APUA! SAUNATONTTU!

T-T

Uusi talo,uusi sauna (7,5m3) ja uusi kiuas.
Olen kokeillut kaikki "mahdolliset" (eli kansiohjauksen ja 300W muhimisen) lämmitys tavat Saunatonttu 6:lla saunassani. Ja kiukaasta ei lähde potkua muutakuin 2 kuupallisen ajaksi???? Eli kaksi kuupallista ja sitten ovat kivet kylmät,eikä löylyä tule.
MISTÄ TÄMÄ JOHTUU???
MILLÄ SAAN LISÄÄ POTKUA?
MISTÄ TIETÄÄ TOIMIIKO KAIKKI VASTUKSET?
Ja mikä on virtakytkimen vieressä oleva 200W/- kytkin?

15

6271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käyttöohjeita

      vaikka netistä jos paperit hävitit????

      • T-T

        ...mutta niistä ei selvii.


      • paavo32
        T-T kirjoitti:

        ...mutta niistä ei selvii.

        ..onko ylikuumenemissuoja mennyt päälle? Voit kuitata sen painamalla esim. ruuvimeisselinkärjellä. Löytyy yleensä jostain termostaatin ja ajastimen läheisyydestä, se on sellainen pieni reikä.


    • HeloST

      Soita Helon valtuutettuun huoltoliikkeeseen ja pyydä että tulee katsomaan missä vika voisi olla. Vaikuttaa siltä että kiukaassa on jotain häikkää. He osaavat myös opastaa käytöstä (yleensä)... Huoltoliikelisa löytyy käyttöohjeesta tai netistä. Kiukaassa on ilmeisesti takuu jäljellä, joten tulevat varmaan ilman mitään kustannuksia tarkistamaan tuotteen?

    • tonttuilia

      Jos kiuas on kunnossa ja se on muhimisteholla esim. 200 w. niin se riittää pieneen lämmittelyyn muuten suosittelen että laittaa kiukaan päällä joksikin aikaa niin kyllä löylyä riittää. Kokemusta on.

      • T-T

        Oletteko latoneet ne niiden renkaitten alapuolelle vai siitäkin vielä ylöspäin?
        Tuntuu, että potkua riittäisi enemmän, jos vähentäisi kivimäärää pikkaisen. Sillälailla, että kivet jäisivät näiden kahden renkaan alapuolelle????


      • ST8
        T-T kirjoitti:

        Oletteko latoneet ne niiden renkaitten alapuolelle vai siitäkin vielä ylöspäin?
        Tuntuu, että potkua riittäisi enemmän, jos vähentäisi kivimäärää pikkaisen. Sillälailla, että kivet jäisivät näiden kahden renkaan alapuolelle????

        Minulla kivet on ladottu juuri niiden kahden kivirenkaan alapuolelle. Hyvin toimii...


      • T-T
        ST8 kirjoitti:

        Minulla kivet on ladottu juuri niiden kahden kivirenkaan alapuolelle. Hyvin toimii...

        pitänee ottaa muutama murikka pois!


    • toki valmistajalle

      saat varmasti enenmpi ja nopeemmin tietoo ku soitat valmistajalle tai otat yhteyttä myyjään. Eihän tämmösiltä palstoilta saa muuta ku yksittäisten ihmisten mielipiteitä, jotka ei läheskään aina pidä paikkaansa

      • Ei kannata

        Valmistajalle soittaminen ei kannata. He sanovat siellä että soita huoltoliikkeeseen...

        Sama juttu esim. autojen kanssa. Jos minun Hondassa on vikaa, niin en minä soita japaniin valmistajalle, vaan otan yhteyttä huoltoliikkeeseen.


      • kannattaa kysyä
        Ei kannata kirjoitti:

        Valmistajalle soittaminen ei kannata. He sanovat siellä että soita huoltoliikkeeseen...

        Sama juttu esim. autojen kanssa. Jos minun Hondassa on vikaa, niin en minä soita japaniin valmistajalle, vaan otan yhteyttä huoltoliikkeeseen.

        Kyllä minusta kannattaa kysyä valmistajalta. Useimmilla suomalaisilla yrityksillä on asiakaspalvelu juuri tätä varten. Jos esim. kiukaassasi sattuu olemaan valmistusvirhe, niin uuden saat tilalle vain valmistajalta. Tällä palstalla voit ruikuttaa vaikka loppu elämäsi, eikä se tuo yhtään parempia löylyjä saunaasi. Kiukaan valmistaja osaa myös kertoa parhaiten mikä kiukaassa on vikana. Ja sitäpaitsi uskon, että jos puhuisit sujuvasti japani, niin saattaisit hyvinkin soittaa auton valmistajalle.


    • jjj

      200W kytkimellä muhimistehoksi menee 200W eikä ohjan kapula ole silloin vissiin lainkaan käytössä... En viitsi tarkastaa, lukee ohjeissa.

      Oletko lämmmittänyt kuasta lainkaan? Ei niillä pelikillä muhimistehoilla kummosia löylyjä saa.

      Eikö kiuas ole lämmin jos laitat sen tunniksi päälle? Jos ei ole, niin siinä on siitten jotain vialla, termari on voinut jäädä pienelle, sen nuppi on kiukaan sisällä ja sen pitäisi olla maksimissa.

    • Anonyymi

      Minulla on kotona ja mökillä saunatonttu 6. Ei ne enään toimi kun ukkonen menee yli. Kaikki muut laitteet toimivat, mutta kotona ja mökillä saunatonttu sanoi sopimuksen irti ja alkoi lopulliseen lakkoon. Heitä tuo muotoillulla myytävä kiuas pois ja osta oikea kestävä kiuas niin voit nauttia saunomisesta, etkä vain muotoilun katsomisesta kylmässä 200 watin peruslämmössä olevassa viallisessa saunassa. Itse lämmitän savusaunan kun haluan kunnon saunaan. Itselläkin on edessä saunatonttujen vienti kaatopaikalle ja kunnon kiukaiden hankinta.

    • 1. Päävirtakytkin ykköselle edestä (lattian rajasta)
      2. Valitse nuolinäppäimillä vasemmanpuoleinen vaihtoehto K eli kansiautomatiikka.
      3. odota vuorokausi ja kiuas on kylpykunnossa. Jollei ole, niin sitten sähkömies paikalle.
      4. tuo edessä oleva 200W kytkin on tarkoitettu kaukokäyttöä (puhelin jne...) varten ja sitä ei tarvita kansiautomatiikan ollessa käytössä.
      Kiukaan edessä alhaalla on kaksi kytkintä. Vasemmanpuoleinen on pääkytkin 0 - I. Tämä kytkin pitää aina olla yläasennossa, kun kiukaan halutaan lämpenevän.
      Oikeanpuoleinen kytkin on 200W:n muhimistehon suora kytkentä, jota käytetään esim. kauko-ohjauksessa.
      Kun kiukaan sähköliittimiin välille X-X kytketään esim. puhelimella ohjattavan releen kärjet ja 200W:n kytkin on yläasennossa, voidaan puhelimella kytkeä 300W:n muhimisteho päälle. 100W menee päälle automaatisesti.
      Esim, mökillä olevaan kiukaaseen voidaan torstaina soittaa 300W:n muhimisteho päälle, niin kiuas on lämmin perjantaina. Lämpenemisaika 300W:lla on n.30 tuntia.
      Huom! Puh. ohj.releen kanssa rinnan pitää olla myös kotona kytkin asennettuna järjestelmään.

    • Anonyymi

      Saunatorttu auttaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1799
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1577
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1132
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe