koiran rekisteröinti

kysyvä ei tieltä eksy

Hei! Kysyisin yhtä asiaa. Mikä tarkoitus rekisteröinnillä on? Voiko rotukoiraa ostaa ilman rekisteröimistä eli papereita? Vai onko niin, että rotukoirat automaattisesti rekisteröidään ja se on sitten ikään kuin todistus siitä, että koira on ns. rotupuhdas? Luin jostain, että joku oli ostanut rekisteröimättömän pennun, tarkoittaako se siis sitten sitä, että pentu on sekarotuinen? Mikä osuus koiran hinnasta menee rekisteröimiseen?

Itse olen opiskelija, enkä tule näillä näkymin koskaan käyttämään koiraa näyttelyissä, vaan haluan koiran seura- ja puuhakoiraksi, joten papereita en varmaankaan tule koskaan tarvitsemaan (?)

57

21618

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rekisteröimättömän

      Tottakai rotukoiran voi ostaa ilman papereitakin. Jatkuvastihan niitä on myynnissä joka palstalla, paperittomia rotukoiria. Itselläni on myös sellainen, ja on kotikoiran hommansa täyttänyt mainioisti ilman papereita lipastonlaatikossakin.

      • kun avaat keskustelun.....

        niin odota vähän kauemmin ennen kuin vastaat itsellesi;) ....vai onko Orimattilassa niin nopeat yhteydet?


      • olisit muuttanut vastaustapaasi hieman.
        Sen sanon kuitenkin ROTUPUHDAS = REKISTERÖITY FIN REKKARIIN
        tuo lipastonlaatikko juttu on jo aikansa elänyt tällä palstalla.


      • faktaa sulle tietämä
        umalehtinen kirjoitti:

        olisit muuttanut vastaustapaasi hieman.
        Sen sanon kuitenkin ROTUPUHDAS = REKISTERÖITY FIN REKKARIIN
        tuo lipastonlaatikko juttu on jo aikansa elänyt tällä palstalla.

        Kuule, on se rotupuhdas muidenkin maiden kennelliitoissa rekattuna.........
        Ei pelkästään suomen.....


      • faktaa sulle tietämä kirjoitti:

        Kuule, on se rotupuhdas muidenkin maiden kennelliitoissa rekattuna.........
        Ei pelkästään suomen.....

        ja voin lisätä, että ulkomaalainen kasvattaja voipi myöskin rekata pentunsa suomenkennelliitossa ja pennut on normaali FI- rekisterissä.

        Jalostusnetti on eri kiva paikka, missä pystyy myöskin tutkimaan 8 sukupolveen pentujen suvun.

        Kaikkea ei löydy jalostusnetistä vaan pitää esimerkiksi ottaa asioista selvyyttää puhelimella tai naamakkain

        Pakko oli korjata virhe, sikis poisto...



    • ja mieti asiaa uudestaan
      • ei_ollu-mitään

        Mitä tuosta linkistä piti avautua?


    • koiran omistaja

      voit toki saada TUURILLA vieraalta puhtaan koiran papereitta, mutta et voita siinä mitään, etkä voi olla varma onko pentu puhdas ja terveestä suvusta. et voi todistaa koiraa omaksi ilman papereita.
      rekisteröinti tapahtuu vastuullisen kasvattajan toimesta, eikä siitä tule lisämaksua! turhaan pihistelet. se että koira on rekisterissä on etu ei haitta! paperiton koira on tietysti koirana yhtä hyvä, mutta ymmärtäkää hyvät ihmiset, että rekisterit on perustettu, koska niille on ollut tarvetta.

      • vai terveitä........

        Vai vielä terveestä suvusta.........no, minkäköhän takia on niin paljon perinnöllisiä sairauksia olemassa REKISTERÖIDYILLÄ koirilla..............kyllä se niin vaan on että pahimmat tapaukset jäävät jalostuksen ulkopuolelle ainakin suomessa....ei esim.englannissa ja niillä lievemmillä ja keskivaikeilla ne pennut teetetään.......terveydestä ihan oikeasti viis.

        Siksi myös PEVISA on kehitetty ..............eli, kyllä niitä sairaita käytetään jalostukseen ja tuloksen tiedämmekin sitten kaikki :)))


      • kaikki_tietävälle
        vai terveitä........ kirjoitti:

        Vai vielä terveestä suvusta.........no, minkäköhän takia on niin paljon perinnöllisiä sairauksia olemassa REKISTERÖIDYILLÄ koirilla..............kyllä se niin vaan on että pahimmat tapaukset jäävät jalostuksen ulkopuolelle ainakin suomessa....ei esim.englannissa ja niillä lievemmillä ja keskivaikeilla ne pennut teetetään.......terveydestä ihan oikeasti viis.

        Siksi myös PEVISA on kehitetty ..............eli, kyllä niitä sairaita käytetään jalostukseen ja tuloksen tiedämmekin sitten kaikki :)))

        Rekisteröinnillä ym PYRITÄÄN vähentämään suku/rotu rasitteita. Kyllä se vaan niin on että nimimerkki koiran omistaja on juurikin oikeassa. Ja älä ota tähän keskusteluun Englantia tms mukaan. JOS tietäisit niin paljon kun luulet, tietäisit myös sen, että varsinkin jenkeissä (ja Englantihan menee aina jenkkien perässä) on yli jalostettu koiria, siksi Euroopassa näitä ei huolita edes näyttelykehiin. EU on myös puuttunut ainakin sakemannien liialliseen liuska perään (kakka ei tule ulos) näitä ei ole Suomessa! Tai siis onhan joku "takapihan kasvattaja" joka juuri ei rekisteröi pentujaan voinut käyttää Amerikan valiota pentujensa tekoon......................


    • Hauva.

      Eihän ne paperit koirastasi yhtään sen parempaa tee :) Tottakai voit ostaa rekisteröimättömän rotukoiran. Rotukoirassa vaan rekisteröimättömänä et voi olla varma sukusiitos prosentista.
      Seropeilla useimmiten taas sukusiitos prosentin voi päätelläkkin. Rotukoiran ehkäpä ostaisin silti rekattuna. Itselläni seropeja 2 kpl, mutta olen näidenkin suvusta ottanut tarkan tiedon:)
      Joten kysele tarkkaan ja tutki ennen kuin otat pennun.
      Onnea hauvan hankintaan :)

      • tyhmiä saa sakottaa

        Ja minä myyjänä kerron juuri sen asian koiran rotupuhtaudesta minkä ostaja haluaa kuulla.Eihän ne sitä mistään koskaan pääse tarkastamaan.Voi syöttää mitä tahansa, ja niin ilosena sitten kertovat että meidän koira on puhdasrotuinen, kasvattaja kertoi.Sillä saa pari sataa euroo lisää per pentu;!!!!!!!


    • Rekisteripaperi on koiran "henkilöllisyystodistus ja kirkonkirja". Rekisteritodistus kertoo, että koira on puhdasrotuinen, ja että sen esi-isät ovat tiedossa. Rekisteriä ei tarvita vain näyttelyssä vaan myös esim. agility- ja muissa kilpailuissa. Paperittoman koiran jälkeläisiä ei myöskään saa rekisteröityä.

      Koiran rekisteröiminen on koiran hinnasta hyvin pieni osa. Umat ja kumppanit pentueita kasvattaneina tietävät hintaluokan, mutta tiedot löytyvät varmasti myös kennelliiton sivuilta. Eiköhän se kuitenkin liiku alta sadan euron/pentu?

      Rekisteröimättömän "rotukoiran" ostaminen on eettisesti epäilyttävää, sillä kasvattajalla ei aina ole puhtaita jauhoja pussissaan: pennun emää on voitu pennuttaa liian usein tai sitä on hoidettu huonosti, vanhempia ei ole tutkittu, kasvattaja on ollut laiska, vanhempia ei ole rekisteröity... Yleensä takana on rahanahneus. Eikä mikään myöskään takaa, että pennun isä olisi ollut samaa rotua kuin emä. Joka tapauksessa, rekisteröimätön koira on virallisesti sekarotuinen. Sitä ei saa rekisteröityä ja harmi on suuri, jos sen kanssa myöhemmin haluaisi kilpailla vaikka palveluskoiralajissa (joskin vain tietyillä roduilla on osallistumisoikeus?)tai käyttää jalostukseen.

      Eikä saa sekoittaa sekarotuisten FIX-rekisteriin. Se on kai jonkinlainen tietokanta tunnistusmerkinnöistä? Sekarotuistenkin kanssa saa kilpailla joissakin lajeissa rajoitetusti, mutta koirien tulee olla tunnistusmerkittyjä, puhdas- ja sekarotuisten. Tunnistusmerkintä tarkoittaa, että koiralla on tatuoitu numerosarja, tavallisesti korvassa, tai niskanahan alla mikrosiru, joka luetaan erityisellä laitteella.

      Tulos: Virallisesti puhdasrotuista koiraa ei saa ilman papereita. Rekisteröimättömät rotuiset ja selvät sekoitukse ovat sekarotuisia. Oletetaan, että on kasvattaja, jolla on rekisteröity narttu, joka on astutettu rekisteröidyllä samanrotuisella uroksella. Koirat on kuvattu ja hyvin hoidettu ja yhdistelmä harkittu, kaikki on kunnossa. Pentujen synnyttyä kasvattaja rekisteröi pentueen. Tai ei rekisteröi. Yleensä rekisteröi.

      Tästä asiasta on keskusteltu monta kertaa ennenkin tällä palstalla, välillä todella riitaisaankin sävyyn.

      Sinuna minä ostaisin rekisteröidyn koiran, esim. värivirheellisestä voi saada hiukan alennusta. Tai puhtaasti sekoituksen, joskin pitää katsoa, mistä sen ottaa, koska jotkut välittävät sekarotuisia ja rekkaamattomia epäilyttävin olosuhtein. Tätä toimintaa ei saa tukea! Voit myös miettiä, löytyisikö se oma koira löytöeläintalosta, nekin kyllä maksavat jonkin verran ja niillä voi olla traumoja entisestä elämästään.

      Koiran hankinta ei saa olla pelkkä rahakysymys. Koirassa on muutakin kuin hankintahinta. Sillä voi olla jokin sairaus, joka vaatii kalliita lääkkeitä tai erikoisruokavalion. Pääasia on, että koiranhankkija on harkinnut koiraa tarkoin ja tietää kykenevänsä sen hoitamaan. Ja myös kykenee.

    • kysyvä ei tieltä eksy

      Itse en ole ostamassa rekisteröimätöntä koiraa. Ihmettelin vain ääneen - ja suurella tietämättömyydellä - mitä kaikkea rekisteröiminen tarkoittaa koiran kohdalla. Minulla ei nähkääs ollut mitään tietoa, mitä se pitää sisällään. Rotukoiraa kun en ole koskaan omistanut. Siis ihan tyhmyyttäni vain kyselen. En missään nimessä kannata koirien myyntiä rekisteröimättöminä, ihan senkin vuoksi, että juuri haluan "takeen" koiran taustoista ja terveydestä. Mutta, kiitos kaikille vastaajille. Viisastuin kyllä vastauksistanne.

      • neuvoisin sinua. ÄLÄ KOSKAAN OSTA REKKAAMATONTA KOIRAA. Halvimmillaan rekkaaminen on 20 euroa/pentu.
        Kääpiöroduissa esim. pyydetään rekkaamattomista sellaista 850-950 euroa. Onko siitä sitten enää siihen 1000-1200 euroon pitkä matka.
        Jos päätät sen rekatun ostaa aina voi tinkiä tai yrittää.
        Katso vielä kennelliiton sivuilta sopimus koirankaupasta, muista myös että kunnon kasvattaja on määrätyissä asioissa korvausvelvollinen ja vastuussa myymästään pennusta.


      • Juupajuu.
        umalehtinen kirjoitti:

        neuvoisin sinua. ÄLÄ KOSKAAN OSTA REKKAAMATONTA KOIRAA. Halvimmillaan rekkaaminen on 20 euroa/pentu.
        Kääpiöroduissa esim. pyydetään rekkaamattomista sellaista 850-950 euroa. Onko siitä sitten enää siihen 1000-1200 euroon pitkä matka.
        Jos päätät sen rekatun ostaa aina voi tinkiä tai yrittää.
        Katso vielä kennelliiton sivuilta sopimus koirankaupasta, muista myös että kunnon kasvattaja on määrätyissä asioissa korvausvelvollinen ja vastuussa myymästään pennusta.

        250-350 euroa tuli eroa noissa sinun esityksissä, ja jos rekisteröinti on noin "halpaa", niin minusta hommassa on silloin myös rahastuksen maku.

        Jos tosiaan tietää, ettei aio koiraa käyttää mihinkään muuhun erikoiseen kuin seurakoiraksi, onko se silloin välttämätöntä?

        Minulle 350 euroa on merkittävä raha. Me saimme perheemme sekarotuisen koiran tosin ilmaiseksi. Syntyi maalla, ihan hyvässä kodissa ja väljissä olosuhteissa. Ei ole rekisteröity, eikä ole ollut tarvetta. Hyvin on koirana silti palvellut, eikä mitään sairauksia ole onneksi ikinä ollut. :)

        Ymmärrän kyllä, että rotukoirat halutaan rekisteröidä. Mutta onko se tosiaan noin kallista?


    • toinen noutaja

      Toiset ovatkin jo antaneet erittäin hyviä vastauksia ja perusteluita siihen, miksi rekisteröimätöntä koiraa ei pidä ostaa.

      Seuraava vaihe, kun pohdit rotua, on miettiä mitä haluat tehdä koiran kanssa. Rotujärjestön kotisivut ovat yleensä paras aloituspaikka.

      Jos päätät valita käyttörotuisen koiran (käytännössä melkein mikä muu rotu kuin seurakoira), on hyvä muistaa se, että suuri osa koirarodun viehätyksestä perustuu käytössä tarvittaviin ominaisuuksiin (esim. keskittymiskyky, rauhallisuus, aktiivisuus). Kannattaakin huomioida, että jos kasvattaja ei välitä rodunomaisesta luonteesta, rodun tulevaisuus voi pitkällä tähtäimellä olla huono.

    • toinen noutaja
    • yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy

      kun ei mitään tietoa taustoista ja voi olla vaikka sisarukset kyseessä.
      Parempi vaihtoehto, jos haluaa edullisemman olisi mielestäni kahden tai kolmen rodun risteytys, niin että tietenkin saat varmuuden niistä vanhemmista, esim. näet paperit ja koirat.

    • erimielinen

      mielestäni rekisteröimättömän rotukoiran hankkiminen on ihan yhtä hyvä vaihtoehto. ostin rotukoiran reksiteröimättömänä ja koirassa ei ole mitään vikaa. Sitäpaitsi rekisteröimättömälekkin koiralle saa omistajatodistuksen.. On sellaisiakin tapauksia nähty että omistajalla on ollut itsellään kaksi samanrotuista rotukoiraa jotka ovat päässeet vahingossa tekemään pentueen. Näitä pentuja kun ei voi rekisteröidä.. ei se tarkoita että niissä pitäisi olla vikaa. en puhu siis kasvattajista.

      www.kennellitto.fi
      "Sekarotuisen/rekisteröimättömän koiran omistajatodistus
      Kennelliitto ylläpitää tiedostoa rekisteröimättömien ja sekarotuisten koirien omistajista. Tiedot tallennetaan omistajan tekemän kirjallisen ilmoituksen perusteella. Omistajalle lähetetään maksullinen omistajatodistus, joka maksaa Kennelliiton jäsenelle 18,50 € ja ei-jäsenelle 25,20 € plus toimituskulut 6 €.

      Koira, jolla on omistajatodistus ja joka on tunnistusmerkitty mikrosirulla tai tatuoinnilla, voi osallistua virallisiin tottelevaisuus-, agility- ja pelastuskoirakilpailuihin sekä käyttäytymiskokeisiin. Jos koira karkaa tai katoaa, omistajan yhteystiedot löytyvät Kennelliiton tiedostosta tunnistusmerkinnän perusteella."

      • Välkky ja Vekkuli

        Rotukoirilla on se etu, että niiden taustat on tiedossa. En todellakaan ymmärrä, miten ei voisi rekisteröidä saman rotuisten vahinkoja, ellei kyseessä ole liian tiheä tiinehtyminen, vanhempien paperittomuus tai muuta vastaavaa...

        Itse olen kahden saman rotuisen koiran omistaja, uroksen ja nartun. Ja olen päässäni ajatellut, että jos vahinko näille sattuu, niin tottakai pennut tulee kirjoihin ja kansiin virallisesti. Juoksujen ajaksi olen saanut toisen tähän asti aina hoitoon muualle, mutta tulevasta ei koskaan tiedä.

        Olen tässä törmännyt ihmisiin, joille varsinaiset sekarotuiset on kuin punainen vaate... Itse pidän myös sekarotuisista, mutta olisihan se mukava, jos voisi olla yhtä varma koiran taustoista kun puhdasrotuisen koiran kohdalla. Onhan olemassa sekarotuistenkin rekisteri, muttei se ole niin kattava kuin FIN-rekisteri... =/

        Mutta hyvin hoidettu koira on kuitenkin ihmiselle lojaali, oli sen taustat millaiset hyvänsä.


      • risteytyksen
        Välkky ja Vekkuli kirjoitti:

        Rotukoirilla on se etu, että niiden taustat on tiedossa. En todellakaan ymmärrä, miten ei voisi rekisteröidä saman rotuisten vahinkoja, ellei kyseessä ole liian tiheä tiinehtyminen, vanhempien paperittomuus tai muuta vastaavaa...

        Itse olen kahden saman rotuisen koiran omistaja, uroksen ja nartun. Ja olen päässäni ajatellut, että jos vahinko näille sattuu, niin tottakai pennut tulee kirjoihin ja kansiin virallisesti. Juoksujen ajaksi olen saanut toisen tähän asti aina hoitoon muualle, mutta tulevasta ei koskaan tiedä.

        Olen tässä törmännyt ihmisiin, joille varsinaiset sekarotuiset on kuin punainen vaate... Itse pidän myös sekarotuisista, mutta olisihan se mukava, jos voisi olla yhtä varma koiran taustoista kun puhdasrotuisen koiran kohdalla. Onhan olemassa sekarotuistenkin rekisteri, muttei se ole niin kattava kuin FIN-rekisteri... =/

        Mutta hyvin hoidettu koira on kuitenkin ihmiselle lojaali, oli sen taustat millaiset hyvänsä.

        Olen ostamassa juuri vahikopentua oikealta kasvattajalta. Kaksi rekisteröityä, tervettä näyttelykoiraa (eri rotuisia) saivat siis vahinkopentuja. Narttu oli hypännyt uroksen aitaukseen.

        Olen nähnyt kennelin, vanhemmat, pentujen olot jne. En yhtään epäile pennun ostamista. Lisäksi teemme kennelliiton ostosopimuksen, jossa siis myyjä lupautuu korvaamaan piilevät viat jne. Ja saan kuulemma kysyä milloin tahansa apua ja neuvoja.

        Että voi näinkin ostaa sekarotuisen koiran, ei aina tarvitse olla kyse jostain pentutehtailusta tai muusta epämääräisestä.


      • usko tai älä !!!!
        risteytyksen kirjoitti:

        Olen ostamassa juuri vahikopentua oikealta kasvattajalta. Kaksi rekisteröityä, tervettä näyttelykoiraa (eri rotuisia) saivat siis vahinkopentuja. Narttu oli hypännyt uroksen aitaukseen.

        Olen nähnyt kennelin, vanhemmat, pentujen olot jne. En yhtään epäile pennun ostamista. Lisäksi teemme kennelliiton ostosopimuksen, jossa siis myyjä lupautuu korvaamaan piilevät viat jne. Ja saan kuulemma kysyä milloin tahansa apua ja neuvoja.

        Että voi näinkin ostaa sekarotuisen koiran, ei aina tarvitse olla kyse jostain pentutehtailusta tai muusta epämääräisestä.

        Nythän oli kyse saman rotuisten rekkaamattomista pennuista!!Noita sinun mainitsemiasi pentuja ei rekata edes tarkoituksellisesta astutuksesta.

        Mistä muuten tiedät ettei sekarotuiset olleet tarkoitus?Muusta kuin myyjän kertomuksesta.Pentutehtailuhan ei tarkoita että tilat ovat epäsiistit, mutta narttu voi siitä huolimatta joutua pentumaan joka juoksusta.kyllä niitä fiksujakin tehtailijoita on jotka pitävät ulkoiset seikat kunnossa.Mutta nartulla voi olla silti pennut joka juoksusta rekatut, sekarotuiset, rekatu...mitään dokumenttiä sinulla ei ole "vahingosta", kuin myyjän kertoma...


      • kaikkee kans
        risteytyksen kirjoitti:

        Olen ostamassa juuri vahikopentua oikealta kasvattajalta. Kaksi rekisteröityä, tervettä näyttelykoiraa (eri rotuisia) saivat siis vahinkopentuja. Narttu oli hypännyt uroksen aitaukseen.

        Olen nähnyt kennelin, vanhemmat, pentujen olot jne. En yhtään epäile pennun ostamista. Lisäksi teemme kennelliiton ostosopimuksen, jossa siis myyjä lupautuu korvaamaan piilevät viat jne. Ja saan kuulemma kysyä milloin tahansa apua ja neuvoja.

        Että voi näinkin ostaa sekarotuisen koiran, ei aina tarvitse olla kyse jostain pentutehtailusta tai muusta epämääräisestä.

        Juu, ihanx totta ;)).
        Tosiaan onkin sitten " kunnollinen kasvattaja", kun ei ole toiminut oikein ´yllätyksen´ vaatimalla tavalla.
        Kyllä tuo tarinasi sangen epämääräiseltä vaikuttaa, etenkin, mikäli on kyseessä ´kunnollinen kasvattaja´;))
        LOL LOL
        Kaikenlaisia satuja on maailma pullollaan ;))


    • Vain On

      Ei papereita = Sekarotuinen.

      • schaissea..

        Vitut ole.

        Vanhemmat puhdasrotuisia = pennut puhdasrotuisia. Mitkään helvetin paperit ei rotua määritä vaikka kuinka väännetään.


      • Niin !!
        schaissea.. kirjoitti:

        Vitut ole.

        Vanhemmat puhdasrotuisia = pennut puhdasrotuisia. Mitkään helvetin paperit ei rotua määritä vaikka kuinka väännetään.

        Ei papereita = Sekarotuinen Näin se vain menee.

        Ellei papereita puhdasrotuisilla koirilla on jotakin tosi pahasti pielessä.


      • schaissea.. kirjoitti:

        Vitut ole.

        Vanhemmat puhdasrotuisia = pennut puhdasrotuisia. Mitkään helvetin paperit ei rotua määritä vaikka kuinka väännetään.

        Kannattaa tutustua mitä kennelliitto asiasta kertoo ;)

        Ei papereita: sekarotuinen.
        vaikka molemmat vanhemmat olisivat rekisteröityjä rotukoira, on pennut sekarotuisia jos niillä ei ole rekisteritodistusta josta puhdarotuisuuden voi varmistaa.


    • reza.a

      Mitä seurauksii siitä tulee jos ostaa pennun eikä rekisteröi sitä, tehtäiskö sille silti rokotukset vai pyydetäänkö multa eka rekisterit ? Elikkä voiko koiraa rokottaa ilman rekisteriä ?

      • voi pyhä sylvi

        Esinnäkin, lähdetään siitä, että SINÄ OSTAJANA et rekisteröi yhtään mitään, vaan KASVATTAJA rekisteröi koko pentueen samanaikaisesti. Ostajat ei rekkaa yhtään mitään.
        Osta nyt ensin se rekisteröity pentu, ja kysele sitten lisää :))


      • Niin !!

        Sait jo vastauksen ettet sinä rekisteröi vaan kasvattaja. Mikäli pentu on ilman papereita tottakai se saa kaikki rokotukset eläinlääkäriltä., kuten muunkin tarvitsemansa terveydenhoidon.


    • millinoora

      Kyselen vielä sellaista, voiko ostaja rekisteröidä oman pentunsa? Kahden samanrotuisen rekisterissä olevan koiran pentuetta omistaja ei halua rekisteröidä, koska kyseessä oli vahinko. Eli voisinko rekisteröidä pelkästään oman pentuni, jos haluan?

      • 18

        Et voi! Vain kasvattaja voi rekisteröidä pentueen. Luitko aiempia viestejä?


      • millinoora
        18 kirjoitti:

        Et voi! Vain kasvattaja voi rekisteröidä pentueen. Luitko aiempia viestejä?

        arvaa?


    • Täällähän lähes kaikki varmaankin tuomitsee sen paperittoman pennun hankkimisen mutta mä olen toista mieltä asiasta.

      Jos sä et sen kanssa rupee noissa naurettavissa näyttelyissä käymään etkä sitä mikskään heittopussiksi ota ja hankit sen kaverikses ja hoidat sitä kuten ihmisen ystäväänsä on tapana hoitaa, ota mikä hyvänsä koira, mutta muista velvollisuutesi huolehtia siitä.

      • haloo hatammi

        Hei camaan hatammi. Jos tyyppi on ostanu rekatun hinnalla rekatun koiran, ni tottasaatana se tarvii ne paperit sille kanssa.l Sehän on ostannu rekatun koiran, pönttökö oot.


    • terveitä rekattuja:)

      Evira löysi koirarodulta tappavan geenimutaation
      25.5.2012 12:38 | 0 | HELSINGIN SANOMAT
      Elintarviketurvallisuusvirasto Evira on löytänyt Coton de Tuléar -koirarodulta geenimutaation, joka aiheuttaa koiralle kuolemaan johtavan aineenvaihduntasairauden. Sairautta kutsutaan hyperoksaluriaksi.

      http://www.hs.fi/kotimaa/Evira löysi koirarodulta tappavan geenimutaation/a1305571097440

      terveitä rekisteröityjä koiria siis :)))))))))))))))))))))

    • antti

      Ostin Venäjän toyterrierin. Paperi koira. teki pennut kuukausi sitten. Sai kaksi suloista urosta. Sanon suoraan että tosi valioykslöitä. Mutta papereiden hankkiminen on tosi byrokraattista ja vaikeaa. Varsinkaan kun en ole virallinen kasvattaja. Venäjän toy täällä Joensuussa 1000-1500 ekua paperein ja ilman 600-900. Astutus uros myös paperi Toy. Eli pystyn todistamaan sukupuun ilman papereitakin. Sääli näitä valio koiria jotka varmasti pärjäisivät vaikka missä näyttelyissa. Papereiden hankkiminen vaan on niin kallista ja vaikeaa!

      • Missä ongelma?

        No ei se kyllä meillä mitenkään vaikeaa ollut:
        1 Kun pentue oli syntynyt tein siitä alustavan pentueilmoituksen kennelliittoon.
        2 Uroksen omistaja vahvisti koiransa pentujen isäksi.
        3 Sirutin ja nimesin pennut ja tein pentueilmoituksen valmiiksi kennelliittoon.
        4 Paperit tulivat parissa viikossa postilaatikkoon


      • .

        Seli seli!Jos rekkaaminen maksaa 40e per koira ja 1200-1800e on erotus rekatun ja rekkaamattoman koiran hinnoissa, niin luulis jo laiskemmankin viitsivän.Varsinkin kun perustelet rekaamattomuuden syyksi hinnan!

        Ja tottakai ne oli valioyksilöitä!!Onko sulla jonkin moinen tuomarin pätevyys??

        Sulla on siis kaksi kallista söpöä sekarotusta koiranpentua ollut myytävänä.


    • Mikä niiden paperien hankkimisessa on byrokraattista ja vaikeaa?
      Yksi täytettävä lappu joka postitetaan kennelliittoon ja maksu tilille, valmis!
      Ja maksaa muistaakseeni sen n.40e
      Ei mielestäni paljoa ajatellen että silloin kasvattisi on rotukoira eikä seropi. ja voit myydä sen koiran 600e kalliimalla.

    • seropi iloinen

      Jos haluat takuulla puhdasrotuisen pennun ja vaikka harrastaa näyttelyitä niin on oltava paperit.

      Itsellä ei ole ollut yhtään puhdasrotuista koiraa eikä siten papereita yhdelläkään.

      Jos kaveriksi aikoo koiran ottaa, ja harrastaa juttuja joissa ei papereihin katsota, ei asialla ole mitään merkitystä.

      Se millä on merkitystä on tutustua paikkaan josta on hankkimassa koiraa. Koskee sekä paperillisia että paperittomia koiria. Tutustu ihmisiin ja pentujen emään, katso ja kysy miten he suhtautuvat koiriinsa. Onko kyseessä tarkoitus ansaita rahaa koirien hyvinvoinnin kustannuksella vai rakastavatko he oikeasti koiriaan perheenjäseninä? Minä olen saanut näistä ihmisistä joilta olen pentuni hakenut, elinikäisiä ystäviä. Pidämme paljon yhteyttä, kyläilemme toistemme luona ja kahden kanssa jaan saman koiraharrastuksen ja muitakin kiinnostuksen kohteita.

      • .

        "Jos kaveriksi aikoo koiran ottaa, ja harrastaa juttuja joissa ei papereihin katsota, ei asialla ole mitään merkitystä."

        Vaikka pentueen isä olisi nartun veli tai isä????No, terveyshän ei ole tärkein asia, vaan halpa hinta.


      • lusikka.
        . kirjoitti:

        "Jos kaveriksi aikoo koiran ottaa, ja harrastaa juttuja joissa ei papereihin katsota, ei asialla ole mitään merkitystä."

        Vaikka pentueen isä olisi nartun veli tai isä????No, terveyshän ei ole tärkein asia, vaan halpa hinta.

        Tiedätkö miksi itselläni on kahta ensimmäistä koiraa lukuunottamatta kaikki olleet sekarotuisia, no, koska koiran terveys on minulle tärkein asia, ei paperit.


      • kauha!!!!!
        lusikka. kirjoitti:

        Tiedätkö miksi itselläni on kahta ensimmäistä koiraa lukuunottamatta kaikki olleet sekarotuisia, no, koska koiran terveys on minulle tärkein asia, ei paperit.

        Onkin AIVAN eri asia kun puhutaan kahden eri rodun risteytyksestä, kuin rotukoirasta joka jätetään rekkaamatta, ja yleensä se on terveydellinen syy.

        Kerroppa miten se sinun rekkaamattomasi on terveempi, jos kummatkin vanhemmat on samaa rotua??


    • Kaisuliini

      No joo,ollaan astuttamassa rotukoiraa ja tässä katselin noita asioita,mitä urokselta vaaditaan,,,voi voi..paperit on molemmilla vaan eläinlääkärin todistus pitää olla,onko molemmat pallit näkösällä.Me tehdään pentue,missä on todistus molemmista koirista,eli paperit näyttää,ostakoon se joka täällä käy katsomassa tilanteen ja pennut.Koirilla ei samaa sukupuuta ollenkaan.Rahastusta kaikki paperihomma.

      • niinnähty

        Minä teetin aikoinaan omilla koirillani paperilliset pennut,olivat tietysti eri suku linjoista.
        Molemmilla koirilla oli näyttelyissä käyty ja sieltä hyvät arvostelut.Eli ostajat näin voivat olettaa pennuistakin tulevan rodunomaisia koiria,ja soveltuvan jalostukseen ja näyttelyihinkin.Tietysti kuvissakin käytin,erillistä lääkärintodistusta ei tarvittu,kun näyttelyssä on käyttänyt.
        Tosi helppoa on koirien rekisteröinti,lappusten täyttäminen vain.
        Yleensä juurikin viallisten koirien pennuttajat,valittavat rekisteröinnin vaikeudesta ja kalleudesta.Koiransa ovat niin huono laatuisia,ettei niitä edes rekisreröitäis,niin sitten niitä juttuja keksitään.....pallivikaisia,luonnevikaisia,värivikaisia,hammasvikaisia yms.yms...wink,wink :)


    • Rekattu

      Sekarotuset terveitä? Mistä löytyy luotettava "terveystilasto Suomen sekarotuisten lonkka, kyynär ja selkäkuvauksista, epilepsiasta, silmäsairauksista yms yms"????

      Rekisteröityjen rotukoirien tilastot löytyvät Kennelliiton sivuilta. Siksi rekattu maksaa! Vanhemmat ja lähisuku on tutkittu. Mahdollisesti sperma on tuotu ulkomailta. Jos narttu jääkin tyhjäksi ja 3000e meni harakoille. Hyvä kasvattaja tekee aina parhaansa. Silti joskus on epäonnea matkassa ja tulee vähemmän laadukas pentue. Koira, kun on elävä olento ja genetiikka ei toimi kuten tehtaan liukuhihna. Hihnaltakin muuten tulee välillä sekulia esim päästä litistynyttä lakupötköä. JA onneksi genetiikassa on vaihtelua, niin ei kaikki eläväinen ole toistensa klooneja.

      Lisäksi rekatun rotukoiran ostajana voin olla varma, että pentuni vanhemmat ovat ne ilmoitetut. Aina löytyy rikollisia kaikille elämän alueille, mutta todennäköisyys ostaa Kennelliittoon rekattu pentu, jonka vanhempi olisi väärin ilmoitettu, on minimaalisen pieni. Voisin ajatella vertausta lento-onnettomuudesta. Silloinkin epärehellinen kasvattaja jää yleensä kiinni. Esim X-väriselle nartulle ja Y-väriselle urokselle ei voi tulla Z-väristä pentua. Epäilyissä tutkitaan pennun ja väitettyjen vanhempien dna:t, epärehellisen kasvattajan kustannuksella muut sanktiot.

      Rekatun rotupennun tuleva luonne ja ulkonäkö on huomattavasti paremmin ennustettavissa, kuin sekarotuisen.

      Koiraharrastuksiin on nykyään niin paljon tunkua, että monet kerhot keskittyvät niihin koirakoihin, joilla on potentiaalia kisakentille. FIX-numerolla voi paperiton kisata tokoa, agia, pelastusjuttuja. Minä en viitsi harrastaa käyttäytymiskokeita. Riittää, kun käyn kerran jokaisen koirani kanssa ; )

      Rekatun ja rekkaamattoman hintaero on mitätön, kun ajattelee kuinka paljon koiraan menee rahaa esim rokotuksiin, lasin viiltoihin, nielutulehdukseen, murtuneeseen varpaaseen...

      Tässä muutama syy hankkia rekattu.

      • T: Utelias

        Miten FIX-rekisteri muuten toimii suhteessa "tavalliseen" rekisteriin? Ilmeisesti se oikeuttaa virallisissa kilpailuissa käynnin. Voiko FIX-rekisterillä muodostaa jalostustietokannan kaltaisia sukupuita, joihin kirjataan terveystuloksia jne.?

        Ehkä FIX-rekisteri olisi ratkaisu erottaa suomalaiset koiranpennut virolaisista parvopennuista, oli koira sitten "suvuton" tai seropi?


    • periytyvää

      Mielestäni yksi Kennelliiton parhaista palveluista on Koiranet, josta löytyy rekisteröityjen koirien sukutaustat, pentueet, sukusiitosprosentit ja myös sairaudet! Esim. patellaluksaatio tiedot löytyy rekisteristä, samoin sydänviat ja silmäsairaudet. Jos rotukoira jää rekkaamatta, niin siihen on varmasti jokin epämääräinen syy. Rekisteröinnin hinta se ei ainakaan ole!
      Jos ostat rekkaamattoman, et mistään voi tietää, vaikka molemmilla vanhemmilla olisi periytyvät vialliset polvet. Näitä kannattaa miettiä!

    • Tyytyväinen

      Kennel-liittolaiset on vaan keksiny tämmösen tavan rahastaa ihmisiä ja että tietäsivät kuka koira pannaan siittämään ketäki kolmas paperiton-rotu koira tulossa seurakoiraksi ei "siitos sonniksi".

      • dgfthghjgk

        Totta tuokin, mutta valitettavasti kennelliitto taitaa olla ainoa vastaavaa rekisteriä ylläpitävä taho, joten esim. Koiravarkaus-Hesassa sillä koiralla kannattaa olla siru ja omistajan yhteystiedot jossain. Vaikka monirotuinen olisikin. Yhden koiran olen hukannut kauppareissulla ja tuon ansiosta sain takaisin, joten vaikka erityisesti seropien rekkaamisella rahastetaan, niin sainpahan koirani takaisin.


    • huskyläisiä

      Itselläni on rekisteröimätön husky ja aivan ihana koira ollut ja sain halvemmalla kun rekisteröity. Tämä tyttö ihan on Huskylainen, varmuutta puhtaudesta ei tietenkään ole, mutta vanhemmat jotka näin myös, olivat ihan huskylaisia molemmat.

    • saks.pai.tietäjä

      Voi voi teitä lipaston laatikko päitä ootte aika urpoja minulla on 6 saks.pai. koiraa samasta pentueesta ei oo rekisteröityjä mutta hyviä VEPEssä ja TOKOssa ovat ainoastaan FIX sissä!!! Olen paras näissä koira jutuissa

      • klsuesshy

        Olet loistava tehtailija.Paras sellainen.


    • Anonyymi

      Koska koira on mikrosirutettu niin kaikki tiedot löytyvä eläinlääkärin arkistosta. Nyt ruokavirasto haluaa että kaikki MAKSAA taas rahaa heille. Kyllä on mennyt Suomi Stasin linjoille ja kytätään, valvotaan, vaaditaan rahaa jo muutenkin vaikeissa talouksissa olevia kansalaisia.

    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6749
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4380
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2793
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1653
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe