivoja lukuunottamatta.Kolme vuotta sitten otimme cairnpojan juuri sen takia, että westeillä on niin paljon näitä sairauksia.Perusluonteeltaan koirat ovat olleet hyvin samanlaisia joskin tietysti yksilöitä toisiinsa verrattuna.Tämä viimeisin tapaus on kyllä selkeästi aktiivisin ja toihuaa vielä enemmän kuin westien.Tosin olen kyllä tavannut huomattavasti rauhallisempiakin cairneja.Aivan ihana tyyppi ja itse ottaisin mielummin cairnin allergia yms juttujen takia.Trimmaushommat ovat cairnilla mielestäni helpommat (trimmaan itse).Onnea uudelle perheen jäsenelle.

      • kumman otan/saan?

        Mukavaa saada näin paljon postia westien/cairnien omistajilta! Valintani siis vain vahvistuu tämän koirarodun kohdalla. Cairniin olen itsekin kallistumassa terveysseikkojen vuoksi, vaikka luonteeltaan molemmat koirat ovat varmasti ihania. Niin ja eihän sitä oikeasti voi tietää etukäteen millaisen "duracel-pupun" sitä kotiin saa:) Kuten sanoitkin, jokainen on varmasti oma yksilönsä. Myös minä olen suunnitellut trimmaavani koiran itse, eiköhän senkin opi, kun käy ensin viisaamman opissa.

        Pentua vielä odotellessa. (Ensi viikolla pääsemme katsomaan.)


    • varmasti luonteeltaan...

      loistavia rotuja, mutta kun tietää kuinka yleisiä westieillä on nuo allergiat niin en kyllä itse uskaltaisi koskea siihen rotuun vaan valitsisin cairnin.

    • Siiri-Inkeri

      Heippa!
      Itselläni on 8 kk ikäinen cairn narttu ja meillä "leikkikaverina" vuoden ikäinen westie uros. Ainakin tällä uroksella on kovasti näytön tahtoa ja isottelua, mutta osan saa karsittua määrätietoisella kasvatuksella pois. Mielestäni cairn on sopeutuvampi ja selkeästi lapsiystävällisempi mutta niissäkin on eroa. Turkin trimmaus on työlästä molemmillla roduilla ja aktiviteettejä pitää olla. Cairn oli minun haaveeni pitkän aikaa, enkä ole yhtään katunut.

      • Nypittävä

        muuten hyvä mutta sitä ei kuuluisi trimmata!


    • Westie poika 11.v.

      Hei
      Meillä on 11 .v. Westie uros jolla ei ole ollut allegioita eikä mitään muutakaan sairautta kuin nyt tuota vanhuuden itsepäisyyttä. Ollut mainio metsästyskaveri pojalleni, noutaa linnun vedestä nostattaa fasaaneja. Kova uimaan ja saunomaan. Kiltti lapsille rauhallinen hyvä oppimaan. Pelaa jalkapalloa/kuljettaa palloa taitavasti. Muuta huonoa jos nyt sitten löytyy niin on turkin hoito/trimmaus muuten turkki on pinnaltaan likaa hylkivä joten ei tarvitse pestä joka viikko. Toivottavasti nyt ei sitten näitä allegioita tule.

    • westie2007

      Tuosta westien allergia asiasta haluaisin tietää, että eikai siitä kauhean isoa ongelmaa tule, jos se vaikka viljalle ja naudanlihalle allerginen olisi? Meillä oli viimeisin saksnapaimenkoira joka oli myös viljalle allerginen, eikä ruuan hankkimisessa ollut mitään ongelmaa.

    • hillosilmä

      westie

    • koulun vihaaja

      Meil on westie puol-vuotinen ja itse olen viidennellä luokalla ja sopii hyvin, westieillä on paljon allergioita ja cairneista en tiiä ehköä niilläkin. Oli ehkä eka-tyoka luokkalaisilla voi olla hieman vaikeaa, mutta jos heidän äly on kohdallaan niin kyllä uskoisin pärväävän. mut taas 3-6 luokkalaisille hyvä!

      • purhty-2

        Mielestäni ihan liikaa yleistetään tuota allergiaa. Itselläni on 4, joista kaikki terveitä.
        Toki ongelmallisiakin on paljon. Itse trimmailen toistenkin koiria, eikä kovin monta niistä ole allergista.
        Jotkut kasvattajat käyttävät allergisia koiria jalostukseen, jota en voi ymmärtää.
        Terveyden pitäisi kyllä mennä kaiken edelle:)


    • westiyt

      Hei!
      Minulla on 10 vuoden kokemus westiestä ja tuttavallani on ollut 7 vuotta cairni, joten tunnen rodut aika hyvin. Yhtäläisyyksiä on todellakin paljon, mutta westie on himpun verran touhukkaampi ja "terävämpi"/tempperamenttisempi.

      Ja niistä allergioista, mulla on kaksi westietä ja kummallakaan ei ole allergioita. Joten tässäkin asiassa on hyvin tärkeää perehtyä kasvattajaan, ja pentujen vanhempiin, onko ollut allergioita. On ikäväkyllä kasvattajia jotka pennuttavat kovin allergisilla koirilla ja näin allergiat periytyvät pennuille. Miellummin odottaa terveistä vanhemmista olevaa pentua kauemmin.

      Mutta ei saa unohtaa, että cairnia on yhtälailla trimmattava kuin westietä. Ei tosin niin useasti, mutta jos haluaa ihon pitää kunnossa niin on tärkeää trimmatta kotikoirakin 3-4 kertaa vuodessa, westie 4-5 (vähintään).

      Molemmat rodut rakastavat lapsia, mutta lapsien kontolle ei saa koiraa jättää. Molemmat tarvitsevat hyvän koulutuksen, jotta vältyttäisiin mahdollisilta käyttäytymisongelmilta.

      Valitsit kumman tahansa, tulet saamaan uskommattoman ihanan ja uskollisen perheenjäsenen. Koiran jolla on rutkasti huumorintajua :) onnea pennun etsintään!

    • RakettiÅ

      Kyllä westie on temperamenttisempi. Itselläni on nyt cairnterrieri hoidossa, ja kohta tulee pieni cairninpentu taloon. :) Ensin menin vain katsomaan pentuja, tarkoitus oli olla OTTAMATTA pentua, mutta kun näin pennut ihastuin heti yhteen vehnänväriseen pikkutaaperoon, jolla oli ihanat mustat partakarvat...otin sen syliin ja se nuolaisi poskeani. Aww, enhän mä voinut vastustella...koira valitsi jo minut...ja minä koiran. Minulta kysyttiin lähtisikö se mukaani ja lupasin harkita asiaa. Kotona etsin varmuuden vuoksi tietoa cairneista vaikka hoidokkini myötä tiesinkin jo melkein kaiken. Hoidokki lähtisi jo viikon päästä siskoni mukaan uuteen kotiin. Menin viikon päästä katsomaan uudelleen pentuja, jolloin olin varma että tämä kulta lähtee matkaani. Varasin tytön ja nimeksi tulisi Nella. Vielä pitäisi 3-viikkoa jaksaa odottaa.

      Pentu ei ole siis vielä luonani, mutta tulee viikon päästä. Kävin sitä pari päivää sitten katsomassa ja kylläpä oli kasvanut. He rupeavat jo nimellä sitä kutsumaan mutta sisäsiistiksi opettelu alkaa heti tytön kotiuduttua. Kaikki pennut ovat vielä siellä, vain yksi on jo uudessa kodissaan. Mahdankohan jaksaa odottaa vielä vajaan viikon. :))

      -Meeppä kattomaan sitä pentua minkä ajattelit lähtevän mukaasi-jäät koukkuun, ja lähet pentu kainalossa sieltä pois... :) Onnea koiran hankintaan!

      • ke

        Westie oli vuosikaudet unelmani, mutta nyt kun koitan otto tuli viimein mahdolliseski, otin asioista selvää. Ja päädyin cairnpentuun, jota nyt innokkaana odotellaan, juuri noiden länisylämaalaisten allergioiden vuoksi. Tuttujen koiralla aivan kamalat ihottumat ja hengitysteiden ahtaumat allergioista johtuen. Pelästyin, kun koira oli niin ikävässä ja onnettomassa tilassa vain allergioiden takia. Tosin tämä on varmasti ääritapaus ja täysin terveisiinkin westeihin olen törmännyt. (:


    • kairni

      Cairnit nyt vaan ovat yksinkertaisestikkin hellyyttävämpiä, omapäisiä mutta silti laumaansa (perhe) syväsi kiintyneitä ja holhoovia.
      Niissä on enempi asennetta! ;)

      Enkä nyt halua kuulla yhtään vikinää katkerilta westien omistajilta. Ovathan vessukatki sulosia toki, mutta tämä oli nyt minun mielipiteeni.

      • tööttö

        Meillä on kotona Cairnterrieri narttu, 4vee. Mainio maksasairas pakkaus, perhanan jääräpäinen -> kun tietää kuka määrää, hyvin uskoo. Tulee lasten ja toisten koirien kanssa todella hyvin toimeen. Meidän Vilma ei kuitenkaan ole sellainen sylikoira joka nauttisi siitä että sitä kokoajan hipsutetaan ja lellitään -> aika itsenäinen rotu(?). Tuosta karvojen nyppimisestä, ei sitä tarvitse joka viikko olla siistimässä.
        Jos olet tarkka koiran ulkonäön suhteen, on westie isotöisempi valkoisen turkin ja vuotavien silmien takia.
        Kyllä ne silmät cairneillakin vuotaa, mutta jos koira on tumma väritykseltään, vuotoa ei edes huomaa. :)

        Kaverilla oli westie joka oli inhottava, näykki ja käyttäytyi huonosti, mutta luultavasti käytös johtui siitä ettei sitä oltu koulutettu kunnolla.

        Cairneja ja westejä paljon -> pilalle jalostettuja rotuja?


      • karvatassut
        tööttö kirjoitti:

        Meillä on kotona Cairnterrieri narttu, 4vee. Mainio maksasairas pakkaus, perhanan jääräpäinen -> kun tietää kuka määrää, hyvin uskoo. Tulee lasten ja toisten koirien kanssa todella hyvin toimeen. Meidän Vilma ei kuitenkaan ole sellainen sylikoira joka nauttisi siitä että sitä kokoajan hipsutetaan ja lellitään -> aika itsenäinen rotu(?). Tuosta karvojen nyppimisestä, ei sitä tarvitse joka viikko olla siistimässä.
        Jos olet tarkka koiran ulkonäön suhteen, on westie isotöisempi valkoisen turkin ja vuotavien silmien takia.
        Kyllä ne silmät cairneillakin vuotaa, mutta jos koira on tumma väritykseltään, vuotoa ei edes huomaa. :)

        Kaverilla oli westie joka oli inhottava, näykki ja käyttäytyi huonosti, mutta luultavasti käytös johtui siitä ettei sitä oltu koulutettu kunnolla.

        Cairneja ja westejä paljon -> pilalle jalostettuja rotuja?

        molemmista roduista kokemusta omaavana, westie on ainakin meilläollut sosiaalisempi ja pehmeämpi.. Tulee loistavasti toimeen kaikkien koirien ja ihmisten kanssa. Cairnimme oli enempi oman arvonsa tunteva koira, jos ei sitä sattunut huvittamaan se ei edes vilkaissut muita koiria. westie tervehtii iloisesti kaikkia.. Molemmat ovat ihania ja itsepäisiä. Cairnin sain oppimaan kulkemaan vierellä ilman hihnaa luotettavasti, westietä en ainakaan vielä ole saanut oppimaan. Westiemme myös haukkuu vähemmän, cairni ilmoitti haukkumalla kaikki taloon tulijat, westikkä vain heiluttaa häntää kiivaasti : ) ja pusuttaa erittäin paljon.. Kummankin rodun edustajat ovat valloittavia pakkauksia : )


      • cccaro
        karvatassut kirjoitti:

        molemmista roduista kokemusta omaavana, westie on ainakin meilläollut sosiaalisempi ja pehmeämpi.. Tulee loistavasti toimeen kaikkien koirien ja ihmisten kanssa. Cairnimme oli enempi oman arvonsa tunteva koira, jos ei sitä sattunut huvittamaan se ei edes vilkaissut muita koiria. westie tervehtii iloisesti kaikkia.. Molemmat ovat ihania ja itsepäisiä. Cairnin sain oppimaan kulkemaan vierellä ilman hihnaa luotettavasti, westietä en ainakaan vielä ole saanut oppimaan. Westiemme myös haukkuu vähemmän, cairni ilmoitti haukkumalla kaikki taloon tulijat, westikkä vain heiluttaa häntää kiivaasti : ) ja pusuttaa erittäin paljon.. Kummankin rodun edustajat ovat valloittavia pakkauksia : )

        ota cairni (=
        itselläni on kokemusta molemmista koirista; kotona on koko ikäni ollut cairneja, sekä pari omaa westietä. tälläkin hetkellä nurkissa pyörii yksi westie ja kaksi cairnia.
        molemmat ovat kyllä ihania koiria, mutta westien turkki on tosi vaativa. hoitaminen vie aikaa ja valkoinen väri on paha. jos on kiinnostunut turkinhoidosta ja sinnikäästi hoitaa sitä, on westiekin hyvä vaihtoehto.
        westiellä esiintyy melko paljon sairauksia, tässäkin tapauksessa cairni olisi siis parempi.
        ainakin meillä westiet ovat olleet vaikeampia koulutettavia kuin cairnit.
        molemmat ovat kuitenkin omasta mielestäni ihania koiria :)


      • kirshin1
        cccaro kirjoitti:

        ota cairni (=
        itselläni on kokemusta molemmista koirista; kotona on koko ikäni ollut cairneja, sekä pari omaa westietä. tälläkin hetkellä nurkissa pyörii yksi westie ja kaksi cairnia.
        molemmat ovat kyllä ihania koiria, mutta westien turkki on tosi vaativa. hoitaminen vie aikaa ja valkoinen väri on paha. jos on kiinnostunut turkinhoidosta ja sinnikäästi hoitaa sitä, on westiekin hyvä vaihtoehto.
        westiellä esiintyy melko paljon sairauksia, tässäkin tapauksessa cairni olisi siis parempi.
        ainakin meillä westiet ovat olleet vaikeampia koulutettavia kuin cairnit.
        molemmat ovat kuitenkin omasta mielestäni ihania koiria :)

        ota molemmat :D niin cairneista kuin westeistäkin löytyy pehmeitä ja kovia luonteita lässyjä ja liianlässyjä tämähän ei kuitenkaan ole terrierin luonne-terve. Molemmista löytyy harvoin ja usein trimmattavia turkkeja vaikeita ja helppoja.
        Molempien koirien allergiat asuvat useimmiten omistajan korvien välissä. Eli ei nypitä pestään liian usein ja ruokitaan kohtuuttomasti.


    • tiihel

      Cairni on hyvä valinta!
      - Saat perhettä rakastavan menossa mukana olevan itsepäisen kaverin! - Joka ei jumaloi sinua,
      vaan sinä sitä.
      Johdonmukainen koulutus takaa kuitenkin sen, että se ei vie pikkurillin lisäksi koko kättä. - Uskoo silti vain silloin, kun sille sopii... Lähes ainoana huonona puolena pidän (rodun) koiramme voimakasta riistaviettiä, joka takaa sen, ettei koiraan voi oikeasti luottaa "koskaan" sen ollessa vapaana. - En ainakaan itse voi. - Koiramme ajaa takaa kaiken oravista peuroihin ja takaa-ajo reissut voivat venyä useiden tuntien mittaisiksi. Löytynyt sitten aina viimein onneksi sieltä, minne katosikin!
      Myöskään tämä rotuvalinta ei valitettavasti takaa tervettä koiraa, omallamme on maksasairaus sekä ahtautunut henkitorvi, ikää 4v, mutta näillä eväillä mennään!

    • lauroosa 20.02

      eiklö westietä voi opettaa esim.vähän naudanlihaa ensin tai viljaa ,eikö se siedä,
      syötän omalleni peuraa-riisipuuroa, kana-riisipuuroa, kalariisipuuroa , on aina sillointällöin vatsa ripulilla tai ruoka ei kelpaa ja vatsa murisee,vain Hillsin papanat ovat hyviä., mutta haluan noilla puuroilla vaihtelua. aamulla puuroa ja illalla noita papanoita .joskus syö ulkona jotain esim.jäniksen papanoita ja vatsä,
      oireilee, turkki on hyvässä kunnossa .5-vuotiaan westein omistaja.

    • pikkumyy

      hei !
      Oli pakko kanssa tulla tänne kommentoimaan asiaan.Omistan itse 6v cairni uroksen.Ensimmäinen terrieri perheessäni ja mitään ongelmaa ei ole ollut.Tulee toimeen kaikkien kanssa,välillä jopa liian hyvin.Tykkää lapsista,kaikista koirista eikä ärhentele ellei toinen ole vihamielinen.Turkki on helppohoitoinen eikä mene takkuun vaikka harjaan harvemmin kuin kerran viikossa.Olen ollut iki onnellinen pikkumieheen.Tietenkin terrierimäinen itsepäisyys tulee aika ajoin vastaan mutta ei liian usein.Itselleni siunaantui vielä tuollainen ADHD versio jonka kanssa aika ei käy pitkäksi : ) Joten voin hyvällä sydämellä suositella cairnia : )

    • Westie<33

      Sanoisin Westie!

    • etuseteli

      Niin tai näin. Otit kumman vain niin sairauksia voit saada tai olla saamatta. Turkin hoito on olennaista joka tapauksessa.

      Sanoisin että jos kaksi rotua miellyttää, ratkaisevaa on luotettava kasvattaja joka on mukana menossa koko koiran elin-iän ja jolla on hyvä maine. Tunnen molempien rotujen kasvattajia ja tiedän että kaikenlaisia löytyy. Hyvällä, maineikkaalla ja luotettavalla kasvattajalla on pidemmät odotus jonot pentujen saantiin. Takapiha-muppejen kasvattajalta saat pennun nopeasti mutta koiran "laatuun" ja kasvattajan apuun ei silloin voi niin varmasti luottaa.

    • cairnin puolesta

      Itse otimme vajaa vuosi sitten cairnin uros pennun. Poika on oikea vilperi ja tulee kaikkien kanssa toimeen, eläimistä lapsiin. Perheessämme on 3,5kk ikäinen tyttö ja koira ja vauva taitavat olla parhaat ystävät. On siis todella lapsirakas, ainakin meidän tapaus. Tämän kanssa ei varmasti tule tylsää hetkeä. Virtaa riittää kuin pienessä, jos ei suuremmassakin kylässä =) Se on totta että luonteeltaan nämä ovat minä itse sorttia, uskovat juuri silloin kuin itse sen haluavat näin olevan ;)Suosittelen erittäin lämpimästi cairnia. Saat samassa paketissa hampaiden kiristystä ja rakkautta

    • --Westi-

      Meillä on viehko westietyttö, nyt 2 vee. On aikuisen perheemme ensimmäinen koira.

      Luonteeltaan kiltti ja seurallinen ja aivan erityisen ihmisrakas. Pitää toisista koiristakin, paitsi suurille ja mustille koirille haukkuu raivokkaasti ennen kuin sitten muutaman kerran tavattuaan on tutustunut.

      Tykkää sylittelystä, pitkistä, hitaista ja mutkikkaista nuuskuttelulenkeistä ja kaupunkielämästä muutenkin. Käymme yhdessä myös joissakin kaupoissa sekä kahviloissa, joihin koiria saa viedä. Kouluttanut emme koiraamme ole, hyvä käytös on tullut ihan luonnostaan siinä sivussa oppimalla. Koiraamme sanotaan erittäin rauhalliseksi ja sitä se osaa ollakin.

      Minut on yllättänyt koiramme tapa ilmaista asiansa. Olen aina ollut enempi kissaihminen, enkä ole tiennyt, että koirat osaavat noin hyvin "jutella" . Noin vuoden iässä pikkuwestiemme alkoi äännellä enemmän, ja selittää erilaisin haukuin ja ääntelyin asiansa :) Ja se sujuu aina vaan paremmin.

      Itsepäisyys on varmaan muidenkin westie-rotuisten luonteenpiirre. Toisinaan se ärsyttää, esim aamulenkillä, kun on kiire töihin ja neiti päättääkin haluta toiseen suuntaan, missä koti on. Kerran jouduin nostamaan koiran syliin ja kantamaan muutaman metrin. Voi että toinen oli nolona!

      Koska minulla ei kotitöiden lisäksi ole muita harrastuksia kuin koira, olen varannut aina reilusti aikaa lenkkeihin. Tykkään itsekin ihan vaan vaellella hitaasti rannoilla ja näyteikkunaostoksilla . Westietyttömme on just sopiva koira meille :)

      Allergioita oli pentuna, mutta loppuivat kuin seinään, kun jätimme teollisen koiranruuan kokonaan pois. Kaikkia ruoka-aineita kestää syödä eli todennäköisesti allergian aiheuttivat lisäaineet tms.

      Trimmauksella neitokaista käytetään 4 - 5 kertaa vuodessa.

      • mävaan7654321

        allergioista puheenollen mitä syötitte westiellenne ennen?entä nykyään?kaipailisin nimittäin neuvoja..


    • Koirapikkuinen

      Meidän pikku westie on pieni ja on 8vk vanha ja tulee toimeen kaikkien kanssa! Meidän westie rakastaa ihmisiä ja eläimiä! Me harrastetaa acilityy miten nyt kirjotetaankaa mut ihan sama! Se syö hyvin ja on välillä villi. Me rakastetaa toisiamme nii paljon ku pystytää ja me ollaa hyvät ystävät mun westien kanssa. Herään aina 5.00 ja käyn lenkittämässä sitä ja tuun kotii ja sit meen kouluu! Se tykkää leikkiä ja hyppiä ja se rakastaa kaikkea mitäkä ovat sen mielestä ihania! Se tulee kaikkiin eläimien kanssa toimeen ja on luonteelta kiltti. Se tykkää lapsista ja aikuisista ja sen emän nimi on mimmi ja on 2.v. oon itse 12.v ja koulutin sen ja käydään kaikissa näyttelyissä sen kanssa!

      • mävaan76543210

        jos se on 8vk niin miten oot voinut jo kouluttaa sen ja käyttää näyttelyissä?älä hyvä tyttö tuu valehtelemaan noin pahasti!ja en suosittele varsinkaan agilityä vielä noin nuorelle koiralle tai muutenkaa hyppimistä! ja miten teille on tollane rakkaus suhde jo nyt syntyny?kuinka vanhana sait koiras (koiran ikä)?


    • Iigor

      Hei, meilla cairn ollut koko 2000-luvun. Ei ole ollut sairauksia. Luonne itsepäinen ja itsenäinen. Ei viihdy sylissä eikä välitä rapsuttelusta. Koira on siis kaikkea muuta kuin seurakoira. Lisäksi koira on aina merkkaillut sisälle. Terrieriä meille ei tule koskaan. (Koiria perheessä ollut 70-luvulta asti). Olen kyllä nähnyt ihaniakin cairneja. Tärkeintä on valita tunnettu ja arvostettu kasvattaja huolella, meillä tämä epäonnistui.

    • Cairn <3

      Meillä ollut cairni reilun vuoden ja on kyllä edellisen kirjoittajan koiran vastakohta. Tykkää olla sylissä, rakastaa rapsuttelua ja peuhaamista. Kun koira oppi nostamaan jalkaa, loppui sisälle pissuttelu heti, eikä siis koskaan merkkaillut mihinkään, aina meni omalle paikalle, tietysti ihan pienenä poikana vahinkoja sattui. Rakastaa lapsia ja tulee toimeen kaikkien kanssa, niin ihmisten kuin eläinten.
      I LOVE =)

    • fd

      melkein samanlaisia. cairnilla saa osallistua luolakokeisiin, westillä ei. Westeissä aivan helvetisti allergisia, että jos westin otat niin pahimmassa tapauksessa tulee kalliiksi lääkärillä käyttää ja ostaa tietynlaista ruokaa. Meillä on yksi westi ja rahaa uponnut varmasti saman verran mitä siitä aikoinaan maksettiin. westin allergiaa yleistetään sen takia kun sitä on niin vitusti niissä koirissa. trimmaajat ja eläinlääkärit joilla on käytetty niin ovat sanoneet, että 9/10 on jotain iho ongelmaa tai muuta. Jos otat niin ota cairni.

    • groomer

      Olen trimmaaja joten ehdotan cairnia. Ne on paljon mukavamman luonteisia (toki yksilöeroja on) ja helpompia käsitellä, niin arkena kuin trimmaajankin näkökulmasta. Meillä trimmataan noin 15-25 koiraa viikossa ja cairnin trimmaa noin puolessa ajassa mitä westien, että jos et itse osaa trimmata, niin mieti kumpiko on mukavempi maksaa trimmaajalle 60 e vai 120 e kerta. Cairn on myös huomattavan paljon terveempi koira. Esimerkiksi meillä kävi viime viikolla 17 westietä ja 2 koiralla EI OLLUT korvatulehdusta. Westieillä on todella paljon luustovaivoja, allergioita, korva- ja silmätulehduksia, suolistovaivoja, agressiivisuutta, arvaamattomuutta, ja muutenkin paljon päänsisäisiä ongelmia. Meillä ei käy trimmauksessa kuin yksi ns. vaikea cairn ja westieistä n puolet on jotenkin erityisesti käsiteltäviä. Westien vakuutusmaksutkin ovat paljon kovemmat koska on niin paljon sairauksia. Valitettavasti westie nyt vaan on muotirotu, että jalostukseen laitetaan kaikki mahdollinen vioista ja sairauksista välittämättä. On toki oikeasti asiansa osaavia kasvattajia, mutta nyt vaan laitetaan kaikki westiet jalostukseen rahan toivossa (olettaisin että on paljon viisaita kasvattajia kanssani samaa mieltä). Tilanne on sama kuin collieilla 70 luvulla ja kultaisillanoutajilla 80-90 luvun vaihteessa.

    • myös trimmaaja

      Olikoko vähän liioittelua. Totta että westiellä vähän hankalampi turkki trimmata. mutta myös mielenkiintoisempi, trimmaajaalla on oltava silmää trimmata westie oikean muotoiseksii. Ihosairauksia valitettavasti esintyy enemmän kuin cairnilla, ei sentään läheskään kaikki ole sairaita. Oikein kasvatettu westie ei ole agreksiivinen sen enempää kuin terrieri yleensä. Rohkea ja itsenäinen westie kyllä on. Kuvittelee olevansa isokoira pienessä pakkauksessa. Mitähän tarkoitit päänsisäisillä ongelmilla.

    • cairnin omistaja

      Meidän cairni on nyt 9-vuotias tyttö ja kissojen jälkeen eka koira perheessämme. Toisen koiran puremaa lukuunottamatta ollut täysin terve, ei edes iho-ongelmia ole ollut. Nypittävänä käytän noin 2-3 kertaa vuodessa, välillä itse siistitään turkkia. Ei ole näyttelykoira eikä olla teetetty pentuja, joten valeraskauksia on ollut. On kyllä kiva ja iloinen koira, en kyllä ihan pienten lasten perheeseen suosittele (toki luonteissa on eroja). Lasten muutettua kotoa koirakuume on iskenyt ja tekisi mieli toista cairnia.

      • Donna4

        Kerron hoitokoirastani Donnasta. Hyvin kauan aikaa sitten meillä oli cairnin terrieri hoidossa välillä vähemmän tai enemmän... Hänet omisti vanha rouva. Ja miten olikaan se kiintyi meihin todenteolla. Kulki rinnalla ilman hihnaa ja oli muutenkin aivan ihana. Kaipasi meitä ollessaan aina kotonaan. Donnasta olisi tullut meidän koira mutta luoja määräsi toisin.. Ja sekös oli kova pala meille. Sen jälkeen meillä on ollut suomen lapinkoira. Sekin on hyvä perhekoira. Valitettavasti luusyöpä vei hänet äskettäin.


    • cairnomistaja

      mullakin cairnterrieri nyt 17 viikkoa. Ensimmäinen koirani, ja kyllä tämä rotu on oikein hyvä myös niille, joilla ei koiraa aikaisemmin ole ollut. Kunhan vain pitää itse päänsä ja on päättäväinen kouluttaja! Lepsusti tämän rodun kanssa ei saa ottaa, eikä kyllä muidenkaan rotujen. Kovin helposti cairnien kanssa ei pääse, että vaivaa pitää nähdä, ja panostaa koiraan! Kovapäinen pikkuneiti tämä meidän cairni on. Välillä ei meinaa uskoa ja testaa kyllä moneen otteeseen. Mutta oppii asiat kyllä todella nopeasti, varsinkin kun herkkuja tarjoaa ;) Ja on ihana ja touhukas pikkupakkaus. Ja erittäin rohkea ja ihmisläheinen! Tulee toimeen myös muiden eläinten kanssa oikein hyvin :) ja lasten. En kadu päivääkään, että tähän rotuun päädyin. On cairnit vaan niin ihania.

      • Cairnterrieri

        Meidän ensimmäinen koira on cairni. Pentuna oli ihan piru (mikään, ei mikään auttanut. Kun neiti päätti päästä kiellettyyn huoneeseen,se tosiaan meni sinne). Huumorilla pärjätään, mutta sitten sitä huumoria tosiaan tarvitaan! Vanhetessaan siitä tuli aivan ihana. Se on toosi viisas, ystävällinen ja iloinen. Rakastaa ihmisiä ihan yli kaiken. Aivan sama, onko kyseessä tuttu vai tuntematon.

        Onhan tuo hieman haukkuherkkä (aivan innoissaan "Isi kato, meille tulee vieraita!") :D Pienemmille koirille vähän ärhentää, mutta ei tee mitään. Toiselle koiralle hellä isosisko. Se oikeasti opettaa toista. :D


      • Cairni
        Cairnterrieri kirjoitti:

        Meidän ensimmäinen koira on cairni. Pentuna oli ihan piru (mikään, ei mikään auttanut. Kun neiti päätti päästä kiellettyyn huoneeseen,se tosiaan meni sinne). Huumorilla pärjätään, mutta sitten sitä huumoria tosiaan tarvitaan! Vanhetessaan siitä tuli aivan ihana. Se on toosi viisas, ystävällinen ja iloinen. Rakastaa ihmisiä ihan yli kaiken. Aivan sama, onko kyseessä tuttu vai tuntematon.

        Onhan tuo hieman haukkuherkkä (aivan innoissaan "Isi kato, meille tulee vieraita!") :D Pienemmille koirille vähän ärhentää, mutta ei tee mitään. Toiselle koiralle hellä isosisko. Se oikeasti opettaa toista. :D

        Cairnterrierini rakastaa lapsia, perhettä.. Kaikkia ihmisiä!

        Siihen voi luottaa ihan 98 % , että se ei karkaa. Riistaviettihän on voimakas, enkä kyllä suosittelisi perheisiin, jotka joutuvat aina kävelyttämään hihnassa. Kun cairni ei ole sellainen! Meidän rakki on paininut mäyränkin kanssa, eikä hävinnyt. Pitihän isännän lopuksi hieman avittaa, mutta kestävä tuo on. (Ei yllytetty sitä mäyrän kimppuun, mökillä törmäsivät ja tuli tappelu)

        Ihana, ihana, ihana. :3


    • kari espoosta

      hei!

      olet hyvällä asialla , valintani olisi cairi, kokemuksella on ollut 3 kyseistä
      koirarotua 30 vuoden ajan siinä on ollut lapsillemme, jo "aikuisia aina
      iloa ja muuta touhua, olemme eläkeellä ja meidän omasta kairista on niin
      kovasti iloa meille niin ulkona lenkkellen kuin leikkien , koiramme lähtee
      ensimmäiselle näyttelylle josta meillä ei ole ennen kokemuksia.
      toivottavasti ota ko rodun.

      terveisin kari espoosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 109
      2128
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      57
      1996
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1925
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe