Te, jotka tiedätte vähänkin Japanista, niin voisitteko kertoa naisten ja meisten nimiä sekä sukunimiä? N. 20 sukupolvinen lecasy sukuni hävisi kun asennin yöelämän, joten aloitan uuden, mutta Japanilaisen. Jos tiedätte linkkejä, missä on Japanilaisia nimiä, niin linkittäkää ihmeessä.
Kiitos miljoonasti vastanneille ja hyviä pelihetkiä! :)
T: TryffeliSims
Tietääkö kukaan Japanilaisia etu- ja sukunimiä? :)
59
23462
Vastaukset
- LaCamisaNegra
täällä on ainakin etunimiä
http://www.behindthename.com/nmc/jap.php
myös:
http://www.babynameworld.com/japanese.asp
sukunimiäkin löytyy täältä:
http://www.jref.com/language/japanese_surnames.shtml
Tuossapa noita. Hyviä pelihetkiä sullekin! :)- Sophie
Etunimiä:Usagi, Ami, Rei, Makoto, Minako, Haku, Chihiro, Chibi-Usa (kaikki tyttöjen nimiä lukuun ottamatta Hakua)
Sukunimiä:Tsukino, Mizuno, Hino, Aino, Kino, Tomoe, Kaiou, Tenoo, Meiou - Puppua
Sophie kirjoitti:
Etunimiä:Usagi, Ami, Rei, Makoto, Minako, Haku, Chihiro, Chibi-Usa (kaikki tyttöjen nimiä lukuun ottamatta Hakua)
Sukunimiä:Tsukino, Mizuno, Hino, Aino, Kino, Tomoe, Kaiou, Tenoo, MeiouOtit melkein kaikki Sailor Moonista..
- Yuki-chan
Puppua kirjoitti:
Otit melkein kaikki Sailor Moonista..
Mitä merkitystä sillä oikein on?
Käykää kysymässä japanilaisia nimiä instagramista käyttäjältä @draw_girl_art
Kyseinen henkilö tietää japanilaisesta kuttuurista eli myös suku- ja etunimistä! :)
- Calla
Niin olisithan sinäkin voinut googlata ennenkuin kysyt tyhmiä, mutta kiinostuin asiasta totaalisen itsekkäistä syistä joten tässä linkkejä:
http://www.behindthename.com/nmc/jap.php
http://japanese.about.com/library/weekly/aa042901a.htm
Ja milloin sinä hyvä ihminen opit ottamaan varmuuskopioita? *nauraa*, itse teen sen kerran viikossa vaikka en olisi edes asentamassa mitään, vain siinä uskossa, että ennemmin tai myöhemmin pelissä menee jotain dramaattisesti pieleen.- stupidooo
ei sims perheistä voi ottaa varmuuskopioita -.-''''
- haamu
Kiinostuin itsekin noista nimistä..:) Löysin jotain pieniä juttuja japanilaisista nimistä altavistasta.. Käy kattomassa siellä
- Nemi
No tässä on ainakin yhdet sivut:
http://rumandmonkey.com/widgets/toys/namegen/969/
Siihen nimi-kohtaan kirjotat nimes tai jotain tai vaik sgfrth, nii se sanoo sielt nimen. XD
Ja sit voit ettii vaik googlella "Japanese name generator" tai "Japanilainen nimigeneraattori" tai jotain tollasta. ^^' - Dorian-täti
Tässä muutama japanin kielinen SANA, jota mielestäni voi käyttää etuniminä. Suluissa sana suomeksi.
Haru(Kevät)
Natsu(Kesä)
Aki(Syksy)
Fuyu(Talvi)
Yuki(Lumi)
Yoru(Ilta)
Tomodachi(Ystävä)
Kirei(Kaunis)- L0llip0p999
Mielestäni Haru (Ainakin nimenä) tarkoittaa kukkaa.Voin toki olla väärässäkin..
- Anonyymi
L0llip0p999 kirjoitti:
Mielestäni Haru (Ainakin nimenä) tarkoittaa kukkaa.Voin toki olla väärässäkin..
Harusta en tiedä mutta Hana tarkoittaa ainakin kukkaa
- minä
minä tiedän kiinalaisen nimen : cihotang
- Benjamina
Muutama sukunimi:
Yamamura
Kondo
Nogami
Kuroume
Koizumi
Haruhana
Sakai
Yamashiro
Fukui
Tomita
Hashimoto
Yamada
Miyamoto
Yamauchi
Yoshiro- Anonyymi
Melkein samoin kuin mulla mut mulla oli vaan kolme nimeä ja mulla on vielä yksi sukunimikin Tsukino
- PiuRiu
En ole sata varma mutta täältä saattaisi joitain nimiä löytyä: http://babynames.indastro.com/japaneseonefA.html
Selasin vain sivustoja ja tuommoinen pisti silmään... - Yumie-chan
Mä tiedän muutamia...
Naisten etunimiä tiedän mm. Yume, Yumie, Mei, Kaya, Taka, Sakura, Satsuki, Noriko, Chika, Sumi, Ume ja Umie, Retasu, Zakuro, Nabiki, Akane, Kasumi, Ukyo, Yoiko ja Tsubasa.
Miesten etunimiä tiedän mm. Hayao, Roku, Kanta, Rumiko, Reiko, Keiichiroo, Ryoo, Tasuku, Royga, Yasuyoshi, Tashiyuki, Shigesato, Hideto, Genma, Kuno, Soun ja Hiromu.
Sukunimiä tiedän mm. Saotome, Tendo, Ikumi, Shirayuki, Akasaka, Shirogane, Meguro, Aizawa, Midorikawa, Fujiwara, Momomiya, Takahashi, Tokuma, Miyazaki, Hisaishi, Hidaka, Sakamoto, Itoi, Shimamoto, Amagasa ja Arakawa.
Ole hyvä! :)- shanks
Yumie-chan onko tuo viimeinen miehen nimi ja viimeinen sukunimi otettu Neiti Hiromu Arakawan nimestä? ensinnäkin Hiromu on suku nimi ja Arakawa on naisen etunimi (tai toisinpäin en ole varma mutta mielestäni se on näin päin! ja sen kyllä tiedän että kumpikaan ei ole miehen etunimi sillä Hiromu Arakawa on nainen!)
- Nayami
shanks kirjoitti:
Yumie-chan onko tuo viimeinen miehen nimi ja viimeinen sukunimi otettu Neiti Hiromu Arakawan nimestä? ensinnäkin Hiromu on suku nimi ja Arakawa on naisen etunimi (tai toisinpäin en ole varma mutta mielestäni se on näin päin! ja sen kyllä tiedän että kumpikaan ei ole miehen etunimi sillä Hiromu Arakawa on nainen!)
iiihan pakko sanoa tähän, että Hiromu Arakawasta tuo Hiromu on etunimi ja Arakawa on sukunimi (ihan 100% varma). Ja Hiromu ON muuten myös miehen nimi :'')
- Yks tyyppi
Olet ottanut suuren osan Tokyo MewMewistä...
- Yks tyyppi
Yks tyyppi kirjoitti:
Olet ottanut suuren osan Tokyo MewMewistä...
Yumie-chan siis
- Pilkunviilaajaraksu
Hayao Miyazaki on mahtava mies, joka tekee animea ja hänelle tekee musiikkia Joe Hisaishi, baka. ,__.
- jotain1
shanks kirjoitti:
Um, itseasiassa hänen oikea etunimensä on Hiromi, Hiromu on taitelijanimi, joka on Japanissa siis miehen nimi.
- Weirdoo
Aika monta tokyo mewmew sarjasta
- Veika
なやはさたはまら
- eräs tyttö
mä tiiän pari nimee ja sukunimee: nimet: Kayo, Kyo, Bou, Miku, Kanon, Tyo, Jyko, Jakyo, Mika, Cherry ja Teyo. sukunimet: Neyo, Sano, Senyo, Kayado, ja Meryo. ja kirjoita japanilaisia nimiä lista, googleen ja sieltä pitäs löytyy.
- noista
OLI An Cafén jäsenten nimiä. Bou, Miku ja Kanon...
- jouku
kumman suku puolen noi on noi nimet?
- Ettästiedät
jouku kirjoitti:
kumman suku puolen noi on noi nimet?
Bou ei ole nimi!! Se on vaan sen lempinimi? Kuka nyt antais jollekkii nimeks Bou:D haha. Ja ne on nimiä! ei oo vielkää toi Bou nimi
- OIEuoses
Ettästiedät kirjoitti:
Bou ei ole nimi!! Se on vaan sen lempinimi? Kuka nyt antais jollekkii nimeks Bou:D haha. Ja ne on nimiä! ei oo vielkää toi Bou nimi
Etunimiä: Yrjö, Jorma, Matti, Pirjo, Mika anu
Sukunimiä: Virtanen, ala-perä-laatikko, persniemi, jätelä, jäätteenmäki, hurtta, saukko
p989yytytrt - 8)
Nyt on ihan pakko tulla tänne sanomaan tälle "Eräälle tytölle" että Bou,Kanon,Miku ovat lempinimiä :----D Ja sitten Kyosta en ole varma, mutta luulisin senkin olevan lempinimi vaan. En kyl ole varma, mutta sen tiedän että 3 ekaa on An cafesta ja Kyo on dir en greystä :----D Jooo niitä nimiä en jaksa laittaa, oli vaan pakko tulla nussimaan 'pilkkua' :----D
- dfdfdf
8) kirjoitti:
Nyt on ihan pakko tulla tänne sanomaan tälle "Eräälle tytölle" että Bou,Kanon,Miku ovat lempinimiä :----D Ja sitten Kyosta en ole varma, mutta luulisin senkin olevan lempinimi vaan. En kyl ole varma, mutta sen tiedän että 3 ekaa on An cafesta ja Kyo on dir en greystä :----D Jooo niitä nimiä en jaksa laittaa, oli vaan pakko tulla nussimaan 'pilkkua' :----D
YAMAHA DT xD f
- ffdsfs
dfdfdf kirjoitti:
YAMAHA DT xD f
Hyvä nimi olis :
Kakka Pylly
Nakki Kukkaro
Puuha Makkara
Viuhki Veli - Uchihalover
ffdsfs kirjoitti:
Hyvä nimi olis :
Kakka Pylly
Nakki Kukkaro
Puuha Makkara
Viuhki VeliLOL, oot vähän lapsellinen paska ;)
- Hm.
8) kirjoitti:
Eivät ne ole lempinimiä, vaan taiteilijanimiä.
Ettästiedät kirjoitti:
Haha, näin tositositosi monta vuotta jälkeen päin tietona että miun isoisän NIMI on Bou ((:
- roosaur
luen kirjaa joka kertoo japanilaisesta tytöstä. tytöllä on kaveri nimeltä li ja tahtosin tietää että onko se tyttö vai poika ku haittaa vähän kirjan lukemista ku ei tiiä.
- eleffantti
tyttöjen nimiä
Chihiro
Koyomi
Hikaru
Asuka
Arisa
Yuki
Haru
Satsuki
Saki
Mayu
Ineko
Nyamo
Naoko
Miharu
Tomoyo
Chiyo
poikien nimiä
Chikao
Hirotsugu
Hiroya
Kojiro
Kotaro
Suezo
Sugimoto
Sugita - eleffantti
japsirokki sivuilta löytyy japanilaisia nimiä.
- Japsinimiä
Tiedän muutamia nimiä. Parhaiten löydät niitä kun katselet mangaa/animea tai googlaat netistä. Tässä joitain nimiä:
Tyttöjen nimiä: Chiciro, Ichigo, Anju, Maki, Kagome, Hachiko, Amu, Ami, Asuka, Tomoko, Sango
Poikien nimiä: Ren, Ichigo, Masaya, Kenta, Daisuke, Akira, Rumiko, Kaito, Taka, Toshi, Tomoyuki
Sukunimiä: Maaka, Usui, Yoshizawa, Ishikawa, Kuriyama, Nozaki, Hamasaki, Kasane, Momone, Akita, Utane
Siinä joitain mitä tuli mieleen, toivottavasti auttoi :)- evemaid
Anime/Manga nimet eivät aina ole välttämättä niitä ihan parhaimpia, vaikka ne saattaisivatkin kuulostaa kuinka järkeviltä tahansa. Minä ainakin itse olen sen verran katsonut animea, ja lukenut mangaa, ja vastapainona tunnen japanilaisia ihmisiä, jotka ovat kertoneet, että suurin osa manga/anime nimistä voi olla ihan itse piirtäjien/käsikirjoittajien päässä tekaistuja. :) Toki taustalla voi olla ihan oikea nimikin, eikä minun mielestäni mangoista poimituissa nimissä ole mitään vikaa :) Suosittelisin kumminkin että tarkistatte jostain, esim nimikoneesta yms., että onko se oikea japanilainen nimi, jos siis haluaa oikeita nimiä. Toki, jos manga/anime-nimiä on etsimässä, niin siitä vain selailemaan netistä manga-nimiä :D
- evemaid
evemaid kirjoitti:
Anime/Manga nimet eivät aina ole välttämättä niitä ihan parhaimpia, vaikka ne saattaisivatkin kuulostaa kuinka järkeviltä tahansa. Minä ainakin itse olen sen verran katsonut animea, ja lukenut mangaa, ja vastapainona tunnen japanilaisia ihmisiä, jotka ovat kertoneet, että suurin osa manga/anime nimistä voi olla ihan itse piirtäjien/käsikirjoittajien päässä tekaistuja. :) Toki taustalla voi olla ihan oikea nimikin, eikä minun mielestäni mangoista poimituissa nimissä ole mitään vikaa :) Suosittelisin kumminkin että tarkistatte jostain, esim nimikoneesta yms., että onko se oikea japanilainen nimi, jos siis haluaa oikeita nimiä. Toki, jos manga/anime-nimiä on etsimässä, niin siitä vain selailemaan netistä manga-nimiä :D
Tässä olisi 20 tavallisinta/yleisintä Japanilaista sukunimeä:
(佐藤)Satō
(鈴木)Suzuki
(高橋)Takahashi
(田中)Tanaka
(渡辺)Watanabe
(伊藤)Itō
(山本)Yamamoto
(中村)Nakamura
(小林)Kobayashi
(斎藤)Saitō
(加藤)Katō
(吉田)Yoshida
(山田)Yamada
(佐々木)Sasaki
(山口)Yamaguchi
(松本)Matsumoto
(井上)Inoue
(木村)Kimura
(林)Hayashi
(清水)Shimizu
Ja etunimiä miesten:
Sumiya
Haruhiko
Haruhisa
Kami
Shouta
Toshiharu
Naruaki
Yutaka
Yuusei
Touta
Kazunobu
Michiaki
Kii
Kazuki
Hiromu
Yoshihiro
Katsuhiko
Taishuu
Aiya
Moriaki
Yoshifumi
Kensei
Nobuhiko
Akiya
Shigeatsu
Kanji
Yuuzou
Naota
Yasuhiko
Han
Etunimiä Naisten:
Yue
Koume
Yaeko
Natsuko
Marika
Nozomi
Nijiko
Maiko
Isaki
Chikage
Takako
Tomoka
Takami
Kana
Hiromi
Kazue
Nana
Sumina
Mamina
Kinoka
Maina
Mayuha
Emiko
Haruno
Ramika
Kikuno
Yuzuko
Nanaka
Masuzu
Hikaru
Nuo etunimet löysin tästä osoitteesta; http://www.xestia.net/nimikone/index.php eli en ota kunniaa mistään pitkästä etsinnästä :) Itse käytän tuota nimikonetta aina kun on pulmia nimistä kirjoja kirjoittaessa :) sieltä löytyy monen muunkin maalaisia nimiä: Ranska, Italia, Englanti (tietenkin), Ruotsi, Norja, Saame, Viro, Suomi, Ortodoksiset-etunimet, Suomessa harvinaiset nimet, saksa, espanja, venäjä... Nuita nimiä löytyy :))) Kannattaa vilkaista tuota sivustoa jos on pulaa etunimistä :) Ja sukunimet löysin ihan googlaamalla: `the most common japanese surnames´ :) Käyttäkää toki muitakin hakusanoja. esim: "Japanilaisia sukunimiä" "Japanese surnames" yms. Englannin kielisillä -sivustoilla on luontaisestikin laajemmat valikoimat nimistä, joten suosittelen ehdottomasti selaamaan englannin kielellä :)))
- Miharu Yume
Kannattaa ottaa huomioon, että KAIKKI JAPANILAISET NIMET TARKOITTAVAT JOTAKIN. Ethän halua että kauniin laihan naisen nimi olisi 'Pieni pyöreä', eli Mariko?
- hvjhvjhv
Tottakai ne tarkoittaa jotakin. Yleensä kaikkialla maailmassa jokin nimi tarkoittaa jotakin.
Esimerkiksi Yrjö suomessa tarkoittaa oksennusta. Jorma tarkoittaa isoa penistä.
Okei okei, vitsi vitsinä, mutta pointti on se että suomalaiset nimet ovat siitä harvinaisia että ne ovat hyvin usein lempinimiä joista sitten muodostuu käyttönimiä joiden alkuperäinen tarkoitus voi olla jopa hävinnyt ja alkuperäistä tarkoitusta voi vaan arvailla.
Hyvä esimerkki on nimi Mikael joka tulee raamatusta ja nykyään se on vääntynyt esimerkiksi Mike, Mikke, Miikka, Miihkali, Mika, Mikko, Miko jne. nimiksi. Tietenkin Mikael on tunnettu nimi vielä nykyäänkin, mutta esimerkiksi sana Yrjö tulee latinasta joka on jo käyttökielenä unohtunut, siitä se on kulkeutunut englantiin nimeksi George, ja euroopanmatkalla sama alkunimi on vääntynyt Jörgeniksi ja lausuttaessa se on suomalaisuuttaan muuttunut Yrjöksi.
Vanhat ja suhteellisen eristäytyneet kulttuurit kuten Japani johon on vaikuttanut Kiina ja Korea, on säilyttänyt nimiperinteen jossa nimi tulee jostakin tarkoituksesta. Länsimaissa tämän perinteen on säilyttänyt sukunimet jotka ovat vanhaa perintöä mutta jotka eivät ole olleet käytössä rahvaalla kuin vasta vähän aikaa. Esimerkiksi suomalaisittain Mäkinen, eli Mäkiset ovat varmasti sukuineen pitäneet tiluksiaan mäkisessä maastossa, mutta englannissa taas Shoemaker on tullut suvusta joka on tehnyt kenkiä (saksassa Schumacher), Miller on syntynyt suvusta jonka alullepanija on ollut mylläri (saksassa Müller joka lausutaan myller ja suomalaisuuttaan on mylläri) Woodcock on taas ollut varmaan aika kova jätkä ja Cuckold ei ole ollut niin kova jätkä.
Kielioppi on vaikuttanut tähän hyvin paljon sillä luonnonkansoilla ja vanhoilla kulttuureilla on ollut yhteys luontoon ja ympäristöön, jolloin lyhytkin sana saattaa tarkoittaa jotakin jonka kaikki tunnistaa helposti. Esimerkiksi intiaanien Istuva Härkä- tyyppiset sanat voivat olla intiaanikielellä hyvin lyhyitä, mutta niitä ei voi kääntää suoraan englantiin tai toiselle kielelle koska tuossa toisessa kielessä ja kulttuurissa ei ole sellaista yksittäistä sanaa joka käsittäisi alkuperäisen sanan koko merkityksen. Siksi intiaanikielissä voi olla typeriäkin länsimaistettuja nimiä kuten "tyttö joka kulkee takaperin" eli intiaaniksi "Yhhyh", joka ei tarkoita sitä että tyttö kulki takaperin, vaan kyse voi olla miehestä joka on transseksuaali, eli nainen ja pyhä. Häntä voidaan intiaanikielessä kutsua yhdellä nimellä "Yhh", eikä nimitys ole loukkaava, mutta toisen kulttuurin kieli ei vaan ymmärrä nimeä koska esimerkiksi länsimaisessa kulttuurissa ei ole pidetty transseksuaaleja pyhinä shamaaneina.
- Aaad
Nita on kait myös japanilainen nimi? :>
- suklaamuffini___
Japanilaisia etunimiä löytyy täältä ---> http://xestia.net/nimikone/index.php
Sukunimist en tiedä - Olettyhmä
Se on legacy, ei lecasy!!!!!!
- Trollauz
Ahahhhahhhah tosi kiva lukea teidän riitojenne...
- Nita
Nita on kyl jap. Nimi... xD
- Minä
Natsuko ja takahashi ainakin :)!
- Se ainoa ja oikea
Mielestäni Miwako on todella kaunis japanilainen naisen etunimi
- Xestiaanvaan
Xestian nimikoneesta pystyy hakemaan tyttöjen ja poikien etunimiä. Eli kirjoita vaan googleen Xestia nimikone niin sielt pitäs löytyy. c:
- HayoshikoToyotashi
Punaposkiselle sopisi nimeksi Tomato.
Herra (tai rouva) Tomato olisi Tomato-san. Jos hän olisi opettaja, häntä voisi kutsua nimellä Tomato-sensei. - pillu-vetti2
Kohei Matamoto
- Anonyymi
Palou Lalou
- Anonyymi
Ainakin etunimeksi voisi olla Kiyiko tai Yoshiko tai Nayako
- Anonyymi
Hitomi Tanaka
Tv: pauli - Anonyymi
Terve minä tulin uudestaan tänne mutta nimellä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1496280
- 461705
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes381364- 451008
Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.320991Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se45903Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l13889Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <384866Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä14857Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni75845