munasarjakysta gallup!

dise

Hei!

Monella palstalla on ollut paljon kirjoituksia munasarjakystoista ja sen oireista ja vaikutuksista. Mitään selviä vastauksia en ole kuitenkaan löytänyt. Joten kertokaa ihmeessä joku kenellä on kokemusta kystista ja niiden vaikutuksista raskauteen että pitäisikö tässä olla huolissaan?! Minulla nimittäin todettiin molemmissa munasarjoissa kystia muutama kk sitten. Kipuja on ollut, toistaiseksi kuitenkin suhteellisen kestettäviä. Lääkärin ja gynekologin mielestä tarvetta ei jatkotutkimuksille eikä kontrolleille ole. En sitten tiedä mistä syystä... Mutta haluaisin kovasti lapsia tässä parin vuoden sisään, ja pelottaa vaan voinko niitä saada. Moni ihminen kun on väittänyt, että kystat vaikeuttaisivat huomattavasti lapsien saantia, enkä haluaisi jäädä lapsettomaksi tai saada keskenmenoja, vaan siksi kun lääkärit eivät voineet tehdä mitään asialle..

8

7143

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minde

Mulla on ollut kystiset manasarjat ihan teini-iästä asti. Mulla tilanne on tosin sellainen, että välillä niitä ei ole (puhkeavat yleensä kun vuoto alkaa) ja saattavat olla pois useitakin kuukausia. Välillä taas on isojakin kystia, ja kerran on ollut niin kamalat kivut, että olin jopa sairaalassa niiden takia. Lapsettomuushoidoissa näihin kystiin ei ole oikeastaan puututtu. Silloin, kun niitä on ollut, hoidot eivät ole olleet mahdollisia, kun muniksia ei ole päässyt kasvamaan. Sen jälkeen on vain odoteltu kystien puhkeamista ja tähän mennessä aina ne ovatkin puhjenneet itsestään. Mulle lääkäri vain totesi, että toisilla vaan on tällaiset kystiset munasarjat...

• Nikki

Minulta löydettiin munasarjakysta tammikuussa ja se hävisi parissa kuukaudessa. Pientä kipua se aiheutti sillä se oli noin 5cm halkaisijaltaan. Lapsettomuutta se ei aiheuta mutta saatta hankaloittaa raskautumista. Niille ei yleensä tehdä mitään sillä niillä on tapana hävitä itsekseen mutta pahimmassa tapauksessa kysta saattaa puhjeta eli verta alkaa vuotaa kuukautisten tapaisesti. Silloin kannattaa käydä gynellä. Tästä vuotamisesta voi aiheutua anemia johon määrätään sitten rautatabletteja. Näistä asioista kannattaa jutella oman lääkärinsä kanssa sillä he ovat asiansa osaavia ja näille palstoille voi kirjoitella kuka tahansa, mitä tahansa..

• kysta

Hei! Täältä löytyy kohtalotoveri.

En varmaan osaa vastata täydellisesti, mutta tässä on muutama kommentti omasta kokemuksesta. Minulla löytyi kysta viime marraskuussa. Lääkäri ei juuri kommentoinut asiaa. Totesi vain, että otetaan estradiolipitoisuus. Joka osoittautui korkeaksi (kp nähden). Vastausajan tuloksita sain hoitajalle, joka ei osannut sanoa kystasta MITÄÄN! Jäin siis vaille tietoa. Otin asiasta itse selvää. Surffailin netissä. Laitoin googleen hakusanoja "hormonaalisesti aktiivi kysta" "ovarian cyst" "munasarjakysta" eiköhän löytynyt tietoa.

Kystat häviävät 80%lla 2kk:ssa. Aiemmin potilaalle määrättiin e-pillerit, mutta myöhemmin todettiin, että kystat häviävät yhtä hyvin (jopa paremmin) ilman pillerihoitoakin. Oma kystani hävisi 5 kk:ssa. Se puhkesi ja aiheutti valtavan kivun (lähes lähdin päivystykseen..). Nyt kystia ei ole näkynyt pariin kuukauteen ja yksi IVF ehdittiin toteuttaa. Jos kysta ilmestyy uudestaan, joudun odottamaan sen häipymistä. Hoitoja ei siis tehdä kystien aikana.

Olipa hankala selitys. Toivottavasti sait jotain selvää asiasta. Viimeinen keino kystan hoitoon on sen punktio. Mulle olis tehty punktio jos se ei olis itsellään puhjennut.

Oireista vielä: alavatsakipu oik/vas. Kylkikipu. Nivuskipu. Välivuodot. Lyhyt/pitkä kierto.

Tsemppiä sulle kystiesi kanssa! Vaihda lääkäriä/ pyydä second opinion jos asiaan ei tule selvyyttä! Onnea raskautumiseen :)

• kysta*

Korjaan vielä omaan viestiini:

jos kysta on hormonaalisesti aktiivi, hoitoja ei toteuteta! Jos hormonit eivät ole koholla, hoitoja voidaan tehdä.

Kysta voi aiheuttaa lapsettomuutta, jos se on hormonaalisesti aktiivi.

• marion

Minulla löydettiin vuonna 96 ensimmäinen munasarjakystani. Se oli pituudeltaan 26 cm ja painoa sillä oli 1,6kg. Silloin leikkaus pystyi säästämään vain toisen munasarjani. Vuonna 04 leikattiin sitten toiselta puolelta 8cm kysta. Vain 1/5 toisesta munasarjasta toimii ja tämän vuoksi olemme lapsettomuushoidoissa. Hoitoja takana 2,5 vuotta ja ei yhtään onnistumista.

Mikäli munasarjat toimivat normaalisti, ei kystilla ole vaikutusta lapsen saamiseen. Minulla ne vaan ovat vaurioittaneet niin paljon, että kohtu on ainoa "ehjä" paikka. Toivottavasti joskus saamme alkiot kiinnittymään ja lapsen elämäämme. Ikää alkaa olla ja vain muutama vuosi enää kannatta yrittää...

• Mirank...

Mulla meneillään 3. IVF ja ensimmäisessä ultrassa viime viikolla lääkäri löysi n.4cm halkaisijaltaan olevan kystan vasemmasta munasarjasta. Lääkäri tyhjensi sen saman tein. Sain puudutusta ja adrenaliinia estämään vuotoa ja toimenpide kesti vain pari minuuttia. Kystathan tyhjentyvät mahdollisesti kyllä itsestäänkin mutta lääkäri halusi näin varmistaa munasolujen kypsyttelyn onnistumisen. Nyt kakkos ultrassa ensi viikolla katsotaan onko kysta kasvanut ja jos on, tyhjennys uusitaan. Ja toivottavasti näin päästään onnelliseen loppu tulokseen, eli pienen tuhisevan nyytin vanhemmiksi.

• Jadessa^^

Mulla todettiin tänään puhjennut munasarja kysta... Mulla itsellä ainakin ihan järkyttävän kipeä vatsa. Lääkärit ja minä itse luultiin ekaks että olis umpisuolentulehdus, koska kipu tuntui eniten oikealla alavatsassa, mutta koska ei ollu tulehdusarvot koholla, niin ei siitä ollut kyse. Mut sitten laitettiin gynekologille ja ultraääni tutkimukseen, siellä näky tällänen kysta joka oli 4 cm. Lääkärit sanoivat että ei oo mitenkään vaarallinen. Kuukautisten jälkeen niitä voi tulla. Määräsivät buranaa ja muuta kipulääkettä. Nyt vaan Buranan ja muiden kipulääkkeiden voimilla eteenpäin :)

Mutta tosiaan jos tulee maha sillälailla kipeeksi niin kannattaa sinne lääkäriin toki mennä. Ei välttämättä ole kyse juuri tästä. Lapsettomuutta tuo ei aiheuta, ei siis pelkoa niille ketkä lasta haluavat :)

• kysta kysta

Mulla oli myös joitain vuosia sitten munasarjakysta. Kivut alkoivat kesken kävelylenkin ja kotiin päästessä olivat muuttuneet niin sietämättömiksi, että oli pakko lähteä päivystykseen. Sieltä lähdinkin ambulanssilla sairaalaan kun kivut olivat kovat ja kukaan ei tiennyt mikä on kun tulehdusarvot ok. Sairaalasta laittoivat gynelle ja sieltä suoraan leikkaukseen. Oli revennyt munasarjakysta, 9cm läpimitaltaan. Eli ei edes mitenkään mahdottoman suuri, mutta oli huonossa paikassa ja repäisi verisuonta jotenkin. Tuli niin paha sisäinen verenvuoto, että jouduin lopulta verensiirtoonkin. Sairaslomaa tuli pari viikkoa. Kannattaa kyllä seurailla omaa tilannetta ja jos kipua tulee, kannatta tarkistuttaa tilanne. Mullekin nimittäin sanottiin gynellä kystan löytyessä ja kun kävin vatsakipua valittamassa, että sille ei tehdä mitään kun ei ole millään tavalla haitaksi. No niinpä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      127
      4452
    2. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      78
      3220
    3. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      102
      1510
    4. Nyt kerrot mies mitä ajattelet minusta

Ihan suoraan ja suodattamatta.
      Ikävä
      88
      1348
    5. Odotatko vielä vastausta...

Siihen viestiin? 🤔
      Ikävä
      95
      889
    6. Omasp hakenut Fincapia ja Gapconia konkurssiin perjantaina 5.6

Ilkka ei ole vielä ehtinyt uutisoida, mutta Omasp on jättänyt 5.6 konkurssihakemuksen Fincapia ja Gapconia koskien. Ilka
      Seinäjoki
      18
      723
    7. Lähes kaikki keskustelut kasvotusten

on olleet tärkeitä. Hänen luonne ja ulkokuori, niiden yhdistelmä. Se kaiken keskellä oleva osa on minulle hänessä kaikk
      Ikävä
      21
      706
    8. Ehkä se on niin

Ettet vaan uskalla lähestyä tämän jälkeen. Ehkä haluaisit. En osaa sanoa.
      Ikävä
      50
      704
    9. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      42
      697
    10. Tämän palstan naiseksi esittäytyvät

Ovatkin kuulemma oikeasti sukupuoleltaan miehiä. Pitääkö paikkansa?
      Sinkut
      111
      673
    Aihe