Nyt kysynkin teiltä,että mistä tää vois johtuu...Kanini on ollut meillä n.kuukauden&on 9kk vanha...nyt sillä nenä vuotaa,muuta muuten on täysin terve(silmät kunnossa,syö hyvin&on energinen)Voiko nenän vuotaminen olla allergiaa,johtua puruista ym.?
Vuotava nenä...
4
637
Vastaukset
- pupupöpö
.. nuhan aiheuttajia on monia, eikä tavan ihminen välttämättä voi sanoa, että mikä kanilla on varmasti.
* nuha voi johtua allergiasta, vedosta, pölystä... ym.. vaikka mistä.
(itsekkään en tiennyt oman kanini yhtäkkistä nuhan tulon syytä, mutta lääkkeillä parantui)
--> eläinlääkäri sanoo, mistä kani on saanut nuhan, ja määrää siihen lääkityksen. - ...
Kanilla esiintyy kahta erilaista nuhaa. Toinen on tarttuvaa, jonka aiheuttaa virus tai bakteeri, ja nuha, joka ei tartu. Nuhan, joka ei tartu, voi esimerkiksi aiheuttaa heinä- tai huonepöly tai syövyttävä pesuaine, joka ärsyttää limakalvoja. Jos kanin ruokavaliossa on liian vähän vitamiineja, kanin vastustuskyky laskee, ja jos kanin elinoloissa on vikaa, se sairastuu yleensä helommin. Molemmissa nuhatyypeissä kanin nenä vuotaa. Kani aivastelee yhtenään. Tarttuvassa nuhassa kanin yleiskunto laskee, kanin ilme on välinpitämätön, ruokahalu heikkenee ja kani yskii. Se ei pysty poistamaan itse sierainten paksua, limaista eritettä. Rinta ja käpälät ovat usein likaiset, kun kani yrittää käpälillään puhdistaa nenäänsä. Nuha saattaa olla kanille melko vaarallinenkin, sillä kani ei osaa hengittää suun kautta, ja jos sieraimet ovat tukossa limaa, niin mistä kani sitten hengittää? Kun kanilla huomataan nuha, on se ensimmäiseksi laitettava kuivaan, mutta ei liian lämpimään paikkaan. Yleiskunnon kohottamiseksi sille kannattaa antaa monivitamiinivalmistetta, jota saa eläinkaupoista tai apteekeista. Jos nenän vuotaminen jatkuu, oli erite sitten kirkasta tai limaista, on kani vietävä eläinlääkäriin. Ainoastaan lääkäri osaa määritellä nuhan laadun ja vaarallisuuden, sekä antaa tarvittavat hoito-ohjeet.
Vien huomenna kanin eläinlääkärille.Saa varmasti lääkkeet nuhaan...
- nuhaa
ja se aivasteli jatkuvasti.Vietiin lääkäriin ja se sai ditrim sulfakuurin.Sen jälkeen nuha ja aivastelut loppui.Mutta se lääkkeen antaminen olikin työlästä touhua.Kannattaa yrittää sotkea vaikka muussatun banaanin sekaan.Toivottavasti kanisi toipuu pian...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2582830Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1022281Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä121970Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki841413- 681394
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.181310TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161138Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901120Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos43984- 71973