Väliteli? Ja missä autoissa sellaista käytetään?
Mitä tarkoittaa
10
12996
Vastaukset
- Vili
Etu ja takaakselin välissä oleva akseli,useinmiten nouseva,muttei vetävä.
- löpökuski
köyhän miehen teli??
Juuri mitä edellä mainittu että etuakselin ja taka-akselin välissä oleva yleensä single pyörillä varustettu akseli... esiintyy yleensä puolikkaissa ja joissain autonkulj.- ja roska-autoissa....??- sitte
saadaanko sillä sitten kasvatettua kokonais painoa? vai mihin sitä tarvitaan?? mistä nimi "köyhän miehen teli??"??
- Vili
sitte kirjoitti:
saadaanko sillä sitten kasvatettua kokonais painoa? vai mihin sitä tarvitaan?? mistä nimi "köyhän miehen teli??"??
Sehän on halvin tapa saada kantavuutta.Näitä tehdään jälkiasennuksena 2 akseleisiin.Ongelma on monasti tilanpuute,eli polttoainetankit pitää siirtää tai pienentää,ilmasäiliöille pitää löytää uusi paikka.Näitä saa tehdasasennettuna ja yleensä kääntyvinä.
- puhutaan
Vili kirjoitti:
Sehän on halvin tapa saada kantavuutta.Näitä tehdään jälkiasennuksena 2 akseleisiin.Ongelma on monasti tilanpuute,eli polttoainetankit pitää siirtää tai pienentää,ilmasäiliöille pitää löytää uusi paikka.Näitä saa tehdasasennettuna ja yleensä kääntyvinä.
aina silloin kun telissä on vain yks rengas puolella
- tiedetty
puhutaan kirjoitti:
aina silloin kun telissä on vain yks rengas puolella
Väliteli on siis vetävän akselin etupuolella oleva "apuakseli". Käytetään myös nimitystä etuteli.
Vastakohtana normaali `takateli´, jossa lisäakseli on vetävän akselin takapuolella.
Molemmat ovat köyhän miehen telejä, jos niissä ei ole paripyöriä.
Välitelissä ei yleensäkään ole paripyöriä.
Apuakseli voi olle kiinteä, kääntyvä, nouseva tai kääntyvä ja nouseva.
Jos apuakseli on sekä vetävän akselin etu- että takapuolella, puhutaan trippelistä.
Sitten on tietysti vielä teliveto, jossa apuakseli on myös vetävä.
Ja jos ajoneuvon viimeinen akseli on kääntyvä, puhutaan puimuriohjauksesta.
Mitä enemmän akseleita, sitä enemmän kantavuutta. - noin
tiedetty kirjoitti:
Väliteli on siis vetävän akselin etupuolella oleva "apuakseli". Käytetään myös nimitystä etuteli.
Vastakohtana normaali `takateli´, jossa lisäakseli on vetävän akselin takapuolella.
Molemmat ovat köyhän miehen telejä, jos niissä ei ole paripyöriä.
Välitelissä ei yleensäkään ole paripyöriä.
Apuakseli voi olle kiinteä, kääntyvä, nouseva tai kääntyvä ja nouseva.
Jos apuakseli on sekä vetävän akselin etu- että takapuolella, puhutaan trippelistä.
Sitten on tietysti vielä teliveto, jossa apuakseli on myös vetävä.
Ja jos ajoneuvon viimeinen akseli on kääntyvä, puhutaan puimuriohjauksesta.
Mitä enemmän akseleita, sitä enemmän kantavuutta.Kuvasin työn ohella erilaisia teli- ja akselisto tyypejä,tällä hetkellä niitä on 18 eri versiota,mut löytyy niitä vissiin lisää..
- ompi
vetorenkaiden edessä olevateli.sitä näkee eniten puolikkaissa ja maansiirto autoissa
- neliakselista
sora-auto voi sanoa väliteliseksi vaikka siinä onkin ohjaava akseli vetävän edessä, se on silloin trippeli
neliakselista kirjoitti:
sora-auto voi sanoa väliteliseksi vaikka siinä onkin ohjaava akseli vetävän edessä, se on silloin trippeli
Teli = kahden akselin muodostama kokonaisuus. = kaksi akselia keinuu samasta tuennasta. trippeli ( ja myös äkkinäisten on syytä ymmärtää että tri tarkoittaa vähintään kolmea) eli jos kaksi taka-akselia vetää on kysessä vetävä teli, ja jos sitän on lisätty yhdellä lisä akselilla niin on kysessä trippeli elki 8*4. Mutta jos kysessä on ns väliteli ilma vetäviä pyöriä voidaan varmaan puhua jostain 4*2 2 vetotavasta.ps. en saa ajaa kevaria, mutta 38 tonnin kuorma-autoa. Vetotavasta riippumatta...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 407003
- 323948
- 463357
- 402949
- 172726
- 372238
- 162196
- 412153
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472097- 402058