Näin Sommar-Scanian

kasitien kulkija

Ajelin eilen valtaietä kahdeksan Vaasasta pohjoiseen. Jotain kymmenen kilometriä Vaasasta, tien oikealla puolella ruotsinkielisellä alueella, oli jonkun rekkafirman varikko. Pihasssa oli Scania Vabis 76 bulldog mallia 60-luvulta. Sen perässä oli täysperävaunu. Hyvässä maalissa näyttivät olevan. En ehtinyt nähdä, oliko auto rekisterissä.

Ruosalaiset antoivat automallille lempinimen Sommar-Scania (=Kesä-Scania). Johtuen siitä, että moottoritilan vähäisestä ääni/lämpö -eristyksestä lämmintä riitti talvella hyvin ohjaamossa. Lisäksi autosta oli tapana kesäisin ottaa hytin etulevy irti, jotta moottorin jäähdytys paranisi eikä lämpöä tulisi ohjaamoon niin paljoa.

9

2534

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaelble josta

      Scania otti mallia kun bulldogin aikanaan rakensi. Ovat kyllä erehdyttävän saman näkösiä jos äkkiä katsoo.

      • jaskus

        Siinä bulldogissa oli liian pieni jäähdyttimen säleikkö. Ilmiselvä suunnitteluvirhe. Vahemmiten jäähdytysteho heikkenee sisä- ja ulkopuolisen likaantumisen takia. Siksi sitä Scaniaa sitten ajettiin kesällä etupää avoimena. Melutaso ohjaamossa oli kaikissa buldogeissa kova noihin aikoihin. Korvatulpat ovat tarpeen. Muistan nuoruudessani 70-luvulla, kun yhden sahan bulldog-Bedfordin kuski käytti kuulosuojaimia.


      • nokkamalleissa
        jaskus kirjoitti:

        Siinä bulldogissa oli liian pieni jäähdyttimen säleikkö. Ilmiselvä suunnitteluvirhe. Vahemmiten jäähdytysteho heikkenee sisä- ja ulkopuolisen likaantumisen takia. Siksi sitä Scaniaa sitten ajettiin kesällä etupää avoimena. Melutaso ohjaamossa oli kaikissa buldogeissa kova noihin aikoihin. Korvatulpat ovat tarpeen. Muistan nuoruudessani 70-luvulla, kun yhden sahan bulldog-Bedfordin kuski käytti kuulosuojaimia.

        oli kova meteli noihin aikoihin,merkistä riippumatta. Nykysiin jos vertaa.


      • Vha pieru

        Mahdoitkohan tarkoittaa Kaelblen ohjaamodesignin matkimisella jotain tällaista?
        http://www.chrishodgephotos.co.uk/funpics/pixww/2002/02han42.jpg

        Kaelble eli ”Kaaleppi” (Kaelble on suomeksi ”pikku vasikka”) on Saksan Backnangissa sijaitseva firma, joka on tehnyt raskasta kalustoa maanteille, kiskoille ja maansiirtoon.

        Itselläni on kokemusta suunnilleen tämännäköisen Kaelblen ”apumiehenä” toimimisesta:
        http://www.lkw-bilder.de/oldtimer/Img_0370.jpg

        Elettiin 1950-luvun puoliväliä ja rakennettiin Oulujoen voimalaitoksia. Utasen voimalaitoksen työmaalla Utajärvellä pääsin katselemaan työmaata Kaalepin tuulilasin takaa; ikää minulla oli silloin 4 vuotta. Rometossa oli peräti 200 hevosvoiman dieselmoottori (tosi kova sana 1950-luvulla!) ja hyötykuormaa se otti tehtaan ilmoituksen mukaan 23 tonnia.


      • vähän,kevyempää
        Vha pieru kirjoitti:

        Mahdoitkohan tarkoittaa Kaelblen ohjaamodesignin matkimisella jotain tällaista?
        http://www.chrishodgephotos.co.uk/funpics/pixww/2002/02han42.jpg

        Kaelble eli ”Kaaleppi” (Kaelble on suomeksi ”pikku vasikka”) on Saksan Backnangissa sijaitseva firma, joka on tehnyt raskasta kalustoa maanteille, kiskoille ja maansiirtoon.

        Itselläni on kokemusta suunnilleen tämännäköisen Kaelblen ”apumiehenä” toimimisesta:
        http://www.lkw-bilder.de/oldtimer/Img_0370.jpg

        Elettiin 1950-luvun puoliväliä ja rakennettiin Oulujoen voimalaitoksia. Utasen voimalaitoksen työmaalla Utajärvellä pääsin katselemaan työmaata Kaalepin tuulilasin takaa; ikää minulla oli silloin 4 vuotta. Rometossa oli peräti 200 hevosvoiman dieselmoottori (tosi kova sana 1950-luvulla!) ja hyötykuormaa se otti tehtaan ilmoituksen mukaan 23 tonnia.

        mallia K 652 F joka löytyi täältä www.lkw-infos.net/ol-kaelble-2005.htm siinä on vaan vähän eroja,esim kaksiosainen panoraama tuulilasi eikä taka sivulaseja ja hytti näyttää vähän isommalta


      • inssismies

        Scanian moottoreihin myös otettiin mallia Leylandilta. Taisivat jopa pystyä parempaankin kuin englantilaiset. Ensimmäiset Saabin kakstahtimoottorit oli myös tehty saksalaisten DKV:n pojhjalta. Volvon keskimoottoribussialustalle oli ollut mallina englantilaisten AEC. Eli ei ainoastaan neukut ole kunnostautuneet ajoneuvotekniikan kopioinnissa vaan myös ruotsalaiset.


    • Vha pieru

      http://images.google.fi/images?svnum=10&hl=fi&lr=&q=Scania Vabis LB 76&btnG=Hae

      Hakusanalla Scania Vabis LBS76 olisi saanut samannäköisiä kuvia - ero on moottoripuolella (turbo/ei turboa).

      Olin inssiajossa 18-vuotispäivänäni, toukokuussa 1969 eli 37 vuotta sitten. Sain "yksityisen kuorma-auton ajokortin". Jako nuppikorttiin (C) ja rekkakorttiin (E) tuli vasta pari vuotta myöhemmin. Tuon kesän 1969 ajoin sitten lavettia, jonka veturina ahtamaton Scania-Vabis L75 vuodelta 1960. Siinä olivat kaikki kepakoista ikinä löytyvät pykälät monesti tarpeen!

      Syksyllä 1969 menin siviilikarkurina hoitamaan intin pois päiväjärjestyksestä ja seuraavana syksynä kotiuduttuani muutin saman tien Helsinkiin.

      1972 olin koneahtaajana (= lähinnä trukkikuskina) satamassa. Sen vuoden kesällä minua kysyttiin apumiehen / kakkoskuskin lomatuuraajaksi "konttireteliin". Pistin ajokorttianomuksen kesän 1969 lavettifirman todistuksella ryyditettynä vetämään, ja "yksityinen" pahvini muuttui A BE CE -kortiksi ilman sen kummempia kommervenkkejä. Niinpä sitten ajeltiin vanhemman kollegan kanssa kahdestaan kuukauden verran sitä vehjestä. Sen veturina oli tuollainen bulldog-mallinen LBS 76. Retelissä (eräänlainen puoliperävaunu) oli edessä ja takana hydrauliset nostolaitteet ja tukijalat. Niillä saatiin täysi 20 jalan kontti maasta (sivulta) kyytiin tai kyydistä pois.

      Tuon kesän 1972 jälkeen en ole raskasta yhdistelmää ajanut ainuttakaan kertaa. Satamatyöt lopetin keväällä 1974. Vain kortin C-kirjaimelle on ollut satunnaisesti käyttöä. Vielä ovat antaneet tuon "ison E:n" kuitenkin olla kortissani, vaikka esim. täysperää en ole ajanut eteen- enkä taaksepäin elämän kuuna päivänä!

      • noita myös

        leikillisesti "Pattiposki" lempinimellä. Joo Pattiposki kirveskuutonen.


      • lervolla on 111lbs
        noita myös kirjoitti:

        leikillisesti "Pattiposki" lempinimellä. Joo Pattiposki kirveskuutonen.

        meillä sanottin pulloposki-scania.eikä ollut muuten kipattava ohjaamokaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1867
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1757
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1343
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      70
      1158
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      889
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      815
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      46
      787
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      759
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      755
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      747
    Aihe