Näin Sommar-Scanian

kasitien kulkija

Ajelin eilen valtaietä kahdeksan Vaasasta pohjoiseen. Jotain kymmenen kilometriä Vaasasta, tien oikealla puolella ruotsinkielisellä alueella, oli jonkun rekkafirman varikko. Pihasssa oli Scania Vabis 76 bulldog mallia 60-luvulta. Sen perässä oli täysperävaunu. Hyvässä maalissa näyttivät olevan. En ehtinyt nähdä, oliko auto rekisterissä.

Ruosalaiset antoivat automallille lempinimen Sommar-Scania (=Kesä-Scania). Johtuen siitä, että moottoritilan vähäisestä ääni/lämpö -eristyksestä lämmintä riitti talvella hyvin ohjaamossa. Lisäksi autosta oli tapana kesäisin ottaa hytin etulevy irti, jotta moottorin jäähdytys paranisi eikä lämpöä tulisi ohjaamoon niin paljoa.

9

2640

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaelble josta

      Scania otti mallia kun bulldogin aikanaan rakensi. Ovat kyllä erehdyttävän saman näkösiä jos äkkiä katsoo.

      • jaskus

        Siinä bulldogissa oli liian pieni jäähdyttimen säleikkö. Ilmiselvä suunnitteluvirhe. Vahemmiten jäähdytysteho heikkenee sisä- ja ulkopuolisen likaantumisen takia. Siksi sitä Scaniaa sitten ajettiin kesällä etupää avoimena. Melutaso ohjaamossa oli kaikissa buldogeissa kova noihin aikoihin. Korvatulpat ovat tarpeen. Muistan nuoruudessani 70-luvulla, kun yhden sahan bulldog-Bedfordin kuski käytti kuulosuojaimia.


      • nokkamalleissa
        jaskus kirjoitti:

        Siinä bulldogissa oli liian pieni jäähdyttimen säleikkö. Ilmiselvä suunnitteluvirhe. Vahemmiten jäähdytysteho heikkenee sisä- ja ulkopuolisen likaantumisen takia. Siksi sitä Scaniaa sitten ajettiin kesällä etupää avoimena. Melutaso ohjaamossa oli kaikissa buldogeissa kova noihin aikoihin. Korvatulpat ovat tarpeen. Muistan nuoruudessani 70-luvulla, kun yhden sahan bulldog-Bedfordin kuski käytti kuulosuojaimia.

        oli kova meteli noihin aikoihin,merkistä riippumatta. Nykysiin jos vertaa.


      • Vha pieru

        Mahdoitkohan tarkoittaa Kaelblen ohjaamodesignin matkimisella jotain tällaista?
        http://www.chrishodgephotos.co.uk/funpics/pixww/2002/02han42.jpg

        Kaelble eli ”Kaaleppi” (Kaelble on suomeksi ”pikku vasikka”) on Saksan Backnangissa sijaitseva firma, joka on tehnyt raskasta kalustoa maanteille, kiskoille ja maansiirtoon.

        Itselläni on kokemusta suunnilleen tämännäköisen Kaelblen ”apumiehenä” toimimisesta:
        http://www.lkw-bilder.de/oldtimer/Img_0370.jpg

        Elettiin 1950-luvun puoliväliä ja rakennettiin Oulujoen voimalaitoksia. Utasen voimalaitoksen työmaalla Utajärvellä pääsin katselemaan työmaata Kaalepin tuulilasin takaa; ikää minulla oli silloin 4 vuotta. Rometossa oli peräti 200 hevosvoiman dieselmoottori (tosi kova sana 1950-luvulla!) ja hyötykuormaa se otti tehtaan ilmoituksen mukaan 23 tonnia.


      • vähän,kevyempää
        Vha pieru kirjoitti:

        Mahdoitkohan tarkoittaa Kaelblen ohjaamodesignin matkimisella jotain tällaista?
        http://www.chrishodgephotos.co.uk/funpics/pixww/2002/02han42.jpg

        Kaelble eli ”Kaaleppi” (Kaelble on suomeksi ”pikku vasikka”) on Saksan Backnangissa sijaitseva firma, joka on tehnyt raskasta kalustoa maanteille, kiskoille ja maansiirtoon.

        Itselläni on kokemusta suunnilleen tämännäköisen Kaelblen ”apumiehenä” toimimisesta:
        http://www.lkw-bilder.de/oldtimer/Img_0370.jpg

        Elettiin 1950-luvun puoliväliä ja rakennettiin Oulujoen voimalaitoksia. Utasen voimalaitoksen työmaalla Utajärvellä pääsin katselemaan työmaata Kaalepin tuulilasin takaa; ikää minulla oli silloin 4 vuotta. Rometossa oli peräti 200 hevosvoiman dieselmoottori (tosi kova sana 1950-luvulla!) ja hyötykuormaa se otti tehtaan ilmoituksen mukaan 23 tonnia.

        mallia K 652 F joka löytyi täältä www.lkw-infos.net/ol-kaelble-2005.htm siinä on vaan vähän eroja,esim kaksiosainen panoraama tuulilasi eikä taka sivulaseja ja hytti näyttää vähän isommalta


      • inssismies

        Scanian moottoreihin myös otettiin mallia Leylandilta. Taisivat jopa pystyä parempaankin kuin englantilaiset. Ensimmäiset Saabin kakstahtimoottorit oli myös tehty saksalaisten DKV:n pojhjalta. Volvon keskimoottoribussialustalle oli ollut mallina englantilaisten AEC. Eli ei ainoastaan neukut ole kunnostautuneet ajoneuvotekniikan kopioinnissa vaan myös ruotsalaiset.


    • Vha pieru

      http://images.google.fi/images?svnum=10&hl=fi&lr=&q=Scania Vabis LB 76&btnG=Hae

      Hakusanalla Scania Vabis LBS76 olisi saanut samannäköisiä kuvia - ero on moottoripuolella (turbo/ei turboa).

      Olin inssiajossa 18-vuotispäivänäni, toukokuussa 1969 eli 37 vuotta sitten. Sain "yksityisen kuorma-auton ajokortin". Jako nuppikorttiin (C) ja rekkakorttiin (E) tuli vasta pari vuotta myöhemmin. Tuon kesän 1969 ajoin sitten lavettia, jonka veturina ahtamaton Scania-Vabis L75 vuodelta 1960. Siinä olivat kaikki kepakoista ikinä löytyvät pykälät monesti tarpeen!

      Syksyllä 1969 menin siviilikarkurina hoitamaan intin pois päiväjärjestyksestä ja seuraavana syksynä kotiuduttuani muutin saman tien Helsinkiin.

      1972 olin koneahtaajana (= lähinnä trukkikuskina) satamassa. Sen vuoden kesällä minua kysyttiin apumiehen / kakkoskuskin lomatuuraajaksi "konttireteliin". Pistin ajokorttianomuksen kesän 1969 lavettifirman todistuksella ryyditettynä vetämään, ja "yksityinen" pahvini muuttui A BE CE -kortiksi ilman sen kummempia kommervenkkejä. Niinpä sitten ajeltiin vanhemman kollegan kanssa kahdestaan kuukauden verran sitä vehjestä. Sen veturina oli tuollainen bulldog-mallinen LBS 76. Retelissä (eräänlainen puoliperävaunu) oli edessä ja takana hydrauliset nostolaitteet ja tukijalat. Niillä saatiin täysi 20 jalan kontti maasta (sivulta) kyytiin tai kyydistä pois.

      Tuon kesän 1972 jälkeen en ole raskasta yhdistelmää ajanut ainuttakaan kertaa. Satamatyöt lopetin keväällä 1974. Vain kortin C-kirjaimelle on ollut satunnaisesti käyttöä. Vielä ovat antaneet tuon "ison E:n" kuitenkin olla kortissani, vaikka esim. täysperää en ole ajanut eteen- enkä taaksepäin elämän kuuna päivänä!

      • noita myös

        leikillisesti "Pattiposki" lempinimellä. Joo Pattiposki kirveskuutonen.


      • lervolla on 111lbs
        noita myös kirjoitti:

        leikillisesti "Pattiposki" lempinimellä. Joo Pattiposki kirveskuutonen.

        meillä sanottin pulloposki-scania.eikä ollut muuten kipattava ohjaamokaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1816
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1272
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1017
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      105
      919
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      848
    7. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      761
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      752
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      701
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      683
    Aihe