Kirjoitin viime perjantaina avauksen "Yksin uskosta, yksin armosta". Oli niin kiireinen viikonloppu, etten ehtinyt kirjoittelemaan. Nimim. "sirkka" esitti minulle mm. tällaisia kysymyksiä, joihin yritän nyt vastata:
"Voisitko vastata, millaisin miettein sinä olet lukenut kirjoituksia(mme) hoitokokouksista? Olitko kuullut niistä mitään aiemmin?"
Ensimmäisen kerran kuulin 70-luvun hoitokokouksista muutama vuosi sitten, taisin olla silloin 12-vuotias. Olin kyllä aika järkyttynyt. Sen jälkeen olen kuullut ja lukenut niistä useaan otteeseen. Näistä asioista keskustellaan kristillisyydessä. Monet haluaisivat asiaan selvitystä, jotkut sanovat, että asia on jo käsitelty eikä siitä kannata enempää puhua.
Raamatun valossa minusta on selvää, että jonkinlainen seurakuntakuri pitää olla. Kuitenkin, jos ihmisiä "sidottiin synteihinsä" väärillä tai mitättömillä perusteilla, se oli ehdottomasti VÄÄRIN. Sideavaimia tulee käyttää vain "ryöttäsynneissä" eläviä katumattomia vastaan. Olen optimisti, ja uskon, että nämä asiat ennen pitkää selkenevät.
Kirjoitit myös koulukiusaamisesta. Minä ja sisarukseni jouduimme pieninä aika pahasti kiusatuksi uskomme vuoksi, ja se oli rankka kokemus. Siksi minusta tuntui tosi ikävältä, kun eräät täällä ilmaisivat selkeästi, ettei heitä kiinnosta, miten meitä vl-kristittyjä kohdellaan. Vaikka uskonkysymyksissä oltaisiinkin eri mieltä, on kaikkia kunnioitettava yksilöinä.
Myös vl-perheiden lapset voivat kiusata muiden perheiden lapsia, ja se on ehdottomasti väärin.
Tästä on puhuttu ry:n pyhäkouluissa, raamattuluokissa ym. Koulukiusaaminen on hirveä asia, se voi pilata yksilön koko loppuelämän.
Hoitokokouksista ja vähän muustakin
102
7298
Vastaukset 102
- kirjoituksessasi:
Oikaisen muutamaa asiavirhettä jotka olivat omia olettamuksia ja paikkansapitämättömiä. Olet ilmeisesti vielä niin nuori ettet ole asioista perillä tai et muuten ymmärrä:
Ensinnäkin vl:ssä ei keskustella hoitokokouksista eikä niihin haluta selvityksiä, vaan niistä keskusteleminen koetaan eriseuraksi ja kyselijä leimataan syntiin joutuneeksi.
Toiseksi vl-lapsille ei oikein tosissaan opeteta ettei muulla tavoin uskovia saa tuomita, vaan pikemminkin vahvistetaan siihen! Tästä hedelmänä surullisen kuuluisat "hiekkalaatikkokeskustelut"!
"epäuskoisen" tuomitsemista/kiusaamista ei yleensä koeta niin vääräksi kuin vl:n.
Kolmanneksi vl:ssä ei tutkita juurikaan raamattua vaan luotetaan melko aukottomasti puhujiin, ikäänkuin pidetään heitä erehtymättömänä ja tällaisen auktoriteetin puhujat ovat vaatineetkin ettei heitä ole lupa epäillä ja kyseenalaistaa. Raamatun itsenäinen tutkiminen koetaan omavanhurskaudeksi. "olet raamatulla itsesi sekoittanut!" (vl-sananlasku)
Muuten kirjoitit toki ihan asiaakin! Kiitos siitä!Ne mitä olen palstalla lukenut ns "hoitokokouksista" mm. nim "Maria" yms. Niin oppi on eri. Päivämiehen piilottelua lapsilta yms. Kuinka voi selvittää, vanhoja asioita jos on oppi jo eri?
VL-lapset sitten sanovat, että joutuu tulimereen , jos vaikka kuulevat toisen kiroavan?
Lasten suusta nyt voi tulla vaikka mitä, myös muiden. Mutta väärinhän se on.
Tiedämpä, että VL:sä luetaan paljonkin Raamattua. Minäkin luen joka päivä. Sillä ei tulla paremmaksi tai ansioiduta kuitenkaan. Raamattu itse kehoittaa olemaan seurakunnan neuvoille ja opetuksille kuuliainen ja seuraamaan paimenten uskoa.- asiavirhettä:
kohdat ´ensiksi´, ´toiseksi´ ja ´kolmanneksi´
- vastauksessasi:
Oikaisen pelkkiä asiavirheitä sisältävää vastaustasi, joka oli omaa olettamusta ja paikkansapitämätön:
Ensinnäkin vl:ssä keskustellaan hoitokokouksista, jos ne tulevat jossain yhteydessä esille. Niistä keskustelemista ei koeta eriseuraksi eikä kyselijää leimataan syntiin joutuneeksi.
Toiseksi vl-lapsia ei millään lailla opeteta tuomitsemaan muita uskovia, mistään siihen vahvistamisesta puhumattakaan. Surullisen kuuluisat jutut "hiekkalaatikkokeskusteluista"!
"epäuskoisen" tuomitsemista/kiusaamista ovat lähteneet tältä palstalta, eivät hiekkalaatikoilta.
Kolmanneksi vl:ssä tutkitaan raamattua, mutta toisaalta luotetaan puhujiin, sillä onhan heidät itse asetettu siihen tehtävään. Väitteet heidän arvostelukiellostaan olet keksinyt aivan itse. Väärin saarnaava puhuja ei pysy kauan virassaan. Raamatun itsenäinen tutkiminen koetaan suureksi hyödyksi. Sanalasku "Olet raamatulla itsesi sekoittanut!" on vl:ssä tuntematon, mistä lienet senkin vetäissyt.
Et kirjoittanut mitään asiaa. - lueppa tämä!
weha kirjoitti:
Ne mitä olen palstalla lukenut ns "hoitokokouksista" mm. nim "Maria" yms. Niin oppi on eri. Päivämiehen piilottelua lapsilta yms. Kuinka voi selvittää, vanhoja asioita jos on oppi jo eri?
VL-lapset sitten sanovat, että joutuu tulimereen , jos vaikka kuulevat toisen kiroavan?
Tiedämpä, että VL:sä luetaan paljonkin Raamattua. Minäkin luen joka päivä. Sillä ei tulla paremmaksi tai ansioiduta kuitenkaan. Raamattu itse kehoittaa olemaan seurakunnan neuvoille ja opetuksille kuuliainen ja seuraamaan paimenten uskoa.Ensiksikin: Vl-hoitokokouksia pitääkin laittaa tutkimaan nimenomaan sellainen joka ei ole tuon lahko-opin orjuudessa ja puhujienpelossa. Vl.t itsehän ovat sokeita ja mitä siitä tulee jos sokea sokeaa taluttaa?
Toiseksi: Kyllä vl-lapset ovat kovia tuomitsemaan, ja mistäpä muualta sellaista olisivat oppineet kuin vanhemmiltaan jotka heitä siihen opettavat. Eipä muiden lasten tarvitse edes kiroilla, kuullakseen vl-lapsilta tätä rauhanyhdistuyksellä opetettua "vain me-totuutta": "te joudutte tulimereen..." Hiekkalaatikoilla muut lapset yleensä käyttäytyvät poikkeuksetta siivosti, vain vl-lasten suusta kuuluu tuollaisia törkeyksiä.
Kolmanneksi: Tosiasia on että vl:ssä ei tutkita raamattua juurikaan. Raamatun tutkiminen koetaan omavanhurskaudeksi, mutta puhujia pidetään epäjumalan asemassa eikä heitä uskalleta kyseenalaistaa.
Neljänneksi: Vl-johtomiehiä ei kiinnosta parannuksenteko, niinkuin ei rivi-vl:iäkään. Heitä kiinnostaa vain tupakointi ja muiden tuomitseminen.
Kehottaisin sinua tutustumaan lestadiolaisuuteen ennenkuin alat puhumaan siitä. Jos olet kasvanut tässä liikkeessä ja ollut mukana vuosikymmeniä, -sitten voit puhua. Muuten et! - munk-ki
weha kirjoitti:
Ne mitä olen palstalla lukenut ns "hoitokokouksista" mm. nim "Maria" yms. Niin oppi on eri. Päivämiehen piilottelua lapsilta yms. Kuinka voi selvittää, vanhoja asioita jos on oppi jo eri?
Tiedämpä, että VL:sä luetaan paljonkin Raamattua. Minäkin luen joka päivä. Sillä ei tulla paremmaksi tai ansioiduta kuitenkaan. Raamattu itse kehoittaa olemaan seurakunnan neuvoille ja opetuksille kuuliainen ja seuraamaan paimenten uskoa.Kirjoitatpa outoja.
1) Maria on upea kirjoittaja, joka on oivaltanut uskon ytimen eli Kristuksen seuraamisen keskeltä! Ota hänen kirjoituksistaan oppia. Ne ovat Raamatun mukaista kristinuskoa kirkkaimmillaan!
2) Raamattu EI opeta seuraamaan seurakuntaa ja sen paimenia! Päinvastoin: Seurakunnan eli uskovaisten joukon yksittäisinä ihmisinä ja koko seurakuntana on seurattava Jeesusta: " "Niin, autuaita ovat kaikki, jotka kuulevat Jumalan sanan ja noudattavat sitä.".(Luuk 11)." Tässä uskossa on kysymys Jeesuksen seuraamisesta. Seurakunta on seurausta uskosta. Seurakuntaa me emme seuraa, emmekä tarvitse seurakuntaa pelastumiseen. Yksin usko Jeesukseen pelastaa.
Seurakunnan neuvot ovat tarpeen silloin kun ne ovat yhdenmukaisia Raamatun kanssa. Mutta jos seurakunta opettaa toisin kuin Raamattu tai keksii itse uusia oppeja, niin ne on uskon tähden hylättävä. 70-luvun hoitokokoukset ovat klassinen esimerkki epäjumalanpalveluksesta. lueppa tämä! kirjoitti:
Ensiksikin: Vl-hoitokokouksia pitääkin laittaa tutkimaan nimenomaan sellainen joka ei ole tuon lahko-opin orjuudessa ja puhujienpelossa. Vl.t itsehän ovat sokeita ja mitä siitä tulee jos sokea sokeaa taluttaa?
Toiseksi: Kyllä vl-lapset ovat kovia tuomitsemaan, ja mistäpä muualta sellaista olisivat oppineet kuin vanhemmiltaan jotka heitä siihen opettavat. Eipä muiden lasten tarvitse edes kiroilla, kuullakseen vl-lapsilta tätä rauhanyhdistuyksellä opetettua "vain me-totuutta": "te joudutte tulimereen..." Hiekkalaatikoilla muut lapset yleensä käyttäytyvät poikkeuksetta siivosti, vain vl-lasten suusta kuuluu tuollaisia törkeyksiä.
Kolmanneksi: Tosiasia on että vl:ssä ei tutkita raamattua juurikaan. Raamatun tutkiminen koetaan omavanhurskaudeksi, mutta puhujia pidetään epäjumalan asemassa eikä heitä uskalleta kyseenalaistaa.
Neljänneksi: Vl-johtomiehiä ei kiinnosta parannuksenteko, niinkuin ei rivi-vl:iäkään. Heitä kiinnostaa vain tupakointi ja muiden tuomitseminen.
Kehottaisin sinua tutustumaan lestadiolaisuuteen ennenkuin alat puhumaan siitä. Jos olet kasvanut tässä liikkeessä ja ollut mukana vuosikymmeniä, -sitten voit puhua. Muuten et!ole kukaan pelossa. Puhujiako täällä pitäisi peljätä, hoh, hoijaa...Olitko se sinä joka syytit myös yläpuolella, ettei tunneta Raamattua?
Tässä ne kohdat jotka mainitsin yläpuolella olevassa viestissäni:
Hebr.13:7. Muistakaat teidän opettajianne, jotka teille Jumalan sanaa puhuneet ovat, joiden uskoa te seuratkaat, ja ottakaat vaari, millainen loppu heidän menollansa oli.
1.Tim.3:15. Mutta jos minä viivyn, ettäs tietäisit kuinka sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus.
Yksi uskovainen muuten sanoi, että oli kuullut pienenä, kun VL-lapset olisvat sanoneet, että jos ei usko, joutuu tulimereen. Hän oli saanut uskomisen lahjan ja käynyt muiden mukana seuroissa.
Empä taida kirjoittaa enempää, kun oot niin negatiivinen.munk-ki kirjoitti:
Kirjoitatpa outoja.
1) Maria on upea kirjoittaja, joka on oivaltanut uskon ytimen eli Kristuksen seuraamisen keskeltä! Ota hänen kirjoituksistaan oppia. Ne ovat Raamatun mukaista kristinuskoa kirkkaimmillaan!
2) Raamattu EI opeta seuraamaan seurakuntaa ja sen paimenia! Päinvastoin: Seurakunnan eli uskovaisten joukon yksittäisinä ihmisinä ja koko seurakuntana on seurattava Jeesusta: " "Niin, autuaita ovat kaikki, jotka kuulevat Jumalan sanan ja noudattavat sitä.".(Luuk 11)." Tässä uskossa on kysymys Jeesuksen seuraamisesta. Seurakunta on seurausta uskosta. Seurakuntaa me emme seuraa, emmekä tarvitse seurakuntaa pelastumiseen. Yksin usko Jeesukseen pelastaa.
Seurakunnan neuvot ovat tarpeen silloin kun ne ovat yhdenmukaisia Raamatun kanssa. Mutta jos seurakunta opettaa toisin kuin Raamattu tai keksii itse uusia oppeja, niin ne on uskon tähden hylättävä. 70-luvun hoitokokoukset ovat klassinen esimerkki epäjumalanpalveluksesta.tähänkin:
Hebr.13:7. Muistakaat teidän opettajianne, jotka teille Jumalan sanaa puhuneet ovat, joiden uskoa te seuratkaat, ja ottakaat vaari, millainen loppu heidän menollansa oli.
1.Tim.3:15. Mutta jos minä viivyn, ettäs tietäisit kuinka sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus.- Jumala!
weha kirjoitti:
tähänkin:
1.Tim.3:15. Mutta jos minä viivyn, ettäs tietäisit kuinka sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus.Vaikka sitä koko ajan vakuuttelettekin. SRK on se maallinen taho joka organisoi julmat hoitokokoukset! Siitä touhusta oli Jumala kaukana...
- Nyt löysin vastauksen
munk-ki kirjoitti:
Kirjoitatpa outoja.
Seurakunnan neuvot ovat tarpeen silloin kun ne ovat yhdenmukaisia Raamatun kanssa. Mutta jos seurakunta opettaa toisin kuin Raamattu tai keksii itse uusia oppeja, niin ne on uskon tähden hylättävä. 70-luvun hoitokokoukset ovat klassinen esimerkki epäjumalanpalveluksesta.jota olen kauan etsinyt. Olen itsekin tullut ulkopuolelta ja kauan aikaa kipuillut näissä asioissa. Ja valvonut niissä hoitokokous asioissa.
Koska yksi sanoo yhtä ja toinen toista.Ja ajatellut monesti, että haluan löytää vastauksen näihin asioihin. Ja mikähän on totuss näissä asioissa.
Kiitos hyvästä kirjoitukesta. Minulle tuli oikein vapauttava tunne siitä kun luin sen. Ja nyt ainakin tiedän, että me emme voi edes uskovaisen ihmisen päälle uskoa, vaan Jumalan päälle. Jumala! kirjoitti:
Vaikka sitä koko ajan vakuuttelettekin. SRK on se maallinen taho joka organisoi julmat hoitokokoukset! Siitä touhusta oli Jumala kaukana...
tuo nyt on vain Raamatun opetus. Sitä en ole kuullut kuin Raamatun ja meidän opettavan.
- isäntä!
weha kirjoitti:
tuo nyt on vain Raamatun opetus. Sitä en ole kuullut kuin Raamatun ja meidän opettavan.
Turpaan tulee välillä ihan vaan huvikseen, jos SRK:hon uskoo ja porukoissa kulkee...
- ......................
lueppa tämä! kirjoitti:
Ensiksikin: Vl-hoitokokouksia pitääkin laittaa tutkimaan nimenomaan sellainen joka ei ole tuon lahko-opin orjuudessa ja puhujienpelossa. Vl.t itsehän ovat sokeita ja mitä siitä tulee jos sokea sokeaa taluttaa?
Kehottaisin sinua tutustumaan lestadiolaisuuteen ennenkuin alat puhumaan siitä. Jos olet kasvanut tässä liikkeessä ja ollut mukana vuosikymmeniä, -sitten voit puhua. Muuten et!...kehottaisin sinulle ;P
"Kehottaisin sinua tutustumaan lestadiolaisuuteen ennenkuin alat puhumaan siitä."
Vaikka tunnut kyllä olevan sellainen tyyppi, että ennakkoluulosi säilyisivät totuuden tietämisestä huolimatta... - opetus
weha kirjoitti:
Kuule, sinulla on hoitokokousmies opettajana ja esikuvana. Tulosta voi vain kauhistella. :(
- munk-ki
weha kirjoitti:
tähänkin:
1.Tim.3:15. Mutta jos minä viivyn, ettäs tietäisit kuinka sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus."Muistakaa johtajianne, niitä, jotka julistivat teille Jumalan sanaa. Pitäkää mielessänne, miten he elämänsä elivät, ja ottakaa heidän uskonsa esikuvaksenne. (Hebr 11:7)."
- muistakaa johtajianne
- johtajia, jotka julistivat Jumalan Sanaa
- heidän uskonsa esikuvaksi
HEidän uskonsa kelpaa esikuvaksi siksi, että he julistivat Jumalan Sanaa ja pysyivät siinä. Mutta ei tuo kohta sano, että seuratkaa heitä. Sen sijaan Jeesus itse sanoo: "...hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua. (Matt 16)."
2) Elävä Jumalan seurakunta tarkoittaa Pyhällä Hengellä Kristukseen liitettyjä ihmisiä: "...Hän liittää koko rakennuksen yhteen niin että se kasvaa Herran pyhäksi temppeliksi (Ef 2)." Jeesus itse on "tie totuus ja elämä". Jeesus siis on TOTUUS. Elävä seurakunta on totuuden "pylväs": sen tehtävänä on pitää totuuta eli Jeesusta pylvään nokassa, esillä. Tätä Jeesus tarkoitti sanoessaan opetuslapsilleen (=elävä seurakunta): "Alkaen Jerusalemista on saarnattava parannusta ja syntien anteeksiantamusta...(Luuk 24)"
Uuden Testamentin sanoma on hyvin Kristuskeskeinen. Hän on kaiken A ja O. Sama eilen, tänään ja iankaikkisesti. Kaikki muu huopaa ja seilaa. Niin We-ha, munk-ki, ry, SRK kuin venekin. - "hoitaja"!
munk-ki kirjoitti:
"Muistakaa johtajianne, niitä, jotka julistivat teille Jumalan sanaa. Pitäkää mielessänne, miten he elämänsä elivät, ja ottakaa heidän uskonsa esikuvaksenne. (Hebr 11:7)."
- muistakaa johtajianne
HEidän uskonsa kelpaa esikuvaksi siksi, että he julistivat Jumalan Sanaa ja pysyivät siinä. Mutta ei tuo kohta sano, että seuratkaa heitä. Sen sijaan Jeesus itse sanoo: "...hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua. (Matt 16)."
2) Elävä Jumalan seurakunta tarkoittaa Pyhällä Hengellä Kristukseen liitettyjä ihmisiä: "...Hän liittää koko rakennuksen yhteen niin että se kasvaa Herran pyhäksi temppeliksi (Ef 2)." Jeesus itse on "tie totuus ja elämä". Jeesus siis on TOTUUS. Elävä seurakunta on totuuden "pylväs": sen tehtävänä on pitää totuuta eli Jeesusta pylvään nokassa, esillä. Tätä Jeesus tarkoitti sanoessaan opetuslapsilleen (=elävä seurakunta): "Alkaen Jerusalemista on saarnattava parannusta ja syntien anteeksiantamusta...(Luuk 24)"
Uuden Testamentin sanoma on hyvin Kristuskeskeinen. Hän on kaiken A ja O. Sama eilen, tänään ja iankaikkisesti. Kaikki muu huopaa ja seilaa. Niin We-ha, munk-ki, ry, SRK kuin venekin.Kovin on kovat otteet "erehtymättömällä Jumalan huoneen hallituksella" kun mummot ja nuoret miehet otetaan kurituskoneiston hampaisiin!
- olla
lueppa tämä! kirjoitti:
Kehottaisin sinua tutustumaan lestadiolaisuuteen ennenkuin alat puhumaan siitä. Jos olet kasvanut tässä liikkeessä ja ollut mukana vuosikymmeniä, -sitten voit puhua. Muuten et!tältä planeetalta, ovat niin ufoja juttuja.
- I-like-munkki
munk-ki kirjoitti:
Kirjoitatpa outoja.
Seurakunnan neuvot ovat tarpeen silloin kun ne ovat yhdenmukaisia Raamatun kanssa. Mutta jos seurakunta opettaa toisin kuin Raamattu tai keksii itse uusia oppeja, niin ne on uskon tähden hylättävä. 70-luvun hoitokokoukset ovat klassinen esimerkki epäjumalanpalveluksesta.Munkki puhuu asiaa. 70-luvulla lähdettiin seuraamaan muutaman SRK:n johtajan tähteä ja minkälaiseen Betlehemiin sitä saavuttiinkaan? Ei löytynyt seimeä. Jäljet muistuttavat enemmänkin Herodeksen raivoa, kun kaikki alle 2-vuotiaat revittiin henkiltä. Raaka henkinen ja hengellinen väkivalta tuntuu vieläkin. Soperrellen näistä tapahtumista uskalletaan puhua tänäänkään. SRK:n nykyjohto vähättelee ja vaikenee kokonaan. Meillä olisi kiire tutkimaan noita tapahtumia, jotta oppisimme välttämään vastaavat laiminlyönnit nyt ja tulevaisuudessa. Uskonnonuhreja on jo liikaa. Kristus lähetti meidät viemään eteenpäin hänen pelastavaa voittosanomaansa ja vapauttamaan ihmiset synninkahleista. Jumalan Sana on vapauttava ja iloinen. Meidät on lähetetty Kristuksen seuraajiksi. Seuraajista syntyy se piiskuinen lauma, joilla on vain yksi Paimen. Häntä on uskollisesti seurattava. Hänessä on pysyminen. Muuten saa maistaa kiljuvaa jalopeuraa.
- vl-pappi60
munk-ki kirjoitti:
"Muistakaa johtajianne, niitä, jotka julistivat teille Jumalan sanaa. Pitäkää mielessänne, miten he elämänsä elivät, ja ottakaa heidän uskonsa esikuvaksenne. (Hebr 11:7)."
- muistakaa johtajianne
Uuden Testamentin sanoma on hyvin Kristuskeskeinen. Hän on kaiken A ja O. Sama eilen, tänään ja iankaikkisesti. Kaikki muu huopaa ja seilaa. Niin We-ha, munk-ki, ry, SRK kuin venekin."Tämä osoittaa meille sen, että seurakuntienkin, seurakunnankin päätökset voivat olla erehtyväisiä. On vain yksi, mikä ei erehdy. Se on Jumalan sana. Ja seurakunnan tehtävä on pitää tätä Jumalan sanaa yllä, se on patsas seurakunta, jonka päällä on Jumalan totuus näyttävä. Epäilemättä pitää paikkansa se, mitä on sanottu, että kaiken tämän takana on väärä oppi.
Niin – jotakin uutta on tullut. Kristus ei enää saa olla seurakunnan päänä. Ihminen ja ihmisten päätökset ovat tulleet tilalle. Meillä ei enää tahdota kuunnella Kristuksen ääntä. Silloin kun se väistyy, silloin väistyy myöskin evankeliumi ja silloin tulee lain orjuus." munk-ki kirjoitti:
- muistakaa johtajianne
Uuden Testamentin sanoma on hyvin Kristuskeskeinen. Hän on kaiken A ja O. Sama eilen, tänään ja iankaikkisesti. Kaikki muu huopaa ja seilaa. Niin We-ha, munk-ki, ry, SRK kuin venekin.Hebr.13:7. Muistakaat teidän opettajianne, jotka teille Jumalan sanaa puhuneet ovat, joiden uskoa te seuratkaat, ja ottakaat vaari, millainen loppu heidän menollansa oli.
V: Tässä sanotaan, että täytyy muistaa seurakunnan paimenia ja heidän uskoaan ja opetustaan seurattava.
1.Tim.3:15. Mutta jos minä viivyn, ettäs tietäisit kuinka sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus.
V: Tässä sanotaan, että seurakunnassa tulee vaeltaa, Joka on Jumalan seurakunta totuuden patsas ja perustus.- lainaus
vl-pappi60 kirjoitti:
"Tämä osoittaa meille sen, että seurakuntienkin, seurakunnankin päätökset voivat olla erehtyväisiä. On vain yksi, mikä ei erehdy. Se on Jumalan sana. Ja seurakunnan tehtävä on pitää tätä Jumalan sanaa yllä, se on patsas seurakunta, jonka päällä on Jumalan totuus näyttävä. Epäilemättä pitää paikkansa se, mitä on sanottu, että kaiken tämän takana on väärä oppi.
Niin – jotakin uutta on tullut. Kristus ei enää saa olla seurakunnan päänä. Ihminen ja ihmisten päätökset ovat tulleet tilalle. Meillä ei enää tahdota kuunnella Kristuksen ääntä. Silloin kun se väistyy, silloin väistyy myöskin evankeliumi ja silloin tulee lain orjuus."erään "pappiseriseuraan" menneen papin puheenvuorosta kokouksessa vuoden 1960 lopulla.
Tutulta näyttää, samanlaisia kommentteja näkee täällä tasaisen tahtiin. Seurakunnan erehtyväisyys, ihmisten päätökset, Jumalan sanan ja tunnustuskirjojen "vääränlainen korostaminen" ilman rakkautta ja ymmärrystä, jonka Pyhän Henki vaikuttaa seurakunnassaan. Jumalan seurakunta nähdään vain ihmisten kokouksena. - munk-ki
lainaus kirjoitti:
erään "pappiseriseuraan" menneen papin puheenvuorosta kokouksessa vuoden 1960 lopulla.
Tutulta näyttää, samanlaisia kommentteja näkee täällä tasaisen tahtiin. Seurakunnan erehtyväisyys, ihmisten päätökset, Jumalan sanan ja tunnustuskirjojen "vääränlainen korostaminen" ilman rakkautta ja ymmärrystä, jonka Pyhän Henki vaikuttaa seurakunnassaan. Jumalan seurakunta nähdään vain ihmisten kokouksena."Seurakunnan erehtyväisyys"
- oikein, seurakunta erehtyy aika ajoin. välillä vasemmalle välillä oikealle
"ihmisten päätökset"
- oikein. ihmisten päätökset ovat ihmisten päätöksiä. niihin tulee suhtautua sellaisina.
"Jumalan sanan"
- oikein. Jumalan Sana on erehtymätön. Valona ja oppaana elämässä.
"ja tunnustuskirjojen "vääränlainen korostaminen"
- oikein. Tunnustuskirjoja luetaan Raamtusta käsin. Siis niidenkin opetus tarkistetaan Jumalan Sanasta.
"Pyhän Henki vaikuttaa seurakunnassaan"
- Pyhä Henki on Jumala ja vaikutta siellä misää tahtoo ja miten tahtoo. "Niinkuin tuuli puhaltaa, et tiedä mistä se tulee ja minne se menee...". Elävällä Seurakunnalla on taivaan valtakunnan avaimet joilla Pyhä Henki avaa oven oikealle tielle.
"ihmisten kokouksena".
- oikein. Rauhanyhdistyksen tilaisuudet. Saakoon Pyhä Henki ohjata seurakuntaa pysymään Jumalan Sanan opetuksessa. "Kuulkaa mitä Henki SEURAKUNNILLE sanoo".
En tiedä puhummeko samasta tapauksesta, mutta muistan hyvin kuinka tämän papin puhuttelija ajautui itse lakioppiin ja pahensi monta Jumalan vähäisintä veljeä. Sai elämänsä ehtoolla ymmärryksen lankeemuksistaan ja teki synneistään parannuksen ja luopui noista opetuksistaan.
Kaikki opetus mikä on tiukempaa kuin Jumalan Sana tai löysempää kuin Jumalan Sana on syntiä. Ja sellainen opettaja ansaitsee koko Jumalan tuomion. - sama tapaus
munk-ki kirjoitti:
"Seurakunnan erehtyväisyys"
"ihmisten päätökset"
- oikein. ihmisten päätökset ovat ihmisten päätöksiä. niihin tulee suhtautua sellaisina.
"Jumalan sanan"
- oikein. Tunnustuskirjoja luetaan Raamtusta käsin. Siis niidenkin opetus tarkistetaan Jumalan Sanasta.
- Pyhä Henki on Jumala ja vaikutta siellä misää tahtoo ja miten tahtoo. "Niinkuin tuuli puhaltaa, et tiedä mistä se tulee ja minne se menee...". Elävällä Seurakunnalla on taivaan valtakunnan avaimet joilla Pyhä Henki avaa oven oikealle tielle.
"ihmisten kokouksena".
- oikein. Rauhanyhdistyksen tilaisuudet. Saakoon Pyhä Henki ohjata seurakuntaa pysymään Jumalan Sanan opetuksessa. "Kuulkaa mitä Henki SEURAKUNNILLE sanoo".
En tiedä puhummeko samasta tapauksesta, mutta muistan hyvin kuinka tämän papin puhuttelija ajautui itse lakioppiin ja pahensi monta Jumalan vähäisintä veljeä. Sai elämänsä ehtoolla ymmärryksen lankeemuksistaan ja teki synneistään parannuksen ja luopui noista opetuksistaan.
Kaikki opetus mikä on tiukempaa kuin Jumalan Sana tai löysempää kuin Jumalan Sana on syntiä. Ja sellainen opettaja ansaitsee koko Jumalan tuomion."En tiedä puhummeko samasta tapauksesta"
Puheenvuoro käytetty suuressa seurakuntavanhinten, puhujien ja pappien kokouksessa, ei missään yksittäisessä puhuttelutilanteessa. Puheenvuoron käyttäjä oli yksi ns.pappiseriseuran "päämiehiä".
Jumalan seurakunta alkoi näkymään viallisena ja Jumalan seurakunnan päätökset väärän opin tuotoksina. Oli erilainen näkymä seurakunnista kuin Johanneksella Patmosluodossa. - kommentista:)
munk-ki kirjoitti:
"Seurakunnan erehtyväisyys"
"ihmisten päätökset"
"Jumalan sanan"
"ihmisten kokouksena".
Kaikki opetus mikä on tiukempaa kuin Jumalan Sana tai löysempää kuin Jumalan Sana on syntiä. Ja sellainen opettaja ansaitsee koko Jumalan tuomion.Olen oppinut huomaamaan, miten terävästi ja täysin raamatullisesti kirjoittelet.
Olen 100% samaa mieltä.
Seurakuntaa ei saa korottaa Jumalan sanan yli eikä ohi/päälle. Vain kiistatta Jumalan sanaan perustuvat ohjeet ovat oikeita.
Jatka kirjoituksiasi:)
terv toinen munk-ki-fani;))
- historioitsia
Television tulo, keskioluen vapautuminen, muutto kaupunkeihin, maaseudun tyhjeneminen, vasemmistoenemmistö eduskunnassa, vapaampi suhtautuminen seksuaalisuuteen. Nämä ja monet muut asiat tapahtuivat pienen ajan sisällä. Se oli vähän liikaa maaseudun asukkaille. Vastareaktiona oli hengellisen toiminnan tehostuminen. Tämä näkyi mm. lestadiolaisten hoitokokouksina, helluntaiherätyksen etenemisenä(Niilo Yli-Vainion toiminta). Vähitellen muutoksiin totuttiin ja hoitokokouksen ja muut hengelliset ylilyönnit laantuivat.
- ollut myöskin
jossain määrin ylireagointia? Nykypäivänä yhteiskunnan muutosvauhti on vieläkin nopeampaa. Ehkäpä se pelastaa meidät tulevaisuudessa hoitokokouksien kiroilta, ettei enää ehditä edes reagoimaan.
- leikittiin
vakavilla asioilla, kuten saatanan haltuun tuomitsemisilla ja yhteisöstä poissulkemisilla.
On todella väärin, että 70-luvulla television omistaja tuomittiin saatanan haltuun, mutta tänä päivänä ei tuomita? Miksi ei?
Kun kerran SRK ei halua käydä tuota ajanjaksoa läpi, eikä tunnustaa että silloin mentiin vikaan, niin miksi kohtelu tänä päivänä on niin erilaista? Ei voi olla niin, että 30-vutta sitten joutuu jonkun synnin vuoksi helvettiin, mutta tänä päivänä ei. leikittiin kirjoitti:
vakavilla asioilla, kuten saatanan haltuun tuomitsemisilla ja yhteisöstä poissulkemisilla.
On todella väärin, että 70-luvulla television omistaja tuomittiin saatanan haltuun, mutta tänä päivänä ei tuomita? Miksi ei?
Kun kerran SRK ei halua käydä tuota ajanjaksoa läpi, eikä tunnustaa että silloin mentiin vikaan, niin miksi kohtelu tänä päivänä on niin erilaista? Ei voi olla niin, että 30-vutta sitten joutuu jonkun synnin vuoksi helvettiin, mutta tänä päivänä ei.oppi ole mihinkään muuttunut. Se on vain niin, että se ei usein ole tV-kysymys, vaan siihen liittyy muutakin. Niin se on, luopumukseen tulee muutakin luopumusta.
- miksi...
weha kirjoitti:
oppi ole mihinkään muuttunut. Se on vain niin, että se ei usein ole tV-kysymys, vaan siihen liittyy muutakin. Niin se on, luopumukseen tulee muutakin luopumusta.
sinua taas kiinnostaa tämän palstan jutut, etkös vähän aikaa sitten poistunut sinne omalle palstallesi ja uhosit ettet tänne enää tule?
- hyvälle tuntuu
weha kirjoitti:
oppi ole mihinkään muuttunut. Se on vain niin, että se ei usein ole tV-kysymys, vaan siihen liittyy muutakin. Niin se on, luopumukseen tulee muutakin luopumusta.
Kirjoitat Jumalan seurakunnan sydämellä
- tiedät?
weha kirjoitti:
Mistäs sinä, pari vuotta vl-uskovaisena keikkunut tiedät noin tarkasti kertoa, miten asiat ovat olleet 70-luvulla ja sen jälkeen?
P.S. Eikö palstallasi käy kukaan, kun tulit taas pienen tauon ja näyttävien hyvästelyjen jälkeen tänne takaisin kirjoittamaan? Taisit kyllä kirjoitella ilman nimimerkkiä tänä väliaikanakin. tiedät? kirjoitti:
Mistäs sinä, pari vuotta vl-uskovaisena keikkunut tiedät noin tarkasti kertoa, miten asiat ovat olleet 70-luvulla ja sen jälkeen?
P.S. Eikö palstallasi käy kukaan, kun tulit taas pienen tauon ja näyttävien hyvästelyjen jälkeen tänne takaisin kirjoittamaan? Taisit kyllä kirjoitella ilman nimimerkkiä tänä väliaikanakin.teitä moikkaamaan. Mitään panniahan minulla ei tänne ole.
- "pannia"
weha kirjoitti:
teitä moikkaamaan. Mitään panniahan minulla ei tänne ole.
Mutta kun ottaa huomioon, että olet ainakin kahteen kertaan tehnyt todella näyttävän lähdön täältä, niin hieman ihmetyttää, että tulet kerta toisensa jälkeen takaisin tälle palstalle, jota puheissasi kuitenkin aliarvioit.
Vieläkin jäin ihmettelemään sitä, kuinka sinä voit tietää parin vuoden vl-taustallasi, mitä 70-luvulla on tapahtunut. Tai 80-luvulla. Tai 90-luvulla.
Tai ennen vuotta 2004? "pannia" kirjoitti:
Mutta kun ottaa huomioon, että olet ainakin kahteen kertaan tehnyt todella näyttävän lähdön täältä, niin hieman ihmetyttää, että tulet kerta toisensa jälkeen takaisin tälle palstalle, jota puheissasi kuitenkin aliarvioit.
Vieläkin jäin ihmettelemään sitä, kuinka sinä voit tietää parin vuoden vl-taustallasi, mitä 70-luvulla on tapahtunut. Tai 80-luvulla. Tai 90-luvulla.
Tai ennen vuotta 2004?omapa on asiani. Tiedän että lähtiöillä on tällä palstalla ollut eri oppi.
Eipä tarvitse muuta tietääkkään.- se oppi"
weha kirjoitti:
omapa on asiani. Tiedän että lähtiöillä on tällä palstalla ollut eri oppi.
Eipä tarvitse muuta tietääkkään.... joka lähtijöillä oli, olikin oikea ja raamatullinen ja jääneillä väärä?
Eikä se asia pitäisi käsitellä ja Raamatun kirjoituksin katsoa, kummalla se oikea oppi oli.
Ei muuten ihme, että olet "hoitokokous-fani", sillä oppi-isäsi J.U. oli pahamaineinen hoitomies V:n kaupungissa:( Eikä ole siitä synnistä parannusta tehnyt.
Miten voit olla varma, että hänellä tuollaisten syntien kanssa kulkevana olisi vieläkin Pyhä Henki? Hän voi ohjata sinua ihan väärään, kun olet vasta untuvikko näissä uskomisen asioissa.
Älä usko ihmisiin. Äläkä usko, miten he Raamattua selittävät. Usko vain Jumalan sanaan. - sirkka
se oppi" kirjoitti:
... joka lähtijöillä oli, olikin oikea ja raamatullinen ja jääneillä väärä?
Eikä se asia pitäisi käsitellä ja Raamatun kirjoituksin katsoa, kummalla se oikea oppi oli.
Ei muuten ihme, että olet "hoitokokous-fani", sillä oppi-isäsi J.U. oli pahamaineinen hoitomies V:n kaupungissa:( Eikä ole siitä synnistä parannusta tehnyt.
Miten voit olla varma, että hänellä tuollaisten syntien kanssa kulkevana olisi vieläkin Pyhä Henki? Hän voi ohjata sinua ihan väärään, kun olet vasta untuvikko näissä uskomisen asioissa.
Älä usko ihmisiin. Äläkä usko, miten he Raamattua selittävät. Usko vain Jumalan sanaan.vaihtamaan uskoansa uuteen "henkioppiin". Tapauksia lienee ollut monenlaisia.
Vaikutti siis siltä, että siihenastinen usko hylättiin vääränä (henkenä). Itselläkin meni useita vuosia ja monia kokouksia ja (läheisten) raamatunlukujen kuulemisia ennen kuin totuus alkoi valjeta. Aiemmin ajatteli, että pysymällä Ry:n sisällä ja olemalla "kuuliainen seurakunnan neuvoille", pelastuu. Periaatteessa hyvin yksinkertaista, mutta ei välttämättä totta!
Uskomisen on perustuttava Raamattuun. Kenelläkään ei ole valtaa eikä oikeutta muuttaa sitä. Sekin on yksinkertaista ja mikä tärkeintä, se on totta!
Varmaan moni ihmettelee ja ehkä äimisteleekin näitä toistuvia kirjoituksiamme menneiden muisteluista. Mielestäni historiaa on kuitenkin tarkasteltava totuudenmukaisesti silmiin katsoen, virheet myöntäen ja ne korjaten.
"Älä usko ihmisiin...Usko vain Jumalan sanaan."
- vl mummi
Uskotko vl nuori, että Siionissa aiheetta sidotaan`? Jos näin olisi käynyt, se sidottu ei olisi tähän tyyytynyt, vaan olisi ruennut kyselemään autuutensa perään,missä olen mennyt vikaan eikä syytteleisi siionia virheestä.
- hehheh :)
Jos joku sidotaan aiheetta, sellainen rupeaa selvittämään, missä hän on mennyt vikaan.
Niinpäniinjuu. - oli hyvä
vastaus! Tämän keskempää tätä ei mahtane kukaan sanoa.
- tilanteita
hehheh :) kirjoitti:
Jos joku sidotaan aiheetta, sellainen rupeaa selvittämään, missä hän on mennyt vikaan.
Niinpäniinjuu.että ei kaikki jaksa alkaa selvittelemään asioita. Vaan lähtevät ja kokevat, että heitä on väärin kohdeltu.
- on erilaisia
tilanteita kirjoitti:
että ei kaikki jaksa alkaa selvittelemään asioita. Vaan lähtevät ja kokevat, että heitä on väärin kohdeltu.
Ja eikö sitä voi tulla väärinkäsityksiäkin.
Eikö sitä voi väärän hengen vallitessa olla myös puhujat väärässä. - väärään
on erilaisia kirjoitti:
Ja eikö sitä voi tulla väärinkäsityksiäkin.
Eikö sitä voi väärän hengen vallitessa olla myös puhujat väärässä.hän on vienyt joskus myös ihmisiä mukana väärään. Ja tämä asia panee ainakin minut ajattelemaan, että ei usko ihmisen päälle. Vaan se usko on omakohtainen.
- väärin kohdeltu
väärään kirjoitti:
hän on vienyt joskus myös ihmisiä mukana väärään. Ja tämä asia panee ainakin minut ajattelemaan, että ei usko ihmisen päälle. Vaan se usko on omakohtainen.
eikö sellaisestakin asiasta tulis kuitenkin saada puhua.
Uskovaisten keskuudessakin samanlaiset ihmiset löytävät toisensa.
Ja olen kuullut, että jollekin on joku asia syntiä toiselle ei.
Saisko selitystä tähän. - Ohje
Pese suusi sinä ruokoton vl-mummi!
- vl mummi
Niinpäniinjuu.Puhtaalla tunnolla vaeltava uskovainen ei lähde Jumalan valtakunnasta ei millään.Usko on niin kallis asia ja välttämätön, ilman uskoa ja Jumalan valtakuntaa on mahdoton pysyä uskomassa ja päästä taivaaseen. Jumalan valtakunta pysyy pystyssä ilman meitäkin , mutta me emme pysy. He, jotka ovat sen syntiensä vuoksi hyljänneet on heillä valtakunta joutunut hukkaan ja rajojen toiselta puolelta he uhoavat Jumalanvaltakunnalle tuomiota.
- En usko että asiat on
ihan näin yksinkertasia, että näisssä asioissa ei koskaan olis tehty virheitä.
Vaikea uskoa. Koska puhujatkin ja nämä sitojat on ihmisiä. - voivoisentään
vl mummi kirjoitti:
Puhtaalla tunnolla vaeltava uskovainen ei lähde Jumalan valtakunnasta ei millään.Usko on niin kallis asia ja välttämätön, ilman uskoa ja Jumalan valtakuntaa on mahdoton pysyä uskomassa ja päästä taivaaseen. Jumalan valtakunta pysyy pystyssä ilman meitäkin , mutta me emme pysy. He, jotka ovat sen syntiensä vuoksi hyljänneet on heillä valtakunta joutunut hukkaan ja rajojen toiselta puolelta he uhoavat Jumalanvaltakunnalle tuomiota.
Sinä olet tuhma vl-mummi ja sinua tarvitsisi vähän tukustella nyt! Onko vl-mummi nyt ruvennut tottelemattomaksi?
- vl mummi
En usko että asiat on kirjoitti:
ihan näin yksinkertasia, että näisssä asioissa ei koskaan olis tehty virheitä.
Vaikea uskoa. Koska puhujatkin ja nämä sitojat on ihmisiä.Me ihmiset erehdymme ja olemme syntisiä kaikki, mutta Jumalanvaltakunta ei.Kysymys on siitä , että on jätetty Jumalanvaltakunta . Kun luopuu ja tekee parannuksen synnistä, siitähän on hoitamisessa kysymys, ei tarvitse luopua Jumalan valtakunnasta
- näin yksinkertaista
vl mummi kirjoitti:
Puhtaalla tunnolla vaeltava uskovainen ei lähde Jumalan valtakunnasta ei millään.Usko on niin kallis asia ja välttämätön, ilman uskoa ja Jumalan valtakuntaa on mahdoton pysyä uskomassa ja päästä taivaaseen. Jumalan valtakunta pysyy pystyssä ilman meitäkin , mutta me emme pysy. He, jotka ovat sen syntiensä vuoksi hyljänneet on heillä valtakunta joutunut hukkaan ja rajojen toiselta puolelta he uhoavat Jumalanvaltakunnalle tuomiota.
Joskus voi tulla sellaisiakin asioita, että ihminen väsyy vaan.Ja onhan ihmisillä henkinenkin puoli. Ne voidaan ne henkiset ja hengelliset asiat hyvin helposti sekoittaa.
Ja jos väität että ihmisten ei tarvi koskaan kokea vääryttä uskovaisten taholta koska on uskomassa . Silloinhan sitä yritettäis tehdä maan päälle taivasta.
Eikö uskovaisilla voi olla muka esim. hallitseva luonne ja sen vuoksi vaan voi alkaa määräämään toisia ja mennä liian pitkälle.
Ja vl-pujan mukaan meillä jokaisella on myös ns. helmasynti, siis luonteenheikkous.
Mutta ne asiat tulis sopia, jos jotain tuleekin ja, ja kun tulee. Kun sitä kuitenkin tulee,,,
Esim. jos on väärin kohdeltu.
Minä en halua väittää, että asiat on välttämättä aina niin yksinkertaisiam kun täällä selitetään. Vaikka täällä näkyy se toinenkin puoli, että asioita ei ehkä ole aina ymmärretty oikein.
Mutta rajat on Jumlan valtakunnassa selvät. Jos ne menee sekaain, se on vaarallista. - asianajaja!
vl mummi kirjoitti:
Me ihmiset erehdymme ja olemme syntisiä kaikki, mutta Jumalanvaltakunta ei.Kysymys on siitä , että on jätetty Jumalanvaltakunta . Kun luopuu ja tekee parannuksen synnistä, siitähän on hoitamisessa kysymys, ei tarvitse luopua Jumalan valtakunnasta
Tämä vl-mummi on täällä SRK:n toimesta valehtelemassa hoitokokouksista.
- tai tämä näin?
vl mummi kirjoitti:
Me ihmiset erehdymme ja olemme syntisiä kaikki, mutta Jumalanvaltakunta ei.Kysymys on siitä , että on jätetty Jumalanvaltakunta . Kun luopuu ja tekee parannuksen synnistä, siitähän on hoitamisessa kysymys, ei tarvitse luopua Jumalan valtakunnasta
"tämähän on aivan selvää"
Olen kuullut erään vl-puhujan sanovan, että mikään asia Jumalan lapselle ole itsestään selvää. - ?????
vl mummi kirjoitti:
??????
- tekee samaa???
asianajaja! kirjoitti:
Tämä vl-mummi on täällä SRK:n toimesta valehtelemassa hoitokokouksista.
...
- mutta tämä
tekee samaa??? kirjoitti:
...
sydämetön vl-mummi on ainakin yksi!
- x-vl.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000016250850
Ajattelemisen aihetta sitomisen oikeutukseen ja lopputulokseen! - väärinkin kohdeltu / VL
x-vl. kirjoitti:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000016250850
Ajattelemisen aihetta sitomisen oikeutukseen ja lopputulokseen!tai tullut ylilyöntejä. Ei se anna lupaa sotia väärillä aseilla. Jos asiat ymmärtää oikein, eikä ottaa väärää tukea itselle mistään Jumalan valtakunnan ulkouolelta. Eikä mennä heidän joukkoon mukaan kertomaan juorumielellä väärin hoidetuista asioista.
Vaan jos on oikea mieli, sitä on arka. Ja aralla mielellä kyselee Jumalalta rukouksessa sitä omaa kohtaa. Että ei vaan itse eksyis.
Kuten Paavalikin sanoi, "että minä joka muille saarnaan, että en itse tulis kadotetuksi." - sanottu hoitokousessa / VL
tai tämä näin? kirjoitti:
"tämähän on aivan selvää"
Olen kuullut erään vl-puhujan sanovan, että mikään asia Jumalan lapselle ole itsestään selvää. - vl mummi
mutta tämä kirjoitti:
Onko se sydämettömyyttä, jos asian sanoo niin kuin se on. Eikö se yhtään ja koskaan pane teitä ajattelemaan omaa sieluntilaa kun on ulkopuolella Jumalanvaltakunnan.Jumalan tahto ja tarkoitus on se, että jokainen pääsisi kerran taivaaseen
- x-vl.
väärinkin kohdeltu / VL kirjoitti:
tai tullut ylilyöntejä. Ei se anna lupaa sotia väärillä aseilla. Jos asiat ymmärtää oikein, eikä ottaa väärää tukea itselle mistään Jumalan valtakunnan ulkouolelta. Eikä mennä heidän joukkoon mukaan kertomaan juorumielellä väärin hoidetuista asioista.
Vaan jos on oikea mieli, sitä on arka. Ja aralla mielellä kyselee Jumalalta rukouksessa sitä omaa kohtaa. Että ei vaan itse eksyis.
Kuten Paavalikin sanoi, "että minä joka muille saarnaan, että en itse tulis kadotetuksi."Kuinka sekavasti osaatkaan kirjoittaa!
En ole saarnamies, mutta arkana ns. juoruan vl-seurakunnan asioista. Neuvoni ja tukeni ovat tulleet Jumalan valtakunnasta, mutta vl ei ole Jumalan valtakunta. Siksi en alistu sen ohjeille ja varoituksille.
Rukoilen koko ajan Jumalalta viisautta etten eksyisi vl-oppien sekamelskassa ja kadottaisi aarrettani...
Kiitos huolenpidostasi!
Olet kai ollut avoimin mielin keskusteluissa mukana? - vl mummi
sanottu hoitokousessa / VL kirjoitti:
Miksi tätä haluat mainostaa? Onhan selvää tämä asia,että kun teitä on hoidettu, ette ole osoittaneet kuuliaisuuta seurakunnalle nöyrtyä parannukseen, niistä vääristä mielipiteistä ja synneistä, mitä sitten itsekullakin on ollut. Näin te olette joutuneet Jumalanvaltakunnan ulkopuolelle. Teidän sieluntila ei korjaannu muutoin kuin teidän tulee tehdä parannus epäuskosta ja väärästä eksytyksestä.Se on sielunvihollinen joka on teidät eksyttänyt taisteluun Jumalanvaltakuntaa kohtaan.
- VL-teologi
väärinkin kohdeltu / VL kirjoitti:
tai tullut ylilyöntejä. Ei se anna lupaa sotia väärillä aseilla. Jos asiat ymmärtää oikein, eikä ottaa väärää tukea itselle mistään Jumalan valtakunnan ulkouolelta. Eikä mennä heidän joukkoon mukaan kertomaan juorumielellä väärin hoidetuista asioista.
Kuten Paavalikin sanoi, "että minä joka muille saarnaan, että en itse tulis kadotetuksi.""Jumalan valtakunnan 'ulkopuolelta'"??
Tarkoitatko hyvä Kicki että SRK on yhtä kuin "Jumalan valtakunta"??
Tuo käsitys on täysin vastoin Raamattua. - vl mummi
VL-teologi kirjoitti:
"Jumalan valtakunnan 'ulkopuolelta'"??
Tarkoitatko hyvä Kicki että SRK on yhtä kuin "Jumalan valtakunta"??
Tuo käsitys on täysin vastoin Raamattua.Saatat olla teologi tai muu ammatinharjoittaja, mutta vl et ole. Srk.n henkilökuntakin on uskomassa ja he ovat näin ollen Jumalan valtakunnassa.Jumalan valtakunta on siellä , missä Jumalan omat ovat ,kaikki rakennelmathan ovat käsintehtyjä ja palvelemassa uskovaisten hengellisiä tarpeita, seuroja ja muita työmuotoja varten
- Vl-mummi on
Niinpäniinjuu.juuri samalla kannalla kuin Siionissa ollaan.
- sinä voisit
vl mummi kirjoitti:
väitellä teologian tohtoriksi jo pelkästään tuolla ymmärryksellä mikä sinulla nyt on.
- hitusen
Vl-mummi on kirjoitti:
juuri samalla kannalla kuin Siionissa ollaan.
Sinä vl-mummin lailla uskot siis saarnaveljien opetukseen erehtymättömästä seurakunnasta. Se seurakunta on kaiken arvostelun yläpuolella, ja sen seurakunnan ulkopuolella ei ole pelastusta, niinkö.
Voi sinuas! - puhuu!
vl mummi kirjoitti:
Onko se sydämettömyyttä, jos asian sanoo niin kuin se on. Eikö se yhtään ja koskaan pane teitä ajattelemaan omaa sieluntilaa kun on ulkopuolella Jumalanvaltakunnan.Jumalan tahto ja tarkoitus on se, että jokainen pääsisi kerran taivaaseen
Onko SRK:n ulkopuolista elämää?
- vl mummi
hitusen kirjoitti:
Sinä vl-mummin lailla uskot siis saarnaveljien opetukseen erehtymättömästä seurakunnasta. Se seurakunta on kaiken arvostelun yläpuolella, ja sen seurakunnan ulkopuolella ei ole pelastusta, niinkö.
Voi sinuas!.. siellä on jo valmiiksi vastaus kysmykseesi saarnaaja virasta ja seurakunnan opetuksesta suoraan Raamatusta
- Jumalasta!
vl mummi kirjoitti:
Saatat olla teologi tai muu ammatinharjoittaja, mutta vl et ole. Srk.n henkilökuntakin on uskomassa ja he ovat näin ollen Jumalan valtakunnassa.Jumalan valtakunta on siellä , missä Jumalan omat ovat ,kaikki rakennelmathan ovat käsintehtyjä ja palvelemassa uskovaisten hengellisiä tarpeita, seuroja ja muita työmuotoja varten
Kaikkine epäinhimillisine hoitokokousoperaatioineen kovin kaukana armollisesta Jumalasta!
- siis
vl mummi kirjoitti:
.. siellä on jo valmiiksi vastaus kysmykseesi saarnaaja virasta ja seurakunnan opetuksesta suoraan Raamatusta
Tarkoitat siis nimim.weha_a?
- on sydämellisimpä
mutta tämä kirjoitti:
ihmisiä tällä palstalla, eikä varmaan ota näitä kehuja kunnikseen,vaan Jumalan kunniaksi. Sen verran tunnen mummin sydäntä näiden keskustelujen perusteella. Niin se vaan on.
- ovat kovin
on sydämellisimpä kirjoitti:
ihmisiä tällä palstalla, eikä varmaan ota näitä kehuja kunnikseen,vaan Jumalan kunniaksi. Sen verran tunnen mummin sydäntä näiden keskustelujen perusteella. Niin se vaan on.
lähellä toisiaan vl-uskonnossa.
Toivottavsati käsityksenne eivät yleisty tuon enempää... - politiikkaa!
vl mummi kirjoitti:
Miksi tätä haluat mainostaa? Onhan selvää tämä asia,että kun teitä on hoidettu, ette ole osoittaneet kuuliaisuuta seurakunnalle nöyrtyä parannukseen, niistä vääristä mielipiteistä ja synneistä, mitä sitten itsekullakin on ollut. Näin te olette joutuneet Jumalanvaltakunnan ulkopuolelle. Teidän sieluntila ei korjaannu muutoin kuin teidän tulee tehdä parannus epäuskosta ja väärästä eksytyksestä.Se on sielunvihollinen joka on teidät eksyttänyt taisteluun Jumalanvaltakuntaa kohtaan.
Uskoako hoitomiehiin vai itse SRK:hon? Siinäpä rivivanhoillislestaiolaiselle kysymys!
- ollaan näin
vl mummi kirjoitti:
yksinkertaisia? Tällä palstallakin on monet kerrat selitetty, että vanhoillislestadiolaisuus EI ole yhtä kuin Jumalan valtakunta. Siinä joukossa on ihmisiä, jotka kuuluvat Jumalan valtakuntaan niinkuin on muuallakin. Sydämen usko Jeesukseen Kristukseen sen ratkaisee, eikä kuuluminen johonkin ulkonaisesti rajattuun joukkoon.
- vl mummi
ovat kovin kirjoitti:
lähellä toisiaan vl-uskonnossa.
Toivottavsati käsityksenne eivät yleisty tuon enempää...Kuule se on näin,kun on eksyksissä ,totuus tuntuu kovalle ja julmalle, mutta se on Jumalalta rakkautta, koska hän haluaisi sinunkin pelastuvan . Sellaista kuin srk.n oppi ei ole olemassakaan, on vain Jumalan sana ja sitä kuulutetaan Hänen seurakunnassaan.Voi kun tämän ymmärtäisit ennen kuin on myöhäistä.
- asianajaja!
vl mummi kirjoitti:
Kuule se on näin,kun on eksyksissä ,totuus tuntuu kovalle ja julmalle, mutta se on Jumalalta rakkautta, koska hän haluaisi sinunkin pelastuvan . Sellaista kuin srk.n oppi ei ole olemassakaan, on vain Jumalan sana ja sitä kuulutetaan Hänen seurakunnassaan.Voi kun tämän ymmärtäisit ennen kuin on myöhäistä.
Kun valehtelet hoitokokouksistakin jatkuvasti, luuletko tosiaan sillä saavuttavasi SRK:lle suurenkin luottamuksen?
- ----
siis kirjoitti:
Tarkoitat siis nimim.weha_a?
joo,tuli vahingossa o-kirjain
- Very simple
ollaan näin kirjoitti:
yksinkertaisia? Tällä palstallakin on monet kerrat selitetty, että vanhoillislestadiolaisuus EI ole yhtä kuin Jumalan valtakunta. Siinä joukossa on ihmisiä, jotka kuuluvat Jumalan valtakuntaan niinkuin on muuallakin. Sydämen usko Jeesukseen Kristukseen sen ratkaisee, eikä kuuluminen johonkin ulkonaisesti rajattuun joukkoon.
harhaoppeihin ("vain me") yhdistetään tavallisen yksinkertaiset tallaajat kuulijakuntana, niin lopputulokseksi saadaan yhtälö:
Jumalan valtakunta = pelkästään vl-herätysliike
Raamatut pidetään visusti kiinni. - viitsi
---- kirjoitti:
joo,tuli vahingossa o-kirjain
Weha on tiukkis ja oppi on "vain me"- oppia puhtaimmillaan, joten enpä viitsi alkua pitemmälle lukea hänen krjoituksiaan. Sinä olet samassa seurakunta-opin harhassa, ikävä kyllä.
- vl mummi
asianajaja! kirjoitti:
Kun valehtelet hoitokokouksistakin jatkuvasti, luuletko tosiaan sillä saavuttavasi SRK:lle suurenkin luottamuksen?
Minuako tarkoitat? Jumalan valtakunnassa ei ole asianajajia.Jumala on asianajajamme, hän antoi oman poikansa ristinpuulla kuolemaan meidän syntiemme vuoksi.Velka on maksettu ja synnit ovat sovitettu ristillä ja ylösnousemuksella on iankaikkinen kuolema voitettu.Laki ei ole enää päällämme vaan Jumalan rauha, sitän sinullekin toivon. Oi katso Golgata, oi katso golgata ,siel Jeesus ristillään on kuolontaistelussaan,on kuolontaistelussaan , Hän syntitaakan alla
- pieni muistutus
oli hyvä kirjoitti:
vastaus! Tämän keskempää tätä ei mahtane kukaan sanoa.
Luuk. 10:16
Joka teitä kuulee, se minua kuulee, ja joka teidät katsoo ylön, se katsoo ylön minun; mutta joka minun katsoo ylön, hän katsoo ylön sen, joka minun lähetti.
Jeesus sanoi näin opetuslapsilleen ja me olemme Hänen opetuslapsiaan ja jumalan valtakunnan kansalaisia.
Joh.20: 20-23
20 Ja kuin hän sen sanonut oli, osoitti hän heille kätensä ja kylkensä. Niin opetuslapset ihastuivat, että he näkivät Herran.
21 Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
22 Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
23 Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt. - mitä olen osannut/ VL
x-vl. kirjoitti:
Kuinka sekavasti osaatkaan kirjoittaa!
En ole saarnamies, mutta arkana ns. juoruan vl-seurakunnan asioista. Neuvoni ja tukeni ovat tulleet Jumalan valtakunnasta, mutta vl ei ole Jumalan valtakunta. Siksi en alistu sen ohjeille ja varoituksille.
Rukoilen koko ajan Jumalalta viisautta etten eksyisi vl-oppien sekamelskassa ja kadottaisi aarrettani...
Kiitos huolenpidostasi!
Olet kai ollut avoimin mielin keskusteluissa mukana?Tämä VL on vaan ihmisten antama nimi. Onhan sekin varmaan tullut esille täällä.
Se voi tuntua varmaan sekavalta, jos ei ole samalla aaltopituudella asioiden kanssa. - ...
vl mummi kirjoitti:
Saatat olla teologi tai muu ammatinharjoittaja, mutta vl et ole. Srk.n henkilökuntakin on uskomassa ja he ovat näin ollen Jumalan valtakunnassa.Jumalan valtakunta on siellä , missä Jumalan omat ovat ,kaikki rakennelmathan ovat käsintehtyjä ja palvelemassa uskovaisten hengellisiä tarpeita, seuroja ja muita työmuotoja varten
Jumalan valtakunta
vl mummi 8.5.2006 klo 19.05 - x-vl.
mitä olen osannut/ VL kirjoitti:
Tämä VL on vaan ihmisten antama nimi. Onhan sekin varmaan tullut esille täällä.
Se voi tuntua varmaan sekavalta, jos ei ole samalla aaltopituudella asioiden kanssa.On tullut esille monta kertaa, että vl on vain ihmisten antama nimi. Mutta tuo mitä sanoit samasta aaltopituudesta, niin siihen se tökkääkin.
Minä en ole SRK:n kanssa samassa hengessä. En halua olla sille kuuliainen. Se vaatii väärää tottelemista ja väärää uskonymmärrystä. Se vie kauas muista ihmistä ja tekee muurit ympärille, ettei näe enää taivasta eikä vihreää ruohoa... - kanssa?
x-vl. kirjoitti:
On tullut esille monta kertaa, että vl on vain ihmisten antama nimi. Mutta tuo mitä sanoit samasta aaltopituudesta, niin siihen se tökkääkin.
Minä en ole SRK:n kanssa samassa hengessä. En halua olla sille kuuliainen. Se vaatii väärää tottelemista ja väärää uskonymmärrystä. Se vie kauas muista ihmistä ja tekee muurit ympärille, ettei näe enää taivasta eikä vihreää ruohoa...Me uskovaisetkin olemme ihmisiä ja me olemme erilaisia. Ja olen kuullut sellasen selityksen, että sen vuoksi myös on erilaisia puhujia.
Ja mitään asiaa ei ole tarkotettu uskovaiselle laiksi, sanoi eräs vl-puhuja. Oletkohan tätä ymmärtänyt oikein? - Sivusta tallaaja
kanssa? kirjoitti:
Me uskovaisetkin olemme ihmisiä ja me olemme erilaisia. Ja olen kuullut sellasen selityksen, että sen vuoksi myös on erilaisia puhujia.
Ja mitään asiaa ei ole tarkotettu uskovaiselle laiksi, sanoi eräs vl-puhuja. Oletkohan tätä ymmärtänyt oikein?Kaikki pitää Jumalan sanana uskoa, mitä saarnamies tai hoitomies seurakunnalle sanoo, sillä hän puhuu "Jumalan suulla"! Näin on opetettu. Muuttuuko sekin?
- x-vl.
kanssa? kirjoitti:
Me uskovaisetkin olemme ihmisiä ja me olemme erilaisia. Ja olen kuullut sellasen selityksen, että sen vuoksi myös on erilaisia puhujia.
Ja mitään asiaa ei ole tarkotettu uskovaiselle laiksi, sanoi eräs vl-puhuja. Oletkohan tätä ymmärtänyt oikein?Mekin uskovaiset, tarkoitan minäkin uskovainen olen vain ihminen.
Minä kauhistuin juuri tuota lakihenkeä, joka aikoinaan vaivasi vl-uskovaisia. Sanoin siitä. Minut olisi haluttu saada samanmieliseksi kuin muu kuuliainen vl-porukka oli. Kaikki puhujat olivat samassa lakihengessä. Ei auttanut, vaikka heitä on paljon erilaisia.
Minusta jotenkin tuntuu, että tajuan tuon lakiasian tarkemmin kuin moni tiukkis-vl.
Mutta ei kai täällä saisi noinkaan sanoa? - vl mummi
mitä olen osannut/ VL kirjoitti:
Tämä VL on vaan ihmisten antama nimi. Onhan sekin varmaan tullut esille täällä.
Se voi tuntua varmaan sekavalta, jos ei ole samalla aaltopituudella asioiden kanssa.Jumalan seurakunnalla on aina kautta raamatun historian ollut maailman antama nimi. Tällä ajalla se kulkee vanhoillislestadiolaisuuden nimellä, jonka nimen ovat antaneet ulkopuolella olevat.Tämä valtakunta on tälläkin ajalla pahennus ja loukkauksen kivi monelle, sillä he näkevät tämän valtakunnan vain viallisten ihmisten ryhmänä , väärän opin levittäjänä ja lestadiolaisten ja srk. majana. He eivät näe, että Jeesus Kristus on tämän valtakunnan kuningas ja täällä on syntienpäästö
- tämän pyörittelette nyt?
pieni muistutus kirjoitti:
Luuk. 10:16
Joka teitä kuulee, se minua kuulee, ja joka teidät katsoo ylön, se katsoo ylön minun; mutta joka minun katsoo ylön, hän katsoo ylön sen, joka minun lähetti.
Jeesus sanoi näin opetuslapsilleen ja me olemme Hänen opetuslapsiaan ja jumalan valtakunnan kansalaisia.
Joh.20: 20-23
20 Ja kuin hän sen sanonut oli, osoitti hän heille kätensä ja kylkensä. Niin opetuslapset ihastuivat, että he näkivät Herran.
21 Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
22 Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
23 Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.Miten tähän vastaatte nyt, kun oli paljon tapauksia, joissa joku lapsista asui samassa talossa, mutta eri taloudessa. Kuitenkin, kun lapsi toi TV:n taloon, erotettiin hänen vanhat uskovaiset vanhempansa automaattisesti, jos eivät ajaneet lastaan pois kotoa ja samasta ovesta myös TV. Nythän TV on luvallinen!
Ja tiedän, että jo silloin yli 30 vuotta sitten osa sai katsella TV:tä, osa joutui siitä tememään julkiparannuksen.
Ja kun päivitellään, että nämä jutut on keksittyjä, olen monesti ajatellut, että kohta rupean laittamaan aina nimet mukaan, ettei tarvitse epäilyllä asiaa kuitata. - jos kuitenkin
vl mummi kirjoitti:
vaatisit vuorostaan SRK:n johtokuntaa marssimaan seurakunnan eteen ja pyytämään vääryyksiä anteeksi. Taitaa olla vieläkin samoja henkilöitä remmissä. Kaikki me sen tiedämme, että ihmisiä nöyryytettiin ilman syytä ja jos mummi olet, muistat varmaan itsekin. Luulisi tällä porukalla olevan huono omatunto!
- Jumala hoitaa
väärään kirjoitti:
hän on vienyt joskus myös ihmisiä mukana väärään. Ja tämä asia panee ainakin minut ajattelemaan, että ei usko ihmisen päälle. Vaan se usko on omakohtainen.
Jos puhuja menee vikaan , ei Jumalan seurakunta mene matkassa. Heitä hoidetaan viasta, jos he tekevät parannuksen asia on ok. Ei siinä kummempaa tarvitse tehdä..
- tosionkalo
viitsi kirjoitti:
Weha on tiukkis ja oppi on "vain me"- oppia puhtaimmillaan, joten enpä viitsi alkua pitemmälle lukea hänen krjoituksiaan. Sinä olet samassa seurakunta-opin harhassa, ikävä kyllä.
Lueppa vaan Vehan kirjotukset. On meinaan pitkästä aikaa asiallinen ketju, missä on jauhot menny suuhun usealta "vain me oppi"-rääkyjältä.
- Tämä on totuus
tosionkalo kirjoitti:
Lueppa vaan Vehan kirjotukset. On meinaan pitkästä aikaa asiallinen ketju, missä on jauhot menny suuhun usealta "vain me oppi"-rääkyjältä.
että "vain me", jota vl-herätysliike opettaa, on sielunvihollisen oppi. Sielunvihollinen pyrkii aina rienaamaan Jumalan sanaa ja toimimaan vastoin Raamattua. Tätä on "vain me" oppi.
- jauhaja
tosionkalo kirjoitti:
Enpä viitsi lukea, weha jauhaa "vain me"-kaakkua.
Luepa (ei luePPa) itse rääkyjän juttuja! - Harhaa peliin!
tosionkalo kirjoitti:
vl-puhuja. Fraasit on jo hyvin hanskassa:
"Eriseura, eriseura, eriseura..."
"Eri oppi, eri oppi, eri oppi..." - VIELÄKIN
Jumalasta! kirjoitti:
Kaikkine epäinhimillisine hoitokokousoperaatioineen kovin kaukana armollisesta Jumalasta!
Näkemyksesi johtuu siitä, että et ole nöyrtynyt hoitojen alle näkemään eksymystäsi, sehän on nytkin näkyvissä.
- pallisti
jauhaja kirjoitti:
Enpä viitsi lukea, weha jauhaa "vain me"-kaakkua.
Luepa (ei luePPa) itse rääkyjän juttuja!kuullut murteista?
- tuossa
pallisti kirjoitti:
kuullut murteista?
Mikä tuossa lueppa- viestissä oli murretta?
Kerro ihmeessä, kun en siinä mitään murretta huomannut. - nää...
pallisti kirjoitti:
kuullut murteista?
Ookko nää Oulusta? Pelekkääkö nää pollii..., ei ko hoitokokkousta?
Eikös se Oulun murre mene jotenkin tuohon tapaan?
- Juuso
Jos 70-luvun hajaanus on tuomittavaa, silloin on tuomittava kaikki muutkin hoitokokousten aiheuttamat hajaannukset. Esikoisuus, uusiheräys, pikkuesikoisuus ym. Kaikki on seurausta hoitokokouksien jälkeisestä tilasta. Kaikissa on kuitenkin pohjimmiltaan kysymys siitä "kuka meistä on suurin?"
- x-vl.
Olen itsekin tutkinut lest.historiaa ja samoihin ajatuksiin olen tullut. Valtataistelua se on ollut ja siksi seuraukset tavallisten ihmisten kohdalla ovat olleet karmeat.
Miksi Jumala on sallinut pahuuden hallita????
Onko se opetusta lestadiolaisille erityisesti vanhoillisille, ettei ole oikein asettua Jumalan asemaan ja varastaa Kunniaan Korkeimmalta? 70-luku oli lankeemus, joka oli seurausta itsekorotuksesta ja korskeudesta?
Luulisi sen vaikuttavan jotenkin ja asettavan vl-seurakunnan normaalille tasolle Kristukseen verrattuna! Mutta onko tilanne toivoton? - vl mummi
Hajaannuksille ei mahda mitään.Kun synti ja väärä alkaa hallitsemaan Jumalan valtakunnassa¨, Jumala puhdistaa ja pesee seurakuntansa asukkaita kaikesta väärästä. Kuten olemme nähneet , se voi olla kovaakin taistelua e, ennenkuin saadaan vieras aines kitkettyä pois. Jumala varjelee seurakuntaansa näin, etä Hänen sanansa ja opetuksensa pysyisi raittiina ja henki olisi yksi ja oppi yksi. Vikaan menneen on vaikea tätä ymmärtää, sillä eriseuran henki taistelee aina Jumalan Pyhää henkeä vastaan ja nöyrtymättömät joutuvat Jumalan seurakunnan ulkopuolelle.
- sirkka
Ilahduin siitä, että vastasit! Pohdiskelet asioita ja käsittääkseni haluaisit myös selvitystä Ry:n taannoisiin tapahtumiin.
Hyväksyt kuitenkin sideavainten käytön "vain ´ryöttäsynneissä´ eläviä katumattomia vastaan".
Raamatun mukaan on niin, että joka ei usko, on jo tuomittu. Syntejään katumaton ihminen tulee itse sitoneeksi itsensä synteihinsä. On kuitenkin rakkauta puhutella syntiin joutunutta, mutta sen tulee tapahtua rakkaudella ja Raamattuun nojaten.
Jos "ryöttäsyntinen" tai joku "muu syntinen" haluaa tehdä parannuksen, ei kenelläkään ole lupa sitä kieltää, eikä esimerkiksi tutkia parannuksentekijän sydämen tilaa tai katumuksen syvyyttä, kuten hoitokokouksissa tehtiin.
Kokouksissa nostettiin esille jo ammoin anteeksiannettuja ja -uskottuja syntejä, kuten Albert ylempänä olevassa ketjussa kirjoitti. Tiedän tismalleen vastaavanlaisia tapauksia.
Paitsi että nostettiin omat vanhat synnit esille, syytettiin mm. myös tuntemattomien, kuolleitten saarnaajien "hengistä" ja yleensä muista väitetyistä vääristä hengistä ynnämuista.
Rukoilkaamme Jumalan johdatusta näidenkin vaikeiden vaiheiden totuudenmukaisiin selvittelyissä. Kukaan meistä ei kuitenkaan pelastu toisten vääryyksien ratsastamisella, vaan ainoastaan oman sydämensä uskolla.
Toivon voimia sinulle! T. sirkka
Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalaiset nuoret Eu:n köyhimpiä?
Suomalaisen nuoren varallisuus keskimäärin 5000e. Eu:ssa keskimäärin 25 000e.1651290- 881184
Sofia teki aika pahat oharit
Leikkiikö Sofia kansainvälistä kosmopoliittia vai menikö rehdisti pupu pöksyyn, kun perui viestillä tulonsa puoli tunti2051080- 66899
- 58658
- 52563
- 32548
Muiden vaikutus
Oletko antanut muiden vaikuttaa mielipiteisiisi, tunteisiini tai valintoihisi suhteessa kaivattuusi?79509No tavallaan seuraava kohtaaminen on käänteentekevä
Koska sanon sulle että rakastan sua. On aika. Pösilö.29484- 45477