vaahtoruiskutus

kipuliisa

Onko kenelläkään kokemuksia vaahtoruiskutustoimenpiteestä suonikohjujen poistossa?Olen harkinnut meneväni yksityiselle poistamaan kivuliaat ja rumat kohjuni, kunnallisessa jono yli 6 kk, enkä jaksa elää enää kipuni kanssa..Sattuiko toimenpide? Oireita? Paraniko hyvin? Korvaako Kela mitään, käsittääkseni toimenpide on aika kallis...Olisin tiedoista kiitollinen, kyselin alustavasti jo kunnalliselta lääkäriltä, tuumasi vain, että synnytä vain lapset ensin ennen kuin leikkaat...Olen 29v.sinkku ;)

87

79720

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemusta

      Hinta-arvion voit pyytää esim. vastaanottokäynnin yhteydessä. Hinnoissa on myös eroja eri sairaaloiden välillä.

      Kela korvaa yksityisen puolen suonikohjuleikkauksesta noin 200€.

      Itse pyysin hinta-arvion, joka on voimassa 3 kk.
      Mutta soita ja varaa aika.

      • Lisää tietoa

        Sairaala Laserin sivuilta:

        Kaikkiin toimenpiteisiin sisältyy riski. Vaahtoruiskutusta pidetään hyvin turvallisena. Vaahtoruiskutuksen jälkeen on joskus todettu veritulppa syvissä laskimoissa. Jos sellainen todetaan, se hoidetaan veren ohennuslääkkeellä niin kuin tulppa yleensä. Tämä komplikaatio on erittäin harvinainen. Tavallisempaa on, että kohjujen kohdalle kehittyy kovettumia, jotka voivat olla koholla ja aristavia. Ne voidaan tarvittaessa punktoida, mutta paranevat yleensä itsestään.

        Myös perinteisissä suonikohjuleikkauksissa on pieni veritulppariski. Lisäksi leikkaushaavat saattavat tulehtua, ja haavoista voi myös jäädä haittaavat arvet.

        Vaahtoruiskutushoito maksaa 500 – 2500 euroa, josta Kela korvaa osan. Hinta määräytyy käsiteltävien suonien määrän mukaan.


      • Anonyymi

    • tätyli

      Ei minulla ole kokemusta ruiskutuksesta,vaan viikko sitten leikattiin toisasta jalasta suonikohju.
      Mutta ihmettelen myös jonoja, kun odotin vain kuukaudenja kaikki hyvin tähän asti.

      • Täti40+

        Jonot etenkin suonikohjuleikkauksiin ovat todellakin eri pituisia riippuen asuinkunnastasi.
        Hoitotakuun myötä myös suonikohjuleikkaukseen pääsyyn ovat tulleet "tiukemmat" kriteerit.

        Potilaan tulee ylittää 50 pisteen raja leikkaukseen pääsemiseksi ja silloinkin leikkaus tehdään, jos leikkauksesta on potilaan muut vaivat sekä sairaudet huomioiden todellista hyötyä, ellei ole leikkausta ei tehdä vaikka 50 pisteen raja ylittyisikin.


    • Pakettijalka

      Kävin perjantaina vaahtoruiskutuksessa.4 reikää ilman puudutusta,ja onnistui hyvin. Kirjoitan nyt kännykästä,kerron ensi viikolla lisää kun pääsen koneen äärelle.

    • Pakettijalka

      Viikko sitten perjantaina minulle tehtiin vaahtoruiskutus. Toimenpiteessä tutkittiin ensin ultralla suoni, jonka jälkeen tehtiin toimenpide.
      Toimepide tehtiin ilman puudutusta.Neljästä eri kohdasta ruiskutettiin vaahtoa. Kipua ei ollut muutoin paitsi neulan pisto tuntui ja joissain kohdissa se kun neula puuhasteli siellä suonessa.Tunti vierähti koko hommassa. Ihan ok juttu. Eilen sain siteen pois jalasta ja nyt käytetään tukisukkaa päivisin vielä 9 päivää.
      Jalasta oli todellakin hävinnyt suoni! Neulanreikien kohdalla on pieni haava ja keltaiset hiukan arat mustelmat. Kaikenkaikkiaan tosi siistin näköinen jalka. Paksuimman suonikohjun paikalla on vaaleanruskea raita, jota oletimmekin tulevan koska suoni oli niin pinnalla pulleana. Se häviää aikanaan kyllä kuulemma pois. Lopputarkastus on parin viikon päästä jolloin katsotaan suonen tilanne ja tehdään tarvittavat lisäruiskutukset.Tai lisäruiskutukset voi tehdä vaikkapa syksyllä eli ei pakko tehdä heti jos ei halua. Lopputulos näkyy sitten jossainvaiheessa mutta näyttää ainakin tosi lupaavalta.
      Siteenkin kanssa tulee toimeen ihan hyvin vaikka peseytyminen hiukan haasteellista.Särkylääkkeitäkään ei juuri tarvinnut mutta otin niitä yöksi silloin tällöin ja päivällä kun jalkaa turvotti ja pakotti. Hinnat vaihtelevat paikan ja suonien laadun ja määrän ja tilanteen suhteen. Kannattaa kysellä.

      • kokemuksestasi

        Kirjoita vielä myöhemmin miten menee, kiinnostavaa kuulla. Multa leikattu perinteisesti kohjut ja leikkauksesta vajaa vuosi ja jo on tullut uusia.
        Minkälaiset siteet sulla on nyt jalassa olleet? Onko jotkin puristussiteet vai ?
        Tehtiinkö toimenpide niin että pääsi samana päivänä kotiin?
        Ja kerrotko mitä aun leikkaus maksoi, ei mitään hajua sen toimenpiteen hinnasta.


      • Pakettijalka
        kokemuksestasi kirjoitti:

        Kirjoita vielä myöhemmin miten menee, kiinnostavaa kuulla. Multa leikattu perinteisesti kohjut ja leikkauksesta vajaa vuosi ja jo on tullut uusia.
        Minkälaiset siteet sulla on nyt jalassa olleet? Onko jotkin puristussiteet vai ?
        Tehtiinkö toimenpide niin että pääsi samana päivänä kotiin?
        Ja kerrotko mitä aun leikkaus maksoi, ei mitään hajua sen toimenpiteen hinnasta.

        Juu, kirjoittelen jatkossa lisää kun näen miten paraneminen ja jatko menee. Lopputarkastus kahden viikon päästä jolloin siis tiedän tarvitseeko ruiskuttaa lisää vai selvisinkö tällä yhdellä ruiskutuskerralla.
        Jalkaan laitettiin heti toimenpiteen jälkeen reikien kohdalle "laastarit", "sideharsoa" kieritettiin tiukalle koko jalkaan ja sitten päälle kireä tukisukka joka ulottuu nilkasta reiteen. Siteen saa poistaa yleensä 5 päivän kuluttua ja sitten pidetään pelkkää sukkaa yleensä 9 päivää. Sukan saa ottaa yöksi pois mutta en ole veilä uskaltanut.Sukka on ns. normaalin tyyppinen tukisukka jota nyt siis pidän. Aika hankala pukea päälle ja ottaa pois kun on niin kireä, tarvitsee kumihanskat apuun kun laittaa sen.
        Toimenpiteen jälkeen pääsee heti pois ja kotiin. Pitää kävellä noin 15-20 minuuttia ennenkuin hyppää bussiin, autoon tms. Minä sain luvan matkustaa autolla samana iltana mutta piti pysähtyä ja jaloitella matkalla.
        Jalkaa pakottaa hiljakseen edelleen ja se aina välillä turpoaa ja on hankalan tuntuinen mutta suht ok. Olen ollut töissä koko ajan, pitää vain muistaa kävellä ja vaihdella asentoja.
        Hinta oli reilut 500 euroa, ja mulla kyseessä yksi pitkä ja pullea ja kippurainen suoni.
        Palataan taas!


      • Edellinen
        Pakettijalka kirjoitti:

        Juu, kirjoittelen jatkossa lisää kun näen miten paraneminen ja jatko menee. Lopputarkastus kahden viikon päästä jolloin siis tiedän tarvitseeko ruiskuttaa lisää vai selvisinkö tällä yhdellä ruiskutuskerralla.
        Jalkaan laitettiin heti toimenpiteen jälkeen reikien kohdalle "laastarit", "sideharsoa" kieritettiin tiukalle koko jalkaan ja sitten päälle kireä tukisukka joka ulottuu nilkasta reiteen. Siteen saa poistaa yleensä 5 päivän kuluttua ja sitten pidetään pelkkää sukkaa yleensä 9 päivää. Sukan saa ottaa yöksi pois mutta en ole veilä uskaltanut.Sukka on ns. normaalin tyyppinen tukisukka jota nyt siis pidän. Aika hankala pukea päälle ja ottaa pois kun on niin kireä, tarvitsee kumihanskat apuun kun laittaa sen.
        Toimenpiteen jälkeen pääsee heti pois ja kotiin. Pitää kävellä noin 15-20 minuuttia ennenkuin hyppää bussiin, autoon tms. Minä sain luvan matkustaa autolla samana iltana mutta piti pysähtyä ja jaloitella matkalla.
        Jalkaa pakottaa hiljakseen edelleen ja se aina välillä turpoaa ja on hankalan tuntuinen mutta suht ok. Olen ollut töissä koko ajan, pitää vain muistaa kävellä ja vaihdella asentoja.
        Hinta oli reilut 500 euroa, ja mulla kyseessä yksi pitkä ja pullea ja kippurainen suoni.
        Palataan taas!

        Maksoi 500 euroa? Olen kuvitellut että puhutaan yli tuhannesta eurosta........
        Harkitsenkin sitten tuota vakavasti seuraavaksi. Kun multa leikattiin perinteisellä tavalla niin sairaslomaakin oli 4 ½ viikkoa. Ja silloin kyllä totuin siihen pitkään tukisukkaan.
        Kerro ihmeessä vielä lisää, on mielenkiintoista kuulla.


      • Pakettijalka
        Edellinen kirjoitti:

        Maksoi 500 euroa? Olen kuvitellut että puhutaan yli tuhannesta eurosta........
        Harkitsenkin sitten tuota vakavasti seuraavaksi. Kun multa leikattiin perinteisellä tavalla niin sairaslomaakin oli 4 ½ viikkoa. Ja silloin kyllä totuin siihen pitkään tukisukkaan.
        Kerro ihmeessä vielä lisää, on mielenkiintoista kuulla.

        No tietysti hinta tulee kai tuplaksi jos joudun uusintaruiskutukseen,en tosin tiedä mut ilmoittelen kuin käy.Kiva et joku on kiinnostunut kirjoittelustani,itse en löytänyt henk.koht.kokemuksia mistään.Tänään ollut paksu ja hankala jalka mut kävin jopa saunassa ja nyt ihan ok kun makoilen.Ruskea raita suonen paikalla edelleen.


      • Pakettijalka
        Pakettijalka kirjoitti:

        No tietysti hinta tulee kai tuplaksi jos joudun uusintaruiskutukseen,en tosin tiedä mut ilmoittelen kuin käy.Kiva et joku on kiinnostunut kirjoittelustani,itse en löytänyt henk.koht.kokemuksia mistään.Tänään ollut paksu ja hankala jalka mut kävin jopa saunassa ja nyt ihan ok kun makoilen.Ruskea raita suonen paikalla edelleen.

        Viime perjantaina sain tukisukan pois käytöstä. Ylimmäisen reiän kohdalla iso mustelma edelleen ja kipeä pallero. Muualla ruskeata raitaa. Odottelen lopputarkastatusta/uusintatuomioita joka tämän viikon lopulla. Muuten ihan jees. Suoni ei ole ilmaantunut takaisin ;)


      • Piip
        Pakettijalka kirjoitti:

        Viime perjantaina sain tukisukan pois käytöstä. Ylimmäisen reiän kohdalla iso mustelma edelleen ja kipeä pallero. Muualla ruskeata raitaa. Odottelen lopputarkastatusta/uusintatuomioita joka tämän viikon lopulla. Muuten ihan jees. Suoni ei ole ilmaantunut takaisin ;)

        Kerrotko vielä, tehtiinkö ruiskutus julkisella vai yksityisellä puolella ja korvasiko Kela? Miten pitkään jonotit?


      • Pakettijalka
        Piip kirjoitti:

        Kerrotko vielä, tehtiinkö ruiskutus julkisella vai yksityisellä puolella ja korvasiko Kela? Miten pitkään jonotit?

        Toimenpide tehtiin yksityisellä puolella, josta sain ajan about kuukauden päähän varauksesta.
        Kelakorvauksesta en uskalla sanoa mitään koska itselläni on sairauskuluvakuutuskortti, enkä joudu maksuja hoitamaan itse....Lucky me :)Kannattaa soittaa Kelaan ja varmistaa asia sieltä.


      • Pakettijalka
        Pakettijalka kirjoitti:

        Toimenpide tehtiin yksityisellä puolella, josta sain ajan about kuukauden päähän varauksesta.
        Kelakorvauksesta en uskalla sanoa mitään koska itselläni on sairauskuluvakuutuskortti, enkä joudu maksuja hoitamaan itse....Lucky me :)Kannattaa soittaa Kelaan ja varmistaa asia sieltä.

        Loppu hyvin kaikki hyvin! Kävin viimeviikon lopulla lopputarkastuksessa ja tilanne aivan upea eli selvisin yhdellä ruiskutuskerralla ei enää uusintaruiskutuksia! Suoni tukossa ja jäljellä enää pari kipeää palleroa, ruskeata raitaa mutta muuten ok! Todella hyvä juttu. Ottihan tämä kaikenkaikkiaan kolme viikkoa elämästä mutta kyllä kannatti! Kyllähän sitä usko välillä oli koetuksella kun jalka turposi ja se oli milloin minkäkin näköinen, ja sai elellä sen tosi kireän ja epämukavan sukan kanssa pari viikkoa mutta näin jälkikäteen ajateltuna helppo homma.Voin kyllä suositella! Mukavaa kesää kaikille ja jalat kondikseen vaan rohkeasti!


      • suonia säärissä
        Pakettijalka kirjoitti:

        Loppu hyvin kaikki hyvin! Kävin viimeviikon lopulla lopputarkastuksessa ja tilanne aivan upea eli selvisin yhdellä ruiskutuskerralla ei enää uusintaruiskutuksia! Suoni tukossa ja jäljellä enää pari kipeää palleroa, ruskeata raitaa mutta muuten ok! Todella hyvä juttu. Ottihan tämä kaikenkaikkiaan kolme viikkoa elämästä mutta kyllä kannatti! Kyllähän sitä usko välillä oli koetuksella kun jalka turposi ja se oli milloin minkäkin näköinen, ja sai elellä sen tosi kireän ja epämukavan sukan kanssa pari viikkoa mutta näin jälkikäteen ajateltuna helppo homma.Voin kyllä suositella! Mukavaa kesää kaikille ja jalat kondikseen vaan rohkeasti!

        Hei kertokaahan lisää kokemuksia vaahtoruiskutuksesta! Minulla on polvitapeissa ja säärissä laajentuneita suonia, jotka eivät kyllä vielä pullota, mutta ovat todella ruman näköisiä. Ihan kuin olisivat ilmestyneet siihen viime vuoden aikana. Suvussa suonikohjuja, joten pelkään että alkavat pullistelemaan pian. Olisi todella mielenkiintoista kuulla millaisessa kunnossa suonet ovat esim. vuosi ruiskutushoidon jälkeen? Kuinka pitkä aika ruiskutushoidosta toipumiseen menee, luin ettei sairaslomaa tarvitsisi, mutta voiko ihan oikeasti niiden tukisukkien ja kääreiden kanssa olla töissä? Särkeekö jalat? Kuinka nopeasti hoidon jäljet katoavat (patit ja mustelmat)? Onko kukaan ruiskuhoidattanut suonia Helsingin Sairaala Laserissa?


      • Kipeät sääret
        suonia säärissä kirjoitti:

        Hei kertokaahan lisää kokemuksia vaahtoruiskutuksesta! Minulla on polvitapeissa ja säärissä laajentuneita suonia, jotka eivät kyllä vielä pullota, mutta ovat todella ruman näköisiä. Ihan kuin olisivat ilmestyneet siihen viime vuoden aikana. Suvussa suonikohjuja, joten pelkään että alkavat pullistelemaan pian. Olisi todella mielenkiintoista kuulla millaisessa kunnossa suonet ovat esim. vuosi ruiskutushoidon jälkeen? Kuinka pitkä aika ruiskutushoidosta toipumiseen menee, luin ettei sairaslomaa tarvitsisi, mutta voiko ihan oikeasti niiden tukisukkien ja kääreiden kanssa olla töissä? Särkeekö jalat? Kuinka nopeasti hoidon jäljet katoavat (patit ja mustelmat)? Onko kukaan ruiskuhoidattanut suonia Helsingin Sairaala Laserissa?

        Hei! Olen menossa lokakuussa Laseriin vaahtoruiskutukseen! Minulta leikattiin kohjut 8 vuotta sitten ja ovat uusineet ja aika pahat tällä hetkellä! Teen seisomatyötä ja jalat ovat kipeät! Odotan toimenpidettä kovasti, minua askaruttaa vain se seikka ruiskutuksen turvallisuudesta, vahtohan sisältää ilmaa ja aine menee osittain verenkiertoon, liittyyköhän tähän riskejä!! Vastatkaa jos on tietoa!!


      • ilmamäärällä
        Kipeät sääret kirjoitti:

        Hei! Olen menossa lokakuussa Laseriin vaahtoruiskutukseen! Minulta leikattiin kohjut 8 vuotta sitten ja ovat uusineet ja aika pahat tällä hetkellä! Teen seisomatyötä ja jalat ovat kipeät! Odotan toimenpidettä kovasti, minua askaruttaa vain se seikka ruiskutuksen turvallisuudesta, vahtohan sisältää ilmaa ja aine menee osittain verenkiertoon, liittyyköhän tähän riskejä!! Vastatkaa jos on tietoa!!

        ei ole mitään merkitystä elimistön kannalta.


      • Nimetön
        ilmamäärällä kirjoitti:

        ei ole mitään merkitystä elimistön kannalta.

        Heippa!

        Olen myös suunnitellut meneväni ruiskutushoitoon. Pitkä tukisukka on hankittuna ja lähete on. Mutta nyt on sellainen tilanne, että olen hankkiutumassa raskaaksi. Voikohan hoitoa tehdä jos on raskaana vai kannattaako vasta jälkikäteen? Kiitos vastauksistanne.


      • ei paha
        suonia säärissä kirjoitti:

        Hei kertokaahan lisää kokemuksia vaahtoruiskutuksesta! Minulla on polvitapeissa ja säärissä laajentuneita suonia, jotka eivät kyllä vielä pullota, mutta ovat todella ruman näköisiä. Ihan kuin olisivat ilmestyneet siihen viime vuoden aikana. Suvussa suonikohjuja, joten pelkään että alkavat pullistelemaan pian. Olisi todella mielenkiintoista kuulla millaisessa kunnossa suonet ovat esim. vuosi ruiskutushoidon jälkeen? Kuinka pitkä aika ruiskutushoidosta toipumiseen menee, luin ettei sairaslomaa tarvitsisi, mutta voiko ihan oikeasti niiden tukisukkien ja kääreiden kanssa olla töissä? Särkeekö jalat? Kuinka nopeasti hoidon jäljet katoavat (patit ja mustelmat)? Onko kukaan ruiskuhoidattanut suonia Helsingin Sairaala Laserissa?

        Kävin vaahtoruiskutuksessa elokuun alussa Kuopiossa. Olin seuraavan päivän töissä(yhtä tuskaa)ei ainakaan seisomatyö onnistunut.Sain reilun viikon s.lomaa. Vielä on pari pattia ja vähän tummaa toisessa jalassa.Särky on poissa eikä jalat ole levottoman oloiset.Kela ei korvaa hoitoa.


      • outola
        Nimetön kirjoitti:

        Heippa!

        Olen myös suunnitellut meneväni ruiskutushoitoon. Pitkä tukisukka on hankittuna ja lähete on. Mutta nyt on sellainen tilanne, että olen hankkiutumassa raskaaksi. Voikohan hoitoa tehdä jos on raskaana vai kannattaako vasta jälkikäteen? Kiitos vastauksistanne.

        vaahtoruiskutus kannattaa. mutta toki vasta lapsien teon jälkeen. itse kävin kuukausi sitten ja enää pientä mustelmaa jäljellä. toimenpide ei todellakaan ole kivulias, muuta kuin neulanpistoksien verran. kela korvaa osan käyntimaksuista mutta ei käsittääkseni itse toimenpiteestä. minulla meni noin 600e hinta toki riippuu suonten määrästä. toipuminen nopea, vain tukisukka ja tiukka side. ei tarvitse sairaslomaa.


      • Maiju M.
        suonia säärissä kirjoitti:

        Hei kertokaahan lisää kokemuksia vaahtoruiskutuksesta! Minulla on polvitapeissa ja säärissä laajentuneita suonia, jotka eivät kyllä vielä pullota, mutta ovat todella ruman näköisiä. Ihan kuin olisivat ilmestyneet siihen viime vuoden aikana. Suvussa suonikohjuja, joten pelkään että alkavat pullistelemaan pian. Olisi todella mielenkiintoista kuulla millaisessa kunnossa suonet ovat esim. vuosi ruiskutushoidon jälkeen? Kuinka pitkä aika ruiskutushoidosta toipumiseen menee, luin ettei sairaslomaa tarvitsisi, mutta voiko ihan oikeasti niiden tukisukkien ja kääreiden kanssa olla töissä? Särkeekö jalat? Kuinka nopeasti hoidon jäljet katoavat (patit ja mustelmat)? Onko kukaan ruiskuhoidattanut suonia Helsingin Sairaala Laserissa?

        Luin mielenkiinnolla kokemuksistanne vaahtoruiskutuksesta. Onko kukaan käyttänyt Mehiläisen palveluja Helsingissä?
        Kävin hiljaittain tutkimuksissa julkisella puolella. Vikaa laskimoissa on mm. todella pahannäköinen suoni polvitaipeessa ja molemmissa pohkeissakin...suositeltiin vaahtoruiskutusta. Ongelma ei ole kuitenkaan riittävän paha vielä julkiselle puolelle, joten pitäisi turvautua yksityissektorin palveluihin.


      • sääret 40 v.
        Maiju M. kirjoitti:

        Luin mielenkiinnolla kokemuksistanne vaahtoruiskutuksesta. Onko kukaan käyttänyt Mehiläisen palveluja Helsingissä?
        Kävin hiljaittain tutkimuksissa julkisella puolella. Vikaa laskimoissa on mm. todella pahannäköinen suoni polvitaipeessa ja molemmissa pohkeissakin...suositeltiin vaahtoruiskutusta. Ongelma ei ole kuitenkaan riittävän paha vielä julkiselle puolelle, joten pitäisi turvautua yksityissektorin palveluihin.

        Kävin juuri vaahdotuksessa.Minun jalkojani on leikelty perinteiseen malliin jo 3 kertaa (toinen 4 krt ),ja aina vaan kohjuja pullahtelee.
        Nyt homma eteni seuraavasti : soitin ajanvaraukseen,kerroin että toisessa jalassa on oireita,mutta haitta on pääasiassa kosmeettinen ( ja molemmissa kintuissa ).Minulla on mielettömästi katkenneita verisuonia,osa kuin tussilla vedettyjä , osa ohuempia.lisäksi tuo oireileva kohta sisältää ihan oikeita suonikohjuja,joskaan eivät ole mitään valtavia röllyköitä. Onhan minulta niitä niin usein jo puukoteltu, jalatkin ihan arpia täynnä.

        Minulle varattiin tunnin aika, hintaa en edes kysynyt.

        Vastaanotolla jalkani tutkittiin dopplerilla,ja todettiin edellisen kirurgin tehneen niin hyvää työtä että haitta on enää lähinnä vain kosmeettinen.Yleensä operaatiota edeltää tarkka tutkimus ja 2 käyntikertaa,mutta minun kohdallani hoito voitiin tehdä heti.

        Ei muuta kuin vatsalleen pötköttelemään ja hoito alkoi.

        Pistoksia,pistoksia,pistoksia....En tiedä montako niitä oli,menin jo laskuissa sekaisin.Kun ainetta pistettiin paksumpiin suoniin,pari kertaa kirveli niin että oli vaikea pysyä paikoillaan.Mutta pieniä syheröitä käsitellessä tuntui vain hyttysen pistoilta.

        Kun hoito oli ohi,laitettiin tukisukat jalkaan ja pääsin kotimatkalle luvattuani ensin jaloitella 30 min,jotta vaahto hajoaisi elimistööni paremmin.Lääkäri sanoi hoidon onnistuneen hyvin, mutta jos jäi häiritseviä
        " luutasuonia ",niin niille voisin varata keväällä uuden käsittelyajan.Ne hoidettaisiin ihan vain tavallisena vastaanotto-toimenpiteenä.

        Kassan kautta lähdin kotiin tyytyväisenä,eikä hintakaan ollut kauhistus : 420 e,tästä on vähennetty Kelan 30 e.Molemmat jalat siis käsiteltiin,toinen ei kylläkään tarvinnut yhtä paljon piikkejä.Jos menisin vielä hifistelyhoitoon niin sen hinta olisi 200-300.

        Nyt olen 6 päivää sairaslomalla,ja sen ajan pitelen yötä päivää stay-uppeja,oikein lääkärin määräys : ).Sen jälkeen vain päivisin,yht. 2 viikkoa.

        Tuloksista en vielä tiedä, mutta elän toivossa saada vihdoinkin jalat jotka voisin paljastaa ensi kesän auringolle.


      • Hoitoa harkitseva
        sääret 40 v. kirjoitti:

        Kävin juuri vaahdotuksessa.Minun jalkojani on leikelty perinteiseen malliin jo 3 kertaa (toinen 4 krt ),ja aina vaan kohjuja pullahtelee.
        Nyt homma eteni seuraavasti : soitin ajanvaraukseen,kerroin että toisessa jalassa on oireita,mutta haitta on pääasiassa kosmeettinen ( ja molemmissa kintuissa ).Minulla on mielettömästi katkenneita verisuonia,osa kuin tussilla vedettyjä , osa ohuempia.lisäksi tuo oireileva kohta sisältää ihan oikeita suonikohjuja,joskaan eivät ole mitään valtavia röllyköitä. Onhan minulta niitä niin usein jo puukoteltu, jalatkin ihan arpia täynnä.

        Minulle varattiin tunnin aika, hintaa en edes kysynyt.

        Vastaanotolla jalkani tutkittiin dopplerilla,ja todettiin edellisen kirurgin tehneen niin hyvää työtä että haitta on enää lähinnä vain kosmeettinen.Yleensä operaatiota edeltää tarkka tutkimus ja 2 käyntikertaa,mutta minun kohdallani hoito voitiin tehdä heti.

        Ei muuta kuin vatsalleen pötköttelemään ja hoito alkoi.

        Pistoksia,pistoksia,pistoksia....En tiedä montako niitä oli,menin jo laskuissa sekaisin.Kun ainetta pistettiin paksumpiin suoniin,pari kertaa kirveli niin että oli vaikea pysyä paikoillaan.Mutta pieniä syheröitä käsitellessä tuntui vain hyttysen pistoilta.

        Kun hoito oli ohi,laitettiin tukisukat jalkaan ja pääsin kotimatkalle luvattuani ensin jaloitella 30 min,jotta vaahto hajoaisi elimistööni paremmin.Lääkäri sanoi hoidon onnistuneen hyvin, mutta jos jäi häiritseviä
        " luutasuonia ",niin niille voisin varata keväällä uuden käsittelyajan.Ne hoidettaisiin ihan vain tavallisena vastaanotto-toimenpiteenä.

        Kassan kautta lähdin kotiin tyytyväisenä,eikä hintakaan ollut kauhistus : 420 e,tästä on vähennetty Kelan 30 e.Molemmat jalat siis käsiteltiin,toinen ei kylläkään tarvinnut yhtä paljon piikkejä.Jos menisin vielä hifistelyhoitoon niin sen hinta olisi 200-300.

        Nyt olen 6 päivää sairaslomalla,ja sen ajan pitelen yötä päivää stay-uppeja,oikein lääkärin määräys : ).Sen jälkeen vain päivisin,yht. 2 viikkoa.

        Tuloksista en vielä tiedä, mutta elän toivossa saada vihdoinkin jalat jotka voisin paljastaa ensi kesän auringolle.

        Olisi kiva kuulla kuulumisiasi, miten hoito on onnistunut. Haluaisin tietää myös missä kävit ruiskuttumassa sääresi. :)


      • 41v
        sääret 40 v. kirjoitti:

        Kävin juuri vaahdotuksessa.Minun jalkojani on leikelty perinteiseen malliin jo 3 kertaa (toinen 4 krt ),ja aina vaan kohjuja pullahtelee.
        Nyt homma eteni seuraavasti : soitin ajanvaraukseen,kerroin että toisessa jalassa on oireita,mutta haitta on pääasiassa kosmeettinen ( ja molemmissa kintuissa ).Minulla on mielettömästi katkenneita verisuonia,osa kuin tussilla vedettyjä , osa ohuempia.lisäksi tuo oireileva kohta sisältää ihan oikeita suonikohjuja,joskaan eivät ole mitään valtavia röllyköitä. Onhan minulta niitä niin usein jo puukoteltu, jalatkin ihan arpia täynnä.

        Minulle varattiin tunnin aika, hintaa en edes kysynyt.

        Vastaanotolla jalkani tutkittiin dopplerilla,ja todettiin edellisen kirurgin tehneen niin hyvää työtä että haitta on enää lähinnä vain kosmeettinen.Yleensä operaatiota edeltää tarkka tutkimus ja 2 käyntikertaa,mutta minun kohdallani hoito voitiin tehdä heti.

        Ei muuta kuin vatsalleen pötköttelemään ja hoito alkoi.

        Pistoksia,pistoksia,pistoksia....En tiedä montako niitä oli,menin jo laskuissa sekaisin.Kun ainetta pistettiin paksumpiin suoniin,pari kertaa kirveli niin että oli vaikea pysyä paikoillaan.Mutta pieniä syheröitä käsitellessä tuntui vain hyttysen pistoilta.

        Kun hoito oli ohi,laitettiin tukisukat jalkaan ja pääsin kotimatkalle luvattuani ensin jaloitella 30 min,jotta vaahto hajoaisi elimistööni paremmin.Lääkäri sanoi hoidon onnistuneen hyvin, mutta jos jäi häiritseviä
        " luutasuonia ",niin niille voisin varata keväällä uuden käsittelyajan.Ne hoidettaisiin ihan vain tavallisena vastaanotto-toimenpiteenä.

        Kassan kautta lähdin kotiin tyytyväisenä,eikä hintakaan ollut kauhistus : 420 e,tästä on vähennetty Kelan 30 e.Molemmat jalat siis käsiteltiin,toinen ei kylläkään tarvinnut yhtä paljon piikkejä.Jos menisin vielä hifistelyhoitoon niin sen hinta olisi 200-300.

        Nyt olen 6 päivää sairaslomalla,ja sen ajan pitelen yötä päivää stay-uppeja,oikein lääkärin määräys : ).Sen jälkeen vain päivisin,yht. 2 viikkoa.

        Tuloksista en vielä tiedä, mutta elän toivossa saada vihdoinkin jalat jotka voisin paljastaa ensi kesän auringolle.

        hei !

        Onko lopputulos ollut tyydyttävä ? Missä kävit saamassa hoidon ?

        T. P


      • Sääret 40 v.
        41v kirjoitti:

        hei !

        Onko lopputulos ollut tyydyttävä ? Missä kävit saamassa hoidon ?

        T. P

        No niin,aikaa on kulunut muutama kuukausi ensimmäisestä vaahdotuksesta. Viikko sitten menin toisen kerran operoitavaksi.Luulin että tulos olisi ollut vieläkin parempi jo heti ekalla kerralla,ja sanoinkin asiasta.Pari suonta oli jäänyt pullottamaan ruiskutuksesta huolimatta,joten nyt nekin saivat samalla uusintakäsittelyn.
        Tunnin aika oli juuri ja juuri riittävä,jälleen kerran sekosin yrittäessäni laskea pistosten lukumäärää :)

        Nyt pidän taas tukisukkia 2 viikkoa,onneksi saan ottaa yöksi pois.Iltaisin ihailen pohkeitani joista on sinistelyt poissa,toivottavasti mahdollisimman kauan.

        Savonlinnassa kävin operoitavana , Helena Puonti on lääkärin nimi.Toinen kerta tuli hieman arvioitua kalliimmaksi,339 e.Mielestäni ei hinta eikä mikään siitä hyvästä että ensi kesän juhlissa minäkin juhlin Marimekon polvipituisessa kotelomekossa.Enkä taida laittaa säärieni suojaksi iki-ihania 40 den. sukkiksia....Ihanaa kevättä kaikille,kirjoitelkaahan kokemuksianne !


      • kaksi jalkaa paketissak
        suonia säärissä kirjoitti:

        Hei kertokaahan lisää kokemuksia vaahtoruiskutuksesta! Minulla on polvitapeissa ja säärissä laajentuneita suonia, jotka eivät kyllä vielä pullota, mutta ovat todella ruman näköisiä. Ihan kuin olisivat ilmestyneet siihen viime vuoden aikana. Suvussa suonikohjuja, joten pelkään että alkavat pullistelemaan pian. Olisi todella mielenkiintoista kuulla millaisessa kunnossa suonet ovat esim. vuosi ruiskutushoidon jälkeen? Kuinka pitkä aika ruiskutushoidosta toipumiseen menee, luin ettei sairaslomaa tarvitsisi, mutta voiko ihan oikeasti niiden tukisukkien ja kääreiden kanssa olla töissä? Särkeekö jalat? Kuinka nopeasti hoidon jäljet katoavat (patit ja mustelmat)? Onko kukaan ruiskuhoidattanut suonia Helsingin Sairaala Laserissa?

        kävin eilen vaahtoruiskutuksessa ja operoitiin molemmat jalat kerralla. nyt on paketit jaloissa .Särkyä ei ole ainakaan vielä .Ensimmäisenä iltana oli kuumetta ja yskää joka kuuluu asiaan. Tukisukat ovat tosi kireät ylhäältä ovat ehkä liian isot , kun jää vähän makkaraa ja se painaa. Toiseen jalkaan tehtiin 8 reikää ja toiseen 2. Odottelen innolla tulosta.


      • On myös riskejä
        kaksi jalkaa paketissak kirjoitti:

        kävin eilen vaahtoruiskutuksessa ja operoitiin molemmat jalat kerralla. nyt on paketit jaloissa .Särkyä ei ole ainakaan vielä .Ensimmäisenä iltana oli kuumetta ja yskää joka kuuluu asiaan. Tukisukat ovat tosi kireät ylhäältä ovat ehkä liian isot , kun jää vähän makkaraa ja se painaa. Toiseen jalkaan tehtiin 8 reikää ja toiseen 2. Odottelen innolla tulosta.

        Itseltäni vaahtoruiskutettiin molemmat jalat neljä kuukautta sitten. Itse operaatio oli helppo, mutta lopputulos huonompi kuin mistä lähdettiin.

        Luutasuonien määrä kolminkertaistui - vasen jalkani on jo tosi pahan näköinen. Kipuja ei ole sen enempää kuin ennenkään, mutta esteettisesti lopputulos on järkyttävä. Oikeassa jalassa oli iso, paksu ja pitkä suonikohju, joka häipyi vain osittain. Lisäksi sain kaksi senttiä leveän ja kymmenen senttiä pitkän tummanruskean mustelman, joka ei ole vieläkään hävinnyt.

        En voi suositella vaahtoruiskutusta.

        Kirurgi (pääkaupungissa arvostetulla klinikalla) ei muuten "muistanut" mainita etukäteen tuosta matting-ilmiöstä, eli luutasuonten huomattavasta pahenemisesta, vaikka kahteen kertaan tivasin kaikkia mahdollisia komplikaatioita...


      • ruiskutettu
        kaksi jalkaa paketissak kirjoitti:

        kävin eilen vaahtoruiskutuksessa ja operoitiin molemmat jalat kerralla. nyt on paketit jaloissa .Särkyä ei ole ainakaan vielä .Ensimmäisenä iltana oli kuumetta ja yskää joka kuuluu asiaan. Tukisukat ovat tosi kireät ylhäältä ovat ehkä liian isot , kun jää vähän makkaraa ja se painaa. Toiseen jalkaan tehtiin 8 reikää ja toiseen 2. Odottelen innolla tulosta.

        Maanantaina 13.8. ruiskutettiin molemmat jalat. Toinen oli huomattavasti pahempi jalka ja neuloja tuli toistakymmentä?! Ei paha toimenpide. Sukat ovat olleet "aika-ajoin" tuskaiset ainakin näin helteessä, mutta päiväkerrallaan, jopa öitä on nukuttu. Lopputulosta odotellessa...


      • Ruiskutettu 6kk sitten
        On myös riskejä kirjoitti:

        Itseltäni vaahtoruiskutettiin molemmat jalat neljä kuukautta sitten. Itse operaatio oli helppo, mutta lopputulos huonompi kuin mistä lähdettiin.

        Luutasuonien määrä kolminkertaistui - vasen jalkani on jo tosi pahan näköinen. Kipuja ei ole sen enempää kuin ennenkään, mutta esteettisesti lopputulos on järkyttävä. Oikeassa jalassa oli iso, paksu ja pitkä suonikohju, joka häipyi vain osittain. Lisäksi sain kaksi senttiä leveän ja kymmenen senttiä pitkän tummanruskean mustelman, joka ei ole vieläkään hävinnyt.

        En voi suositella vaahtoruiskutusta.

        Kirurgi (pääkaupungissa arvostetulla klinikalla) ei muuten "muistanut" mainita etukäteen tuosta matting-ilmiöstä, eli luutasuonten huomattavasta pahenemisesta, vaikka kahteen kertaan tivasin kaikkia mahdollisia komplikaatioita...

        6 kk sitten toisesta jalasta ruiskutettiin iso suoni.Sairaslomaa kukaan ei antanut, sitä ei kuulema tässä hoitomuodossa tarvita...ensimmäinen viikko oli töissä todella vaikea, mutta sitten helpotti.

        Jälkitarkastuksen jälkeen jalka kuitenkin turposi yhdestä kohdasta ja kipeytyi pahasti. Kiireellisesti kävin lääkärissä jossa epäiltiin veritulppaa, mutta onnekseni se oli vain tulehdus.

        Nyt edelleen jalassani on pitkä, tumma ja leveä "mustelma" viiva, josta lähtee myös useita kymmeniä pieniä suonia. Tummentumia on tullut myös lisää tässä kuussa muuallekkin jalkaan. Kivut ja säryt ovat vain lisääntyneet ja koko tilanne on PALJON pahempi kuin lähtötilanne. Suoni tuntuu kipeälle kun painaa tummuneisiin kohtiin ja kyykkyyn meneminen on ollut koko ajan epämieluisaa...Joudun menemään uudelleen lääkäriin, toivottasti sille voidaan tehdä jotain.

        Harkitkaa hyvät ihmiset ja tentatkaa niitä lääkäreitä mahdollista komplikaatioista! Itsellenikään näistä ei mainittu mitään, vain olematon veritulppariski.


      • Ruiskutettu 9 kk sitten
        Ruiskutettu 6kk sitten kirjoitti:

        6 kk sitten toisesta jalasta ruiskutettiin iso suoni.Sairaslomaa kukaan ei antanut, sitä ei kuulema tässä hoitomuodossa tarvita...ensimmäinen viikko oli töissä todella vaikea, mutta sitten helpotti.

        Jälkitarkastuksen jälkeen jalka kuitenkin turposi yhdestä kohdasta ja kipeytyi pahasti. Kiireellisesti kävin lääkärissä jossa epäiltiin veritulppaa, mutta onnekseni se oli vain tulehdus.

        Nyt edelleen jalassani on pitkä, tumma ja leveä "mustelma" viiva, josta lähtee myös useita kymmeniä pieniä suonia. Tummentumia on tullut myös lisää tässä kuussa muuallekkin jalkaan. Kivut ja säryt ovat vain lisääntyneet ja koko tilanne on PALJON pahempi kuin lähtötilanne. Suoni tuntuu kipeälle kun painaa tummuneisiin kohtiin ja kyykkyyn meneminen on ollut koko ajan epämieluisaa...Joudun menemään uudelleen lääkäriin, toivottasti sille voidaan tehdä jotain.

        Harkitkaa hyvät ihmiset ja tentatkaa niitä lääkäreitä mahdollista komplikaatioista! Itsellenikään näistä ei mainittu mitään, vain olematon veritulppariski.

        Minullekaan ei kerrottu siitä, mikä kaikki voi mennä vikaan, vaikka asiaa tivasin kahteen kertaan konsultaatiokäynnillä. Kirurgi mainitsi ainoastaan veritulppariskin. Paikka oli Helsingissä yksityinen lääkäriasema (nimi on hyönteinen...), ja kallista oli, maksoi yhteensä 1500 euroa.

        Lopputulos näyttää todella paljon pahemmalta kuin lähtötilanne. Kolme uutta kohjua sekä luutasuonirykelmiä on tullut useita uusia, ja ruskea viiru on edelleen yhdeksän kuukauden jälkeen pahannäköinen.

        En suosittele missään nimessä. Tuosta "hoito"muodosta annetaan aivan liian ruusuinen kuva potilaalle.


      • hoitoon mennossa

        Voisiko joku paljastaa paljonko maksoi ko. hoidosta... itselleni aika jo varattu....


      • RAPU
        Maiju M. kirjoitti:

        Luin mielenkiinnolla kokemuksistanne vaahtoruiskutuksesta. Onko kukaan käyttänyt Mehiläisen palveluja Helsingissä?
        Kävin hiljaittain tutkimuksissa julkisella puolella. Vikaa laskimoissa on mm. todella pahannäköinen suoni polvitaipeessa ja molemmissa pohkeissakin...suositeltiin vaahtoruiskutusta. Ongelma ei ole kuitenkaan riittävän paha vielä julkiselle puolelle, joten pitäisi turvautua yksityissektorin palveluihin.

        HEI TÄÄLLÄ ERÄS NAIS IHMINEN JOLLE RUISKUTUSHOITO TEHTIIN NOIN VUOSI SITTEN.HOIDON JÄLKEEN HUOMASIN HIUSSUONIEN LISÄÄNTYVÄN JA SUONIKOHJUJA ON TAAS IHAN KIVASTI TULOLLAAN,PITÄIS MENNÄ UUDESTAAN HOITO KÄYNNILLE MUTTA KUN EN OO VARMA KANNATTAAKO. UNELMOIN EDELLEEN SILOSÄÄRISTÄ 12.02-2008


      • piip2
        Pakettijalka kirjoitti:

        Toimenpide tehtiin yksityisellä puolella, josta sain ajan about kuukauden päähän varauksesta.
        Kelakorvauksesta en uskalla sanoa mitään koska itselläni on sairauskuluvakuutuskortti, enkä joudu maksuja hoitamaan itse....Lucky me :)Kannattaa soittaa Kelaan ja varmistaa asia sieltä.

        Kelakorvaus on n. 92e/käynti. ihan hyvä kumminki :)


      • tatjanash
        ei paha kirjoitti:

        Kävin vaahtoruiskutuksessa elokuun alussa Kuopiossa. Olin seuraavan päivän töissä(yhtä tuskaa)ei ainakaan seisomatyö onnistunut.Sain reilun viikon s.lomaa. Vielä on pari pattia ja vähän tummaa toisessa jalassa.Särky on poissa eikä jalat ole levottoman oloiset.Kela ei korvaa hoitoa.

        Minä tänään vaahtoruiskutuksessa vasemmasta jalasta ja osittain hoidettiin katetrin kautta,paikallispuudutuksessa,nyt jalassa se koko sukka ja kireähän tuo on.Sairaslomaa eivät kirjoittaneet päivääkään,vaikka kerroin kulkevani työmatkat pyörällä(15 km päivittäin)ja teen seisomatyötä siihen päälle.En todellakaan tällä jalalla töihin lähde,kun ei edes kumartumaan pysty.Että vaikka kuinka toitotetaan sitä,että sairasloman tarvetta ei ole,pitäisi lääkärinkin nyt huomioida se.mitä työtä potilas tekee,eli huomenna raahauduttava työterveyteen,huvittavaa...


      • Anonyymi
        sääret 40 v. kirjoitti:

        Kävin juuri vaahdotuksessa.Minun jalkojani on leikelty perinteiseen malliin jo 3 kertaa (toinen 4 krt ),ja aina vaan kohjuja pullahtelee.
        Nyt homma eteni seuraavasti : soitin ajanvaraukseen,kerroin että toisessa jalassa on oireita,mutta haitta on pääasiassa kosmeettinen ( ja molemmissa kintuissa ).Minulla on mielettömästi katkenneita verisuonia,osa kuin tussilla vedettyjä , osa ohuempia.lisäksi tuo oireileva kohta sisältää ihan oikeita suonikohjuja,joskaan eivät ole mitään valtavia röllyköitä. Onhan minulta niitä niin usein jo puukoteltu, jalatkin ihan arpia täynnä.

        Minulle varattiin tunnin aika, hintaa en edes kysynyt.

        Vastaanotolla jalkani tutkittiin dopplerilla,ja todettiin edellisen kirurgin tehneen niin hyvää työtä että haitta on enää lähinnä vain kosmeettinen.Yleensä operaatiota edeltää tarkka tutkimus ja 2 käyntikertaa,mutta minun kohdallani hoito voitiin tehdä heti.

        Ei muuta kuin vatsalleen pötköttelemään ja hoito alkoi.

        Pistoksia,pistoksia,pistoksia....En tiedä montako niitä oli,menin jo laskuissa sekaisin.Kun ainetta pistettiin paksumpiin suoniin,pari kertaa kirveli niin että oli vaikea pysyä paikoillaan.Mutta pieniä syheröitä käsitellessä tuntui vain hyttysen pistoilta.

        Kun hoito oli ohi,laitettiin tukisukat jalkaan ja pääsin kotimatkalle luvattuani ensin jaloitella 30 min,jotta vaahto hajoaisi elimistööni paremmin.Lääkäri sanoi hoidon onnistuneen hyvin, mutta jos jäi häiritseviä
        " luutasuonia ",niin niille voisin varata keväällä uuden käsittelyajan.Ne hoidettaisiin ihan vain tavallisena vastaanotto-toimenpiteenä.

        Kassan kautta lähdin kotiin tyytyväisenä,eikä hintakaan ollut kauhistus : 420 e,tästä on vähennetty Kelan 30 e.Molemmat jalat siis käsiteltiin,toinen ei kylläkään tarvinnut yhtä paljon piikkejä.Jos menisin vielä hifistelyhoitoon niin sen hinta olisi 200-300.

        Nyt olen 6 päivää sairaslomalla,ja sen ajan pitelen yötä päivää stay-uppeja,oikein lääkärin määräys : ).Sen jälkeen vain päivisin,yht. 2 viikkoa.

        Tuloksista en vielä tiedä, mutta elän toivossa saada vihdoinkin jalat jotka voisin paljastaa ensi kesän auringolle.

        ovatko kohjut nyt millaiset näiden vuosien jälkeen.


    • suonikohju

      Hei vain kaikille suonikohjujen kanssa painiskeleville.
      mulle tuli ensimmäiset suonikohjut jalkataipeeseen jo 23vuoden iässä. siinä meni sitten halu nauttia kesäisistä päivistä rannalla. kävin leikkauttamassa jalkani. aluksi kaikki oli hyvin, mutta kohjut uusiutuivat samaan paikkaan jakataipeeseen, josta ne ovat hiljalleen valuneet kohti pohjetta. nyt alkaa pinna olla täynnä. olen todellakin harkinnut ruiskutushoitoa, mutta pelottaa jos sekin epäonnistuu. olen 29 vuotta, ja jalka on kyllä vaikuttanut koko identiteetiin. ei voi mitään.
      kertokaa hyvät ihmiset lisää kokemuksistanne. on helpottava tietää, ettei ole yksin tämänkään ongelman kanssa.
      mukavia talven jatkoja.

      • Maaari

        Hei

        Itse olin 25 vuotias viime keväänä kun minulta leikattiin suonikohjut, jotka olivat kipeät ja selkeästi nähtävissä koko jaloissa. Leikkaus tehtiin perinteisellä tavalla nukutuksessa, ja se kesti noin tunnin. Kirurgin työnjälki oli aivan loistavaa. Leikkaushaavat oli ommeltu todella siististi, nyt vajaan vuoden kuluttua leikkauksesta arpia ei enään näy. Leikkauksen jälkeisiä kipuja oli tuskin lainkaan, pärjäsin ilman kipulääkitystä. Kaikki paisuneet suonet ovat edelleen poissa, jalat keveät ja kivuttomat. Suosittelen


      • Maaari
        Maaari kirjoitti:

        Hei

        Itse olin 25 vuotias viime keväänä kun minulta leikattiin suonikohjut, jotka olivat kipeät ja selkeästi nähtävissä koko jaloissa. Leikkaus tehtiin perinteisellä tavalla nukutuksessa, ja se kesti noin tunnin. Kirurgin työnjälki oli aivan loistavaa. Leikkaushaavat oli ommeltu todella siististi, nyt vajaan vuoden kuluttua leikkauksesta arpia ei enään näy. Leikkauksen jälkeisiä kipuja oli tuskin lainkaan, pärjäsin ilman kipulääkitystä. Kaikki paisuneet suonet ovat edelleen poissa, jalat keveät ja kivuttomat. Suosittelen

        Uskoisin, että vaahtoruiskutus sopii hyvin pienten pintasuonten hoitoon, jotka eivät varsinaisesti ole vielä edes koholla, vaan näkyvät tussilla piirretyn näköisinä iholla. Kuitenkin, jos vika löytyy syvemmällä olevista suonista, en usko että vaahtoruiskutuksen valitseminen leikkauksen sijaan olisi hyvä ratkaisu. Suonet kannattaa hoitaa kunnolla. Leikkausta ei tarvitse pelätä. Olen huomannut että kipuja ym. liioitellaan keskustelupalstoilla, vaikka operaation on erittäin helppo, varsinkin potilaalle.


      • Eve84
        Maaari kirjoitti:

        Uskoisin, että vaahtoruiskutus sopii hyvin pienten pintasuonten hoitoon, jotka eivät varsinaisesti ole vielä edes koholla, vaan näkyvät tussilla piirretyn näköisinä iholla. Kuitenkin, jos vika löytyy syvemmällä olevista suonista, en usko että vaahtoruiskutuksen valitseminen leikkauksen sijaan olisi hyvä ratkaisu. Suonet kannattaa hoitaa kunnolla. Leikkausta ei tarvitse pelätä. Olen huomannut että kipuja ym. liioitellaan keskustelupalstoilla, vaikka operaation on erittäin helppo, varsinkin potilaalle.

        Paljonkos sun operaatiosi tuli maksamaan? Oliko julkisella vai yksityisellä?

        Mulla on toisessa jalassa (puolireidessä sisäsivulla) yks suoni aika lievillä kohjuilla parista kohtaa, pullistuneet, mutta ei kovin isot. Laihtuessa ne tulee koko ajan paremmin näkyviin, ja alkaa näyttää, ettei noiden kanssa mitään shortseja sitten pidetä.

        Pelottavia nuo jutut epäonnistuneista leikkauksista, varsinkin kun oletettavasti mitään rahoja ei saa takasin...eikä korjauskaan varmaan sisälly hintaan...? Ois kyllä kohtuullista, että ne korjais samaan hintaan jäljet, jos leikkauksessa tai ruiskutuksessa on käynyt huonosti...

        Tai vois luvata jollain pakettihinnalla hoitaa sen jalan kuntoon, meni siihen kuinka monta leikkausta tahansa. Tietäis ainakin, onko siihen rahaa vai ei.

        Kai sitä muuten vois aatella, että on se sen arvoista yrittää, vaikka tonni menis, mutta kun ei ole kuin se tonni, niin ois vähän surkeeta käyttää viimeiset rahansa tyhjään, puhumattakaan, että tulokset ois lähtötilannettakin huonommat.

        Olen siis opiskelija, joten rahat ei puussa kasva. Voisin kyllä uhrata ne ainoat rahani, jos tietäisin, että lopputulos on hyvä ja säilyy ainakin sinne asti että oon töissä :)


      • Maaari kirjoitti:

        Uskoisin, että vaahtoruiskutus sopii hyvin pienten pintasuonten hoitoon, jotka eivät varsinaisesti ole vielä edes koholla, vaan näkyvät tussilla piirretyn näköisinä iholla. Kuitenkin, jos vika löytyy syvemmällä olevista suonista, en usko että vaahtoruiskutuksen valitseminen leikkauksen sijaan olisi hyvä ratkaisu. Suonet kannattaa hoitaa kunnolla. Leikkausta ei tarvitse pelätä. Olen huomannut että kipuja ym. liioitellaan keskustelupalstoilla, vaikka operaation on erittäin helppo, varsinkin potilaalle.

        Kolme päivää sitten pahimmat hoidettiin RaF:lla ja lievemmät vaahtoruiskutettiin. Muutaman tunnin kuluttua jo kotiin.

        Kaikki meni hienosti yksityisklinikalla - en ole edes tarvinnut yhtäkään särkylääkettä! ;D


    • js10

      Kaksi viikkoa sitten ruiskutuksessa,Turun Pulssissa.Toimenpide kesti noin tunnin.Molemmat jalat hoidettiin kerralla.toiseen kolme reikää ja toiseen vain yksi.2 viikkoa tukisukkia pidin yötä päivää ja suonien kohdalla sukan alla meni iso sideharsotollo,joka painoi suonia. Nyt sukat poissa ja jalat sileät,parissa kohtaa pieni mustelma ja kova pallukka,mutta ne häviävät ajan kuluessa.Tosi tyytyväinen tulokseen ja koko operaatio maksoi noin 800€.Olin pois töistä vajaan viikon,vaikka varsinaista sairaslomaa en saanut.Muutaman kerran otin yöksi särkylääkettä,mutta yöni nukuin hyvin.Hieman päivisin jalat turposivat,mutta niin ne turpoavat muutenkin.Suosittelen lämpimästi,helppo tapa saada minihame jalat takaisin.

      • Liian nuori kohjuilemaan

        Itse olen alle kolmekymppinen, suonikohjuja alkoi tulla noin viisi vuotta sitten eli todella nuorena.
        Ensin kohjut leikattiin vuosi sitten perinteisellä menetelmällä.

        Vaikka suuret muhkuraiset pullistumat saatiin pois, jäi jalkoihin jokapuolelle sinisiä kuin tussilla piirrettyjä suonia, hametta ei voinut edes kuvitella.

        Päätin kokeilla vaahtoruiskutusta sairaala Laserissa Helsingissä. Ensimmäisellä hoitokerralla vaahtoa ruiskutettiin pintasuoniin useista kohdista. Parin viikon kuluttua osa suonista oli kadonnut, mutta tilalle tullut punaisia luutasuonirykelmiä -näin kuulemma helposti käy.

        Eipä siinä muuta, kirurgi käsitteli 3 pv sitten myös nämä luutasuonet ruiskuttamalla glyserolia pienellä piikillä suurennuslasit päässä. Pistoja tuli monia kymmeniä.

        Nyt jokaisen piston kohdalla on mustelma, toinen pohje värjäytynyt ruskeaksi, ja suonet vielä näkyvissä...saa nähdä kuinka tässä käy.

        Vaahtoruiskutushoito ei ole halpaa lystiä, ja usein jalkoja joudutaan hoitamaan useita kertoja.
        Toisaalta perinteisessä leikkauksessa pinnan pieniä suonia ei poisteta, ainoastaan muhkuraiset nyhtäistään pois.

        Kirurgi rohkaisi kesäjaloista jo kuukauden kuluttua, mutta saa nähdä kuinka tässä käy, toivon parasta.


      • Nimetön

        Olin maanantaina vaahtoruiskutuksessa joka meni kaiketi ihan hyvin, vielä siis sukka ja siteet jalassa joten lopputulosta en vielä tiedä.
        Päivällä kun on jalkojensa päällä jonkin aikaa tuntuu kuin olisi reisi turvoksissa ja sukka kiristää, onko muilla ollut samanlaisia tuntemuksia?
        Samoin mietityttää se että suonen pitäisi kuihtua pois,mutta joissain tapauksissa se aukeaa uudelleen ja veri pääsee taas suoneen?
        Voiko käydä niin että suoni aukeaa vain osittain ja tulee veritulppa? Tietääkö kukaan kauan tuo veritulppariski kestää, voiko veritulppa tulla vielä puolenvuoden päästä johtuen vaahtoruiskutuksesta?
        Kiitos jos joku ehtii vastaamaan:)
        Jälkitarkastukseen on vielä aikaa ennenkuin pääsen kysymään lääkäriltä..


      • js10

        kulunut kohta 2kk.Ruiskutettu suoni tosi pullistunut ja kosketusarka.jalkaa jomottaa joka päivä ja on turvonnut kuin limppu iltapäivisin.Huomenna aijon kysellä operaation tehneltä,kuuluuko olla.Olen hieman huolissani,onko muilla samoja kokemuksia?


      • heppa3
        Liian nuori kohjuilemaan kirjoitti:

        Itse olen alle kolmekymppinen, suonikohjuja alkoi tulla noin viisi vuotta sitten eli todella nuorena.
        Ensin kohjut leikattiin vuosi sitten perinteisellä menetelmällä.

        Vaikka suuret muhkuraiset pullistumat saatiin pois, jäi jalkoihin jokapuolelle sinisiä kuin tussilla piirrettyjä suonia, hametta ei voinut edes kuvitella.

        Päätin kokeilla vaahtoruiskutusta sairaala Laserissa Helsingissä. Ensimmäisellä hoitokerralla vaahtoa ruiskutettiin pintasuoniin useista kohdista. Parin viikon kuluttua osa suonista oli kadonnut, mutta tilalle tullut punaisia luutasuonirykelmiä -näin kuulemma helposti käy.

        Eipä siinä muuta, kirurgi käsitteli 3 pv sitten myös nämä luutasuonet ruiskuttamalla glyserolia pienellä piikillä suurennuslasit päässä. Pistoja tuli monia kymmeniä.

        Nyt jokaisen piston kohdalla on mustelma, toinen pohje värjäytynyt ruskeaksi, ja suonet vielä näkyvissä...saa nähdä kuinka tässä käy.

        Vaahtoruiskutushoito ei ole halpaa lystiä, ja usein jalkoja joudutaan hoitamaan useita kertoja.
        Toisaalta perinteisessä leikkauksessa pinnan pieniä suonia ei poisteta, ainoastaan muhkuraiset nyhtäistään pois.

        Kirurgi rohkaisi kesäjaloista jo kuukauden kuluttua, mutta saa nähdä kuinka tässä käy, toivon parasta.

        Kerro ihmeessä miten on nyt edennyt parantuminen!


      • Liian nuori kohjuilemaan
        js10 kirjoitti:

        kulunut kohta 2kk.Ruiskutettu suoni tosi pullistunut ja kosketusarka.jalkaa jomottaa joka päivä ja on turvonnut kuin limppu iltapäivisin.Huomenna aijon kysellä operaation tehneltä,kuuluuko olla.Olen hieman huolissani,onko muilla samoja kokemuksia?

        Elikkäs jatkoa kevään vaahtoruiskutus-kokemukseen.
        Hyvää jälkeä ovat tehneet Laserissa, vielä joitakin pintasuonia näkyvissä, jotka vielä aion poistaa.

        Värjäytymät ja patit katosivat nopeasti kummallakin ruiskutuskerralla, matting-ilmiötä ei tullut.

        Edelleen asiaan perehtyneenä voin kuitenkin sanoa,että vaahtoruiskutus on pitkäjänteistä työtä, jossa taiteillaan matting-ilmiön ja hyvän kosmeettisen tuloksen välillä. Yhdellä ruiskutuskerralla keskiverto-kohjuista kärsivä ei kauniita sääriä saa, mutta 2-3 hoitokertaa sisältäen glyseroli-ruiskutuksia varmasti tuottavat kauniin tuloksen.

        Kannattaa ehdottomasti valita Sairaala Laseri, sillä kyseisen sairaalan osaaminen on huippuluokkaa, jolloin myös kosmeettiset haitat minimoituvat.


      • nimetön5
        Liian nuori kohjuilemaan kirjoitti:

        Elikkäs jatkoa kevään vaahtoruiskutus-kokemukseen.
        Hyvää jälkeä ovat tehneet Laserissa, vielä joitakin pintasuonia näkyvissä, jotka vielä aion poistaa.

        Värjäytymät ja patit katosivat nopeasti kummallakin ruiskutuskerralla, matting-ilmiötä ei tullut.

        Edelleen asiaan perehtyneenä voin kuitenkin sanoa,että vaahtoruiskutus on pitkäjänteistä työtä, jossa taiteillaan matting-ilmiön ja hyvän kosmeettisen tuloksen välillä. Yhdellä ruiskutuskerralla keskiverto-kohjuista kärsivä ei kauniita sääriä saa, mutta 2-3 hoitokertaa sisältäen glyseroli-ruiskutuksia varmasti tuottavat kauniin tuloksen.

        Kannattaa ehdottomasti valita Sairaala Laseri, sillä kyseisen sairaalan osaaminen on huippuluokkaa, jolloin myös kosmeettiset haitat minimoituvat.

        Kirjoiuksestasi saa sen kuvan että olet kyseisen sairaalan asiantuntija. Olen itse hoidattanut suonikohjut mutta en nyt tässä esitä paikkaa missä ne hoidettiin. Minun suoneni eivät ole kunnossa enkä pysty suosittelemaan vaahtoruiskutusta ystävilleni. Enkä syytä siitä lääkäriä vaan olisiko minun kohjut olleet sitten paremmin hoidettavissa perinteisellä menetelmällä mene ja tiedä. Kallista touhua joka tapauksessa. Jotkut saavat poliklinikkamaksulla julkisella puolella ja jotkut joutuvat maksamaan itsensä kipeiksi. Tuntuu että yksityiselläkin puolella hintahaitari on kovin suuri.


      • Liian nuori kohjuilemaan
        nimetön5 kirjoitti:

        Kirjoiuksestasi saa sen kuvan että olet kyseisen sairaalan asiantuntija. Olen itse hoidattanut suonikohjut mutta en nyt tässä esitä paikkaa missä ne hoidettiin. Minun suoneni eivät ole kunnossa enkä pysty suosittelemaan vaahtoruiskutusta ystävilleni. Enkä syytä siitä lääkäriä vaan olisiko minun kohjut olleet sitten paremmin hoidettavissa perinteisellä menetelmällä mene ja tiedä. Kallista touhua joka tapauksessa. Jotkut saavat poliklinikkamaksulla julkisella puolella ja jotkut joutuvat maksamaan itsensä kipeiksi. Tuntuu että yksityiselläkin puolella hintahaitari on kovin suuri.

        Joo, jos saat kuvan sairaalan asiantuntijasta, niin täytyy sanoa että olen mainosgraafikko, eli en missään tekemisissä sairaalan kanssa :D

        Perehdyin vaahtoruiskutukseen pari kuukautta ennen kuin varasin ajan. Kyselin eri yksityisistä sairaaloista ja etsin tietoa netistä ja kirjastosta.

        Lopulta päädyin valitsemaan Laaserin, sillä kyseisen sairaalan kirurgeilla on erittäin pitkä kokemus vaahtoruiskutuksesta. Toimenpiteestä opin lisää kyselemällä heiltä ennen operaatiota.

        Itselläni tosissaan jalat kunnossa nyt 2 ruiskutuskerran jälkeen, joskin jalat on myös hoidettu aiemmin perinteisellä leikkauksella.

        Ruiskutusten jälkeen harrastin liikuntaa erittäin paljon, päivittäin ja pari kertaa joka päivä,yht noin 2 tuntia reipasta kävelyä. Juoksemaan lähdin heti kun jalat antoivat myöten. Liikunta edistää paranemista huomattavasti, jos jalat ovat kipeät, pientä vihlontaa pitää vaan sietää.

        Itse mainitsen mielläni minua hoitaneen sairaalan nimen, jotta muut voivat saada sieltä apua -kuten itse sain.


      • kate
        Liian nuori kohjuilemaan kirjoitti:

        Joo, jos saat kuvan sairaalan asiantuntijasta, niin täytyy sanoa että olen mainosgraafikko, eli en missään tekemisissä sairaalan kanssa :D

        Perehdyin vaahtoruiskutukseen pari kuukautta ennen kuin varasin ajan. Kyselin eri yksityisistä sairaaloista ja etsin tietoa netistä ja kirjastosta.

        Lopulta päädyin valitsemaan Laaserin, sillä kyseisen sairaalan kirurgeilla on erittäin pitkä kokemus vaahtoruiskutuksesta. Toimenpiteestä opin lisää kyselemällä heiltä ennen operaatiota.

        Itselläni tosissaan jalat kunnossa nyt 2 ruiskutuskerran jälkeen, joskin jalat on myös hoidettu aiemmin perinteisellä leikkauksella.

        Ruiskutusten jälkeen harrastin liikuntaa erittäin paljon, päivittäin ja pari kertaa joka päivä,yht noin 2 tuntia reipasta kävelyä. Juoksemaan lähdin heti kun jalat antoivat myöten. Liikunta edistää paranemista huomattavasti, jos jalat ovat kipeät, pientä vihlontaa pitää vaan sietää.

        Itse mainitsen mielläni minua hoitaneen sairaalan nimen, jotta muut voivat saada sieltä apua -kuten itse sain.

        Pari viikkoa sitten kävin vaahtoruiskutuksessa. Minulla ei ollut kipeitä kohjuja, ainoastaan alaraajoissa häiritseviä sinisiä suonia. Yllätys oli,että käsittely aloitettiin ihan nivusista asti,eli käsiteltiin koko jalka tai ts. molemmat. Tätä ennen tehtiin ultraäänitutkimus (hinta n. 350€). Vaahtoruiskutus kesti n. tunnin ja sen hinta oli hiukan alle 1000 euroa. Kahden viikon jälkeen menin uudestaan (sukkia pidin 14 päivää) ja sillä kerralla ruiskutettiin glycerolilla jalat,eli hoidettiin hiussuonia. Ei varsinaisesti sattunut, mutta koska olen suhteellisen hoikka jokainen pisto tuntui ja niitä oli useita. Tämä glycerolihoito oli 500 euroa, ja kuulemma olisi hyvä vielä käydä kerran hoidattamassa n. kuukauden päästä. Kokonaissumma oli minulle yllätys. Kysyin hintaa alussa, mutta en saanut selkeää vastausta.
        Positiivista on, että jalat ovat suhteellisen hyvän näköiset jo nyt näin lyhyen ajan jälkeen hoidon aloittamisesta.


      • suonityttö__
        kate kirjoitti:

        Pari viikkoa sitten kävin vaahtoruiskutuksessa. Minulla ei ollut kipeitä kohjuja, ainoastaan alaraajoissa häiritseviä sinisiä suonia. Yllätys oli,että käsittely aloitettiin ihan nivusista asti,eli käsiteltiin koko jalka tai ts. molemmat. Tätä ennen tehtiin ultraäänitutkimus (hinta n. 350€). Vaahtoruiskutus kesti n. tunnin ja sen hinta oli hiukan alle 1000 euroa. Kahden viikon jälkeen menin uudestaan (sukkia pidin 14 päivää) ja sillä kerralla ruiskutettiin glycerolilla jalat,eli hoidettiin hiussuonia. Ei varsinaisesti sattunut, mutta koska olen suhteellisen hoikka jokainen pisto tuntui ja niitä oli useita. Tämä glycerolihoito oli 500 euroa, ja kuulemma olisi hyvä vielä käydä kerran hoidattamassa n. kuukauden päästä. Kokonaissumma oli minulle yllätys. Kysyin hintaa alussa, mutta en saanut selkeää vastausta.
        Positiivista on, että jalat ovat suhteellisen hyvän näköiset jo nyt näin lyhyen ajan jälkeen hoidon aloittamisesta.

        Nonni. Itse olen vasta 17-vuotias ja jalat näyttävät vanhan mummon jaloilta. Ekat suonikohjut tulivat 13-vuotiaana. Mitenköhän tämä on edes mahdollista??

        Nyt pitäs säästää rahaa kans tohon toimenpiteeseen. Pakko tehä töitä opsikelun ohella ja säästää. Oon koko ikäni piilotellu jalkojani, kun hävettää niin paljon...


      • Mimmu 35
        suonityttö__ kirjoitti:

        Nonni. Itse olen vasta 17-vuotias ja jalat näyttävät vanhan mummon jaloilta. Ekat suonikohjut tulivat 13-vuotiaana. Mitenköhän tämä on edes mahdollista??

        Nyt pitäs säästää rahaa kans tohon toimenpiteeseen. Pakko tehä töitä opsikelun ohella ja säästää. Oon koko ikäni piilotellu jalkojani, kun hävettää niin paljon...

        Heip! Tuo on tosi surullista, kun joillekkin tulee jo tosi nuorena noita kohjujakin näköjään. Mulle tuli selluliittiä jo 15- vuotiaana, vaikka hoikka olinkin. Siitä lähtien olen hävennyt ja piilotellut jalkojani. Suonikohjuja (joskin pinnallisia, mutta rumia) tuli kahden lapsen jälkeen n. kolmekymppisenä. Nyt harkitsen suonikohjujen ruiskutusta tms. poistomenetelmää. Selluliitin suhteen olen luopunut toivosta jo ajat sitten.


      • ruiskutettu
        Mimmu 35 kirjoitti:

        Heip! Tuo on tosi surullista, kun joillekkin tulee jo tosi nuorena noita kohjujakin näköjään. Mulle tuli selluliittiä jo 15- vuotiaana, vaikka hoikka olinkin. Siitä lähtien olen hävennyt ja piilotellut jalkojani. Suonikohjuja (joskin pinnallisia, mutta rumia) tuli kahden lapsen jälkeen n. kolmekymppisenä. Nyt harkitsen suonikohjujen ruiskutusta tms. poistomenetelmää. Selluliitin suhteen olen luopunut toivosta jo ajat sitten.

        Mulle tehty noin pari viikkoa sitten. Muutama piikki ja hieman kirvelyä ja jalat tuntuivat turvonneelta. Ekaksi yöksi operoinnin jälkeen otin kipulääkkeen sen jälkeen en ole sitä tarvinnut.Sukat olivat yötäpäivää viisi vuorokautta. Sen jälkeen olen ottanut yöksi pois. Liikunta auttaa jos jalat tuntuvat raskailta. Jälkitarkastusta odotellessa vielä ainakin pelkästään myönteinen kokemus.


      • stay upit käytössä
        ruiskutettu kirjoitti:

        Mulle tehty noin pari viikkoa sitten. Muutama piikki ja hieman kirvelyä ja jalat tuntuivat turvonneelta. Ekaksi yöksi operoinnin jälkeen otin kipulääkkeen sen jälkeen en ole sitä tarvinnut.Sukat olivat yötäpäivää viisi vuorokautta. Sen jälkeen olen ottanut yöksi pois. Liikunta auttaa jos jalat tuntuvat raskailta. Jälkitarkastusta odotellessa vielä ainakin pelkästään myönteinen kokemus.

        Mulle tehtiin vaahtoruiskutus reilu viikko sitten yksityisellä. Kipuja ei ollut, mutta sääret röllyköitä täynnä. Vähän jäi mietityttämään, kun mehiläinen suositteli leikkaushoitoa jo 1,5 vuotta sitten, mutta terveystalossa kerrottiin, että vaahtohoito riittää vallan hyvin ja on kaikkein edullisin ja helpoin potilaalle. Ja kirurgi tehnyt 6 vuotta vaahtohoitoja ja maallikon silmiin vaikutti tosi pätevälle. Maksua tuli nyt ekan kerran jälkeen KELAn korvauksen (10%) jälkeen about 1450 € (sisälsi siis molemmat jalat, ja aika tosi monta reikää ja piikitystä). Ensi viikolla on kontrolli. Siihen asti pidetään sukkia yötä päivää (yht. siis 2 vkoa). Viime yönä alkoi särkeä toista jalkaa enemmän, mutta toivonmukaan ei nyt kuitenkaan mitään veritulppaa tarvitse pelätä. Mulle ei sellaisen riskistä edes kerrottu mitään. Varasin kuukauden päähän lennonkin (lyhyt tosin, Keski-Eurooppaan), kun paperissa sanottin että pariin viikkoon ei kannata saunoa tai lentää. Toivottavasti on tosiaan jalat sitten siinä kondiksessa joulukuussa. Niin, ja olen 26 vuotta, eikä vielä raskauksia takana, joten jännityksellä jään odottelemaan, miltä sitten mahdollisen jälkikasvun jälkeen sääreni näyttävät. :O


      • Hoitoa suunnitteleva
        stay upit käytössä kirjoitti:

        Mulle tehtiin vaahtoruiskutus reilu viikko sitten yksityisellä. Kipuja ei ollut, mutta sääret röllyköitä täynnä. Vähän jäi mietityttämään, kun mehiläinen suositteli leikkaushoitoa jo 1,5 vuotta sitten, mutta terveystalossa kerrottiin, että vaahtohoito riittää vallan hyvin ja on kaikkein edullisin ja helpoin potilaalle. Ja kirurgi tehnyt 6 vuotta vaahtohoitoja ja maallikon silmiin vaikutti tosi pätevälle. Maksua tuli nyt ekan kerran jälkeen KELAn korvauksen (10%) jälkeen about 1450 € (sisälsi siis molemmat jalat, ja aika tosi monta reikää ja piikitystä). Ensi viikolla on kontrolli. Siihen asti pidetään sukkia yötä päivää (yht. siis 2 vkoa). Viime yönä alkoi särkeä toista jalkaa enemmän, mutta toivonmukaan ei nyt kuitenkaan mitään veritulppaa tarvitse pelätä. Mulle ei sellaisen riskistä edes kerrottu mitään. Varasin kuukauden päähän lennonkin (lyhyt tosin, Keski-Eurooppaan), kun paperissa sanottin että pariin viikkoon ei kannata saunoa tai lentää. Toivottavasti on tosiaan jalat sitten siinä kondiksessa joulukuussa. Niin, ja olen 26 vuotta, eikä vielä raskauksia takana, joten jännityksellä jään odottelemaan, miltä sitten mahdollisen jälkikasvun jälkeen sääreni näyttävät. :O

        Hei "stay upit käytössä" kerrohan miten paraminen edistyy. :)


      • ruiskutettu
        stay upit käytössä kirjoitti:

        Mulle tehtiin vaahtoruiskutus reilu viikko sitten yksityisellä. Kipuja ei ollut, mutta sääret röllyköitä täynnä. Vähän jäi mietityttämään, kun mehiläinen suositteli leikkaushoitoa jo 1,5 vuotta sitten, mutta terveystalossa kerrottiin, että vaahtohoito riittää vallan hyvin ja on kaikkein edullisin ja helpoin potilaalle. Ja kirurgi tehnyt 6 vuotta vaahtohoitoja ja maallikon silmiin vaikutti tosi pätevälle. Maksua tuli nyt ekan kerran jälkeen KELAn korvauksen (10%) jälkeen about 1450 € (sisälsi siis molemmat jalat, ja aika tosi monta reikää ja piikitystä). Ensi viikolla on kontrolli. Siihen asti pidetään sukkia yötä päivää (yht. siis 2 vkoa). Viime yönä alkoi särkeä toista jalkaa enemmän, mutta toivonmukaan ei nyt kuitenkaan mitään veritulppaa tarvitse pelätä. Mulle ei sellaisen riskistä edes kerrottu mitään. Varasin kuukauden päähän lennonkin (lyhyt tosin, Keski-Eurooppaan), kun paperissa sanottin että pariin viikkoon ei kannata saunoa tai lentää. Toivottavasti on tosiaan jalat sitten siinä kondiksessa joulukuussa. Niin, ja olen 26 vuotta, eikä vielä raskauksia takana, joten jännityksellä jään odottelemaan, miltä sitten mahdollisen jälkikasvun jälkeen sääreni näyttävät. :O

        Missä päin suomea sulle tehtiin vaahtoruiskutus kun noin edullisesti selvisit. Mulle tehtiin Joensuussa joulukuussa ja maksoi 3000.Polvi taipeet kipeät ja suonen kohdat vielä muhkuraiset.Toinen nilkka turposi,lääkäri arveli että se on tulehtunut ja sain antibiootti-kuurin.


      • Hengissä selvinnyt
        Liian nuori kohjuilemaan kirjoitti:

        Joo, jos saat kuvan sairaalan asiantuntijasta, niin täytyy sanoa että olen mainosgraafikko, eli en missään tekemisissä sairaalan kanssa :D

        Perehdyin vaahtoruiskutukseen pari kuukautta ennen kuin varasin ajan. Kyselin eri yksityisistä sairaaloista ja etsin tietoa netistä ja kirjastosta.

        Lopulta päädyin valitsemaan Laaserin, sillä kyseisen sairaalan kirurgeilla on erittäin pitkä kokemus vaahtoruiskutuksesta. Toimenpiteestä opin lisää kyselemällä heiltä ennen operaatiota.

        Itselläni tosissaan jalat kunnossa nyt 2 ruiskutuskerran jälkeen, joskin jalat on myös hoidettu aiemmin perinteisellä leikkauksella.

        Ruiskutusten jälkeen harrastin liikuntaa erittäin paljon, päivittäin ja pari kertaa joka päivä,yht noin 2 tuntia reipasta kävelyä. Juoksemaan lähdin heti kun jalat antoivat myöten. Liikunta edistää paranemista huomattavasti, jos jalat ovat kipeät, pientä vihlontaa pitää vaan sietää.

        Itse mainitsen mielläni minua hoitaneen sairaalan nimen, jotta muut voivat saada sieltä apua -kuten itse sain.

        Laser Tilkka?
        Sain vaahtoruiskutuksesta keuhkoveritulpan ( viikko sairaalassa ja puolen vuoden Marevan hoito) ja esteettinen tulos on "perseestä". Lisäksi jatkuvaa kipua ja outoja parantumattomia sinelmiä sääressä ja hinta oli aika suolainen! Kannattaa harkita mihin hakeutuu ja myös siihen, ettei ko. laitos koskaan vastannut viestiini lopputuloksesta. Kirurgi tarjoutui korjaamaan tilanteen julkisen terveydenhuollon parissa, mutta sattuneesta syystä en uskaltautunut samoihin "kynsiin" enää edes yhteiskunnan piikkiin. Potilasohjeissa pitäisi olla varoitus vakavistakin (hengen lähtö lähellä!) seurauksista.


    • kirjavakinttu

      Hei!

      Mulle tehty vaahtoruiskutus jo 3 kertaa 3:n vuoden aikana. Joka kerrasta jäänyt ruskeita juovia, kukausia kestäviä mustelmia ja tullut lievää mattingia, joka pääosin hävinnyt noin 1-1,5:n vuoden kuluessa. Eli ei tätä hoitomuotoa voi varauksetta pitää jalkojen kaunistamiskäsittelynä. Kivulias kohjualue pohkeessa on kuitenin hävinnyt. Jos olisin tiennyt etukäteen haittavaikutukset niin en olisi antanut käsitellä muuta kuin kohjusuonen. Pinnalliset sinisinä kuultavat terveet suonet olivat paljon näkymättömämät kuin lukemattomat uudet, punertavat pintasuonet, joita lääkäri ehdotti käsiteltäviksi kosmeettisista syistä. Ehkä olisin valinnut jopa mieluummin perinteisen leikkauksen. Olen nähnyt sen jälkeen paljon vähemmän komplikaatioita tuttavapiirissä. Ainakin jos on herkkäihoinen ja on alttiutta couperosaan niin perinteinen leikkaus on varmempi vaihtoehto.

    • elämä pilalla

      Hei

      vaahtoruiskutus tehtiin molempiin jalkoihin kerralla , heti nousi kuume joka
      kesti seitsämän viiikkoa, tuli pinnallisia laksimosuonen tukoksia, lääkärit
      määräsi vain Panadolia ja kylmää ja Trombosol voidetta. Ei kun ihmeteltiin
      että mikä vikana ja jatkettiin sairaslomaa. Viimein itse vaadin lähetteen sairaalaan jossa todettin syvätlaskimosuonen tukokset molemmissa jaloissa.
      Marevan hoito puolivuotta. Onneksi ei tullut keuhkoveritulppaa ja pahimmassa
      tapaukessa olisi voinut lähteä hyytymä sydämeen tai aivoihin. Kokeneen
      kirurgin olisi pitänyt kyllä oireista tietää tukokset. Sairasloma jatkui parikuukautta.
      Toimenpide oli helppo mutta ei tosiaankaan vaaraton niin kuin mainostetaan.
      Tukokset johtuivat kokonaan toimenpiteestä. Haitoista ei juurikaan
      keskusteltu enismmäisellä käynti kerralla kirurgilla .

    • Hei,
      luen näitä palsoja, koska mietin vaahtoruiskutukseen menoa...itse asiassa varasinkin jo kontrolliajan. Hintoja yritin Jyväskylän alueeella kysellä, ja hyvin epämääräsitä tietoa sain. Osaisiko joku kertoa kumpaan kannattaa mennä, terveystaloon vai mehiläiseen? Onko suurta hintaeroa? Paljonko sitten perinteinen leikkaus maksaisi? Miksi sitä ei enää juurikaan edes tarjota????

    • tatjanashh

      Kävin 3 päivää sitten Jyväskylän päiväkirurgiassa ruiskutuksessa vasemmasta jalasta,osittain myös hoidettiin suoneen laitettavalla katetrilla,parin päivän päästä saan ottaa sukan pois ja nähdä miltä jalka näyttää?Sairaslomaa minulle ei kirjoitettu päivääkään(teen työtä jossa olen jaloillani koko päivän sekä ajan työmatkat pyörällä)..olin aika yllättynyt,sanottiin vain,että näistä ei yleensä sairaslomia kirjoitella!!!Pyysivät kääntymään työterveyden puoleen sairasloman suhteen,jos tarvetta,ja sitähän oli.Reisi on melkoisen kipeä katetrilla ronkkimisesta ja pitempään kun seisoo tulee epämiellyttävä turvotuksen tunne jalkaan ja kiristys!!Viikon sairasloman kirjoitti,ja pyysi nappailemaan särkylääkettä!Hoitosukan kanssa on sula mahdottomuus tehdä omaa työtäni,koska pelkkä kumartelu on hankalaa,eli sairaslomaa jatkan niin kauan kunnes pystyn täysipainoisesti työtäni tekemään.Kovin ovat työkaveritkin ihmetelleet,onko se jotenkin lääkärin palkasta pois vai mikä mättää,kun niin nihkeästi annetaan sairaslomaa,juu,hoitosuosituksissa lukee,että sairaslomaan ei ole tarvetta,TIEDETÄÄN,mutta eikö tämä niinkuin moni muukin,ole ihan yksilöllistä..lääkäri tuskin pystyy potilaan puolesta sanomaan,onko työhön meno mahdollista ja missä vaiheessa,no,operaatio maksaa täällä n.90 euroa,jonossa olin reilun 3 kuukautta!!

    • Säihkysääreksi toivo

      Hei
      Haluan osallistua keskusteluun, sillä vas. jalkani paksu röllykkäsuoni on vaahdotettu 5 viikkoa sitten ja tänään menen jälkitarkastukseen. Homma on tehty yksityisesti. Rahaa on nyt mennyt nyt 2 hoitosukkaan 125€ ja lääkärille 720€ (1. käyntiin, jossa tutkittiin, voiko vaahdotusta tehdä operaatio, jossa pistettiin 5 kohtaan) ja ainakin tämän päivän lasku päälle. En olisi päässyt toimenpiteisiin kunnallisella puolella, sillä tämä vaivani oli vain kosmeettinen.

      Operaatio oli helppo ja lähes kivuton kestäen 15 minuuttia, jonka jälkeen piti kävellä reippaasti 10 minsaa. Jalkaa pakotti parina ensimmäisenä päivänä siten, että otin särkylääkettä, mutten enää sen jälkeen lääkkeen verran. Röllykkä pohkeesta on hävinnyt 90%:sti ja suonen tilalla tosiaan ruskea pari senttiä paksu 'suoni' reidestä pohkeeseen. Alue on edelleen aika ajoin arka ja saattaa pakottaa, mutta en vaihtaisi operaatioa toiseen, ainakaan toistaiseksi. Elän edelleen toivossa, että saan siistin pohkeen.

      Kammottavia juttuja täällä näyttää olevan. Onneksi luin ne vasta nyt. :)

    • nainen 50 v

      mikä on matting ilmiö?
      itselleni hiljan tehty vaahtoruiskutus, ei sellaisesta kukaan maininnut.
      Olen vielä tukisukat jalassa joten en osaa sanoa tuloksesta mitään.
      Toimenpiteen jälkeen oli hengenahdistusta ja yskitti, mutta se meni muutamassa tunnissa onneksi ohi, ja kertokaa te jotka olette käyneet ensin isojen suonten vaahtoruiskutuksessa ja myöhemmin pienten glyceroliruiskutuksessa, miten meni ja olitteko tyytyväisiä lopputulokseen?

    • nainen 30v

      Hei!

      Olen reilu kolmekymppinen kolmen lapsen äiti, jolle ilmestyi jalkoihin maantiekartta raskauksien myötä. Kummassakin jalassa oli siis kuin paksulla tussilla piirrettyjä viiruja nivusista nilkkoihin saakka. Kävin reilu kk sitten vaahtoruiskutuksessa, molemmat jalat käsiteltiin. Ruiskutuksen jälkeen oli hetken inhottavaa hengenahdistusta ja yskää, mutta olo helpotti noin tunnin kuluttua. Jaloissa oli kipua ensimmäisenä päivänä, mutta liikkuminen auttoi ja pari Buranaa taisin myös syödä. Jälkitarkastuksessa todettiin ruiskutuksen onnistuneen ja jalat näyttävät nyt melko hyviltä. Suurimipien suonten kohdalla on ruskeita raitoja ja todella hentoja luutasuonia siellä täällä (eivät ollenkaan häiritseviä). Kummassakin jalassa on kuitenkin osa suonista yhä näkyvillä, ilmeisesti ensimmäinen ruiskutuskerta ei niihin tehonnut. Siispä olen menossa uusintaruiskutukseen muutaman vkon kuluttua. Koko homma kelakorvauksineen on maksanut tähän mennessä n. 1000 euroa (sis. ultra, ruiskutukset ja kontrollikäynti). Operaatio tehtiin pk-seudulla.

    • olispa rahaa..

      olitko terveystalossa Kampissa?

    • mietin asiaa vielä

      sattuuko se vaahtoruiskutus, kumpi on helpompaa glyseroliruiskutus pikkusuoniin vai vaahtoruiskutus isoihin suoniin, vai onko eroa?

    • Amarillys

      Kävin vaahtoruiskutuksessa muutama päivä sitten. Operaatio maksoi Mehiläisessä 600 euroa. Esitutkinta maksoi vajaa 300e, josta sain n.100e kelakorvausta.
      Operaatio oli melko mukava ja kivuton. Kanyyleja tuli toiseen jalkaan 2, toiseen 3 tai 4. Kyllähän ne pikkuisen kirpaisi. Heti operaation jälkeen tunsin hieman häikäisyä, joka meni noin vartissa ohi. Muita oireita ei ole ollut, jalkoihin ei ole sattunut tms.
      Odottelen että saan ottaa huomenna jalat pois paketista ja näen miltä ne näyttävät. Lääkäri sanoi, ettei vaahtoruiskutus ole paras vaihtoehto, jos suonet ovat laajoja. Minun kohjuni olivat pieniä ja suonet kapeita, joten olin ihanteellinen ruiskutettava.

    • ep08

      Hei.Kävin vasemmanjalan vaahtoruiskutuksessa kolmeviikkoa sitten.Sairaslomaa ei annettu vaikka työni on raskasta seisomatyötä.
      Sain viikon päästä operaatiosta syvät laskimotukokset ja keuhkoembolian(:Nyt ollaan sitten sairaslomalla.Ruiskutettu suoni on kipeä ja täynnä pahkuroita .tukisukkaa saakin sitten pitää kaksi vuotta..Kannattaa keskustella lääkärin kanssa tarkkaan mahdollisista jälkiseuraamuksista.Ei ole mikään"Ruokatuntioperaatio"
      Mutta onneksi kävi hyvin ja pieni poikamme sai pitää äidin):

    • suonikohjupohje

      Itselläni on pohje vaahtoruiskutettu huhtikuun alussa ja tällä hetkellä en voi ainakaan henkilökohtaisest suositella ko. hoitomuotoa. Kivuton ja nopea toimenpide se kylläkin on, mutta toisen käynnin jälkeen jalkani on ollut pahempi kuin mitä oli alunperin lähtötilanne . Punktoinnin ja glyserolipuudutteen jälkeen jalka on pahentunut, luutasuonia, joita ei ole aiemmin ollut, on nyt pohje lähes täynnä.Ruiskutetussa suonessa on pigmenttiä,mikä on kylläkin normaalia ja se häipynee ajan kanssa pois,muuten suoni on kohtuu sileä. Kävin juuri viikko sitten toisen kerran glyseroli hoidossa ,mutta edelleenkään tulos ei näytä hyvältä .Tuntuu siltä,että glyserosi lisää minulla matting-ilmiötä josta en saanut riittävästi informaatiota. Mutta katson nyt kesän yli ja suunnistan sitten syksyllä uudelleen lääkärin vo:lle ja tiedustelen laseroinnista noitten luutasuonien suhteen .

      Rahanmeno ei tässä tapauksessa juuri kuitenkaan harmita vaan eniten se, että jalassa on selkeä kosmeettinen haitta ja nyt tuntuu siltä ettei olisi edes kannattanut koko jalkaa lähteä hoidattamaan !! :/

      • Kirjava kinttu

        Jalat ruiskutettiin 1,5 vuotta sitten. Jalat oli kipeät, ei saikkua. Kyykkyyn en päässyt moneet viikkon, kun tuntui, että suonet katkeaa. Edelleenkin jaloissa on tummia juovia. Luutasuonia paljon ja uusia kohjuja. Ei todellakaan mitkään rantasääret. Kauniimmat olivat ennen käsittelyä. Oli vain muutama kipeä suonikohju oikeassa jalassa, mutta lääkäri näki pinnan alle vasemmassakin, että pitää hoitaa. En suosittele!


    • Linnea

      Heippa vaahtoruiskutuksessa jo jonkin aikaa sitten käyneet. Millainen tilanne on teillä nyt? Tässä yksi Terveystalon asiakas jolla toimenpide meni perseelleen ja pilasi enemmän kuin korjasi. Aion tehdä potilasvahinkoilmoituksen koska etukäteen ei tiedotettu mitä haittoja voi olla. Mitään lievempiä hoitoja esim sukkaa ja kenties hiussuonien siistiminen näin alkuun ei edes suositeltu, vaan suoraan melko massiivinen ruiskutushoito ja molempiin jalkoihin. Nyt on jalat pilalla, kipuja on aika paljon ja tatti otsassa. Operaatiosta yli 3 kk aikaa. :/ Onko vielä toivoa vai jäävätkö pahan näköisiksi?

      • SuoniSanna

        Kävin myös Terveystalossa muutama kk sitten. Ruiskutettiin yksi isompi kohju ja kauttaaltaan verkkosuonia. Alku näytti hyvältä, kohju katosi ja suuri osa verkkosuonistakin. Jäljelle jääneiden verkkosuonten viereen on kuitenkin noussut uusia suonia, mikä tietysti on ihan loogista, kun osa suonistosta on tukittu, niin paine muissa suonissa kasvaa. Odotin kyllä kahden ruiskutuskerran tuovan paremman lopputuloksen. Olen menossa toiselle lääkärille jatkamaan hoitoa, sillä tuntuu että moni harmittelee täällä Terveystalossa hoidettuja kinttujaan.

        Linnea: Onko sinulle tullut lisää kohjuja vai eivätkö vanhatkaan kadonneet?


      • Linnea
        SuoniSanna kirjoitti:

        Kävin myös Terveystalossa muutama kk sitten. Ruiskutettiin yksi isompi kohju ja kauttaaltaan verkkosuonia. Alku näytti hyvältä, kohju katosi ja suuri osa verkkosuonistakin. Jäljelle jääneiden verkkosuonten viereen on kuitenkin noussut uusia suonia, mikä tietysti on ihan loogista, kun osa suonistosta on tukittu, niin paine muissa suonissa kasvaa. Odotin kyllä kahden ruiskutuskerran tuovan paremman lopputuloksen. Olen menossa toiselle lääkärille jatkamaan hoitoa, sillä tuntuu että moni harmittelee täällä Terveystalossa hoidettuja kinttujaan.

        Linnea: Onko sinulle tullut lisää kohjuja vai eivätkö vanhatkaan kadonneet?

        Mulle on tullut uusia ja paljon pahempia kuin olleet ja näiden lisäksi laaja hiusuoni verkosto. Eivät vanhatkaan ole vielä himmenneet. Jalat ovat kamalan näköiset. Lisäksi sen jalan, josta ruiskutettiin saphena magna, suorituskyky urheillessa on laskenut. :( olen kilpaurheilija, joten vähän pelottaa mitä tämä tarkoittaa urheilusuoriuksille jatkossa. Nyt jalka väsyy ja rasituksessa sitä polttelee, ja urheillessa uudet kohjut pullistuvat kuin ilmapallot. :o mitähän tässä nyt tekisi?


      • Kkirjavakoipi
        Linnea kirjoitti:

        Mulle on tullut uusia ja paljon pahempia kuin olleet ja näiden lisäksi laaja hiusuoni verkosto. Eivät vanhatkaan ole vielä himmenneet. Jalat ovat kamalan näköiset. Lisäksi sen jalan, josta ruiskutettiin saphena magna, suorituskyky urheillessa on laskenut. :( olen kilpaurheilija, joten vähän pelottaa mitä tämä tarkoittaa urheilusuoriuksille jatkossa. Nyt jalka väsyy ja rasituksessa sitä polttelee, ja urheillessa uudet kohjut pullistuvat kuin ilmapallot. :o mitähän tässä nyt tekisi?

        Minulta on leikattu suonikohjut 1988 molemmista jaloista alhaalta ylös asti Malmin sairaalassa,tulehtuivat eli tikit piti ottaa pois ennen aikojaan,mutta lopputulos oli hyvä.
        Kävin sen jälkeen ruiskututtamassa yksityisellä hiussuonia.
        Nyt alkavat olla niin kirjavat koivet,että pitäis kai mennä ruiskutukseen tai laseriin.
        Ai niin,kun poistatin ruiskutuksella(ei vaahto) ison violetin läiskän polven alapuolelta,se lähti pois, mutta siirtyi jonkun ajan kuluttua pohkeeseen samalle kohdalle.Onko kenelläkään käynyt niin,että samanlainen läiskä siirtyy toiseen paikkaan?Mulla on tosi kirjavat jalat,mikähän näihin olis paras?
        Onko sairaala Siluetti tai Laser hyvä paikka,onko kokemuksia?


      • kohjut
        SuoniSanna kirjoitti:

        Kävin myös Terveystalossa muutama kk sitten. Ruiskutettiin yksi isompi kohju ja kauttaaltaan verkkosuonia. Alku näytti hyvältä, kohju katosi ja suuri osa verkkosuonistakin. Jäljelle jääneiden verkkosuonten viereen on kuitenkin noussut uusia suonia, mikä tietysti on ihan loogista, kun osa suonistosta on tukittu, niin paine muissa suonissa kasvaa. Odotin kyllä kahden ruiskutuskerran tuovan paremman lopputuloksen. Olen menossa toiselle lääkärille jatkamaan hoitoa, sillä tuntuu että moni harmittelee täällä Terveystalossa hoidettuja kinttujaan.

        Linnea: Onko sinulle tullut lisää kohjuja vai eivätkö vanhatkaan kadonneet?

        Hei, oisin kysynyt sinulta tehtiinkö se seisten vai makuulla tuo ruiskutus??


    • taas turvottaa

      Uusintaleikkaus?
      Minulle tehtiin vaahtoruiskutus neljä vuotta sitten ja tulos oli hyvä. Kivut ja turvotus loppuivat ja kengänkoko pieneni puolikkaalla kai turvotuksen loppumisen vuoksi. Oli keveä lenkkeillä! Nyt oireet on palanneet ja jaloissa jatkuva paineentunne, kipua ja turvotusta ja kengät taas ahtaammat.
      Kannattaisiko mennä uudelleen vaahtoruiskutukseen vai vanhanaikaiseen leikkaukseen? Uusintaleikattujen kokemuksia ?

    • 24vee

      Täällä kirjoittaa 24-vuotias tyttö (kiitos hyvät geenit

    • 24vee

      Kirjoittelempa kuulumisia jos jotain vaikka kiinnostaisi. Nyt operaatiosta takana 1kk. Noin 2 vkon kohdalla säären osaan alkoi tulla kovettumia ja se oli arka, sitä se on edelleen. Ikäänkuin "herneitä" täynnä. Samanlaista "röllykkää" kun suonikohju oli ennen operaatiota ei ole tullut. 2 vkoa olin urheilematta, kävelin päivittäin jne. Tukisukkaa olen pitänyt ekat 2 vkoa ( ekat 3 vrk yötä päivää) koko päivän, viimeiset 2 vkoa päivittäin 2-8 tuntia. 2 vkon kohdalla aloitin urheilun, kuntosalilla en tosin ole jalkoja uskaltanut vielä reenata, enkä usko et juoksemisestakaan vielä tulis tärähtelyn vuoksi mitään. Viime viikolla helteiden aikaan suoni alkoi punoittaa yhdestä kohtaa ja nilkka turvotteli iltaisin. Kävin varuilta työterveydessä, ei selvää tulehduksen merkkiä ja verikokeissa kaikki arvot oli normaalit. Tänään kävin kontrollissa operaation tehneen lääkärin luona. Sanoi, että melko tyypilliseltä näyttää näin 1 kk:n kohdalla. Muhkurat aika isoja ja pinnassa. Kaikki suonet mitkä pitkin, oli tukkeutuneet, eli mitään uusinta ruiskutusta ei tarvinnut tehdä. Lääkäri sanoi turvotuksen ym oireiden häviävän ajan myötä, Buranaa sanoi että vois syödä. Tukisukkaa ei tarvitse käyttää enää ollenkaan. Kontrolliaika vuoden päähän, jolloin katotaan onko kaikki suonet edelleen tukossa vai onko auenneet.

      Tässä vaiheessa olen ihan tyytyväinen operaatioon. Alussa jo luulin päässeeni helpolla, koska suoni oli todella nätin näköinen ekat viikot, mut sitten noita muhkuroita alko tulla, ja ne kuuluukin asiaan. Mutta eiköhän tämä tästä, päällepäin iho on tummempi operoidulta alueelta eikä muhkurat näy jos ei läheltä katso, joten kyllä minä ainakin kehtaan shortsit vetäistä jalkaan! Parempi tämä kuin se oksettava "röllykkä" ;) Tukisukan käyttö ei ollut minulle mikään ongelma, se oli helppo laittaa ja ottaa pois, ei valunut ja ei sitä juuri edes huomannut.

      • -70

        Vaahtoruiskutus tehtiin vasempaan pohkeeseen ja nilkkaan reilu kuukausi sitten. Muuten ok, nuo kovalta tuntuvat, kosketusarat, suonetkin kuuluu asiaan mutta pohje on nyt ollut pari päivää ihan hipasuarka ja punottaa. Onko kellään kokemusta voiko olla tulehtunut?


    • pet88

      minulle sattui se epäonnisen potilaan osa. Jälkitarkastuksessa todettiin tilanne huonommaksi kuin ennen toimenpidettä, jollon syvät suonet terveet ja pinnallisissa pikkusuonissa läppävika. Toimenpide kivuton, paitsi kukkaron osalta, ei tukisukka-aikana ongelmia, mutta luopuessani tukisukista koin elon paremmaksi sukkien kanssa. Lentokielto 2 viikkoa, mutta jostain syystä epäröin ja odotin lisäviikon. Lennolla ei ongelmaa eikä sen jälkeen. Jälkitarkastus ohjeen mukaan 4-6 viikon kuluttua ulkomailla, jossa otettiin julkisessa sairaalassa lasertutkimus kumpaankin jalkaan - järkytys, kuollut solukko oli muodostanut tukoksen ja aiemmin terveet syvät suonet myös sairastuneet!!! Etukäteen minulle sanottiin toimenpiteen olevan turvallinen, vasta nyt luin tästä harvinaisesta riskistä saada tukos! Ja se sattui minulle. Nyt injektio päivittäin, kaksi lääkettä aterian jälkeen kaksi kertaa päivässä, olen äärettömän väsynyt. Syynä lääke vai tukos? Kävellä pitäisi koko ajan, mutta en jaksa kuin väkisin. Viime viikonloppuna väsymys ja maanantaina närästys ja pahoinvointi, uneliaisuus - kyse oli tulpasta. Pettymys, joten harkitkaa älkääkä suhtautuko pikkutoimeen kevyesti.

    • moi1

      Minulle tehtiin perinteinen suonikohjuleikkaus 9 kk sitten. Sekin voi epäonnistua. Lopputulos paljon pahempi kuin lähtötilanne. Värjäytymiä molemmissa jaloissa, joita yritetään nyt hoitaa laserilla. Kyllä näistä toimenpiteistä annetaan liian ruusuista kuvitelmaa.

    • jotainsiltäväliltä

      Heippa! Hieman päälle vuosi sitten lueskelin täällä ihmisten kommentteja. Kirjoitan nyt oman kokemukseni jatkoksi. Minulla ruiskutettiin oikeasta jalasta syvälaskimosuoni missä läppävika. Oikeen komeat röllykät löytyi myös jalasta pinnallisia kohjuja oli paljon. Vasemmassa jalassa vain pinnallisia ja niitä ei sitten ruiskuteltu (onneksi) sillä kertaa, kun sanoin haluavani katsoa miten tämän oikean jalan kanssa käy. Joulukuussa 2014 ruiskutettiin siis syvälaskimo vai kutsuttiinko sitä isoksi runkolaskimoksi en nyt muista... Toisella kertaa tammikuussa 2015 pinnalliset röllykät. Kirurgi sanoi tammikuussa, että melkoiset pigmentti jäljet ekasta ruiskutuksesta ja ei varmaan kesäksi häviä... Eivät ole sitten (29.2.2016) vieläkään hävinneet.

      Jalassa on myös kipukohtia ja olenkin huomannut näihin tulleen pienen pientä liilaa värjäymää ja semmoista katkennutta hiussuonta. Ja tuntuu että koko ajan vain pahenee.. Puhutaan jo kämmenen kokoisista alueista. Jalan pahkurat ovat kyllä hävinneet, mutta kyllä ne niin ruskeat ovat edelleen, ettei kyllä täksi kesäksikään katoa. Naurattaa ihan miten joka nettisivuilla missä mainostetaan ruiskutusta, että puolessa vuodessa katoaa?! Ei kyllä. Pitäisi varmaan mennä näyttämään verisuonikirurgille taas. Hänhän nyt varmaan ehdottaa jälleen ruiskuttelua. Kannattaako se?
      En tiedä. 1100 € jo tähän mennyt. Ekalla kerralla kun kävin näitä näyttämässä ihan terveyskeskuksessa sanoi lääkäri minulle tylysti suoraan, että jos nyt hoidat (olen 26 v) saat leikkaa ne vielä ainakin 3-4 krt. Sanoin tästä verisuonikirurgille ja hän naurahti ja sanoi, että vanhempi lääkäri ei nyt ole ihan nykytekniikan ajantasalla. Enpä nyt tiedä tuntuu, että arvauskeskus vei voiton.

    • Vuott

      Hei! Kävin äsken virossa vaahtohoidossa. Ja olen taas iloinen! En tiedä miksi tuhlatte rahaa ku suomessa ei osaa kukaan tehdä. Kävin kolme vuotta sitten samalla suonilääkärillä, olin enemmän ku tyytyväinen. 2 jalka hoidettu silloin. Nyt tuli uudet suonet takas sen takia menin taas Tallinnaan! Nyt pikkasen suoni särky mutta ei haittaa kohta kesää ja voi käyttää hametta. T 29 vuotias

    • janneper

      Kerrotko vielä klinikan, missä kävit Virossa?
      Samaa asiaa suunnitteleva tai sitten kesällä Sofiaan samaan operaatioon

    • oksanen

      Hei! Minulla on tehty molemmat jalat Virossa (www.evc.ee) liimalla. Liimaa on vähän kalliimpi kuin laserhoito, mutta se on kivuton ja sinun ei tarvitse käyttää tukisukkia. Lopputulokset ovat yhtä hyviä kuin laserilla. Koska matkustan usein, löysin sen minulle sopiva. Voin kyllä suositella!

    • ohitus69

      Kävin Virossa vaahtoruiskutus hoitola pari kuukausi sitten. Olen tyytyväinen, 1 ampuli maksoi noin 70 e. Niin että ei ollut kallis. Laskimohoito Klinikka sijaitse sataman lähellä. www.evc.fi

    • Anonyymi

      vaahtoruiskutus ei vaan mei aa tukkia suonia pysyvästi.itselläni ainakin tulee jatkuvasti takaisin.en tiedä mistä johtuu .operoitu leikkauksia ja vaahtohoidoih.n monta kertaa ja taas syksyllä uusi operaatio.kohjut tuli jo 30 vuotiaana ja kierre ollut siitä lähtien päällä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7826
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2872
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1845
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1449
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe