Ajelin eilen valtaietä kahdeksan Vaasasta pohjoiseen. Jotain kymmenen kilometriä Vaasasta, tien oikealla puolella ruotsinkielisellä alueella, oli jonkun rekkafirman varikko. Pihasssa oli Scania Vabis 76 bulldog mallia 60-luvulta. Sen perässä oli täysperävaunu. Hyvässä maalissa näyttivät olevan. En ehtinyt nähdä, oliko auto rekisterissä.
Ruosalaiset antoivat automallille lempinimen Sommar-Scania (=Kesä-Scania). Johtuen siitä, että moottoritilan vähäisestä ääni/lämpö -eristyksestä lämmintä riitti talvella hyvin ohjaamossa. Lisäksi autosta oli tapana kesäisin ottaa hytin etulevy irti, jotta moottorin jäähdytys paranisi eikä lämpöä tulisi ohjaamoon niin paljoa.
Näin Sommar-Scanian
9
2680
Vastaukset
- Kaelble josta
Scania otti mallia kun bulldogin aikanaan rakensi. Ovat kyllä erehdyttävän saman näkösiä jos äkkiä katsoo.
- jaskus
Siinä bulldogissa oli liian pieni jäähdyttimen säleikkö. Ilmiselvä suunnitteluvirhe. Vahemmiten jäähdytysteho heikkenee sisä- ja ulkopuolisen likaantumisen takia. Siksi sitä Scaniaa sitten ajettiin kesällä etupää avoimena. Melutaso ohjaamossa oli kaikissa buldogeissa kova noihin aikoihin. Korvatulpat ovat tarpeen. Muistan nuoruudessani 70-luvulla, kun yhden sahan bulldog-Bedfordin kuski käytti kuulosuojaimia.
- nokkamalleissa
jaskus kirjoitti:
Siinä bulldogissa oli liian pieni jäähdyttimen säleikkö. Ilmiselvä suunnitteluvirhe. Vahemmiten jäähdytysteho heikkenee sisä- ja ulkopuolisen likaantumisen takia. Siksi sitä Scaniaa sitten ajettiin kesällä etupää avoimena. Melutaso ohjaamossa oli kaikissa buldogeissa kova noihin aikoihin. Korvatulpat ovat tarpeen. Muistan nuoruudessani 70-luvulla, kun yhden sahan bulldog-Bedfordin kuski käytti kuulosuojaimia.
oli kova meteli noihin aikoihin,merkistä riippumatta. Nykysiin jos vertaa.
- Vha pieru
Mahdoitkohan tarkoittaa Kaelblen ohjaamodesignin matkimisella jotain tällaista?
http://www.chrishodgephotos.co.uk/funpics/pixww/2002/02han42.jpg
Kaelble eli ”Kaaleppi” (Kaelble on suomeksi ”pikku vasikka”) on Saksan Backnangissa sijaitseva firma, joka on tehnyt raskasta kalustoa maanteille, kiskoille ja maansiirtoon.
Itselläni on kokemusta suunnilleen tämännäköisen Kaelblen ”apumiehenä” toimimisesta:
http://www.lkw-bilder.de/oldtimer/Img_0370.jpg
Elettiin 1950-luvun puoliväliä ja rakennettiin Oulujoen voimalaitoksia. Utasen voimalaitoksen työmaalla Utajärvellä pääsin katselemaan työmaata Kaalepin tuulilasin takaa; ikää minulla oli silloin 4 vuotta. Rometossa oli peräti 200 hevosvoiman dieselmoottori (tosi kova sana 1950-luvulla!) ja hyötykuormaa se otti tehtaan ilmoituksen mukaan 23 tonnia. - vähän,kevyempää
Vha pieru kirjoitti:
Mahdoitkohan tarkoittaa Kaelblen ohjaamodesignin matkimisella jotain tällaista?
http://www.chrishodgephotos.co.uk/funpics/pixww/2002/02han42.jpg
Kaelble eli ”Kaaleppi” (Kaelble on suomeksi ”pikku vasikka”) on Saksan Backnangissa sijaitseva firma, joka on tehnyt raskasta kalustoa maanteille, kiskoille ja maansiirtoon.
Itselläni on kokemusta suunnilleen tämännäköisen Kaelblen ”apumiehenä” toimimisesta:
http://www.lkw-bilder.de/oldtimer/Img_0370.jpg
Elettiin 1950-luvun puoliväliä ja rakennettiin Oulujoen voimalaitoksia. Utasen voimalaitoksen työmaalla Utajärvellä pääsin katselemaan työmaata Kaalepin tuulilasin takaa; ikää minulla oli silloin 4 vuotta. Rometossa oli peräti 200 hevosvoiman dieselmoottori (tosi kova sana 1950-luvulla!) ja hyötykuormaa se otti tehtaan ilmoituksen mukaan 23 tonnia.mallia K 652 F joka löytyi täältä www.lkw-infos.net/ol-kaelble-2005.htm siinä on vaan vähän eroja,esim kaksiosainen panoraama tuulilasi eikä taka sivulaseja ja hytti näyttää vähän isommalta
- inssismies
Scanian moottoreihin myös otettiin mallia Leylandilta. Taisivat jopa pystyä parempaankin kuin englantilaiset. Ensimmäiset Saabin kakstahtimoottorit oli myös tehty saksalaisten DKV:n pojhjalta. Volvon keskimoottoribussialustalle oli ollut mallina englantilaisten AEC. Eli ei ainoastaan neukut ole kunnostautuneet ajoneuvotekniikan kopioinnissa vaan myös ruotsalaiset.
- Vha pieru
http://images.google.fi/images?svnum=10&hl=fi&lr=&q=Scania Vabis LB 76&btnG=Hae
Hakusanalla Scania Vabis LBS76 olisi saanut samannäköisiä kuvia - ero on moottoripuolella (turbo/ei turboa).
Olin inssiajossa 18-vuotispäivänäni, toukokuussa 1969 eli 37 vuotta sitten. Sain "yksityisen kuorma-auton ajokortin". Jako nuppikorttiin (C) ja rekkakorttiin (E) tuli vasta pari vuotta myöhemmin. Tuon kesän 1969 ajoin sitten lavettia, jonka veturina ahtamaton Scania-Vabis L75 vuodelta 1960. Siinä olivat kaikki kepakoista ikinä löytyvät pykälät monesti tarpeen!
Syksyllä 1969 menin siviilikarkurina hoitamaan intin pois päiväjärjestyksestä ja seuraavana syksynä kotiuduttuani muutin saman tien Helsinkiin.
1972 olin koneahtaajana (= lähinnä trukkikuskina) satamassa. Sen vuoden kesällä minua kysyttiin apumiehen / kakkoskuskin lomatuuraajaksi "konttireteliin". Pistin ajokorttianomuksen kesän 1969 lavettifirman todistuksella ryyditettynä vetämään, ja "yksityinen" pahvini muuttui A BE CE -kortiksi ilman sen kummempia kommervenkkejä. Niinpä sitten ajeltiin vanhemman kollegan kanssa kahdestaan kuukauden verran sitä vehjestä. Sen veturina oli tuollainen bulldog-mallinen LBS 76. Retelissä (eräänlainen puoliperävaunu) oli edessä ja takana hydrauliset nostolaitteet ja tukijalat. Niillä saatiin täysi 20 jalan kontti maasta (sivulta) kyytiin tai kyydistä pois.
Tuon kesän 1972 jälkeen en ole raskasta yhdistelmää ajanut ainuttakaan kertaa. Satamatyöt lopetin keväällä 1974. Vain kortin C-kirjaimelle on ollut satunnaisesti käyttöä. Vielä ovat antaneet tuon "ison E:n" kuitenkin olla kortissani, vaikka esim. täysperää en ole ajanut eteen- enkä taaksepäin elämän kuuna päivänä!- noita myös
leikillisesti "Pattiposki" lempinimellä. Joo Pattiposki kirveskuutonen.
- lervolla on 111lbs
noita myös kirjoitti:
leikillisesti "Pattiposki" lempinimellä. Joo Pattiposki kirveskuutonen.
meillä sanottin pulloposki-scania.eikä ollut muuten kipattava ohjaamokaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP jo 100 % suositumpi kuin persut
Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst15311018Ikävä sinua mies
Vuosia kuluu, mutta tunteet ei ole hävinnyt. Tasoittuneet toki, kun ei olla nähty. Järki palannut päähän kuitenkin. Se i474205Mikä tämä henkilö mahtaa touhuta Parkanossa
Kamalaa https://www.ylasatakunta.fi/teksti/pirkanmaan-karajaoikeus-vangitsi-koiran-tappamisesta-epaillyn-6.68.127794.b58643958Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen
No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat1953653PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas
https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija1013476Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia
tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,1013330Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä
Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.731980Maajussi-Ville herättää kysymyksiä - Etsiikö oikeasti rakkautta vai mainostaako oliiviöljyä?
Mitä mieltä olet: etsiikö Ville rakkautta vai mainostaako oliiviöljyään? Maajussille morsian -ohjelmassa yksi maajusseis161285Kovia syytöksiä Stefan Thermaninsta.
Jättänyt taas maksamatta kohuliikemies, hupparit ja muita ostamiaan tavaroita. On soiteltu liikkeestä ja Stefan iskenyt155978Totuuspuolueen johtaja Jaana "prinsessa Leia" Kavonius on vangittu
Kavonius määrättiin jo keväällä 2024 poissaolevana vangittavaksi todennäköisin syin epäiltynä 13 vainoamisesta ja 24 kun268934