Mä meen perjantaina luokan kaa uimaan ja mulla on 95% varmuudella sillon menkat. Tamponia en oo aiemmin kokeillu. Pitäskö nyt? Ja jos mä uin tamponilla ni pitääkö se sit vaihtaa? Tyhmiä kysymyksiä mut kun en tiiä... Auttasko joku? :)
Kuukautiset
14
871
Vastaukset
- Äiti
Kyllä tuo tampponi on hyvä vaihtoehto uimaan mennessäsi, muutenhan et oikein kyllä edes voi mennä hygienasyistä. Tamppoonia ei ole pakko vaihtaa uimisen jälkeen, mutta kyllä se kannattaa vaihtaa. Tamponi ei ole enään niin varma kastumisen jälkeen ja saattaa päästää läpi.Hauskoja uimahetkiä.
- Just_a_girl
Olen kuullu tällaisista pillereistä joilla voi "siirtää" kuukautisia muutamalla päivällä;tää tosin vaatii varmaan gynellä tai lääkärillä käynnin (mutta varmaan helpoin vastaus)...?
- TiEm
Voithan sanoa opettajalle, että et voi uida, koska sinulla on naisten vaivat :)
Me monesti huijasimme yläasteella liikunnan tunneilla, jos oli uintia, että on menkat. Kun ei halunut mennä uimaan.
Mutta siis tosiaan, jos haluat uida, niin tamppoonin kanssa se on turvallista.- tytteli
Kuin kauan tamponii voi pitää? Onko joku 6 ja puoli tuntia liikaa? Kun mä en kehtaa vaihtaa sitä koulussa? Ja minkä kokonen tamponi kannattas valita? En haluis liian pientä ettei se sit vuoda läpi. Ja voiko tamponin laittoo harjotella vaikka ei oo menkkoja? Jos viittisitte vielä kertoo!
- 82
tytteli kirjoitti:
Kuin kauan tamponii voi pitää? Onko joku 6 ja puoli tuntia liikaa? Kun mä en kehtaa vaihtaa sitä koulussa? Ja minkä kokonen tamponi kannattas valita? En haluis liian pientä ettei se sit vuoda läpi. Ja voiko tamponin laittoo harjotella vaikka ei oo menkkoja? Jos viittisitte vielä kertoo!
Kuusi tuntia on varmasti liian pitkä aika varsinkin vuodon parina eka päivänä. Tulee läpi! Kannattaa siis vaihtaa koulussa, eihän sitä kukaan näe tai kuule. Ja kannattaa aloittaa tamponien käytön harjoittelu tampax mineillä, joissa on asetin, sen avulla tamponi menee helposti paikoilleen! Ja käyttöä EI voi (tai ei ainakaan kannata) harjoitella kuin ainoastaan menkkojen aikana!
- tytteli
Miks sitä tamponin laittoo ei voi kokeilla paria päivää ennen menkkoja? Kato haluisin kokeilla et saanko sen sisään. Muuten oon vähän ongelmissa kun mennään uimaan!
- kyselevä
Anteeks, mut pakko kysyy, et minkä ikänen oot? Ensinäkään, et varmasti saa tamponia pois sisältäsi (jos olet sen ylipäätänsä saanut sinne ikinä survottua) kivutta jos ei ole menkkoja. Ja toiseksi (se tärkein): Tamponia EI SAA sen takia laittaa sisään jos ei ole menkkoja, koska sun limakalvot kuivuu ja sulla on ISO riski saada joku kamalaa kammottavampi tauti. Ihan btw. niin tamponia ei yleensä saa ekalla kerralla oikein paikoillee, kaikki tarvii harjoitusta!
- Kati
Laita perusvoidetta tamppooniin ja työnnä sisään. Näin minä ainakin tein 12-vuotiaana kun aloittelin tamppoonien käyttöä ja halusin kokeilla niitä. Mikäli koittaa kuivalla tamppoonilla, on aika tuskaisa kokemus nypätä se ulos.
Minkä ikäinen muuten olet ja kerro miten kokeilu sujui.
- minä
etkö voisi vain yksinkertaisesti kertoa opelle että sulla on menkat ja näin jäädä pois uimatunnilta? ja mennä vaikka lenkille...? ja käy sitten omalla ajalla menkkojen loputtua korvaamassa uinti. näin minä ainakin teen ja kaikki muutkin kaverini.
- tytteli
Mä oon 12...kohta täytän 13. En voi sanoo opelle et mulla on menkat koska kukaan mun kavereista ei tiiä et mun menkat on alkanu kun niillä kellään ei oo. Ja mitä mä niille sanosin? Ajattelin käydä huomenna ostaa tamponipaketin mut en tiiä kehtaanko.... Mä taidan olla vähän hölmö mut ei voi mitään. Ja kiitos kaikille ketkä auttaa mua! Eli onko siis liian kauan jos tamponin laittaa klo 7.30 ja vaihtaa 14.30? Miten mä voisin vahtaa sen uimahallissa? Pujahtasinko vessaan tamponi taskussa, vai?
- jessie
tytteli kirjoitti:
Mä oon 12...kohta täytän 13. En voi sanoo opelle et mulla on menkat koska kukaan mun kavereista ei tiiä et mun menkat on alkanu kun niillä kellään ei oo. Ja mitä mä niille sanosin? Ajattelin käydä huomenna ostaa tamponipaketin mut en tiiä kehtaanko.... Mä taidan olla vähän hölmö mut ei voi mitään. Ja kiitos kaikille ketkä auttaa mua! Eli onko siis liian kauan jos tamponin laittaa klo 7.30 ja vaihtaa 14.30? Miten mä voisin vahtaa sen uimahallissa? Pujahtasinko vessaan tamponi taskussa, vai?
Eihän sinun kavereillesi tarvitse kertoa menkoistasi. Kerrot heille jonkun pienen valkoisen valheen, miksi et voi mennä uimaan. Ja opelle sanot, että sulla on menkat. Ei se ope siitä kavereillesi juorua :)
- kyselevä
tytteli kirjoitti:
Kyllä se 7 tuntia on liian pitkä aika että et vaihtaisi tamponia. 6 tuntia vois vielä mennä, mutta musta 7 tuntia tuntuu liian pitkältä? Loppuenlopuksi kun miettii, niin pystytköhän sinä edes pitämään sitä niin kauan sisälläsi, sillä yleensä kun käyttää ekaa kertaa tamponia, niin asettaa sen väärin paikoilleen ja se tuntuu hyvin tuskalliselta pitää sitä puoli tuntia pitempään. Miksi et voisi vaihtaa sitä tamponia esim. koulussa ennempää kun menette uimaan? Ja jos teillä on se uinti keskellä päivää, niin vaihda se tamponi ehdottomasti uimisen jälkeen. Muuten, mistä voit tietää, että olet ainut luokallasi jolla on menkat? Mulla alko menkat pari kuukautta ennen kun täytin 13, ja luulin että olin eka jolla oli alkanu menkat, mutta vuosien varrella sain tietää että 5 likalla oli alkanu mua ennen.
- Reeta
tytteli kirjoitti:
En todellakaan suosittele uimista edes tamppoonin kanssa jos on kuukautiset...voit saada altaasta jotain pahoja pöpöjä emättimeen ja ne aiheuttaa hirveen tulehduksen...katsos kun mun kaverille kävi just noin kun oltiin jotain 14 ja käytiin uimassa ja sillä oli menkat ja tamppooni...ja sen tamppoonin asettaminen ei oo mitenkään helppoa jos et oo koskaan ees työntäny sormeas emättimeen...jos sormi mahtuu sinne ja pystyt liikuttamaankin sitä ilman kipua,tamppoonin asettaminen on jo huomattavasti helpompaa...
Voit ihan huóletta sanoa opelle,ette voi uida,hän on varmastikin nainen ja tietää hyvin itsekin,ettei kuukautisten aikana ole hyvä uida...ei hän kenellekään kerro eikä sun tarvi hävetä yhtään!monella mun kaverilla oli kuukautiset jo 12vuotiaana...ja se ettet uskalla ostaa tamppooneja....kerro äidilles että sä haluaisit kokeilla niitä koska oot menossa uimaan(jos nyt päätät sitten mennä uimaan)...Kaikki on nyt ihan sun omasta uskalluksestas kiinni. - tytteli
Reeta kirjoitti:
En todellakaan suosittele uimista edes tamppoonin kanssa jos on kuukautiset...voit saada altaasta jotain pahoja pöpöjä emättimeen ja ne aiheuttaa hirveen tulehduksen...katsos kun mun kaverille kävi just noin kun oltiin jotain 14 ja käytiin uimassa ja sillä oli menkat ja tamppooni...ja sen tamppoonin asettaminen ei oo mitenkään helppoa jos et oo koskaan ees työntäny sormeas emättimeen...jos sormi mahtuu sinne ja pystyt liikuttamaankin sitä ilman kipua,tamppoonin asettaminen on jo huomattavasti helpompaa...
Voit ihan huóletta sanoa opelle,ette voi uida,hän on varmastikin nainen ja tietää hyvin itsekin,ettei kuukautisten aikana ole hyvä uida...ei hän kenellekään kerro eikä sun tarvi hävetä yhtään!monella mun kaverilla oli kuukautiset jo 12vuotiaana...ja se ettet uskalla ostaa tamppooneja....kerro äidilles että sä haluaisit kokeilla niitä koska oot menossa uimaan(jos nyt päätät sitten mennä uimaan)...Kaikki on nyt ihan sun omasta uskalluksestas kiinni.Mä kävin tänään ostamassa tamponeja. Ei se nyt niin hirveetä ollut. Mä oon kul työnnelly sormee emättimeen ja se sujuu ihan hyvin. Mut jos mä huomaan perjantaiaamuna et menkat on alkanu ja en saakaan tamponia sisään. Entäs sitten? Mä nyt satun tietämään ettei kavereilla oo alkanu kun ne on puhunu et millonhan niillä alkaa ja mä oon hokenu niille sitä samaa. Tiedän et on tyhmää mut en vaan uskalla kertoo niille. Toivottavasti kaikki menee hyvin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna niin nättinä Amsterdamin Business Foorumilla
Upeasti edustaa taas Suomea ulkomailla meidän kansainvälinen superstaramme. Miksei persuilla ole ketään siedettävän näk547692Juuri nyt! Parturi bongattu Sannan seurassa!
🌐 Breking News 📢 🗞️ 🆕 Kaksikko bongattu Suomen Helsingin Töölöstä. Kyllä. Sieltä samasta Töölöstä, josta kuppakin207344Sofia Virran pahoinpitelyä puolustetaan netissä
HS soitti Virran pahoinpitelyä puolustaneille https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011516353.html1716859Työeläkkeiden maksaminen on lopetettava
Suomen talous on palkansaajien vuosikausia heikentyneen ostovoiman vuoksi niin kuralla, että palkkasumman jakamisessa ta536722Purra tekee hyvää työtä, me suomalaiset haluamme että hän jatkaa myös
seuraavan hallituksen valtiovarainministerinä. Kovina aikoina pitää olla kova.385728Koska Minja Koskela ja Sofia Virta kääntyy islamiin?
Sekä vihreät että vasurit selvästi pitävät islamista ja muslimeista, varsinkin naiset, joten voidaan olettaaa että nuo k765700Ratkaisujen tarjoamisen sijaan SDP on keskittynyt levittämään väärää tietoa
Kokoomuksen kansanedustaja Martin Paasi on turhautunut eduskunnassa käytävään salikeskusteluun. Hän kertoo, miksi. – Ko1015455Persut ne lomailee veronmaksajien piikkiin
Nämä rötösherrat kyllä putoavat onneksi eduskunnasta. Ja kuten Marin maksoi aamupalansa, niin nämä reissut pitää periä m243165- 50856
- 59818