Vuotava nenä...

Nyt kysynkin teiltä,että mistä tää vois johtuu...Kanini on ollut meillä n.kuukauden&on 9kk vanha...nyt sillä nenä vuotaa,muuta muuten on täysin terve(silmät kunnossa,syö hyvin&on energinen)Voiko nenän vuotaminen olla allergiaa,johtua puruista ym.?

4

977

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pupupöpö

      .. nuhan aiheuttajia on monia, eikä tavan ihminen välttämättä voi sanoa, että mikä kanilla on varmasti.

      * nuha voi johtua allergiasta, vedosta, pölystä... ym.. vaikka mistä.

      (itsekkään en tiennyt oman kanini yhtäkkistä nuhan tulon syytä, mutta lääkkeillä parantui)

      --> eläinlääkäri sanoo, mistä kani on saanut nuhan, ja määrää siihen lääkityksen.

    • ...

      Kanilla esiintyy kahta erilaista nuhaa. Toinen on tarttuvaa, jonka aiheuttaa virus tai bakteeri, ja nuha, joka ei tartu. Nuhan, joka ei tartu, voi esimerkiksi aiheuttaa heinä- tai huonepöly tai syövyttävä pesuaine, joka ärsyttää limakalvoja. Jos kanin ruokavaliossa on liian vähän vitamiineja, kanin vastustuskyky laskee, ja jos kanin elinoloissa on vikaa, se sairastuu yleensä helommin. Molemmissa nuhatyypeissä kanin nenä vuotaa. Kani aivastelee yhtenään. Tarttuvassa nuhassa kanin yleiskunto laskee, kanin ilme on välinpitämätön, ruokahalu heikkenee ja kani yskii. Se ei pysty poistamaan itse sierainten paksua, limaista eritettä. Rinta ja käpälät ovat usein likaiset, kun kani yrittää käpälillään puhdistaa nenäänsä. Nuha saattaa olla kanille melko vaarallinenkin, sillä kani ei osaa hengittää suun kautta, ja jos sieraimet ovat tukossa limaa, niin mistä kani sitten hengittää? Kun kanilla huomataan nuha, on se ensimmäiseksi laitettava kuivaan, mutta ei liian lämpimään paikkaan. Yleiskunnon kohottamiseksi sille kannattaa antaa monivitamiinivalmistetta, jota saa eläinkaupoista tai apteekeista. Jos nenän vuotaminen jatkuu, oli erite sitten kirkasta tai limaista, on kani vietävä eläinlääkäriin. Ainoastaan lääkäri osaa määritellä nuhan laadun ja vaarallisuuden, sekä antaa tarvittavat hoito-ohjeet.

    • Vien huomenna kanin eläinlääkärille.Saa varmasti lääkkeet nuhaan...

      • nuhaa

        ja se aivasteli jatkuvasti.Vietiin lääkäriin ja se sai ditrim sulfakuurin.Sen jälkeen nuha ja aivastelut loppui.Mutta se lääkkeen antaminen olikin työlästä touhua.Kannattaa yrittää sotkea vaikka muussatun banaanin sekaan.Toivottavasti kanisi toipuu pian...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      62
      895
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      694
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      670
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      32
      598
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      38
      588
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      86
      537
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      110
      525
    8. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      37
      465
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      70
      446
    Aihe