HUOMIO

tärkeä saavutus

Suomen Heli Salminen ja Prowaffe's Arttu ovat tänään voittaneet belgianpaimenkoirien IPO MM-kultaa Unkarissa!

14

2074

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voittavat

      Arttu on Pekon poika. Ne ovat kovia vehkeitä.

      • Pekko?

        Mikä tai kuka on Pekko? En ole koskaan kuullutkaan... belgihommissa vaikka reilut 10v ollut mukana?! Varmaan tietäsin oikeella nimellä, siis rekkarinimellä. Enkä muutenkaan ole noissa suojelujutuissa ollut mukana.Muissa pk-jutuissa kylläkin. Ei riittäisi oma tieto taitoni kouluttamiseen, itse edelleenki sitä mieltä, että suojelu ym. kuuluu poliisi, -rajavartiosto, -vartija jne koirille :)

        Hienoa että Heli on osannut koiransa kouluttaa ja ollut ilmeisen osaavat maalimiehetkin harjoituksissa.. Aina ei käy näin, nytkin oli belgisivuilla juttua jostain Riihimäen koirasta :(

        Nyt kun on tullut tämäkin laji julkisuuteen enempi, toivottavasti tästä ei tule agilityn tavoin joku muoti-ilmiö... Sen verran minäki tiedän, että kun siihen koulutusjuttuun alkaa, loppuun pitää myös kouluttaa...

        Onneksi olkoon kuitenkin vielä MM voittajille :))


      • Pekkoa
        Pekko? kirjoitti:

        Mikä tai kuka on Pekko? En ole koskaan kuullutkaan... belgihommissa vaikka reilut 10v ollut mukana?! Varmaan tietäsin oikeella nimellä, siis rekkarinimellä. Enkä muutenkaan ole noissa suojelujutuissa ollut mukana.Muissa pk-jutuissa kylläkin. Ei riittäisi oma tieto taitoni kouluttamiseen, itse edelleenki sitä mieltä, että suojelu ym. kuuluu poliisi, -rajavartiosto, -vartija jne koirille :)

        Hienoa että Heli on osannut koiransa kouluttaa ja ollut ilmeisen osaavat maalimiehetkin harjoituksissa.. Aina ei käy näin, nytkin oli belgisivuilla juttua jostain Riihimäen koirasta :(

        Nyt kun on tullut tämäkin laji julkisuuteen enempi, toivottavasti tästä ei tule agilityn tavoin joku muoti-ilmiö... Sen verran minäki tiedän, että kun siihen koulutusjuttuun alkaa, loppuun pitää myös kouluttaa...

        Onneksi olkoon kuitenkin vielä MM voittajille :))

        Olet kulkenut kymmenen vuotta silmät ummessa jos et tunne Pekkoa. Oikeasti et ole mikään alan harrastaja. Olet laiskumus. Pekko on Suomen kautta aikojen ylivoimaisin ja maineikkain jalostusuros. Se on siittänyt kaikki parhaat ja toimintakykyisimmät belgit Suomessa ja vähän ulkomaillakin. Se on todella kovataustainen koira ja nyt sen ominaisuudet elävät jo kolmannessa polvessa. Ilman Pekkoa Suomi olisi lähes tyhjä belkimaa, Ruotsin tasoinen.


      • sama
        Pekko? kirjoitti:

        Mikä tai kuka on Pekko? En ole koskaan kuullutkaan... belgihommissa vaikka reilut 10v ollut mukana?! Varmaan tietäsin oikeella nimellä, siis rekkarinimellä. Enkä muutenkaan ole noissa suojelujutuissa ollut mukana.Muissa pk-jutuissa kylläkin. Ei riittäisi oma tieto taitoni kouluttamiseen, itse edelleenki sitä mieltä, että suojelu ym. kuuluu poliisi, -rajavartiosto, -vartija jne koirille :)

        Hienoa että Heli on osannut koiransa kouluttaa ja ollut ilmeisen osaavat maalimiehetkin harjoituksissa.. Aina ei käy näin, nytkin oli belgisivuilla juttua jostain Riihimäen koirasta :(

        Nyt kun on tullut tämäkin laji julkisuuteen enempi, toivottavasti tästä ei tule agilityn tavoin joku muoti-ilmiö... Sen verran minäki tiedän, että kun siihen koulutusjuttuun alkaa, loppuun pitää myös kouluttaa...

        Onneksi olkoon kuitenkin vielä MM voittajille :))

        Niin, sama Pekko se on, jota täällä palstalla on rienattu liian käytetyksi jalostusurokseksi ja muillakin foorumeilla. Tuo toinen kirjoittaja on kuitenkin aivan asiassa, kun sanoo, että ilman Pekkoa olisi suomalainen malikanta kaukana nykyisestä. Pekko eli Quarl des Deux Pottois, on isänä lukemattomille pennuille ja sen jälkeläiset edustavat Suomea maailmalla sillä taajuudella, että muut eivät siihen pysty.
        Pekon ehkä legendaarisimmat morsiamet ovat Justiina ja Hissu. Pentueita Pois Kottoo- nimellä, Prowaffe's myös.
        MM- suorituksen voi katsoa Ruutipussin nettisivuilta, on kyllä vaikuttava. Ja se IPO= peltojälki - tottelevaisuus - suojelu.


      • se kuka kyseli pekosta
        sama kirjoitti:

        Niin, sama Pekko se on, jota täällä palstalla on rienattu liian käytetyksi jalostusurokseksi ja muillakin foorumeilla. Tuo toinen kirjoittaja on kuitenkin aivan asiassa, kun sanoo, että ilman Pekkoa olisi suomalainen malikanta kaukana nykyisestä. Pekko eli Quarl des Deux Pottois, on isänä lukemattomille pennuille ja sen jälkeläiset edustavat Suomea maailmalla sillä taajuudella, että muut eivät siihen pysty.
        Pekon ehkä legendaarisimmat morsiamet ovat Justiina ja Hissu. Pentueita Pois Kottoo- nimellä, Prowaffe's myös.
        MM- suorituksen voi katsoa Ruutipussin nettisivuilta, on kyllä vaikuttava. Ja se IPO= peltojälki - tottelevaisuus - suojelu.

        Niin, kyllä tiedän mitä IPO on :D Ei ole vaan mun juttu, ymmärrän että poliisit ym. viranomaiset tarvitsevat sitä työssään poliisikoirien kanssa.. Sitä vaan en mymmärrä, että "kotikoirat" opetetaan puremaan ihmisiä?!?... Tää on mun mielipide.

        Ja ylemmälle vastaajalle myöskin, että en ole kulkenut silmät ummessa, enkä ole laiskimus =) Belgianpaimenkoira on siitä monipuolinen koira, että sen kanssa voipi harrastaa paljon muutakin ;) Belgianpaimenkoirasta pitää löytyä sitä käyttöä, että näyttöä ja valitettavasti tuo edellinen ei löydy monestakaan käyttömalista, vaikka saattavatkin muuten olla ihan hyviä koiria. Onneksi meillä täällä Suomessa on sananvapaus ja saamme oikeuden olla erilaisia, myöskin harrastaa eri asioita...

        Kun tuon rekkari nimen kuulin, olen kuullut siitä Pekosta puhuttavan. Ainakin siitä kautta olen kuullut, että olisi liikaa käytetty jalostukseen...

        Tuolla alemmassa missä puhuttiin myöskin tästä Pekosta, oli kyselty että miksei Poiskottoon kenneli ei ole yhdistyksen kasvattaja listalla? Eikä vastata... Outoa, siellä on kuitenkin melkein kaikki kasvattajat, vai onko kasvatustyö lopetettu?


      • et ymmärrä
        se kuka kyseli pekosta kirjoitti:

        Niin, kyllä tiedän mitä IPO on :D Ei ole vaan mun juttu, ymmärrän että poliisit ym. viranomaiset tarvitsevat sitä työssään poliisikoirien kanssa.. Sitä vaan en mymmärrä, että "kotikoirat" opetetaan puremaan ihmisiä?!?... Tää on mun mielipide.

        Ja ylemmälle vastaajalle myöskin, että en ole kulkenut silmät ummessa, enkä ole laiskimus =) Belgianpaimenkoira on siitä monipuolinen koira, että sen kanssa voipi harrastaa paljon muutakin ;) Belgianpaimenkoirasta pitää löytyä sitä käyttöä, että näyttöä ja valitettavasti tuo edellinen ei löydy monestakaan käyttömalista, vaikka saattavatkin muuten olla ihan hyviä koiria. Onneksi meillä täällä Suomessa on sananvapaus ja saamme oikeuden olla erilaisia, myöskin harrastaa eri asioita...

        Kun tuon rekkari nimen kuulin, olen kuullut siitä Pekosta puhuttavan. Ainakin siitä kautta olen kuullut, että olisi liikaa käytetty jalostukseen...

        Tuolla alemmassa missä puhuttiin myöskin tästä Pekosta, oli kyselty että miksei Poiskottoon kenneli ei ole yhdistyksen kasvattaja listalla? Eikä vastata... Outoa, siellä on kuitenkin melkein kaikki kasvattajat, vai onko kasvatustyö lopetettu?

        Huomaan että et todellakaan ymmärrä asiasta yhtään mitään. Kaakatat kuitenkin täyttä potaskaa. Et edes tunne Pekkoa. Oikeasti harrastavissa koiraurheiluporukoissa ei tarvitse montaakaan askelta ottaa kun jo Pekosta puhutaan. Mutta sinä et tiedä Suomen parhaasta jalostusuroksesta mitään.


      • .....
        et ymmärrä kirjoitti:

        Huomaan että et todellakaan ymmärrä asiasta yhtään mitään. Kaakatat kuitenkin täyttä potaskaa. Et edes tunne Pekkoa. Oikeasti harrastavissa koiraurheiluporukoissa ei tarvitse montaakaan askelta ottaa kun jo Pekosta puhutaan. Mutta sinä et tiedä Suomen parhaasta jalostusuroksesta mitään.

        Minkähän ikäinen oikein mahdat olla?? Yleensä aikuiset belgiharrastajat ihan kivoja tyyppejä ja ymmärtävät, että kaikki ei pyöri vain yhden lajin ympärillä :/ Suomi on vapaa maa, täällä saapi harrastaa mitä haluaa...

        Tuo oli vaan mun mielipide suojelusta..ja moni tuntemani viranomainen on ollut kanssani ihan samaa mieltä.. Viranomaisten apuna olemme olleet koirieni kanssa monesti etsinnöissä jne. Olen mielestäni saanut koulutettua koirani hyvin ja niin muutkin ovat kehuneet. Tuloksiakin löytyy...

        Tuttavapiiristäni/koiraporukasta löytyy myöskin käyttismaleja, varmaan sellaisiakin, jotka sinä ehkä luulet tuntevasi, meillä puhutaan paljon muustakin, kuin jostain Pekosta... pääasiassa treenataan, kuin juorutaan ;)


      • sama
        se kuka kyseli pekosta kirjoitti:

        Niin, kyllä tiedän mitä IPO on :D Ei ole vaan mun juttu, ymmärrän että poliisit ym. viranomaiset tarvitsevat sitä työssään poliisikoirien kanssa.. Sitä vaan en mymmärrä, että "kotikoirat" opetetaan puremaan ihmisiä?!?... Tää on mun mielipide.

        Ja ylemmälle vastaajalle myöskin, että en ole kulkenut silmät ummessa, enkä ole laiskimus =) Belgianpaimenkoira on siitä monipuolinen koira, että sen kanssa voipi harrastaa paljon muutakin ;) Belgianpaimenkoirasta pitää löytyä sitä käyttöä, että näyttöä ja valitettavasti tuo edellinen ei löydy monestakaan käyttömalista, vaikka saattavatkin muuten olla ihan hyviä koiria. Onneksi meillä täällä Suomessa on sananvapaus ja saamme oikeuden olla erilaisia, myöskin harrastaa eri asioita...

        Kun tuon rekkari nimen kuulin, olen kuullut siitä Pekosta puhuttavan. Ainakin siitä kautta olen kuullut, että olisi liikaa käytetty jalostukseen...

        Tuolla alemmassa missä puhuttiin myöskin tästä Pekosta, oli kyselty että miksei Poiskottoon kenneli ei ole yhdistyksen kasvattaja listalla? Eikä vastata... Outoa, siellä on kuitenkin melkein kaikki kasvattajat, vai onko kasvatustyö lopetettu?

        Niin se vaan on, että jos viranomaisten käsissä olisi kaikki suojelukoulutetut koirat, niin ei niillä olisi niitä maleja käytössä tässä määrin. Harrastajat ja harrastavat kasvattajat testaavat kouluttaessaan koiria, jalostavat niitä ominaisuuksien perusteella ja tuottavat koiramateriaalia viranomaiskäyttöön. Ilman heitä, ei materiaalia olisi tällä tavalla.
        Suojelukoirista ei tule suojelukoulutuksen vuoksi aggressiivisia, lenkkeilevälle mummolle vaarallisia. Lisäksi se vietin määrä, joka on kuitenkin tehokkaan työskentelyn ehto, on myös asia, joka vaatii pelaavaa hallintaa, jollaista muissa lajeissa ei koiralta vaadita.
        Itselleni suojelu on palveluskoiralaji ja koirille ollut aina luonteenmukainen harrastus, johon riittää pääkoppa ja fysiikka ja kaikilla on hauskaa. Myös niillä, jotka uskaltautuvat liian lähelle suojelueläimiäni - saavat yllättäviä iloisia halauksia ja pusuja ;) Lisäksi olen hlökohtaisesti mieltynyt käyttömalin ulkonäköön, en pidä näyttelylinjaisten ulkomuodosta.
        Muuten ne kaksi muuta - Justiina = Pois Kottoo Cha Cha ja Hissu = Sisley des Deux Pottois. Voit laittaa finbelgen palstalle kysymyksen, tuleeko Pois Kottoo- pentuja vielä.


    • tyhmä olen

      Mikä on IPO?

      • informantti

        IPO on Internationale Prüfungs Ordung. Lajissa koiran on tykättävä ihmisestä.


      • SSE

    • m-li

      Todella hieno suoritus nuorelle koiralle etenkin, kun kyseessä on ohjaajan ensimmänen kilpakoira. Hieno homma!

      • SSE

        Siinä on sitä esimerkkiä ja tavoitetta monelle...

        Onnittelut tätäkin kautta ohjaajalle ja koiralle :)


      • m-li
        SSE kirjoitti:

        Siinä on sitä esimerkkiä ja tavoitetta monelle...

        Onnittelut tätäkin kautta ohjaajalle ja koiralle :)

        toki piti onnitella myös ohjaajaa, vähän tuli hassusti kirjoitettua tuo viesti :P. Hyväkään koirahan ei ole mitään ilman hyvää ohjaajaa, joten siis, onnitellaan molempia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      429
      1906
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      198
      1593
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1441
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      179
      1423
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1066
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      1050
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      976
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      120
      968
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      948
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      906
    Aihe