Media-alan tilanteesta "vanhan" näkökulmasta

digidog

Moi kaikki Media-tuskailijat!

Olen ollut pääsääntöisesti alalla vuodesta -91. Alan koulutuksen olen saanut ensin YLE:n koulussa ja sittemmin TAIKissa. Olen nähnyt analogisesta aikakaudesta digitaalisuuteen siirtymiseen sen kaikissa muodoissa. Tällä hetkellä toimin opettajana (en varsinaisesti media-alalla, mutta siihen liittyvässä opintokokonaisuudessa).

Koulutus jota annetaan nuorille on määrällisyydessään anteeksiantamaton virhe opetusalan suunnittelijoilta. On totta että tarvitsemme media-alan osaajia jatkuvasti kehittyvälle alalle, mutta virhe mikä on tehty on että tuhansille nuorille on opetettu "vanhan"liiton toimintatapoja, ajatusmalleja ja työmenetelmiä. On ollut suuri virhe panostaa opetuksessa edelleenkin nappulan painamisen osaamiseen, sillä työvälineet ja menetelmät kehittyvät äärimmäisen nopeaan tahtiin, saati sitten se ympäristö missä media-alan työ tulee arkipäiväisesti näkyviin. Valaisen tilannetta esimerkillä. Media-kouluissa yksi suurimmista tapahtumista on monikamerataltioinnin teko. Ollaan ihan relistisia siinä kuinka monta oikeata monikameratallennetta Suomessa ammattitasolla tehdään vuosittain? YLE:llä on kalusto ja äijät, mutta taitaapi muutamaan kulttuuritapahtumaan ja urheilukisaan jäädä senkin talon tuotanto. On toki hienoa että monikameratuotanto tulee tutuksi, mutta kuinka moni luulee siitä ihan oikeasti repivän leipänsä? En syytä tässä tapauksessa niitä jotka haluavat asian oppia, vaan niitä jotka antavat epärealistisia valmiuksia elämään. Se esimerkistä...

Jos katsomme elokuva- ja TV-alan tämän hetkistä työllisyystilannetta ammattitasolla, ei voi muuta kun haukkoa henkeä. Parhailla on aina töitä. Parhaita on Suomessa muutama kymmen. Tunnolliset keskikastin äijät ja satunnaiset "parhaat" taiteilijat ovat nähdäkseni pudonneet työmarkkinoilta. Puhun koko ajan pitkään alalla olleista free-lance tekijöistä. Työllisyystilanne heittelee myös ammattikunnittain. Kotikoneille saatavat ammattisoftat ovat vaikuttaneet myös työllistymiseen, ja etenkin siihen että omaa leikkaamoa, studiota etc. tuotantotilaa ei kannata itse pitää pystyssä, ainakaan vuokratiloissa. YLE on pudottanut yhteistuotantojensa rahamääriä. Tuottajat ovat pakotettuja säästämään.

Jotkut tuottajat ihan oikeasti MOT:n mukaisesti käsittelevät nuoria alalle tulleita kuin orjia. Olen ollut isoissa tuotannoissa missä assistentteinani on ollut ties mistä koulusta ilmaisia kavereita kilometrien toivossa. Kunniasta ei ole voinut kieltäytyä. Homman varjopuoli on se että tämmöiselle kaverille saa pitää yksityistä elokuva-akatemiaa. Sitä tulee siinä oman hommansa ohessa sitten koulutettua kaveri alalle. Huonointa on että nämä jäppiset ovat olleet ihan oikeasti siellä ruokapalkalla tekemässä ammattilaisten hommia. Sapettaa heidän vuokseen. Ja jossain vaiheessa tämä jäppinen tulee tekemään minun hommia puoleen hintaan. Joku on keksinyt hienon järjestelmän.

Itse olen hyvin skeptinen koko alan tulevaisuuden suhteen. Monta kertaa on haluttanut vaihtaa ammattia kokonaan, sillä koko touhu makaa älyttömän heppoisissa raameissa. Ainakin minulla on se tunne. Jos joku ihan oikeasti haluaa alalle, merkitsee se varmaan vuosien ilmaista puurtamista. Meille "vanhoille" tarjottiin sentään aina opiskeluajan töistä jonkinasteista palkkaa.

Toivoisin että te media-alaa opiskelevat ja juuri valmistuneet nuoret toivot perustaisitte oman yhdistyksen tai vaikkapa liiton. Yhdessä te voitte nujertaa kusettajat ja vaikuttaa siihen että valtakunnallisesti media-alan työt teetettäisiin kotimaassa, kotimaisin voimin, ketään sorsimatta. Alahan on narsistinen, ja se vaikuttaa paljon siihen että ongelmista ei ole puhuttu aikaisemmin. Teitä on niin paljon nyt koulutettuina että yksikään ei saisi lipsua ilmaisiin hommiin. Tuottaja velhot (ainakin jotkut heistä) ovat hyvinkin ahneita kavereita sille päälle sattuessaan, taidanpa tuntea muutaman paskiaisenkin. Vältelkää ahneita ja pankaa heidät boikottiin. Suomessa on myös liuta tosi reiluja fiksuja, ammattitaitoisia, viisaita ja kokeneita tuottajia joidenka kanssa on ilo työskennellä. Etsikää heitä käsiinne.

Hauskaa kevättä kaikille!

3

816

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jorinaa

      en jaksanu ees lukea... monikameramikävittu.. mikä sun ongelmas on?? mitä toi "monikamerataltiontivittu" oikeen on??? mistä sä PUHUT?

      • treenari_minäkin

        Kommentissa kiteytyykin sitten alan ongelmien toinen äärilaita...

        Harjoittelijan ottaminen on tosi arpapeliä. Kaikki läpisee samat vastaukset mitä "koulussa" on opetettu. Cv:t on yks yhteen suoraan mallista. Oppilaitoksilla pitäis olla joku vastuu luokitella nämä hakijat, tuotannossa ei aika tahtois riittää arvailuun enää.


      • Töpsel
        treenari_minäkin kirjoitti:

        Kommentissa kiteytyykin sitten alan ongelmien toinen äärilaita...

        Harjoittelijan ottaminen on tosi arpapeliä. Kaikki läpisee samat vastaukset mitä "koulussa" on opetettu. Cv:t on yks yhteen suoraan mallista. Oppilaitoksilla pitäis olla joku vastuu luokitella nämä hakijat, tuotannossa ei aika tahtois riittää arvailuun enää.

        Eiköhän se vastuu osaavien ihmisten rekrytoinnista ole alan yrityksillä eikä oppilaitoksilla.

        Harjoittelijat ovat taas tuotannoissa oppiakseen lisää: heillä on OIKEUS vielä arvailla mitä tehdään. Jos harjoittelija olisi osaava ammattilainen, hänelle pitäisi maksaa palkkaa.

        Oppilaitosten vastuulla on arvioida opiskelijaa suoritettujen opintojen perusteella. Mikäli todistuksessa on sarja pelkkiä vitosia, niin kohtalaisen hyvin voi luottaa siihen, että kaveri pärjää myös ammatissa. Kyllä niitä papereitakin kannattaa vilkaista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4216
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2189
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1694
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1497
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1458
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1380
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1268
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1184
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      10
      1109
    10. 22
      1066
    Aihe