Olen tapauskovainen evl ja kiinnostunut asia tasolla vl-liikkeestä. Täällä kuulee paljon väitteitä, että vl liikkeessä synnit vaihtuu jatkuvasti. Mitä ne jatkuvasti vaihtuvat synnit ovat? Toinen väite mitä kuulee on lukuisten harhaoppien opettaminen. Mitäs ne sitten puolestaan ovat?
Vastaukset 54
- taida tulla
hullua hurskaammaksi jos veeälliltä kyselet. Eivät he tiedä itsekään. Samaa on moni kysellyt. Luulempa, että vl-kommentit kyselyysi ovat "heh heh hee" tai "joopa joo" tai muuta vastaavaa, jos niitä ylipäätään tulee.
- kaikilta
Kysymys on esitetty niille, jotka näitä väitteitä esittävät, siis pääasiassa ei vl ihmiset.
- Kajomeri
kaikilta kirjoitti:
Kysymys on esitetty niille, jotka näitä väitteitä esittävät, siis pääasiassa ei vl ihmiset.
Mitä niiden toistaminen hyödyttää.
Mielellään ne pääkohdat heidän edustamastaan harhaopista kertoisi, jos luettaisiin ja jos heillä olisi edellytykset ymmärtää ne.
Mutta koska vanhoilliset eivät keskimäärin lue juuri lainkaan Raamattua, eivätkä he usko mitä Raamattuun on kirjoitettuna. Vaikka kuinka monta kertaa tänne on kopioitu Raamatun tekstejä, mutta tulos on ollut AINA sama, kuin laittaisi vettä hanhen selkään.
Heillä ei ole käsitystä edes kristionopin pääkohdista, vanhurskauttaminen ja pyhitys.
He eivät tiedä mitä tarkoittaa Raamatussa sana seurakunta.
Eivät tiedä mitä tarkoittaa sana Jumalan valtakunta.
He eivät tiedä edes sitä, kuka on Jumalan Sana, ja kuka on portti taivaan valtakuntaan.
Eivät he tiedä, mitä tarkoittaa viinipuu ja mitä sen oksat.
Aivan sama on tulos vaikka kerron ateistille mitä vikaa Raamattuun verrattuna vanhoillislestadiolaisessa traditossa on. - Pieni ihminen
Kajomeri kirjoitti:
Mielellään ne pääkohdat heidän edustamastaan harhaopista kertoisi, jos luettaisiin ja jos heillä olisi edellytykset ymmärtää ne.
Mutta koska vanhoilliset eivät keskimäärin lue juuri lainkaan Raamattua, eivätkä he usko mitä Raamattuun on kirjoitettuna. Vaikka kuinka monta kertaa tänne on kopioitu Raamatun tekstejä, mutta tulos on ollut AINA sama, kuin laittaisi vettä hanhen selkään.
Heillä ei ole käsitystä edes kristionopin pääkohdista, vanhurskauttaminen ja pyhitys.
He eivät tiedä edes sitä, kuka on Jumalan Sana, ja kuka on portti taivaan valtakuntaan.
Aivan sama on tulos vaikka kerron ateistille mitä vikaa Raamattuun verrattuna vanhoillislestadiolaisessa traditossa on.ihmettelee, että miten vanhoillislestadiolaisten hengelliset silmät voivat olla niin sokeat. Esimerkiksi ns. "vain me" oppi. Jos yhtään viitsii Raamattua avata ja sitä tutkia, niin pystyy siltä istumalta ampumaan alas "vain me" harhaopin.
Ja pelkkä lautamiesjärkikin riittää sanomaan, että jotain on pielessä, kun opetetaan maailman kaikkien taivaaseen menevien uskovien löytyvän jostain maailman laidalla asustelevasta "ei-TV, kyllä-Marlboro" -herätysliikkeestä. Kaikki muut uskovaiset kadotukseen.
Mikä on se mahti, joka pitää veeällät tällaiseen harhaoppiin sidottuna?
Joh. 3:16
"16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä." - se olla
Pieni ihminen kirjoitti:
ihmettelee, että miten vanhoillislestadiolaisten hengelliset silmät voivat olla niin sokeat. Esimerkiksi ns. "vain me" oppi. Jos yhtään viitsii Raamattua avata ja sitä tutkia, niin pystyy siltä istumalta ampumaan alas "vain me" harhaopin.
Ja pelkkä lautamiesjärkikin riittää sanomaan, että jotain on pielessä, kun opetetaan maailman kaikkien taivaaseen menevien uskovien löytyvän jostain maailman laidalla asustelevasta "ei-TV, kyllä-Marlboro" -herätysliikkeestä. Kaikki muut uskovaiset kadotukseen.
Mikä on se mahti, joka pitää veeällät tällaiseen harhaoppiin sidottuna?
Joh. 3:16
"16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."vain elämäntapa, johon on lapsesta saakka kasvatettu? Muuta järkiperäistä syytä siihen on vaikea löytää.
- Pieni ihminen
se olla kirjoitti:
vain elämäntapa, johon on lapsesta saakka kasvatettu? Muuta järkiperäistä syytä siihen on vaikea löytää.
Pienestä lapsesta alkaen on omien vanhempien toimesta taottu päähän vl-herätysliikkeen raameja Raamatun vastaisine harhaoppeineen, korvakoru- ym. sääntöinen jne. Sitten ollaan jämähdetty siihen yhteisöön.
Avauksen "Lapsi/vuosi" alla pari 3-kymppistä ex.vl. naista kertoo, miten ainoa keino säilyä hengissä oli erota vl-herätysliikkeestä. Sitä jatkuvaa kyttäämistä ja syyllistämistä, jonka saa huomenlahjana jokainen vl, ei olisi kestänyt. Molemmilla oli jo vahvaa masennusta ja elämä luisui kovaa vauhtia alaspäin. Kun erosivat vl-herätysliikkeestä, niin alkoi ikäänkuin uusi elämä. Näin nämä nuoret naiset kirjoittavat siellä toisaalla.
En yhtään ihmettele heidän kirjoituksiaan. - ystäväiseni
Kajomeri kirjoitti:
Aivan sama on tulos vaikka kerron ateistille mitä vikaa Raamattuun verrattuna vanhoillislestadiolaisessa traditossa on.seuraavat sanat:
Matt. 7:
"1. "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;
2. sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan."
- ranuan neuvot
Vl-seurakunnan neuvot tulkitaan toisin aikojen kuluessa. Esim.aluperäinen koulu-tv-oppi ei päde enää tänään ja paljon muita samanlaisia neuvoja on käytännössä muuttuneet...
Vl-oppi eroaa joiltakin osin ev-lut.kirkon opeista.
Vl:t opettavat,että he ovat jumalan seurakunta = he vain pelastuvat.
Lue edellisiä keskustelja. vääristelyä. Tule tänne kysymään, niin et saa veikkejä
www.vlfoorumi.tk- muutellaan!
Muuttuneita syntejä ovat mm:
- partasynti
- permanenttisynti
- muotivaatteen synti
- pitkän tukan synti
- sirkussynti
- pitkän seurustelun/kihlauksen synti
- sunnuntaisaunomisen synti
- videosynti
- koulu-tv:n synti
- partiosynti
- tivolisynti
- pajatsosynti
jne jne...
Nämä siis on poistettu SRK:n syntilistalta viimeisten vuosikymmenien aikana, eikä niiden myönnetä koskaan syntejä olleenkaan! Niin se kehitys kehittyy... Jos joskus olet joutunut erotetuksi jonkun näistä perusteella, voit palata vl-piireihin tekemään sitä samaa ihan luvallisesti. Tervetuloa!- perusteita,
eikä sitä voinut mitenkään synniksi käsittää ainakaan raamatun valossa. Mutta tärkeämpää vl-liikkeessä onkin ihmisten palvominen kuin Jumalaan uskominen.
Itse kyselin aikoinaan monelta tästä partakiellosta, koska olisi tehnyt mieli parta kasvattaa, mutta se kiellettiin syntinä -ilman perusteluja!
Monissa kuvissa Jeesuksellakin on pitkä tukka ja parta. Hänet olisi siis muitta mutkitta sidottu synteihinsä ja heitetty saatanalle, jos olisi erehtynyt syntymään vl-kotiin... - vl mummi
perusteita, kirjoitti:
eikä sitä voinut mitenkään synniksi käsittää ainakaan raamatun valossa. Mutta tärkeämpää vl-liikkeessä onkin ihmisten palvominen kuin Jumalaan uskominen.
Itse kyselin aikoinaan monelta tästä partakiellosta, koska olisi tehnyt mieli parta kasvattaa, mutta se kiellettiin syntinä -ilman perusteluja!
Monissa kuvissa Jeesuksellakin on pitkä tukka ja parta. Hänet olisi siis muitta mutkitta sidottu synteihinsä ja heitetty saatanalle, jos olisi erehtynyt syntymään vl-kotiin...Parta ei ole koskaan ollut synti.Enemmänkin se on ollut kultuuri kysymys, kun ei oltu totuttu partaan, kun se välillä ei kuulunut miesten tyyliin.Eihän sitä pitäneet hyvänä muukaan tavallinen väestö, ajateltiin sen kuuluvan vain hiukan erikoisille persoonille ,kuten taitelijat ym. Samaan syntiajatteluun lukeutuu monia muitakin asioita, kuten permanentti,paplarit, pitkät housut naisilla jne. Kun monet ovat olleet pois Siionista vuosikymmeniä , ei ole aihetta tehdä nytkään synniksi sellaista mikä ei ole koskaan sitä ollutkaan.
- Sevillan parturi
vl mummi kirjoitti:
Parta ei ole koskaan ollut synti.Enemmänkin se on ollut kultuuri kysymys, kun ei oltu totuttu partaan, kun se välillä ei kuulunut miesten tyyliin.Eihän sitä pitäneet hyvänä muukaan tavallinen väestö, ajateltiin sen kuuluvan vain hiukan erikoisille persoonille ,kuten taitelijat ym. Samaan syntiajatteluun lukeutuu monia muitakin asioita, kuten permanentti,paplarit, pitkät housut naisilla jne. Kun monet ovat olleet pois Siionista vuosikymmeniä , ei ole aihetta tehdä nytkään synniksi sellaista mikä ei ole koskaan sitä ollutkaan.
kova parran kasvu?
- totuutta!
vl mummi kirjoitti:
Parta ei ole koskaan ollut synti.Enemmänkin se on ollut kultuuri kysymys, kun ei oltu totuttu partaan, kun se välillä ei kuulunut miesten tyyliin.Eihän sitä pitäneet hyvänä muukaan tavallinen väestö, ajateltiin sen kuuluvan vain hiukan erikoisille persoonille ,kuten taitelijat ym. Samaan syntiajatteluun lukeutuu monia muitakin asioita, kuten permanentti,paplarit, pitkät housut naisilla jne. Kun monet ovat olleet pois Siionista vuosikymmeniä , ei ole aihetta tehdä nytkään synniksi sellaista mikä ei ole koskaan sitä ollutkaan.
Partasynti on ollut, kaikki 80-luvulla vl-piireissä olleet sen tietävät. Valehteleminen ei auta asiassa yhtään! SRK:ko sinun käski valehdella taivaspaikkasi ansaitaksesi?
- Muistan asiat toisin
vl mummi kirjoitti:
Minä muistan toisin monet ns. kielletyt tai ns. kulttuuriset asiat. Ne olivat syntiä. Siis SYNTIÄ. Niistä tehtiin pakolla parannusta vaikka omatunto kertoi toisin.
Jotenkin näen että muistelet kyllä asioita "kaunistelevin silmin" - Viiksivallu
totuutta! kirjoitti:
Partasynti on ollut, kaikki 80-luvulla vl-piireissä olleet sen tietävät. Valehteleminen ei auta asiassa yhtään! SRK:ko sinun käski valehdella taivaspaikkasi ansaitaksesi?
- oikea ja väärä
Kyllä se ihmisten ja ihmiskunnan syntikäsitys muuttuu. Maailma muuttuu ja ihmisen tulee hakea siinä oma paikkansa.
Lestadiolaisuus ei ole siinä mielessä muita uskon tapoja kummempi. Ehkä syntikäsityksen jyrkkyys on kuitenkin muista uskon käsityksistä poikkeava.
Se mikä vl-liikkeessä ja sen syntikäsityksessä on erityistä on se että ns. omantunnon vapaus on vapaus sovittautua niihin sääntöihin joita saarnojen, srk:n kustantamien kirjojen ja lehtien välityksellä kerrotaan.
Siis esimerkiksi jos katsot että lestadiolaisena nenärengas on sinulle ihan hyvän oman tunnon asia mutta tupakka syntiä, merkitsee että lestadiolainen yhteisö pitää sinua uskostaan eksyneenä. Mutta jos katsot että himokas tupakointi on sinulle uskovaisena ihan hyväksyttävä asia mutta nenärenkaan pitäminen syntiä, saat sydämelliset Jumalan terveen kättelykset uskonsisariltasi ja -veljiltäsi. - munk-ki
Oletan että olet asiamielellä liikkeellä, kuten sanoit.
Meitä vanhoillislestadiolaisia on monenlaisia. Monennäköisiä. Kivoja. Tylsiä. Hiljaisia. Huumorintajuisia. Jne. Ja kasvatus on joka kodissa omanlainen. Samoin tavat. Tästä seuraa myös aikamoinen kirjo erilaisia elämäntapoja ja -tyylejä.
Raamatun aikana kristittyinä oli "pakanoita" ja juutalaisia. Heillä niinikään oli hyvin erilaiset tausta ja siten tomintatavat. Silti kaikki olivat samalla tavalla uskomassa.
Uskon ydin on Jeesuksessa Kristuksessa. Synnin ydin löytyy 10 käskystä. Jeesus itse opettaa ottamaan puheeksi jos näkee veljen lankeavan syntiin. Samalla tavalla, syntien äiti eli epäuskokin on korjattava ja tämän vuoksi julistamme "parannusta" ja syntien anteeksiantamusta kaikille ihmisille.
70-luvulla vL.ien piirissä oli liikkeellä tavattoman paljon vääriä hengellisiä käsityksiä. Kuten käsitykset henkiopista, pakkoparannuksesta, julkisesta syntien luetteloinnista, JUmalan huoneen hallituksesta maan päällä (=ry:n johtokunta) jne. Tuohon aikaan myös seurattiin, kytättiin ja vaadittiin yhtäläistä käytöstä monissa käytännön asioissa. Tänä päivänä näille käsityksille naureskellaan itsekin. Tuohon aikaan niistä käytettiin erheellisesti nimitystä "synti". Sellaista ne eivät kuitenkaan olleet. Kyseessä oli ihmiskäskyt ja ihmisopit joista Paavali nimenomaan varoittaa.
Summa summarum: opillisesti syntikäsitys ei ole muuttunut (=10 käskyä).- niin hirveän
yllättynyt mun-kin selostuksesta, että meinasin tippua tuolilta. Olen aina tällä foorumilla pitänyt sinua veeällänä. Nyt on pakko muuttaa käsityksiäni, mutta mielelläni sen teen.
- Minä
niin hirveän kirjoitti:
yllättynyt mun-kin selostuksesta, että meinasin tippua tuolilta. Olen aina tällä foorumilla pitänyt sinua veeällänä. Nyt on pakko muuttaa käsityksiäni, mutta mielelläni sen teen.
Minä pidän munk-kia edellen vellänä
- kytätä?
Silloin 80-luvulla vielä toisen vl:n kyttääminen ja ilmiantaminen oli osalle suorastaan päivätyö. Milloin mahtikäsky kyyläämisen lopettamiseksi on annettu?
- admata.
niin hirveän kirjoitti:
...Ajattelevana vl:änä:)
Kaikki vl:t eivät vain papukaijamaisesti toista heille opetettua, vaan löytyy niitäkin, jotka ajattelevat ja pohdiskelevat itse omilla aivoillaan.
Onhan tämä palsta aiemminkin näyttänyt että myös vl:iä löytyy "moneen junaan", aivan kuin meitä ei-vl:iäkin. - tuollaisessa
mun-kin kuvaamassa yhteisössä voisin itsekin olla, mutta kun se on toistaiseksi vain toiveissa. Omat toiveeni vl-yhteisöstä ovat ihan samat kuin mun-kinkin toiveet. Ehkäpä se joskun onkin totta, mutta on täysin varmaa, että itsestään se ei muutu.
- hänkin
admata. kirjoitti:
Kaikki vl:t eivät vain papukaijamaisesti toista heille opetettua, vaan löytyy niitäkin, jotka ajattelevat ja pohdiskelevat itse omilla aivoillaan.
Onhan tämä palsta aiemminkin näyttänyt että myös vl:iä löytyy "moneen junaan", aivan kuin meitä ei-vl:iäkin.vain unelmoi? Omat kokemukseni vl-yhteisöstä eivä tue mun-kin selitystä.
- Kokardi
admata. kirjoitti:
Onhan tämä palsta aiemminkin näyttänyt että myös vl:iä löytyy "moneen junaan", aivan kuin meitä ei-vl:iäkin.kannattaa "vain me" oppia.
Munkki korjatkoon, jos olen väärässä. - Punk-ki
hänkin kirjoitti:
vain unelmoi? Omat kokemukseni vl-yhteisöstä eivä tue mun-kin selitystä.
Et ole tainnut elää 70-lukua? Todellisuudessa niissä ajoissa ei ole mitään unelmoimista, enkä usko Mun-kinkaan niin tekevän.
- mene vipuun!
Kokardi kirjoitti:
kannattaa "vain me" oppia.
Munkki korjatkoon, jos olen väärässä.Suosittelen, ettei kukaan vl reagoi mitenkään näihin "vain me"-jankutuksiin. Jankuttakoon ne joille jankutus maittaa.
- tuomitsijalla!
mene vipuun! kirjoitti:
Suosittelen, ettei kukaan vl reagoi mitenkään näihin "vain me"-jankutuksiin. Jankuttakoon ne joille jankutus maittaa.
Onko mukava tuomita, vaikka ei ole edes valtuuksia siihen?
- suositella
mene vipuun! kirjoitti:
Suosittelen, ettei kukaan vl reagoi mitenkään näihin "vain me"-jankutuksiin. Jankuttakoon ne joille jankutus maittaa.
No joo, munk_ki oli kyllä sitä mieltä, että pitäisi puhua ainoasta oikeasta uskosta = vl = vain me. Lyhykäisyydessään "vain me".
Vastatkoot jankuttajille, ketkä haluavat. :) - on...
tuomitsijalla! kirjoitti:
Onko mukava tuomita, vaikka ei ole edes valtuuksia siihen?
juu ;-) Mukavaahan se on.
- omat koemukseni
Punk-ki kirjoitti:
Et ole tainnut elää 70-lukua? Todellisuudessa niissä ajoissa ei ole mitään unelmoimista, enkä usko Mun-kinkaan niin tekevän.
ovat 70-luvulta ja sen jälkeiseltä ajalta on vain ulkopuolisen havaintoja. Tarkoitinkin juuri sitä, että mun-kin kuvaus tämänpäivän vl-liikkeestä oli kyllä lievästi sanoen kaunisteltu.
60-, 70- ja vielä 80-luvuilla vl-liikkeessä oli todella kaamea olla. Lähdin yhteisöstä pois ennenkuin ehdittiin hoitamaan, koska en voinut hyväksyä silloisia syntikäsityksiä. - Tämä on totuus
mene vipuun! kirjoitti:
että "vain me", jota vl-herätysliike opettaa, on sielunvihollisen oppi. Sielunvihollinen pyrkii aina rienaamaan Jumalan sanaa ja toimimaan vastoin Raamattua. Tätä on "vain me" oppi.
- Rommileivos
suositella kirjoitti:
No joo, munk_ki oli kyllä sitä mieltä, että pitäisi puhua ainoasta oikeasta uskosta = vl = vain me. Lyhykäisyydessään "vain me".
Vastatkoot jankuttajille, ketkä haluavat. :)ei ole oikaissut asiaa, joten:
"vain me" - oikaissut
Rommileivos kirjoitti:
ei ole oikaissut asiaa, joten:
"vain me"joten vaitiolo on myontymisen merkki.
Jos ei ole vainme-opin kannalla, oikaisee sen mieluusti, jos luullaan kirjoittajan olevan. Hiljaisuus on taktinen veto omille, mutta myos muille! - odottavainen
Rommileivos kirjoitti:
ei ole oikaissut asiaa, joten:
"vain me"Olen odotellut myös oikaisua, mutta jos kirjoittaa ainoa oikea usko, se on mielestäni vielä leimaavampi kuin vainme. Kun yrittää olla kovin sivistynyt, niin tuloksena on entistä suurempi sotku.
Voi tietysti olla niinkin, ettei sivistyneisyyttään viitsi vastata; kehotus on tehonnut. ;)
- sin
vl maallistuu(=synti käsitykset muuttuu)muun yhteiskunnan vanavedessä, säilyttäen kuitenkin välimatkan muuhun. Omilla käsityksillä erottaudutaan muista ja SRK hallitsee niillä massaa.
- muihin,
että voi tuomita! Jos kaikessa aletaan antamaan periksi, eihän sitä ole millä osoitella muita...
- Antonio Vivaldi
joita vl-herätysliike opettaa:
1. Vain vanhoillislestadiolaiset tai millilleen heidän kanssaan samalla tavalla uskovat ovat ainoita oikeita ja Jumalalle kelpaavia uskovaisia. Kaikkia muita koko maailman uskovaisia vanhoillislestadiolaiset kutsuvat röyhkeästi "epäuskoisiksi".
2. Vain vanhoillislestadiolaisilla on Pyhä Henki.
3. Vain vanhoillislestadiolaisuus = Jumalan valtakunta.
4. Jumala ei kykene pelastamaan syntistä ihmistä ilman vanhoillislestadiolaisen apua.
5. Jumala ei pysty antamaan syntejä anteeksi. Vain vanhoillislestadiolainen kykenee antamaan syntejä anteeksi.
6. Ehkäisy on syntiä.
Yhdellekään yllä mainituista opeista ei löydy perusteita Raamatusta.
Jos siis ihminen uskoo Jeesukseen (= Raamatun mukainen elävän uskon edellytys), pyrkii elämään Jeesuksen ja Raamatun opetusten mukaisesti (täydellisesti tähän ei pysty kukaan ihminen), mutta ei ole vanhoillislestadiolainen, niin vl-saarnaajat ja muut "vain me" oppiin uskovat saarnaavat tämän henkilön kylmästi kuumaan helvettiin.
Tätä tarkoittaa "vain me" tuomio-oppi.
Matt. 7:
2. sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan."- ystäväiseni
täällä seuraavat sanat:
Matt. 7:
2. sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan." - Antonio Vivaldi
ystäväiseni kirjoitti:
täällä seuraavat sanat:
Matt. 7:
2. sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan."Väärän kohdan Raamatusta minulle annoit. Minä en tuomitse ketään. Minä arvostelen niitä Raamatun vastaisia oppeja, joita ev.lut.kirkon suurin herätysliike eli vanhoillislestadiolainen herätysliike opettaa. Eihän Jumalan sanaan tukeutuva kritisointi tietenkään ole sitä, mistä Matt. 7:1-2 puhuu. Jumalan sanaa ja Raamatun oppeja saa aina puolustaa hengellisiä valheoppeja vastaan.
Sen sijaan Matt. 7:1-2 kohta sopii erinomaisen hyvin vl-herätysliikkeen Raamatun vastaiseen "vain me" oppiin, jolla opilla ja opetuksella vl-saarnaajat ohjaavat vanhoillislestadiolaiset taivaaseen ja TUOMITSEVAT kaikki muut maailman uskovaiset kadotukseen. Näille vl-saarnaajille voisit tehdä oikein ison banderollin kohdasta Matt. 7:1-2 ja lähteä tämän banderollin kanssa kiertämään Suomen rauhanyhdistyksiä.
Matt. 7:
2. sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan." - hhhhhhhhhhhh
toi sun listas oli ihan uutta tällä foorumilla.
miten sä ton kekkasit?
- Huomasin
melkein puolet kommenteista pois. Mm. vl-papan ja vl-mummin kuhertelut ym.
Onkohan tullut sähkökatko tai joku muu häiriö, joka on vienyt kommentteja?- admata.
Hyvänlaatuisia "sähkökatkoja" lienee ollut, jotka ovat virtuaaliluudan muodossa vieneet alatyyliset seksistiset häirinnät ja toiseen kirjoittelijaan kohdistuneet möläytykset pois:)
Pyritään kunnioittamaan toisia kirjoittelijoita kuitenkin ihmisinä, vaikka olisimmekin asioista jyrkästi erimeilisiä ja keskitytään asiallisesti asiaan eikä kirjoittelijoihin:) - kiva
admata. kirjoitti:
Hyvänlaatuisia "sähkökatkoja" lienee ollut, jotka ovat virtuaaliluudan muodossa vieneet alatyyliset seksistiset häirinnät ja toiseen kirjoittelijaan kohdistuneet möläytykset pois:)
Pyritään kunnioittamaan toisia kirjoittelijoita kuitenkin ihmisinä, vaikka olisimmekin asioista jyrkästi erimeilisiä ja keskitytään asiallisesti asiaan eikä kirjoittelijoihin:)"vaikka olisimmekin asioista jyrkästi erimeilisiä ja keskitytään asiallisesti asiaan eikä kirjoittelijoihin:)"
Tosi kiva jos sinäkin Admata olet päättänyt sitoutua palstan siistinä pitämiseen! odotan innolla uusia asiallisen palstakeskustelun aikoja, jossa nimittelyt, leimaavat yleistykset ja valheellisten tietojen levittäminen loistaa poissaolollaan. - jos
kiva kirjoitti:
"vaikka olisimmekin asioista jyrkästi erimeilisiä ja keskitytään asiallisesti asiaan eikä kirjoittelijoihin:)"
Tosi kiva jos sinäkin Admata olet päättänyt sitoutua palstan siistinä pitämiseen! odotan innolla uusia asiallisen palstakeskustelun aikoja, jossa nimittelyt, leimaavat yleistykset ja valheellisten tietojen levittäminen loistaa poissaolollaan.vl-herätysliike lopettaisia muiden uskovien tuomitsemisen kadotukseen eli lopettaisi "vain me" opin opettamisen.
Osaatko sanoa, mikä sitoo vl-saarnaajat tuohon Raamatun vastaiseen "vain me" oppiin? - Vai me -lahkolainen
jos kirjoitti:
vl-herätysliike lopettaisia muiden uskovien tuomitsemisen kadotukseen eli lopettaisi "vain me" opin opettamisen.
Osaatko sanoa, mikä sitoo vl-saarnaajat tuohon Raamatun vastaiseen "vain me" oppiin?Jumalan valtakunnan saarna loppuu sitten kun Jumalan aika on tullut. Tämä maan päälle tulee kova hätä sielun autuudesta, mutta evankeliumia ei enää ole ,sillä eksytys on tullut maan päälle
- sitoo
jos kirjoitti:
vl-herätysliike lopettaisia muiden uskovien tuomitsemisen kadotukseen eli lopettaisi "vain me" opin opettamisen.
Osaatko sanoa, mikä sitoo vl-saarnaajat tuohon Raamatun vastaiseen "vain me" oppiin?:-)
- Kerro kerro kuvastin...
sitoo kirjoitti:
:-)
opettamaan lukuisia Raamatun vastaisia oppeja. Miksi vl-herätysliike kuitenkin tekee niin?
- niin tee!
Kerro kerro kuvastin... kirjoitti:
opettamaan lukuisia Raamatun vastaisia oppeja. Miksi vl-herätysliike kuitenkin tekee niin?
Älä höpötä. Joko tietoa tai ymmärrystä sinulta selvästikin puuttuu.
- Killeri.
niin tee! kirjoitti:
Älä höpötä. Joko tietoa tai ymmärrystä sinulta selvästikin puuttuu.
vl-herätysliike opettaa todella törkeitä Raamatun vastaisia harhaoppeja. Ehkäpä törkeimmät tässä:
1. "Vain me" oppi, jonka mukaan vanhoillislestadiolaiset ovat koko maailman "ainoita oikeita uskovaisia". Vain heidät Jumala kelpuuttaa taivaaseen. Kaikki muut uskovaiset vl-saarnaajat saarnaavat helvettiin.
Oletko kuullut mitään tämän törkeämpää ja rienaavampaa opetusta?
2. Jumala ei pysty antamaan syntejä anteeksi. Vain vanhoillislestadiolainen pystyy siihen.
Selvääkin selvempää Jumalan pilkkaa. - niihän se
Killeri. kirjoitti:
vl-herätysliike opettaa todella törkeitä Raamatun vastaisia harhaoppeja. Ehkäpä törkeimmät tässä:
1. "Vain me" oppi, jonka mukaan vanhoillislestadiolaiset ovat koko maailman "ainoita oikeita uskovaisia". Vain heidät Jumala kelpuuttaa taivaaseen. Kaikki muut uskovaiset vl-saarnaajat saarnaavat helvettiin.
Oletko kuullut mitään tämän törkeämpää ja rienaavampaa opetusta?
2. Jumala ei pysty antamaan syntejä anteeksi. Vain vanhoillislestadiolainen pystyy siihen.
Selvääkin selvempää Jumalan pilkkaa.Eli sekä tietoa että ymmärrystä sinulta puuttuu.
Kohta 1. Ei pidä paikkaansa.
Kohta 2. Ei pidä paikkaansa.
Mitä jos vaihteeksi yrittäisit esittää faktaa? - Killeri.
niihän se kirjoitti:
Eli sekä tietoa että ymmärrystä sinulta puuttuu.
Kohta 1. Ei pidä paikkaansa.
Kohta 2. Ei pidä paikkaansa.
Mitä jos vaihteeksi yrittäisit esittää faktaa?että edellinen viestini on totta. Mutta sinun isäntäsi käskee valehtelemaan.
Saatana on valheen isä.
- muutkin
Ei vl liike ole varmaan ainut missä ohjeet ovat muuttuneet aikojen saatossa. Tavat ja säännöt elävät ajan mukana.
Katolinen kirkko poltti noitia roviolla tai kävi ristiretkiä. Miksi ne ei enää, eikö ne osaa päättää mikä on oikein ja mikä väärin.
Entä jos joka asiassa on omantunnon vapaus. Mitä jos joku uskoo, että seksi ei ole synti jos molemmat sitä haluaa. Onko silloin todellinen uskovainen?
Ovatko kaikki kristilliset kirkot tehneet vain helpon valinnan? Mikään ei ole syntiä jos omatunto sillä hetkellä niin sanoo. Eivätkö he uskalla ottaa enää kantaa mihinkään asiaan? - Neuvo
Ketjusta on poistettu 34 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalaiset nuoret Eu:n köyhimpiä?
Suomalaisen nuoren varallisuus keskimäärin 5000e. Eu:ssa keskimäärin 25 000e.1651290- 881184
Sofia teki aika pahat oharit
Leikkiikö Sofia kansainvälistä kosmopoliittia vai menikö rehdisti pupu pöksyyn, kun perui viestillä tulonsa puoli tunti2051080- 66899
- 58658
- 52563
- 32548
Muiden vaikutus
Oletko antanut muiden vaikuttaa mielipiteisiisi, tunteisiini tai valintoihisi suhteessa kaivattuusi?79509No tavallaan seuraava kohtaaminen on käänteentekevä
Koska sanon sulle että rakastan sua. On aika. Pösilö.29484- 45477