Tervehdys!
Olen tämän kevään abi ja välivuotta tässä suunnittelen. Sen jälkeen olisi tarkoitus hakea ammattikorkeaseen opiskelemaan joko ravitsemusterapeutiksi tai matkailua. Kysymys kuuluukin, että mitä mieltä olette kummasta on paremmat lähtökohdat amk:hon lukiosta vai amiksesta? Pelottaa, että siellä jää niiden jalkoihin, joilla jo on alaan liittyvää pohjaa... Huiks...
kumpi parempi, amis vai lukio?
10
1127
Vastaukset
- joooo..
Mielestäni olette kaikki lähes samalla lähtöviivalla.. tosin kyllä ne "amikset" tunnistaa sieltä niin helvetin hyvin.. Itse olen AMK:ssa.. ja pystyn ihan ulkonäön perusteella päättelemään.. kuka on entinen "amis".. ja kuka entinen ylioppilas.. Kielissä lukiolaiset hakkaa yleensä entiset amikset ainakin "5-2".. mutta ehkäpä jopa "5-1".. tilanne voi aina vaihdella.. Yleensä ne amiksesta tulleet ovat juuri niitä, jotka sielä tunneilla valittaa kaikesta.. "Miks tulee niin paljon läksyyyy,,,, EMMÄÄÄÄ jaksa enää tippaaakaaaaann" jne jne..
Kyllä siihen amk-hon vähän pettyi alussa.. mutta homma menee niin, että amk-hon voi hakea sekä amikset että lukiolaiset.. Omassa koulussani tilanne on kuitenkin niin, että 10 oppilaasta about 8 tai 9 on lukiosta tulleita.. ja uskaltaisin yleistää tämän suhteen myös muihinkin ammattikorkeakouluihin..
Ps. Lukio on tosi hyvä pohja oikeastaan.. kaikkeen.
Onnea!
:P - -iida149
Heips.
En usko, että jäät mitenkään kenenkään jalkoihin vaikka itselläni ei kokemusta vielä opiskelusta AMK_sta olekaan. Itselläni löytyy sekä ylioppilastodistus että amis-tutkinto (KA 4,2), mikä onkin huomattavasti parempi, kuin M:n paperit... - Ravitsemustieteilijä
Ravitsemusterapeutiksi voi Suomessa kouluttautua vain Kuopion Yliopistossa. Ravitsemustieteilijöitä taas koulutetaan Helsingin Yliopistossa.
Yliopistossa lukio on varmasti parempi tausta, kuin amis. Mutta AMK:ssa kuulemma menee niin että amikset turhautuu käytönnön töissä kun käydään perusasiat läpi ja lukiolaisille teoriat ovat huomattavasti helpompia.
Elä pelkää...Onhan siellä muitakin lukiolaisia ja amikset sitten jää teidän jalkoihin kun on kieliä:). - kyllä
se vaan niin on että sieltä lukiosta ne tulevaisuuden johtajat tulee,yleistän kyllä mutta uskon tämän sattuvan kohdalleen tässä ja nyt.lukiossa opit ottamaan vastuuta ja tekemään asiat perusteellisesti kunnolla(näin olisi tarkoitus)ja opit tekemään enemmän töitä ja vaativimpia sellaisia(suhteellinen vrt.amis)itse olen tällä hetkellä amk:ssa ja voin sanoa että amispohjalta pärjää ihan,ei siinä mitään mutta lukio pohjalta tulleet pärjää laajemmin paremmin kun pitää vähänkin soveltaa asioita.olen siis tekniikan alalla.amislaisilla on ehkä tietyissä jutuissa parempi motivaatio kuin lukiolaisilla.lukiolaiset on huomattavasti kunnianhimoisempia ja vaativat itseltään enemmän,mikä on hyvä juttu työelämässä sitten.eli siinä näkee häviäjät ja voittajat,tylyä mutta totta.lukiohan on yleissivistävä laitos ja hyvä niin.eli jos tiedät mitä haluat mene amikseen ja muutoin lukioon "kasvamaan"ei siinä mielessä mitä luulette että tarkoitan.itse olen lukion käynyt ja onneksi valitsin sen,päivääkään en vaihtaisi amikseen.uskon että sain huomattavasti enemmän irti lukiosta kuin olisin saanut amiksesta.amk:sta saa irti paljon ja hyvä jos valmistuu sieltä jos haluaa antavan sen paljon eli motivaatio kunniaan tässäkin suhteessa.asenne tässäkin on tärkeä ja jos tyytyy siihen mitä saa,mutta itsellä ainakin nyt vuoden opiskeltua on tullut pettymys mieleen usean kerran.tuntuu välillä todella turhalta mitä teen ja vielä ihan väärällä alalla helvetti.onneksi huomasin nyt.tuntuu että haluan enemmän opiskelulta ja kiinnostavampaa hommaa.kaikki hommat tulee tehtyä niin helposti ja ne arvosanat sitten huh huh ihan läpihuuto juttuu.jotempa valitsi lääkiksen tulevaisuuden alaksi.rankkaa mutta palkitsevaa ja kiinnostavaa.
- lentoon_
Että tämmöistä... Ei millään pahalla, mutta tekstistäsi paistaa kaikkinainen tyhmyys.
Siellä ylistämässäsi lukiossa ei nähtävästi opetettu esimerkiksi käyttämään isoja alkukirjaimia, saati sitten välimerkkejä tahi välilyöntejä. Minulle opetettiin moiset asiat jo ala-asteella, samoin kappalejakokin.
Montako "amista" muuten tunnet? Ihan mielenkiinnosta kyselen, sillä minä ainakin koen olevani kunnianhimoinen ja vaadin itseltäni kokolailla paljon (enemmän kuin muutamat tuntemani lukiolaiset). Tiedoksi sinulle ja miksei muillekin samankailtaisille, että niitä laiskoja luusereita löytyy yhtälailla lukiosta kuin amiksestakin, nykypäivänä ehkä enemmänkin.
Hyvää kevättä silti sinullekin, toivottavasti aurinko riisuu silmälappusi!
PS. Jottei epäilyksiä tulisi, olen peruskoulupohjainen "amis". Valmistuin viime keväänä säädetyssä ajassa, keskiarvo 4.2, nyt välivuoden jälkeen pyrkimässä/pääsemässä AMK:uun, ja mitä toivottavimmin erottumassa siellä edukseni.
- hulda
Ehkä mä sitten tosiaan selviän siellä, mikäli sisälle pääsen. :D Sitä ennen vähän lomailua ja sitten töihin. Toivotaan vain, ettei hirveitä pettymyksiä tule alavalinnoissa tai kouluissa... :)
- noita
"olisi tarkoitus hakea ammattikorkeaseen opiskelemaan joko ravitsemusterapeutiksi tai matkailua"
Voihan sen yhden ja ainoan elämän noinkin hukata. Helpommalla pääset kun jäät vaan pitämään välivuosia.- hulda
Ei kai se nyt tuhlausta ole, jos siitä saa ammatin ja työ tekee onnelliseksi. :) En kyllä sossun luukulla jaksaisi loppuja vuosiani roikkua, joten eiköhän se välivuosien pitäminen jää siihen yhteen. :D
- ioehtgh
voiko muka jossain amk:ssa opiskella ravitsemusterapeutiksi? ei minusta... eikös ainoa paikka ole Kuopion yliopisto. (?)
- ...
Miksi pelkäät jääväsi jalkoihin? Jos jollain menee koulu hyvin onko se sinulta jotenkin pois? Sekä lukiossa, että ammattikoulussa on luonnollisesti omat puolensa. Amiksen käyneellä on alan perustiedot hallussa ja lukiolaisella vastaavasti enemmän ruotsin/matikan kursseja takana. Mutta mitä siitä sitten? Jokainen omalla tyylillään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236935Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401231Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61827Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14746- 43723