minne kreikassa

alyyppi

kertokaa, tahtoo kreikkaan. tahtoo ihania rantoja. tahtoo hyvää yöelämää. tahtoo shoppailua. tahtois myös nähä paikallista oikeaa kreikkaa ja kreikkalaisuutta... eli mikä kohde? olen miettinyt rhodosta, mut rannat pikkukivisiä ja eikä paikallisuutta taida nähä.

31

2066

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xxxccc

Ateenasta löytyy kaikki

• Ateenassa käynyt

Ateenasta ei löydy rantoja kuin kymmenien kilometrien päästä eikä kesäaikaan paljon yöelämääkään. Ja muuhunkin vuoden aikaan on kokemattoman hankala löytää ne yöelämäpaikat. Ja vähän vaikea sitä kreikkalaisuuttakin on siellä miljoonakaupungissa kohdata, ellei ole jo vakiintunut Kreikan kävijä.
        Shoppailuun se tietysti on ykköspaikka Kreikassa. Kunhan tietää missä on ne varsinaiset ostoskadut.

• xxxccc
        Ateenassa käynyt kirjoitti:

Ateenasta ei löydy rantoja kuin kymmenien kilometrien päästä eikä kesäaikaan paljon yöelämääkään. Ja muuhunkin vuoden aikaan on kokemattoman hankala löytää ne yöelämäpaikat. Ja vähän vaikea sitä kreikkalaisuuttakin on siellä miljoonakaupungissa kohdata, ellei ole jo vakiintunut Kreikan kävijä.
        Shoppailuun se tietysti on ykköspaikka Kreikassa. Kunhan tietää missä on ne varsinaiset ostoskadut.

Ateenan rannat löytyvät keskustasta mitaten jo 10 km päästä ja nnihin pääsee julkisilla kulkuneuvoilla.

Sopii muistaa, että Ateenassa asuu n. 4 milj. ihmistä.

• vedet
        xxxccc kirjoitti:

Ateenan rannat löytyvät keskustasta mitaten jo 10 km päästä ja nnihin pääsee julkisilla kulkuneuvoilla.

Sopii muistaa, että Ateenassa asuu n. 4 milj. ihmistä.

Niin no, siellä entisen lentokentän tienoilla ja Varkizassa on jo uimakelpoista vettä. Rantoja ei kylläkään voi verrata saarten hienoihin hiekkarantoihin, joilla useilla on Blue Flag -luokitus. Rantapaikkana Ateena tuottaa taatusti pettymyksen.

• Ateenassa käynyt
        vedet kirjoitti:

Niin no, siellä entisen lentokentän tienoilla ja Varkizassa on jo uimakelpoista vettä. Rantoja ei kylläkään voi verrata saarten hienoihin hiekkarantoihin, joilla useilla on Blue Flag -luokitus. Rantapaikkana Ateena tuottaa taatusti pettymyksen.

Löytyyhän sitä vettä 10 km päästä, vaikka Pireuksen satamasta tai siitä vähän etelään päin, mutta kuka ui siinä vedessä? Eikö kysyjä nyt kuitenkin tarkoittanut rantaelämää ja minä ainakin ymmärrän, että siihen kuuluu myös uiminen.
        Ja eikös niitä asukkaitakin ole 5 milj., kun lasketaan Pireus mukaan. Yhteenhän ne ovat kasvaneetkin.

• itse!

Lennän ensi viikolla Ateenaan, viikon reissu. Mukaan meinaan ottaa repun, en edes rinkkaa tällä kertaa. Lento on perillä jo aamupäivällä. Lentokentältä luultavasti hurautan metrolla tai bussilla Pireukseen ja katselen jonkun sopivan lauttayhteyden niin, että vielä ihmisten aikaan olen jollakin lähisaarella. Saarelta meinaan sitten katsoa mieleisestä paikasta huoneen ja asettua taloksi.
      Paluumatkalla varmaankin vietän yhden yön Ateenassa, jotta paluulennolle ehtiminen on turvattu. Vain tämän hotelliyön varaan etukäteen netistä. Ateenassa edullisen hotellin löytäminen rauhalliselta alueelta kun vaatii vähän nettisurffailua (arvostelujen tutkailua).

Tuon kummempaa suunnittelua ei Kreikkaan mennessä tarvita ja tästä on kokemusta monelta reissulta, tavallisesti vielä jälkikasvua mukana! Ja vakuutan, että kohdalle saattaa sattua ikimuistoisiakin kokemuksia ja varmasti näkee paikallisuutta, jos nyt ei sitten ehdoin tahdoin johonkin turistirysään repsahda noinkin ;-)

Minua ei ihan helposti saisi tavalliselle, surkealle pakettimatkalle, jolla toisista riippuvaisuus alkaa jo lentokentällä bussissa mattimyöhäisiä odotellessa ja jolla kaikkea paikallista väriä yritetään varoa kaikin tavoin. Turisti ei ehkä edes kuule aasin hirnuntaa tai kanojen kotkotustakaan koko reissun aikana ...!

Ja jos tuollainen matkustaminen tuntuu jotenkin vaivalloiselta tai rohkeus ei riitä, niin kyllä nuoriso taatusti moisen reissun selvittää siinä, missä meikäläinen kohta puoli vuosisataa täyttävä jörrikkä!

• Pakettimatka

Ei se ihan noinkaan ole mitä kirjoitat pakettimatkoista, eihän sitä ole mikään pakko olla toisista riippuvainen.
        Minä esim. Rhodoksella ajan aina taxilla kentältä hotellille, ei siis tarvitse odottaa niitä matti-myöhäisiä bussissa ja en käy niillä matkatoimiston järjestämillä matkoilla.
        Loman aikana on mahdollisuus käyttää itsenäisesti paikallisia busseja, taxeja ja voi vuokrata auton ja liikkua niillä minne mieli tekee ja takuulla näkee sitä paikallisuuttakin jos vain itse haluaa, sillä eihän se ole siitä kiinni lähteekö sinne reissuun monen mutkan kautta vai helpoimmalla ja yksinkertaisemmalla tavalla. Loman suunnittelussa on todella helppoa ja vaivatonta tilata vain matka netistä tai piipahtaa ohimennessään matkatoimistossa.

• itse!
        Pakettimatka kirjoitti:

Ei se ihan noinkaan ole mitä kirjoitat pakettimatkoista, eihän sitä ole mikään pakko olla toisista riippuvainen.
        Minä esim. Rhodoksella ajan aina taxilla kentältä hotellille, ei siis tarvitse odottaa niitä matti-myöhäisiä bussissa ja en käy niillä matkatoimiston järjestämillä matkoilla.
        Loman aikana on mahdollisuus käyttää itsenäisesti paikallisia busseja, taxeja ja voi vuokrata auton ja liikkua niillä minne mieli tekee ja takuulla näkee sitä paikallisuuttakin jos vain itse haluaa, sillä eihän se ole siitä kiinni lähteekö sinne reissuun monen mutkan kautta vai helpoimmalla ja yksinkertaisemmalla tavalla. Loman suunnittelussa on todella helppoa ja vaivatonta tilata vain matka netistä tai piipahtaa ohimennessään matkatoimistossa.

Nyt on vain niin, että olet sen lentokenttäkuljetuksenkin jo matkan hinnassa maksanut vaikka taksilla matkaat. Noin olen joskus itsekin menetellyt. Nyt mulla on edulliset matkat(180 euroa suora edestakainen lento aamulla Ateenaan, muutama kymppi laivamatkoihin saarelle) ja valinnan vapaus perillä, kun voin valita hotellin tai huoneen paikan päällä eikä pelkkien kuvien perusteella. Todennmäköisesti jopa ilmastoitu huone irtoaa yksityismajoituksessa n. 30 ... 40 eurolla /yö ja Ateenassa yksi yö noin 100 euroa, joten kokonaiskustannukset noista on ainakin yli 500 euroa, ei siis kuitenkaan ihan ilmaista. Äkkilähdön pakettimatkalle saa halvemmalla esim. tuossa lätkäfinaalin kieppeillä ;-) (Taisin maksaa juuri viime vuoden toukokuussa yli 300 euroa Rodoksen viikosta hyvässä hotellissa, yli puolet ohjehinnasta kuitenkin).

Lisäksi sapuskat perillä (kunnon ruokailu ulkona joka päivä) ja moottoripyörä tai skootteri koko ajalle (tuo on MUST!) niin siinäpä ne kustannukset onkin. Kreikassa hommat järjestyy lähes itsestään ja esim. laivamatka jollekin saarelle jää pakettimatkalaiselta helposti kokematta vaikka itse asiassa ei ole ollenkaan hassumpaa katsella merta ja lähisaaria laivan aurinkokatoksen alta.

Nettivaraaminen on toki ihan ok. Viime kesänäkin varasin lennot ja **** -hotellin Ateenassa muutamaksi päiväksi netin kautta. Silloinkin osa reissusta tuli vietettyä saarilla ilman etukäteismajoitusta.

Tuon muista riipumttoman omatoimisuuden yksi etu on muuten sekin, että voi vaihtaa asumusta kesken kaiken vaikka toiseen kylään (muutaman viikon reissuilla), jos siltä tuntuu. Kun ei ole sitä maksettua hotellia riippana. Rinkka/reppu perään ja skootterilla tai peräti autolla pörräämään. Tätä olen harrastanut mm. pidemmillä Kreetan reissuilla. Kreikan saaristoa kierrellessä muutenkin on tullut kerätyksi kokemuksia, joita muistelee jopa vuosikymmenen kuluttuakin ;-) Pieni ylimääräinen vaivannäkö matkakohteessa on sekin rikasta kokemusta, jota ei voi oikein kotona etukäteen tarkasti suunnitella! Kreikka on tosin muuttunut reippaasti, niin että aidon, rehellisen kreikkalaisuuden löytäminen vaatii etsiytymistä aina vaan kauemmas niistä pakettimatkakohteista. Tai sitten hieman syrjäisille saarille, joille mantereelta on vähän pitempi laivamatka.

Summa summarum: pakettimatka on helposti edullisin ja helpoin vaihtoehto viikoksi. Paria viikkoa pidemmällä matkalla kyllä oma vaivannäkö kannattaa ihan varmasti, niin rahallisesti kuin henkisestikin ...

• lähde viikoksi
        itse! kirjoitti:

Nyt on vain niin, että olet sen lentokenttäkuljetuksenkin jo matkan hinnassa maksanut vaikka taksilla matkaat. Noin olen joskus itsekin menetellyt. Nyt mulla on edulliset matkat(180 euroa suora edestakainen lento aamulla Ateenaan, muutama kymppi laivamatkoihin saarelle) ja valinnan vapaus perillä, kun voin valita hotellin tai huoneen paikan päällä eikä pelkkien kuvien perusteella. Todennmäköisesti jopa ilmastoitu huone irtoaa yksityismajoituksessa n. 30 ... 40 eurolla /yö ja Ateenassa yksi yö noin 100 euroa, joten kokonaiskustannukset noista on ainakin yli 500 euroa, ei siis kuitenkaan ihan ilmaista. Äkkilähdön pakettimatkalle saa halvemmalla esim. tuossa lätkäfinaalin kieppeillä ;-) (Taisin maksaa juuri viime vuoden toukokuussa yli 300 euroa Rodoksen viikosta hyvässä hotellissa, yli puolet ohjehinnasta kuitenkin).

Lisäksi sapuskat perillä (kunnon ruokailu ulkona joka päivä) ja moottoripyörä tai skootteri koko ajalle (tuo on MUST!) niin siinäpä ne kustannukset onkin. Kreikassa hommat järjestyy lähes itsestään ja esim. laivamatka jollekin saarelle jää pakettimatkalaiselta helposti kokematta vaikka itse asiassa ei ole ollenkaan hassumpaa katsella merta ja lähisaaria laivan aurinkokatoksen alta.

Nettivaraaminen on toki ihan ok. Viime kesänäkin varasin lennot ja **** -hotellin Ateenassa muutamaksi päiväksi netin kautta. Silloinkin osa reissusta tuli vietettyä saarilla ilman etukäteismajoitusta.

Tuon muista riipumttoman omatoimisuuden yksi etu on muuten sekin, että voi vaihtaa asumusta kesken kaiken vaikka toiseen kylään (muutaman viikon reissuilla), jos siltä tuntuu. Kun ei ole sitä maksettua hotellia riippana. Rinkka/reppu perään ja skootterilla tai peräti autolla pörräämään. Tätä olen harrastanut mm. pidemmillä Kreetan reissuilla. Kreikan saaristoa kierrellessä muutenkin on tullut kerätyksi kokemuksia, joita muistelee jopa vuosikymmenen kuluttuakin ;-) Pieni ylimääräinen vaivannäkö matkakohteessa on sekin rikasta kokemusta, jota ei voi oikein kotona etukäteen tarkasti suunnitella! Kreikka on tosin muuttunut reippaasti, niin että aidon, rehellisen kreikkalaisuuden löytäminen vaatii etsiytymistä aina vaan kauemmas niistä pakettimatkakohteista. Tai sitten hieman syrjäisille saarille, joille mantereelta on vähän pitempi laivamatka.

Summa summarum: pakettimatka on helposti edullisin ja helpoin vaihtoehto viikoksi. Paria viikkoa pidemmällä matkalla kyllä oma vaivannäkö kannattaa ihan varmasti, niin rahallisesti kuin henkisestikin ...

Matkalla pitää olla aina vähintään se kaksi viikkoa ja rahaa plakkarissa niin paljon ettei tarvitse "penniä" venyttää....

• itse!
        lähde viikoksi kirjoitti:

Matkalla pitää olla aina vähintään se kaksi viikkoa ja rahaa plakkarissa niin paljon ettei tarvitse "penniä" venyttää....

Lähden nytkin viikoksi, kun ei ole enempää talvilomaa jäljellä ;-(

Kesällä sitten voi mennä reissussa koko kuukausikin. Omatoimimatkailussa ei ole kyse pennin venyttämisestä, vaikka ennakoimalla ja varaamalla suorat lennot useita kuukausia etukäteen voi säästää satoja euroja. Kyse on ehkä lähinnä rahan käytön optimoinnista. Kun hyvän yksityishuoneiston saa alle puolella hotellin hinnasta (jos hotellia edes on), voi "säästöllä" vuokrata kaksipyöräisen moottorikulkupelin koko loman ajaksi ja syödä hyvin joka ikinen ilta. Matkailu on todellakin elämän suola, ja parasta asiassa on, että turistipaikoista kauempana pysytteleminen sekä säästää että nostaa oikeasti matkan tasoa! Ja tätähän ei monikaan tavallisiin pakettimatkoihin tyytynyt usko. Mutta senkin olen nähnyt, että rinkkamatkailijana aikoinaan koluamani syrjäisemmät ihanat paikat on sittemmin tavallaan pilattu, kun niihin on ensin rakennettu kunnollinen päällystetty tie ja sen jälkeen hotelleja, ravintoloita ja krääsämyymälöitä vieri viereen. Onneksi ehdin itse nähdä alkuperäisenä, ennenkuin suuria turistilaumoja alettiin kuskata ennen niin idyllisiin paikkoihin. Mutta en vielä luovuta - maailma on laaja ja avarakatseinen matkailija löytää lisää unelmiensa paikkoja - kunhan hoitaa homman itse!

Visaahan minäkin vinguttelen, mutta se ei Kreikassa esimerkiksi parhaissa kylätavernoissa kelpaa. Turistiravintoloissa kelpaisi kyllä, mutta niistä puuttuu sitten oleellisia asioita kuten kissat, isot kreikkalaiset perheseurueet ja villit lapset, lupa vilkaista ruokapatoihin, todella ystävällinen palvelu, eriparia olevat pöydät ja tuolit yms ;-) Siis ne asiat, joita Kreikan oppaissa kuvataan mutta ei sitten kuitenkaan massapaikoista löydy ...

• särkelä
        itse! kirjoitti:

Lähden nytkin viikoksi, kun ei ole enempää talvilomaa jäljellä ;-(

Kesällä sitten voi mennä reissussa koko kuukausikin. Omatoimimatkailussa ei ole kyse pennin venyttämisestä, vaikka ennakoimalla ja varaamalla suorat lennot useita kuukausia etukäteen voi säästää satoja euroja. Kyse on ehkä lähinnä rahan käytön optimoinnista. Kun hyvän yksityishuoneiston saa alle puolella hotellin hinnasta (jos hotellia edes on), voi "säästöllä" vuokrata kaksipyöräisen moottorikulkupelin koko loman ajaksi ja syödä hyvin joka ikinen ilta. Matkailu on todellakin elämän suola, ja parasta asiassa on, että turistipaikoista kauempana pysytteleminen sekä säästää että nostaa oikeasti matkan tasoa! Ja tätähän ei monikaan tavallisiin pakettimatkoihin tyytynyt usko. Mutta senkin olen nähnyt, että rinkkamatkailijana aikoinaan koluamani syrjäisemmät ihanat paikat on sittemmin tavallaan pilattu, kun niihin on ensin rakennettu kunnollinen päällystetty tie ja sen jälkeen hotelleja, ravintoloita ja krääsämyymälöitä vieri viereen. Onneksi ehdin itse nähdä alkuperäisenä, ennenkuin suuria turistilaumoja alettiin kuskata ennen niin idyllisiin paikkoihin. Mutta en vielä luovuta - maailma on laaja ja avarakatseinen matkailija löytää lisää unelmiensa paikkoja - kunhan hoitaa homman itse!

Visaahan minäkin vinguttelen, mutta se ei Kreikassa esimerkiksi parhaissa kylätavernoissa kelpaa. Turistiravintoloissa kelpaisi kyllä, mutta niistä puuttuu sitten oleellisia asioita kuten kissat, isot kreikkalaiset perheseurueet ja villit lapset, lupa vilkaista ruokapatoihin, todella ystävällinen palvelu, eriparia olevat pöydät ja tuolit yms ;-) Siis ne asiat, joita Kreikan oppaissa kuvataan mutta ei sitten kuitenkaan massapaikoista löydy ...

Oletkos koskaan tullut ajatelleeksi sitä,että jotkut voivat mennä lomalle ihan vaan huilaamaan ja laiskottelemaan sekä keräämään voimia seuraavaa työperiodiaan varten.
        Sitäpaitsi,miksi varata hotelli netin kautta välittäjäfirmalta,joiden kautta valtaosa varauksista tehdään.Kun voi soittaa suoraan hotelliin ja tehdä varauksen.Näin säästää vielä enemmän.

• käy
        särkelä kirjoitti:

Oletkos koskaan tullut ajatelleeksi sitä,että jotkut voivat mennä lomalle ihan vaan huilaamaan ja laiskottelemaan sekä keräämään voimia seuraavaa työperiodiaan varten.
        Sitäpaitsi,miksi varata hotelli netin kautta välittäjäfirmalta,joiden kautta valtaosa varauksista tehdään.Kun voi soittaa suoraan hotelliin ja tehdä varauksen.Näin säästää vielä enemmän.

Valitettavasti ei säästä suoraan varaamalla vaan voi maksaa paljonkin enemmän kuin nettivälityksellä. Hyvä paikka vertailuun esim. tämä:
        http://www.bookings.net/

Noiden hintojen alitus "suoralla" kaupalla tuskin onnistuu.

Sitäpaitsi kokemuksesta tiedän, että tuollakin on erinomaisia ja kohtuuhintaisia hotelleja, joiden puhelinnumeroa ei tahdo löytyä mistään.

• turisti!
        särkelä kirjoitti:

Suuri osa haluaa mennä vain löhöilemään.
        Aktiivista tekemistä kuitenkin etsii vuosi vuodelta yhä useampi nimenomaan raskaan työn vastapainoksi. Näimn ainakin tutkimukset sanoo.

En suosittele omataoimista lomaa tai reppumatkailua kellekään, ei etenkään Kreikan saarilla! Kun kerran sellaista koettaa, paluuta massaturistiksi ei enää ole ...

• särkelä
        käy kirjoitti:

Valitettavasti ei säästä suoraan varaamalla vaan voi maksaa paljonkin enemmän kuin nettivälityksellä. Hyvä paikka vertailuun esim. tämä:
        http://www.bookings.net/

Noiden hintojen alitus "suoralla" kaupalla tuskin onnistuu.

Sitäpaitsi kokemuksesta tiedän, että tuollakin on erinomaisia ja kohtuuhintaisia hotelleja, joiden puhelinnumeroa ei tahdo löytyä mistään.

"Valitettavasti ei säästä suoraan varaamalla vaan voi maksaa paljonkin enemmän kuin nettivälityksellä. Hyvä paikka vertailuun esim. tämä:
        http://www.bookings.net/ "

-Valitettavasti tämä ei pidä paikkaansa.

"Noiden hintojen alitus "suoralla" kaupalla tuskin onnistuu."

-Teinpä tuolla mainitsemallasi sivulla haun hotelliin,jonne olemme menossa ja soitimme varauksemme suoraan hotelliin.Tuolla sivustolla tulisi viikon asumisemme maksamaan hotelliin,jonne majoitumme 945€.Kun taas suoraan hotelliin soittamalla viikkomme hinta on 651€.Joten aikamoinen ero on hinnassa.Mutta ei sinun väittämään suuntaan.

Ja minäkin puhun kokemuksesta.

• särkelä
        särkelä kirjoitti:

"Valitettavasti ei säästä suoraan varaamalla vaan voi maksaa paljonkin enemmän kuin nettivälityksellä. Hyvä paikka vertailuun esim. tämä:
        http://www.bookings.net/ "

-Valitettavasti tämä ei pidä paikkaansa.

"Noiden hintojen alitus "suoralla" kaupalla tuskin onnistuu."

-Teinpä tuolla mainitsemallasi sivulla haun hotelliin,jonne olemme menossa ja soitimme varauksemme suoraan hotelliin.Tuolla sivustolla tulisi viikon asumisemme maksamaan hotelliin,jonne majoitumme 945€.Kun taas suoraan hotelliin soittamalla viikkomme hinta on 651€.Joten aikamoinen ero on hinnassa.Mutta ei sinun väittämään suuntaan.

Ja minäkin puhun kokemuksesta.

Unohdin vielä mainita,että tämä bookings.net ei edes tiedä,missä kyseinen hotelli sijaitsee.Kartalta näyttää hotellin paikaksi aivan jotain muuta,kuin missä itse hotelli sijaitsee.Heidän mukaansa hotelli sijaitsee aivan eri rannalla lähes kilometrin päässä oikeasta paikasta.
        Aika uskottavaa meininkiä.

• hyviä kokemuksia
        särkelä kirjoitti:

Unohdin vielä mainita,että tämä bookings.net ei edes tiedä,missä kyseinen hotelli sijaitsee.Kartalta näyttää hotellin paikaksi aivan jotain muuta,kuin missä itse hotelli sijaitsee.Heidän mukaansa hotelli sijaitsee aivan eri rannalla lähes kilometrin päässä oikeasta paikasta.
        Aika uskottavaa meininkiä.

Bookings on kyllä itsellä toiminut hyvin, onhan se sentään tärkeimpiä netissä toimivia hotellivälittäjiä ja tosiaan näyttää sijainnin kaupungeissa ja muutenkin hyvin ne hotellitiedot. Joidenkin hotellien tietoja ei tahdo muualta löytääkään ja lisäksi siellä on arvosteluja. Lisää arvosteluja löytyy myös Tripadvisorista. Hinnoissa löytyy kyllä heittoa kun kokeilee eri nimisiä "varauskoneita".

• tjeu

Itse kävisin ainakin Ateenassa ja muutamalla pikkusaarella, esim. Mytilini, Samos tai Karpathos.
      Toisaalta ensikertalaiselle esim. Kreeta voi olla ihan mielenkiintoinen, sillä sieltä löytyy niin paljon. Rodoksella olet turistilaumoissa koko ajan ja kunnollisia ravintoloita löytyy ainoastaan saaren keskiosan kylistä. Hiljaisia rantoja ei olekaan.

Kreeta on sen verran suurempi ja massaturismi keskittynyt saaren pohjoisosaan, että siellä esim. autoillen tai skootteroiden löytää vaikka mitä. Saaren keskiosassa on upea rotko, johon voi tehdä patikkamatkoja. toisaalta Kreetalta ei löydä aitoa kreikkalaisuutta, koskapa kreetalaiset sanovat olevansa kreetalaisia eivätkä kreikkalaisia, ;-)

BTW, ainakin Samokselta löytä vielä perinteisiä kreikkalaisravintoloita, joissa mennään itse keittiöön kurkistelemaan padoista, mitä tänään on tarjolla ja valitaan haluamansa.

Mantereelta löytyy kuitenkin kaikkein "kreikkalaisimmat" kohteet. Mitä pohjoisemmaksi ajelee, sitä enemmän turistit ovat kreikkalaisia. itseäni ainakin kiinnostaa eniten mantereen keskiosat ja pohjoisempi rannikko. Peloponnesos on myös hieno paikka.

• riku

Itse valitsisin Skiathoksen saaren. Kreikkalaisuutta löydät lyhyen laivamatkan päästä Skopeloksen ja Alonissoksen saarilta. Ihania rantoja ja yöelämää löydät sitten Skiathokselta. Shoppailemassa voi käydä Kreikan mantereella vaikka Ateenassa asti.

Niille joita mäen kapuaminen ei hirvitä suosittelen hotellia Poseidon. Näköalat palkitsevat.

• alyyppi

kuinka kauan kestää lautalla mennä ateenasta jollekin saarelle? luin jostain et lautal pääsis myös kreetalle?? ja mitähän tuo lysti maksaa? ateena olis ihan kiva nähdä.

• tyhmä vastaus

Lähimmälle n. tunti ja pohjois-Kreikkaan esim. Thassokselle tai Samothrakille pitkälti toista vuorokautta. Haloo, saaria on satoja. Mieti ensin, mihin päin haluat.

• yli

Kreetalle Pireuksesta kannattaa varata sellaiset 12 tuntia. Yölaiva hytteineen voi olla ajankäytön kannalta hyvä vaihtoehto. Yön yli kestävä matka Naxokselta Ateenaan maksoi muutaman kympin viime kesänä, hyttipaikalla siis. Mitään pikalaivoja en harkitsisi, vuorolaiva on halvin ja vähiten merisairautta tuottava.
        Laivalla pääsee Kreikan saaristossa kyllä mille tahansa turistia kiinnostavalle saarelle.

• pääsee
        yli kirjoitti:

Kreetalle Pireuksesta kannattaa varata sellaiset 12 tuntia. Yölaiva hytteineen voi olla ajankäytön kannalta hyvä vaihtoehto. Yön yli kestävä matka Naxokselta Ateenaan maksoi muutaman kympin viime kesänä, hyttipaikalla siis. Mitään pikalaivoja en harkitsisi, vuorolaiva on halvin ja vähiten merisairautta tuottava.
        Laivalla pääsee Kreikan saaristossa kyllä mille tahansa turistia kiinnostavalle saarelle.

kaikille muille saarille. Syros on Kykladien saarten pääpaikka ja laivojen kohtauspaikka.

Syros ei ole panostanut juuri turismiin mutta siitä huolimatta se on käymisen arvoinen. Jopa miellyttävä juuri siitä syystä ettei siellä ole sisäänheittäjiä, ei turistirihkamaa ja ravintoloissakin saa syödä hyvää ruokaa yhdessä kreikkalaisten kanssa. Hienoja rantojakin löytyy. Syrosta suosittelen kaikille jotka haluvat rauhaa ja aitoa kreikkalaista meininkiä.

http://www.greekislands.com/syros/home.htm

http://www.syros.com.gr/

Muuten tiedättekö ettei aina kannata ottaa laivaa Pireukselta vaan Rafinasta pääsee oikein hyvin monelle saarelle. Rafinassa on rauhallista, eikä semmoista kaaosta kuin Pireuksessa.

http://www.travel4greece.com/transfers-rafina-port.php

Muutama muu linkki mistä voi olla joillekkin hyötyä

http://www.greeceathensaegeaninfo.com/h-greek-islands/

http://www.holiday-in-athens.com/greek-islands/

• tse
        pääsee kirjoitti:

kaikille muille saarille. Syros on Kykladien saarten pääpaikka ja laivojen kohtauspaikka.

Syros ei ole panostanut juuri turismiin mutta siitä huolimatta se on käymisen arvoinen. Jopa miellyttävä juuri siitä syystä ettei siellä ole sisäänheittäjiä, ei turistirihkamaa ja ravintoloissakin saa syödä hyvää ruokaa yhdessä kreikkalaisten kanssa. Hienoja rantojakin löytyy. Syrosta suosittelen kaikille jotka haluvat rauhaa ja aitoa kreikkalaista meininkiä.

Muuten tiedättekö ettei aina kannata ottaa laivaa Pireukselta vaan Rafinasta pääsee oikein hyvin monelle saarelle. Rafinassa on rauhallista, eikä semmoista kaaosta kuin Pireuksessa.

Ihan tarpeeksi monta kertaa on tullut seistyä Pireuksen ruuhkissa. Loistavaa, että löytyy vaihtoehtoja. Ei ole suoraan sanottuna tullut ikinä edes haettua muualta lähteviä laivoja.

• kiinnostaa!
        pääsee kirjoitti:

Syroksen kautta matkasin viime vuonnakin Naxokselle, Pireuksesta aloittaen.

Olen joskus päättänyt saarikiertelyn Rafinaan, mutta pääseekös sieltä sitten mahdollisesti esim. Syrokselle päin ja kestääkö kauemmin kuin Pireuksesta?

Ja miten bussivuorot lentokentältä Rafinaan, pitääkö mennä vaihtaen Syntagman kautta vai pääseekö kentältä suoraankin muuten kuin taksilla?

Aattelin mennä Eginalle tässä kuussa mutta tuo Syroskin olisi mahdollinen, vaikutti jännältä paikalta illan hämärtyessä laivasta katsellen viime kesänä.

• Syrokselle
        kiinnostaa! kirjoitti:

Syroksen kautta matkasin viime vuonnakin Naxokselle, Pireuksesta aloittaen.

Olen joskus päättänyt saarikiertelyn Rafinaan, mutta pääseekös sieltä sitten mahdollisesti esim. Syrokselle päin ja kestääkö kauemmin kuin Pireuksesta?

Ja miten bussivuorot lentokentältä Rafinaan, pitääkö mennä vaihtaen Syntagman kautta vai pääseekö kentältä suoraankin muuten kuin taksilla?

Aattelin mennä Eginalle tässä kuussa mutta tuo Syroskin olisi mahdollinen, vaikutti jännältä paikalta illan hämärtyessä laivasta katsellen viime kesänä.

kestää noin noin 1.45-2.45 tuntia riippuen laivasta. Ei sinne kovin monta laivaa kai mene Rafinasta. Pireukselta kestää Syrokseen 4 tuntia, catamaran 2 tuntia. Hinnasta en osaa oikein sanoa.
        Jotain 25 euroa oli ehkä oli Rafinasta käsin. Pireuksesta luulisi olevan hieman kalliimpi.

Ateenan kentältä kulkee bussi KTEL suoraan Rafinan satamaan oven eteen. Kentältä on 14 kilometriä Rafinaan. Bussi makssa 3 euroa ja yhtä paöjon ottaa taxin tietääkseni.

Rafinasta kulkee ainakin SeaJet1, Dolph.Sea Lines ja c/f Expr. Penelope linjat.

• tuttu saari
        Syrokselle kirjoitti:

kestää noin noin 1.45-2.45 tuntia riippuen laivasta. Ei sinne kovin monta laivaa kai mene Rafinasta. Pireukselta kestää Syrokseen 4 tuntia, catamaran 2 tuntia. Hinnasta en osaa oikein sanoa.
        Jotain 25 euroa oli ehkä oli Rafinasta käsin. Pireuksesta luulisi olevan hieman kalliimpi.

Ateenan kentältä kulkee bussi KTEL suoraan Rafinan satamaan oven eteen. Kentältä on 14 kilometriä Rafinaan. Bussi makssa 3 euroa ja yhtä paöjon ottaa taxin tietääkseni.

Rafinasta kulkee ainakin SeaJet1, Dolph.Sea Lines ja c/f Expr. Penelope linjat.

Taitaa tuo alkuperäinen kysyjä olla sen verran kokematon matkailija, että turha sille on mitään omatoimimatkoja Sirokselle ehdottaa. Vaikka Ermoupoli ja etenkin yläkaupunki Ano Poli ovat ihania paikkoja, puhumattakaan saaren pikkukylistä. Nehän melkein kaikki luetellaan Frangkosiriani-laulussakin.
        Sitä rantalomaakin pitäisi mennä etsimään niistä kylistä, koska Ermoupolissa ei ole kunnon rantoja. Galissa on kylä, jossa ehkä eniten lomailee turisteja sillä saarella.

• kiinnostaa!
        tuttu saari kirjoitti:

Taitaa tuo alkuperäinen kysyjä olla sen verran kokematon matkailija, että turha sille on mitään omatoimimatkoja Sirokselle ehdottaa. Vaikka Ermoupoli ja etenkin yläkaupunki Ano Poli ovat ihania paikkoja, puhumattakaan saaren pikkukylistä. Nehän melkein kaikki luetellaan Frangkosiriani-laulussakin.
        Sitä rantalomaakin pitäisi mennä etsimään niistä kylistä, koska Ermoupolissa ei ole kunnon rantoja. Galissa on kylä, jossa ehkä eniten lomailee turisteja sillä saarella.

Kas kas, saitte melkein ylipuhutuksi koettamaan Syrosta loppukuusta odottavalla Kreikan reissulla ;-) Ei tartte mennä Ateenaan/Pireukseen ja Rafinasta lyhyempi matka ajallisesti. Ja Frankosirianikin sattui olemaan tuttu erityisesti melodialtaan! Täytyypä kaivaa laiva-aikatauluja netistä!

• hyvää matkaa!
        kiinnostaa! kirjoitti:

Kas kas, saitte melkein ylipuhutuksi koettamaan Syrosta loppukuusta odottavalla Kreikan reissulla ;-) Ei tartte mennä Ateenaan/Pireukseen ja Rafinasta lyhyempi matka ajallisesti. Ja Frankosirianikin sattui olemaan tuttu erityisesti melodialtaan! Täytyypä kaivaa laiva-aikatauluja netistä!

http://www.greecetravel.com/ferryboats/

http://www.athensguide.com/ferries.html

http://www.athensguide.com/rafina.html

http://www.dolphin-hellas.gr/ticketing.html

http://www.searcheurope.com/search/Travel/Transportation/Ferries_And_Passenger_Liners/index.shtml

http://www.openseas.gr/OPENSEAS/servlet/Openseas?lang=en&show=index

http://www.greek-islands-travel-ferry-schedules.com/

http://www.tripadvisor.com/ExchangeLinks-g189398-Greece.html

http://www.travellerspoint.com/member_diaryentry.cfm?I=3991&user=hgrant

http://www.travelinfo.gr/syr.htm

PS: Muista tehdä päivän reissu viereiselle Tinoksen saarelle. Tinos on pyhä saari jonne kreikkalaiset pyhiinvaeltavat, varsinkin heinäkuussa. Panagia Evangelistria on Kreikan pyhin kirkko. Kaikista uskovaisimmat ryömivät polvillaan krkkoon. Näkemisen arvoinen. Muutenkin mystinen saari. Noin 20 kilometriä Syrokselta.

• alyyppi
        tuttu saari kirjoitti:

kun et kerran tunne. kreikassa olen kokematon, koska en ole siellä käynyt, mutta muuten matkustellut n. 20 maassa ja asunut 9 eri maassa toimien matkaoppaana, joten enköhän pärjää maassa kuin maassa. joka tapauksessa on kiva kuulla siellä käyneiden mielipiteitä, ja miten ja minne matkustan, sen päätän sitten itse, en kuitenkaan kenenkään mielipiteeseen perustuen

• alyyppi
        tyhmä vastaus kirjoitti:

Lähimmälle n. tunti ja pohjois-Kreikkaan esim. Thassokselle tai Samothrakille pitkälti toista vuorokautta. Haloo, saaria on satoja. Mieti ensin, mihin päin haluat.

olevat tekstit, niihin tietenkin viittasin!mihis muuhun?

• väinö

mene joko halkidikiin tai länsi-kreikan saaristoon

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3063
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2725
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1929
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1351
    Aihe