ilmainen terapia

hassu-haju

Mistä johtuu että toisille terapia on ilmaista ja toiset joutuvat hakemaan kelan tukea? Olen miettinyt tätä kun olen käynyt terapiassa vuoden eikä se ole kustantanut mitään mutta toiset joutuvat maksamaan terapiastaan oma-vastuuna yli kymmenen euroa kerta. Eivätkö nämä ihmiset kelpaa kunnallisen mielenterveyshuollon piiriin vai miksi asia on näin?

9

5728

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuullutkaan

tollaisesta asiantilasta. Kyllä kunnallinen mielerveyshoito on ilmaista, meilläpäin! Josko se riippuu siitä, millaiset tulot, oletko töissä, sairaslomalla, eläkkeellä,työtön? Ja oletko siis saanit lähetteen terveyskeskus lääkäriltä tuonne mielenterveys työntekijän luo? Voisit kysyä Kelalta, sosiaalitoimistosta tai kriisipalvelusta ja eiköhän myös Suomen mielenterveys seura osais antaa neuvoja Hae näitä vinkkejä kahdesta viime mainitusta täältä Internet-sivuilta. Vastatkaa viisaammat lisää!

• Hajuton

Mulle muuten laukes joku ihmeellinen haju vähäksi aikaa, kun pyörähdin yöllä sängyssä kesken unen tavallisuudesta poikkeavaan asentoon. Haju oli hiukan kuin glyseriini tms. härskiintynyt rasva. Aluksi sitä yritti aamulla pestä pois, mutta sitten siihen tottui ja oli ihan käytännöllinenkin loppujen lopuksi, kun teki jotain tylsää. Kesti pari päivää voimakkaana, meni viikossa ohi.

Mutta näistä terapioista. Jos he käyvät yksityisellä tai saavat jotain tavallisuudesta poikkeavaa, ei KELAn korvaamaa terapiaa. Varmaan jotkut aistimusterapiat (fysioakustiset, erilaiset taideterapiat, jotkut ryhmäterapiat). Varmaan riippuu myös siitä, millaista vaivaa hoidetaan.

• eivät

vaikuta terapiamaksuihin!

• Mä olen aina taas luullut,että terapiasta pitää maksaa?!esittämäsi kysymys on hyvä..sitä hartaasti miettien..

• aamunkajo

Käyn psykoterapiassa. Kela korvaa oman osansa ja sitten minulle jää omavastuuosuuteni. Olen työtön ja haen yleensä toimeentulotukea. Omavastuuosuuteni otetaan laskelmissa huomioon.
      Se ei kuitenkaan ollut itsestään selvää että saisin tukea. Minun täytyi odottaa jonkin aikaa päätöstä siittä, saanko korvauksen myös omavastuuosuudesta. Siitten vielä matkat. Käyn naapuripaikkakunnalla ja matkoja pitää kertyä tietty määrä jotta kela alkaa korvata ne. Sitä ennen ne on maksettava itse ja minä saan toimeentulotukea myös niiden maksamiseen. Eli ei nämä kustannusasiat ole aina terapiassa käyvälle ilmasia. Jos saan töitä niin joudun maksamaan omavastuuosuudet itse. Käyn naapuripaikkakunnalla koska omalla paikkakunnalla ei ole psykoterapeuttia.

• elämäntilanteesi

vaikutus terapiatarpeeseen. Jos saat töitä tms. terapeuttisi varmaan ajattelee, että elämäsi on mallillaan ja olet varmaan itsekin samaa mieltä.

Vaikuttaa varmaan myös käyttäytymiseen aika paljon nuo terapiat. Jos tunnet voivasi hyvin, se myös näkyy sinusta ulospäin töitä hakiessasi. Olet vaikkappa koko olemukseltasi itsevarmempi, ihosi on terveen värinen jne.

Kotikuntasi on mielestäni velvoitettu tapauksessasi maksamaan matkat. Sillehän ei kyllä sitten oikein mitään voi, jos tulee ehdoton ei. Aina voi tehdä valituksia ammatti-ihmisen avustuksella, mutta ei niistä ainakaan pienellä paikkakunnalla pidetä. Voi haitata uraa nääs... Pienellä paikkakunnalla tämä voi olla hirveä skandaali, koska tällaisia avunhakijoita on vähän ja mahdollisuuksia näyttää pätevyytensä on vähemmän.

Ajattelepa tilannetta, jossa tulet vaikkapa harrastuksissa tai muulla vapaa-ajalla tällaista loukattua ihmistä vastaan ja loukatun läheiset näkevät eleistä välinne olevan huonot ja alkavat kysellä, että mikä nyt on. Voi tulla kysymykseen jonkinlainen leimautuminen, että kaikenlaista kulkijaa ja ruikuttajaa ja hyväksikäyttäjää sitä onkin, hyi... Käyttää kaikki mahdollisuudet hyväkseen, että saa rahaa vain ruikutettua eikä ajattele ja ota huomioon muiden kuntalaisten ja erityisesti pienten lapsien leikkikenttä tarpeita tai vanhuksia, jotka ovat kunniakkaasti töitä valittamatta aina tehneet. Tätä se voi pahimmassa tapauksessa olla.

• rain

Tällä paikkakunnalla homma toimii niin, että varsinaista terapiaa ei mielenterveystoimistosta/psykpolilta saa, vaan on haettava kelan kuntoutustukea yksityisen antamaa terapiaa varten. Omavastuuosuuksista sanoivat soskussa, että oikeudesta on tullut viime vuonna päätös, jonka perusteella niitä ei tarvitse toimeentulotukiasiakkaillekaan maksaa, eivätkä siis maksa. Kuntakohtaista siis ilmeisesti on, missä määrin terapiaa tuetaan.

Itse yritin pienen lapsen äitinä vedota jopa siihen, että yhteiskunnalle tulisi halvemmaksi kuntouttaa minua terapialla nyt, kun jättää minut ilman hoitoa ja kustantaa jonkin ajan päästä sekä minun sairaalahoitoni, että huolehtia lapsestani sillä aikaa. Päätös oli silti kielteinen. Onneksi sain lainarahoituksen järjestymään, omavastuut kun on minulla tällä hetkellä 120e kuukaudessa, mikä on toimeentulotukirajalla elävälle aika iso summa. Paljonhan niistä tulee kertymään, ja kun itseni tästä kuntoon saan, menee todennäköisesti aika kauan, ennen kuin ovat kaikki maksettu. Ilman lasta olisin ollut valmis luovuttamaan.

Kelan tukeakaan ei itsestään selvästi saa jokainen terapiaan haluava. Sitä saadakseen on oltava toisaalta tarpeeksi hyvässä kunnossa, jotta terapiasta voidaan katsoa olevan hyötyä ja toisaalta tarpeeksi huonossa kunnossa, jotta kuntoutus on tarpeen. Lisäksi terapian pitää parantaa paluuta/siirtymistä työmarkkinoille tai edistää siellä pysymistä, oman olon kohentaminen ei riitä syyksi. Niin, ja määrärahoja täytyy olla jäljellä, eli tuuristakin voi olla kiinni..

• millainen

koulutus terapeutillasi on? Siis onko hän kenties psykiatri jolla on valmius antaa terapiaa? Psykologi?
      Joissakin paikoissa kutsutaan terapiaksi keskusteluapua esim. sairaanhoitajan tms. kanssa, se ei itse asiassa olen ns. oikeata terapiaa sanan varsinaisessa merkityksessä.
      Missä käyt terapiassa, miten usein?

• päivi

kuka tahansa voi antaa terapiaa millä tahansa koulutuksella. PSYKOTERAPIAA voi antaa vain koulutettu ja laillistettu psykoterapeuttiterapeutti, joita on tietysti montaa eri koulukuntaa edustavia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      31
      2735
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      132
      2445
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      14
      2031
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      15
      1843
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      16
      1356
    6. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      73
      1317
    7. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      106
      1294
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      93
      997
    9. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      144
      975
    10. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      20
      923
    Aihe