Ajattelin vaihtaa saunaan paneelioven tilalle lasioven. Joudunko vaihtamaan myös karmit vai riittääkö pelkkä oven vaihto?
Sauna ovi
8
3362
Vastaukset
- mukana
Kun osti itselleni lasi oven, niin siinä oli karmit mukana. Varmaan jos teetät lasioven jossain, niin voivat tehdä saranapaikat ja korkeuden sen mukaan mitä haluat. Muuten menee kyllä karmit vaihtoon?
- saunoja
..joudut vaihtamaan myös karmit. Ellet sitten osta esim Sun Saunalta karmittomia lasiovia?!?
- Aatu11
Itsellä vaihtui saunaremontin yhteydessä umpiovi lasioveen. Ostin rautakaupasta sellaisen virolaisen lasioven, maksoi 120 e suunnilleen. Tuli karmeineen. Nätti on, mutta vuotaa lämpöä enemmän kuin puinen umpiovi. Saunan lämpiäminen kestää hieman kauemmin kuin ennen, mikä ei ole iso juttu minulle. Suurin haitta on kuitenkin pesuhuoneen lämpiäminen tukalan kuumaksi pitkän saunomisen aikana. Eli kannattaa harkita oven vaihtoa vielä kerran varsinkin jos kiuas on tiukasti mitoitettu.
Oven lasi ei mene tarkkaan tiivistettä vasten, mikä varmasti tekee suurimman osan lämpövuodosta. Yläreunassa ja sivuilla on ehkä puolen sentin raot. Olenkin miettinyt tiivistää nämä, mutta mistä löydän sellaista tiivistettä joka kestää 80 C? Ovessa on valmiina ruskea ilmeisesti silikoninen tiiviste, mutta se on liian pieni (ei yllä lasiin asti).- minä
Jos tingit laadusta ostamalla virolaisen kopio oven halvalla, niin et voi syyttää kuin itseäsi huonoista tiivisteistä. Itse ostin suomalaisen lasioven ja en ole havainnut vastaavaa lämpökarkailua. Maksoin kylläkin omastani enemmän, mutta nähtävästi kannatti!
- Aatu11
minä kirjoitti:
Jos tingit laadusta ostamalla virolaisen kopio oven halvalla, niin et voi syyttää kuin itseäsi huonoista tiivisteistä. Itse ostin suomalaisen lasioven ja en ole havainnut vastaavaa lämpökarkailua. Maksoin kylläkin omastani enemmän, mutta nähtävästi kannatti!
Onnea hyvästä ostoksesta. Itse kun en kovin hyvin tunne rakennustarvikkeita, niin hain vain jonkun oven, mitä rautakaupassa oli myynnissä. Eivät sielläkään osanneet markkinoida kalliimpaa ja parempaa ovea vaihtoehtona. Tyyli oli, että tässä on meillä tämä tarjousvakio-ovi, laitetaanko yksi sellainen.
Sinällään on aika yllättävää, että virolaiset ovet ovat niin huonoja. Kyse on kuitenkin yksinkertaisesta perustuotteesta. Ei luulisi olevan kovin vaikeaa tehdä karmi 3 mm toleranssiin, jolloin tiiviste pystyisi hoitaman työnsä. Valmistajalle maksaa kuitenkin yhtä paljon tehdä kunnollinen kuin tehdä huono. - virosta
Aatu11 kirjoitti:
Onnea hyvästä ostoksesta. Itse kun en kovin hyvin tunne rakennustarvikkeita, niin hain vain jonkun oven, mitä rautakaupassa oli myynnissä. Eivät sielläkään osanneet markkinoida kalliimpaa ja parempaa ovea vaihtoehtona. Tyyli oli, että tässä on meillä tämä tarjousvakio-ovi, laitetaanko yksi sellainen.
Sinällään on aika yllättävää, että virolaiset ovet ovat niin huonoja. Kyse on kuitenkin yksinkertaisesta perustuotteesta. Ei luulisi olevan kovin vaikeaa tehdä karmi 3 mm toleranssiin, jolloin tiiviste pystyisi hoitaman työnsä. Valmistajalle maksaa kuitenkin yhtä paljon tehdä kunnollinen kuin tehdä huono.minulla on myös virosta tuotu ovi saunassa. Minun ovessa ei ole mitään ongelmaa. Oven sennuksen yhteydessä pitää muistaa jättää vähän säätövaraa sinne karmien väliin. Pienellä säätämisellä saat oven suoraksi siten että on koko matkalta tiivistettä vasten.
- Aatu11
virosta kirjoitti:
minulla on myös virosta tuotu ovi saunassa. Minun ovessa ei ole mitään ongelmaa. Oven sennuksen yhteydessä pitää muistaa jättää vähän säätövaraa sinne karmien väliin. Pienellä säätämisellä saat oven suoraksi siten että on koko matkalta tiivistettä vasten.
Kyllä se suoraan on asennettu. Yläreunassa on koko matkalla rako, samoin saranapuolella on ylhäältä alas asti väliä tiivisteen ja lasin välissä.
Sovitukseen on saattanut vähän vaikuttaa, että oven kätisyys on vaihdettu. Jos karmissa saranoiden paikka ei ole ihan keskellä, niin ovi saattaa olla alempana kuin mitä toiskätisessä asennuksessa olisi. Selkäpuolen välykseen kätisyyden kääntämisellä ei ole vaikutusta.
Olen ajatellut laittaa ylimääräiset välilevyt saranoiden ja ovilasin väliin, jotta lasi tulisi lähemmäksi karmia. Korkkilevystä voisi saada lämmönkestävän ja joustavan korokepalan.
- Saunoja
Nyt on tilattu uus Kilsgardin lasiovi. Kunhan tulee maanantaina niin pääsen harjoittelemaan oven vaihtoa =)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3218267Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1016513Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1753755- 772998
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee402610- 452573
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san222316- 1242301
Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1962054Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista281687