Millaisen tuomion voi saada uhkailusta? Sain nimittäin s-postiini joku aika sitten viestin että "pete kavereineen tulee hoitelemaan minut..."yms. Kannattaako tehdä rikosilmoitus vai onko turhaa hommaa??
uhkailu??
10
7277
Vastaukset
- Beagle Boy
Jos vaivautuisit ottamaan lakikirjan käteesi ja lukemaan sieltä rikoslain 25:nen luvun.
Laiton uhkaus niminen rikos alkaa sanoilla, joka nostaa aseen toista vastaan tai .... että uhatulla on perusteltu syy ... olevan vakavassa vaarassa.
Tajuat kai, ettei tällainen täytä tuon rikoksen tunnusmerkkejä.- .......
Kaikkitietävä Beagle Boy voisi lukea kanssa rikoslain joskus alusta loppuun asti, eikä vain aina nussia pilkkua.
Tässä tapauksessa uhkausviestin lähettäjä rikkoo toisen kotirauhaa "muulla vastaavalla tavalla".
24 luku (9.6.2000/531)
Yksityisyyden, rauhan ja kunnian loukkaamisesta
1 § (9.6.2000/531)
Kotirauhan rikkominen
Joka oikeudettomasti
1) tunkeutuu taikka menee salaa tai toista harhauttaen kotirauhan suojaamaan paikkaan taikka kätkeytyy tai jää sellaiseen paikkaan taikka
2) rikkoo toisen kotirauhaa metelöimällä, heittämällä esineitä, soittamalla puheluita tai muulla vastaavalla tavalla,
on tuomittava kotirauhan rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.
Tämäkin saattaa tulla kyseeseen:
38 Luku 5 § (21.4.1995/578)
Tietoliikenteen häirintä
Joka puuttumalla postiliikenteessä taikka tele- tai radioviestinnässä käytettävän laitteen toimintaan, lähettämällä ilkivaltaisessa tarkoituksessa radiolaitteella tai televerkossa häiritseviä viestejä tai muulla vastaavalla tavalla oikeudettomasti estää tai häiritsee postiliikennettä taikka tele- tai radioviestintää, on tuomittava tietoliikenteen häirinnästä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi. - Mistään?
Laiton uhkaus
Joka nostaa aseen toista vastaan TAI MUULLA TAVOIN UHKAA TOISTA RIKOKSELLA sellaisissa olosuhteissa, että uhatulla on perusteltu syy omasta tai toisen puolesta pelätä henkilökohtaisen turvallisuuden tai omaisuuden olevan vakavassa vaarassa, on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, laittomasta uhkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi. - Nimetön
Lähettämänne viestit ovat hieman vanhempia, kuin tämä omani. Mutta... Nyt kun asia tuli lievässä muodossa omalle kohdalleni, otan kantaa. Uhkailua on, jos ojennat nyrkkisi toista vastaan ja tehostat sitä sanallisesti vielä. Myös kirjallisesti voit uhata toista henkilöä (minun tapaus). Pudotat nimettömän lappusen kerrostalon postiluukusta ja teksti on uhkaavaa... Nimettömänä myös saatat monet muutkin asukkaat kyseinalaiseksi. Ja pitää myös muistaa, jotta kaikki ihmiset olemme erilaisia. Toiset ottaa pienemmänkin uhkailun raskaammin, eikä sitä pidä vähätellä. Ei uhkailussa todellakaan tarvitse olla uhkailijalla kirves, tai moottorisaha kädessä. Sanallinen tai kirjallinen viesti on yhtälailla uhkailua. Ja mietihän, jos vastaava tapaus olisi sattunut jollekulle perheesi jäsenelle, olisitkohan toista mieltä??
- Tiina 31
Nimetön kirjoitti:
Lähettämänne viestit ovat hieman vanhempia, kuin tämä omani. Mutta... Nyt kun asia tuli lievässä muodossa omalle kohdalleni, otan kantaa. Uhkailua on, jos ojennat nyrkkisi toista vastaan ja tehostat sitä sanallisesti vielä. Myös kirjallisesti voit uhata toista henkilöä (minun tapaus). Pudotat nimettömän lappusen kerrostalon postiluukusta ja teksti on uhkaavaa... Nimettömänä myös saatat monet muutkin asukkaat kyseinalaiseksi. Ja pitää myös muistaa, jotta kaikki ihmiset olemme erilaisia. Toiset ottaa pienemmänkin uhkailun raskaammin, eikä sitä pidä vähätellä. Ei uhkailussa todellakaan tarvitse olla uhkailijalla kirves, tai moottorisaha kädessä. Sanallinen tai kirjallinen viesti on yhtälailla uhkailua. Ja mietihän, jos vastaava tapaus olisi sattunut jollekulle perheesi jäsenelle, olisitkohan toista mieltä??
Jouduimme tilanteeseen, jossa naapurustossa asuva nainen vahingoitti omaisuuttamme. Emme päässeet keskinäiseen sopuun asiassa, vaikka saimmekin hänen henkilöllisyytensä selville ja hän myönsi teon. Asiasta tehtiin tutkintapyyntö poliisille. Kun kerroin poliisille asian kannalta merkittäviä seikkoja mielestäni sain tältä naiselta viestin, jossa hän uhkaili minua kunnian loukkauksella,koska olin "puhunut paskaa".
Myöhemmin syksyllä nainen odotti minua kahden koiransa kanssa pihallamme. Olin kertonut tapahtuneesta totuudenmukaisesti eräässä yhteydessä. Nainen vaati siinä pilkkopimeällä myöhään yöllä kaksi suurta koiraa mukanaan, että "nyt selvitään tää asia kahden kesken".
Pikkuhiljaa on alkanut pelottamaan,mutta olen päättänyt, että minua ei uhkailemalla hiljennetä. Odotan vain, että rikoskynnys ylittyy...
- LaillinenUhkaus
Ilmeisesti tyypit, joilla on tapana itsellään syyllistyä laittomiin uhkauksiin tms. yrittävät täällä epätoivoisesti selitellä, että ei siitä mitään seuraa.
- Uitonlahkaus
Siitä voi toisinaan seurata jotakin. Riippuu aika lailla siitä, minkälaisessa tilanteessa uhkaus on annettu, onko todistajia tai todistusaineistoa, miten yksiselitteistä uhkailu on jne.
Tämä laiton uhkaus lainsäädäntönä on oikea feministien unelmalaki. Voi syyttää jos on riittävästi mielikuvitusta melkein ketä tahansa melkein mistä tahansa jos vain jotain vaikeasti tulkittavaa materiaalia sattuu löytymään.
Mutta ihmettelen itse, mitä joku yleensä kuvittelee saavuttavansa rikosilmoituksella, jossa on vain laiton uhkaus nimikkeenä. Jos tuomion saakin niin se yleensä vain suututtaa uhkaajan. Samoin uhkaaja näkee, että uhkailulla oli kuin olikin tehoa.
- ärsytetty.
Netissä voi sanoa mitä tahansa kenestä tahansa nimellä sukunimellä ja vaikka siskon nimellä.
sille asialle ei p*skalakit mitään tee.
Miksi ne tekisi sähköpostiuhkailulle sen paremmin mitään kun eivät tee sillekään että toisten nimiä levitellään pitkin keskustelupalstoja ja ellei ne ole siellä näkyvissä vähintään 2 kk niin ei mene eteenpäin ollenkaan.
Omankädenoikeus on siitä myös huono homma että on liikaa todistajia jotta voisi piekseä tällaisista kirjoittelevista p*skiaisista mehut pihalle. - 20 vuotias jämy mies
minun mielestä kannattaa ottaa yhteyttä poliisiin sillä poliisit saa antaa uhkailijalla rangaistuksen
- Uitonlahkaus
Miten lie? Ensin heidän on pystyttävä todistamaan, kuka on "uhkauksen" takana. Se ei aina ole kovin yksinkertaista, jos tunnustusta ei ole. Lisäksi heidän on pystyttävä todistamaan, että kyseessä nimenomaan on laiton uhkaus.
Jälkimmäisessä tosin on liikkumavaraa, koska laiton uhkaus pykälänä on feministinen unelma. Melkein mikä tahansa voi oikeastaan olla "uhkaavaa" jos vain on riittävästi mielikuvitusta "uhatulla".
Rangaistus tästä teosta on aika vähäinen, ja jos se satuttaisiin (epätodennäköistä) antamaan täytenä, niin se saattaa työntää uhkaajan "reunan yli" so tehdä väkivaltaiseksi. Kuten kiinalaiset sanovat:
Se joka puhuu, ei tappele, se joka tappelee, ei puhu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063240Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391640Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951482- 921399
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1591265Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121198Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231029Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.51838