Poliitikot ovat vaalien alla heränneet...

Kaino Untamoinen

...muistamaan, että vanhuksilla on oikeus arvokkaaseen hoitoon ja blaa-blaa...

Kävin runsasvuosi sitten tervehtimässä terveyskeskuksessa 93-vuoden ikäistä henkilöä.

Hänen "huoneentaulussaan" oli seuraava rukous

Herra armahda!

Herra, älä varjele minua äkkikuolemalta
Älä anna pitkää ikää
Älä anna pikkuhiljaa hiipua pois

Iske vaikka salamalla
Jätä auton alle
Pudota lentokoneesta

Tee mitä vain,
mutta älä anna minun joutua vanhainkotiin
tai terveyskeskuksen vuodeosastolle

Päästä minut terveenä
kolkuttelemaan Pietarin porttia
ettei minun tarvitsisi virua
hampaattomana lääketokkurassa
maisemassa, muovitetussa vuoteessa

Herra, armahda minua!

4

219

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulevaa tarvetta varten.
      Olen sanonut, että elämäni pituudella ei ole niin väliä, kunhan saisin elää sen loppuun saakka.

Tässä mielettömässä maailmassa eutanaasia on laissa kielletty, mutta vuosikausia jatkuva piina, epäinhimilliset olosuhteet ja nälässä pitäminen ei.
      Minusta olisi inhimillisempää tappaa vanhukset kuin kiduttaa heitä hoidon ja inhimillisen kohtelun puutteessa.

• Talteen laitoin ja tulostan sen korukirjaimin tulevaa käyttöä varten .

Se eutanasia on paha paikka niille, joiden on luovittava järjen ja uskonnollisten vakaumusten välissä. "Älä tapa" on paha käsky ehdottomana (ja siksi kai Bush siitä lipsuukin rauhan nimissä)

• sessu58

Olen ollut sairaalassa työssä 29 vuotta ja monen monta kertaa nähnyt,miten tuon rukouksen olisi pitänyt toteutua.Olen tehnyt mieheni kohdalla aktiivihoitojen lopettamis-ja saattohoitoon siirtymispäätöksen.Orvokki laittoi vähän rajusti tuon tappamissanan.Mieheni kuoli arvokkaasti ja kauniisti,hän sai hyvän perus-jakivunhoidon,eikä kurjaa oloa pitkitetty rajuilla hoidoilla,joilla ei ollut hänen syövän hoidossa vastetta.Mielestäni tein oikean päätöksen,enkä ole miettinyt jälkeenpäin,että jos kuitenkin.

• tavaksi

lukea antamasi rukous illalla, jos vaikka tulisi kuulluksi.

Olen nähnyt surkeasti hoidettuja vanhuksia ja tiedänpä joittenkin jopa nälkään kuolleen sairaalavuoteessa.
      Tänään kävin 95 vuotiaan ikäihmisen luona. Hänellä oli oma huone ja kaunis näköala ikkunasta. Siisti paikka joka suhteessa ja kodikas.
      Onnellinen se, jolla on rahaa kustantaa itselleen oleilu tuollaisessa paikassa.
      Tämä naapurini on 2 viikkoa tuossa dementiakodissa ja sitten taas käy olemassa muutaman päivän kotona.

Kaikilla ei ole valitettavasti varaa parhaimpaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      70
      3530
    2. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      3433
    3. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3312
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      53
      2759
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      2013
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      30
      1942
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1676
    8. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      40
      1655
    9. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      93
      1616
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1390
    Aihe